Singer Porsche 911/964, het beste maar dan beter

Auteur: , 58 Reacties

Hoe maak je de lekkerste Porsche ter wereld nog beter? Door als basis een auto te kiezen die één stapje hoger in de evolutie staat. Welkom bij de Singer Porsche 964.

Singers blijven een apart slag auto’s. Niet oud, niet nieuw, geen restauraties. De auto’s worden helemaal opnieuw opgebouwd maar krijgen daarbij ook belangrijke updates. Verbeteringen ten opzichte van de oude techniek zonder er een ‘digitale’ nieuwe auto van te maken. Bij Singer Vehicle Design koop je een nieuwe auto maar toch een klassieker.

Het laatste model gaat weer een stapje verder in het vernieuwen. In plaats van een originele oude 911-carrosserie te gebruiken heeft Singer een Porsche 964 als basis genomen. Het chassis dat Porsche tussen 1990 en 1994 produceerde.

Achterin een volledig nieuw door Cosworth gebouwde boxer 6. Bij Singer mag je tegenwoordig uit 3 motoren kiezen: een 300 pk 3.6 liter, 360pk 3.9 liter en 400+ pk 3.9-4.0 liter. De auto weegt natuurlijk niet veel meer dan 1000 kg. Alle motoren zijn atmosferisch, luchtgekoeld en hebben brandstof-injectie. Op hun beurt gekoppeld aan een 6 versnellingen handbak en limited slip differentieel. Speelplezier gegarandeerd!

Dit nieuwste grijze exemplaar ging op de LA Autoshow in première. Volgestopt met de luxe- en comfort uit de 964-donor. Toch net zo sierlijk als een jaren ’70 Carrera RS. Waar zijn de fabrikanten eigenlijk die sierlijke ontwerpen verloren? (via @singervehicles)



58 reacties

Een jaar lang je auto voltanken met korting Bepaal zelf wat je betaalt!.
-edit: check, bedankt!-

OT: Vette bak, vond die groene ook echt gruwelijk mooi.
@rrvliet: Klopt. Zelfs de nederige 3.2 Carrera van rond 1980 vond ik op een trackday al lastig. Ben twee keer klokje rond gegaan.
Maar het onderstel uit de 90’s staat wel echt bekend als vééél beter te beheersen. zou ik graag eens checken ;)
@mout: was bedoeld als reactie op @alcantara.
Wat is dan de gewichtsverdeling met iets meer dan 1000kg totaal waarbij het 4 liter blok en aandrijving achter zitten?
Lijkt me dat je binnen no time achterstevoren staat.
wat een kanonnen dikke bakken zijn het ook
-edit: nutteloze bijdrage-
@MARS: @Alwood: waarom nutteloos?
@MARS: omdat je niet leest
“Waar zijn de fabrikanten eigenlijk die sierlijke ontwerpen verloren?” In de windtunnel ben ik bang.

Zeer fraai zo’n oude 911 met nieuwe technieken opgebouwd.
@Kyanite: alle schwung is er afgewaaid!
Wederom een briljant mooie auto..
Ben blij dat ze meerdere modellen gaan verkopen. Zo komen ze steeds dichter bij de mooiste 911 ooit.

Zit nu al met smart te wachten op de 993.
baap via Android app
@stingray81nl: De 993 is verreweg de mooiste Porsche ooit gebouwd!!!
@stingray81nl: Ik ook!, wat een prachtige auto is dat toch, nr. 1 van alle Porsches ever.
@stingray81nl: De 993 is mooi.. begrijp me niet verkeerd. Maar om te zeggen dat het DE mooiste Porsche is zou ik mijzelf persoonlijk niet zo snel over uit durven te laten. ;)
@euro95:

De laatste echte 911 dan?

En begrijp mij ook niet verkeerd, wil ze eigenlijk allemaal hebben. ;-)
@euro95:
Ik alvast wel. Andere Porsche’s zijn vaak erg goed en bijzonder omwille van hun rauwe karakter (964 RS, 3,2, 3,0 Carrera, 2,7 RS). Maar de 993 is gewoon een pure schoonheid.

