Rivian krijgt grootste accupakket aller tijden

Auteur: , 44 Reacties

Voor een auto, althans.

Rivian R1T '18

Het is altijd maar afwachten met nieuwe automerken. In sommige gevallen is het een flop, in andere gevallen zijn de plannen al gestrand alvorens de productie is aangevangen. In heel zeldzame gevallen redt een automerk het wél.

Een van de laatste aanwinsten in autoland is Rivian. Het is een fabrikant dat twee modellen gepresenteerd heeft, die beide nog in productie moeten gaan. Er komt een R1S en een R1T. Een elektrische pickup en een elektrische SUV. En dan een écht SUV, niet een MPV zoals de Tesla Model X, die men op een of andere manier een SUV blijft noemen…

Rivian R1S '18

Enfin, terug naar Rivian. Het is sowieso een gewaagde keuze om te komen met een elektrische pickup. In Amerika is het autotype bijzonder populair, maar wel bij een relatief conservatieve doelgroep. De pickup is vooral in trek waar voornamelijk wordt gestemd op Republikeinse kandidaten en die staan niet altijd bekend als progressief.

Toch ziet Rivian het zonnig in, want specifiek voor deze markt worden deze auto’s ontwikkeld. Uiteraard helpt het feit dat ze made in USA zijn heel erg mee: de Japanse pickups verkopen aanzienlijk minder goed in de Amerika. Maar Rivian is van plan een absoluut werkpaard te maken van de R1T.

Rivian R1T

Het accupakket wordt namelijk gargantuesk, enorm en gigantisch. Aan Automotive News bevestigde Rivian dat de R1T de beschikking krijgt over het grootste accupakket op een auto is geleverd. Het pakket beschikt namelijk over 7.776 individuele cellen. De 180 kwh-versie beschikt over 754 pk en 1.120 Nm. Voldoende om van 0-100 in drie seconden te sprinten.

Rivian R1T '18

Kortom, mocht die Tesla Pickup komen, dan heeft het met de Rivian R1T een zeer geduchte concurrent in huis. Helemaal alleen staat Rivian niet, het werkt onder andere samen met Ford, dat onlangs een enorm bedrag investeerde in de Amerikaanse toko.



44 reacties

Maken die handel en naar hier brengen… duurtester voor AB afleveren.
En dan zullen we snel weten of het iets wordt…
nu zijn het mooie renders en verkoopspraatjes en dat laatste kan ik net zo goed verzinnen…
@tjorque: er zijn wel twee prototypes gemaakt. Die zijn op een zeer hoog niveau afgewerkt als je de filmpjes er van ziet.
Zo Amerikaans: we maken het groter want dat is beter.
Volgens mij heeft de toekomstige tesla roadster toch wel degelijk een grotere capaciteit dan deze (ook toekomstige) Rivian. https://www.egear.be/tesla-roadster/
@wiels: er staat grootste pakket, niet de grootste capaciteit; dus wellicht is de energiedichtheid lager en het aantal cellen dus groter dan de Tesla.
@wiels: Klopt. En de accu van de Tesla Semi is nog groter: 1 MWh.
@roland78: maar dat is geen auto.
@flutterby: Dat is juist een auto! Al de anderen zijn luxe wagens.
@roland78: heb je die cabine gezien? Ik weet nog of je daarna nog kan refereren naar personenwagens als luxe wagens ;)
Ik ben wel iemand van de offroad vakanties. Het lijkt me heerlijk om dat te doen op een manier dat ik niet naar mijn eigen nagelende diesel hoeft te luisteren, of de dieselwalm, als we rustig door de natuur heen banjeren.
Nog even wachten tot zoiets betaalbaar is :X maar met 180kwh kom je erg ver
@fanboy: jup. Ideaal om door een natuurpark te karren, zonder het geluid van een ontploffingsmotor.
@fanboy: ik weet niet waar jij heen gaat maar als ik met zon elektrisch ding op offroad moet blijf ik wel thuis gaat niks worden.
Beetje door de Ardennen zal nog wel lukken maar tripje door Afrika word helemaal niks laden zal niks worden maar erger nog als er wat stuk is.
Voor mij gaat er niks boven dikke zwarte walm uit een dikke diesel.
En dat zal in Afrika gelukkig eerste 30 jaar ook vast niet veranderen.
@dickie: Als je een dikke zwarte walm uit je diesel hebt, dan loopt je diesel slecht. Wat een armoede.
Mijn diesel rookte alleen maar als er een probleem was.
Heb nu twee lange auto reizen gemaakt met diesel door Azië (en diesel was niet eens overal verkrijgbaar, benzine was beter). Met een 1000km range zou ik zeker wel de uitdaging aandurven.
Als je een standaard stopcontact hebt kun je al laden. Als ik naar onze laatste trip kijk, 120km per dag, en echt wel om de 1000km een stopcontact te vinden. Dan hebben we genoeg in de wildernis gereden en gekampeerd.

