Spyshots Porsche Cajun: ja het is echt een Audi

Auteur: , 79 Reacties

Een extra premium Audi Q5 dus. Met spatbordverbreders, heftiger remmen en alleen maar dikke motoren. Komt die Porsche Cajun!

Porsche pakt het oude truucje weer op. Na zelf de ontwikkeling van de 911 en Panamera te hebben gedaan willen ze voor de nieuwe kleine SUV wel weer ‘lenen’. Ditmaal bij Audi (MOET van mama-VAG). De Audi Q5 vormt de basis voor de aankomende Porsche Cajun. Een model dat waarschijnlijk in de loop van 2012 geïntroduceerd wordt.

Natuurlijk voldoet een simpel Audi-onderstel niet voor het Duitse supersport-merk. Daarom moet er nog flink getest worden voor de auto introductie-klaar is. Dat testmodel vermom je natuurlijk makkelijk als Audi. De belangrijkste wijzigingen voor de Porsche: een grotere spoorbreedte, flink grotere remmen en waarschijnlijk een meer aan de Cayenne gelijkend awd-systeem. Voor het betere driftwerk/overstuur. Banden- (255/45 R20) en velgmaat (20″) zijn hetzelfde als op de dikste Q5’s.

Om tegen 2015 de CO2 van het merk omlaag te krijgen zal Porsche op termijn waarschijnlijk ook Audi’s hybride aandrijflijn in de Cajun stoppen. Een 2.0 TFSI met elektromotor. Tot die tijd verwachten we vooral zescilinders. Met en zonder turbo/supercharger. Het mag dan Porsche’s budget-SUV zijn, goedkoop wordt ‘ie allerminst.



79 reacties

Ik vind het gewoon een puren copy
@jay448: zucht… het is een mule:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Mule_%28auto%29
@erce: Misschien moet elke mule-spotting begeleidt worden met een disclaimer (VOOR de effectieve tekst) over wat een mule precies is. Zoiets als de veiligheidsinstructies in vliegtuigen…
@Esprit_de_Flandre: +1 :D
@erce: dan nog is het een pure kopie. :)
Als ik een Q5 koop en er andere veren en dempers onderduw blijft het ook een Q5. Niet dat ik een Q5 ga kopen en als ik het al zoud doen zou ik pek ipv dempers gebruiken.
Wat een hok.
Porsche is vast flink geld aan het verdienen maar oh wat een armoe.
Hoe zien jullie dat dit een mule is voor de Cajun? kan het niet gewoon testen zijn voor een eigen audi model?
@pinokotsbeer: Ik vroeg me dat ook af. Wie weet is Audi bezig met een die-hard-off-road-versie van de Q5, of een Dakar-versie of zo…
@Esprit_de_Flandre: De nummerplaat begint met LB en dat is doorgaans een nummerplaat van Porsche, Audi gebruikt vaak IN of HN.
@alcantara: Ahzo. Alweer iets bijgeleerd vandaag…
@alcantara: Oftewel Porsche gaat testen met IN of HN en Audio met LB en niemand snapt er nog wat van ;)
@alcantara:
LB = Ludwigsburg (vlak bij Stuttgart-Zuffenhausen)
IN = Ingolstadt, de thuisbasis van Audi
M = München (BMW)
S = Stuttgart (Mercedes) of Sindelfingen (BB) (maar in heb ook wel eens testauto’s op andere kentekens gezien)

Opel zit in Rüsselsheim (GG) en Ford heeft een fabriek in Köln (K) maar daar heb ik nooit testauto’s van gezien.

Deze Cajun gaan ze produceren in Leipzig (net als de Cayenne, Panamera en destijds Carrera GT), dus zou je ook met een L kenteken kunnen zien.
Prrrrrrrrrrremium!
@integraturbo: Waar is @rechercheur eigenlijk met al het premium nieuws van vandaag?!
naam -1 auto +1
baap via Android app
Tsja.. wat moet je hier van zeggen!! Ik weet het niet zo goed..
doet me meer denken aan een Q5 allroad …
@Jochen: Kijk enkele reacties terug, daar staat de betekenis van een mule nog eens uitgelegd….
@Dimglor: dan doet de wagen me nog steeds denken aan een Q5 Allroad (en luchtvering ;-) ). Niets doet mij een bel rinkelen dat het een mule betreft. remklauwen zonder merknaam en 2 vage uitlaatjes zijn voor mij echt te weinig.
naah ze kunnen beter denk ik…
dit is de neue Bentley ..