@Alwood
De 964 is in Europa op de markt gekomen modeljaar ’89 (dus einde ’88) als Carrera 4. Modeljaar ’93 kwam dan de 993 de wacht in Europa aflossen, maar tot eind ’94 bleef de 964 nog in het gamma in de VS.
super dat ze dit doen :D ziet er ook erg goed uit :D
Vermakelijk filmpje, met de makers…

http://www.youtube.com/watch?v=UM91zICjcNc
Dit is gewoon automobiele porno :) Prachtig die oude 911’s!
Enige jammere van die Singers vind ik dat de wielen net een maatje te groot zijn.. Past toch iets minder bij de oudere modellen, maar het zal wel iets Amerikaans zijn.

Dan deed die andere lichtgewicht 911 van een paar dagen terug het subtieler met z’n 15″ velgjes. Wel weer een widebody-kit maar op de een of andere manier vind ik dat minder storend dan te grote wielen..
zonde van die Xenon units. Hoort niet echt in een 964’er
@d15b2:
Totdat je met de gloeiende spijkers van een eggte 911 hebt gereden.
Zelfs de Bosch H4 koplampen zijn waardeloos.
Dan ben je Mr Xenon en Mr Singer dankbaar; heel dankbaar.
@desjonnies: Ik heb idd gelezen dat het niet optimaal is, maar ik vind die clear glass unit zoals op de foto’s er niet bij passen. Een beetje heiligschennis zelfs. Oude Porsche’s moeten een gele beam hebben + geribbeld glas. H4 techniek heeft ook niet stil gezeten dacht ik zo sinds de 964.

http://blog.caranddriver.com/wp-content/uploads/2011/11/Rauh-Welt-Hoonigan-1991-Porsche-911-Turbo-headlight-220x146.jpg
Een van de mooiste Porsches ooit.
@agera: DEEEY TUUU KARRRRR? JERRRRRRRBS! :D :D
Dé beste auto op de markt!
in 1 woord….. prachtig.
@joeytrambel: In twee woorden ,heel mooi.
@norge: Dat is gewoon droog, norge :P
Die motor loopt zoals een naaimachientje :-)
Ben geen Porsche fan, maar dit is fantastisch! Echt heel gaaf!
Mooi ding ,alleen die naam doet me aan mijn oma haar naaimachine denken.
Ik raak altijd in de war van alle verschillende 911 modellen. Ik dacht dat de 964 moderner was of hebben ze deze versie voorzien van retro elementen?


