
Die offroad-capaciteiten van je Rolls-Royce Phantom kunnen goed van pas komen. Als je een van je landgoederen of productie-faciliteiten in Zuid Amerika wil bezoeken bijvoorbeeld. Want Daar is Rolls-Royce tegenwoordig ook officieel vertegenwoordigd.
Ter promotie ende vermaeck heeft Rolls-Royce een leuke tocht gereden en daar een video van gemaakt. Rolls-Royce reed deze route al in 2008 om een en ander te testen en gewoon een statement te maken. Deze Phantom krijg je gewoon niet stuk. Weer eens wat anders dan VW Golfjes crashen. De 8000 km lange route loopt tot grote hoogtes en over smalle stoffige paden, door de Andes, waar ze ook de Dakar rally rijden.
Wat mij betreft is de promotie geslaagd. De Rolls-Royce Phantom heeft weldegelijk meer bodemvrijheid dan een gemiddelde moderne SUV. De vliegende dame voorop helpt bij het navigeren door smalle rotsige paden en de gigantische wielen walsen alles in hun baan plat. Eenieder die wel eens wat zandpaden uit heeft geprobeerd weet hoe dat kan hobbelen. Niet in een Rolls-Royce. Rammelvrij en op volle snelheid er overheen. Waarschijnlijk laat de auto nog een egaler pad achter ook.
Naast zandpaden is een Rolls-Royce natuurlijk ook uitermate geschikt om met de ‘juiste’ snelheid over verkeersdrempels te rijden. Aan boord waan je je in een tijdmachine, ritten lijken altijd te snel voorbij. Zou iedereen een Rolls-Royce rijden dan kon Rijkswaterstaat bovendien best wat onderhoud aan het wegennet wegbezuinigen. Video op autojunk.nl, vette actie vanaf ongeveer 2:30 min.
netjes!
al zou het me niks verbazen als RR ook met een suv komt…
@bigcar: waarom zouden ze. Dit filmpje bewijst dat de Phantom met z’n grote wielen en flinke gewicht voor geen enkel SUV onderdoet.
@mashell: ik moet het nog zien of ‘ie het red door water en over boomstammen en of zo’n lang gevaarte een helling van 80 tot 90% op komt…
@mercedesgl: een helling van 80 tot 90%…dat lukt alleen SPIDERMAN!!!
@bowie: wist niet dat G klasse, GL en Landcruiser tegenwoordig al onder de naam spiderman samengevoegd werden.. of het in praktijk ook helemaal is is weer een tweede maar volgens het boekje en tijdens ideale omstandigheden moeten deze auto’s het kunnen en dat gaat de RR niet lukken…
@mercedesgl: De LC is leuk en aardig is zijn geld ook meer dan waard aangezien die auto best populair is, maar de G en GL zijn toch wel van een ander kaliber en van een hogere klasse. Beter dan een G bestaat gewoon niet.
@agera: ik ben indd ook meer van de G en de GL ook gezien mijn nickname… design maar ook op terrein zeer vaardig..
@mashell: sorry hoor maar denk niet dat een RR het beter of even goed doet als een g klasse of een defender op dit soort ondergronden? En als je hier een krasje rijd kost dat je meteen 20 ruggen ofzo. Beetje zonde lijkt mij, deze bak moet gewoon op asfalt rijden lekker mee op vakantie gaan naar zuid spanje ofzo.
@mightymike: Devenders en G klasses zijn tereinwagens, Geen comfort maar overal overheen. Ik had het over SUV’s (zoals X5, GL of Q7) veel comfort en ook af en toe een zandpad kunnen nemen.
@mashell: Je maakt een hele grote fout, neem eerst plaats in de Merc G voordat je deze klassebak fout beoordeelt. De Mercedes G is een absolute terreinwagen maar eenmaal aan boord merk je daar niks meer van. Het heeft een prachtig interieur, dashboard en een uitmuntende afwerking.
De Mercedes G is de S-Klasse onder de terreinwagens.
@bigcar: Aub geen SUV van de Rolls Royce, nu zelfs bentley met een SUV komt hoop ik dat ze afblijven van de Rolls.
@agera: Groot gelijk. Laat RR niet dezelfde fout maken als Bentley of Maserati. Dat is al erg genoeg.
iedereen groot gelijk, past trouwens niet bij de historie van dit merk, maar dat neemt niet weg dat ik toch benieuwd ben naar hoe een RR suv eruit zou zien :P
@bigcar: Laten we het dan op een Concept houden of zo, dan is het nog ok :) Maar niet iets dat verkocht wordt voor de openbare weg. Maar ik hoor er liever niets van eigenlijk :D
@bigcar:
@norge: ziet er wel goed uit..
Hoezo een bowler of hummer?
Gewoon een rolce royce
Net al gezien, geniaal, de vering is perfect. Off-road nog steeds de meest comfortabele cruiser die er is.