kan je zien aan die 4 ringen op de motorkap ..
@lincoln: Nee die komt later als extra extra premium (sorry @masterstig ;) )
Lezen mensen eigenlijk hier artikels? Het is een mule!
@Lucb: Wat is mule, als ik google op mule krijg ik alleen afbeeldingen van ezels te zien.
@alcantara: :lol: :lol: :lol:
@alcantara: Zie topic van de 599 opvolger.
@alcantara: Lol x 1000 :)
@alcantara: Dan heb je het goed gezocht en gevonden.
Wat kost een fatsoenlijke Q5? 70.000 euro? Een Cayenne heb je vanaf om en nabij de 80.000. Ik betwijfel of hier nog een markt tussen zit, lijkt meer op een wanhopige poging een niche te vinden die er soms niet is.
@kraakensmaak:

Dan begin je pas met de Cayenne. De onderhoudskoten van een Cayenne is duurder, wegenbelasting, verzekering etc. Dus al met al toch een flinke besparing. Porsche kennende zullen ze wel weten wat ze doen. :D
@kraakensmaak: wrm zou de audi er zich onder positioneren? imo ze zitten in zelfde klasse
@KaCh1ng: het is toch allebei VAG? Een Tiguan zit tenslotte ook in een andere klasse dan een Q5.
@kraakensmaak: Nee, het is dus níet allebei VAG..
Dit is precies wat ik altijd heb zien aankomen. Die &$&*$#@ VAG ontwerpen zijn zó vreselijk hetzelfde, dat je dit soort artikeltjes kunt schrijven zoveel je wilt.
Het zal heus kloppen.
Maar wat als er morgen staat dat het een mule is voor de Golf plus? Voor een verse Tiguan? Voor een heftige Seat? Op basis van de foto heeft @lincoln even gelijk met zijn Bentley als jochen met zijn Q5.
Ja ik weet dat het een mule moet voorstellen, maar hoe weet je dat het een mule is en niet gewoon een audi waarmee men iets nieuws probeerd.
Nog foto’s van de “porsche”.
http://www.vroom.be/nl/forum/porsche-cajun-t23903.html
http://www.vroom.be/nl/forum/porsche-cajun-t23903.html
@Nv: Audi gebruikt geen LB platen.
Extra premium? Nieuwe term? (sorry @masterstig ;) )
Ik zie geen auto alleen maar autoblog print
Het is een Mule, maar eigenlijk word de Cajun wel een Q5 onderhuids.
Dus qua algemene afmetingen en vormen mogen we er van uit gaan dat het een soort Q5 By Porsche word?
Zoals de Cygnet bij AM.

Ik vind het niet duidelijk wat er nu wel gemeenschappelijk is en wat niet(carosserrie? aandrijving/ophaning?,…)

Anyway, zo slecht ziet het er niet uit.
@vale46: zelfde verhaal als bij de cayenne… ruiten, deuren, wielen, motor allemaal op dezelfde plek. Hoewel met iets speling op de wielbasis en/of spoorbreedte. Verder duidelijk andere neus, achterlichten, typeplaatjes, afwerking.
Ik heb hoog gesprongen, laag gesprongen, toch zijn ze gekommen. Hyunday Veloster, BMW X6, Porsche Panamera, SsangYong Rodius, Fiat Multipla. Iedereen weet het, toch kopen mensen ze!
of word dit gewoon q5 v12
Afbraak van het Porsche merk. Erg jammer..
@Benjamin1:

alweer !!

was bij de Cayenne al zo ..
was bij de diesels al zo ..

zo wil ik mijn toko ook wel afbreken ..
@lincoln: Afbreken? Ik ben het enigzins met jullie eens, maar een beetje empathie met een bedrijf mag wel eens. Meer verkopen = meer winst.. Porsche is ideaal in winst maken, het kan shoppen in VAG’s warenhuis, het heeft een zeer goed imago en hoeft (de meeste van) haar modellen weinig te veranderen (lees: facelifts, kleine wijzigingen, dus weinig ontwikkelingskosten). Ook heeft het de nodige ervaringen op diverse gebieden zoals de befaamde zescilinderts. Persoonlijk als Porsche liefhebber vind ik het ook jammer, maar als ik op de Porsche troon zou zitten had ik hoogstwaarschijnlijk hetzelfde gedaan..
@kaasboerin:

yep .. zo wil ik mijn toko ook wel afbreken ..
@lincoln: Kan je beter zeggen; het imago van de toko afbreken, in plaats van de toko zelf. Het is natuurlijk niet leuk dat als jij als eigenaar van een 200k Panamera Turbo, straks Jan Modaal in een ‘Cajun’ met Porsche badge en al van 50k ziet rijden..
@kaasboerin:

een Deawoo Matiz heeft ook een Chevy logo ..
doet toch ook geen afbreuk aan een Camaro ..

