Steeds meer leaserijders willen hun auto dumpen

Auteur: , 48 Reacties

We stevenen dit jaar in Nederland af op een heus faillissementsrecord. Een ferme indicatie van de huidige economische downfall. Er zijn echter meer signalen waaruit het blijkt dat het financieel wel eens beter ging. In mei en juni groeide het zogenaamde occasionlease-aanbod namelijk flink. Kortom, veel MKB'ers willen af van hun lopende leasecontract.

Volgens Leasetrader.nl, een soort Marktplaats voor lopende leasecontracten, is er een stijging te zien in het aantal leasegebakjes dat wordt aangeboden. De reden hiervoor laat zich meestal wel raden, maar directeur Wilbert Philippo doet het nog even wat specifieker uit de doeken:

“Vanaf april dit jaar kregen we steeds meer vragen, zowel telefonisch als online, van MKB-ers over hoe zij van hun leaseauto af konden komen. Ook wilden ondernemers graag hun huidige auto inruilen voor een kleinere, goedkopere variant. Ons laatste kwartaal laat een sterk stijgende lijn zien waarvan momenteel het einde nog niet in zicht is. Jaarlijks hebben wij wel vaker een piek in april of mei. De stijging zet zich nu echter voor het eerst sinds 2009 door, het jaar waarin de crisis begon.”

Financiële malaise zorgt er dus voor dat steeds meer leaserijders, voornamelijk MKB’ers, af willen van hun contract. Ten opzichte van juni en juli 2011 werd in dezelfde maanden dit jaar zelfs een stijging genoteerd van gemiddeld 40 procent. In vergelijking met 2011 is het aanbod over de eerste helft van 2012 met 14 procent gestegen. En waar deze dumpingtrend van leaseauto’s ophoudt is nog maar de vraag.

Bekend met het fenomeen ik-lease-maar-wil-graag-van-mijn-contract-af? De comments staan voor jullie open om je verhaal te doen. We zijn best benieuwd of dit écht een stijgend probleem is, of alleen bij die ene leaseboer voorkomt en alles in perspectief wel meevalt.



48 reacties

De laatste brandstofpas van 3.500 euro wordt nu geveild Bepaal zelf wat je betaalt!.
Wel begrijpelijk, als je een groot deel van je inkomsten ziet verdwijnen aan je auto moet je wat.
emile_benz via Android app
Ik voorspel een groeiende vraag naar young- en oldtimers als auto voor “zakelijke” ritten…
Hier kan ik (gelukkig) niet over meepraten!
Ik zit in het begin van mijn carriere maar zit niet te wachten op bijtelling voor een auto.
Zo, da’s weer een hoop free publicity voor deze leaseruil tent dankzij zo’n semi wetenschappelijk persberichtje. Ik koop er niks voor en pleit ervoor dat iedereen gewoon lekker dikke bakken blijft rijden. Verschil moet er zijn! Plebs hoort in kleine auto’s!!
@flipper: wil jij perse bovenaan staan met je reactie ofzo?
de bijtelling maakt het voor de “gemiddeld aantal kilometers rijder” (30K per jaar) niet heel interessant om een lease-auto te hebben. Meestal is het interessanter om een deal te maken met je baas o de leasekosten als vergoeding te ontvangen, en lekker zelf een niet te brakke diesel te scoren. Kosten per maand inclusief afschrijving zijn dan veel lager.

ik bereken dit bij iedere wetswijziging / loonverandering die ik doormaak, maar het pakt met eigen auto al 4 jaar op rij veel goedkoper uit.
@wimbers: dat weten maar weinig mensen. Net als maar weinig mensen weten dat een (nieuwe) diesel vaak helemaal niet rendabel is… Mensen kijken meestal niet verder dan de benzine en dieselprijs…
@rrenault: privé ten opzichte van benzine bedoel ik dan.
@wimbers: check ! Al jaren een keuze-optie; of een hoger loon, of een leasebak. Kies je voor hoger loon, dan draag je enkele jaren extra af aan je pensioen / lijfrente. En zoals je al schrijft is een ‘niet al te brakke diesel’ altijd goedkoper.
@wimbers:
Zou jij deze berekening een keer willen toelichten.

Ik rij zelf 45.000km per jaar en telkens na berekening kom ik er goedkoper vanaf met een lease auto dan een eigen auto. Vanuit gaand dat het dezelfde type is.
Ik begrijp het wel.

Stel je least als mkb’er (dus eigen bedrijf) een 25% bijtelling auto. Laten we zeggen een auto van 60.000 euro. Dat betekent al snel een leasebedrag van 1000 per maand, die je via je bedrijf moet afboeken, om nog maar te zwijgen over de benzinekosten.

