Staatssecretaris haat oldtimerliefhebbers

Auteur: , 86 Reacties

Het is weer zover. De politiek wil oldtimer- en youngtimerliefhebbers hun auto uit pesten. Staatssecretaris Frans Weekers is opgestaan en die vind het een heel groot PROBLEEM dat men zo veel van die oude stinkhokken naar ons belastingparadijs verscheept.

Laten we beginnen met de *shocking* cijfers waar de politiek (en Telegraaf) het mee doen. Het begint met de kop ‘4 op de 10 oldtimers komt uit het buitenland’. Er staan in Nederland 560.000 auto’s ouder dan 26 jaar geregistreerd. Daarvan zouden er 224.000 niet uit Nederland komen. Een cijfer dat geen enkele bron onderbouwd. Sterker nog: in 2010 telde ons land ongeveer 250.000 auto’s uit 1986 en ouder (BOVAG). Dat aantal is niet in 2 jaar verdubbeld. Het enige cijfer dat men vervolgens noemt: 18.600 geïmporteerde oldtimers over heel 2011, 21% van het totaal aantal imports.

Vervolgens pakken we er wat oudere statistieken bij. De totale omvang van het Nederlands wagenpark bijvoorbeeld. Op dit hele kleine stukje aarde zijn we inmiddels de 8 miljoen auto’s gepasseerd. Ruim minder dan de helft (40%) van de auto’s is ouder dan 10 jaar, laat staan dat ze in de ‘oldtimerregeling‘ vallen. Op de 8 miljoen auto’s zijn er waarschijnlijk 300.000 ‘oldtimer’ volgens de belastingdienst. Dat komt overeen met een krappe 4% van het totale wagenpark. Inclusief alle geïmporteerde Mercedes 190’s.

Nu wil Frans Weekers regels omtrent oldtimer en in het bijzonder de import daarvan gaan aanpassen. Reden? Ze zouden wel 50 tot 100 keer smeriger zijn dan de rest van het wagenpark.

Frans Weekers rekent voor het gemak niet mee dat oldtimers een fractie van het totaal aantal kilometers rijden. Meer dan 10.000 per jaar in een 25-plusser rijden kan al flink in de kosten lopen. Frans telt ook niet mee dat een redelijk deel van de oldtimers op gas rijdt. Gas verbrandt een stuk schoner dan benzine. Frans lijkt volledig gefixeerd op op de smerige roetende oude diesels. Een eigenschap die diesels tot diep in de jaren 90 hadden. Hooguit 50.000 (0,7%) ‘stinkdiesels’ rijdt belastingvrij, daar traditioneel in Nederland nooit meer één op de zes auto’s een diesel is. Zij zouden volgens Weekers verantwoordelijk zijn voor 70% van alle vieze auto-uitstoot.

Het rammelt aan alle kanten. Dat neemt niet weg dat de politiek zal balen van iedere auto waar ze geen belasting op vangen. Het zijn natuurlijk flinke bedragen die Den Haag daarmee misloopt, autobezit is niet goedkoop in Nederland. Daarentegen zullen de 4% klassieker-rijders het failliet van deze staat niet op kunnen lossen, hooguit met accijns en de 19% en binnenkort 21% BTW die ze over talloze onderhoudsbeurten en reparaties betalen.



86 reacties

En nu haat ik de staatsecretaris.
frans is waus ! die “stinkdiesels” aka 190d’s gaan van de zomer allemaal 6 weken op vakantie; scheelt hier ook weer uitstoot ! ver gezocht van ome fransie…..
van welke partij is deze rukker?
@slak: vvd
@mrbones: vermijd vuile dombo’s..
@bigcar: PVV dan maar?
Laat ons zeggen dat de ‘old-timers’ die men inschrijft niet altijd echte klassiekers zijn maar vaak een excuus om goedkoop rond te kunnen rijden mbt het ontwijken van duurdere verzekering, wegen- en inschrijvingstaksen dus ik snap ergens het punt wel. Zo’n oude mercedes 190 dieselstoof die de hele straat onder gaat roken is nog wel iets anders dan een 911 van de jaren 80.

