Spekken met opties of een dikke motor?

Auteur: , 273 Reacties

Opties, extra's, accesoires of gewoon gemakken die standaard in iedere auto zouden moeten zitten? Het zijn de opties die je nekken. Dat was zo in 2006. Om een idee te krijgen wat een middenklasser anno 2012 extra kost zijn we de prijslijsten weer eens ingedoken.

Alle opties van alle merken doornemen levert natuurlijk een artikel op waar je in een maand nog niet doorheen leest. We hebben een aantal grenzen gesteld, hoofdverdachten aangewezen en een controle toegevoegd. Om te beginnen: de Duitsers, met name zij die zichzelf premium noemen. We hebben de middenmoot van Audi, BMW en Mercedes naast elkaar gezet. De nadruk ligt op de kleinere motoren. Populair in de leasewereld en eigenlijk ruim sterk genoeg. Ook met een 1,8 of 2 liter rij je in Nederland heel snel je rijbewijs zoek.

Nederland is traditioneel een erg duur land voor auto-opties. Combineer dat met een krenterige mentaliteit en je komt uit bij veel kaalgeplukte maar goed verkopende modellen. Een auto zo kaal dat je vergeet wat voor ontwikkelingen er de afgelopen jaren gemaakt zijn, bestaan die nog?

Aan de oppervlakte lijkt het allemaal heel redelijk. Af fabriek glimmende auto’s, misschien zit er een leuk sierlijstje op maar bij de velgen begint het treurig te worden. Klein spul met dunne bandjes. Je krijgt allerlei lampjes in het interieur, zelfs een radio. Dan houdt het op. Een middenarmsteun, stoelverwarming (€500), elektrisch verstelbare of inklapbare spiegels (€1500) en bij Mercedes en BMW zelfs cruisecontrol (€1200), ze ontbreken. Tel daar een open dakje (€1500) en velgen (€2000) bij op, misschien zelfs leren bekleding (€3000) of een leuk multimediasysteem (€4000) en je Mercedes C180 is net zo duur als een kale C350.

Lexus en Volvo doen het iets beter. Ook zij zijn schuldig aan het weglaten van eenvoudige zaken zoals stoelverwarming en cruise control. Leer is nog steeds duur maar de ‘pakketten’ goedkoper en het totaal aan opties is meer overzichtelijk.

Als voorbeeld hebben we eenzelfde geintje uitgehaald als 6 jaar geleden. Een basis Mercedes C180 automaat lekker dik aankleden. We zijn royaal geweest met de opties maar hebben niet eens alles aangevinkt. Resultaat: €38.576,- meerprijs op een €41.103,- auto. Nieuwe technologieën maken een auto heel snel heel duur.

Mercedes C180 Estate €41.103,-
Line Elegance €2407,-
Business Class €995,-
COMAND Online met DVD €2771,-
Metallic lak diamantwit BRIGHT €936
AMG-sportpakket plus €4391,-
Trekhaak €1093,-
Opbergvakken €103,-
Xenonverlichting €1814,-
met LED €383,-
en reinigingsinstallatie €337,-
Doorlaadmogelijkheid €337,-
Anti-diefstal €520,-
Spiegelpakket €559,-
Spoorpakket €976,-
Rijassistentiepakket plus €2791,-
Keyless Go €976,-
Automatische airconditioning 3-zone €767,-
66L brandstoftank €65,-
Multifunctioneel stuur €195,-
PARKTRONIC €910,-
PRE-SAFE €429,-
Designo leer tweekleurig €3720,-
Uitgebreid designoleer €3382,-
Designo interieurhemel zwart €455,-
Becker MAP-PILOT €976,-
Stoelverwarming en koeling €1404,-
Zonnescherm achterportieren en achterruit €825,-
Panoramisch schuifdak €2277,-
Voorverwarming €1782,-

Alstublieft, een C180 Estate van €79.679,-. Tweedehands C63 AMG anyone?



273 reacties

Wie wordt er Vakantieauto van het jaar in de FUN categorie, bekijk het HIER!
1. Command online is niet met DVD in de C-klasse enkel nog in de E

2. Command online is al een navi dus je pakt geen becker map pilot erbij.

3. Tweekleurig designo leer en dan nog eens designo leer? Ik laat mijn stoel niet 2xmaal overtrekken, maar als jij dat wil mag je morgen bij een auto komen kopen.
@kilfrenzy1990: 1: En in de B klasse
En waarom zijn de mensen zo dom om een kale Duitse auto te kopen? Je ziet ze nog vaak rondrijden, Golfjes van een half jaar oud met alle ramen open, een zwetende vertegenwoordiger achter het stuur en oh zo trots op zijn Golf.
@rufctr01: in welk jaar is dat lol? 1990? wie pakt er nu een golf zonder airco lol
@KaCh1ng:

Die zwetende vertegenwoordiger natuurlijk ;)
emile_benz via Android app
@rufctr01: die heeft ARKO…


…Alle Ramen Kunnen Open…
@Emile_Benz: Soms niet eens… Barko… Bijna alle ramen kunnen open..
@rufctr01: Je ziet ze genoeg, leaserijders die doen dat vaak. Ik zou zelf mijn budget besteden aan:

– Climate Control
– Cruise Control
– Sportstoelen/Comfortstoelen
– Multimedia ingangen (AUX/Bluetooth/USB)
– Eventueel navi voor de gunstigere verkoop
– Lichtmetalen velgen (17″+)
– Een uitvoering die onder de 9 seconden naar de 100 gaat (soepel genoeg voor dagelijks verkeer en beetje fun).
@jzaero: Jij hebt je prioriteiten gesteld :) Mooi! Zou voor net hetzelfde gaan.
@jzaero: Precies mijn lijstje. Al zou ik er zelf nog wel een audio upgrade bij doen. De standaard sets zijn OK, maar heb graag toch iets beter geluid.
@RoT___: Ben zelf ook wel van mooi geluid inderdaad, dure opties overigens, maar ligt een beetje aan de prijs. In mijn eigen auto heb ik echt speakers zitten die duidelijk uit 1998 komen, maar om er weer paar honderd euro in te stoppen, tjaa..
@jzaero: schuif/kanteldak of panoramadak ontbreekt wat mij betreft: heilige optie!
@wobwobgaserop: Klopt, ligt echter aan het budget, ik heb toch liever eerst CC en Climate control voordat ik een dakraam neem ;)
@jzaero: ja, die moeten er ook op zitten én….. regensensor! Echt té fijn, haha. Nog n goeie vraag: gaat leder voor fatsoenlijke wielen of andersom?!
@wobwobgaserop: Wielen gaan voor leder bij mij, wielen maken de auto af in mijn ogen. Kijk maar eens voor de grap naar een exoot op stalen velgen. Als ik per se leder plus wielen wil binnen een beperkt budget, kies ik liever een andere auto waar ik wel beide kan betalen.

Kijk dit maar eens:
http://www.pifauto.com/images/23742_1714mStgu3dZakVm.jpg

En dit
http://www.vortextuning.com/forum/image/wheels/VT908/VT908_G_E46_ZHP_3.jpg

Toch een wereld van verschil!
@jzaero: ik zie – behalve de velgen – nog meer variabelen…
PFL vs. Facelift
Standaard vs. Sportpakket
Standaard nieren vs. Performance nieren
Andere tint grijs.
Dan kun je het verschil in aanzien niet meer op enkel de velgen gooien. ;)

Zijn die velgen op de eerste foto trouwens niet ook lichtmetaal…? ;)
@Emile_Benz: @desoper: Toen ik hem postte wist ik al dat het niet een heel representatief voorbeeld was, maar het idee is wel duidelijk denk ik. 16 inchers staan gewoon minder mooi als dikke 18/19″ers. Nu is die tweede natuurlijk niet een gelijke E46, plus daar is veel meer op details gewerkt, maar als je puur naar de uitstraling van de wielen kijkt, is het wel duidelijk toch ;)?
@jzaero: niks tegen 16″ he. Ik heb ook 16″ en dat vind ik voor onder mijn waggie groot zat.
@Emile_Benz: Er zat ook 16″ onder de E39 Touring hier, maar het ging erom wat je als opties zou kiezen ;) ik had sowieso al in het lijstje 17″ of hoger staan, dus vandaar dat ik ook liever grotere velgen heb. Maar je hebt wel gelijk dat sommige auto’s het beter kunnen hebben dan andere, vooral de ‘luxere’ auto’s kunnen minder grote velgen mooi staan, vaak omdat het gaat om een ‘klasse’ uitstraling dan een sportieve uitstraling.
@jzaero: Volgens mij zijn dit overigens 15″ wieltjes onder deze E46?…
@jzaero: ik zie hier wel meer verschillen dan alleen de wielen. Oranje knippers, zwarte deurgrepen, andere voorbumper.
@wobwobgaserop: Met exoot doel ik natuurlijk op bijvoorbeeld een Maserati of Ferrari op stalen velgen ;) De regensensor vind ik overigens niet echt een fijne optie, die gaat of te snel of te langzaam, zelfs als ik hem gevoeliger of minder gevoelig zet, de normale interval vind ik fijner werken !
@jzaero: Wel een instelbare interval? Anders is het vaak nog niet bepaald handig.
@jzaero: de regensensors van VAG vind ik erg goed, van Franse merken heb ik vrij hectische sensoren meegemaakt. Prettig bijvoorbeeld bij de Leon is dat t systeem nog even wacht met n laatste keer wissen, want er druipt altijd wel wat na. Minder prettig vind ik de omhoogstaande ruitenwissers van dit type auto. Dan zie ik liever de een-arm-wisser van Benz. Een regensensor bij VAG kun je trouwens scherper stellen met de schakelaar bovenop de handle.
@rufctr01: ik heb climatronic in de auto, maar rijd ook als t even kan met de ramen open. Auto vd zaak zit helaas geen dakje in anders ging die open. Airco geeft koude lucht, geen frisse lucht en geen beleving.
@wobwobgaserop: Ramen open is een stuk lekkerder dan de airco aan. Houdt de boel ook een stuk frisser. In een muf hok word je ook sneller suf dan in een goed geventileerde auto.
@rufctr01: VW Golf heeft standaard airco.
@Fidenza:

Niet waar…is pas standaard vanaf de trendline.
De 1.4 16v easyline heeft standaard geen airco.
http://www.volkswagen.nl/home/modellen/golf/easyline/standaard_en_meeruitvoering/0,18108,Golf_Easyline_D0Lnl,00.html
doe mij maar een dikke motor en veel opties in een tweedehandsje!
@bbroek: precies wat ik dacht
@bbroek:

Zal toch eerst iemand dat ding nieuw gekocht moeten hebben, anders heb jij weinig keuze bij een tweedehandsje …
@pietjepuk: ja en dat is nu precies het probleem, internet staat vol met 318d-tjes mwah aangekleed maar tel maar hoeveel volle 330d er te koop staan met het boekje… En daar is de prijs dan ook zeker naar… Op naar Duitsland dan maar.
Mm.. Zou persoonlijk een leuk tweedehandsje kopen voor het geld dat ik zou kunnen besteden aan een nieuwe. Ik denk dat als ik dan toch voor een nieuwe auto ga, dat ik dan een middenweg zoek.
Bijvoorbeeld een C250 met een paar opties die ik belangrijk vind en ook gebruik…

