340 pk en 450 Nm uit een 2.5 TFSI zijn leuk, maar waarom zou je het turboblokje niet nog wat verder kwellen? Een hele rits aan Duitse tuners had dezelfde gedachte, maar bij al deze Germanen sluit zich nu ook een Romein aan: Romeo Ferraris kietelt de RS3, en stuwt het standaardvermogen een stukje verder op.
Persoonlijk zou het mij aan mijn aars oxideren waar ik mijn auto liet tunen, zo lang het maar gasten zijn die in het verleden hebben bewezen goed werk af te leveren. Bij Romeo Ferraris weet je in ieder geval dat ze aardig wat in hun mars hebben, want wie bijvoorbeeld 300 pk uit een 1.4-blokje peutert doet het niet slecht (mits het ding niet na 100 meter in de soep loopt).
De RS3 kan je bij ze in twee ‘stages’ krijgen. Stage 1 beperkt zich tot nieuwe filters en een ECU-remap, met als reultaat 381 pk en 523 Nm. Wil je meer dan 100 pk per wiel, dan moet je voor stage 2 gaan: dankzij een nieuwe sportuitlaat zit de waggie dan op 408 pk en 523 Nm. Not bad. Video’s van beide stages hieronder (via autoblog.it):
Vertrouw je die pizzabakkers niet, maar wil je ook niet dat er een dikke Duitser aan je dikke Duitser friemelt? Ga dan naar het Zwitserse Sportec, die beloven 500 pk in je RS3. We wachten echter nog op meer informatie van de tuner.
Pornooooo!
Kan niet anders zeggen.
De A3 heeft echt prachtige achterlichten!
Deze zal lekker vlot zijn in ieder geval!
5 Cyl klinkt toch zo lekker.
wolf in schaapskleren 340 is al meer dan genoeg om snel te gaan, beter te veel dan te weinig
Zo jammer dat deze versie alleen als sportback te verkrijgen is
@akrapovic: IDD!!!! En toch is het goed ook, zo blijf ik zeker bij wat ik nu heb :)
echt een mooi ding! ook nog met de genen van de urquattro:) klinkt fantastisch dat 5 cilinder blok!
klinkt toch wel echt heel lekker zo’n 5-cilinder, toch jammer dat hij niet in 3 deurs wordt geleverd. hopen dat audi het 5 cilinder gamma verder gaat uitbreiden!
Zag nooit het RS erin, de achterbumper klopt al niet, prestaties blijven een beetje steken.
Ik vind het toch een vrij tam geluid voor zo’n opgefokte 5-cilinder.
1M is woest.. Leuk voor op het circuit (waarschijnlijk) voor de dagelijkse ritjes… Doe mij maar deze 4WD, véél praktischer en een vijf-pitter klinkt gewoon beter dan een 6 vind ik.
@GOD; ongeveer gelijk aan de Nissan GTR. Daarvan was de ECU ook ‘onkraakbaar’ volgens Nissan… Jammer ook niet waar. Gelukkig.
gewoon superknap
@fonzie: superknap??? Tsss… Kan met iedere turbomotor. In de jaren 80 en 90 reden er al veeeel Saab Turbo’s rond met 500 pk en meer! Gewoon uit een 2.0 of 2.3 4 cilinder blokje…
@Svenska_Aeroplan_AB: Ja reed ook erg lekker niet? niks, niks, niks, niks, niks, POWAAAH, schakelen en weer terug bij niks :)
@fernie: Ja, hadden wel een gebruiksaanwijzing die dingen ja!
@fernie: Dat niets, niets, niets, nie…nekslag had ook wel wat hoor. Alles of niets, dood of de gladiolen ! Minder veilig en comfi, maar errug leuk, mits je haren op je armen hebt :)
@dawwg: Zeker interessant maar inderdaad niet voor iedereen en zeker niet in alle weersomstandigheden/typen weg. Beetje tweetakt idee :)
5 cilinder turbo is echt de bom ! Maat van me heeft een Volvo 850R (250 PK) en dat vind ik al een monster, dan moet dit echt een raket zijn !
Qua prestaties indrukwekkend, qua design….super saai!!!!
Ik wil dat een dikke Duitser aan m’n dikke Duitser gaat friemelen… OT: Nice, paar filters en een remap en dan zo’n improvement (stage1). Om nog maar niet te spreken over Stage 2, lekkert!
@kaasboerin:
Kun je nagaan hoe Audi zo’n ding knijpt voor de typekeuring! Iets met CO2, en misschien ook nog wel levensduur ofzo ;)
Liever een 1M…
Toen ik maandag in Brussel oog in oog stond met de RS3 vroeg ik me serieus af waarom ik eigenlijk een 1M zou willen… Dit kun je onder alle omstandigheden gebruiken en klinkt zo veel vetter!
Waarom gefriemel aan een dikke duitser. Bij Joop koop je een slanke dame met standaard 400 pk’s en 450 nm vanaf 1600 rondjes per minuut.
Eh, ik weet niet hoe dik ze-sjermans van AudiQuatro waren die hem hebben geholpen met het schrijven van het motor management ivm het in eigenhuis ontwikkelde nieuwe inlaat spruitstuk.
Toch knap wat ze doen met zo’n oud bakkie.
@norge: hebben we norge weer… onze basher! :lol:
Is er geen tuner die de RS3 kan voorzien van een handgeschakelde versnellingsbak? Al dat vermogen is leuk, maar een auto als de RS3 heeft toch echt een handbak nodig vind ik.
Heb dit toch altijd een mooie Audi gevonden mits voorzien van een paar mooie lichtmetalo’s. Snap alleen niet waarom de C-Sportcoupe nooit een succes is geworden.
Remmen zijn zo vet van de rs3
Een ECU remap, heel erg bijzonder hoor…
@GOD: Toch wel want deze ECU is versleuteld met nieuwe encryptie. Het heeft relatief lang geduurd voordat de TTRS S-Tronic / RS3 is gekraakt en tunebaar is geworden.
RS3 = Leuk, 1M = Woest
@drivingpleasure: 1M=Woest…. voor op het circuit. Voor een ‘daily’ doe mij dan maar de RS3, véél praktischer.
De keren dat je ‘dwars’ kan op de openbare weg, zijn op één hand te tellen per jaar. Is dit bij jou niet het geval, zou ik toch gaan twijfelen over m’n rijstijl als ik jou was. :P
@TSI-tje: Met een 1M kan je ook prima normaal rijden. Maar inderdaad als je niet zo goed kan rijden kan je beter voor de RS3 gaan. Ik heb niks tegen Audi ofzo, ik vind de Duitse merken prachtig juist. Kom net uit de W12 en ik moet zeggen daar zit je achterin toch wel als een soort van koning.
410 PK. Wow, super wagen en een heerlijk klinkende 5-pitter.