Snelheid op snelwegen ook vandaag lager door sneeuw

Auteur: , 27 Reacties

Hebben we een keer genoeg strooizout, werkt het niet goed.

Snowpocalypse chapter 954: ook vandaag gelden er op een aantal snelwegen aangepaste maximumsnelheden in verband met de winterse omstandigheden. Niet omdat er nog neerslag valt die de wegen gladder maakt, maar omdat we twee dagen na de laatste sneeuwval de wegen nog steeds niet goed genoeg schoon hebben kunnen krijgen. De reden: het is zo koud dat het strooizout niet optimaal werkt. Dus.

Op de A4 bij Amsterdam, de A7 bij Zaandam en de A10 bij De Nieuwe Meer is de snelheid momenteel beperkt en ook tussen Utrecht en Amsterdam geldt een snelheidsbeperking op dit moment. Goed opletten wat er op de matrixborden staat dus, want die snelheid is bindend en geen adviessnelheid! Ook wordt er via de matrixborden advies gegeven over te volgen routes en dergelijke. Het kan eventueel zo ver komen dat ook morgen tijdens de ochtendspits de beperkingen nog gelden, dus houdt daar rekening mee!

Op bruggen en hellingen kan het ook glad zijn, daar probeert Rijkswaterstaat met speciale wagens met verwarmingsapparatuur het ijs te smelten. Ook wordt er hier soms zand aan het strooizout toegevoegd, mocht u zich afvragen waarom uw auto zo smerig is geworden dan heeft u nu het antwoord. Autoblog Top Tip: gebruik uw gezond verstand en laat u niet verrassen, dan komt u gewoon waar u zijn moet en kunt u vrolijk alle treinreizigers uit blijven lachen. Fijne zondag!



27 reacties

De wegen in de regio Arnhem-Nijmegen zijn schoon en stroef, doen ze daar dus toch echt iets fout.
@RoT___: inderdaad! Heb net heerlijk de 200 aangetikt :)
@label89: stoer: mogen we je nu aanraken? 200 in deze omstandigheden getuigd niet echt van een ontwikkeld gevoel voor gevaarherkenning… Strooizout is gladder dan regulier asfalt
Gisternacht terug gekomen uit Oostenrijk, gewoon 130 gereden (behalve bij trajectcontrole) op de A12 van Arnhem tot Bodegraven. Niets aan het handje.
the-budel-guy
auto’s zijn inderdaad smerig hier ongeveer net zo smerig als in al die Russische filmpjes.

zodra het boven 0 is maar weer gaan wassen.
@the-budel-guy: Ik wacht nog even tot al het zout weer van de weg geregend is, anders is hij aan het einde van de straat weer smerig.
the-budel-guy
@RoT___: normaal was ik de auto’s thuis toch ieder weekend dus dan is het niet zo heel erg :P
@the-budel-guy: Ieder weekend? Shit, zou er niet aan moeten denken! Vind het ergens nog wel mooi, je ziet nu meteen wie veel op de weg zitten en wie niet. De (relatief) schone auto’s zitten veelal de angsthazen in, handig herkenningspunt!
@RoT___: Angsthazen? Nu ja, in zo’n weer, je moet het ook niet zoeken natuurlijk. Als het niet nodig is om op de baan te gaan, doe ik het liever niet. Of ik plan gecombineerde tripjes. Als ik ’s namiddags sowieso nog op de baan moet, dan ga ik ’s morgens niet naar de winkel, maar gewoon op hetzelfde tripje ’s namiddags…
@ RoT

