Subaru BRZ arriveert in juni in Nederland

Auteur: , 68 Reacties

Tot nu toe was het altijd nog een beetje onduidelijk of wij in Nederland ook voorzien zouden worden van de BRZ, maar Subaru-adepten kunnen gerust ademhalen: hij gaat op de boot naar Nederland, en staat in juni bij de dealer.

Afgelopen vrijdag begon moederbedrijf Fuji Heavy Industries met de productie van de 1.205 kg zware RWD-sportcoupé, die in samenwerking met Toyota wordt gebouwd. Hierbij moet je het zo zien dat Toyota grotendeels verantwoordelijk is voor het design, en de ontwikkeling en technische aspecten meer bij Subaru vandaan komen.

Zoals de boxermotor, toch een trade mark van Subaru. Dit 2.0 literblok levert maximaal 200 pk en 205 Nm, en is met een CO2-uitstoot van 159 gr/km volgens Subaru ’s werelds meest efficiënte atmosferische sportmotor.

De BRZ (Boxer, Rearwheel drive, Zenith) komt in twee uitrustingsniveaus, een gestripte versie, zoals de Britten die wel krijgen, is in Nederland niet aan de orde. De prijzen worden begin april bekend gemaakt, maar we weten al dat Toyota voor de GT86 om en nabij de 40k euro aanhoudt, dus dat zal met de Scooby niet heel anders zijn (als de yen niet zo sterk zou zijn kon het wellicht voor wat minder).

De verschillen tussen beide auto’s zitten in de vering (de BRZ maakt van een andere veerset gebruik dan de GT86), het interieur, maar ook het uiterlijk: de BRZ komt er (voor de fans) in de klassieke blauwe WRX-kleur, en met name aan de voorkant hebben de fabrikanten toch lichtelijk hun eigen draai aan de auto gegeven, waarbij de BRZ er volgens de PR-dame van Subaru (uiteraard) net even wat dikker uitziet. Uw mening?

Fascia: BRZ vs GT86



68 reacties

Schreeuwt om verlaging en/of grotere wielen. Verders: vet dat dit idd naar NL toe komt, hopen dat we deze vaak gaan zien, toch leuk om te gaan zien op de NLse wegen.
@kaasboerin: met een verlaging verpest je de veerweg en daarmee de wegligging op leuke boereweggetjes, en met grotere (en dus zwaardere* en bredere) wielen verpest je de lichtvoetigheid en speelsheid van een met opzet begrensd gripniveau…

*tenzij de de alllerduurste lichtgewicht velgen @ min. 2000€/stuk koopt – niet waarschijnlijk…
@Onehp:

Met bredere banden of velgen te leggen krijg je absoluut meer grip. Vaak zelfs minder als je ze niet opgewarmd krijgt, daarbij heb je sowieso meer rolweerstand. En als je wat moet passen zal je een andere offset moeten nemen waardoor je een vrij grote kans hebt dat de wagen van geen kanten meer wil sturen.
@Onehp: Ander onderstel hoeft niet per se slechter te zijn.. Hangt puur af van wat er nu op zit.. De velgen daar heb je gelijk in uiteraard. Maar mocht ’t puur alleen daarom gaat kan je beter een kart halen ofzeau..
@kaasboerin: mijn ervaring is dat er geen wondermiddelen zijn. Ik heb zo een sterk vermoeden dat het standaard onderstel zeer goed afgesteld zal zijn, als je dan zichtbaar gaat verlagen met hardere veren, dan wordt de ophanging onvermijdelijk meer één-dimensioneel. Ja hij zal vlakker door de bocht gaan op vlak asfalt op een circuit, maar voor de openbare weg is veerweg niet vervangbaar. Door de onvermijdelijke hogere rolstijfheid zal je ook alle andere parameters beinvloeden en je zal heel goed onderstellen moeten kunnen afstelen om dat allemaal op elkaar afgestemd te kunnen krijgen en dezelfde magische “handling mix” als de originele te bewaren.
En dan nog, hij zal per definitie nerveuzer zijn en minder ruimte geven om het onderstel naar je hand te zetten midden in de bocht.

