Spyker leeft nog! En krijgt een tweede kans

Auteur: , 36 Reacties

Of is het een vijfde kans? Hopelijk vergeven jullie het ons dat we de tel een beetje kwijt zijn geraakt met betrekking tot de "reddingen" van Spyker. Feit is wel dat Victor Muller weer auto's wil gaan bouwen en dat gaat dan gewoon weer in Zeewolde gebeuren. De klok wordt 2 jaar teruggedraaid en we doen net alsof dat hele Saab avontuur nooit gebeurd is. Muller zit in elk geval weer vol wilde plannen.

Nadat Spyker het noodlijdende Saab begin 2010 had overgenomen werd het sportautomerk eigenlijk in een soort van coma gebracht. Alle aandacht werd gefocussed op Saab en Spyker werd aan zijn lot overgelaten. De ‘productie’ van de C8 Aileron werd eind 2009 al verplaatst van Zeewolde naar Coventry Prototype Panels in Engeland, maar auto’s werden er nooit gebouwd.

Daarna probeerde Muller meerdere malen om Spyker te verkopen om geld op te halen. In eerste instantie zou de boel verkocht worden aan Coventry Prototype Panels (oftewel Vladimir Antonov), maar die deal ging niet door. Daarna verscheen vorig jaar plotseling Alex Mascioli als reddende engel in beeld. Wij prikten heel snel door deze clown heen, maar Victor Muller gaf vorige week pas toe dat “North Steet Capital” inderdaad een Fata Morgana was.

Na het faillissement van Saab zat Muller met een groot probleem. Swedish Automobile had veel geld geleend om Saab te kopen en om Saab draaiende te houden, maar geld om die leningen terug te betalen was er niet. En dus is Victor gaan onderhandelen met zijn schuldeisers en dat heeft resultaat gehad.

Uiteindelijk is het hem gelukt om de schuldeisers van Swedish Automobile zover te krijgen om hun schulden in te ruilen voor nieuwe aandelen. In totaal zullen er daardoor 270 miljoen nieuwe aandelen SWAN (oftewel Spyker) uitgeven worden met een waarde van 50 cent per stuk. Op deze manier raakt SWAN 135 miljoen euro aan schuld kwijt.

Wel zorgt dit ervoor dat de huidige aandeelhouders een enorme verwatering voor de kiezen krijgen. Op dit moment staan er namelijk slechts iets meer dan 40 miljoen aandelen uit en straks zijn dat er dus 310+ miljoen. En aan het einde van dit liedje heeft Muller weer net iets minder dan 30% van de aandelen in handen.

Plannen voor de toekomst
En deze “schuldsanering” wil Victor weer naar de toekomst kijken. Hij wil zijn geliefde Spyker weer nieuwe leven inblazen en de productie weer starten. Een probleem daarbij is wel dat het bedrijf dat verantwoordelijk zou zijn voor de productie (CPP) inmiddels failliet is. Dat komt omdat sugar daddy Vladimir Antonov ontmaskert is als witteboordencrimineel.

Met betrekking tot de toekomstige productie zegt Spyker het volgende:

Unfortunately on January 10, 2012, Spyker’s Tier One supplier of its aluminium bodies-in-white, CPP, went into administration. Spyker has reached agreement on 2 March 2012 with the administrators to buy certain tools, work in progress and (body) parts for its Spyker C8 Aileron production.

As a result of the situation which arose due to CPP’s administration it has been decided to assemble Spyker C8 Ailerons in the Works facility in Zeewolde, Netherlands (where the production of Spyker’s C8 Spyders and Laviolettes continued in the past two years) rather than in the UK.

Overigens zijn er nooit productieversies van de Aileron gebouwd. Op dit moment bestaan er alleen maar een aantal prototypes. Weliswaar prototypes die bijna goed genoeg zijn om in productie te gaan, maar helemaal gereed is het nog niet. Ook is het nog maar de vraag waar Spyker bodies vandaan wil halen.

Vroeger werden die gebouwd door Karmann & CPP, maar die bedrijven bestaan niet meer. En in Zeewolde kunnen ze die bodies waarschijnlijk niet produceren aangezien het zeer specialistisch werk is. Sowieso is er momenteel in Zeewolde een gebrek aan ruimte en personeel. Ook zullen er weer de nodige nieuwe toeleveranciers gezocht moeten worden.

Voordat Spyker dus weer met enige ‘regelmaat’ auto’s kan bouwen zijn we zeker nog wel een halfjaar verder. Gelukkig zijn er ook nog steeds plannen om een SSUV te gaan bouwen:”

Furthermore, Swan is in discussions with various parties to fulfil its medium and long term financing requirements to expand the Spyker business, including the production of the SSUV Spyker D8 Peking-to-Paris.

Kunnen ze lekker gaan concurreren met de Bentley EXP 9 F, Maserati Kubang en de SUV van Lamborghini.

We zullen de nieuwe plannen en fantasieën van Victor uiteraard op de voet blijven volgen voor jullie.