OT zeer mooi
@alloallo: dit is volgens het artikel een oude 911 koets met 964 binnenwerk – LEZON!
@betonstaal: Nee dat staat er dus niet! Er staat carrosserie en niet chassis! terwijl het dus precies andersom is! LEZON!
@911GT2: hoe ziet die koets van een 964 er dan volgens jou uit? In mijn beleving is onderstaande afbeelding een 964 en dat lijkt niet op genoemde Singer.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/a/a4/Porsche_964_front_20080515.jpg
@betonstaal: Dat is mijn punt dus juist… de tekst staat fout!
Dit zijn echt mooie projecten. Hebben!!!
Wouw! Prachtig model. Straalt echt de klasse uit, die je dat moment kreeg als je kiest voor de wereldberoemde 911 964! Prachtig verfijnde auto.. werkelijk tot in de details. Ik wil ‘em hebb0n :D ;)
Geweldige auto!!
uhm.. .zie avatar :D. Über cool! Ik ga ‘ff’ de 30mljn winnen bij de oudejaarsloterij en dan wordt dit de 1e investering ;P
@bh911: Waarom op zo een klein poepplaatje kijken, terwijl ik em op me bureaublad heb staan?? :D ;)
Prachtig zo. En helemaal mechanisch! Mooi.
Achterwielen lijken op hoofdfoto een maatje te fors, maar verder… Wauw… Dit wakkert bijna m’n oude verliefdheid weer aan. Dezelfde verliefdheid die als een zeepbel uiteenspatte toen ik voor het eerst in een 911 reed.
Wat is hier nou zo geweldig aan? Het is een oude 964 Porsche die er uitziet als een nog oudere Porsche met veel te brede wielen en het heeft niet eens een echte Porsche motor. Nep, nepper, nepst.
@mashell: Tja er zijn mensen met een zwak voor Ferrari, voor Porsche kwestie van smaak.
@mashell:
Is gewoon een luchtgekoelde M64 krachtbron van Porsche met wat nieuwe elementen van GT3’s…
Verder bestaat ‘backdating’ al langer. Enja 911’s tem de 993 (tem 964 is te prefereren omwille van dezelfde smallere koets als startbasis) lenen zich hiertoe prima omdat ze nog steeds als basis dezelfde dimensies hebben. Niet alleen heb je op deze manier modern comfort aan boord maar ook reeds een beter onderstel. Kan je dit combineren met looks à la 2,3 ST, dan heb je een zalige wagen. Alhoewel een standaard 993 ook goed genoeg is voor mij…
@StijnB: Helemaal mee eens dat de 911 in 70s met Fuchs velgen op z’n mooist was. Maar dat rechtvaardigt nog niet dit soort gedoe. Die wielen, die uitlaten, die spiegels allemaal enorme missers. Het is gewoon een neppert. En Cosworth, dat is een schim van wat ze in de Ford tijd waren, het Cosworth van nu kan maar beter van Porsche motoren afblijven.
@betonstaal thx! Deze 3 regels hadden me op het verkeerde been gezet: “Het laatste model gaat weer een stapje verder in het vernieuwen. In plaats van een originele oude 911-carrosserie te gebruiken heeft Singer een Porsche 964 als basis genomen”
Zou 9ff of een andere tuner deze ook onder handen gaan nemen? Lijkt me wel vet, een Singer Porsche 964 met twee dikke turbo’s en zo’n 800 pk :P
@crackdavid: Of ze dat met deze gaan doen, geen idee.. Wat ik wel weet is dat de 964 door meerdere tjoeners is aangepakt. Ook met echt ziekelijk veel vermogen. Mede omdat het bekend staat als “de mannenauto”. Waar ik het immers ook volledig mee eens ben :D
Blij dat Singer het initiatief hebben genomen, wat sjonnie tjoeners ook konden doen. Wat vraagt de klant? Opgeknapte klasiekers.. Wat geeft Singer?? … ;)
Rete-duur speelgoed..
Heb een aantal wkn geleden gesproken met de Duitse kerel die ze in Europa gaat vertegenwoordigen en weet nu iig dat het geen onbestuurbare pk’s gaan zijn..
Sowieso; 400 pk’s uit een 4ltr boxer..atmosferisch.. Luchtgekoeld.. Alleen daarom al!
Dit kan ook bij DUEL Motorsport, zij leveren dit op bestelling. http://www.duel.nl/

Zij zijn ook bekend van het volgende filmpje:
http://youtu.be/oJ84Fa-AqXY
Hoezo 964? Ik kan op de foto niets vinden wat op een 964 zou moeten duiden. En dat is goed, want de 964 is de lelijkste 911 ooit gemaakt.
Ik zie wel heel veel 911 elementen. Dus ik denk dat de zin: “In plaats van een originele oude 911-carrosserie te gebruiken heeft Singer een Porsche 964 als basis genomen. Het chassis dat Porsche tussen 1990 en 1994 produceerde.”
Eigenlijk over het chassis gaat ipv carrosserie
Ik denk misschien dat de verwarring ontstaat omdat Porsche een zelfdragend chassis heeft/ had?
Erg knap wat Singer doet, maar met de wielen slaan ze de plank mis. Die zijn flink groter geworden zodat de kont nu veel te ver van de grond af komt. Geen fraai gezicht.
Schitterende wagen! Een Singer Porsche staat bij mij in mijn top 3 droomwagens aller tijden.
Ik vind dit zo bloedmooi… Ik heb weinig met Porsches maar hier krijg ik het toch wel erg warm van :)

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).