Anti-diefstal, AMG sportpakket, Stoelverwarming ( verkoeling hoeft niet ) en Xenonverlichting. In die richting.
@JamesBond007: Je haalt de woorden uit me mond! ..Of toetsenbord.. whatever. ;)
heb je echt alles nodig?
@KaCh1ng: Heb je die C-klasse wel nodig? Met een Alto kom je er ook…
Het liefst beide. Een, in dit geval, C250 of equivalent met genoeg opties om het jezelf comfortabel te maken maar geen onzin als zonneschermen, rij assistentie of spiegel en spoorpakket. Scheelt dan toch ook alweer €5000.-. Keyless go en Designo hemel eraf en ook weer €1500.-. Toch weer 6,5k voor een beter motor. :-)
Designo leer tweekleurig €3720,-
Uitgebreid designoleer €3382,-
WTF? wat krijg je dan voor die €3720?
Ik heb nooit de optie ‘schuifdak’ begrepen. Snap niet waarom mensen willen betalen voor een extra gat boven hun kop. Of mis ik iets?
@w0ut: panoramisch zonnedak is toch wat anders..
@KaCh1ng: Ook niet. Sorry. Voor mij mag het dak gewoon dicht zijn. ;-)
@w0ut: panorama dak is dicht. Je kan er alleen doorheen kieken.
@meneersander: Dan is het dus niet dicht. Door een dak hoor je niet heen te kunnen kijken.
@meneersander: niet helemaal waar wat je zegt, verschilt namelijk per merk. Bij VAG is n panoramadak ook kantel- en schuifbaar (uitzondering: achterste gedeelte/2e zitrij van n Q7). Bij bijvoorbeeld n Peugeot 207 sw (verbeter me ff als ik er iets naast zit qua type) betreft t n vast glazen dak. Zo ook n Berlingo personenuitvoering met z’n glaspaneeltjes. Een citroen C4 is helemaal n space ship enterprise met z’n doorlopende voorruit :)
@w0ut:
Ik heb een panoramadak, en wil nooit meer anders.
Lekker licht in het interieur en heerlijk in de zomer.
Frisse lucht is toch iets anders als lucht uit de ventilatieroosters.
@Hubert: Klopt, daarom rijd ik tot 80km/u vaak gewoon met ramen open (ook om de warme lucht uit de auto te krijgen overigens), puur voor de heerlijke frisse lucht die naar binnen waait, veel lekkerder dan droge lucht uit de airco
@w0ut: 4 jaar lang een glazen schuifdak in de auto gehad, nu met de nieuwe geen schuifdak, zonde in dit warme weer en toch weer minder gevoel van ‘openheid’. Ik vond het heerlijk en als ik weer in een auto rijdt met schuifdak dan doe ik die ook vrijwel altijd open als het weer lekker is.
@jzaero: same here. Als het droog is gaat het schuifdak gewoon open. Ook midden in de winter.
@w0ut: Heerlijk, zo’n dak! Verkies ik boven bijvoorbeeld lederen bekleding. Waar het rijden met de zijruiten open gaat irriteren blijft het dak open lekker. Geef toch een beetje het idee van vrijheid.
@RoT___: Panoramadak > lederen bekleding? Rare keuze..
@jensdm: Zo gek is dat niet, de 525i E60 hiervoor had een glazen dak, maar wel stoffen bekleding. Tweedehands gekocht overigens.
@jensdm: Vind leer lang niet altijd zaligmakend. In de winter steenkoud en in de zomer fik je er van af. Beiden zijn op te lossen, maar ook daar voor wil de dealer geld zien. Liever een dakje.
@w0ut: zekers mis je iets: schuif/kanteldak geeft licht en ruimtelijkheid in t interieur, tevens zorgt het voor verse luchtaanvoer, waar airco voor n koelkastluchtje zorgt. De ramen open is irritant doordat wind in je gezicht wappert, dat doet n dakje niet. Verder is t n stukje beleving om de hemel boven je door te zien trekken, zeg maar n heel klein beetje cabrio-beleving zonder de nadelen :)
@wobwobgaserop: Klopt helemaal! Ik heb 2 jaar geleden mijn huidige auto gekocht(occasie) met panoramisch open dak. Het was geen vereiste optie maar ik probeerde er toch één vast te krijgen met open dak (het grote voordeel is dat de verkoper er geen cent extra voor krijgt) en het is de beste optie op de auto. Zalig op een zomeravond en niet te vergelijken met een open raam ( de windturbulentie). Als de temperaturen 20+ graden halen rij ik altijd met open dakje, ik verkies het boven de airco.
@Panther: is niet beperkt tot de zomer zo’n dak. In de winter zet ik de kachel aan en draai t dak evengoed open :)
@lambohenkie: Designo is het soort leer. Uitgebreid zal waarschijnlijk inhouden dat je knalgroen of paars met gele strepen kunt bestellen.
Spoorpakket?? Krijg je daarbij ene jaarabonnement op het openbaar vervoer?
Zal wel sportpakket moeten zijn neem ik aan.
Wat een geld; € 41.000,= en dan praten over een middenklasse auto.
Eigenlijk geen van beiden. Je auto strategisch kiezen zodat deze al de gewenste standaard uitrusting heeft (hoera voor het actiemodel). Het kiezen van opties is toch een heel duur lap middel om gebrekkige standaard uitrusting te compenseren. Is die uitrusting niet voldoende dan opties in pakketten kiezen, anders wordt je echt opgelicht. Mijn auto’s hebben altijd maar maximaal 1 optie gehad. Metallic lak (hoe nutteloos dat is heb ik op de dure manier moeten leren), een keer een betere radio dan de standaard radio en dit jaar een eigenlijk best duur optie pakket met navigatie, xenon en schuifdak. Alleen het schuifdak voelt als een echte luxe.
@mashell: Waarom dit hier nou is terechtgekomen?
Ik zou een mengeling doen van de 2.
Wel een beetje fatsoenlijke motor, geen instapper.
Als je pak hem beet een Seat Leon neemt zou ik met navigatiesysteem, xenon en parkeersensoren al voldoende hebben.
Ik ga dan van uitrustingniveau 2 of 3 uit, met airco, elektrische ramen etc.
Graag een dikke motor + veel optie’s in een tweedehandse auto.
ik houd van auto’s, zeker als het auto’s zijn die aangekleed zijn en (erg) veel pit hebben onder de motorkap

alleen erger ik me helemaal dood aan de prijzen die onze buren durven te vragen voor hun auto’s
waar in in de configurator een audi a6 aanklik, klikt mijn rechterhand de hele tijd alle opties aan, mijn goedkoopste a6 met slappe motor: 74.000 euro, waar mijn normale a6 eruit komt met een ton, en als ik vervolgens gek word en alle vakjes erbij aanklik, dan kom ik op meer dan een ton uit, dan is de vraag: koop ik nog een a6 overladen met opties, of een a8 met wat mildere opties

die duitsers pushen hun limit, ze deden en doen zo’n beetje alles wat god verboden heeft, wat aardig frustrerend is
als ik een gloednieuwe auto zou kopen, dan zou ik in mijn gedachte niet denken aan een bmw 3 serie voor 38.000 euro of voor een 5 serie ala 47.500 euro, maar ik zou rekening houden met een 3 serie voor 50.000 euro / een 5 serie voor rond de 72.000 euro

de aziaten daarentegen doen het netjes, bij toyota krijg ik een ruim overladen avensis voor iets minder dan de vanafprijs van een dreier. of nog beter: zoek voor de gein eens op wat de suzuki kizashi kost, je krijg (eerlijk waar) die wagen mee echt met alles standaard wat je bij audi als optie kan krijgen ( denk aan adaptive cruise control, leder en die zooi. de enige opties die je volgens mij bij die wagen hebt zijn
de kleur
of je winter of zomerbanden wil
maar verder volgens mij ook helemaal niets
tsja, het enige minpuntje van die wagen: het imago / logo
want probeer maar eens de sleutel van je suzuki over de bar te gooien, daar kun je natuurlijk niet mee aankomen.

helaas is dat meteen ook de reden dat de duitsers overmacht hebben en wij als een kudde schapen (al dan niet vrijwillig) moeten doen wat de duitsers willen, namelijk dokken…
emile_benz via Android app
@bigcar: dat ligt niet aan de Duitsers, maar aan onze BPM enzo…

Je kunt die Duitsers niet overal de schuld van geven hè.
@Emile_Benz: “maar aan onze BPM enzo” En voor een Japanners betaal je dan geen BPM?…
@imba: minder…
@bigcar: Er is echter een verschil. Dat verschil wordt wel steeds kleiner, maar het zijn vooral de details die het hem doen bij de duurdere Duitsers. Als je hem vergelijkt met Lexus of Infiniti, vind ik de afwerking bij de Duitsers nog steeds een tandje hoger liggen en klopt het rijden veel beter. Dat is natuurlijk subjectief, maar ik kan niet negeren dat de Duitsers toch wel íets goed doen qua details, ook al ben ik voor de rest echt geen fan van Duitsland. Hun auto’s zijn vaak gewoon top.
@jzaero: helemaal mee eens, maar alles heeft helaas een prijskaartje..

ik snap helaas niet waarom de japanners niet gewoon een aantal franse designers in dienst nemen net als de duitsers dat bij sommige modellen ook doen.
de japanners bouwen kwalitaties goede wagens, en het interieur kunnen ze op deze manier aanpakken, dan rest alleen nog af en toe een fijnere afstelling van het onderstel etc en dat kunnen ze makkelijk doen door een paar journalisten te huren die even die dingen stiekem testen, de duitsers laten de wagens namelijk testen door eigen man (en aangezien de japanners saai zijn, kunnen ze wel wat amerikanen en europeanen, mensen met pit iig gebruiken bij zulke dingen). dus dan heb je het design, rijgedrag en de afwerking / detail probleem meteen opgelost..
klikt op zich niet zo verkeerd toch?
@bigcar: het gaat mij niet zo zeer om de sleutel op de bar (want die wordt gelijk gepikt).. Maar wel afwerking, rijgedrag, design.
@bigcar:

Jij kunt in de Audi configurator aanklikken wat je wil, maar aangezien jij niet de doelgroep bent, en het ook niet kunt betalen … lekker belangrijk!
@bigcar: De Suzuki Kizashi is zeker een auto die bij mij voor de deur mag staan, sterker nog ik zou trots zijn op die sleutel…

Mensen die over de “details” en “afwerking” en weet ik wat lopen te miepen, hebben hem volgens mij nog nooit in het echt gezien, laat staan in gereden! Tis puur dat er een ander logo op zit
@notsobig: er zijn idd heel veel mensen die krom praten wat recht is. maar let wel dat een groot deel van de autobloggers hier minderjarig zijn, en alleen genoegen nemen met het duurste en dat voor het beste aanzien.

ik heb in veel wagens plaatsgenomen tot vandaag de dag, en moet toch eerlijk bekennen dat de fransen met hun dure wagens zoals de citroen C6 een hoge afwerkingsniveau hebben omtrend afwerking, evenals de duitsers met veel van hun modellen.

op het eerste gezicht denk ik in een japanse auto: ” niet slecht” soms vind ik het zelfs indrukwekkend. maar dde uitsers, zij doen wel clean business. als voorbeeld even een yaris en een C-klasse.
waar ik bij de yaris voor bepaalde knoppen moet zoeken omdat ze ergens verstopt zitten, zit alles bij mercedes op de juiste plek (logisch, want mercedes zet honderden mensen aan het werk om te bepalen waar precies net dat ene knopje moet).
is dat irritant / storend in een japanner? ja,
maar ga je er aan dood, vind je het erg? NEE, omdat je ook een beetje prijs/kwaliteit/presatie/design moet vergelijken
de duitsers scoren overal wel goed, behalve de prijs, want alles heefft een prijskaartje
de japanners zijn al bezig met een inhaalslag, want ze komen af en toe ook wel van hun eilandjes af, met het vliegtuig eze kant op om wat research te doen. ze ontwikkelen goed.

