
Er is een nieuwe klucht in de maak, en we noemen hem ‘de snelwegsoap’. Hoofdrolspelers: minister Schultz en de gemeenten rond de A2. Lijdend voorwerp: de Nederlandse automobilist, en met een clownesk figurantenrollletje aan de zijlijn voor treinreiziger Steven de Jong als ‘Droeftoeter’.
Eigenlijk geldt de snelheidslimiet van 100 km/u op de A2 tussen Utrecht en Amsterdam al sinds de verbreding naar 5 rijstroken, maar sinds er een trajectcontrole werd opgehangen (die a.s. maandag in werking treedt) gaat de pakkans naar 100% en begint iedereen zich te roeren, en niet in de laatste plaats het CDA en de VVD, die achtereenvolgens de laatste twee ministers van verkeer hebben geleverd. Hadden we al gezegd dat er in september verkiezingen zijn?
Na uitspraken van de demissionaire minister van Verkeer enkele dagen geleden over 120 op de A2, heeft zij nu een plan opgevat dat er tussen Maarssen en Vinkeveen van ’s avonds 19.00 uur tot 06.00 uur ’s ochtends 130 km/u kan worden gereden. Tijdwinst: 3 minuten, maar daar gaat het niet om. Samen met het eerdergenoemde CDA is hierover overeenstemming bereikt, en over een paar weken (na het zomerreces) gaat een voorstel hierover naar de Tweede Kamer.
Om dit mogelijk te maken moet er voor 5 miljoen euro aan ‘luchtkwaliteitschermen’ (ja, dat staat er echt..) geplaatst worden langs de A2, en dan is alles in kannen en kruiken. Right? Wrong. Ieder weldenkend mens ziet van een kilometer afstand aankomen dat de gemeenten dwars gaan liggen. Nou ja, blijven liggen, want ze houden, met vroeger gemaakte afspraken in de hand, voet bij stuk. En dat is hun goed recht, eerlijk is eerlijk.
Gaat die hogere limiet er komen? Dacht het niet. Als de gemeenten het al niet voorkomen, dan is het wel de trajectcontrole, die godbetert nog niet eens in werking is, en nu al aangepast zou moeten worden. En we weten hoe flexibel de software van die dingen is.. Nee, actie zal waarschijnlijk pas ondernomen worden nadat de eerste paar crashes van in slaap gesukkelde automobilisten een feit zijn.
Dus wij moeten op allerlei manieren ‘inleveren’ om het begrotingstekort te verlagen, en mevrouw Schultz doet doodleuk voorstellen die effe 5 mln kosten?!
Wat is 5 mln nou helemaal.. Paar liter tanken en het is al aan accijns binnen.
@sir_smokalot: toch een hoop andere ‘zaken’ waar die 5 mln hard welkom is volgens mij. Met de huidige bezuinigingen is op héél er veel plaatsen het laatste beetje weggeschraapt. Een prestatiebonus voor 5000 leraren lijkt me bv. wel een geinig doel voor dit bedrag.
@Alwood: dat is de essentie! Natuurlijk is 5 mln niks op de totale rijksbegroting (330 mld ofzo?), maarrr… er zijn veel betere bestedingen voor te vinden. Dit is een kwestie van een probleem creeren, wat vervolgens gecompenseerd wordt. Geef het aan leraren, leg er een extra ecoduct van aan. Of… misschien meer aansprekend: laat de automobilist kiezen wat ie wil: 130 op dat mini stukje A2 of behoud van belastingvrije km vergoeding. Dan piepen we met zijn allen ineens heel anders.
@Alwood: nounou, krijgen die 5000 leraren allemaal 1000 euro. gaan ze daar beter van presteren?
@steelboy: 5mln is niks als je kijkt naar het besteedbaar budget van onze overheid. Dat merk jij echt niet bij een belastingverhoging o.i.d.
@steelboy: 5mln nou nou poeh poeh. Dat is 5 cent op het bedrag wat NL al aan Griekenland heeft gegeven!!
@steelboy: Ow… en daarnaast het gaat er niet op wat het kost, maar wat het opleverd! ;)
5 miljoen euro aan ‘luchtkwaliteitschermen’? :D
En binnen een aantal jaar zouden we allemaal elektrisch moeten rijden, dan staan die schermen daar mooi…
@Carreza: Dan worden ze omgebouwd naar Electrostatische blokkeerders aangezien er dan ‘Zoveel’ electrische auto’s rijden dat we niet normaal TV kunnen kijken zoveel storing.
@E34M5Touring:
Nu je het over electrisch hebt, een ei van de 50+ partij opperde van de week om de meest linkerbaan 130 te maken voor schone auto’s.
Het ei wist alleen niet waar de klepel hing dus riep hij maar dat dat voor auto’s met een A label is.
Dus dan kan je daar lekker door rijden met je 7 active hybrid.
