Siata 208 CS Balbo Coupé op Concours d’Elegance 2012

Auteur: , 53 Reacties

Op de 2012-editie van het Concours d‘élégance Paleis Het Loo staat dit jaar een autoverzameling om ú tegen te zeggen, en voor elk wat wils. Van de Aventador, Kia Ceed, een verroestte Spyker, wat race-Ferrari's tot aan deze Siata. Omnomnom qua oogsnoep.

Hij stond niet bepaald prominent opgesteld, gewoon ergens middenin een veldje vol klassiekerblik, maar op de één of andere manier was dit kleine Italiaantje een aandachtstrekker van formaat. Het is een Siata, maar wie er “omgebouwde Fiat 8V” tegen wilt zeggen mag dat ook gerust doen. Fiat-veredelaar Siata kwam in 1952 namelijk met een eigen interpretatie van de 8V, en bouwde een prachtige koets voor de Otto Vu. De Spider-variant was het populairst, wat de coupéversie tot een nog zeldzamere verschijning maakt.

Onder de kap ligt Fiat’s V8 met een ongebruikelijke blokhoek van 70 graden. Eentje die zijn brandstofmengsel krijgt van dubbele webers -er zijn ook exemplaren met drie carburateurs- en in staat is je trommelvliezen harder te verwennen dan een Muse-concert. Al met al goed voor ongeveer 110 pk, opgevoerde versies daargelaten.

Voor zover bekend zijn er negen coupés ter wereld gebracht, waarvan dit blauwe exemplaar de vijfde is met chassisnummer #CS069. Een Nederlander wist hem onlangs op de kop te tikken en bracht de 208 CS Balbo Coupé weer terug in zijn originele staat. Jep, die ga je nog vaak tegenkomen op Concoursen wereldwijd. Gelukkig wel. Beeld op Autojunk!



53 reacties

Ondernemers hebben nooit autopech toch. of wel!?.
Prachtig auto, minstens zo als een originele 8V. Dan doe je iets goed, als Fiat-veredelaar.
En klapkoplampen roeleren nu eenmaal. E
n allemachtig wat klinkt dat ding lekker.
@rotarypowah:

dat bedrijf is in hun hele bestaan armlastig gebleven voor dat ze (terecht) naar de klote gingen ..

dus zo “goed” deden ze het niet ..
@lincoln: ik heb een andere definitie van ‘goed’.
@rotarypowah: ..dan moet je de politiek ingaan ! ;-)
@Megakix:

LOL .. whaahaahaa ..
Leuk, maar wel een beetje achterhaald.
@alcantara: Wat is een beetje achterhaald?
@masterstig: Nou vooruit, zeg maar gerust heel erg achterhaald. Een Golf 1.4TSI is in alle opzichten beter en goedkoper, op de looks na dan en het geluid voor degenen die dat boeien.
@alcantara: Tja, maar dat is vaak met oude auto’s. Dat kan je niet als nadeel ervaren. Een Golf is waarschijnlijk ook veel betrouwbaarder etc.
@alcantara: Als je echt wil weten wat een ‘betere auto ” is zet die golf van je dan eens naast die Siata op de concours.
@nostravinniedus: Vrees dat je met een Goffel niet eens de voorste parking haalt, laat staan het concours.

Wat een tokkie. Loop anders een sterrenrestaurant binnen met een patat oorlog en roep “Veul lekkerder, én goedkoper! Burps”

