Jaaa! Nog meer wijzigingen in de automotive wetgeving, want daar hadden we er nog niet genoeg van.
Nederland is een doolhof voor wat betreft wetgeving omtrent autobelastingen. Binnen een tijdsspanne van een half jaar (begin 2012, medio 2012, oktober 2013 (BTW), en begin 2013) hebben we te maken gekregen maar liefst drie vier verschillende bijtellings- en belastingregimes. Zo’n tempo moet je natuurlijk een beetje volhouden, en dus lanceerde staatssecretaris Frans Weekers vandaag het plan om de bijtelling te bepalen aan de hand van het gereden aantal privékilometers.
Hij opperde dit vandaag op Radio 1, en uit zo’n eerste uitspraak kan je behalve een intentie nog niet echt iets concreets afleiden natuurlijk. Waarschijnlijk worden in de nabije toekomst de ambtenaren op het departement aan het werk gezet om het plan in een bepaalde vorm te kneden. Wellicht via een registratiekastje? Dan kunnen we de kilometerheffing ook meteen wéér afstoffen.
Doel van dit opgegooide balletje is het ontzien van de zakelijke rijder die jaarlijks maar voor een peulenschil aan privékilometers maakt (maar wel meer dan de 500 die de grens voor wel of geen bijtelling vormen).
Momenteel kennen we vier uitstootafhankelijke bijtellingstarieven (0, 14, 20, en 25 procent), en per 2014 komt daar met het 7%-tarief nog een vijfde bij.
UPDATE: het is een gevalletje “oude wijn” in nieuwe zakken. Begin van vorig decennium en van dit millenium was er exact zo’n regeling. In 2002 moet 10% van de cataloguswaarde worden bijgeteld indien er minder dan 3000 kilometer prive met een zakelijke auto werd gereden. Deze regeling werd overigens afgeschaft omdat het te fraudegevoelig bleek.
Ter lering en vermaak nog even de regels voor bijtelling in 2001 en 2002 nalezen: dat kan hier.
UPDATE 2: De RAI Vereniging is meteen positief over de plannen, de Bovag wil eerst een uitgebreide proef voordat het wordt ingevoerd.
58 reacties
zo stabiel als een Zuid-Amerikaans apen-land ..
en meer ambtenaren dan in Cuba ..
welke randdebiel heeft die lui een stem gegeven ..
ik denk dat ik eens GEEN auto ga huren bij een lease-toko dit jaar ..
lijkt me revolutionair genoeg ..
Voornamelijk rechtse stemmers. Aangezien zij de verkiezingen hebben gewonnen :)
Simpel het leasebedrag bij het inkomen optellen, dan betalen ze nog steeds minder dan iemand die zijn auto privé koopt.
Kunnen ze die 5 percentages gelijk weer schrappen.
Leuker kan ik het niet maken, wel makkelijker….
Met uiteraard, houdt het wel zo overzichtelijk….
Ten eerste gaat bijtelling om een auto van de zaak en niet per definitie om lease autos. Inda geval is er geen leasebedrag en dus ook niet te bepalen.
Ten tweede kan een leasebedrag voor exact dezelfde auto verschillen, afhankelijk van aantal gereden kilometers (rij je veel zakelijk, hoger leasebedrag).
Ten derde, incuslief brandstof of exclusief??
En dan ten vierde, misschien wel de belangrijkste… Als je het complete leasebedrag zou moeten bijtellen wordt je teveel belast.want in dat geval gaat de belastingdienst er van uit dat de auto 100% alleen voor privedoeleinde wordt gefinancierd en gebruikt door het bedrijf. Je moet dan namelijk belasting betalen ook over het zakelijk gereden deel… dat klopt niet.
Ik weet weldegelijk hoe de bijtelling werkt.
Jij snapt alleen niet dat het maandelijkse leasbedrag dicht in de buurt zit van wat je privé voor zo’n auto kwijt bent. Dus als je dat bedrag bij je brutoinkomen moet op tellen betaal je in het ongustigste geval per 01-01-2013 54% van dat bedrag netto.
Nog altijd de helft van wat je privé kwijt zou zijn om met die auto te rijden.
En het scheelt een vracht ambtenaren om al die fraude gevoelige regeltjes te controleren.
Als je mijn betoog eens goed zou lezen dan zie je dat je slechts het percentage betaald dat overblijft na betaling van je IB. Ruw weg dus de helft van je leasebedrag, en voor de helft van dat leasebedrag kan je de betreffende auto nooit privé rijden.
Wat jij vergeet is dat een privé persoon in principe ook de afschrijving in zijn maandelijkse kosten moet meenemen.
Dit bedrag zou hij moeten sparen, of aflossen in geval van financiering. Dat is dus eigenlijk zijn grootste kostenpost. Dit bedrag zit ook in een leasebedrag evenals het onderhoud.
De veelgemaakte fout in dit soort vergelijkingen is dat men louter kijkt naar wat men privé aan brandstof, verzekering en houderschapsbelasting kwijt zou zijn.
Op de site van de ANWB kan je een lijstje vinden met de werkelijke kosten per model en als je die naast de leasebedragen legt zal jij je verbazen hoe dicht die bijelkaar liggen.
Yep, al dat geneuzel met uitzonderingen op uitzonderingen op fraudegevoelige vrijstellingen is in mijn ogen een bureaucratisch gedrocht. En dat gaat er met dit proefballonnetje van Weekers zeker niet beter op worden.
Dat heeft het verleden wel aangetoond.
Zoals ik voorstel is het simpeler en als je weinig bijtelling wil hebben dan kies je voor een goedkopere auto, die zijn vaak ook zuiniger dus hebben die milieufreaks ook hun zin.
Maak je geen zorgen,niet iedereen hoeft rond tekomen van studiefinanciering of een bijstandsuitkering….
Het probleem in dit land is dat het gros boven zijn stand leeft, en dan gaan ze janken als ze terug in hun hok moeten….
Toen ik een 120d in de lease had met tankpas reed ik ook regelmatig met grote omwegen naar huis, mooi over de dijken en afgelegen landwegen scheuren. En in het weekend op en neer naar de Ardennen of Luxemburg rijden om daar lekker te kunnen planken. Dat je dan soms lomp een berm meepakt of een drempel boeit dan niet want lease. Nu met een eigen wagen rijd ik een stuk minder km’s omdat ik de benzine nu allemaal zelf kan betalen.
rokers moeten ze ook keihard aanpakken ..
ja .. ik ben gestopt met roken ja ..
http://www.uitzending.net/gemist/456/Nederland-3/De_Rekenkamer.html
mooi ..
dan ga ik eerst eens effe naar het ziekenhuis om bij de chirurgen me centjes te declareren ..
met een honkbalknuppel ..
leasebakkers en beschaving/verantwoording gaan ook niet samen ..
Maak daar maar van: “Nederland is een doolhof voor wat betreft wetgeving omtrent alle belastingen.”
Maak het de burger onmogelijk leuk te leven, dan gaat ie vanzelf wel naar het buitenland.
Dan blijven alleen de steun- en subsidietrekkers over en is het potje zo leeg. Dit kan alleen gefincierd worden door de werkende Nederlander, en dat zijn dan alleen nog parlementariërs. En om dat te betalen moet dus HUN inkomsten belasting omhoog…