Schultz: ‘Alle rotondes moeten gelijk’

Auteur: , 58 Reacties

Ouderen in het verkeer, soms zijn het net Amerikanen. Zodra er een rotonde opdoemt door de Wagon R-vooruit slaat de schrik om het hart en wordt er met angstzweet danwel klappergebit gepoogd zonder al te veel brokken de juiste weg in te slaan. Dit zou niet alleen door onkunde komen, ook de wirwar aan rotonde-ontwerpen zorgt voor verwarring.

Verkeersminister Schultz komt in de slotfase van haar ambtstermijn met een voorstel om de pluriformiteit rondom (pun intended) rotondes weg te nemen. Elke gemeente die haar eigen rotondedesign verzint en verschillende regels hanteert, dat moet afgelopen zijn volgens de VVD-bewindsvrouw.

‘Er is nu een wirwar aan spelregels rond de rotondes en kruispunten. Bij de ene gemeente heb je voorrang op een kruispunt, op de andere niet. En soms is er weer een apart pad.’

Dit voorstel komt als reactie op het gestegen aantal verkeersdoden van vorig jaar. Sinds lange tijd ging dat aantal omhoog – met 21 doden – en voornamelijk fietsers waren de dupe. Drifthemels Rotondes eenduidiger maken zou het aantal dodelijke fietsslachtoffers moeten verlagen. Ook haalt ze de Verschrikking der Elektrische Fiets er bij, daarvan worden er immers steeds meer verkocht waardoor ouderen een soort grijsharige Rossi’s met trapondersteuning worden.

Er komt begin september (na de 12e zit ze immers niet meer in het Ministerszadel) een Beleidsimpuls Verkeersveiligheid. Hierin krijgen gemeenten een blauwdruk voor rotondes voorgeschoteld. Maar naar typisch poldermodelgebruik is dit niet verplicht, ‘maar gemeenten kunnen er rekening mee houden bij de aanleg van nieuwe knooppunten’.

Zou het uniformiseren van rotondes bijdragen aan meer verkeersveiligheid, of zit het toch vooral in de scholing van weggebruikers? Het is immers niet zo dat regels van een rotonde niet worden aangegeven door wegmarkeringen of borden.



58 reacties

Iemand ooit in centrum stadskanaal geweest? Daar heb je leuke “rotondes”… Niemand weet eigenlijk wat dat voor een dingen zijn…
@Jokkebrok:
Wie wil er nou in vredesnaam in Stadskanaal gezien worden?
@Jokkebrok: Yes! Heb er een tijdje op school gezeten en reed er gister nog doorheen. Die gekke dingen waar mensen van rechts voorrang hebben slaan inderdaad nergens op. Zodra het een beetje druk wordt staat het helemaal vast omdat iedereen elkaar voorrang aan het geven is. Ik begrijp niet waarom ze dat nog steeds niet veranderd hebben.
@bennyblisto: In Engeland is het een standaard regel dat iedereen van rechts voorrang heeft op de rotonde. Slaat echt nergens op!
@booije: En omdat ze daar de rotondes linksom rijden betekend het gewoon dat het verkeer dat al op de rotonde is voorrang heeft, net als bij ons.
Kwam deze rotonde tegen in Surallah / Mindanao(Filippijnen)om zo een rotonde rij met plezier nog een paar rondjes. http://2.bp.blogspot.com/-JDq-hTYqD9c/T1Hl0sBgaNI/AAAAAAAADV8/Nl-eA8i5edw/s1600/surallah9.jpg
@Jokkebrok: is dat echt waar of niet? ;-)
@Jokkebrok: die vierkante rotondes waar geen rotonde regels gelden! Rare gevallen zijn dat
Wel vreemd dat elke gemeente een rotonde ontwerp verzint. Lijkt me ook het beste als daar gewoon een standaard is. Hier ken ik enkel de 1baan en 2baans rotonde. Nog geen andere tegengekomen. Die van op de foto lijkt me wel een nachtmerrie voor beginnende bestuurders of ouderen.