Rijplezier irl =/= het snelst een circuit ronddrammen
Leuk speelgoed maar 40K is wel erg duur. Waarom een BRZ of GT86 kopen als je voor 33K al een megane RS hebt met 65 pk meer?
@pexiges: Achterwielaandrijving. En grote kans dat het minder snel stuk gaat ;-)
En een atmosferische motor. Dus hoger in de toeren en directe(re) respons.
@sir_smokalot: En 65pk en 150Nm minder en toch 7000 euro duurder. Nee, voor 40K koop ik wel een BMW 125i ofzo :)
@dawwg: die minstens 1450 kg weegt. En dus 40% zwaarder is dan de Sub.
Typo: 20%
@pjotr: 1
@pexiges: Ik vind dit net te weinig om het nou als een ‘sport-auto’ te zien. Dit verschilt natuurlijk voor iedereen, maar had liever wat meer vermogen gezien, voor deze prijsklasse. Dus +1
@pexiges: Ja want het leven bestaat alleen maar uit pk’s natuurlijk.
@Donstil: Shelby zei altijd Horsepower sells cars, torgeu wins races.
@meneersander: En zo is het.
@Donstil: Nou, voor het uiterlijk hoef je er ook geen te kopen en op praktisch gebruik zullen ze ook niet veel punten scoren. Verder is aantal PK’s vooral in dit segment heel belangrijk ja..
@pexiges: geen oprekkende distributieketting, zoals bij alle 1.4t motortjes van VW en Peugeot
@pexiges: voor een Mégane RS betaal je basis 34k, en eigenlijk ben je verplicht om de 1500 duurdere Cup versie met mechanisch diff te kopen omdat je anders nogal druk gaat zijn met Torque Steer waar je dan ook nog weer grotere (duurdere) wielen bij moet bestellen. Totaal kom je dus al snel op 36,5k Maar dan is het nog steeds iets goedkoper, daar heb je gelijk in.
@CasperH: Laat maar weten of je een BRZ of GT86 boven een Megane RS verkiest nadat je erin gereden hebt;)
Eerste wat je hiermee doet is een turbo opschroeven, en met 280 pk gaan rondrijden alsof je in een Sti rijdt.
Vind de BRZ neus wel mooier als de GT 86 neus. Dus doe de subaru maar!! :D
Ik zou even een jaartje wachten tot er een 300pk STi versie verschijnt, hopelijk dan ook met AWD
Ik ben het met vali1992nl eens, de neus staat de BRZ mooier als de GT86. Al vind ik nog steeds dat beide merken echt ruk-namen hebben verzonnen voor deze mooie wagens.
Doet deze mooie auto geen eer aan, ondanks de verwijzing naar het verleden van Toyota. En 40K is echt wel topgeld voor een dergelijke auto. Ondanks de ‘plussen’ zoals ‘Looks/RWD’. Betrouwbaarheid… mwaah, laten we dat nog even afwachten. Beide fabrikanten hebben een reputatie en die zal hooggehouden moeten worden. Maar ik wil toch wel eens zien wat deze 2.0Boxer gaat doen in de handen van ‘jonge gooi-en-smijt- piloten’ in plaats van de gebruikelijke 50 plussers die nu met een ongeblazen Subaru 2.0 rond rijden. We shall see said the blind man. :P
@TSI-tje:

Eigenlijk valt de 40k redelijk mee wanneer je kijkt dat zijn directe concurrent, de MX-5 ook 38k kost. Dan moet je het overigens ook nog eens met 40pk minder doen. De tweede concurrent, de RCZ kost ook tussen de 35-40k, alleen hier zit je weer te kijken met een turbo motor en FWD.
Dus hij lijkt me vrij marktconform.
Dan de vraag, “is 40k voor een auto voor erbij veel”, dat is afhankelijk van je portemonne ;-)
@jack_abarth: alleen jammer dat ie qua doelgroep t.o.v kostenplaatje zijn doel voorbij schiet. Die auto’s die je opnoemt kan een midlifecrisis figuur nog mee uit de voeten. Ik denk niet dat dat voor deze auto ook gaat gelden, het blijft toch meer een boy-racer GTI- achtige. Misschien een geslaagde 30er maar geen 45+er..
@tvrspeedsix:

Welke boyracer koopt zomaar een nieuwe GTI? Dat zijn er ook niet zoveel. Zie trouwens net dat een GTI ook nog ruim 33k kost met handbak, meer als dat ik dacht.
@jack_abarth: Wat betreft de RCZ ben ik het met je eens, maar, inderdaad die is een puist goedkoper. De MX5 is óók nog een Cabrio dus ook daar gaat je vergelijk mank. Blijft dus dat de BRZ/GT86 té duur is voor wat je er voor krijgt.
Heerlijke auto om te zien, volgens de ‘kenners’ een heerlijke auto om me te sturen, maar (hier) te hoog geprijst. Jammer….
-edit: nutteloze bijdrage-
Eigenlijk vind ik de toyota wat dikker uitzien dan de scoob.
Lijkt me een lekkere auto om te rijden, geschikt voor de nederlandse wegen
Hopen op een STI met 4×4.Maar het zal wel niet :(
@norge:
Hoedt u voor de fanboys, deze zal binnen 3 weken na introductie ergens uit een donkere werkplaats komen rollen.
Subaru gaat er moeilijk over doen (gespeeld) en uiteindelijk zal er een AWD met STi blok komen………
Waarom roept subaru dat nou, Mercedes heeft een atmosferische ‘sport’motor die ook 159 gram uitstoot maar wel 1.5 liter, 100pk en 2 cilinders meer heeft.
@jeanclaude: Geen boxer…
PR-meisje heeft gelijk 8)
Vind de Toyota net iets mooier… ik vind zo’n beugel op de gril echt vreselijk, net zoals op Peugeot.
koplampen van subaru, bumper van toyota aub
gewoon nog even wachten tot 2013. Dan is het laatste beetje BPM weg in NL. Auto kopen in Belgie/Duitsland en lekker inporteren. 19% btw, btje administratie en lekker zelf ophalen. Als iedereen dat doet dan garandeer ik je dat binnen no time de NL prijzen weer dichter naar Belgie en Duitsland gaan.
We betalen nu dus gewoon standaard te veel aangezien bij iedere BPM verlaging de dealers gewoon de prijzen verhogen en dus ook de marges.
Toyota frontje vind ik leuker. GT86 + 2JZ motor erin = winning
ook nieuws wanneer hij in Belgie komt?