Priceless.
@alcantara:
Wat een volslagen onzinnig vergelijk.
De Siata is een klassieker, de Golf een onbetrouwbaar stuk inspiratieloos leaseblik dat die status nooit zal berijken.
@jrk68: helemaal gelijk over VW! En hele volksstammen trappen erin, ik rij een VW dus ben ik interessant. Saaie barrels met twijfelachtige kwaliteit. En ja, ze staan niet in de top 3 met hun betrouwbaarheid.
@alcantara: Deze auto knap je met veel liefde op. Je houdt van elk geluidje en geniet van de mooie lijnen. Je rijdt er de Mille Miglia mee en je vriendin gaat met veel plezier naast je zitten omdat ze zich hierin speciaal voelt.
Die VW geeft aan dat je in de avond-uren de Douwe Egberts punten van je vrouw zit te tellen, SBS6 een prima zender vindt en Gordon grappig.
@JanJansen: Feit is dat het dan nog steeds als een banaan rijdt. Die Golf heb ik zomaar als voorbeeld van doorsnee auto genomen maar die zal een stuk strakker en sneller over de Ring heen sturen. Het enige waar deze auto het van moet hebben zijn de looks maar als auto is het gedateerd.
@alcantara: Daarom heet het ook het Concours d’elegance. Het gaat niet om het comfort, de wegligging of het verbruik. Het draait om elegantie. En in vergelijking met deze parel is eender welke Golf (oud of nieuw) niet meer dan een appelsienenkistje als het op elegantie aan komt.
@alcantara: ik vind het een rare vergelijking. De Jaguar XKR van mijn buurman gaat ook sneller over de Ring dan een VW Kever uit 1971.
@rufctr01: Dat is juist een kromme vergelijking, want een XKR heeft veel meer vermogen. Maar een Golf 1.4TSI heeft een vergelijkbaar vermogen als die auto uit de post (daarom deze vergelijking), zelfs een hoger gewicht en zal toch sneller rijden.
@alcantara:
Jij zal het nooit snappen.
Ga wel verder met het varken die zal het eerder door hebben dan jij.
Ruf illustreert slecht de onzin die je uitkraamt.
Ga lekker met je dinky toys spelen joh.
Oh die zal je ook niet begrijpen (ook klassiekers).
@alcantara:

welke van de 2 zou je met meer rijplezier over de ring jagen?

voor welke van de 2 gaan mensen langs de kant van de baan zitten om naar de auto te kijken en luisteren?

welke van de 2 wordt als wallpaper gebruikt?
@alcantara: ja, en de golf heeft esp, traction control, abs, airco, stuurbekrachtiging, betere banden, 50 jaar verschil, betere materialen, een distributieketting die te lang wordt, computergestuurde inspuiting ed. Ik denk niet dat jij het echt snapt. En de Golf Vr6 uit de jaren 90 had ook iets van 172 pk en die legt het nu ook af tegen de vele auto’s die met een 1.6 meer dan 200 pk hebben.
@alcantara: Nou vooruit dan een analogie.
Aan de ene kant heb je Catherine Zeta-Jones (Siata), gedateerd maar mooi en stijlvol. Aan aan de andere kant heb je Ymke en Britt (VW), een generatie nieuwer maar er zit niet echt een lekker geluidje in en zal geen klassieker worden.

Smaken verschillen natuurlijk, maar ik weet wel waarmee ik liever geassocieerd wil worden.
(voor de goede orde ben ik de vergelijking wie het beste rijdt maar even uit de weg gegaan)
@alcantara: de looks zijn zowat het belangrijkste voor echte liefhebbers!
@autoblogger: Wat ook een van de belangrijkste dingen met klassieker is de beleving. Met deze Siata op een schaal van 1 tot 10 ik gok wel een 8. De Golf of iets anders nieuws? 2 ofzo?
@alcantara: Als hij niet achterhaald was zouden we er nu nog allemaal mee rondrijden, denk je ook niet? Daarom net dat deze klassieker speciaal is.
@alcantara: inderdaad zeg… Heeft geeneens LED verlichting! Stakker…
@Svenska_Aeroplan_AB: hahahaha 1
Prachtig, maar je zult toch vanachter dat stuur de afstand tot het paaltje verkeerd hebben ingeschat …
wow! wat een gaaf ding! het heeft van de voorkant wel wat Aston Martin trekjes.
@bruinbeer: dat vond ik ook, vooral dir grille.
Mooi ding maar met de koplampen hadden ze iets mooier mogen doen dan zo’n uitklap exemplaren, 70° is inderdaad vreemd, 72° darentegen is een perfect normale hoek voor een V blok zeker bij de italianen.
@Hupke: Maakt die 2 graden zoveel verschil in prestatie dan?
@alcantara:

In zo’n toepassingen maken hele kleine verschillen inderdaad een groot verschil.