PS: Wie kent het meiserplein in Brussel? Heeft wat weg van dat rond punt in Frankrijk qua verkeerschaos
@stanny:
Dat is dus ook niet zo, dat is écht geklets. Geloof me, ik ‘ontwerp’ per jaar heel wat rotondes, op mijn werk.
@stanny: Have fun in Swindon!
http://photos1.blogger.com/blogger/5939/133/320/Swindon_roundabout.jpg
@Vincegail: looool wtf! Kunnen ze daar niet beter gewoon 1 grote rotonde maken? Of lijkt dat te makkelijk?
@Vincegail: Dat is die van de foto in het artikel toch?
Maar als ik de foto zie, moet je dus in de buitenste cirkel met de klok mee, en in de binnenste cirkel ga je tegen de klok in.
Dat is best gaaf! als je dan te ver door bent gereden kan je weer terug :P
@screamer: het is te hopen dat het van de grond af gezien niet zo koekwous is als op de volgelvlucht foto.
Weet iemand of het daar werkt ?
@yerrie: http://youtu.be/_DMUwHRUGk0 Youtube weet het antwoord!
@Vincegail:
Opstopping voor het bord om te kijken hoe je dat gaat aanpakken, bizar dit
Als ontwerper in de civiele techniek kan ik met recht zeggen dat er al lang richtlijnen zijn voor het ontwerpen van rotondes, én dat die richtlijnen ook worden toegepast in de praktijk. De enige reden om af te wijken van de richtlijnen kan zijn gebrek aan ruimte om een rotonde volgens de richtlijnen te realiseren. De vraag is of er dan een rotonde gemaakt moet worden of niet, dat is vaak een politieke keuze van de betrokken gemeente.
Dus ik zie het probleem niet zo…
@stationcar: Hoe zit het dan bij fietspaden? Bij de ene rotonde heeft fietsverkeer voorrang op autoverkeer, bij de andere is het precies andersom.
Meestal is er wel een soort logica: op rotondes in (of aan de rand van) woonwijken hebben de fietsers meestal voorrang, maar op grote of hele drukke rotondes niet. Helaas zijn daar vervolgens weer tig uitzonderingen op.

Kortom, dat alleen als is bijzonder verwarrend. Heeft ook niks met beschikbare ruimte te maken. Maar ik neem aan dat de minister daar o.a. op doelt, want het gaat vooral om de stijging van fiets-slachtoffers terug te dringen.
@potver7:
In principe is de regel wat betreft fietsers: binnen de bebouwde kom hebben fietsers op de rotonde voorrang, buiten de bebouwde kom niet.
@stationcar:
In principe ja, jammer dat de praktijk vaak anders is.
In mijn oude dorp bv, 5 rotondes op in weg waarvan 3 voorang voor fietsers en 2 niet.
Zo wordt het dus gewoon prijsschieten…
@jrk68: Oeps “een weg”.
@stationcar: Juist, bij mijn weten kun je een rotonde gewoon letterlijk uit één van de boeken van het CROW kopiëren. Misschien zit het probleem hem in het feit dat dat richtlijnen zijn en geen normen… maarja je moet wat als je iets in de omgeving in wil passen.
Als ik het citaat van Schultz goed lees gaat het haar vooral om kruispunten, niet om rotondes.
Even denken welke ik ken uit de regio:

-Kleine rotonde één baan, met fietsers op de weg
-Kleine rotonde één baan, met fietsers op eigen pad MET voorrang
-Kleine rotonde één baan, met fietsers op eigen pad ZONDER voorrang

-Grote rotonde meerdere banen, fietsers op eigen pad ZONDER voorrang
-Grote rotonde meerdere banen geregeld door stoplichten, fietsers op eigen pad geregeld door stoplichten.

