Seat León III is officieel: olé!

Auteur: , 39 Reacties

Jullie mochten er al even aan snuffelen, maar hier is hij dan helemaal officieel: de Seat León III. Korter en strakker dan zijn voorganger, en uiteraard uitgerust met zuinige diesels. Want een leasetopper, dat moet het worden.

Bij de introductie wordt de León uitegerust met twee dieselblokken: een 1.6 TDI met 105 pk/250Nm en 99 gr/km CO2-uitstoot, en een 2.0 TDI met 150 pk/350 Nm, waarvan het verbruik op respectievelijk 3,8 en 4 liter per 100 km ligt. Geen 14%-bijtellers dus, zoals Ford binnenkort wel heeft, met de Focus ECOnetic.

Kort hierna volgen een 1.2 TSI, met 63 kW/86pk of 77 kW/105 pk, een 1.4 TSI met 90 kW/122 pk en als topper (tot de komst van de Cupra) de FR, met een 132 kW/180 pk producerende 1.8 TSI. Als derde dieselsmaak komt er een 2.0 TDI met 135 kW/184 pk, die maximaal 380 Newtonmeter draait. Schakelen gaat afhankelijk van de gekozen versie met een manuele 5/6-bak, of met een DSG met 6/7 verzetten.

In het design draait het om hoekjes, niet heel verrassend als we naar zijn inspirator, het IBE Concept, kijken. De ronde vormen van de eerste generatie León waren bij de vorige versie al enigszins weggepoetst, maar de Seat León III ademt dezelfde designtaal als concernbroertjes Audi en Lamborghini, waarbij met grote strakke lijnen in de breedte wordt gewerkt. Kijk maar naar de grille, waarbij aan de uiteinden getrokken is, zodat deze nu bijna aansluit op de koplampen.

Aan de achterkant blijft in de basis alles bij het oude, behalve de lampunits, terwijl de achterste portieren weer gewoon een handgreep op de deur hebben. Al met al zat deze impressie aardig in de buurt.

Ondanks het feit dat de León met een lengte van 4,26 meter 5 centimeter is gekrompen, groeide de wielbasis met zo’n 6 centimeter. We zien als gevolg hiervan kortere overhangen, en bovendien wisten de engineers meer binnenruimte te kweken. Door lichter te bouwen weegt de op het MQB-platform gebaseerde León zo’n 90 kg minder dan de León II.

Pak je de FR, dan kan je kiezen uit 3 rijmodi: eco, comfort en sport. Een leukigheidje is dat je dashboard-ledjes afhankelijk van je modus kleuren: wit voor de eerste twee, en rood (de kleur van emoción, of bloed aan de hoorns van een gelukkige stier in Pamplona) voor als je in de sportmodus boekt. Al naargelang de dikte van je portemonnee is er een drietal infotainment-systemen verkrijgbaar, die connectiviteit voor al je electronische speeltjes bieden.

Na zijn debuut in Parijs (september) zal de León aan het einde van 2012 op de markt komen. In de comments mag u al dan niet een ‘me gusta’-gezicht trekken. Of ben je niet zo onder de indruk en is het ‘meh gusta’?

UPDATE – Video:
Cliquar aqui!



39 reacties

Net een Golf van de achterkant!
Nette wagen om te zien. Ik zou deze dan toch eerder doen dan een Golf, zal zeker centen schelen.

Zat net nog ff te kijken naar dat dashboard (op een afstandje) Leek wel iets weg te hebben van de aloude Citroen XM.
De achterkant ben ik niet zo kapot van maar voor de rest lijkt het me een leuke sportieve auto.
Iemand heeft z’n geodriehoek weer onder het stof vandaan gehaald.
@moondustfocus: Tegenwoordig doen ze dit met software. ;)
Tja, ik moet er nog even aan wennen, denk dat ik deze eerst in het echt moet zien om er een definitief oordeel over te kunnen fellen.

Vooralsnog zou ik in dit segment nog steeds voor de Giulietta kiezen als ik een spannend ontwerp zoek. Seat probeert het altijd als zodanig te verkopen, maar echt slagen doen ze daar de laatste tijd niet meer in.
Vind hem er niet slecht uitzien!
Erg druk lijnenspel als ik eerlijk ben. En overdreven gestylede koplampen.

De foto’s doen me trouwens heel erg denken aan de Apple product foto’s, overal zit zo’n schuine schaduw door de ramen.
j00rs via iPhone app
Ze hebben zelfs geprobeerd het dashboard spannend te maken!
Prima auto, hopelijk komen er nog dikkere uitvoeringen van.
De vorige Leon kon je volgens mij op een gegeven moment zelfs met 310pk kopen?
Dat dashboard doet me op een of andere manier denken aan het laatste saab 9-5 dashboard
Ik zag gister nog een witte SEAT Leon FR staan.
had Milltek Sport Exhaust er onder…. echt super dik ding!

deze is lang niet zo gaaf als de vorige.
Mijn reactie op de eerste foto’s die op het net kwamen was “bleh”… ik dacht, laat ik het even tijd geven. Maar hij wordt alleen maar lelijker. Heb wel bewondering voor de designers: saai én oversdesigned combineren kan toch niet makkelijk zijn?
Nette auto maar ik vind de koplampen niet echt super”
auto emotieloos. Lijkt veel te veel op de rest en het interieur is om depressief van te worden.