Denk dat je dit wel serieus mag nuanceren.
Je kan er niet omheen dat er de laatste tijd wel opvallend veel van die oude 200D’tjes rondrijden. En dat is echt niet omdat die mensen van die oldtimer-liefhebbers zijn.
Ik vind het onzin dat die mensen geen belasting hoeven te betalen. Net als dat ik het onzin vind dat mensen met muesli-aandrijving ook niet hoeven te betalen. Uiteindelijk gaat het om het gebruik. Veel gebruiken is veel betalen. Weinig gebruiken is weinig betalen. Maar blijkbaar is daar door de politiek geen simpele oplossing voor te verzinnen.
@jippie: Veel gebruiken is veel tanken is krom liggen om de accijnzen en de btw daarop te betalen. Dus dat ‘systeem’ bestaat al, al wordt het gemakshalve gewoon ontkend, als dat toevallig zo uitkomt.

Bovendien gaan klassieke diesel- en gasrijders als ik ’t goed begrepen heb wel een toeslag betalen, in plaats van helemaal houderschapsbelastingvrij te rijden. Daar heb ik ook geen problemen mee.
@Klassiekerrally: Ja maar wanneer je dan kijkt naar vervuiling van die dingen? Zo’n oude diesel stoot evenveel uit dan makkelijk 2-3 moderne wagens.
@voytekbe: wat maakt die uitstood nou uit…
van alle vieze gassen in de lucht is maar een paar procent van auto’s. dit is gewoon zeuren om het zeuren.
@voytekbe: een 30 jaar oude 3 serie stoot méér co2 uit dan 5 ferrari’s vandaag de dag (geen grap!) dus de oldtimers hebben nog geluk, als ze in de normale regeling zouden vallen dan zou een simpele 190D tonnen kosten=p
@lambo4all: hahaha, wat een enorme bullshit… als de BMW al ergens meer van uitstoot is het juist CO, omdat verbranding iets minder goed gestuurd is en katalysator kan ontbreken of stuk zijn. Verder wordt bij de APK gewoon gecontroleerd of een auto niet te veel CO uitstoot.

CO2 uitstoot is verder direct gekoppeld aan verbruik en een BMW E30 is echt zuiniger dan wat voor Ferrari dan ook.
@lambo4all:
Simpele scheikunde.
C (koolstof) + O2 (zuurstof, ofwel verbranding) = CO2

Octaan: C8H18
Dus per ‘verbrand’ octaan molucuul heb je hierna 8 CO2 moleculen en 9 H2O moluculen (dat laatste is water).
Er gaat gewoon een vaste hoeveelheid moleculen in een liter benzine, dit maakt niet uit of je dit in een oude of nieuwe auto stopt.

Als de verbranding slecht is, dan kan je CO overhouden (koolstof monoxide). Hiervan kan je doodgaan. Oude auto’s hebben meer kans op een slechte verbranding. Het is niet perse slechter voor het milieu.

In benzine zitten verontreinigingen en hulpstoffen, zoals zwavel. In een catalysator wordt de uitstoot hiervan verminderd. Het kan zijn dat een oldtimer nog geen catalysator heeft, dus dat de uitstof van deze stoffen plaats vindt. Dit veroorzaakt ‘zure regen’ en aanslag op gebouwen.

Wat ik na deze chemische les nog wil bijdragen:
Veel steden hebben last van zwarte gebouwen (London, parijs, Rome, etc.) Het grootste deel hiervan is uitstoot van bussen. Ze stoppen, wachten bij een halte, trekken weer op, etc. Openbaar vervoer is dus niet perse beter als met de auto gaan….
Was vast Jan-Petertje niet..
Mag ik het zeggen? Frans kakelt als een kip zonder kop. Wordt kotsmisselijk van die typetjes die menen dat het constant blijven bouwen van nieuwe auto’s (in een compleet verzadigde markt) en die vervolgens de hele wereld over verschepen geweldig milieuvriendelijk is. Hou toch op man. Ga je met écht belangrijke dingen bezig houden.
@Klassiekerrally: 100% mee eens! Ik hou ook altijd vol dat mijn 36 jaar oude v8 barrel op gas op lange termijn zuiniger is als een Prius, puur en alleen om de manier hoe zo’n ding gebouwd wordt. Is in Topgear ook al eens mooi uitgelegd. Maarja, wie zijn wij? Ik blijf wel gewoon lekker rondtuffen…
Hij zou uit protest z’n zetel kunnen inleveren…
Waar die gasten zich allemaal druk om maken zeg.
Ik maak me drukker om die duizenden polo’s/aygo’s/c1’s die geen belasting betalen maar ondertussen 50.000km per jaar over het wegennet rijden…..
@RudyV: inderdaad direct afschaffen die onzin, net als de vrijstelling voor old-timers.