Daarnaast moet je persoonlijk nog eens (0,5*0,25*60.000 =) 7.500 Euro per jaar neertellen voor je bolide.

Dus per jaar ben je 12 * 1000 + 7500 = 19.500 euro kwijt voor je auto, en dan heb je er nog geen kilometer mee gereden!

Als je dat vergelijkt met een polo slowmotion (leasebedrag 400/maand, bijtelling 1400/jaar) = 5000/jaar.

als eigenaar spaar je jezelf zo een kleine 15000 euro uit op jaarbasis, nog afgezien van de kilometerkosten.
@alassad: Ja moet je kijken wat dat scheelt, das verdorie serieus geld.
@alassad:
Je berekening klopt niet

Die 1.000 in de maand zijn zakelijke kosten, gaan dus van je inkomen af, uitgaande van de 50% belasting die je hanteert in je berekening, is dat dus nog maar €500 in de maand. Daarnaast kan je de auto bij financial lease afschrijven, waardoor je na afloop een auto over hebt.
Daarnaast kan je er nog voor kiezen de auto niet prive te rijden waardoor je geen bijtelling hebt. Wordt die 19.500 van je toch opeens bijna 0 euro onder aan de streep (excl. gebruikskosten, verzekering en wegenbelasting)
Leasen is zo anno 2000. Achterhaalt als de pest.
Denk dat ze zelf ook altijd maar een dure auto voor de deur willen hebben en ze er nu achter komen dat het toch wel wat te hoog gegrepen is.
@Lucb: Mwah.. mijn vader moet dagelijks zo’n 200-250 km afleggen. Seat 1.6 tdi-tje betaald alsnog een hoop!
Auto kopen is haast geen optie.. Na zo’n 3 jaar zit je al snel op de 180K – 200K Dan moet je hem inruilen. Een nieuwe auto heeft na 3 jaar al het meeste afgeschreven dus dan lever je zowat in om naar je werk te kunnen. en dan heb je het nog maar puur over de aanschaf..

Lease rijden is verre van goedkoop! (als je privé ook rijd)
Wat mij vaak opgevallen is dat mensen graag opscheppen over dure lease wagens en tankpasjes. Ik heb aantal jaren geleden een luxe amerikaanse diesel gekocht waarvan de helft al van was afgeschreven binnen 8 maanden tijd en lach nu iedereen uit die aan zijn lease contract vast zit!
En daarom rijd ik dis lekker in een a8 uit 1997. Slechts 46 euro bijtelling per maand.
@siemi: klinkt als een vaag verhaal leg uit? Bijtelling betaal je idd nog altijd over de cataloguswaarde. Maar misschien heb jij een andere regeling dan de rest van Nederland.
@mdw1981: ik vind het ook een raar verhaal. Er zijn wenig leasemaatschappijen die een 15 jaar oud geval in hun portefeuille hebben.
@rufctr01: financial lease…kom je een aardig end mee.
@mdw1981: autos ouder dan 15 jaar hebben een bijtellingspercentage van 35% over de dagwaarde, dus vandaar
Dit word alleen maar erger als we volgend jaar, ondanks dat je een priveauto hebt (omdat je werkende partner nou eenmaal OOK een auto nodig heeft!) en braaf elke kilometer opschrijft, ALSNOG voor die oprit vervuiler vd baas moet gaan betalen!!!
@alfamail:
Bij geen privegebruik blijf je 0% bijtelling houden. Aangezien leaserijders vaak vanuit huis werken, blijft ook de rit van kantoor gezien worden als zakelijke kilometers. Het ritje naar de supermarkt zit er echter niet meer in. Dit is puur om fraude te voorkomen met de 500km regeling. De 500km wordt 0KM verder verandert het niet, lijkt me niet al te complex toch?
Siemi, volgens mij gaat bijtelling naar de nieuwprijs, dus geen idee waar jij het over hebt.
@TDI-goeroe: Voor auto’s ouder dan 15 jaar is de bijtelling (uit mijn hoofd) 35% van de dagwaarde.

Vandaar dus dat youngtimers binnenkort wel een revival zullen gaan meemaken denk ik zo..
@TDI-goeroe: Nee, bij een auto ouder dan 15 jaar zoals Siemi, betaal je geen bijtelling over de nieuwprijs maar 35 % over de dagwaarde.
@TDI-goeroe: doe jij ook altijd zó onderzoek naar je nieuwe TDI’tje ? Logisch dat je dan bij VAG terecht komt ? ;)
Voordeel blijft nog altijd dat ik als leaserijder weet wat ik elke maand betaal. Geen onvoorziene kosten, behalve boetes. Tankpas blijft toch altijd lekker, daar moeten we toch eerlijk over zijn. Btw ben een werknemer dus vandaar.
@TDI-goeroe: als een auto 15 jr of ouder is betaal je bijteling over de dagwaarde. Ik heb zelf een volvo 850 T5-R Cream Yellow op de zaak staan en betaal ook maar 65,- per maand aan bijtelling.