en ja, de Subaru ziet er knapper uit dan het toyota afkooksel!
@Jantje_555: Wtf is het verschil eigenlijk?
Ik ben nog steeds niet overtuigd van deze bak. Maar ik heb hem nog niet op straat gezien dus er is nog hoop. :D

Wat ik wel al zeker weet, is dat ik liever deze achterkant op de Subaru had gezien:
http://static.autoblog.nl/images/wp2011/big/Subaru_BRZ_big.jpg
@Carreza: het blijft idd jammer van de Lexus-lights zoooooo tweeduizend en negen
Dan ziet hij er sneller uit dan hij werkelijk is…
Aan allen die meer pk/€ willen: U heeft de bestaansreden dezer automobiel niet begrepen, koop dan ook aub iets anders. Dank u.
@Onehp: En dat is? Een betaalbare auto met rwd?
Ten eerste is hij niet bepaaldf een koopje tussen de concurentie. Ten tweede, leuk RWD, maar 200pk en evenveel nm’s lijkt me niet ecvht heel spannend.
@jeffreym3: een lichtvoetige, speelse rijdersauto met veel feedback en een uitmuntende balans waar absolute prestaties moeten onderdoen voor het fijnere stuurwerk. Dus, nee, geen goedkope rwd auto, daarvoor kan je een lompe amerikaan kopen. Aangezien je vraag, zal je vast het verschil niet merken…
@jeffreym3: kijk ook eens naar jrmpower24 zijn filmpje, Chris Harris legt het goed uit @9:30
r2d2 via Android app
De vraag is nu; kan je hem ook zonder die lelijke achtervleugeltjes krijgen? On topic: Vind de GT 86 een mooiere neus hebben..dat zwarte balkie bij de soeb verpest het. Gewoon een lekkere grote gapende muil zou mooier zijn
Ik wil wel zo’n GT 86! toen ik dit filmpje hieronder zag kreeg ik gelijk zin om er in te rijden! Wat een lekkere motor en heerlijk geluid. een heerlijke auto om in te knallen!!!
http://www.youtube.com/watch?v=romf-G6CZ7g&feature=related
Met deze auto zou ik wel durven GTR of 911 intehalen bij de bocht, over techniek hoef ik verder geen uitleg tegeven!!
@reality2030: Leuk dat je dat durft, maar het gaat je never nooit lukken haha
Dus toch naar Nederland, degene die hem koopt is gek, en daar houd ik wel van ;).
@ Syliaca…hou je alleen van eigen automerk met 4 ronde kaas wielen onder ? ;-)
Hij is al in Nederland. Vorige maand een trailer vol gespot. Foto is terug te vinden bij spots.
Doe maar de BRZ, in het blauw, met grote “gouden” velgen… Zoals een echte Sub hoort te zijn :)
@Ikke_ferrari: Mijn zoon van 6 heeft daar een uitdrukking voor; all show, no go. Tenzij je de turbo’s van een Impreza d’r op schroeft sta je toch voor paal met je gouden wielen als je d’r uitgereden word (op de openbare weg) door een vertegenwordigers diesel.
@TSI-tje: doe je zoon de hartelijk groeten!

die jongen heeft er verstand van!
“sta je toch voor paal met je gouden wielen als je d’r uitgereden word (op de openbare weg) door een vertegenwordigers diesel.”

Schrik niet. Daar is hij niet voor gemaakt.