Ik ben ook een zogenaamde liefhebber. Weliswaar van moderne auto’s, maar ik moet wel gewoon belasting betalen.
@jippie
Is het niet raar dat moderne auto’s wel belasting moeten betalen en dat ±60% (volgens mij) van de benzineprijs belasting is?
Dus puur omdat je aan ”recyclen” doet wordt je gestraft
In een pre 87er hok ben je zelfs duurzamer en milieu bewuster dan een Pruis, maar ja tis de politiek ”geld, geld, geld”
wat een lul. kunnen alle politici die nu met plannen komen die niets met de wederopbouw van de economie en het sociaal stelsel te maken hebben op staande voet zonder wachtgeldregeling ontslagen worden?

ja wederopbouw ja, we hebben het de afgelopen 12 jaar (sinds de euro) zo enorm naar de kloten laten gaan dat je daar wel van kunt spreken..
MRB vrij alleen op orgineel NL auto’s en elke vorm van houderschapbelasting en accijns verwerken in de brandstof. BAM .. in een keer alles opgelost. Aan de galg met deze commerciele dubbele agenda politici
Wat een schitterende 911 turbo op de foto! Hebb0n! Het trekt mij ook wel om een mooie oldtimer te bezitten, al zal dat geen 190e worden.. Vind die wel zo verschrikkelijk, komt misschien wel een beetje door het soort mensen die erin rijden… Laatst nog aangereden door zo’n ding..
kaasboerin via iPhone app
Tja, Alwood, je hebt alles al mooi gezegd.. Misschien moet ik is een onafhankelijk onderzoeksbureau starten en telkens het tegendeel bewijzen zodra die ..politici.. (lees: clowns) dmv uitgebreide eerlijke onderzoeken, en die op een onafhankelijke nieuwswebsite pleuren. Geenstijl perhaps? Een idee.
@kaasboerin:

You can count me in!!!!

OT: Ach dat het ons verbaasd verbaasd me nog het meest (hehe) :P Aan de ene kant hebben sommige mensen niet heel veel keus( weinig inkomen alles gaat omhoog en je moet toch mobiel blijven) dus dan snap ik het wel. Aan de andere kant vind ik dat IEDEREEN die op de Nl’s wegen rijden ook er voor moeten betalen ongeacht hoe zogenaamd schoon die hokken van tegenwoordig zijn en hoe oud die andere hokken zijn.
ze weten niet wat ze doen daar in den haag en dat hebben ze nooit geweten
Hopelijk blijft de auto-op-de-zaak-van-15-jaar-of-ouder bijtellen op dagwaarde. Die ouwe hokken van mij komen binnenkort in aanmerking en dan wil ik ook eens profiteren van een belastingmeevaller inzake automobielen.
@sacha: waarom dan geen belastijngvrije dieseltjes?
geen BPM, geen MRB, beter profiteren van de regeltjes kan niet…
Ze rekenen gewoon op de manier dat het goed uitkomt.

Het kan best dat de helft van alle oldtimers uit het buitenland komen, maar die hoeven dus niet afgelopen jaren geimporteerd te zijn!!

Mijn Mercedes uit 1976 is bijvoorbeeld ook pas in 1978 naar Nederland gekomen. Dus daar heb je het: een oldtimer uit het buitenland.
@knalfa:
Mijn Porsche 944 uit 83 is in 92 geïmporteerd, omdat de bpm na 9 jaar relatief laag is.
Belachelijk hoge bpm op nieuwe duurdere auto’s… de zoveelste naaistreek van de overheid.
@jackiejack: in de jaren ’80 was nog helemaal geen sprake van BPM?
@Alwood: Klopt idd: sinds 1992 volgens wiki. Dan is mijn auto toevallig na 9 jaar ingevoerd.
En toch is de bpm veel te hoog. :P
zeggen de politici die in dikke audis en bmws naar hun werk gaan
integralechubasco
Huh buitenland? Europa is toch al een tijdje grenzeloos? of geldt dat alleen wanneer Griekenland een hand boven het hoofd nodig heeft…
Moderne auto is transport, kilometers vreten van A naar B
Klassieke auto is hobby, het rijden beleven. Nostalgie, cultureel & industrieel erfgoed.

