Hebben we een keer genoeg strooizout, werkt het niet goed.
Snowpocalypse chapter 954: ook vandaag gelden er op een aantal snelwegen aangepaste maximumsnelheden in verband met de winterse omstandigheden. Niet omdat er nog neerslag valt die de wegen gladder maakt, maar omdat we twee dagen na de laatste sneeuwval de wegen nog steeds niet goed genoeg schoon hebben kunnen krijgen. De reden: het is zo koud dat het strooizout niet optimaal werkt. Dus.
Op de A4 bij Amsterdam, de A7 bij Zaandam en de A10 bij De Nieuwe Meer is de snelheid momenteel beperkt en ook tussen Utrecht en Amsterdam geldt een snelheidsbeperking op dit moment. Goed opletten wat er op de matrixborden staat dus, want die snelheid is bindend en geen adviessnelheid! Ook wordt er via de matrixborden advies gegeven over te volgen routes en dergelijke. Het kan eventueel zo ver komen dat ook morgen tijdens de ochtendspits de beperkingen nog gelden, dus houdt daar rekening mee!
Op bruggen en hellingen kan het ook glad zijn, daar probeert Rijkswaterstaat met speciale wagens met verwarmingsapparatuur het ijs te smelten. Ook wordt er hier soms zand aan het strooizout toegevoegd, mocht u zich afvragen waarom uw auto zo smerig is geworden dan heeft u nu het antwoord. Autoblog Top Tip: gebruik uw gezond verstand en laat u niet verrassen, dan komt u gewoon waar u zijn moet en kunt u vrolijk alle treinreizigers uit blijven lachen. Fijne zondag!
27 reacties
zodra het boven 0 is maar weer gaan wassen.
Ja dat is inderdaad wel handig
“Gebruik uw gezond verstand en laat u niet verrassen, dan komt u gewoon waar u zijn moet en kunt u vrolijk alle treinreizigers uit blijven lachen.”
PS: De berichtgeving is ook al snel wat paniekerig, op de radio hoorde ik met grote stelligheid verkondigt ‘dat er in Friesland niet harder dan 50 gereden kon worden’ terwijl ik over een droge weg toen 80 reed. Tsjah.
zout werkt idd niet bij te lage temperaturen, -7 dacht ik? nou en, dan rij je iets rustiger.. direct overal een probleem van te maken..
Het heeft natuurlijk geen zin om 30 te gaan rijden als de weg open is maar een beetje kalm aan doen als je op sneeuw ipv asphalt rijd kan geen kwaad.
Bij ons in B hebben we natuurlijk een Belgisch systeem, waarbij de autostrades door het Vlaams gewest worden gestrooid, de grote wegen door de Provincie, en de kleine door de gemeentes. Met als gevolg dat de autostrades en grotere wegen meestal wel deftig berijdbaar zijn, maar de gewone gemeentewegen zijn sterk afhankelijk van de stad of gemeente waar je woont. Soms heb je zelfs letterlijk een sneeuwgrens OP de gemeentegrens. Aan de hand van de hoeveelheid sneeuw zie je dat je de volgende gemeente inrijdt. Behoorlijk irritant, vooral als de kant van je eigen gemeente er slecht bij ligt. Veel belastingen heffen, maar iets doen als het nodig is… :evil:
Hoe zit dat dus in NL? Gelijkaardig systeem? Of helemaal anders?
In onze straat wordt nooit gestrooid en iedereen past zich hierdoor aan m.a.g dat het perfect te berijden is.