als voorbeeld:
-hyundai / kia zijn subliem bezig, er begint echt leven in te komen, ze vorderen met reuze stappen, als ze over 5 jaar VW gaan inhalen kwa verkoop personenwagens kan ik dat geloven
– de toyota RX hybrid had eerst een afgezaagd interieur, maar dat is aangepakt. het was al niet zo slecht, het word er beter op

je hebt mensen die mekkeren over hard en zacht plastic, ’t is maar net wat je wilt denk ik dan

maargoed, die suzuki is iig niet mis, het draait daarbij alleen maar om het logo, want voor de prijs van dat ding met volle opties heb je een kale duitsers ;0
Heb ooit eens gelezen dat die ‘extra premium opties’ (heel speciaal leer, hout en luxe afwerking, extra design elementen, ….) hun geld niet waard zijn en geen enkele waarde hebben op de 2de hands markt.
@w0ut: dat geldt voor alle opties, behalve leer en navigatie.
@Svenska_Aeroplan_AB: Airco al helemaal. Probeer nu nog maar eens een auto zonder airco te slijten voor een leuke prijs, ding raak je niet kwijt.
@Svenska_Aeroplan_AB: klopt, zoek maar eens op ‘waardebepaling auto’…dan zit leer, open dakkie en airco en metallic erbij. De rest boeit voor ‘men’ niet zo.
Ik ben los gegaan bij de configurator van audi en heb een a4 1.8 tfsi van 33900,-, 74.803,- laten kosten!
@bbroek: In Belgie een BMW een 5-reeks aankleden en je zit heel snel aan de prijs van een M550d.. ;-)
@bbroek: met een a3 lukte het me ook om de prijs bijna te verdubbelen in de configurator
Geen opties, slechts een dikke motor! Als de motor maar dik genoeg is heb je zelfs geen radio nodig!
@splitsecond: Jij snapt het.
Als het van Mercedes, BMW of Audi vandaan moet komen: dikke motor met weinig tot geen opties. Ben niet zo van al die extra luxe op een toch al vrij luxe auto. Indien eigen keuze uit Duitsland, dan een Opel Insignia met 2.0 turbo. Paar kleine opties, meer niet. Als het helemaal een eigen keus zou zijn: een Japanner, bij voorkeur een Subaru of Toyota. Om in dezelfde prijsklasse te blijven dan dus een BRZ/GT86 of een WRX STI. Het geld dat je eventueel overhoud is voor motorische upgrades en aanpassingen aan de ophanging. Als het ook tweedehands mag zijn: een 200 Subaru Impreza WRX STI. De overige +- 30.000 zijn voor verzekering, brandstof, onderhoud en upgrades van de hele auto. Hele makkelijke keuze voor mij in ieder geval, ondanks mijn leeftijd.
Op mijn Koreaantje zit gewoon standaard alles op, heerlijk de stoelverwarming in de winter en de climat control zorgt voor een lekker temperatuurtje .En de geheel geintregeerde navigatie zorgt dat ik gewoon snel op onbekende adresjes aankom .Zit heel comfortabel in de met leer beklede stoelen in een ruime auto.De automatische ruitenwissers doen het fantastisch en het standaard alarm zorgt ervoor dat de diefjes van de goede stereo afblijven.En voor het vrouwtje helpt het standaard achteruit rij alarm met parkeren .En verder een lekkere sterke diesel die elke berg moeiteloos neemt .En alles standaard op mijn Koreaantje…
@norge: je kan 20 koeien op die Koreaanse Kerkbankjes plakken, blijft he-le-maal ruk…
@norge:
Op mijn tupperware bakkie zit helemaal niks..
Geen rem/stuurbekrachtiging, geen electrischeramen geen airco, gewoon het dak eraf.
Ok, ik heb lerenstoelen maar dat is het dan ook wel.
En een lol dat ik heb..
@jrk68: Kan ik me voorstellen
@jrk68: ouwe Volvo ofzo ?
@Megakix:
Hahaha sinds wanneer zijn Volvo’s van plastic?
Nee een Elise.
Maar uit de tekst begrijp ik dus, dat om “premium” te mogen zijn de auto zo kaal als een luis moet zijn.
Dan is die van mij wel heeeeel erg premium…
@jrk68: Om premium te zijn is toch vooral een hoge prijs belangrijk. Zo’n Elise telt niet bepaald als goedkoop, dus je kon wel eens de allerleukste premium auto die er is gekozen hebben. Well done.
@norge: Helemaal met je eens (vooral die geintegreerde navigatie i.t.t. die lelijke raam-plak-wegwerpkastjes). Echter de laatste zin “met een lekker sterke diesel” is onjuist.

De instap-diesels van bmw, mercedes en audi hebben al haast net zoveel of zelfs meer vermogen dan jouw hyundai.
@desoper: Maar wegen hoeveel meer als mijn Koreaantje?
@norge:

Alleen jammer voor je dat het slechts een 1.6’je is, die 0-100 km/u in zo’n 12 seconde doet. Niet echt rap, eigenlijk gewoon enorm traag. En dat noem jij een ‘sterke diesel’ ..? Mwhahaha, kansloos!
@pietjepuk: Die van mij heeft 14 seconden nodig en nog blijf ik niet achter op de rest. Sterker nog, ik moet me vaak inhouden. Wanneer trekt men nou vol op? Zelden tot nooit. En als het gebeurt blijf ik wel bij, kwestie van goed doorpoken.
@RoT___:

norge heeft allemaal erg stoere praatjes, maar een plastic fantastic Hyundai i30 met iets van 250 Nm en 115 PK trekt nog geen lauwe verschrompelde frikadel van tafel. Dus die ‘sterke diesel’ is gewoon enorme kletspraat. Een 1.6 is geen sterke diesel, een 1.6 is een instapmotortje.

Dus de conclusie voor norge is overduidelijk ‘spekken met gratis opties, en géén dikke motor’. Prima, maar moet je niet anders brengen dan dat het werkelijk is. Beetje jammer dat norge altijd Audi loopt te bashen, en zelf in zo’n afzichtelijk hok rijdt.
@pietjepuk: En jij niet wou je zeggen…… Beetje cool doen met de auto van de zaak….. Lekker met je Mini cabrio op pad…….
@E34M5Touring:

Klopt, een auto van de zaak. En dat alleen maar omdat mijn werkgever me graag beloont met een leuk salaris, goede bonusregeling, 13e maand, 13 ATV-dagen, 8% winstdeling en een lease-auto met budget van zo’n € 1.000,- per maand.

Kan ook prima zelf een auto kopen, en de BMW dan niet privé rijden. Maar het Kunduz-akkoord bepaalt dat ik dan toch fiscale bijtelling ga betalen, en de onbelaste km-vergoeding wordt ook afgeschaft. Voor mij een extra reden om lekker in die leasebak te blijven zitten, ook privé. Los van zaken zoals tankpas voor Europa, geen gedoe met onderhoud, reparatie, schade, no-claim, wegenbelasting, etc.

Heerlijk, zo’n leasebak, ik zou niet anders willen!
@pietjepuk:
Stoere praat met je huurauto. kom er maar mee wanneer je hem zelf kan betalen.
En dan andere reaguurders uitkafferen pffff….
-edit: nutteloze bijdrage-
@pietjepuk: Ga dan niet cool lopen doen tegen mensen die de auto wel zelf betalen. Daar heb ik meer respect voor dan voor mensen die lopen te bluffen met de spullen van een ander.
@E34M5Touring:

Ik geef openlijk toe dat het een lease-auto is, en dat ik die beschikbaar gesteld krijg door mijn werkgever. Dat jij je daar aan stoort, dat is vooral jouw probleem. Ik ben blijkbaar goed genoeg in mijn werk, dat mijn werkgever mijn werkzaamheden royaal vergoed met een leuk salaris, diverse secundaire arbeidsvoorwaarden en een auto van de zaak. Niks mis mee, en doe ik daarom ook niet geheimzinnig over.

Dat is wat anders die figuren die hier lopen af te geven op lease-auto’s, om vervolgens braafjes bij de bank een financiering te nemen om hun auto’tje te kunnen betalen. Want dan is het wel een “eigen” auto. Hahahaha, ze mogen het hebben van mij. Succes met de aflossing.

En met alle respect hoor; een BMW M5 Touring uit ’93 haal je ook voor een dikke € 10k bij de Oosterburen. Dus dat stelt ook allemaal niet zo veel voor ….
@pietjepuk: Dat is slechts 1 van mijn 3 auto’s die ik zelf heb betaald. Niet slecht voor iemand van 28 dacht ik. Is ook geen financiering aan te pas gekomen. Gewoon hard werken in mijn eigen toko. Ik heb geen hulp van de baas nodig om in een dikke auto te rijden.
@E34M5Touring:

Hahahaha, je voelt je meteen aangesproken als ik over ‘financiering’ begin ?

Maar ja, je hebt al eerder duidelijk gemaakt dat lezen niet je sterkste punt is. Dus ‘gefeliciteerd’ met je eigen toko. Des te knapper dat je zo enorm veel tijd over hebt om hier op AB te vertoeven. Zal het vast wel héél goed gaan met die toko van je, en jouw loonslaven alle centen binnenbrengen. Want je weet het, het is altijd slim om mensen aan te nemen die beter zijn in bepaalde dingen dan dat je zelf bent. En vort, nu weer aan het werk …
@pietjepuk: Euhh, jij begint over financieren, ik zeg alleen dat mijne dat niet zijn. En ik heb alle tijd kerel, ik heb lekker vakantie. Ik hoef niet te wachten tot mijn baas het goed vind dat ik 18 atv daagjes ga opnemen. ik ga gewoon. en maak je aub geen zorgen over de status van mijn bedrijf. Draai al 4j en het gaat lekker….
@E34M5Touring:

Klopt ik begin over financieren en je hapt er vol in, dus dat wekt de suggestie dat ….
@pietjepuk: Ohh ja, ik hap er vol in. Good luck with that.
@pietjepuk: Referentiekader?
@pietjepuk: Oh en dat hele lezen verhaal…… Leuk natuurlijk dat je wat gevonden hebt waar je lekker mee kan smijten. Maar iets niet lezen zoals jij het graag wilt betekent niet dat ik niet kan lezen.
@E34M5Touring: hij blijft loonslaaf…in tegenstelling tot ons ‘vrije mensen’ ;)
@Megakix: Ach, als je mensen toeschreeuwt dat ze een leven moeten krijgen en vervolgens onder een alter alter ego weer komt reageren omdat je er als @Rechercheur: niet meer inkomt……
@E34M5Touring: ah, onze @rechercheur…die altijd @Norge lag te bokken (en vice versa). Ik mistte die discussie al helemaal niet (meer) op AB.nl ;)
@Megakix: Nou volgens mij is ie weer opgestart. Dus we kunnen weer……..
@Megakix: ‘beter een
@Svenska_Aeroplan_AB: ….ik wacht nog steeds op de vervolmaking van deze mysterieuze zin ;)
@Megakix: ‘Beter een kleine baas dan een grote slaaf’! ;)
@RoT___: Vol optrekken doe ik ook zelden.

Maar mijn 170 pk’s spreek ik dagelijks wel een aantal keer aan. Vooral met inhalen op buitenwegen met tegenliggers is dit ideaal. Helemaal omdat er tegenwoordig nogal wat eikels zijn die het dan nodig vinden om gas bij te geven (wanneer ze worden ingehaald). Ik moet er niet aan denken om dan met een auto te rijden die amper meer dan 100pk heeft.
@desoper:

En 170pk is niet amper meer dan 100pk?
@Hupke: 70 pk is geen verschil wil je zeggen?
@Hupke: typefout, moest 180pk zijn.

Verder voel je 80% meer vermogen echt wel.
@desoper: Daar is het vermogen inderdaad prettig. Mis het in zulke situaties, door de slechts 60pk heb ik goed veel ruimte nodig, is er helaas niet vaak.
Het enige dat je écht nodig hebt in een nieuwe C zijn sport- of comfortstoelen! Die standaard stoelen zitten er meer omdat het zo lullig is om op de grond te zitten…
@Svenska_Aeroplan_AB:
Vind je dat niet schandalig dan voor 41k.
Zelfs fatsoenlijke stoelen kunnen er niet vanaf.
@jrk68: Och, dat is bij VAG en BMW niet anders. Als je fatsoenlijk wilt zitten zónder eerst een paar duizend kapot te moeten slaan op goede stoelen, moet je naar Franse of Zweedse auto’s kijken.

@Alwood: Waarom nemen jullie niet de verkooplijsten van de laatste tijd erbij en vergelijken obv daarvan? Dit komt nogal willekeurig over eigenlijk.
@CapsLock:
Dat weet ik, dat noemen ze “premium”.
@jrk68: Ik vind een VW anders niet bepaald premium, maar ook daar monteren ze stoelen die je nog niet mee zou nemen naar de camping.
@CapsLock:

Kletspraatjes zijn het, niets meer of minder. Een upgrade van normaal naar sportstoelen is bij BMW € 695,- (3-serie), en op dit moment in de 1-serie en 3-serie met ‘gratis’ upgrade naar lederen bekleding.
@pietjepuk: Dat “gratis” leer krijg je alleen met een business pakket (maar je bent gek als je die niet neemt), daarnaast krijg je dan ook nog gratis Xenon.
@flutterby:

Toen ik de 3-serie bestelde was erg een gratis upgrade naar een 8-traps automaat (innovation edition). Momenteel heeft BMW een ‘gratis’ upgrade van executive naar high executive + lederen bekleding. In het high executive pakket zit o.a. xenon verlichting, koplampsproeiers, park distance control, verstelbare midden-armsteun, navigatie business, bluetooth met spraaksturing, connected drive, dynamic cruise control, leder sportstuur, mistlampen, ….

Dan doe je zelf er nog een upgrade naar navigatie pro en sportstoelen bij, en dan ben je redelijk klaar. De 18″ velgen onderhandel je uit met de dealer, en laat je er niet af fabriek opzetten. Scheelt toch net weer een paar euro in de fiscale bijtelling, zonder dat het veel moeite kost.
@pietjepuk: Bijzonder vreemd dat BMW met zulke courante modellen in het programma toch zoveel meent te moeten stunten. Maar als klant heb je er voordeel van, dus geen klacht.
@mashell:

Ook in het zakelijke (lease)segment hebben ze last van hevige concurrentie. Bij de particuliere boodschappenwagentjes gooien ze het meestal op extra garantie, want dat oogt veilig en vertrouwd. Daar zijn particulieren immers gevoelig voor.