Waarom veel leaseauto’s retour gaan komt natuurlijk door recessie maar zeker ook de regeling die de overheid wil toepassen waardoor veel leaserijders die nu geen bijtelling betalen dan wel bijtelling moeten gaan betalen.
@nvh: bedankt voor de uitleg, maar de kosten per km moeten toch hoger zijn. Omdat de kans op groot onderhoud toch meer aanwezig is.
@mdw1981: kan behoorlijk meevallen; de standaard lease-dealerbeurten zijn ‘van den zotte’ ! Een garage wéét welk bedrag zij maximaal uit de zak van een leasebedrijf kunnen kloppen, immers, ook zij berekenen het door.
Ik krijg dadelijk in oktober mn nieuwe Renault Megane estate met 14% bijtelling. Kost mij netto +-170 euro in de maand. Niet al te duur lijkt mij.
@wokkelz: ..voor een Megane Estate wel (?)
@Megakix:
Nix mis met zo’n Megane.
Denk dat het een eerste klas Opel Astra killer is momenteel.
En dat’íe ook nog wel een dreun uitdeelt aan Das Golf.
Mensen kijken naar de centjes, iets wat Tante Renault kennerlijk goed heeft begrepen.
@desjonnies: Ik heb het idee dat de megane het nogal goed doet bij particulieren! En de golf ff net ietsje meer geleased word als 1.2 tsi
@desjonnies: zeg ook niets negatiefs over deze auto…de bijtelling voor zo’n auto, dát vind ik een bijzonder verhaal. Zou jij het ervoor over hebben ?
@mdw1981: tuurlijk heb je ook de kosten per km. Als ik bijv. naar mijn Volvo kijk verbruikt hij meer dan een prius maar daar kies je met een T5-R bewust voor. Benzine en onderhoudskosten krijg je natuurlijk wel de BTW van terug en zijn het kosten voor de onderneming en niet prive. De onderhoudskosten zijn overigens beperkt. En niet te vergeten dat je geen leasekosten hebt.
Dit komt puur door het Kunduz akkoord verhaal, met name MKB ondernemers rijden in dikke bakken zonder bijtelling. Vanaf 1 jan moeten die dus de volle mep gaan betalen, logisch dat ze daar aktie op ondernemen. Ook wel terecht ergens want er wordt door deze groep veel prive gereden met de auto’s zonder bijtelling.
De meeste leasers waren toch van VAG? Toekomst is rooskleurig …
Ach, de andere voorbode is de markt voor de grotere en duurdere tweedehandsen.
Wilde altijd een gebruikte RR Diesel.
Die zijn gekelderd van rond de 17/18 mille naar 8 a negen mille, als je je ogen goed open houdt.
Maar ja, 780 Euries aan wegenbelasting per kwartaal en een verbruik van rond de 1:8.
Laa me maar nie doehn.
Zo diep zit de liefde ook weer niet.
Tsja niet gek met een lease auto die in de bijtelling meer kost als een gemiddelde hypotheek. De gouden jaren zijn wel voorbij. Ik rijd zelf een 35 a 40dkm op een jaar met een wat oudere Volvo diesel, wegenbelasting is even jammer maar na 2 keer tanken heb ik het eruit. Onderhoud gaat via een monteur in de avond uren dus eigenlijk lach ik iedereen kei hard uit. En deze loopt wel 1 op 19 a 21 afhankelijk van de rijstijl. Daar kunnen die schrapers van tegenwoordig een puntje aan zuigen. En veel meer auto onder mijn kont, heerlijk!
@Joopieboy:
Dan wijs ik je er graag op dat wanneer je alle kosten van een privé auto opteld je ook boven een modale hypotheek maandlast komt.
Als ik privé een auto koop kijk ik gewoon wat die in de lease kost en tel daar mijn verwachte brandstofkosten bij op.
Moet je voor de gein ook eens doen dan krijg je een vrij goed beeld van de kosten van een privé blik.
@jrk68: ben ik totaal niet met je eens. Je vergeet dat bij leasen a) ‘rente’ betaalt omdat je de auto aan het aflossen bent als het ware, b) dat de leasemaatschappij.werknemers in dienst heeft die betaald moeten worden, c) dat leasemaatschappijen in hun prijzen ook alvast hogere onderhoudskosten meenemen omdat leaserijders nou eenmaal.minder zuinig op.de auto’s zijn en d) dat er ook nog winst gemaakt.moet worden.

