SRT Viper GTS-R, because racecar

Auteur: , 27 Reacties

De nieuwe SRT Viper is groot nieuws maar de echte verrassing is deze racer. Helemaal klaar om de ALMS en misschien ook wel Le Mans te domineren.

Nu keert de Viper dus echt terug naar de racerij. SRT neemt een fabrieksteam mee en een auto die meer dan geschikt lijkt. Rijders voor het team zijn Kuno Wittmer, Marc Goossens en Dominik Farnbacher. Meer dan geschikt is de Viper ook in dat deze standaard te ‘snel’ is voor het klassement. Daarom zullen ze de V10 naar ongeveer 500pk terug tunen. Geen eerlijke (en spannende) wedstrijden zonder restrictors.

De Viper GTS-R gaat racen tussen de op productie modellen gebaseerde GT-klasse. Daar rijden de BMW M3, Corvette C6.R, Ferrari 458, Aston Martin V8 Vantage en Porsche 911 GT3 RSR.

Als de Amerikanen naast dragraces ergens goed in zijn dan zijn het endurance races. Wat dat betreft kunnen de Europeanen hun borst nat maken. Graag wel (ook) de oversteek naar de echte Le Mans maken.



27 reacties

Natte borsten ben ik niet vies van.
Ben ik nu de enige die hier meer Maserati, dan wel Viper in zie?
@automistje: Hij heeft een paar trekjes van de MC12, maar meer ook niet…
Dat ziet er heel goed uit! Lekkere lage neus ook. Ziet er allemaal wat netter uit :)
Blijft ws een koppeloverschot hebben tov de concurrentie.
Serieus podiumbeest..
@spylegion: daar ben je niet veel mee als je vermogen begrensd word.
http://www.youtube.com/watch?v=vS9N8Lx2GTc

Zie hier wat ”bewegende” beelden, ziet er toch echt vet uit.. heel erg breed ook.
Lekkere waggie hoor, tussen al zijn concurrenten ziet de Viper er de leukste uit.
james125 via iPad app
Oh, ik kan niet wachten hem te horen!
The Goose terug fabriekspiloot? Yeah!!! :-D
Matchbox-car-deluxe is het eerste wat er in mij op komt!
Okee, als ze niet met deze venom snake NIET naar Le Mans komen zijn ze gek!!! Schitterende concurrent voor de Corvette! Wat een bruut beest is dit zeg :)
Le Mans, Le Mans..
Heeft de tjoeningsdivisie van Dodge, dus SRT, wel de centen om überhaupt naar Le Mans te kunnen?
Eerst eens afwachten wat het beestje in de GT doet.
@BmwMPower: Le Mans, Le Mans… zeg je weet toch wel dat dat DE ultieme uithoudingsvermogens race is voor een auto/merk?!
Alle kennis die ze daarmee opdoen stoppen ze weer in de straatauto dus daar hebben ze echt wel geld voor over!
@VeniVidiVici: Daarom hebben ze ook de nieuwe Viper en zijn GT broertje tegelijkertijd gelanceerd..
Natuurlijk zou Le Mans mooi zijn, maar vergeet niet dat niet Dodge daarheen gaat, maar slechts een aparte afdeling.
@BmwMPower: Tja, okee we shall see, maar zou naar mijn mening wel een mooie spannende deelnemer voor Le Mans zijn.
@BmwMPower: De Viper was al eerder actief op Le Mans, reken er maar op dat ze terugkeren.

SRT modellen worden ook als Jeep, Dodge en Chrysler verkocht en straalt dus ook af op de 300 SRT8, Grand Cherokee SRT8, Charger SRT8 en Challenger SRT8 etc…
@BmwMPower:

er bestaan ook prive teams ..
inschrijven voor 2012 gaat echter niet meer lukken ..
Wat een beest! En dan ook nog een topcoureurs à la Goossens!
Willen ze met die mistlampen die voorligger verblinden of hoe zit dat?
Hoezo verrassing? Met de vorige Vipers werd toch ook geracet??
Lekkah, good old days met het oreca viper team.
Hopen dat er niet weer een horde amerikanen met een cowboy-accent afkomt en beginnen te zeuren: ” I’ts faster than a 458 italia.” Echt amerikaans plastic :-D
@spotu2 Ik moet t helaas ook nog doen met schaalmodelletjes. Zou graag zoveel pk’s plastic of niet op mn oprit hebben staan.

Vergelijking in Dry-Horsepower werd gisteren door Ralph Gilles (CEO van SRT) gemaakt.
1. Bugatti Veyron
2. Ferrari F12
3. Viper SRT 2013
Maar goed…. er is weer een nieuwe. Of ie sneller is dan n 458 zal ik waarschijnlijk nooit weten ;-)

Verrassing was dat er tegelijkertijd een GTS/R werd onthuld. Die auto gaat komend jaar meerijden in het ALMS kampioenschap. Ik heb gelezen dat hij direct is ontwikkeld om zowel in ALMS als Le Mans te kunnen racen.

Quote:
NEARLY IDENTICAL TWINS
There are also certain liberties allowed for the areas below the wheel centerline, and in front and behind the front and rear wheel centerlines. SRT and Riley engineers reshaped the car in those regions and gave it to the design office. The design team in turn surfaced everything, making sure all the design cues were correct. Last but not least, the race car was digitized and analyzed via Computational Fluid Dynamics (CFD).
“We’ve done a lot of CFD iterations to make sure that everything is working properly,” said Bejnarowicz. “It’s pretty important to Chrysler that the race car look as much like the street car as possible. We don’t want a chopped-up street car look. But that’s also important to the ACO – the Le Mans people – because the rules specifically say you can make all these changes, but they require that the car look as close to the street version as possible. I think the execution that has been done on this car is probably going to be one of the best out there on the race track.”
“We had approval last December with our body shape and they commented how well we integrated everything – so far so good in that department,” Bejnarowicz reported. “It is pretty cool to see Chrysler design go back and forth with a race car builders. The mentality in the design office is ‘if it works well for a race car, it’s cool from a design standpoint. The elegance is in the function. Every time they went through and cleaned up design surfaces, the aerodynamics also got better. The wind likes the same thing as the design office.”

DESIGNED FOR ALMS AND LE MANS
On the engine side, SRT Chief Powertrain Engineer Richard Winkles will oversee the program with Roush Industries of Livonia, Michigan, SRT’s strategic partner. Le Mans and ALMS rules limit engine size to 5.5 liters, but SRT was not about to replace the vaunted Viper 8.4L V-10 with a smaller V8. The team approached rule makers and received permission to run an 8-liter version of the big overhead valve engine. To compensate for the size advantage, the engine is throttled back by means of an intake restrictor, just as GTS-R was in its previous life. The restrictor takes a big chunk out of Viper’s power curve, and it won’t let the engine run as fast. Nevertheless, Team Viper is confident that the car will be quite competitive.
Ik zou deze eigenlijk wel eens graag tegen de SLS zien racen.
Eens zien bij wie het beste deel van het DNA terecht gekomen is.
Vind het jammer bij die nieuwe viper dat ze de grille zo onopvallend hebben gemaakt! Bij de vorige versies was dit dik in orde!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).