
Elke nieuwe Audi lijkt als 2 druppels water op zijn voorganger.
Dat vooroordeel zullen ze bij Audi ongetwijfeld ook heel vaak te horen hebben gekregen. En daarom hebben ze maar een handige video gemaakt waarin duidelijk wordt gemaakt hoe de drie verschillende generaties A3 door de jaren heen geëvolueerd zijn. De verschillen zijn groter dan je wellicht zou denken.
Vanaf 25 mei is de 3e generatie Audi A3 te bestellen in Nederland dus voor die tijd kan je je nog even oriënteren en verdiepen in dit nieuwe model. In de video hieronder probeert Audi ons duidelijk te maken dat de A3 toch wel fundamenteel anders is geworden de afgelopen jaren.
Op het eerste gezicht zie je het misschien niet, maar als je ze zo naast elkaar ziet dan valt het toch wel op. De nieuwe A3 wordt overigens leverbaar voor een vanafprijs van 25.650 euro. Voor dat geld krijg je dan een A3 1.4 TFSI met 122 pk. Daarnaast komt er nog een 1.8 TFSI (180 pk) en een 2.0 TDI met 150 pk.
Even klieren!
Foutje in de tekst; vooroordeel (lees feit)
@C220AMG: +1
Mooi lijntje, tenminste bij de de full option uitvoeringen zoals op de afbeeldingen, alleen krijg ik nog steeds tranen in mijn ogen van dat opgerekte A1 interieur…
Het filmpje werkt niet bij mij, ik weet niet of dat aan mijn internet ligt?
@gerard1710: Is inderdaad niet klikbaar: http://www.autojunk.nl/2012/05/evolutie-van-de-audi-a3
@sdk16420: Dank u zeer. @robbie: Wel even een linkje maken? Is wel wat handiger..
@gerard1710 & @sdk16420 linkje werkt nu!
Een video moeten maken om je evolutie als merk te verdedigen ……Whoehahahaha eindeloos pathetisch zeg he.
@norge: Dat maken wij er dan van…
@norge: inkoppertje dit he!
@norge: Het feit dat je de modellen zo makkelijk in elkaar kan laten overvloeien zegt al genoeg.
De modellen zijn verwant zoals ook een model bij VW, BMW of welk type ook maar toch zie je de evolutie. geen revolutie want dit kan verkeerd uitdraaien. Waarom een succesvol type of concept drastisch wijzigen ? Wagen ziet er goed uit.
@speedie: never change À winning team! Ieder merk doet het! Volkswagen, BMW, Mercedes, Opel, Mazda, Ford…
@Jipp: Niet ieder merk, de Koreanen laten het na, maar die hadden ook nog geen winning team.. ;)
@Jipp: JA en dat is nou net waar het niet goed gaat. Luit het eigen ontwerp een beetje fotoshoppen.
En dan kopieren ze elkaar ook nog. Allemaal een een SUV allemaal een Midi SUV allemaal een 4 deurs coupe.
Volvo heeft een XC70? Hup! 4xnul ook een allrad met plastic,VW een crosspassat en ga zo maar door
Durf je te onderscheiden!
Je maakt het Kop(ie)rea zo wel heel makkelijk om de achterstand in te lopen.
Welke fabrikant heeft de durf om nog een sprong te maken?
Saab is al dood. Lancia verkoopt gerebadgde chryslers, waarbij ze GEEN enkele moeite doen om er ieta aan te veranderen kwa uiterlijk.
OOOO is samen net Porsche wel het toppunt van luiheid. Sowieso de hele VAG groep heeft het niet op dit moment.
Fiat doet zo goed als niks met de Panda. En recycled de modellen. BMW? Evolutie. Mercedes? Evolutie
Ford speelt het ook op veilig, hoewel die nog wel verandringen durven.
Opel? Ja die durven ook nog wel een beetje, maar die hebben last van hun imago. Het merk waar de vaders van de seatrijders in rijden. Altijd een grote mond over kwaliteit, maar intussen de risee van de autowereld.
Peugeot: die hebben nu met de 208 en 508 iets in de markt gezet dat beter en mooier en anders was dan hiervoor.
En Citroën: die maken aparte auto’s. Nu nog de kwaliteit omhoog.
Helaas (of misschien wel gelukkig) is hun DS lijn voor fijnproevers en liefhebbers, en een beetje paarlen voor de VAG zwijnen. Die zullen niet zo gauw een double chevron kopen. Maar ja, als je Picasso’s maakt die na 300 meter uit elkaar vallen is dat ook niet zo vreemd natuurlijk.
@hakenhaai: Een autofabrikant kan niet leven van dat handjevol “fijnproevers” en “liefhebbers”.
@hakenhaai: Zo is het.
De rode lijn: Merken die niets willen veranderen aan het imago dat ze vandaag hebben, bakken het bestaande ontwerp nog eens op.