Mijn diesel 4×4 kan ik (als ie eenmaal aan is) zelfs zonder accu draaien. Maar zo’n elektrische auto heeft veel minder mechanische onderdelen die kapot gaan. Aandrijflijn is eigenlijk juist simpel. Accu -> omvormer -> elektrische motor direct naar de wielen.
@fanboy: hoeft zeker niet zo te zijn dat een diesel slecht loopt als er zwarte rook uitkomt kan meerdere dingen zijn.
Veel oude diesels doen dat sowieso al een beetje, helemaal bij te lage toeren en dan ook nog goed moet werken.
Te veel diesel vaak ook bewust even de brandstof pomp beetje opgedraaid.
Te weinig lucht meestal luchtfilter smerig maar merk je snel genoeg dat je geen power meer hebt.
Benzine is in sommige laden idd beter verkrijgbaar maar verder geen ervaring in Azië

Er zal vast minder stuk gaan aan een electro auto geloof ik graag maar hoeft maar iets te wezen dan sta je stil en niemand kan je helpen daar want geen onderdelen dus dan kun je je mooie auto achterlaten in de woestijn of waar dan ook.
Niks voor mij die onzin mijn 4.2 Toyota diesel is overal te maken waar dan ook en gaat ook niet veranderen in die landen.
En ja ik heb niks met die elektrische prut laten we nou nog zo lang mogelijk genieten van dikke verbrandings motor zolang het nog kan.
@dickie: Wij gebruiken ook Toyota diesels voor het reizen. 20 jaar oud en daarvoor 30 jaar oud. Walmen helemaal niet.
Laatste reis ging hij walmen, bleek luchtfilter vol te zitten ondanks dat hij net vervangen was (woestijn)
Ik ben nu meerdere keren boven de 4000 en 5000 meter geweest, en het lijkt me heerlijk om elektrisch te hebben, want dan heb je niet al dat vermogensverlies meer. Sommigen komen niet eens meer de berg op, ook een enkeling met de 4.2, heb ik nu al 2x gehoord. (1x was het de aanpassing van brandstoffilter was het verhaal, niet origineel meer)