Ja dat is inderdaad wel handig
Ik moet zeggen dat ik me niet zo druk kan maken om wat allemaal niet zoals anders gaat. We hebben, voor zowel spoor als weg, enorm fijnmazige en intensief gebruikte infrastructuur die niet ontwikkelt is om deze vrij uitzonderlijke omstandigheden. Het zou natuurlijk wel beter kunnen, maar dat zou veel belastinggeld kosten voor gemiddeld een paar dagen per jaar. Dat het te hard vriest voor strooizout is pech, maar ik vind het op veel plekken erg schoon en droog. Laten we ons daarom vasthoudend aan de prachtige hierboven genoemde spreuk:
“Gebruik uw gezond verstand en laat u niet verrassen, dan komt u gewoon waar u zijn moet en kunt u vrolijk alle treinreizigers uit blijven lachen.”
PS: De berichtgeving is ook al snel wat paniekerig, op de radio hoorde ik met grote stelligheid verkondigt ‘dat er in Friesland niet harder dan 50 gereden kon worden’ terwijl ik over een droge weg toen 80 reed. Tsjah.
Het is mij een raadsel waarom prorail geen winterbanden onder zn treinstellen heeft gezet.
@faalhaas: het ligt niet aan de ‘banden’ maar aan de splitsingen die vast vriezen..
stelletje paniekzaaiers zijn het met zn allen, op de radio en TV dan.. reed ik gister 80 op een 80km weg hoor ik op de radio iets over advies snelheid 50 en als het niet nodig was kon je beter niet eens de weg op gaan.. daar rij je dan, op een schone weg waar niks aan de hand is, en overigens niet minder druk dan voorheen.. direct in paniek hier, en elk jaar weer een puinhoop..

zout werkt idd niet bij te lage temperaturen, -7 dacht ik? nou en, dan rij je iets rustiger.. direct overal een probleem van te maken..
das dus raar want in duitsland kan het ook echt koud zijn en daar hebben ze in 10 min de wegen schoon en hier kunnen ze echt niks ben gisteravond op de fiets naar utrecht centrum geregen vanaf leidsche rijn elk fietst pad moest ik gewoon een slakengang rijden om dat ze er niks aan doen
@citroenvtr: niet raar, gewoon waardeloos..
@dennisr: ambtenaren.
@citroenvtr Het ligt gewoon aan een verkeerde mentaliteit. In Duitsland stropen ze de mouwen op, hier steken ze hun handen in de jaszakken.
@Goed_Koopman: want anders krijgen de mannen koude handen! dat mag niet, ambtenaren mogen geen last krijgen van iets door hun werk!
Ik ben net gewoon op en neer gereden van Ehv naar Utrecht en ik heb geen enkel moment last gehad van “langzaam verkeer” IK heb op de terugweg op het 130 stuk nog een goed kwartier lekker 150 gereden en was makkelijk te doen. Beetje zon op de weg en alles was opgedroogd..
Als we nou eens naast die snelheidsristrictie ook nog eens “keep your lane” principe zouden gaan hanteren, waarmee je rechts en links mag inhalen, dan stroomt het verkeer (nog) beter door.
Eergisteren was de weg amper open en waren er een paar idioten (die een ongeval hebben gehad) die het nodig vonden om 120 te rijden. Een ervan nog wel een camion. Kan het best wel begrijpen dat ze met dit weer iets minder snel mogen rijden.

Het heeft natuurlijk geen zin om 30 te gaan rijden als de weg open is maar een beetje kalm aan doen als je op sneeuw ipv asphalt rijd kan geen kwaad.
@Hupke: Er ligt geen sneeuw op de weg hier hoor.. in duitsland zelfs abnormale snelheden gescoord
200 kon prima vandaag
Haha anderhalve sneeuwvlok……..
Hoe zit dat met het strooien in NL precies?

Bij ons in B hebben we natuurlijk een Belgisch systeem, waarbij de autostrades door het Vlaams gewest worden gestrooid, de grote wegen door de Provincie, en de kleine door de gemeentes. Met als gevolg dat de autostrades en grotere wegen meestal wel deftig berijdbaar zijn, maar de gewone gemeentewegen zijn sterk afhankelijk van de stad of gemeente waar je woont. Soms heb je zelfs letterlijk een sneeuwgrens OP de gemeentegrens. Aan de hand van de hoeveelheid sneeuw zie je dat je de volgende gemeente inrijdt. Behoorlijk irritant, vooral als de kant van je eigen gemeente er slecht bij ligt. Veel belastingen heffen, maar iets doen als het nodig is… :evil:

Hoe zit dat dus in NL? Gelijkaardig systeem? Of helemaal anders?
Ze zouden beter stoppen met strooien in de gemeentes , leuker voor de kids en veel beter berijdbaar als je winterbanden hebt , het dooiwater na het strooien vriest gewoon weer aan waardoor je nog gladdere toestanden krijgt
In onze straat wordt nooit gestrooid en iedereen past zich hierdoor aan m.a.g dat het perfect te berijden is.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).