Dat was het wel zo’n beetje voor wat betreffend mijn ervaringen.
Zelfs voor iemand die ze dagelijks oversteekt zijn het Keizer Karelplein en het Takenhofplein in Nijmegen nog gevaarlijk. Het zijn grote asfaltvlaktes waar 4 tot 5 auto´s naast elkaar kunnen rijden zonder enige vorm van belijning (iedereen rijdt overal) en opkomend verkeer heeft voorrang. Vooral mensen die er niet bekend zijn doen de gekste dingen (van links naar rechts kruisen of gewoon stil gaan staan), en degene die het plein wel kennen rijden er juist weer te hard over.
Keizer Karelplein: https://maps.google.nl/maps?hl=nl&ll=51.841976,5.859522&spn=0.002257,0.005681&t=k&z=18
Takenhofplein: https://maps.google.nl/maps?q=takenhofplein&hl=nl&ll=51.82505,5.792381&spn=0.002258,0.005681&sll=51.841976,5.859522&sspn=0.002257,0.005681&t=k&hnear=Takenhofplein,+Lindenholt,+Nijmegen,+Gelderland&z=18
@sr71: Dit had een nieuwe reactie moeten zijn, ik dacht dat het @Jack… weg halen voldoende was.
@sr71: Keizer Karel blijft een geniaal plein. Gewoon eens lekker het aan de automobilist over laten in plaats van de betutteling. Af en toe eens flink in de remmen moeten en iemand terecht wijzen met de claxon hoort er bij.
@sr71:
Inderdaad: een geniaal plein. Ik kom er maar 1 keer per jaar.
In Parijs Centrum zit het vol met dat soort pleinen.
Ben je te dicht bij de as van het plein, dan nog een rondje en sorteer gewoon voor naar de “uitgang” die je wil.
No problem.
Misschien als ik 94 ben een keer, je weet het maar nooit.
Wat een stom wijf. Soms kan dat niet. In onze omgeving heb je dan ook zeker 2 ovaltondes. En soms loopt er ook nog een fietspad overheen.
@midasracer: haha, bij mij in de buurt zit een kruising die er verdacht uitziet als een rotonde, inclusief rond ‘eiland’ in het midden. Maar het is een gewoon kruispunt met vrijliggende fietspaden, dus de ene weg heeft voorrang op de andere. Toch ligt het aantal ongevallen er laag, het aantal bijna-ongevallen daarentegen…
@midasracer: Nee, niet stom, die is wat vooral fietsorganisaties al jaren zeggen. Rotondes zijn onduidelijk: op de een heeft het verkeer op de rotonde voorrang op wat van buiten komt (argument: de rotonde is een zelfstandige weg), op de andere moet verkeer op de rotonde juist voorrang geven op wat van buiten komt (argument: rotonde is gewoon een rondlopende weg met zijwegen die als ze van rechts komen dus voorrang hebben). Wie gewend is op de ene rotonde voorrang te krijgen moet op de volgende plotseling voorrang geven. En als ze dan allebei het bekende blauwe bordje hebben met de drie pijlen hebben weet je nog niks. Eenheid is veel duidelijker (om dezelfde reden wordt er voor gepleit om het rode knipperlicht bij spoorwegovergangen te vervangen door een echt stoplicht).
Voor mensen die nog nooit op het Hofplein in Rotterdam zijn geweest kan de rotonde ook nogal imponerend zijn, met trambanen, stoplichten en afslagen op de rotonde. Maar als je hem kent is het heel simpel; netjes voorsoorteren en vanaf daar je eigen baan volgen, dan kom je vanzelf uit op de weg die je had willen hebben.
Maar als je ziet wat een toeren mensen daar uithalen om er overheen te komen, dat is soms angstaanjagend!
https://maps.google.nl/maps?q=hofplein+rotterdam&hl=nl&ll=51.924387,4.477733&spn=0.001909,0.005284&sll=51.82505,5.792381&sspn=0.001913,0.005284&t=k&hq=hofplein+rotterdam&z=18
@Gulli: oh ja, en zet in maps ff de 45-graden optie uit, anders kun je het niet goed zien met die hotels ervoor :)
In Den Bosch hebben ze ook zo’n plein weliswaar geen rotonde, het heetmanplein. Hier komen 5 wegen samen waarbij het verkeer (weliswaar geregeld met verkeerslichten) dwars door elkaar heen rijdt. Hier haal je gelijk de mensen eruit die bekend zijn met de situatie en wie niet (stil staan e.d.)
Dat rotondes werken voor doorstrooming en tegen ongelukken is duidelijk maar ook mij verbaasde de wildgroei aan verschillende rotondes.
Ik denk echter dat je wel minimaal 2 types nodig heb en misschien 3.
in ieder geval 1 normale en 1 met een binnen en buiten baan.
@yerrie: turborotondes zijn er idd in veel verschillende variaties en een variant wordt doorgaans gekozen aan de hand van de hoeveelheid verkeer in elke richting… gaat er veel verkeer de afbuigende richting op, dan is er logischerwijs een ander ontwerp nodig dan wanneer de meesten rechtdoor gaan.
Laat mensen eerst maar eens leren om al bij het naderen van de rotonde te kijken of ze er op kunnen. Valt me op dat steeds meer mensen stil gaan staan en dan pas kijken, met een verpestte doorstroming als gevolg.
Keizer Karelplein vind ik een goed voorbeeld voor alle andere rotondes in Nederland. Zonder de stoplichten mag ook.
Als het vrdomme maar niet van die ellendige voorsorteer/turborotondes worden, bah! Langleve 65-hoge banden in ieder geval.
Ik ken vooral ronde rotondes…
Gewoon 1 nieuw verkeersbord invoeren :
Einde Rotonde…………………..
Helemaal erg als je een fietspad heb waar fietsers van 2 richtingen naderen, dat moeten ze afschaffen en de fietsers in tegengestelde richting laten fietsen, geen last van dode hoek momenten met afslaan.
Of zie ik iets over het hoofd?
of gewoon alle rotondes rechtdoor maken!!?
Kijk kijk. De superieure Nederlanders met hun o zo fijne wegen en fietspaden hebben zich laten verslagen door een simpele rotonde.