@jrk68: LOL, zowat alles is tegenwoordig verkrijgbaar in A-Label. En electrische auto’s gaan geen 130 rijden (als ze het al halen) want dan zijn ze supersnel leeg. Kom nog wel is een Leaf tegen maar die rijden nooit harder dan 90km/h. En die Kindersurprise eieren van Mitshu en PSA redden niet eens 130 meen ik.
haha [email protected] foto!
Wel goed nieuws opzich… ben benieuw hoe die schermen werken….
Maar toch, rond everdingen zal het toch wel weer 100km/u blijven. Daarna richting DB mag je weer een stukje 130…
@RudyV: Waarschijnlijk gewoon geluidsschermen. Bomen zouden mooier zijn, stukje natuur en opname van co2.
5 mln of niet… Ik rijd van mijn belastingcenten liever 130 ipv 100 op de A2 dan dat deze 5Mio ergens aan een integratie ofwel kunstwerk project wordt gespendeerd
@bisazza: :D
@bisazza: +1
@bisazza: Mee eens dat potje moet leeg voor de verkiezingen
Worden dat de zelfde luchtkwaliteitsschermen als langs de autobahn?
Het is niet zo zeer de tijdwinst (3 min lol) die de verhoging van de Vmax ten goede komt, maar meer de frustratie. 5 rijen die 100 km/h rijden.. Dat
wordt even goed in de dodehoek kijken, plus veel links rijders… Met een limiet van 130 rijdt de helft 110 en een het snellere deel 130. Zie maar op het stuk vanaf Vianen tot Waardenburg(?).. Rijdt veel fijner.
@ThomasBol: juist! Dan rijd men 110! Traject Controle!?
@ThomasBol: Op de A2 rijden zelfs zij daar 120km/u.
Eindelijk een minister die een beetje meedenkt met de automobilist, campagnetijd of niet :)
Nu is het helemaal aan tussen de minister en de gemeentes, die 100 kmph met trajectcontrole had er vanaf het begin al niet moeten komen.. Ffs
Ik blijf er bij dat vanaf het begin af aan deze rijkelui’s gemeenten zowieso helemaal geen inspraak hadden moeten krijgen. Het gaat hier om het landsbelang, niet om het belang van een paar villagemeenten. Nu zitten honderdduizend opgescheept met de linkse frustraties van enkele honderden…
Als jij in die 9.5 minuten in slaap weet te vallen achter je stuur moet je ook je rijbewijs inleveren. Gewoon twee nummertjes hard spelen en na het laatste poortje gas op die lollie en genieten van de acceleratie!
Als ze echt ballen had gehad, zou ze voorstellen: tussen 19u en 6 u ’s ochtends geldt nog steeds een max van 100, maar dan zetten we gewoon de trajectcontrole uit. Besparen we ook nog wat energie ;-).
3 minuten is zat!! Er rijden dagelijks 800.000 auto’s op dat traject. 3 minuten besparing levert 40.000 uur besparing per dag op. Dat is 14.600.000 uur per jaar. De gemiddelde levensverwachting in NL is 706.932 uur. Ze redt daarmee dus jaarlijks (14.600.000/706932 = 20,65) meer dan 20 levens per jaar mee :)
@macchina: Je bedoeld 20 doden meer?
Want dit is geen berekening, maar een appels met peren vergelijking.
Om net van Gaal te spreken: ben ik nou zo slim of ben jij zo dom?
@graafWillem: De beste man poneert hier berekeningen die kloppen als een zwerende vinger. Jou gezever over ‘appels met met peren’ is uiteraard nergens op gebaseerd. Ik geloof dat you hier degene is die zo dom is. ;-)
5 miljoen verzieken terwijl we onze gezondheidszorg verkrachten?
In oorlogstijd loop je hiervoor het risiko van het vuurpeleton.
Waarom een VVD dit soort minkukels een baan geeft, is mij nog steeds een raadsel.
Een 30 jaar VVD stemmer (maar nu niet meer hoor)
@graafWillem: Ja hoor, dan ga jij maar lekker knuffelen en borrelen met de goedlachse landverkloter Roemer!
En nu allemaal PVV gaan stemmen!
Kijk op nu.nl “Oppositie ziet vooral A2-verkiezingsretoriek”. De PVV wil, dat we er 140 mogen gaan rijden! Nederland in één klap uit de crisis! Kijk! Zo redden we het land!
Het is dat het best een lekker wijf is, maar anders….
Zeg dames en heren GEKOZEN volksvertegenwoordigerts:
Hebben jullie echt niks beters te doen dan dit geneuzel???
Crisis? Werkgelegenheid???
@alfamail: misschien realiseren de gekozen volksvertegenwoordigers (terwijl ze het reces genieten) wel dat zij de crisis niet veroorzaakt hebben, die niet kunnen beïnvloeden en de enig mogelijke manier om als politiek wat aan werkgelegenheid te doen: subisidiebanen creëren niet haalbaar is. Je overschat de macht en kracht van de volksvertegenwoordiger.