Een beetje vrachtwagenband weegt al gauw 75 kilogram. De term ‘klapband’ mag daarom best serieus genomen worden bij onze truckende weggebruikers. En gisteravond klapte er een op de A50 richting Zwolle, waardoor maar liefst 21 auto’s schade opliepen. Holy rubberterreur!
De 21 getroffen auto’s werden niet zozeer geraakt door rondvliegend bandrubber, maar reden over de aan flarden geklapte band. En dat ging schijnbaar heftig, want maar liefst dertien auto’s konden niet verder rijden na een ontmoeting met het rubber des doods. Het zou voornamelijk om lekkende radiatoren gaan. De (Nederlandse) chauffeur kon zijn vrachtwagencombi veilig aan de kant zetten.
Om te illustreren hoe hard de explosie is van een klappende vrachtwagenband is – die er ongeveer 9,5 á 10,5 bar in hebben – moet je onderstaande video nog maar eens bekijken.
Fotocredit: @polHeHaJeugd
Met 130 tegen iets dat op de weg ligt aanrijden is voor geen enkele auto goed.
Hoop dat z’n baas goed verzekerd is.
en nu ??
de A50 afgesloten voor de rest van de week ..
7 trauma helicopters sturen ..
13 brandweerwagens ter plekke ..
onderzoekscommissie samenstellen ..
@lincoln: Ik zeg 13 bergingswagens, schoonmaakclubje en een nieuwe band voor de trucker. Zo snel mogelijk weer de weg open gooien.
@lincoln: Dat word nog een probleem.. Nederland heeft maar 2 trauma helikopters :o
Maar misschien ook een paar helikopters zonder trauma..
@dennisr:
ken je nagaan .. van 2 heb ik al een helicopter trauma ..
@lincoln: Ik had vroeger altijd een Aquarium met een helikopter dr in..
;)
@lincoln: er zijn 4 trauma heli’s
@tunefuldjmike: opgezocht, en je hebt gelijk :) ik dacht altijd alleen Groningen en Amsterdam..
Mooi, weer wat geleerd :P
@dennisr: Nog gefeliciteerd maat! En de beste wensen natuurlijk. Gister kats vergeten sorry.
@E34M5Touring: Danku! :D en het is u vergeven hoor.. Ook nog een gelukkig nieuwjaar!
@dennisr: Nederland heeft 4 heli’s tot zijn beschikking, waaronder 3 echte Nederlandse en een net over de grens in Duitsland.
@Jipp: ik lees het net ook idd, maar ik las dat het gewoon 4 Nederlandse zijn..
Daarnaast nog 2 Duitse die vaak actief zijn in Nederland en 1 Belgische..
De Nederlandse staan in Amsterdam, Rotterdam, Nijmegen en Groningen.. :)
@dennisr: dat is achterhaald, in Nijmegen is er geen meer gestationeerd, die staat nu in Volkel. Ook voor de randstad is er nog maar een bij mijn weten.
@dennisr:
en die mogen niet eens altijd zomaar landen vanwege ‘geluidsoverlast’
@IJsblok: onzin ze mogen tegenwoordig ook snachts vliegen!
in Indonesie doen ze niet aan preventief vernieuwen ..
of aan reserve-band mee nemen ..
een band is pas op als ie geknalt is ..
ziet best veel bussen en vrachtwagen op de weg (bij gebrek aan vluchtstrook) met een lekke pijp ..
reparatie gebeurt terplekke want er is ALTIJD wel iemand in de buurt die de juiste maat band (gevulcaniseerd) heeft staan ..
opkrikken doen ze met wat blokken hout en bakstenen ..
band afhalen/opleggen met hun tanden ..
bussen en vrachtwagens zijn ALTIJD overbeladen ..
en dat zijn ze constant in hun 40 jarige bestaan ..
grote Hino NIssan Mitsubishi en af een toe een MB Torpedo truck ..
dingen gaan met overlast en al gewoon omhoog ..
en in een uurtje is de klus geklaard ..
echt wonderlijk ..
any-way ..
dit verhaaltje leek me spannender dan het originele topic ..
@lincoln: pak even een goede wereldkaart of leer lezen! #datfilmpjeisopgenomeninTaiwan
@lincoln: Heel herkenbaar. In de UAE rijden ook alleen maar truck die in Europa afgescheven zijn op ge-re-threade diagonaal banden. Klapbanden zijn (zeker in de zomer) aan de orde van de dag. Als ik van Dubai naar Fujairah rijdt (150 km) kom ik toch minstens 5 klapbanden tegen op een enkele reis. De loopvlakken liggen dan vaak nog op de weg. Gewoon er omheen rijden. Ik ben er ook wel eens overheen gereden. Even schrikken, maar absoluut geen schade.
Ik vind 50 auto’s met schade door 1 klapband wel een beetje een vreemd verhaal.
Ik ben ook wel benieuwd hoeveel auto’s nou door konden rijden zonder schade… ik vloog laatst in de baustelle bij Amersfoort ook over een grille heen (je kunt daar geen kant op tussen de barriers), maar geen centje pijn. Bandjes heel, Audi heel.
@michielh:
7.800.000 min 21 auto,s konden doorrijden ..
konden er 13 auto’s niet doorrijden omdat ze zo beschadigd waren? of omdat de bestuurders bij slachtofferhulp zaten?
@IJsblok:
die zaten er boven op natuurlijk ..
vrachtwagen chauffeur heeft ineens een doodslag / discriminatie / terroristische aanslag / rasisme / verkrachting / fraude en potloodvent claim aan zijn broek hangen ..
@lincoln:
Als er kinderen in 1 van die autoos zaten, dan komt bureau Jeugdzorg ook nog
@IJsblok:
en stichting Korrelatie niet te vergeten
Kan je nagaan wat de schade zou zijn wanneer er een Red Wing Tupolev op de snelweg
was geknald.
@heidi:
als je dat filpmje op youtube bekijkt, zie hoe die volvo een klapper krijgt van de zijkant, lijkt een wiel ofzo
@IJsblok:
Neuswiel.
Hoe lullig/erg/gevaarlijk ook; het moest er een keer van komen, je zult er maar tussen zitten! Ik maak 55.000 km p/jr en zie megaveel bandenresten en trucks langs de kant vd weg, het verbaast me dat er niet vaker wat fout gaat en dat onze regelgeile overheid DAAR dan juist weer NIKS mee doet…
Blij dat ik niet in de buurt reed..
Ooit ook zo’n band zien uiteenvliegen op de snelweg…
Rubberdeeltjes hebben ns net niet geraakt…
Was wel effe hard schrikken…