@theblackstig: Ooit gehoord van de Landcruiser 150 / V8? :)
@G-Ammo: Probleem met de LandCruiser is dat ik hem niet echt mooi vind ogen, neemt niet weg dat hij geweldige terreincapaciteiten heeft. De Mercedes GL daarentegen heeft ook uitzonderlijke terreincapaciteiten en is daarnaast ook een mooie auto in mijn ogen.
@agera: Maar met een Mercedes G zal je nooit rondje Afrika doen ;) Daar heb je toch echt een LC voor nodig. Kijk maar eens rond in Afrika en midden-oosten. Geen GL of Phantom te bekennen ;) Is gewoon omdat-ie niet zo betrouwbaar zijn als de Toyota.
@G-Ammo: Het zou ook dom zijn om met je Phantom door zulke wegen te rijden is die ook niet voor bedoeld. Maar de GL zou ik absoluut willen voor zulk ruigterrein. Inderdaad de LC zie je meer in Afrika en in het Midden-Oosten, maar die gaat al veel langer mee de Mercedes GL is er sinds 2006.
@agera: helemaal mee eens
Ik vind de Phantom zeker niet de mooiste auto die er is. Maar hij leidt je zo enorm af van het autorijden opzich (als ik de recensies moet geloven) dat het wel de beste auto ter wereld moet zijn. Zoveel comfort en toch zoveel performance… Lijkt mij de ideale auto voor wanneer ik volgende week een vergadering in Beijing heb.
@Original_Arnoud: De Phantom is toch wel de meest ultieme limo die er bestaat. De Phantom heeft zoveel meer dan een Maybach of een Mulsanne. De Phantom van die ene DJ van laatst was overigens ook erg gaaf in het zwart. Prachtig, indrukwekkend en aanwezig zijn de woorden die ik gebruik om de Phantom te beschrijven.
@agera: http://www.autoblog.nl/archive/2011/10/21/dj-antoine-heeft-geen-carkit-in-zijn-phantom
Chech deze Phantom.
Ik zou hem wel eens door serieus diepe putten willen zien rijden, gewoon om het effect te zien. De veerweg kan niet oneindig groot zijn…
Anyway, hij kan ook off-road best zijn mannetje staan!
Al is hij daar in essentie niet voor gemaakt, maar het is mooi meegenomen.
Vooral de optie “drempels op de juiste snelheid nemen’ staat mij wel aan :D
@vale46: Het is dan ook geen ”echte” SUV.
Doet me denken aan Top Gear in Albanië waarbij ze de ghost en de s65 amg ook over wat zandwegen joegen.
hij hield zich goed hoewel dit nog niet extreem off road was.. mooie auto..
Wat me ook opvalt aan de RR Phantom is dat tie behoorlook hoog op zijn poten staat, volgens mij kan een bestuurder van deze Roller de bestuurder van een Ranger Rover bijna recht in de ogen kijken.
@agera: behoorlijk
Niet voor niets noemt de Rolls Royce de Phantom als “the best car in the world” Gigantisch en indrukwekkend.
DAT noem ik pas een testritje ;)
ik vond het nou niet echt vette actie, ik denk dat een ford mondeo dat ook zonder problemen doet, hij hobbelt misschien iets meer.
ik vond dit nou niet echt offroad, het was een beetje rijden over zandweggetjes
Komt Spyker nog met nieuwe modelletjes zoals de D8?
Echt off road kan je dit niet noemen, zijn gewoon stukjes onverhard, geen putten of dikke rotsen. Dit kan een panda 4×4 of een daihatsu terios ook nog wel
mare… zo’n rolls royce heeft toch gewoon achterwiel aandrijving?
of heeft-ie 4×4?
@mazdarx8: ik dacht RWD , maar ds ook nrmaal , het is zo een zware wagen, gaat niet zo snel uitbreken als een M3 op zand ofz
Oud filmpje, inderdaad 2008. Toen waren we nog niet bekend met andere kleur, matte of chrome wrap voor de auto.
…en dan naar Hessing en klagen over wat lakschade….wedden dat ze het gratis voor je overspuiten ;-) !
beetje zonde, koop een range rover hiervoor :s
Beetje flauwekul dit. Elke huis-tuin en keuken auto kan dit gemakkelijk zolang er geen extra plastic is toegevoegd. Ik heb vorig jaar vrijwel probleemloos 5000 km door Argentinie gereden met een VW Gol waarvan ca 1500 km over ‘ripio’ (gravel/ zand). Het was het droge seizoen dus de enkele rivierdoorkruisingen waren gemakkelijk te doen en doordat het enigszins verhard is valt het met de spoorvorming en kuilen wel mee (wel wasborden uiteraard).
De enige keer dat we bijna vast kwamen te zitten was toen de (asfalt) weg was afgezet en het alternatief een zandpad was dat alleen werd bereden door pick up trucks en de vrachtwagens van de wegwerkers. De onderkant is toen flink gezandstraald ivm de spoorvorming. Dat stukje was echter heel wat pittiger dan wat ik op dit filmpje zag.
@sandeman76: precies ben zelfs eens met een saxo zo offroad geweest en die haalde het ook dus dit is niet zo spannend van de RR