Rotorheads rejoice: Mazda gaat doorrr met wankelmotor

Auteur: , 53 Reacties

Het was het afgelopen jaar in de berichtgeving omtrent Mazda en de nieuwe wankelmotor een beetje zoals een wispelturige puber die net gestopt is met roken voor een sigarettenautomaat: wel, niet, wel, niet, toch weer wel, niet. Maar het hoge woord is er uit: Mazda ontwikkelt verder aan een nieuwe generatie wankels.

Mazda CEO Takashi Yamanouchi onthulde dit tijdens zijn keynote speech op de LA Autoshow, en dit is goed nieuws voor de liefhebbers van schreeuwende, hoogtoerige, koppelarme en oliezuipende motoren die stiekem toch best wel lekker en bijzonder zijn.

Enige tijd geleden was het exit voor de RX-8, omdat deze niet aan de Euro V norm voldeed. De grote vraag was toen of Mazda, eigenlijk nog de enige fabrikant die Wankelmotoren maakt hier nog mee door zou gaan. Er werd zelfs even gefluisterd dat ze samen met Audi zouden optrekken, maar ik weet niet of het zo’n goed idee is om Duitsers en Japanners bij elkaar te zetten.

Mazda Shinari

Wanneer het zo ver is weten we niet, maar reken op mid-jaren ’10, dan zit je wel goed. En passant verklaarde Yamanouchi te streven naar een globaal marktaandeel van 2% in 2015 (nu 1,7%) en dat er in 2013 een productiemodel uit de Shinari komt rollen. Van de Takeri weten we al dat het de nieuwe Mazda6 wordt, de Shinari moet een model hierboven gaan worden. Kijken we hier naar de spirituele opvolger van de 929? (via es.autoblog.com)

Verder viel Mazda vandaag in thuisland Japan in de prijzen: hun SKYACTIV-technologie sleepte de 2012 RJC “Technology of the Year” prijs in de wacht.



53 reacties

Waarom de Opel Vivaro de ideale bus voor jou is, bekijk het hier!.
Even voor de goede orde: kan iemand even uitleggen wat een wankelmoter is??
@bigcar: Google -> Wankelmotor (of Rotary engine).
http://www.autoblog.nl/archive/2007/05/30/feest-40-jaar-rotatiemotor

En mensen die een motor ‘moter’ noemen zijn al haast even kwalijk als mensen die infiniti ‘infinity’ noemen :)
@sir_smokalot: …zegt iemant die overal een “t” achterplakt
@sir_smokalot: Zo zie ik de hele dag auto’s met middenmoters voorbijkomen.
@bigcar: Op youtube: Mazda 787B
De speakers kunnen vol open!
Zoals het plaatje bovenaan. Deze motor werkt niet met zuigers maar met een wankel-rotor. Even googlen staat een ele mooie beschrijving op Wikipedia
Maar even ontopic: vet en hoop dat hij komt zoals het rx9 concept
Mazda is goed bezig de laatste tijd!
*jeuj*!
YES!!!!!!!!!
Dan zal er waarschijnlijk ook nog wel een opvolger van de rx7 komen
Dus de Shinari wordt zeg maar een e-klasse/5-serie concurrent?
Als dat zo is ben ik benieuwd of die dan ook verkoopt,
maar die RX-9 word waarschijnlijk wel een hele brute wagen.
Hell yeah!
Beat that muesli-boys! :D
Ik hoop dat het een lekker soepele motor gaat worden, zonder al te veel nadelen(olieverbruik/verbuik)
@vale46: Oliegebruik houd je toch met die motoren, da’s belangrijk voor de smering. Het is gewoon een bijkomende eigenschap
@vale46: yeah :D heerlijk ook om legaal met een open uitlaat te rijden zonder aan enige vorm van emissie eis te voldoen :D En dat geluid… 8)
@rotarypowah: legaal? :P
@vale46: inderdaad legaal, rotary’s hebben vrijstelling voor de 4-gas meting. Daarnaast zijn de geluidseisen nogal euhm….laten we zeggen ruim ;-) wat dus in de praktijk betekend dat ik een 80mm uitlaat van voor tot achter heb, met enkel een cannister stijl einddemper om het belachelijk grote uitlaatgas volume van mijn geblazen rotary af te voeren :-D
@aadfd3s: Echt!?
Nice! ^^
Een gapend gat in de wetgeving! Is dat in België ook?
@vale46: Dat is de wetgeving in NL of dat in België ook zo is durf ik niet te zeggen… Persoonlijk vind ik het wel prettig want het verwijderen van de katalysator op de FD geeft ongeveer 25pk extra ;)
@aadfd3s: FD?
Ik zal er eens naar zoeken in onze wet.
@vale46: derde generatie rx7, de twin turbo dus ;)
@vale46: Vooral aan het benzineverbruik moet veel gesleuteld worden, toch wel de RX-8 zwakste punt.
@masterstig: Olie luste hij ook goed hoor.