Als je deze auto laat staan omdat je bang bent om door een diesel (op de snelweg ? ) eruit gereden te worden. Heb je het echt niet begrepen…

Deze heeft nml een iets hogere fun factor dan de gemiddelde leasebak….
@anakiet: ach, en daar heb je in het dagelijks leven echt wat aan. Dwars door de bocht…. En als hem dus als ‘toy’/’funauto erbij’/’trackday auto’ komen we weer terug op de prijs van 40K. Dan is hij zéker overpriced.
Daar koop je een nog redelijk recente M3 voor, of een Donkervoort/Caterham. Steker nog, daar koop je 3 Mazda RX8-en voor. Dus, prijst de auto zichzelf uit de markt.
Zie je dat niet? Dan vraag ik me werkelijk af -wie- het niet begrijpt…. Ondanks de prijs vind ik het een mooie auto om te zien en zal het zeker wel fantastisch rijden. Maakt de té hoge prijs, in mijn mening, niet goed.
–vervolg– en het ging over de opmerking ‘gouden wielen in Subaru blauw’ Dan maak je een statement in mijn optiek. Een associatie met de Impreza STI/WRX uitvoeringen. En ja, dan sta je zeker voor paal als je op de snel-/-provinciale/
lokale weg ‘er uit’ gereden word door een vertegenwordigers-dieseltje…
onehp via Android app
@TSI-tje: dus jij gaat stoplichtracen omdat je subaru sti kleuren hebt? Als dat voor jou de belangrijkste overweging is dan ben je inderdaad aan het verkeerde adres. Je zal trouwens een héél straffe diesel moeten hebben om er van wég te rijden want 200pk/1280kg incl. chauffeur is ook niet zo armzalig.

En vergelijken met 2e hands? Daar is iedere nieuwe auto kansloos als je afziet van de nieuwe kwaliteiten die je overduidelijk negeert. Tuurlijk ieder zijn opinie, wat stoort is dat je de USP totaal negeert. Nogmaals, deze twee doen NIET mee aan de pk race en altijd maar sneller-snelst race. Wat het wel is, is iets wat de kwaliteiten combineert van een praktische maar zware M3 en een lichte en speelse maar onbruikbare Caterham roadsport. Voor op de openbare weg in de eerste plaats, waar je “sneller” fun kunt hebben omdát de fun begint aan lagere snelheden dan in andere pure rwd sportcoupes. Iets wat tot vandaag niet bestond op de markt en IMHO leuker irl dan een Ferrari…
@Onehp: Nee, je trekt mijn woorden uit z’n verband. Dikke uitlaten, grote spoilers,gouden wielen, bepaalde kleurstellingen.Daar creëer je bewust associaties en verwachtingen mee. Als je dat niet snapt….
Daarnaast kost het ding hier 40 mille (!!!) voor een stukje speelgoed is dat heeel behoorlijk ! Vandaar dat ik stelde dat er ander, tweedehands, speelgoed zat te krijgen is mocht je dat ambieëren. Nogmaals (want dat stukje lees je niet geloof ik) ik vind dit ook een heerlijke auto, maar de prijsstelling, hier in Nederland, staat niet in verhouding tot het produkt. Dit geheel in tegenstelling tot wat deze auto in de US moet kosten. Daar is het meer ‘in lijn’ Moeilijk hé? Lezen.
@TSI-tje: nee ik denk dat ik de nagel op de kop zit. Dit is een liefhebbersauto en al jou overwegingen hebben er – nog steeds – weinig of niks mee te maken. Hoe je de auto aankleed, “looks”, wat hij kost, hoe snel diesels zijn, wat tweedehandse auto’s kosten, etc. heeft weinig betekenis als je dit autootje snapt. Dan weet je gewoon dat er geen “ander speelgoed” bestaat met hetzelfde concept als dit en daarom heb ik er dan ook “lang op gewacht” (quote Chris Harris).

Een enkele redenen dat ik er geen koop: de net te krappe achterbank – ik heb zo een vreemde eis dat men met zijn 4 volwassenen in de auto moet kunnen en daar had ik graag wat stijl voor opgeofferd.

Subaru/Toyota: ik wil een shooting brake versie à la FF!!!
–vervolg– En over die ‘vertegenwoordigers diesel’ Die hoeft niet zo enorm’dik’ te zijn hoor. Ik heb zelf een auto met een atmosferische motor van 275Pk (welliswaar geen boxer, maar met een 4.0L 8 cilinder beslist geen tobber) en ik moet toch bij tijd en wijle lelijk mijn best doen om de stropdassen in hun TDI/TDCI/HDI/CDTI/CRDi’s bij te houden. Natuurlijk moet dit niet de minst gemotoriseerde diesel zijn, maar de ‘middenmoot’ en top segment in de diesels doen lekker mee.
een verademin van het NL wegdek
Op 19 en 20 April is de BRZ al even in Nederland! Op het circuit van Zandvoort, kun je naast een coureur meerijden met de spectaculaire BRZ!

Schrijf je nu in!
http://www.subaru.nl/subaru-experience.aspx

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).