Binnen het premium zakelijk segment geeft Audi 86% korting (!) op hun S-Edition pakket voor de A4 (sedan en avant), van € 17.273,- voor € 2.495,-. Dan heb je MMI Navigatie, sportstoelen, park distance control, S-line interieur, S-line exterieur, xenon plus verlichting, upgrade audio-systeem, etc. Deze actie loopt tot 15 november.

Bij Volvo komen ze voor de S60 per september met de ‘limited edition’ als aanbieding, ongeveer gelijk aan accessoires zoals de Audi, alleen dan nog met wat extra veiligheids-zaken zoals Blind Spot information-system, Collision Warning met Full Auto Brake, Pedestrian Detection, Lane Departure Warning, etc.

Mercedes-Benz heeft momenteel de C-klasse ‘Premium Edition” met o.a. Becker Navigatie, Parktronic, leder bekleed functioneel stuurwiel, Avantgarde of Elegance pakket.

Bij BMW upgraden ze vanaf deze maand de 3-serie Executive naar een High Executive met daarnaast tevens lederen bekleding, en hebben gelijktijdig een aanbod met diverse 17″ en 18″ velgensets.

De leasemarkt is natuurlijk na 1 juli redelijk onderuit gegaan, dus proberen ze op deze manier toch wat nieuwe auto’s te kunnen slijten.
@pietjepuk: Dat zijn geen kletspraatjes. Een tijdelijke actie doet niks af aan het feit dat de standaardstoelen bij BMW en VAG ronduit waardeloos zijn. Als je zoveel geld neertelt voor een auto, hoort de zitpositie en ondersteuning van je lichaam standaard in orde te zijn. Met andere woorden: Daarvoor zou ik geen optiehokje hoeven aanvinken.
Ach ja, die optiehandelaars, ils se font des couiiles en or… Wat mij betreft: irrelevante vraag. Als de opties die ik wil te veel kosten, of als de motorisering die ik wil te duur is: ander kar.
Wel een beetje eerlijk blijven … line Elegance (of Avantgarde) en het Business Class pakket zijn momenteel gratis (premium edition). Daarnaast kiezen jullie voor Business Class dus parkeersensoren en Becker Map Pilot zijn standaard … die kosten vallen al weg. COMAND wordt daarmee ook een stuk goedkoper. En hoezo doorlaadmogelijkheid? Je kiest een estate … dat kan alleen bij een limousine. En xenon met ILS (LED is al standaard bij Business Class) is momenteel aanbieding voor 995 Euro … over een multifunctioneel stuur hebben we het maar niet (ze bedoelen 12 knops i.p.v. 4 knops en dat is standaard op Elegance en anders sowieso op Business Class) … maar goed, je kan het inderdaad zo duur maken als je wilt.
Uitgaande van de prijs met alle opties, dan liever een lancia thema/Chrysler met alle opties waar je bij de premium Duitsers extra voor betaald standaard! Rij je tenminste iets anders! En nog een v6 en formaat a8! Ooh jah en nog bijna 7 mile goedkoper!
Het kan altijd gekker, vaak moet je tegenwoordig ook nog bijbetalen als je een volwaardige reserveband wil hebben. En heel vroeger waren bv. rechterspiegels ook niet standaard.
@bmwalpina: Gelukkig deed onze dealer er niet zo moeilijk over. Gratis en voor niets een volwaardig reserve wiel gekregen. Toch prettig om na wat rommelen weer verder te kunnen, zonder meteen naar de dealer te moeten gaan.
Een dikke motor onder de kap is altijd +1!
Kale krenten auto’s zijn gewoon driewerf kudt. Niks meer en niks minder. Als ik het kan beuren moet ‘ie gewoon aangekleed zijn (ik haat het woord vol en full options, daar klopt 99% van de tijd geen kloot van)
@koelkast: !!!!DIKSTE VAN NEDERLAND!!!!GEEN TWEEDE VAN!!!! Oplichters…
@RoT___: Het is inderdaad om te huilen dat soort advertenties. Vooral als je 3 seconden kijkt en je dan al ziet dat er dingen ontbreken. Of nog erger: dat er een tom-tom in zit in plaats van het OEM navigatiesysteem.
@imdoctorbob: Een TomTom is vaak toch flink beter in navigeren en bediening dan een 5 jaar oud OEM systeem.
Soms zie je mensen met s-line pakketten en allemaal opsmuk, maar wel een instapmotor. Haal die dingen eraf en neem een dikke motor. Heb je veel meer fun aan.

Daarnaast is het vaak veel beter voor de knip om zaken niet affabriek te bestellen. Neem bijv. het navigatie systeem in de A3/TT. Deze kan je beter niet kiezen, kost ongeveer 4000 euro affabriek. Los kost deze 1500,-. Dan betaal je er ook nog eens geen bijtelling over als deze op de zaak staat. En je hebt je oude systeem over.
Velgen, ook gewoon achteraf doen. Geen bijtelling en alle keuze.

Persoonlijk heb ik liever een dikke motor ipv dik aangeklede wagen, maar kan me goed voorstellen dat verreweg de meesten gewoon liever veel opties hebben. Ik vind het leuk om later van alles erop te zetten
@Joerek: Losse navigatie is zo Aldi ,ga voor de lol eens in een tunnel stilstaan en kijk wat die losse navi doet …
@norge: Je kan op zich met wat moeite OEM navigatie krijgen, maar dat is vooral bij oudere auto’s.
@norge: Hij bedoelt zo te lezen de route via de dealer. Dus ipv aanvinken op de optielijst, achteraf door de dealer laten doen. Ik ken vrij weinig (lees: geen) dealers die daar aan meewerken, en ingebouwde navigatie is wel zo fijn. Tenzij je VAG rijdt, dan wordt je auto eens in de zoveel tijd verbouwd, maar anders is het fijn.
@CapsLock: Zijn zat dealers die dat gewoon doen hoor. Sterker nog, ik zou het pas raar vinden als een dealer er niet aan meewerkt. Je besteld nog steeds Audi original alleen je laat het door de dealer inbouwen ipv door de fabriek. Is heel gewoon hoor.
@CapsLock: Is er werkelijk een dealer die als jij je meldt bij de werkplaatsreceptie je geen navigatiesysteem wil verkopen? Maar ik twijfel of dat echt goedkoper is want als er ergens prijzen over de kop gaan dan is het bij de losse onderdelen. Dat is vaak erger dan de BPM.
@norge:

Joehoe, dat bedoelt @Joerek niet, even goed lezen, is moeilijk voor je, blijkt wel weer.
@pietjepuk: PietjePuk was naar mijn mening altijd een heel innemend, bescheiden manneke…las het graag :). Het zal wel de tijdgeest zijn waaraan dit nieuwe PietjePuk onderhevig is ?
@norge: Geen losse navigatie. Ik heb het over exact hetzelfde navigatiesysteem dat je naderhand erin zit ipv door de fabriek. Dus je hebt exact hetzelfde systeem, maar dan zonder BPM, zonder bijtelling en sowieso veel lagere prijs. En je houdt je ‘oude’ radio nog over ook.
Zo werkt dat praktisch met alle opties. Je betaalt geen meerprijs (verschil van huidige onderdeel tov nieuwe onderdeel), maar gewoon de volledige prijs van het nieuwe onderdeel. Het verschil steken ze in hun zak. Dealers daar al paar keer op aangesproken maar ze kunnen niets
@Joerek: ben ik niet eens met je. wat heb je aan 250 pk in Nederland. wat heb je eraan dat je 270 kmh kan. wat heb je aan 0 naar 100 in 6 seconden.. dat is niet eens écht snel. (zeeeeer rap maar niet ECHT snel) dus je word alsnog zoekgereden door een boxertje of ene opgevoerde golf. geef mij maar 100 pk en alle opties ipv 250 pk en niks. gewoon goed in het verkeer meegaan en eventueel iets extras is meer dan zat. het is het financieel niet waard om zo`n snelle auto te hebben.
pas als je echt rijk bent, dan maakt het natuurlijk niet meer uit.
@mckroket: Gaat er toch om wat je leuk vindt. Ik rij zelf TTRS. 340pk en altijd benutbaar. Ik haal daar mn fun uit. Hard accelereren kan je vaak genoeg. Ik haal mijn plezier niet uit een grote auto, 3 leersoorten, parkeersensoren, lane assist etc..
@Joerek:

Precies, inderdaad, vermogen en koppel is ook in Nederland goed bruikbaar. Niet in de spits ’s ochtends op de A1, maar wel als je lekker een stukje gaat toeren. Als je liefhebber bent, en dat ben je met een TTRS, dan wil je lekker kunnen stoeien met dat bakkie, en lekker stevig het bochtje uit komen. Dat is iets anders dan 170 km/u op de A2 willen rijden.

Groot gelijk, plus 100.
Probleem is dat opties binnen dezelfde belastingen vallen als de rest van de auto. Dat slaat eigenlijk nergens op. Gelukkig verandert dat volgend jaar en mag je per 1 januari 45,2% van die prijzen aftrekken.
@Dev: Wil mezelf niet al te veel krediet geven maar is eventueel wel noemenswaardig in het artikel ;).

Vanaf 2013 wordt geen BPM meer geheven over de netto catalogusprijs van een auto. Vanaf 1 januari 2013 wordt er alleen nog geheven over de CO2 uitstoot van een auto. Naast het feit dat het financieel interessant is om een schone auto te kiezen worden de accessoires af fabriek ook goedkoper. Voor de ombouw van de BPM moest 45,2% BPM betaald worden over accessoires en vanaf 1 januari 2013 is dit 0%. De btw 19% blijft overigens wel van toepassing.
@Dev: Je dacht echt dat opties goedkoper werden? De importeurs maken dan gewoon meer winst.
@Joerek
Ja zo reed er net nog een 330i touring met M-pakket voor op de afrit Barendrecht (A29) die hem met 50 nam (kan makkelijk met 100+) poeh poeh, rij je dan met je dikke motor en velgen ALS EEN KUT… en ik maar denken dat je met zo’n bak (tja, Freude am Fahren) wel eens sportief een bochtje neemt. Niet dus :P Zonder dikke remmen heb je overigens niks aan een dikke motor, het boeit niet hoe hard je auto kan maar hoe hard hij remt en die standaard remmetjes van tegenwoordig trek na twee keer boenderen zo krom als een banaan.
@koelkast: En wat rijd jij dan? Als je geld in overvloed hebt, ja dan kan je banden en remmen roken ja. Maar wat dacht je van mensen die zo’n auto met dikke motor kopen puur voor de souplesse en niet zo zeer voor constant racen? Mijn vader rijdt een 530i, maar hij is maar zo zuinig als het kan met zijn auto. Hij gaat er bijna nooit vol gas mee, alleen heel af en toe op de autobahn waar hij dan eens in het halfjaar is. Ik zelf heb een 6 cilinder 328i E46 gekocht voor het geluid en soms dat extra beetje power, maar ook ik rijd er heel zuinig mee, soms geef ik wel vol gas voor de fun, maar het hoeft toch niet zo te betekenen dat wanneer jij een keer een 330i ziet wanneer hij toevallig rustig rijdt, dat hij zijn auto niet goed voor gebruikt? Ik vind dat ook echt een opmerking voor iemand die niet in een snelle/soepele auto rijd. Dan kan ik mij voorstellen dat je roept dat je altijd hard moet gaan, maar als je dagelijks in zo’n 330i zit, wil je niet eens constant het gas indrukken. Ik zie het meer als een auto waarmee je in heerlijke comfort naar je bestemming kan rijden en soms daar tussenin eens een dikke sprint trekt op de snelweg, met als bonus soms een landweggetje, maar meer dan dat ook niet. Het blijft een personenauto voor dagelijks gebruik.
@jzaero: Same here, m’n vader rijdt een C320 CDI chipped. Genoeg power en die power is ook zeker leuk op z’n tijd maar het hoeft niet altijd.
@koelkast: Correct me if I’m wrong though, ik zie gewoon veel collega’s van mij die soms een dikke auto van de verhuur/lease meekrijgen om van A naar B te transporteren ermee knallen alsof ze een rondetijd willen neerzetten zoals ze doen op de Nürburgring en alsof ze voor het eerst in een snellere auto rijden..
@koelkast: grappig, maar ik rijd een 330i (sedan) en heb de hele flikkers boel aan boord…deze auto nodigt mij overigens niet uit tot ‘alleen maar’ doorrammen, maar geeft mij juist een rustig gevoel, waardoor je soms een behoorlijk slome-pace wordt :). En dat hindert niet, brengt je juist wat rust.
@Megakix:

Bijzonder, je hebt het over ‘flikkers’ en ‘doorrammen’. Jij bent van de gay-populatie ?
@pietjepuk: Begrijpend lezen zoals alleen jij dat kan……..
@E34M5Touring: ach, het zegt vooral iets over pukje zelf zullen we maar denken.
@Megakix: ik rij sinds een paar weken een zuinig spaarmodel maar reed vandaag wel sneller naar huis dan met de 25% bijtellingsauto die ik hiervoor had… en verbruikte toch minder diesel… het ding stuitert erg makkelijk van 110 naar 150.. zonder schakelen, gewoon op koppel. Dat rijdt een stuk relaxter.
Koop gewoon een auto van een jaar oud in Duitsland. Daar weten ze tenminste hoe je een auto moet aankleden.
@ivomx5: LOL, ja in Duitsland wel ja………… Daar rijden C350’s en 335i’s met handbediende airco, stof, kleine velgen etc. Dat zie je in NL nooit. Daar zijn dikke motoren ook (bijna) altijd vol aangekleed. Daar vind je auto’s in uitvoeringen waarvan ik niet eens wist dat ze bestonden. Heb een tijdje gekeken naar een ModelJaar 2005 X5 diesel. Stond oa een handgeschakelde, met stof bekleed en met handbediende airco 3.0d op mobile. Die ga je in NL niet vinden hoor.
Koop gewoon een Mercedes uit de VS: dikkere motoren voor weinig en ze zijn rijk uitgerust.
@ivomx5
Kijk jij snapt het.
@e550
Grapjas, in het geval van Mercedes specifiek is dat klinkklare onzin. Amerikaanse auto’s zijn goedkoop met een reden, heel veel opties leveren ze daar niet en de auto’s zijn goedkoper afgewerkt (waarom denk je dat de prijzen daar lager liggen) plus je moet voor een godsvermogen gaan lopen verbouwen oa. om je radio/navigatie werkend te krijgen enzovoorts. Alleen rendabel als je heel goed weet wat je doet.
Ik koop al jaren om de paar jaar een dikke premiumbak van een jaar of drie oud met max 75.000 op de teller. Dikste motor, helemaal aangekleed en dan nog 10 mille goedkoper dan een nieuwe kale instapper. Kopen jullie maar lekker nieuw jongens…
@swaffelaer: Wij hebben hier dezelfde gedachte. Premium Huisselectie bij BMW geeft je dezelfde garantieperiode als bij nieuwe auto’s en drie jaar oude auto’s zijn meestal 40-50% goedkoper dan de aanschafprijs. De voordelen van een nieuwe auto zijn dus marginaal, aangezien binnen die twee jaar wat er kapot gaat ook meteen onder garantie valt. Daarnaast betaal je ook veel minder voor de opties (die nog steeds allemaal up to date zijn). Het duurt alleen iets langer om een auto te vinden die helemaal naar jouw smaak is, maar een auto bestellen kost je ook een half jaar tijd.
@jzaero: Nouja, ik zou liever nieuw kopen: je kiest volledig zelf wat je wil (of niet wil), je kiest ZELF het kleur van je auto, ZELF het type/kleur leer, ZELF de sierlijsten, ZELF de velgen, … De perfecte auto naar je eigen smaak kom je zelden (nooit?) tegen als tweedehandsje, tenzij je geilt op zwarte zwart zwart en basis velgen
@swaffelaer: Precies… Ik heb echt nog nooit een nieuwe auto gekocht. Zonde van ’t geld.
@swaffelaer: Is zeker verstandig en ik denk dat ik dat ook voorlopig nog wel doe de komende jaren maar toch als ik eenmaal het geld heb ga ik toch voor nieuw zodat ik precies de auto kan maken zoals ik hem wil.
ik denk dat het een questie van wennen is, mijn eerste auto had geen stuurbekrachtiging, abs, electrische ramen, centrale deurvergrendeling, lichtmetaal! niks! nog geeneens een toerenteller!
zelf nog lichtmetaal onder gelegd, dus qua looks ging hij nog goed.

nu heb ik een auto met centrale deurvergrendeling, abs, lichtmetaal 15inch (ookal heb ik deze vervangen voor een setje 17inch spaakwielen) electrische ramen, stuurbekrachtiging gewoon de standaard dingen.

MAAR! dit waren 10 jaar geleden (toen mijn auto gemaakt is) ook OPTIES! en nu zouden we ook niet meer zonder dit willen..

tuurlijk, leer is overbodig, ik heb nu ook stoffen semi-kuipjes standaard en ja dingen als cruise control zouden fijn zijn.

Maar dat heb je niet nodig als je je auto als hobby ziet en hem eigk alleen gebruikt voor plezierritjes (mijn werk is 1km van huis dus woon werk verkeer is te verwaarlozen)

mijn conclusie is dus dat opties dingen zijn waar jij je fijn bij voelt, en hoe meer je gewend bent hoe meer je terug wil bij je volgende auto, heb je ze niet, weet je niet wat je mist en is het prima!

En alsjeblieft medebloggers!!!!!
als je autorijden als hobby ziet, geniet gewoon van het rijden, en niet van je online goodies en ipod docking stations! dit doet allemaal af van hoe heerlijk autorijden is en moet blijven!
@lamdi: Hmmm, ik heb een jaar in een Starlet 1990 1.3Xli gereden (die hebben we nog steeds) waar niks in zat (behalve een neerklapbare achterbank), dus ik snap wat je bedoelt. Echter zijn er tegenwoordig in het verkeer een aantal dingen die je gewoon niet wilt missen. Ik zelf rijd nu in een auto met CC ingebouwd, dat is heerlijk ontspannen rijden als je een keer niet als ‘autoliefhebber’ door het verkeer heen wilt komen. Als ik wil genieten kan ik dat uitzetten, maar als ik het niet bijbestel (of een auto koop zonder) is het lastiger achteraf in te bouwen. Ik heb dus liever dat ik het heb, maar gebruik wanneer ik het nodig vind. Ik heb ook bluetooth/AUX/iPod (in een auto van 1998) en Tomtom incl via speakers icm met bluetooth op me telefoon, maar ik gebruik het wanneer ik het nodig vind of wanneer ik lange ritten wil maken. Als ik even de auto pak om een stukje te rijden doe ik niks met mijn auto dan het autorijden zelf, maar wanneer ik het wil is het fijn om het te hebben.
@jzaero: Cruise Control is een optie die ik altijd aan zou vinken. Op de snelwegen is het ideaal om dat ding er op te drukken zodra het mogelijk is. Niet de hele tijd het geschommel tussen 115 en 130km/u, gewoon een continu tempo. Zonder twijfel een van de beste functies in een moderne auto.
@RoT___: Mee eens, zeker in dit land, waar over 30km lang trajectcontrole geen uitzondering is. Heb echt geen zin om meer op mijn teller dan op de weg te letten. Ik betrap mij bij TC of flitsers nog vaak dat ik gewoon heel vaak naar de teller kijk om zeker te zijn (ook al rijd ik niet hard)
@lamdi: Je huidige auto zonder stuurbekrachtiging zou waarschijnlijk onmogelijk een hoek om te krijgen zijn. Moderne auto’s zijn een stuk zwaarder – en waarschijnlijk stuurt hij een stuk direkter (minder stuuromwentelingen van uiterst links naar uiterst rechts)

Een hoop van de andere ‘luxigheden’ zijn inmiddels zo goedkoop te maken dat het voor de fabrikanten vrijwel niets kost om ze in te bouwen. Cruisecontrol is puur een software-aanpassing en een paar extra knopjes – om daar 1200 Euro voor te rekenen is absoluut bezopen.

Leer en lichtmetaal zijn een ander verhaal. Persoonlijk wil ik absoluut geen leren bekleding, en lichtmetaal is puur een cosmetische aanpassing: ik denk dat er maar weinig mensen zijn die het lagere onafgeveerde gewicht zullen merken. Leuk om te hebben, maar ik ga er geen extra geld aan uitgeven.
@potver7: En daarom rijden er zoveel saaie auto’s rond in Nederland, goed, het blijft een vervoersmiddel, maar mensen kiezen hem wel uit voor zijn looks. Velgen maken de auto af, dus waarom rijden er nog zoveel auto’s rond op 15 inch en wieldoppen? Stel je maar eens voor, een Ferrari op stalen velgen, mooi? Lijkt mij niet. Voor mij is het toch een hobby en dan zijn lichtmetalen velgen maatje 18″ geen uitzondering.
Opties houden hun waarde toch niet. In plaats van een c63 amg misschien gewoon een e55 amg combi oid? Die heb je al vanaf rond de 25k. Lekker veel geld over om nog Europa rond te crossen met het ding.
Na 3 jaar met een kaal VAG product (wel airco en cruise control en electrische ramen/spiegels en verder niets) heb ik nu een auto met eigenlijk alles wat je wil/nodig hebt. Dual zone Climate control, navigatie, goede stereo met USB, electrische spiegels/ramen met vergrendeling (must bij kids!) en donker glas achter, aardig lichtmetaal eronder ook leuk.

Echt geld smijten doe ik bij de eerste keer banden vervangen.. of bij aanschaf van winterbanden.. only the best.
@w0o0dy: Die vergrendeling is helemaal niet nodig. Vroegâh hadden we nog zwengels aan de portieren, die konden ook niet beveiligd worden. Was ook ideaal om toch uit de auto te komen als de kindersloten er op zaten, raam omlaag zwengelen en zelf de deur open maken.
@RoT___: daarom juist.. ze zijn 4 en het laatste wat ik wil tijdens ritten is mijn aandacht achterom moeten richten omdat ze met de ramen aan het klooien zijn…
oh ja parkeersensoren voor achter is ook best handig (maar niet strikt noodzakelijk) en ook flink irritant!
die auto van de zaak rijdt dan ook 35.000 in het jaar, dan is comfort essentieel en zijn wat toys gewoon prettig. Echt belangrijk zijn veiligheid, comfort, fatsoenlijke stoelen, laag geluidsniveau! en een ok stereo (of beter).
Deze c klasse kun je niet bestellen, probeer maar in de carconfigurator bij MB. Diverse opties en pakketten kunnen niet gecombineerd worden.
Sasha, hedde gij een C63 AMG Black Series achteraf niet heel dik laten aankleden met opties die nooit op een Black Series geleverd zijn geweest?
@rickb: zwerft idd ergens op YouTube een filmpje van rond
Naar welk model is er van BMW gekeken? Cruise control was bij m’n 320 standaard hoor.
Als je bijvoorbeeld bij Jaguar gaat kijken naar de XF, dan zie je dat daar ook bijna alles op zit wat je bij de Duitsers (5-serie, A6, E-klasse) als extra aan moet vinken. Standaard lederen bekleding, standaard automaat, standaard xenon etc. Als je dan diezelfde opties aanvinkt bij een van die Duitse auto’s ben je al snel duurder uit. Zeker als je een vergelijkbare motor kiest (2.2 liter diesel bijvoorbeeld). Zou zelf dan ook eerder voor zo’n Jag kiezen dan voor een vergelijkbare Duitser met een dergelijk budget.
Onzinnig en tendentieus lijstje dit. Bij Business Class zit al een multifunctioneel stuur en parkeersensoren en een Becker Map Pilot en zelfs metallic lak geloof ik. Wil je Comand is de extra prijs gereduceerd. Trek er al maar een 5 mille vanaf dan. Verder zie ik hier twee keer leer aangevinkt staan en is de prijs van Elegance of Avantgarde ook gereduceerd bij een Business Class. Als je dan die prijslijst in duikt doe het dan goed!

Voor mij, als het deze auto zou betreffen:

Een C220cdi automaat
Xenon
Comand
EASYpack achterklep
Regensensor
Automatische airco (is al standaard)
Cruise control
Line Avantgarde met een Elegance grill

Meer heb ik niet nodig.
@thomaz: Dat zijn precies de opties die ik ook aan zou vinken maar zou Elegance line + avantgarde grille doen.
Opvallend dat ik nog niemand heb zien klagen over de belachelijke prijzen voor niet standaard velgen. Nou is dit waarschijnlijk ook vanwege de extra BPM heffing, maar toch. Dit is niet alleen bij BMW of Audi, zelfs Kia en dergelijke kunnen hier buitensporig hoge prijzen voor vragen.