Staat tegenover dat leasemaatschappijen waarschijnlijk goedkoper inkopen dan de particulier.
Ik ben eigen ondernemer en heb in 2010 mijn A3 van 50.000 nieuwwaarde al gedumpt. Waarom? Ik vond het verdomd zonde om elke maand 480 euro NETTO te zien verdwijnen naar de belastingdienst.

Heb wel overwogen toen voor een 14% bijtellingsauto gekozen (Auris Hybride) omdat die 25% absurd is.

Als werkgever wil ik ook helemaal geen lease auto’s meer voor personeel. De kosten voor auto’s zijn echt de pan uit gerezen en werknemers vinden het maar al te leuk die tankpas: “De baas betaald toch!”

Nee, ik ben een auto liefhebber, maar niet groot genoeg om elke maand honderden euro’s aan een auto uit te geven.
Met veel verbazing hoor ik altijd dit soort discussies aan.
Dat een auto privé aanschaffen, en berijden, veel goedkoper is dan een volledig door de baas betaalde leaseauto.
Daarbij vergelijkt men dan altijd een gloednieuwe leaseauto van pak ‘m beet 30.000 euro met een geheel of deels belastingvrije tweedehands eigen auto.
Zo kan ik het ook. Een nieuwe Rolls-Royce in de lease kost meer dan een eigen tweedehands BMW 7 V12.
Appels met peren vergelijken.
En daarbij, wanneer de baas betaald moet het een luxe nieuwe bak zijn en wanneer we zelf moeten betalen (en de baas daarvoor een vergoeding geeft) neemt men plotseling genoegen met een eenvoudig tweedehandsje. Beetje egoïstisch zelfs.
Vergelijk eens een nieuwe leaseauto met exact dezelfde nieuwe, maar zelf aangeschafte, wagen.
Beide bv. 30.000 euro en vallend in de 25% bijtelling.
Stel daarnaast dat je in het 50% belastingtarief valt.
Die leaseauto kost je dan over de eerste drie jaar 11.250 euro all-in.
Alleen al de afschrijving op de zelf aangeschafte wagen zal voor die drie jaar al zo’n 15.000 euro belopen.
Daarbovenop komen dan nog verzekering, onderhoud, brandstof en rentederving (je zal immers zelf 30.000 euro moeten schokken voor de aanschaf).
Dan ga je makkelijk richting de 30.000 euro voor drie jaar.
Oké, de baas zal je een vergoeding geven, maar haal je daarmee zeker je extra kosten eruit?
Ik weet het nog zo net niet.
@skeletje: helemaal gelijk dat er veelal appels en peren worden vergeleken. En als ondernemer kan ik bevestigen dat het klopt dat voor medewerkers igv lease het regelmatig nog niet goed genoeg is en zodra er sprake is van eigen financiering alle wensen en eisen overboord worden gegooid.

Overigens zijn er nog een aantal andere zaken die ook meespelen als ondernemer:

– Voor iedere leaseauto betaal je per jaar 2,7% van de cataloguswaarde als BTW-privé gebruik. Dit is voor de gemiddelde ondernemersauto nog eens een (paar) duizend euro. En indien de onderneming zelf nog meer leaseauto’s heeft loopt dit voor het bedrijf aardig in de papieren

– Bij iedere euro minder leasekosten ontstaat er dus een euro meer om te investeren of andere zaken te doen (af lossen, opbouw liquiditeit etc). In deze tijd zeker van belang.
Indien je de besparing van de leasekosten wil uitkeren (aan prive; aan werknemer) is dit natuurlijk een bruto uitkering en moet er nog 38% tot 52% belasting over betaald worden.

Uit ervaring weet ik dat de verschillen bij privé aanschaf, operational lease, financial lease etc erg klein worden. En zoals je het zelf al zegt als je in deze vergelijking appels en peren vergelijkt komen er natuurlijk wel verschillen uit.

Als grote autoliefhebber zal ik de aankomende maanden zelf weer een keuze voor een nieuwe auto moeten maken. Een ding is wel zeker: het wordt een gebruikelijke lease constructie. Maar welk uitvoering het wordt en welke kosten ik accepteer wordt meer dan ooit een belangrijk criterium.
@ skeletje: Eens!

Vergeet ook niet dat je lease auto allrisk ala 100€ p/m
verzekerd is.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).