Als kleine autobouwer begeef je je in een aardig risicovolle sector. Sommige redden het glansrijk, voor anderen is de weg bezaaid met hobbels. Artega begeeft zich momenteel in een lastig parket, en heeft vandaag een insolventieaanvraag gedaan.
Het Duitse merk, dat gebruik maakt van VW-motoren in zijn sportwagens, kennen we van de GT, de GT Targa en de elektrische (concept) SE. In de vijf jaar sinds de onthulling van de Artega GT, die overigens is ontworpen door Henrik Fisker, is het ze helaas niet voldoende gelukt financieel zelfstandig te blijven.
Het bedrijf begaf zich al langer in zwaar weer, en was in gesprek met een Aziatische investeerder, die op het laatste moment afhaakte, aldus een persbericht op de website van Artega.
Dit betekent overigens niet het einde van het bedrijf, er is nog geen faillissement (leest u mee, @NOS?) uitgesproken. In het verleden maakte bijvoorbeeld BBS vanuit eenzelfde situatie een doorstart, dit kan met Artega (34 werknemers) ook gebeuren. Wij hopen het, want met 300 pk en pakweg 1.100 kg zijn het leuke tweezitters. (via Carros)
In 2010 werd Artega overgenomen door investeringsmaatschappij Tresalia Capital, met aan het hoofd deze Mexicaanse haas, María Asunción Aramburuzabala Larregui de Garza (ja, echt). Kennelijk zag Tresalia (eigenaar van de bierbrouwer Grupo Modelo, die o.a. pis-in-een-flesje Corona maakt) er toch niet veel toekomst meer in.
Update: het is over en uit voor Artega. Toeleverancier Paragon heeft de fabrikant per 1 oktober overgenomen, maar zal de faciliteiten alleen gebruiken om zijn eigen activiteiten mee uit te breiden. Er zullen dus geen Artega’s meer van de band rollen.
Benz65 zegt
Ze zullen wel overleven, als de investeerders maar gelokt worden.
mashell zegt
Laat VW het maar gewoon opkopen, als compensatie voor alle Polo Bluemotions die ze de weg op hebben gestuurd.
560pkferrari zegt
300kg = 300pk?
Wel jammer, zijn mooie auto’s
sir_smokalot zegt
Scusi, heb het veranderd
mdemooistelettervanhetalfabet zegt
@560pkferrari: Ik dacht ook al, 300 kg voor zo’n auto!
robbie zegt
De huidige eigenaar is Tresalia Capital. Een investeringsfonds dat eigendom is van de rijkste vrouw van Mexico (María Asunción Aramburuzabala) die een vermogen zou hebben van zo’n $2 miljard.
Raar dat ze boel niet in leven willen houden daar.
Rob zegt
@robbie:
Raar, hoezo? Je zegt dat de eigenaar van Artega een investeringsfonds is. Die zijn meestal gericht op resultaat (in de toekomst). Als dat er niet is of verwacht wordt, is het toch niet zo vreemd dat ze zich terug trekken? Dat het fonds eigendom is van een vrouw met zeer veel geld, is nog geen reden om zo maar geld ergens in te pompen. Ze is vast niet zo rijk geworden door geld te pompen in bedrijven die niet levensvatbaar zijn ;)
jordy14 zegt
Als ze verder gaan vouwen mogen ze de voorkant wel even veranderen want die ziet er erg goedkoop uit.
rotarypowah zegt
Gezien de gebruikte motor van VW (en de overige, zie bijv. de luchtroosters), zou het best leuk zijn als VW Artega overneemt, het design wat bijschaaft, een andere badge plakt en de plannen voor een compacte sportauto uitvoert.
Een echte Bluesport bijvoorbeeld.
bsxc2 zegt
Lijkt wel die nieuwe Alfa romeo 4c aan de zijkant.
erwh zegt
Insolventieaanvraag als in “uitstel van betaling” dus?
sir_smokalot zegt
Yep, het niet kunnen voldoen aan je betalingsverplichtingen
autoimporterenduitsland zegt
Mooie wagens.. z
autoimporterenduitsland zegt
*zal wel loslopen allemaal. Opgeblazen nieuwsbericht
sir_smokalot zegt
Ja, nou.. Komt toch echt bij Artega zelf vandaan.
reggie-boy_rood zegt
lijkt wel een porsche van de voorkant !
kickass zegt
Jammer, want het design is simpel, maar toch mooi.
midasracer zegt
Ik hoop dat ze het redden. Een van de leukere kleine sportauto’s. Van alle kanten een mooie auto. Alleen binnen teleurstellend. En als ik moet kiezen toch liever een Wiesmann.
norge zegt
VW motor ? Tja….
Rob zegt
@norge:
Heb je er geen moeite mee om alles wat met VAG te maken heeft af te kraken? ;-)
Ik heb in een grijs verleden eens geprobeerd om alles van Seat af te kraken, maar naar drie berichtjes werd ik het al zat…
norge zegt
@Rob: Skoda is leuk ,en ik rijzelf ook een VAG als werkauto. Dus ik heb een beetje recht van spreken. En nee geen moeite .
vale46 zegt
Jammer, het betekend waarschijnlijk het einde, al hoop ik stiekem van niet.
Ze zouden gerust wat bekender mogen worden :)
BTW: Corona is lekker bier!
jrk68 zegt
Zou het wel jammer vinden als ze tenonder gaan.
Ze maken leuke auto’s maae wel in een moeilijk segment.
Te duur voor voor het normale volk en te goedkoop voor de lui met centen.
Beetje het probleem wat Lotus ook heeft.
Als ik daar de sleutels van op de bar zou gooien maakt dat ook geen indruk. Hooguit dat ze me aankijken en zeggen “jij had toch plechtig belooft nooit Opel te rijden.
Helaas in dit geval onbekend maakt onbemind.
Rob zegt
@jrk68:
Jij koopt een auto om de sleutels daarvan op de bar te gooien? Jij koopt een auto om indruk te maken op aandachtsgeiele café bezoekers? Jij koopt een auto omdat er een beroemde badge op zit? Jij maakt je (te veel) druk om wat anderen van jou vinden?
jrk68 zegt
@Rob:
Nee ik niet daarom rij ik Lotus.
Nul status but do i care? Ik heb lol voor 10 ondanks m’n Opel sleutels.
insideman zegt
Gelukkig dat het nu pas is, heb 5 weken geleden een Artega GT gekocht daar. Heb hem nu al dus voor mij geen enkel probleem. (onderhoud bij de VW dealer) De enige op NL kenteken, blijft misschien de enige nu.