Ik zou niet dagelijks willen rondrijden met de klassieker in het hectische spitsverkeer van de randstad, alleen al om de veiligheid.

Nederland wordt er wel vriendelijker en vrolijker van als het wat mooier weer is en de geliefkoosde oldtimertjes de paden op en lanen in gaan. Duimen omhoog en veel gezwaai van medeweg gebruikers. Behalve van rooibosdrinkende musliboerende prius rijders. Ksnapniewaarom. Ik heb er eentje als buurman die opmerkelijk weinig met me praat sinds mijn oldtimer mini ook weer de weg op mag na een restauratie. Voo rustig zondag middagje toeren met de vrouw heb er een mgb bijgekocht met dikke 3.9 V8 in het vooronder (als compensatie voor het CO2 gebrek dat hij veroorzaakt met z’n prius??)
@geelbarrel: ik zal een ouwe auto verkiezen boven een moderne
Gewoon wegenbelasting voor auto’s op gas en diesel ook voor 1986 ( de wel bekende 190D etc)
Al die stink Mercedessen met nieuwe platen mogen ze flink belasten ja. Dat is gewoon misbruik maken van de regels en je ziet er altijd dezelfde bevolkingsgroep in rijden.
@mierenneuker:
U doet uw naam wel eer aan
Waarom zie je eigenlijk geen Hollanders in pre 1987 190 en W124 rijden?
@e550: Simpel; Hollanders hebben geld zat. Anderen hebben vaak minder te besteden. En als je belastingvrij wilt rijden en waarde hecht aan kwaliteit, betrouwbaarheid en in een relatief tijdloze auto wilt rijden ben je al snel aangewezen op de w201 en de w124.
@supermo: “Hollanders hebben geld zat”.. Ik ga helemaal stuk hier Mo..
@kaasboerin: haha, Als ik zie welke onzin sommigen hun geld aan uitgeven ga je dat wel denken. Maar ik bedoel ermee dat de meeste hollanders gewoon beetje leuk willen rijden, die extra kosten nemen ze dan voor lief.
@supermo:

sommige mensen begrijpen gewoon dat er ook belasting betaald moet worden ..
en dat het ook niet erg is om te doen ..
@lincoln: Als je diepe zakken hebt is het makkelijker om ”met plezier” belasting te betalen… Als je minder diepe zakken hebt doe je dat met minder plezier. Dan rij je gewoon ”belastingvrij”. Aan de pomp betaal je meer dan genoeg belasting.
@supermo: Belasting betalen met plezier?? Wat een bullshit.. Ooit gehoord van loonbelasting?? Gaat op percentage, dus des te meer je verdient des te hoger het belastingbedrag, reken maar dat het au doet als je dat bedrag leest..
@supermo:

nope .. want dan is het pas onevenredig geen “plezier” ..
Simpel op te lossen toch? Geen MRB vrijstelling voor “grijs” geïmporteerde oldtimers, het idee was ooit, er 25 jaar betaald dan vrijstelling, moet men dus wel 25 jaar met de auto in NL hebben betaald /gereden.
@streetracer:
Onzin. Het gaat er om dat je zou moeten betalen naar gebruik. Dat heeft niets te maken met wel of niet al decennia hebben betaald van MRB.
Wat te denken van iemand die voor twee ton een auto koopt en bij het afrekenen al direct 70.000 euro in de staatskas stort. Volgens jou principe zou deze goede man helemaal geen MRB hoeven te betalen, toch ?
eindelijk, weg met die vervuilende ouwe troep.
vind de maatregel tot op heden behoorlijk krom, aan de ene kant wordt je verleid om een groene auto te kopen, maar aan de andere kant kun je met hetzelfde gemak een vervuilende auto invoeren en gratis rijden…