Dat is hier in België dan toch wel beter geregeld.
@Preske: Ik had zelf verslaan gebruikt in je zin, maar je weet het nooit met de Belgen, winnen ook altijd 10 voor taal..!!
@Preske:
Nederlanders zijn niet superieur.
Maar willen zich altijd graag afspiegelen aan de Duitsers, omdat nederlanders vinden dat alles daar zo goed geregeld.

Helaas hebben Nederlanders iets teveel Brits bloed in hun aderen stromen om ook zo te kunnen zijn als de Duitsers.

Aan de andere kant kun je de Nederlandse handelsgeest met die van de Britse vergelijken.

En komen Nederlanders ermee weg om slechte producten als goeie handel te verkopen.

Waardoor het lijkt alsof Nederlanders superieur zijn.

Veel Nederlanders begrijpen echter niet dat de zakelijke cultuur in België meer Frans is.
Men moet op Restaurant gaan anders doet men geen zaken.
@desjonnies: Ach kom, als het over belgen gaat, staat het hier vol leedvermaak over hoe veel beter het wel niet in Nederland is en hoe “dom die belgen” wel niet zijn.

Maar als het eens omgekeerd is, is het muisstil.
@Preske: Sja, je bent hier immers te gast.. =D
@desjonnies: Elke reactie dat stelt dat Nederlanders geen Duitsers zijn, de Nederlandse handelsgeest looft en lekker eten propageert verdient toch wel een plusje ;)
Ik was laatst in Venlo en de navigatie zei dat de ik de derde afslag rechtsaf moest. Dus ik deed dat bij die rotonde, maar je rijdt daar zo weer een andere rotonde op. Een grote wazige zooi was het daar.
Het enige probleem dat er is heet Schultz.
Snel weg en NOOIT meer terug. Deze dame kan nu werkelijk helemaal niets.

Overigens is de rotonde een engelse uitvinding die daar ook werkt zonder speciale regels omdat ze links rijden.
Daarom is het in NL eigenlijk ook heel simpel: op een rotonde heeft LINKS dus voorrang.

Zodra er zich weer gemeentelijke of andere ambtelijke “nitwits” mee gaan bemoeien snapt niemand er meer iets van.
Ongeacht de leeftijd. En redactie, wees eens wat beleefder tegen onze oudjes. Voor je het weet ben je er ook een.
Ingewikkelde rotondes?
Vast wel. Het land loopt over van de domme mensen.
http://i.imgur.com/jXfip.jpg

leuke rotonde, net voor Berkel en Rodenrijs, net buiten Rotterdam. compleet met stoplichten en al.

http://i.imgur.com/jXfip.jpg
@tunefuldjmike:
Ja, daar gaan we weer: stoplichten omdat we de sukkels die niet op tijd voorsorteren nog een extra kans willen geven.
Dom dus.
@tunefuldjmike: ja, over die rotonde rij ik elke dag 2x. Hele fijne rotonde alleen heb je van die sufkutten die voor rechtdoor hebben gekozen ergens op het midden van de rotonde besluiten tussendoor naar links steken, om vervolgens naar links te gaan. altijd opletten daar
@tunefuldjmike: rijd r ook wel eens over. Vind t eigenlijk wel een fijne rotonde, nix moeilijks aan.
@tunefuldjmike: Toch wel een prachtige symetrische figuur, maar dit is natuurlijk helemaal geen rotonde, dit is een verkeersplein.
Op curacao heb je zo’ ding dat je links voorrang geeft, dan rechts (bij 2e afslag) en dan kun je het rondje af maken (nog 1 afslag). Werkt prima. Beter dan hier..

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).