Zeker de kwaliteit van de stereo is vaak echt bedroevend te noemen in ‘premium’ autos. De prijs die je moet betalen voor een fabrieks upgrade zijn ook buitensporig hoog. Zelfs in de B&O/Bose/Harman Kardon Super Ultra Surround systemen vallen toch vaak vies tegen voor de prijs die je ervoor moet betalen. Ik ga/laat voortaan ook alleen nog maar aftermarket audio inbouwen. Ik heb het dan ook niet over een grote subwoofer. Met een goede set boxen van een redelijk merk + versterker heb je wel een stuk beter geluid voor die 1000 euro die BMW/Audi/VW/Volvo vraagt voor een upgrade.
Een must is voor mij iig Climate Control, Cruise Control, Sportstoelen en een goede radio met aux-uitgangen (cd-wisselaar is leuk maar hoeft niet). Navi is ook wel nuttig, bluetooth is leuk voor erbij maar beide geen must. Die lichtmetalen velgen zien er leuk uit, maar ik vind 16 inch genoeg met al die drempels, het ziet er niet zo mooi uit, maar is wel comfortabeler omdat de band dikker is. Beetje een dikke motor mag ook wel; ben net terug van een Europa-tripje in een Scirocco Diesel die ik net over de grens had gehuurd. Had al het bovenstaande, inclusief 170pk en een tank die bijna niet leeg te rijden was. Erg prettig op lange stukken Autobahn, zo soepel als dat ding liep.
the-budel-guy via iPhone app
Want die “grote” motor heb je wel nodig als je morgen weer in de file staat naar het werk. Geef mij maar een fatsoenlijke motor. Dus niet die 1.6 TDI 105 pk meuk en wat redelijke opties. Goede radio ijs koude airco xenon stoelverwarming en comfortabele stoelen. Dingen als verwarmde en gekoelde bekerhouders of rokers uitvoering zijn voor mij niet nodig.
@the-budel-guy: Rokerspakket is wel handig. Mooi afsluitbaar bakje op een anders open plek. Handig voor klein geld etc.
Een relatief kale BMW 5 of een full option Mazda CX-5 daar wordt bij mij thuis over gesproken
Heb net zelf ook even een C-klasse samen gesteld. Een C220 CDI Estate, vanafprijs: €43.976,-

Extra uitrusting:

Besturing & Transmissie:

– Stuurwielschakeling: schakelpeddels a/h stuurwiel, (0-428) 0 Euro
– Automatische 7-versnellingsbak (7G-TRONIC), (0-427) 0 Euro

Interieur:

– Lendensteunverstelling (4-weg), (0-U22) 0 Euro
– EASY-PACK Fixkit: bevestigingsset kofferruimte, (0-942) 293 Euro
– EASY-PACK op afstand te openen/sluiten achterkl., (0-890) 507 Euro
– Opbergruimte onder de voorstoelen, (0-932) 0 Euro
– Hemelbekleding: stof zwart, (0-51U) 0 Euro
– Cupholder voor, dubbel, (0-310) 0 Euro
– Schuif-/ kanteldak elektrisch bediend: transparant, (0-414) 1.340 Euro

Radio & Communicatie:

– Media Interface, (0-518) 286 Euro
– COMAND met DVD-wisselaar, (0-512) 3.799 Euro

Veiligheid & Technologie:

– Koplampreinigingsinstallatie, (0-600) 0 Euro
– Automatische hoogteverstelling voor de koplampen, (0-608) 0 Euro
– Snelheidslimiet assistent, (0-513) 0 Euro
– LED dagrijlicht met spijl, (0-240) 0 Euro
– Intelligent Light System Bi-Xenon, (0-622) 1.815 Euro
– DISTRONIC PLUS incl. BAS PLUS en PRE-SAFE® Brake, (0-233) 0 Euro
– PARKTRONIC incl. Advanced Parking Assist, (0-230) 911 Euro

Standaarduitrusting:

Besturing & Transmissie:

– Multifunctioneel stuurwiel met extra functies, (0-442)
– Stuurkolom mechanisch in hoogte+lengte verstelb., (S-031)
– Besturing: AGILITY CONTROL, (S-S15)
– Stuurwiel en versnellingshandle in leder, (0-280)
– Tempomat + var. snelh.begrenzer SPEEDTRONIC, (0-440)
– Parameter stuurbekrachtiging, (0-213)

Exterieur:

– Instaplijsten met opschrift “Mercedes-Benz”, (S-X20)
– Voorspoiler met luchtinlaat met zwarte lamellen, (S-S10)
– Sierdelen: Wortelnotenhout, (S-S17)
– Projectiekoplampen met reflectie techniek, (S-185)
– Uitlaat: edelstalen eindstuk, (S-079)
– Achter- en remlichten in helder glas, (S-115)
– Knipperlichten met helder glas in de buitenspiegels, (S-116)
– Portiergrepen in carrosseriekleur, (S-096)
– Grille, briljantzilverkleurig met chroomribben, (S-L02)
– Bumpers en side skirts meegespoten in de lak kleur, (S-132)
– Sierlijst taillelijn in gepolijst aluminium, (S-L09)
– Styling AMG, (0-772)
– Sierlijsten zwart hoogglans, (S-S13)
– Achterruit met veiligheidsglas, (S-S25)
– Spiegels: verwarmde buitenspiegels, elek. verst., (S-069)
– Richtingaanwijzers met comfort-/tipschakeling, (S-077)
– Sluiting met autom. vergrendeling en nood opening, (S-117)
– Bumper in carroseriekleur en kofferdekselgreep verchroomd, (S-L08)
– Achterruitwisser autom. bij regen+achteruitrijden, (S-817)
– Bekleding B-stijl in hoogglans zwart, (S-L11)
– Mistlampen voor en achter met helderglas, (S-U37)
– Warmtewerend glas groen rondom, (S-063)
– Dakrailing: Zwart, (S-591)

Interieur:

– Stoelen: voor elek. hoogte/rugleuning verstelling, (S-549)
– Stoelen: voor uitgevoerd als sportstoel, (0-244)
– Hoofdsteunen(5): V+A verstelb., achter neerklapb., (S-039)
– Kaartvakken aan bestuurders- en bijrijderszijde, (S-286)
– Kinderzitbevestiging (ISOFIX), achter, (S-573)
– Stoelbezettingssensor in voorpassagierstoel, (S-057)
– Elektrisch verstelbare stoel met memory pakket, (0-275)
– Achterbank neerklapbaar (1/3-2/3) + doorlaadmog., (S-589)
– Specifiek stoeldesign, (S-S49)
– Armsteun achter met cupholder, (S-L12)
– Opbergvak in armsteun achterin, (S-L13)
– Bestuurderstoel met verstelbare lendensteun, (S-022)
– Hoofdsteunen(3): achter, manuele hoogteverst., (S-029)
– Stoel: rechtsvoor elektr. bedienbaar met memory, (0-242)
– Waarschuwingsindicatie voor olie+water, (S-154)
– Boordcomputer met multifunctioneel display, (S-033)
– Handschoenenvak afsluitbaar en verlicht, (S-155)
– Bagagenet aan zijkant laadruimte, (S-U43)
– Verlichting: kofferruimte, (S-X22)
– Designsleutel met chroom elementen, (S-160)
– Interieurverlichting: leeslampjes voor en achter, (S-041)
– Buitentemperatuurmeter, (S-165)
– Belichting indirect in middenconsole, (S-S16)
– Klok: Digitaal, (S-S18)
– Bumperbescherming bij kofferdeksel in roestvrijstaal, (S-S31)
– Chromen handgreep in laadvloer , (S-S32)
– Toerenteller, (S-504)
– Interieurverlichting autom. bij ontgrendeling CV, (S-507)
– Interieurverlichting: in laadruimte, (S-508)
– Doorlaadmogelijkheid, (0-287)
– Opbergvak, (S-003)
– Afdekking laadruimte+veiligheidsnet, comfortbed., (S-091)
– Statusindicator achtergordels, (0-U01)
– Armsteun met opbergvak voor, (S-026)
– Contactdoos: 12V in laadruimte, (S-U35)
– Vloermatten: AMG, (0-U26)
– Aflegvak met deksel en contactdoos, (S-082)
– Elektrische ramen rondom met comfortsluiting, (0-584)
– Zonnekleppen met spiegelverlichting, (S-543)
– Airconditioning: airco THERMATIC, (0-580)

Pakketten:

– Lichtpakket, (S-L10)

Radio & Communicatie:

– Radio-antenne in voor- en achterruit geintegreerd, (S-S33)
– CD-speler, MP3 compatible, (S-S58)
– Kleurendisplay 5″, (S-S59)
– Bluetooth interface met handsfree-functie, (S-S60)
– Telefoon toetsenbord, (S-S61)

Veiligheid & Technologie:

– Buitenspiegels elektrisch inklapbaar, (0-500)
– Veiligheidsgordel: voor in hoogte verstelbaar, (S-826)
– NECK-PRO crash-actieve hoofdsteunen voor, (S-438)
– ADAPTIVE BRAKE, (S-164)
– Verlichting in kofferdeksel, (S-S11)
– Verlichting: 3e remlicht LED-techniek, (S-S12)
– Windowbags, (S-290)
– Airbag voor bestuurder en voorpassagier, (S-291)
– Sidebags, (S-292)
– Audiosignaal bij niet dragen van de gordels voor, (S-S27)
– Veiligheidsgordel: achter met aut. hoogteaanpass, (S-060)
– Service-interval indicator (ASSYST), (S-068)
– Mistlicht achter, (S-863)
– Indicator voor remvoeringslijtage, (S-503)
– Adaptieve remlichten, (0-K11)
– Veiligheid: Aandrijf Slip Regeling (ASR), (S-471)
– Electronic Stability Program (ESP), (S-472)
– Kinderslot in portieren, (S-514)
– Kniebag bestuurder, (0-294)
– Brake Assist System (BAS), (S-760)
– Geïntegreerde bescherming tegen zijaanrijdingen, (S-125)
– Gordelspanners (2): bestuurder en bijrijder, (S-801)
– Regensensor voor ruitenwissers, (0-345)
– Regensensor, (S-S67)
– Centrale vergrendeling met int.schak.+crashsensor, (S-136)
– Gordelspanners: zitplaatsen achter, (S-818)
– Wegrijbeveiliging: elektronisch+radiogr. afst.bed., (S-147)
– Anti Blokkeer Systeem (ABS), (S-056)
– Gevarendriehoek, (S-630)
– EHBO-set, (S-020)
– Spiegels: linksbuiten + binnen autom. dimmend., (0-249)
– Bagageverankering met 6 bevestigingsogen, (S-S08)
– Uitlaatgasreiniging EU5, (0-928)
– Zoemer voor niet ontgrendelde parkeerrem, (S-564)
– In hoogte verstelbare koplampen, (S-S22)
– Parkeerrem bediend via een voetpedaal, (S-S24)
– Ruitenwissers met tipfunctie, (S-S26)
– ECO start/stop functie, (0-B03)
– Optische sluitmelding, (S-S57)
– Verlichting: handm./autom. of continu (dimverl.), (S-011)
– Dieselpartikelfiltersysteem, (0-474)
– Centrale vergrendeling/immobilizer, ELCODE-sys., (S-712)
– Claxon meertonig, (S-S23)
– COC-document Euro 5 zonder deel 2, (0-966)

Velgen & Onderstel:

– Bandenspanningswaarschuwingssysteem, (0-477)
– Tirefit met elektrische luchtpomp, (S-036)
– Zomerbanden, (0-R01)
– Sportonderstel, (0-486)

Totaalprijs: €66.362,-
@Pordon: Overigens zijn er ook aantal dingen zoals Trekhaak, 17 inch velgen, dubbele bekerhouder en nog enkele opties die je beter zelf ‘los’ kan kopen in Duitsland ipv te bestellen op je auto af-fabriek. Scheelt je toch weer wat centen. Zeker op velgen en trekhaak kan je flink wat geld besparen.
@Pordon: wow als je die auto bij me besteld dan krijg je een fantastische inruilprijs! Jij creëert zelf marge
Als je auto’s echt leuk vindt, dan moet je ook niet liggen janken over aanschafprijs, of fiscale bijtelling. Doe je dat wel, dan moet je vooral lekker een Hyundai gaan rijden. Lekker goedkoop, mooi plastic afwerking, en met je 1.6 dieseltje in 12 seconde naar de honderd per uur. Joehoe, lekkere stuurmansauto heb je dan te pakken. Not!