In essentie is een wankelmotor best te vergelijken met een 2-takt.
En daar moet je 2%olie bij de brandstof doen, of in een aparte tank.
Nog een paar turbo’s erop, and away we go!!!
typisch dat gezeik weer van mensen die er niks van kennen. en dat noemt zich een autosite…

Trouwens… dat olieverbruik had MAzda makkelijk kunnen omzeilen door onder de motorkap een apart reservoir te plaatsen wat je af en toe eens bijvulde met olie (net als je ruitensproeier reservoir) alleen vonden ze dat dat een extra aandachtspunt voor de klant zou zijn (tov de normale Ottomotoren die hun cilindersmering krijgen door olie de langs onderen in de cilinders wordt gespoten)

Daarom kozen ze ervoor om door middel van een pompje, motorolie in de de rotorhuizen te injecteren om deze te smeren. Vandaar de eeuwig durende discussie welke olie je erin moet doen.

Bij Wankels is dat dus Minerale olie aangezien de olie EN moet smeren EN moet mee verbranden. Kom je ineens bij het emissieprobleem toe.

In mijn wankel heb ik gewone halfsyntheet (volsynth kan ook volgens mij) zitten met een apart reservoir met 2 takt olie.
Dat draait een stuk beter en met minder emissie.

Olie die je uit het carter haalt en verbrand komt idd niet terug, vandaar ht ‘verbruik’
@neal: Zo hehe… Dat lucht op, of niet? :lol:

Goed verhaaltje hoor :)
@neal: Dus wat jij zegt is, dat bij een zuiger-motor geen olie verbrand wordt en DAAROM wél volsynthetisch kan zijn?!? Elke verbrandingsmotor verbuikt olie!
De moeilijkheid bij ’n Wankel motor zit ‘m in de rotorveren (in vergelijking met zuigerveren) dit de rotor “hoeken” niet ideaal afdicht, waardoor er iets meer olie meeverbrandt wordt in vergelijking met een zuiger-motor…
Gelukkig komen hier ook experts die ons ontmaskeren :)
Bedankt voor je bijdrage!
@sir_smokalot: Las een mooi stukje tekst, in de klok-klepel-trant.
Vooral las iemand zich als techneut of Mr. Know-it-all profileert, kan ik me niet bedwingen…
Sorry.
las = als
@neal: ach.. de gemiddelde Mazda garage snapt ook weinig van Wankels. Er was ooit een rotorhead die bij Autoblog zat trouwens. Maar dat is weer een heel ander verhaal.
Ik weet niet hoe het rijdt, maar ik ben stiekem wel nieuwsgierig…
Daarnaast houd ik wel van wat variatie in de keuken. Leuk dit! :)
Ik hoop dat Mazda tzt inderdaad weer met een wankelmotor komt.
Zou toch erg jammer zijn, als een dergelijk mooi stukje techniek geen navolging meer zou krijgen…
I’ll keep my fingers crossed.
Hoezee!!
Jetlag… olieverbruik heeft totaal niets met het goed of niet goed afdichten van de apex seals te maken.

punt is dat bij een Otto motor de olie in de cilnderwand wordt gespoten en door de zuigerveren weer afgeschraapt wordt tot in het carter. Tuurlijk blijft daar hier en daar olie plakken maar bij een wankel wordt deze effectief verbrand. die komt dus niet meer terug….

Het verschil is daarom veel groter. Ik heb ook nooit gezegd dat Ottomotoren geen olie verbruiken ;-)


Dat gezegd zijnde.. hoop ik maar dat Mazda het verstand heeft om drukvulling te gebruiken (compressor of turbo) want…rotaries love boost :-)
Felix zal er blij mee zijn.
I give them a Hooorrraaa’h !!!!
kan niet wachten tot de eerste tests, of modellen met deze motoren
w00t, w00t! Eindelijk komt de wankelmotor terug,ik heb lang gewacht op dat geweldige, sceurende geluid :-D
Sceurend= scheurend
26B.. MX-5… Make it happen.
Hmm Duitsers en Japanners. Dat ging al twee keer eerder mis, bij zoals genoemd Suzuki en Volkswagen en in de Tweede Wereldoorlog :)
Dit is zeer goed nieuws.
Ik zou eigelijk best wel een nieuwe rx7 met wankel motor willen zien en dan die rx9 als die komt.
*kwijlkwijl* wat een mooi ding!
Audi wil ook doorgaan met de wankelmotor…maar die gebruiken de motor als generator in een hybride:
http://www.auto-motor-und-sport.de/eco/audi-test-erfahrungen-mit-wankelmotor-sehr-positiv-4100150.html

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).