ik vind: verplicht exporteren, als zelfs de oostblokkers ze niet meer willen.. de shredder lust ze rauw.
Is het niet zo dat 9 van de 10 “echte” klassiekers gewoon alleen voor recreatie gebruikt word ? Als ik naar me zelf kijk rijd ik met mijn Audi 100 5E alleen als het goed weer is de grootste tijd staat hij in de garage
Ze kunnen beter eerst kijk waarom er plotseling zoveel oldtimers in Nederland rijden.
@mierenneuker niet alle haren over 1 kam scheren en kun je bevolkingsgroep eens definiëren.
@e550 beter kijken dan zie je ze wel.
Weten jullie wati k niet begrijp?
Ik zie zoveel 190 D’tjes lopen met nieuwe kentekens (imports dus) die er stuk voor stuk NIET uitzien.
Hoe komen die toch door onze STRENGE RDW KEURING HEEN?
En een vriend van me die een volledige gerestaureerde Austin Healey in onze Bananen republiek wil invoeren moet van de RDW de “geschiedenis” van dit barrel overleggen.
@desjonnies:

Heel logisch. Duitse auto’s en TUV, Engelse auto’s en…
@GOD: GOD! Wat heb ik jouw reacties lang niet gezien! Kan ook aan mij liggen… (ben hier niet zo vaak meer…)
@Klassiekerrally:

Hey Wim! Het ligt niet aan jouw ik ben hier ook niet vaak meer.
Laatste tijd weer paar keer. De glans is er ook af. De oude autoblog was heel leuk maar tegenwoordig niet meer je van het.
Toch blijf ik zo af en toe terug komen.
@GOD:
Welcome GOD :D
Maar zouden dit geen gevalletjes zijn die niet meer TüV wurtig gevonden worden?
Zag er laats eentje rijden die meer weg had van een gespikkelde pudding met allerlei kleuren plaatwerk.
En Roessos op de rest.
@desjonnies:

Die import keuringen zijn heel simpel.
Zon auto hoeft niet tip top te zijn om door de rdw keuring te komen, tis geen apk keuring die komt daarna pas.
Ik heb er 2 ingevoerd uit Duitsland en dat was beide hooguit 1 minuut werk. Denk puur omdat ze gewoon origineel en in voldoende veilige staat waren. ff snel met de lamp onder de auto en onder de kap kijken en chassis en vin nummer bekijken.
Ze zijn denk ik gewoon kritisch op omgebouwd, getuned en gerestaureerd spul. Daar kan van alles fout, mis en/of verkeerd aan zijn.
@GOD:
Je kunt kiezen: een schouwing met of zonder APK. Bij een schouwing kun je het grootste barrel door die RDW hal schuiven. Dan kijken ze alleen of die papieren wel bij de auto horen en het ding niet uit twee auto’s is samengebakken. Kies je voor een schouwing en APK dan doen ze dus ook een APK. Die APK is niet anders dan een gewone APK. Heb je alleen een schouwing gedaan dan zul je met het nog te ontvangen kenteken naar een APK garage moeten. Dat zul je overigens snel moeten doen want er zitten een heleboel Johnnies en Anita’s bij de RDW die ingezet worden om zoveel mogelijk boetes te versturen. Met dank aan onze karikatuur van Opstelten met zijn achterlijke boetebeleid
@desjonnies:

da,s dan zeker die bak uit zuid Amerika ??

alles binnen de EU krijg je zo op kenteken ..
zelfs schroot krijg je op kenteken ..
je hoeft je echt nergens voor te schamen daar ..

allemaal omkat meuk natuurlijk ..
Europa is al leeggetrokken ..
die depressieve stinkhokken komen nu zelfs uit Amerika !!
@desjonnies: Als je papieren van de auto hebt uit een EU-land en het model auto is al bekend in Nederland dan is er geen enkel probleem bij import. In het geval was het ook een kwestie van ‘Is dit een GT, zoals erop staat?’ ‘Ja.’ ‘Chassisnummer?’ ‘Dit.’ ‘Oké, ik ga het noteren.’ Klaar…
Misschien dat die Healey net iets anders was, of de papieren niet compleet in orde/standaard?
@desjonnies:

Misschien is die maat wat gierig of onbekend in het circuit? Ik heb al een heel deel indianenverhalen gehoord (over België weliswaar) waar er eerst wat € onder de tafel moet voordat er schot in de zaak komt.
Wat een kaasknabbelaar!
Het wordt eens tijd dat de bevolking zelf de touwtjes in handen neemt… ik heb de indruk dat deze zogenaamde volksvertegenwoordigers steeds meer en meer beslissingen nemen tegen de algemene opinie in. Het is wel zo dat er straffe beslissingen moeten gemaakt worden i.v.m. de schuldencrisis, dat verwijt ik ze ook niet, maar het moet eens gedaan zijn om continu de kleinere groepen van de maatschappij te viseren omdat deze toch geen kracht kunnen zetten achter een statement. De rijken en de middenklasse worden continu in het vizier genomen en uitgemolken wat erg handig is voor de overheid want deze mensen reageren niet omdat ze aan het werken zijn… In België geldt net hetzelfde probleem (4% rijkentaks, verlies bevrijdende roerende voorheffing, en opstelling van een verborgen vermogenskadaster).
Er moet geld gevonden worden, daar niet van… maar geld vinden doe je niet door een klein deel van de bevolking zeer zwaar te belasten (wat ze nu doen) maar door iedereen een klein deeltje te laten betalen, dit is veel efficiënter en apprecieert de normen van de democratie beter…
Een hoop mensen rijden als dagelijks in hun Mercedes 190D, omdat die vaak nog betrouwbaarder zijn dan de meeste nieuwe auto.
Hopla, en alweer blinde anti-autohysterie. Ik stel voor om boeren vijftigdubbel taksen te laten betalen, met hun CO2 uitstotende koeien…
Tja bijna elke wagen die hier rijdt is geïmporteerd.
Op enkele oude Dafjes en mitsubishi na dan ;)

Die stink Frans moet zich eens stil houden, was er wat rust voor de oldtimer liefhebbers begint het gezeik zeker weer opnieuw. Frans vergeet zeker voor het gemak dat dit soort mensen nogal perfectionist zijn en massa’s uitgeven om hun voertuig rijdende te houden. Goed voor de garage’s en de onderdelen leveranciers dus meer BTW inkomsten voor de staat.
Het belangrijkste tegenargument is het kilometrage, maar dat wordt door niemand bijgehouden en komt dus niet voor in de mee te wegen statistieken. Het is een redelijke aanname, niet meer. Als je die factor echter niet meerekent, lijkt het net alsof je een punt hebt. Een goed voorbeeld van hoe ver de politiek van de realiteit staat.
Een oldtimer (of Youngtimer) wordt vaak gereden als 2e auto en dan vaak ook nog voor puur recreatief gebruik, clubmeetings e.d. Zo die ik het ook.Een moderne auto met MRB voor dagelijks gebruik en mijn 86er voor de hobby (wegenbelastingvrij)
O ja hobby/ recreatief gebruik is bij mij max 5000 km per jaar, vaak haal ik dat niet eens.
Dat zou ook nog een idee zijn: Wegenbelasting vrij met een beperkt kilometrage per jaar.
Zo jammer dat die Duitse en Franse W201 en W124 exemplaren zo verneukt zijn. Je ziet vrijwel geen één origineel. Vol met aftermarket meuk. Alleen Amerikaanse exemplaren zijn vrijwel allemaal standaard en in goede staat.
@e550:

ach joh .. de hele W124 markt ligt op zijn gat ..
als je nog 1000 euro kan vangen voor chassis en kenteken ben je spekkoper ..

komt omdat er nogal gecontroleerd wordt op omkatten de laatste tijd ..
en yep .. ze vinden het altijd ..
Ik heb een oldtimer v8 op gas en rij ongeveer 2500 km per jaar. En dat wil die pipo gaan vergelijken met een stinkdiesel die misschien wel 30000 km per jaar rijdt? Wel even onderscheid maken he?
wat is er mis met de 190d? wij hebben die zelf ook gaat nooit kapot en is prachtig.
@620henk:

nee Henk .. die dingen zijn niet “prachtig” ..
*start ’85-er 323i, haalt schouders op, geeft gas*
Mijn oldtimer is al aan het gas, nu Frans nog.
Of mag ik dat niet zeggen?
@bertorelli:

tuurlijk wel .. iedereen mag zich etaleren als een totaalmaloot ..
Wat nou verzekering? Tomos A35 uit 198? hier, niks verzekering/belasting..
@lincoln

oke ze zijn idd niet ”prachtig” maar wel mooi.
was iets te enthousiast… :D
@620henk:

zijn gewoon moderne auto,s .. nix klassieks aan ..

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).