so who fucking cares ??
@lincoln: zie jij al een Ferrari SuV voor je van 50k?
@lincoln: eens, dus edit reactie naar VERDERE afbraak van het merk Porsche!!!
@Benjamin1: Waarom afbraak? Ze maken namelijk ook nog gewoon hele lekkere wagens die niets met de Q5 van doen hebben.
@alcantara: nou reken maar dat dit grotendeels een opgeleukte Q5 is, anders past dat plaatwerk nooit zo mooi. Is ook logisch aangezien het anders veel te duur zou zijn
@alcantara: plus dat ik liever zie dat ze speciale autos bouwen geen volksporsches
@Benjamin1: Voor een gesloopt merk te zijn kunnen ze nog verdomd goede auto’s bouwen (991).
@vale46: klopt, zakelijk gezien is dit handiger, maar ik zie ze liever opschieten met die vette Carrera GT opvolger van ze….
Op de voorstelling van de 991 in Zuid-afrika werd hij ookal getoond aan een select groepje van geselecteerden die naar de voorstelling aldaar mochten
Belgische prijs ~€50000

Ook schijnt de 4.2 V8 TDI in de Cayenne te komen een van de volgende jaren…
Internet kan zoveel roepen. Er is toch helemaal geen reden (behalve misschien de plaat) om te denken dat dit om een Porsche gaat?
En dat is de reden dat verstandige mensen kiezen voor een Benz!
utr1984 via Android app
@Benz65: Ja, de GLK is inderdaad een ENORM succes…….
utr1984 via Android app
Snap nooit zo waarom mensen zo moeten mekkeren als techniek gedeeld wordt. Hoe gives a fuck?

Er worden voldoende wijzigingen aangebracht om ‘m niet als een Q5 te laten aanvoelen.
via Android app
Wat gaat er fout?! Eerst zijn er mensen bij het ferrari artikel die niet begrijpen wat een mule is en nu hier! FTW!
@wolffjee:
En volgens mij moet jij de betekenis van FTW nog een keer opnieuw opzoeken.
via Android app
@bram89 misschien de gts?
Een geheim concept dus :P
Sigh ! Wat een commotie allemaal, om niks. Ik heb mensen nog nooit horen mekkeren dat Lamborghini onderdelen deelt met andere VAG zussen. Of dat de Bentley W12 (zonder turbo’s) ook in de Pheaton te krijgen is. Of dat het Veyron blok eigenlijk twee Passat W8 blokken aan elkaar zijn. Echt een probleem. Alle proleten hier vinden het schijnbaar geen enkel probleem als Toyota een ge-debagede Subaru uitbrengt. Of als Alfa een omgekatte Masarati als 8C doopt. lekker belangrijk ! Het gaat er toch om hoe het uiteindelijk product er uit ziet, voelt, klinkt, rijd en ruikt ?…. We zullen zien hoe dit uit zal pakken. Nog even een maand of 6 wachten.
@TSI-tje: +1 volledig eens!
@TSI-tje: +1, ben het helemaal met je eens. De Duitsers zijn de pispaal geworden, altijd maar weer dat eeuwige commentaar op de Duitse automerken….
Kunnen ze niet gewoon een nikszeggende ronde/vierkante (whatever) mule eropzetten? Dit is gewoon bevestigen/de indruk wekken dat de Porsche een aangepast Q5 product is… (laat slechte indruk na)
verzoek aan de fotograaf:

maak de volgende keer ook foto’s van het interieur.

(het lijkt me sterk dat er ook een Audi-mule-interieur in zit?)
@escort77: er zit wel degelijk een normaal Audi interieur in. Heeft daarom dus weinig zin om die mee te leveren cq überhaupt foto’s te maken er van. Ik heb het destijds in ieder geval niet gedaan.
@Wesley:

OK, verbaast me eigenlijk wel.
Zou de ontwikkeling van het interieur dan veel later starten of parallel lopen?
dat filmpje van die driftende porsche is verdwenen van youtube
Zou 1 of andere tunert deze spatborden en wielen voor de Q5 kunnen gaan leveren? Het anders wat saaie ding knapt er zo ontzettend van op!
dat is gewoon een Audi
Is dit niet de Q5 Offroad-style:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/6/61/Audi_Q5_Offroad-Style.JPG

By The Way: Wel typische Porsche eind sierstukken
-edit: nutteloze bijdrage-
Kom maar op met die Porsche Cajun GT Sport S Tri-Turbo 4 GT9 RS-R Edition918-Spyder :P

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).