Paar maanden terug heb ik een BMW 3-serie besteld, tweeliter dieseltje, 380Nm, high executive pakket met xenon verlichting, koplampsproeiers, lederen bekleding, sportstoelen, navigatie pro, park distance control, sportstuurtje, stoelverwarming, 8-traps automaat, 18″ velgen, USB/AUX-aansluitingen, en verder diverse standaard accessoires. Tsja, tik je (de baas in dit geval..) wel € 50k af bij de dealer, maar heb je wel een leuke auto op de stoep staan. Had ook € 15k minder uit kunnen geven en een Skoda of Japanner kunnen gaan rijden, en daarmee behoorlijk op de fiscale bijtelling kunnen besparen. Tsja, toch maar niet gedaan …
@pietjepuk: Heb je wel eens in de Hyundai i40 gereden? M’n vader (doorgewinterde mercedes-rijder) heeft er vorige week 1 gereden en was toch best onder de indruk. Full-option, interieur is prima afgewerkt, rijdt comfortabel en zuinig, niet echt snel nee maar de auto was 29.000,- . Hij zou het zelf niet kopen maar hij vond wel dat het heel veel auto was voor die lage prijs.
@Pordon:

Leuk, maar zijn conclusie was desondanks toch: “hij zou het zelf niet kopen”. Hiermee sla je de spijker dus precies op z’n kop! Je bevestigt mijn verhaal helemaal, waarvoor dank.
@pietjepuk: Nee hij niet, maar hij kan het zeker wel begrijpen dat mensen die auto kopen. M’n vader is Mercedes-dealer geweest en heeft dus altijd Mercedes gereden en die ster voor je neus is best moeilijk om vanaf te stappen. Wellicht dat m’n moeders volgende auto een full-option hyundai wordt.
@Pordon: Het is ook wel duidelijk wat de naam van die Mercedes dealer was (kom zelf uit Utrecht) :P
@Stijnson: Ja is inderdaad niet zo lastig, associatie wordt wel steeds minder. Het is al behoorlijk wat jaren geleden dat het is verkocht en het SternAuto is geworden.
@Pordon:

Precies, weer helemaal juist gesproken; je pa die is immers niet in een Hyundai te krijgen en blijft toch gewoon lekker in de Merc rijden. Voor je moeder is een full option Koreaantje een prima boodschappenauto’tje.

Conclusie nogmaals; als je liefhebber bent, dan betaal je graag wat centen meer voor een leuke auto en rijplezier. Ben je geen liefhebber, dan is een Hyundai een prima voertuig om van A naar B te bewegen. Niet heel spannend of leuk, maar voldoet verder prima.
@pietjepuk: Wat dat betreft heb je gelijk maar in jou reactie leek het alsof hyundai ontzettende bagger auto’s maakt terwijl dat allemaal reuze meevalt. Voor veel minder geld krijg je wel heel veel auto, een auto die helemaal niet slecht is.
@Pordon:

Ik heb nooit gezegd dat Hyundai ‘bagger’ auto’s maakt, maar heel bijzonder is het ook allemaal niet. Een prima apparaat om je om een relatief saaie manier van A naar B te verplaatsen, that’s it. Prima, daar zijn ze immers voor gemaakt, verder allemaal niet heel spannend of zo.
@Pordon: ja de i40.. al in gereden, had alles wat je wil, maar je kan zeggen wat je wil , veel is van plastiek.. de handvat voor je deur dicht te doen kraakte al , dat een op een nieuwe wagen..
als het zo goed als een passat was afgewerkt , zou ht de perfecte auto zijn
@pietjepuk: groot gelijk! Had zelf exact hetzelfde gedaan. FREUDE AM FAHREN!!!
@pietjepuk: Wel eens er aan gedacht dat niet iedereen een BMW kan betalen?
@RoT___:

ja hoor, dat heb ik. En daar is ook helemaal niets mis mee. Iemand die flink gespaard heeft voor een tweedehandsje, en daar helemaal gelukkig mee is, prima toch.

Het is alleen zo jammer dat hier bepaalde figuren rond lopen, bijvoorbeeld een Noorse loodgieter, die alles wat hij niet kan betalen loopt af te kraken. En vervolgens z’n eigen plastic fantastic Koreaanse hok op wielen de hemel in prijst alsof het ‘je van het’ is. Dat is het namelijk niet, het is een Hyundai i30 met 1.6 blokje. Hahaha ….
@pietjepuk: Ik heb hem niet horen afkraken, dat doe jij wel… Je loopt je eigen instap 3-serie nogal hoog van de toren te blazen. Zoveel sneller en beter dan een Koreaan is het allemaal niet. Prima dat je daar meer voor wilt uitgeven! Maar laat een ander in z’n waarde die minder aan een auto wil uitgeven….
@renezzzz:
Het mooiste is nog dat er geen schroefje van hem is.
Die imaginaire bimmer van hem is van zijn baas/leasemaatschappij.
Lekker makkelijk hoog van de toren blazen als je privé nog geen Alto kan kopen.
@renezzzz:

Gelukkig weet je zelf ook dat je enorme poep praat. Een instap 3-serie kost immers zo’n € 14.000,- minder, heeft geen high executive pakket, en nog een riedel andere zaken ontbreken. Dus graag even je huiswerk beter doen, voordat je denkt een discussie te kunnen voeren ….

En ja, ik ben er enorm blij mee ..
En ja, de auto is van de lease-maatschappij ..
En ja, ik betaal braafjes de fiscale bijtelling aan de fiscus ..
En ja, ik heb verder geen gezeik met afschrijving, financiering, onderhoud, etc
@pietjepuk: Wauw, wat heb jij een mooie auto… Zoals ik al zei: instap drie serie…. En nu blaas je nog hoger van de toren….. Dus als je er een paar opties op zet is het in een keer geen instapper? Tegen het zere been geschopt? Kon je baas niet wat meer bijleggen zodat je een wat betere motorisering kon regelen?
M.a.w. lullig hè, als anderen je auto afkraken…
@renezzzz:

Hahahaha, even beter je huiswerk doen, vriend.

Ik ‘moet’ diesel rijden, want zo’n 50.000 km/jaar. Toen ik de BMW 3 bestelde, was alleen de 316d, 318d en 320d leverbaar. De 330dA op dat moment nog niet, of ik zou bijna twee maanden langer moeten wachten. Daarom heb ik de 320d gekozen. Dus nogmaals, je praat behoorlijk ongefundeerde poep, jammer ….
@pietjepuk: Ahhh, dat veranderd de zaak, nu ben ik het helemaal met je eens… dus…. Lees eens je stellingen door en kijk eens wat voor negatieve reacties je krijgt… Je denkt dat ik (en anderen) reageer op je auto… ik reageer op je erg negatieve houding jegens anderen die bijvoorbeeld een koreaan rijden… Wie begon er met afkraken, kijk eens terug…. Denk je dan niet: “goh lullig zeggen”?
@renezzzz:

Joh zeg, we zitten hier op een blog. Als iemand alles wat VAG is (en Audi in het bijzonder) af loopt te zeiken, dan is het die Noorse loodgieter wel. Als je discussie wenst te voeren, doe dat dan wel op basis van de juiste argumenten. Dus krijgt die Noorse vriend een keer een terechte opmerking over z’n 1.6 instap-modelletje, dan spring jij in voor hem de bres. Chapeau. Hahaha, Je had beter je avatar kunnen veranderen in ‘Robin Hood’ …
@pietjepuk: Ahh, het is een blog, dus lekker anoniem…. Ik zou zeggen, ga maar na “geen stijl.nl”.

Je hebt het over “Juiste argumenten”, tja, volgens mij sta je niet voeten op de grond… Je staat alleen maar op je borst te kloppen… Als je dan ook nog eens anderen afkraakt, tjonge jonge…
@renezzzz:

Hahaha, opvallend dat jij steeds al binnen één minuut na je eigen post op +1 staat. Ben je jezelf aan het plussen ? …

Inderdaad, de juiste argumenten; eerst begin je over een instap 3-serie, terwijl het juist de meest zware diesel motorisering is van dat moment. Dan ben ik degene die de boel loopt af te kraken, zonder dat je beseft dat norge de grootste zuurpruim is en continue op VAG loopt af te geven. Dan kun je natuurlijk weleens een reactie over dat Koreaanse 1.6’je terug verwachten.

Maar verder prima hoor. Ik ben namelijk blij met m’n 3-serie’tje van de baas, en vermeld er vrijwel steeds bij dat het een leasebak is. Dat vervolgens particuliere rijders met een dikke financiering van de bank gaan lopen piepen en zeuren. Tsja, hadden ze maar eerst zelf moeten sparen, en niet met geld van de bank lopen pronken.
@pietjepuk: Waarom haal jij bij bijna alles zonder enige aanleiding gebruiker ‘Norge’ erbij? Ooit afgewezen door een Noorse vrouw of zo? Daarbij maak jij je aan het zelfde gedrag vuil, maar dan alles afkraken wat niet Duits is. Hoezo hypocriet?
@pietjepuk: helemaal mee eens! Zie je het als een vervoermiddel: koop dan gewoon die Koreaan. Kan je er ontzettend van genieten na een dag hard werken? Dan kost het wat meer, maar dan heb je ook meer. Vind het heerlijk om na mijn werk 60km naar huis te rijden (tegenwoordig bijna geen file) in een goede auto. Prachtige keuze heb je overigens gemaakt!!
@pietjepuk: Grote jongen.
Ligt er maar net aan hoeveel geld ik heb. 1000 euro haal je weinig voor, miljoentje nou dan koop ik een hele showroom leeg.
Je neemt van beide wat je nodig hebt. Da’s toch geen of, of verhaal.
De helft van de opties is echter gewoon brol die je niet nodig hebt, die neem je niet.
Net als met de motor, een 6 liter V8 gebruik je toch niet maar met een 1.6/1.8 je raak je ook niet voorruit.
Daarom is Frans mooi. DS5 Hybrid4 Business Executive. Ergens begin 41k, maar met 200 pk, half leder, navi + achteruit rij camera, pdc rondom, panorama dak etc helemaal standaard.
@thomasbol: En standaard EGS :(
ik zou lekker de binnenkant aankleden, uiteindelijk zit je dagelijks in je auto, en niet op je motorkap. En een mercedes c of een vw golf, wat maakt het uit om geld aan de buitenkant uit te geven? er zijn nog 1 miljoen zelfde soort modellen waarin jij rijdt op de wereld, en ze zullen altijd in mooiere en luxere en duurdere en snellere versies te zien zijn. Ik zit dan liever in een mooiere en comfortabele omgeving ( in de auto dus ) dan dat ik mooiere velgen en xenon en sportexterieur neem. Van xenon ga ik heus niet beter rijden of in de zin dat ik met xenon plots wel een overstekende konijn kan zien. En van een sportexterieur zal ik alleen genieten wanneer ik uit de auto stap, en wanneer ik 2 seconden verder ben, ben ik al van mijn auto verdwenen waardoor ik dus maar 2 seconden optisch heb kunnen genieten van een side skirt en een sportbumper en een kofferkleplipje wat er sportief uit ziet maar voor de rest geen enkele toegevoegde waarde heeft aan mijn rijbeleving.
Dus liever de comfortstoelen en een mooie audio installatie en bluetooth telefoon .
bam.
Gewoon sterke motor + alle opties. Daardoor rijden we nu geen D segmenter meer, maar een C segmenter. Daar heb je dan uiteindelijk toch meer plezier van dan van een kale langzame iets grotere auto.
Ik ben voor een Amerikaan gegaan. Leuk om te zien, veel opties, veel comfort, veel vermogen, goedkoop in aanschaf. Alleen hoog verbruik maar ik maak maar 25k aan kilometers in het jaar.
Ik denk dat dit het sterkste punt van seat en skoda zijn! Mensen die bijv een instap a3 kunnen leasen wat dan al snel een 1.6 tdi wordt kunnen voor bijna dat zelfde geld een leon of octavia (wel verouderd natuurlijk) rijden met een 2.0 tdi met veel meer opties! Alleen dat gebeurd niet meer vanwege de 20% bijtelling.. Dan maar wat langzamer als het veel pegels bespaard!
Het is natuurlijk de vraag wat doe je met je auto.
Ik gebruik de lease auto alleen voor woon werk verkeer (lees: in de file staan)
Het is dus een Golg 6 geworden van wegen de kwaliteit van het interieur.
21k kaal geloof ik en 10k aan opties, xenon, schuifdak en te ratteplan.
Opzich spoor ik natuurlijk voor geen centimeter om 1/3 van de auto aan opties te betalen.
en nooit meer een auto zonder xenon
@yerrie: wij hebben ook xenon, maar ok zal het op een volgende auto best kunnen missen. “Gewone” verlichting is ook sterk verbeterd de afgelopen jaren. Tegenwoordig heb je daarin ook varianten met een lens ervoor, net als xenon. Elypsoïde koplampen heet dat geloof ik (kan het even niet opzoeken).
@RRenault:

Kom uit een auto familie dus ik zie wel is wat maar ik vind het verschil nog steeds groot.
Komt ook wel omdat ik niet zo heel goed zie snachts
Hmm… op Bright.nl stond laatst ook zo’n soort artikeltje, maar dan op basis van een Audi A6 Avant 3.0TDI Quattro S-tronic. Dat ding kost kaal €69840. Full options kost dan bijna het dubbele: €127872 (ik heb de prijzen niet gecheckt, maar het zou zo maar kunnen). Waanzinnig toch?
Als autoliefhebber kies je toch altijd voor een mooi uitgevoerd auto met een dikke motor!?