Toyota is mooi omdat het inderdaad overal rijdt. Helaas met onze Landcruiser een keer gebruik van moeten maken.
Maar neem iets anders, een Iveco o.i.d., een auto die bijna nergens verkocht is en dus geen lokale markt heeft waar je gaat reizen. Dan prefereer ik toch een elektrische auto omdat die simpeler is. Al helemaal in vergelijking met de recente diesels, die niet tegen de slechte diesel kunnen.
Ben wel met je eens dat Toyota (en soms Mercedes) de kroon spant als je wereldwijd kijkt en eens wat onderdelen nodig hebt onderweg. Maar ik zou het avontuur wel aan gaan met zo’n groot accu pakket. En altijd op iedere snelheid het koppel voorhanden, lijkt me ideaal met terrein rijden.
@fanboy: bedoelde er ook de Toyota mee dat valt reuze mee met walmen, maar onze Transporter kan er wel wat van en mijn Scania ook bij lage toeren zelfde voor onze (oude) International
trekkers.
Ja op die hoogtes vraagt het ook on iets andere afstelling van de motor met die ijle lucht.
Mercedes is idd ook geen probleem noord en zuid Afrika rijden nog genoeg W123,124 rond onderdelen geen probleem Latijns Amerika ook niet.
Vrachtwagens is het nog beter in heel Afrika, Latijns Amerika en deels west Azië geen probleem.
Overigens Iveco in die landen ook geen probleem.
@dickie: de Toyota niet mee.
@Dickie: het land waar Rivian vandaan komt is schitterend om te ofroaden, ook in gebieden relatief dichtbij dergelijke infrastructuur
@r525: heb er 4 weken rond getrokken in een Ford E350 V10 benzine weliswaar niet offroad maar wel bijna overal binnendoor.
Wil aankomend jaar weer gaan maar dan toch voor een diesel ga want ondanks benzine niet veel kost daar is het met 1 op 4 toch nog wel prijzig.
Ze hadden het bedrijf ook Tonka kunnen noemen, mij speelgoedauto’s van Tonka zagen er net zo uit 50 jaar geleden.
Zou best deze willen hebben.
Ze hadden het bedrijf ook Tonka kunnen noemen, mijn speelgoedauto’s van Tonka zagen er net zo uit 50 jaar geleden.
Zou best deze willen hebben.
Heb ze laatst gevraagd of het legaal is om er een naar Europa te halen als ik er een zou reserveren, kreeg helaas geen antwoord..
180kw heb je ook wel nodig om nog een beetje range te hebben ben ik bang
De nieuwe F150 komt ook als elektrische variant in de US.
Ik ben benieuwd 754 pk range
@elemento: Dat is het mooie aan elektrische wagens. Ze hebben geen cilinders die moeten ingespoten worden. Natuurlijk, als je telkens de volle 754 pk aanspreekt, zal het er vlotjes door gaan. Maar als je rustig optrekt en met een fluwelen voet rijdt, zal het je verbazen hoe ver je er mee kan rijden.
Kom maar met dat spul. Voor gemiddeld EUR 41 de accu vol en gaan. Ik zou er graag 1 willen. Zou voor 70 K moeten lukken qua prijs
@gokartmozart: Voor 70K krijg je volgens mij 100kWh, niet 180kWh
hahaha.. 180khw. dat is op een good old american power socket 110 volt 187 uur laden.
@schuimbekje3: bestaat er daar dan niet zoiets als 3 fasen laden?
@galgootje: Ze maken daar nog wel eens een 220v aansluiting, ook om elektrische auto’s beter te laden.
@galgootje: ligt maar net aan het amperage. Als je 110V hebt, maar wel 120A, heb je het prima voor elkaar.
Ja! Alleen de verticale ledjes hoeven niet van mij. #Beest
Ik wil die SUV. Nu.
Alles voor het milieu, want batterijen zijn schoon en elektriciteit komt van de bij-tjes.
@911targa: defineer dan even het woord milieu.
Ik vind het vooral mooie wagens. In het segment tenminste. Ik ben niet echt een SUV of Pick-up fan.
Ben erg benieuwd wat de WLTP range is met deze 180kwh batterij. Zal denk ik niet veel verschillen van de Model S long range met de nieuwste aandrijflijn(+/- 600km) gezien het gewicht en de aerodynamica van deze Rivian
De Tesla pickup gaat er daadwerkelijk komen, dat de Rivian pickup er ook komt schat ik zo maar is uit de losse pols op 10%
@thierryvth: Gezien Ford er 500 miljoen dollar in heeft gepompt, schat ik de kans nu net iets hoger in dan 10%.
Valt nou niemand die geïntegreerde hondenhok op haha (foto 3).
Heeft iemand een idee wat het gewicht wordt van deze auto? Model X weegt toch ook al 2600kg. Met een veel groter accupakket zal het lastig worden om incl. Personen en bagage het onder de 3500kg te houden.
Zolang in Amerika nog hard op zwarte kolen wordt gestookt is dit een lachertje …
@autodrome: waarom is t dan een lachertje?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).