Merken die niet tevreden zijn met hun plek op de markt, komen met vernieuwingen.
A3=A3=A3
Xsara>C3>DS3
Shuma>Cerato>Cee’d
@mout: Beter kun je het inderdaad niet uitleggen.
Nee…ik geef hetop. zeg het maar. Witte knipperlichten?
@hakenhaai: Vout ,nummerbord.
Ziet er wat mij betreft top uit! Wint een schoonheidswedstrijd met de nieuwe A en de 1 op zijn sloffen.
@baasbas: het wint deze strijd maar de oorlog zal de audi verliezen.
@akrapovic: Ik noem bewust geen ander punt dan het uiterlijk :)
Mooie manier om eens te laten zien dat de BMW fans die het hardst roepen dat Audi modellen niet veranderen op hun vingers te tikken!
Echter mis ik het model tussen de eerste en de derde A3 het model dat tot 2008/2009 op de markt was waar ik er zelf nog een van had!
@Jipp: Dat is gewoon de 2de generatie, alleen dan de pre-facelift versie.
Komt er geen V6?
Audi-bashers zullen wel beginnen over saaie modellen en dat ze allemaal (Vag-groep) op elkaar lijken, maar dat is gewoon niet zo. Audi A3 staat voor kwaliteit en klasse met een geweldige afwerking. vind persoonlijk de 2e generatie zeer mooi. Paar mooie velgen eronder en je bent klaar!
@ Jipp
Jij mist helemaal niets, je ziet niet eens dat die afgebeelde juist een 2008 versie is.
@leone:
Foutje, is gewoon een facelift.
@kenner: Nee, je hebt groot gelijk hoor.
Als je vindt dat Audi’s – en dan vooral de A3s – op elkaar lijken, dan ben je een basher. Neem nou die achterkant. Er is zichtbaar verschil tussen de achterlichten van generatie 2 en 3.
Bij de Astra of Megane is het veel moeilijker de generaties uit elkaar te houden, toch? De ventieldopjes bij de Megane, bijvoorbeeld, zien er nog net zo uit als 10 jaar terug! Komt vast omdat de afwerking daar minder is…
Bought 2010 Audi A3.
TOLD EVERYBODY IT WAS THE NEW MODEL!
@Benjamin1: lol
Waarom de facelift genomen? Neem dan gewoon het orginele model.
@Tommy2: haha, dat hadden ze zelf niet eens door…
Tussen de 1e en 2e generatie zit een groot verschil, maar de 2e en 3e generatie lijken sprekend op elkaar hoor! Had net zo goed een facelift kunnen zijn. En ik vind de 2e generatie achterlichten gewoon gaaf, die vierkante blokjes:)
@Thijsj: Op persfoto’s (en felle kleur) valt de stap naar single frame grill op. Op straat zijn ze er alleen in grijstinten, en is de grill ook wat grijzer dan nieuw. Dan houd je de ledjes en de spoilerlip over.
En dat zou zo maar af kunnen hangen van een optiepakketje – van de fabriek of van de tjoeningsboer.
Dat Audi dit filmpje maakt zegt dat ze de kritiek heel erg serieus nemen, in de verdediging gaan zelf. Ze hebben ook niet voor niets zo’n contrasterende kleuren gebruikt. De details zijn misschien anders, maar van een wat grotere afstand. Dit filmpje maken bevestigd de kritiek ipv dat het hem ontkracht. Bizar dat ze dat doen.
Het enige verschil wat ik vind is de achter lichten en de deurgrepen veder keek ik gewoon naar de zelfde auto toch?
ik snap ook niet dat je hier kritiek op kan hebben dat ze niet veel aanpassen, ik zie genoeg aanpassing. Mijn enigste kritiek punt is dat ANDERE modellen op elkaar lijken zoals a4 en a8. maar niet van de twee zelfde modellen.
De oude A3 3.2 klinkt het best en de RS3 is het mooist naar mijn mening.
Och, ben niet zo’n Vag-fan, maar dat een model altijd hetzelfde eruit ziet hoeft niet slecht te zijn. Kijk even naar Opel: De Corsa is ineens een totaal andere auto, dat maakt de vorige Corsa waardeloos.
Heeft al dat geld wat VW in Audi heeft gestoken toch nog een klein beetje uitbetaald.
Ik zie alleen verschil in de velgenmaat
Elk Audi model is zeer zeker sterk veranderd maar niet met elkaars modellen…
De gewone mensch ziet op de weg het verschil niet meer tussen een A4, A6 of A8, dus wat maakt het uit welke je koopt?? Er kijkt toch niemand naar je, alleen de mede-Audi koper/rijder, die ook dacht dat een image te koop is……
Ze worden steeds minder mooi naar mijn mening. Wel beter uiteraard.
Zelfs dit filmpje laat niets verrassends zien ! De gril en de lampen veranderen wat. Zijaanzicht 1% anders….