Meestal kies ik gewoon een auto die net een klasse onder het budget ligt. En deze voorzie ik dan van de juiste motor en de nodige opties. Dus als je eigenlijk een 3-serie kunt bestellen… gewoon gaan voor een 1-serie. En met opties bedoel ik minimaal; lichtmetaal 18′, open dakje, goede audio en sportstoelen.
Ik denk dat ik wel goed evenwicht heb.

2011 320d touring

Comfort line ( light pakket, velgen, autom. Airco, regen/ licht sensors, parkeersensors,… Weet niet meer

Connectivity pack: idrive, gps, Bluetooth.

Leder

Velgen zijn maar 16″ maar heb ik geen last van.

Denk dat prijs in belgie iets van 43k was.
Nee hoor, volgens mij heb IK het goed evenwicht :
Een Volvo.

Gewoon omdat ik verslaafd ben aan ’s morgens opstaan en ’s avonds levend thuis komen ;-)

Ik denk dat dit vooral een persoonlijk keuze is. Iedereen wilt wel iets anders en vindt andere dingen belangrijk. Op zich wel leuk om elkaars mening en voorkeuren te lezen.
Ik zou zelf niet snel een nieuwe auto kopen. Eerste paar jaar veel te veel afschrijving…

Bij ons thuis een ’08 C5 2.0 HDIF, nieuwprijs was het 3 voudige van de aanschafprijs (zonder inruil, en nog niet onderhandelt). een auto van 4 jaar oud!!

En ja, ik weet het, Citroen = afschrijving als een mongool, maar daar stonden nog veel meer voorbeelden!! A4’s, Golfjes, Tourans, etc
Gewoon niet nieuw kopen maar een jonggebruikte. Dan heeft de vorige eigenaar de bpm er al afgereden en je zit niet te kloten met opties! Ik koop enkel het sportiefste model van een merk, dan zit het met de opties meestal wel goed.
Maar een goed stuur, sportstoelen en airco zijn toch wel de belangrijkste dingen die er in moeten zitten.
Alwood. Beetje lomp en getuigt van weinig autokennis als je simpelweg alle opties pakt. Maar is het niet een beetje dubbel als je én het Business Class Pakket én Becker Navigatie (zit namelijk ook in Business Class pakket) tegelijk aanvinkt. Dan ook nog eens voor de volle prijs het Comand Systeem, die in combinatie met het Business Class pakket vriendelijk is geprijst. Dan het leer. Je kiest voor het Designo pakket en daarna nog een keer voor het Designo pakket extra. Zit dat lekker dan, dubbel beklede stoelen? Ook multifunctioneel stuur zit gewoon in het business class pakket. Als je je huiswerk exht had gedaan, had je daarnaast kunnen zien dat er op een Estate geén zonnerollo’s zijn voor de achterruit, en dus het zonnescherm pakket voor een sedan geen €800 hoeft te kosten.

Nee, slecht stuk huiswerk.
@vos115:

AutoBlog getuigt over het algemeen ook niet van bijzondere journalistieke kwaliteiten. Dit is niets meer dan niveau ‘kroegpraat’, wat ook verder helemaal prima is.
Kan nog wel even doorgaan trouwens. Parktronic zit ook op het BC pakket.
Geef mij voor dat geld maar de C350, liever een dikke motor, dan onbenullig opties.
Airco, goede Radio en ALu velgen zijn verplicht, de rest is ni zo van belangrijk voor mij, als het maar vooruit gaat. :)
@schaapje2012: als je een auto met 300 pk wilt, dan lijken mij een stel goede stoelen en een AMG stuurtje toch ook wel een vereiste.
Hier zitten nogal wat opties op die dubbel zijn of overbodig. Je gaat natuurlijk geen keyless go op een instapper nemen… Als je een auto als deze redelijk aankleed kom je op 20k aan opties uit gok ik. Maar een AMG pakket is ook niet van grote waarde bij een 180, dus het kan best nog lager uitvallen.

Cruise control €1200? Volgens mij niet hoor…
Tempomat + var. snelh.begrenzer SPEEDTRONIC, (0-440) 299 Euro
Ik ben met €57.169 overigens klaar. Daarbij zitten wél verwarmde en beluchte multicontourstoelen, Comand Online, Media interface, H/K Logic7, Tempomat, Thermotronic, ILS met Bi-Xenon, Parktronic en 18″ AMG velgjes. Geen AMG pakket dus, want dat vind ik niet passen bij een instapper.
@E320cdi: *aankleedt
Ik zou nooit een auto nieuw kopen. Pure geldverspilling vind ik dat
@laulau: je hebt helemaal gelijk, laten we dat allen samen doen. Ik roep een nationale boycot van nieuwe wagens op.
Vergeet de microkredieten, jouw idee is nobelprijswaardig!
@roadrebel123d: laulau geeft zijn mening en heeft daar een punt, al is het maar voor zichzelf. Jouw reactie daarentegen raakt kant noch wal. Gefeliciteerd.
@laulau: Zolang ik het geld er niet voor heb om een nieuwe te kopen ben ik het met je eens, maar zodra ik het geld heb zal ik toch echt wel graag nieuw mijn eigen auto samen stellen. Puur en alleen om het feit dat het dan echt precies mijn auto is. Altijd nieuwe auto’s gehad thuis, op 1 na… en precies bij die auto hebben we nooit echt het gevoel gehad alsof het onze auto was thuis.
@Pordon: Bij mij persoonlijk gaat het niet over het kunnen betalen maar het willen betalen. 11 jaar geleden heb ik op 21 jarige leeftijd een Toyota Yaris nieuw gekocht. Trots en blij was ik toen met mijn nieuwe auto maar toch vind ik het jammer hoeveel geld je eraan verliest dmv afschrijving en dergelijke… Nu rij ik al 4 jaar rond in m’n 2e hands full-option Mercedes E 270 en dit geeft me eerlijk gezegd een beter gevoel.. Maar zoals gezegd, dit is persoonlijk en mijn mening.
Ik ben niet aan het plussen… Ga maar weer verder met je eigen wereld en geniet van je instap 3 serie…. Moeilijk te accepteren begrijp ik!
@renezzzz: Laat die pietjepuk maar, hij geeft af op Autoblog met ‘niveau kroegpraat’ en haast niemand hier deugt volgens hem. Als je dan toch jezelf nog moet bewijzen tegenover die mensen met hoe goed je het wel niet voor elkaar hebt valt het allemaal nog wel tegen in de praktijk ga maar vanuit ;).
@pininfarina: Yep, mee eens…
@pininfarina:

Even beter je huiswerk doen, vriend.

Sowieso is AutoBlog géén journalistiek blog, maar een blog “omdat we het leuk vinden, maar we zijn geen echte journalisten”, dat is tenminste zoals ze het zelf noemen in hun advertentie/corporate-promo filmpje. Dat is ook prima, want journalistieke sites zijn er al voldoende.

De kracht van AutoBlog zit ‘m juist in die kwajongensachtige “omdat we het leuk vinden” mentaliteit. Dat noem ik kroegpraat-niveau, en levert meer interactie op dan strikt inhoudelijk op een journalistieke manier dit onderwerp benaderen. Prima toch? Dat geeft namelijk ook ruimte aan figuren zoals norge om continue VAG producten af te kraken, dat doet norge immers ook in de kroeg, alleen dat kan hij nu ook in z’n digitale stamkroeg doen.
@pietjepuk: Komt ie weer aan met z’n huiswerk… En klaarblijkelijk zijn we allemaal jou vrienden. Gelukkig niet als ik jou manier van reageren zie!
@renezzzz:

Maak je niet druk, want jij bent zeker niet “mijn vriend”, dus relax. Ik denk dat @norge beter in jouw virtuele vriendenclubje past. Nodig hem eens uit, zou ik zeggen ….

Tip: als je je stoort aan mijn opmerkingen, dan is het wellicht een idee om gewoon niet te reageren. Hoeft niet hoor, maar misschien wel beter voor je bloeddruk ?
@pietjepuk: Heb je stiekem een oogje op Norge? Of misschien wel stiekem een groot liefhebber van Hyundai? Waar het hart vol van is… Norge is tenminste niet bang om tegen de Duitse stroom in te varen. Stop eens om die man overal telkens weer bij te betrekken.
@pininfarina:

Ik maak toch echt zelf wel uit of ik norge er wel of niet in betrek. Ik ben tenminste gewoon duidelijk. Norge probeert bij ieder VAG gerelateerd onderwerp +jes te scoren door op een semi-grappige manier VAG, en Audi specifiek, af te zeiken. Beetje kinderachtige manier van reageren. Prima, moet ‘ie vooral doen. Ik vind op mijn beurt z’n Koreaans 1.6’je een laf auto’tje. Maar dat mag niet gezegd worden, want dan raak jij in paniek. Heb je niets beters te doen ?

Dus, als jij nu gezellig met @norge en @renezzzz een virtueel vriendenclubje begint, dan wens ik jullie veel plezier en gezelligheid. Kunnen jullie lekker samen keuvelen over het Koreaanse product.
@pietjepuk: Ahh, sneu… Dus je vind dat je nog gelijk hebt ook en probeerd op een lullige manier te discussieren?
Wie begint er trouwens over “mijn vriend”? Kort geheugen?
@renezzzz:

probeer jij eens de -d’s en -t’s achter werkwoorden op de juiste plek te krijgen, dat zou een stukje intelligenter overkomen ….
@pietjepuk: “Haha, doe eens je huiswerk, vriend”…
@renezzzz:

Mwwhahaha, na er op gewezen te worden, weet je nog steeds niet waar de -d’s en -t’s wel horen te staan ? ….

Stuur anders even een PM, dan leg ik je het even rustig en duidelijk uit.
@pietjepuk: Nope, niet nodig, is ook redelijk offtopic, zoals de rest van je reacties….
Poging 2, wat jammer dat niet elke reactie er doorkomt.

Na het lange en uitgebreide debat van “optie x is niet compatibel met optie y want…” even mijn eigen inbreng;
Zwaardere modellen zijn vaak meer geladen en het prijsverschil smelt meestal weg ten opzichte van een goed aangekleden instapper. Een instapper dik aankleden is dus doorgaans een dooddoener zowel voor de restwaarde als voor de bankrekening.
Voorbeelden zat (vd BMW 123d vs 120d, xenon-cruisecontrol-automatischeairco-metall lak standaard, zelfde geldt bij Mercedes c250cdi coupé vs de 180)

Tot slot nog even dit: met het geweldige bpmsysteem zijn Nederlanders sowieso de Jaak want een optie van 2500€ in Duitsland kost er 3500€ in Nederland. En neen het ligt niet aan invoerkosten of btw want in België kost diezelfde optie dan 2700€. Ik stel voor dat iedereen die zijn leven vult met computerstaren de proef op de som neemt in een of andere configurator.
Belachelijk die meerprijs voor functionaliteiten die bij andere merken gewoon allemaal standaard zijn of in een schappelijk geprijsd pakket zitten. Toen ik mijn DS4 (so chick) bestelde, twijfelde ik nog tussen deze en een A3 sportback of nieuwe 1 serie, maar als je ziet wat je daar moet bijbetalen om een vergelijkbare uitrusting te hebben, en dan rij je nog in de zoveelste a3 of 1 serie als een grijze muis. Ik kies dan liever voor de rijk uitgeruste fransoos die je niet op elke straathoek ziet.
Xenon MOET toch een wasinstallatie hebben? waarom is dat een optie??
@bruinbeer: Omdat het lijstje in het artikel niet echt klopt qua opties en prijs.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).