PS Lotus staat ook nog steeds te koop Victor, wellicht een leuk nieuw project?

PPS Muller heeft ook 1 (één) persoon bereid gevonden om de Raad van Commissarissen te vormen van Spyker NV (voor heen Swedish Automobile). Het bestuur bestaat sinds januari alleen nog maar uit Muller zelf omdat de rest opstapte.



36 reacties

Een jaar lang je auto voltanken met korting Bepaal zelf wat je betaalt!.
Savage Rivale, enigste mooie nederlandse auto naar mijn mening.
@MAB: Donkervoort? Prachtwagens als je het mij vraagt! Zeker de D8 GT en GTO!
@Rotary1: ja niet te vergeten donkervoort!
@MAB: dat ene rijdende prototype?
@robbie: ja helaas maar een prototype..
Ik hoop nog altijd dat het iets word. De C8 viel altijd een beetje tussen de boot, deSUV zou wel eens een knaller kunnen gaan worden voor Spyker.
@joosthoeve: Peking to Paris…is een gedrocht.
@Megakix: vind jij
@prominent: …er staat ‘is’…
@Megakix: tis iig wat anders dan de klassieke SUV vorm, en ik vind de spyker styling best mooi. Vraag me alleen af wat er in de afgelopen jaren mee is gebeurd, zal niet veel zijn.
@Megakix: Klopt! Maar dat betekend niet dat die niet verkocht gaat worden. Spyker moet een GT zijn, maar daar is die net te duur voor in mijn optiek. Een echte hardcore sportcar gaat het ook niet worden, door toch het begrep aan extremere modellen met echt veel vermogen per kilo (Let wel: Spyker zijn nog steeds sneller dan menig auto die ik heb gereden, echter niet snel genoeg om in dit segment goede concurrentie te bieden), en met een super mooi interieur kom je er tegenwoordig ook niet meer.. Met de SUV kunnen zij toch wel meer concurrentie bieden aan de dure SUV’s van deze wereld mits. Als zij hier een leuk product van maken met een schappelijke prijs, dan kunnen ze daar wel aardig wat geld mee maken. Vergeet niet dat er veel mensen met geld zijn die geen smaak hebben.
Als dit mocht gebeuren kunnen ze nog een keer een hardcore lichtgewicht sportcar maken en die kan dan gaan concurreren met huidige merken.
Eerst maar eens focussen op 1 modellijn in productie, is al moeilijk genoeg.
En misschien een beetje minder extravagant om een breder publiek te bereiken.

Spyker’s zijn toch wel erg specifiek smaak gebonden naar mijn mening.
@HZW:
Extravagantie, of in ieder geval differentiatie, is de enige mogelijkheid waarop Spyker überhaupt zou kunnen concurreren. Met de standaard Ferrari’s of Lamborghini’s zal Spyker zich nooit kunnen meten dus moet er wel iets anders gedaan worden.
Ben benieuwd wat er van deze wilde plannen nu weer terecht zal komen. Niet bijster veel, ben ik bang.
@HZW: Dat is juist hun bestaansrecht. Probleem zit hem meer in dat zij niet goed extra dingen leveren om de prijs te rechtvaardigen. Ding begint bij meer dan 3 euro ton ofzo.
Die C8 Aileron mag er best zijn… prachtige wagen zelfs! Dus ik hoop dat de wagen een eerlijke kans krijgt.

Go Victor! :D
Ik weet nog een fabriekje in Zweden die flink is in het bouwen van auto’s.
@norge: weet er ook nog eentje in Limboland :p
Victor moet zijn handjes van Lotus Group houden!
@XiPHiAS: het zal moeilijk worden om heel veel extra schade aan te richten daar ;) Het gaat momenteel nou niet echt lekker daar.
@XiPHiAS: ik weet … maar waar vicky komt gaat het niet perse beter.
@XiPHiAS: True that.
Die kerel lijkt nog impulsiever dan een Gooische vrouw.. Ben benieuwd hoe dit gaat uitpakken.
Pssst… Victor. NedCar is te koop voor slechts één euro. ;)
@AutomotiveDesigner: en hij lult vast wel weer een paar honderd miljoen los van een of andere ossie mafia…
dus spyker is nog steeds een nederlands automerk!!!!
8)
Misschien een idee om via youngman Spykers in China te gaan verkopen?
@meneersander: Youngman is geen dealer (dat is Pang Da). En daarnaast zijn de mensen van Youngman (en Pang Da) niet zo blij met meneer Muller.
@robbie: Daar zit inderdaad ook wat in:p
nedcar kopen? 1 euro!
lang leve spyker!
@ytrewq: ja dat dat nog niet is gebeurt met onze Victor als baas
And the soap goes on.
@robbie: Ssssht! straks leest ie t nog! Hoef lotus niet in de handen van Muller ten onder zien te gaan… :'(
gaaaap, zoveelste gezeur over spyker. wil veel liever weten wie dat schatje op de foto is.
Spyker wat een brute wagens zijn het toch, laat die Peking to paris trouwens maar zitten hoor, liever een am rapide achtige

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).