In principe is elke hoek mogelijk maar niet iedere hoek is even eenvoudig te maken. Je moet je krukas ook nog gemaakt krijgen zodat alles juist getimed kan worden en de hele nest uitgebalanceerd is (minder contra gewicht nodig is lichter en dus beter).

Daarom zijn sommige hoeken (en het hele fijne weet ik er ook niet van maar ik kan er altijd eens om vragen aan m’n vader die weet er het fijne wel van) handiger dan andere. Zo is 90° de handigste en 72° (als er minder plaats is of iets met hogere toerentallen) ook een hele handige.
En 70° dus niet zo’n goede hoek.
@alcantara:

Misschien dat @lincoln of @desjonnies er het fijne van weten. Die weten van zo’n dingen al eens meer.
@Hupke:

blokhoeken !!
daar zijn de knappe koppen al 100 jaar mee bezig ..
ik weet zeker dat elke hoek al 20X is gebruikt ,,
en idd .. de 90 en 72 graden angles komen steeds terug als de blokken met de beste balans ..

het fijne weet ik er jammer genoeg ook niet van ..
Het uiterlijk is vriendelijk gek genoeg ook snel en krachtig. Heel erg apart.
Update: Mijn vriendin vindt em fantastisch, ja dan ben je uitgepraat; Hebbon!
wat was het weer genieten daar gisteren en vandaag, -eigenlijk gisteren iets meer door het prachtige zonnetje, ook bijzonder de scania vabis vip coach van Beuk uit 1960.
@autoblog, waar waren jullie eigenlijk met een stand?
@winterjunior: goeie vraag.
Wij hebben geen abo’s te slijten, andere achterhaalde media wel;)
Vind hem wel wat Aston Martin achtigs hebben. De Grille en koetsvorm…. Hele mooie auto, had graag willen gaan maar het regent echt belachelijk in Apeldoorn.
@E34M5Touring: Gisteren was het lekker weer daar hoor.
@jolig: Ja dat had ik ook moeten doen maar dacht ga zondag wel. Stupid me!
Een topic over een parel van een klassieker en er haalt iemand het in zijn hoofd om over een VW Golf te beginnen? Wat een niveau…..

Prachtige auto trouwens, die ik zelf nog niet eerder in het echt heb gezien volgens mij. Zelfs niet in de Mille Miglia.
Dit fijne blik heeft in z’n klasse gewonnnen op villa d’este. Zeldzaam mooie auto, de kleur is trouwens in het echt schitterend.
I was there!!
Gewoon heel erg lekkert .
Was een leuke en mooie dag gisteren, veel gezien en met ‘maar’ een kleine duizend foto’s thuisgekomen! Deze Siata was zeker één van de favorieten, samen met de 300SL, Talbot Lago, Ferrari 250 Europa en vreemd genoeg de Greyhound bus..!
@alcantara ..

je hebt gelijk ..

(dat zeg ik tegen iedereen die de evolutie-theorie niet begrijpt) ..
Eigenlijk vind ik de neus helemaal niet mooi, met die veel te grote grille. Het passagierscompartiment en de achterkant maken echter veel goed… Ik had hem graag in het echt bewonderd, maar helaas waren er dit weekend andere prioriteiten.
@Citrofiel:

neem dan in ogenschouw dat dit nog uit de periode/regio komt dat plaatwerk met de hand geklopt werd ..
de hele voorkant lijkt wel uit 1 stuk getikt ..

scheelt dat ??
@lincoln: :shock: Dat scheelt zeker!
Ziet er niet verkeerd uit voor zo’n oudje! Tuning was toendertijd toch iets subtieler…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).