Je zou toch zeggen dat je in een continent met een auto overschot met iets spectaculairs op de proppen moet komen om te verkopen (als je het prijstechnisch niet van de koreanen kunt winnen)
Jammer van dat zwarte vlak op de achterbumper van de FR maar dat weerhoud mij niet (lost de spuiter wel op) om deze op mijn shortlist te zetten.

Misschien zien ze mij na 6 jaar weer terug bij Seat, mits de klantvriendelijkheid en de kwaliteit ook verbeteren.
Wel een belangrijk aspect als je hem privé rijdt.
@jrk68: Durf jij privé iets van VAG te kopen?
@norge:
Lol, nee ik ben de vorige nog niet vergeten.
Vandaar mijn opmerking dat ik hoop voor Seat dat de klantvriendelijkheid en de kwaliteit verbeterd.
Wel een strak model, maar het interieur is echt om te huilen. Lijkt wel een kolenmijn, zo zwart vanbinnen. Blijf erbij, de eerste generatie Leon is veruit de mooiste.
@E34M5Touring: Inderdaad, van buiten is er niet veel mis mee maar van binnen maakt het een sombere goedkope zelfs depressieve indruk waarbij Dacia opeens een premium merk wordt.
@mashell: Vind ik bij de huidige Leon ook zo’n afknapper. Terwijl Seat zich juist sportief wil neerzetten, dan kan er ook wel wat meer kleur in het interieur.
Ik vind ‘m wel lekker! Interieur zal vast wel in combi kleuren te krijgen zijn.
Vooral het interieur vind ik fraai. De buitenkant is nog wat wennen, ziet er niet super volwassen uit. Meer een iets grote ibiza. Maar eerst even kijken in het echt :)
Niet mooi! Maat van mij heeft een Leon I Cupra V6 4motion. Helemaal standaard nog steeds de mooiste.
Het ontwerp ziet er goed uit alleen de afwerking is wat grof vergeleken met een Audi (voorkant) en Giuletta (achterkant).
Zijaanzicht is wel netjes, maar jammer van die voorkant met die ”drukke” koplampen!
Jammer dat ze niet de 1.4 TSI met 150pk erin lepelen, 180 is waarschijnlijk net teveel voor de meeste mensen.

Toch lijkt de FR me de mooiste uitvoering, sportonderstel eronder, 1800.. Ik ben benieuwd naar de prijs.
Lijkt veel op een audi,jammer want ik vond de vorige nog echt een bijzondere auto.
Hele vooruitgang t.o.v. de vorige! Ziet er stoer uit, denk dat menig leasevolk hier zich prima in kan en wil verplaatsten.
Enig minpuntje: die achterlampen. Ze lijken te… laag denk ik. Vorm is ok, maar door de plaatsing ziet ’t er in het geheel saai uit. Of is dat niet juist het kenmerk van VAG? :P
Tsjah. Echt onderscheidend is hij niet. Hij heeft geen echt eigen karakter.
Als ze me ooit dwingen een VAG C-segmenter te bestellen, dan wordt het waarschijnlijk gewoon een Octavia; meer value for money dan een Golf, ruimer, een betere standaard uitrusting (je raakt minder gauw failliet op de optielijst) en geen gekunsteld imago zoals bij Leon en A3.
een seat een topper? *kuch kuch*.
seat is in mijn ogen een budgetmerk van een buget merk.
audi is de duurste, daarvan is vw weer een slap aftreksel en dan heb je seat nog een keer.
Krijg wel een fijn saab gevoel van het interieur :)
Vroeger kon ik Seat design niet echt smaken maar dit mag er best wezen!
Ze moeten dat navigatie systeem nog eens nakijken. Ik heb toch het idee dat Boxenstop geen echt Engels is. Avda. Diagonal lijkt wel weer Spaans, iets wat je niet in Würzburg zou verwachten.
Zie ik daar nou een nieuw Seat-logo of licht dat aan mij?
Volgens mij loop ik achter of veranderen VAG modellen zo snel want onlangs zag ik weer een opgefriste A4 rijden waar ik helemaal niks over gelezen had en er eigenlijk goed uitzag i.t.t. dit gedrochtending.
[img src=”http://humster3d.com/wp-content/uploads/2012/04/Audi_A4_Sedan_2013_600_lq_0001.jpg” width=”450″ />
Volgens mij loop ik achter of veranderen VAG modellen zo snel want onlangs zag ik weer een opgefriste A4 rijden waar ik helemaal niks over gelezen had en er eigenlijk goed uitzag i.t.t. dit gedrochtending.
http://humster3d.com/wp-content/uploads/2012/04/Audi_A4_Sedan_2013_600_lq_0001.jpg)
The360box is een Audi verkoper? Stop de multipost reclame :P
Ziet er leuk uit maar vind het wel ontzettend knullig dat ze bij VAG niet kunnen zorgen voor een uitstoot die zorgt voor 14%. Waar de Fransen / Zweden / Italianen dit wel presteren lopen ze nu toch mooi achter de feiten aan en gaat het ook geen leasetopper worden..

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).