Jammer dat je in een filmpje moet laten zien dat je modellen wel degelijk veranderd zijn. Saaie grijze VAG rommel.
@pininfarina: VAG rommel?!
@pininfarina:
VAG rommel? Onderbouwing aub!
@avda: Golf V met DSG bak en Polo Bluemotion. Ze zien mij niet meer in een VAG product ;)
@pininfarina: haha, ‘Deze spruitjes zijn niet lekker, ik lust dus geen groente..’
@gerard1710: Zo moet je dat dus niet zien. Spruiten staan tot groente zoals VAG tot alle automerken samen. Slechts een gedeelte ervan dus. Als je dan toch een pientere en “gelikte” opmerking wilt maken doe het dan wel goed. Dat ik geen spruiten lust (VAG auto’s) neemt niet weg dat ik wel van een zontomaatje hou (willekeurig ander merk bijvoorbeeld). ;)
@pininfarina: Nee, ik bedoelde dat spruiten staan tot groente als een Polo Bluemotion en Golf staan tot het VAG-concern..
@gerard1710: Nou die vlieger die gaat volgens mij niet helemaal op aangezien al die auto’s zo op elkaar lijken qua techniek. Als je in een leuke Golf V hebt gereden dan weet je ook hoe een A3 in elkaar steekt. Als we VAG gaan zien als een groentewinkel dan hooguit de koolafdeling. Allemaal erg op elkaar gebasseerd met kleine verschillen.
@pininfarina: Volgens mij gaat die vlieger wel op, aangezien het VAG-concern varieert van een Seat Mii tot aan een Aventador Jota..
@gerard1710: Oh ja daar hield ik even geen rekening mee, jij bent pas 16… Ik concentreer me alleen op het voor mij betaalbare en dus intressante gedeelte en in die range maakt het geen zak uit of je Audi VW of Skoda rijdt. Beetje sneu om heel bij de hand een Lamborghini erbij te halen. Dat je de VEYRON niet noemt…
@pininfarina: Nou, we zijn er altijd als de kippen bij om Lamborghini een Audi/VAG te noemen, dus dacht ik dat nu ook wel zou gelden, helaas gaat dat dan weer niet op. Lekker volwassen wel om een persoonlijke aanval te beginnen…
@avda: Waarom moet hij dat onderbouwen? Hele volksstammen vereenzelvigen Audi met kwaliteit omdat zij zichzelf in hun marketing zo positioneren. Waarmee wil je dat onderbouwen dan? Betrouwbaarheid? Duurtesten? Succes! Die enorm hoge prijzen vallen domweg niet met kwaliteitscriteria te onderbouwen
Ik zie het verschil nog steeds niet.
De onnozelen hebben zich ook weer gemeld. De kritiek dat Audi’s op elkaar lijken dateert niet van de jaren 90, maar van pak em beet 2004 – heden.
@leone:
Inderdaad. Maar ja er zitten genoeg mensen op autoblog die thuis te weinig aandacht krijgen….
@leone:
Nou, zet dan een Audi 80 en alle generaties A4 maar eens naast elkaar… Zelfde geldt voor de Audi V8 en alle A8’s. De laatste A6 herken je zelfs nog in de laatste Audi 100. Het is allemaal zo vreselijk voorspelbaar.
Specifieke Audi fans – ben zelf omnivoor en Audi-liefhebber maar staat niet op 1 – zijn vaak ook geen autoliefhebbers. Met hun oogkleppen op zien ze veel over het hoofd.
Ik ben erg benieuwd naar de sedan. Op de beurs zag deze er zo gaaf uit. De coupe, mwah mwah. Wanneer zou die sedan eigenlijk komen?
@ZeRoo: umm foutje geen coupe bedoel natuurlijk hatchback
als je zo video moet maken, lijkt me duidelijk dat audi zelfs begrijpt dat het publiek vind dat al die auto veelste veel op elkaar lijken.
Punt is niet dat ze op hun voorganger lijken, maar dat ze op alle andere huidige modellen lijken… Beetje doorgeslagen in het “familiegezicht” idee. Maar, steeds meer merken hebben daar last van moet ik zeggen…
Het is een strikvraag, er staan eigenlijk 3 dezelfde wagens op de foto.
leuk filmpje doe mij de nieuwe maar! (de rooie)
De kleur is inderdaad veranderd
-edit: nutteloze bijdrage-
Voorspelbaar of juist ontzettend knap om zo’n model te vernieuwen en de herkenbaarheid te behouden? Mensen die iedere generatie een andere auto willen kunnen bijvoorbeeld bij Ford terecht. Neem meteen ook voor lief dat je met een Ford een generatie verder meteen in een oude bak rijdt.
Saai, saaier, saaist :)
De verschillen zijn groter dan je wellicht zou denken.
Als je alle facelift-modellen er niet bij zet wel ja!