Subaru BRZ is hier!

Auteur: , 83 Reacties

Oh, dus u vond de GT 86 van Toyota maar een schreeuwerige opvalbolide? Dan is zijn Soeb-broertje misschien de betere optie. De sportcoupé is onthuld -het werd een keer tijd- en dus rijst de vraag: welke kies je? De Toyota GT 86 of de Subaru BRZ?

De buitenkant van de BRZ komt grotendeels overheen met de Toyota-evenknie. Hij is 4,24 meter lang, 1,78 meter breed maar met 130 cm wel één cm hoger dan de GT 86 (verlaginssetjes, nog nooit had een auto ze harder nodig). Een iets minder schreeuwerige voorbumper en dito achterbumper zijn de overige punten waarop je ‘m kan onderscheiden, evenals de badges en het ontbreken van een achterspoiler natuurlijk. De sushitafel achterop bij de BRZ STI Concept heeft het dus niet gehaald.

Onder de kap ligt, zoals aangekondigd, een 2.0-liter boxermotor. Laag zwaartepunt, lekker veel toeren (maximaal 9.000 rpm) en een vermogen van 200 pk (7.000 rpm) en 205 Nm (6.600 rpm). Schakelen kan met een handbak, of een automaat die te bedienen is met stuurflippers en eveneens zes verzetten telt.

het vermogen is dus gelijk aan de GT 86 van Toyota, maar het mag geen geheim meer zijn dat Subaru aan een hetere versie met meer aarspeper werkt. Hoeveel vermogen die meekrijgt is alleen nog onbekend. Opvallend is dat Subaru al wél een gewicht heeft genoemd voor de coupé. En hij weegt ….*tromgeroffel* … 1.220 kilogram! En hadden wel al gezegd dat ‘ie achterwielaandrijving heeft? Nee? Bij deze dan.



83 reacties

Alsnog, die achterkant is nog steeds om van te walgen.
@bigcar: volledig mee eens… Die concept zag er tenminste anders uit dan dat ding van toyboota, en toen dacht ik nog dat deze mooier zou worden, maar het maakt blijkbaar geen hol uit..
@bigcar: Ik vind het heel erg, maar ik ben er gewend aan geraakt. In het begin was ik van een heel andere mening.
@masterstig: als ze die achterlichten / achterkant weer normaal maken, zal ik er nog een keer over na denken ;)
zoiets bijvoorbeeld:

http://pictures.topspeed.com/IMG/crop/200910/2010-toyota-ft-86-concept-3_460x0w.jpg
@bigcar: Het concept was idd gaver, alleen bij een concept weet je van tevoren al dat hij er niet zo uit zal zien bij het productiemodel.
@masterstig: helaas…
@bigcar: Ik vind dit juist een hele mooie auto ook mooier dan de Toyota GT-86 ben benieuwd. Een lekkere wagen voor niet al teveel geld.
@agera: ik ben toch van mening dat je met dat geld wel wat leukers kan halen ;)
@bigcar: Tuurlijk laat dat duidelijk zijn voor 50k haal ik ook veel liever een andere auto :P Niet zozeer vanwege de prijs, maar ik heb niet zoveel met auto´s met weinig ruimte. Erg comfortabel zal het niet zijn, dus niet erg handig voor een lange rit.
Ik denk alleen dat deze auto kwalitatief niks onder zou doen voor een Duitser. Hoe vaak zal een Subaru met pech langs de snelweg staan vanwege pech, nooit tot bijna nooit. Subaru´s zijn gewoon zeer goede auto`s betrouwbaar en niet kapot te krijgen.
Het aanschaffen van een Subaru zal geen slechte koop zijn, ieder geval veel beter dan de meeste auto´s (zoals Franse auto`s en gelijk tot bijna gelijk aan Duitse auto´s).
Heel erg benieuwd ben ik naar de nieuwe STI versie van Subaru die binnenkort uitkomt. Zal vanouds weer een sportiefe Subaru worden met een fantastische wegligging en stuurbeleving.
@agera: +1, me2 ;)
Goh, wat zou mijn keuze nou zijn? :D Mooi bak dit trouwens.
Echt een ontzettend wijze kleur! Wel een beetje sjonnie velgjes? :D
@euro95: Die wielen zitten ook niet echt mooi in de wielkasten. Ietsje breder en een ietsiepietsie lager zou mooier zijn. Lijkt nu teveel op een rally auto.
baap via Android app
Vind de voorkant een beetje Peugeot!!! Opzich wel een geslaagd model!! Motorblokje is ook gaaf..hou wel van hoogtoerige schreeuwlelijkerts en vooral met een boxer-roffeltje!
@baap: En toch… hoog toerig schreeuwertje is leuk, maar vind de prestaties toch wat tegenvallen. 200pk klinkt wel leuk maar met slechts 200Nm koppel moet je je wel een ongeluk schakelen om er een beetje gang in te houden. Uit de 2.0TSI in mijn Scirocco komt 200pk met 280Nm en mijn vorige GrandePunto Sport had uit een 1.4 turbo 120pk en 200Nm. Dat zijn dan turbo motoren en ook die moet je al een beetje op toeren houden om de gang bij inhalen er in te krijgen. Bij deze is dat nog extremer. Ben zeer benieuwd naar de prijsstelling en hoe zich die verhoudt tot de turbo motoren van de concurrentie en of daar nog een positionering boven komt.
@BJ:
Klopt, ik rij zelf ook een 1.3 turbo, maar er is ook zeker iets te zeggen voor een N/A hoogtoerige motor, vooral geluid (turbos dempen nogal) en je hebt natuurlijk geen turbogat en lag. Wat je dan wel mist is het grote koppel in het midden gebied inderdaad. Maar voor zover ik weet is dit gewoon een EJ20 blok, wat ook in de Subarus ligt maar dan zonder turbo, dus ik weet niet hoe het met de internals zit, maar anders zijn er vast turbo kits verkrijgbaar.
@Lan_Evo: Ja precies, ik ga er ook vanuit dat Subaru zelf nog met een versie gaat komen waar een turbo opgeschroefd is, maar ik vraag me zeer af wat dat met het prijskaartje doet…
@BJ:
Hmm, denk dat je dan wel kan rekenen op +5/10k, zal er ook aan liggen wat ze allemaal mee pakken dan qua onderstel/remmen etc. Alleen vraag ik me sterk af of ze wel met zo’n versie gaan komen, ik denk dat de aftermarket scene rond deze auto heel groot gaat worden (Toyota heeft zelfs expres nu al alle technische gegevens van de auto rondgestuurd naar verschillende tuners etc.) en daar kan je dan waarschijnlijk voor minder geld terecht. Ligt er misschien ook aan hoeveel succes ze hebben met de ‘gewone’, maar denk niet dat er snel een andere versie komt eerlijk gezegd. Mja dat is puur wat ik denk, kan het ook mishebben natuurlijk, als ze wel met een andere versie komen gok ik op 10k extra in NL.
Zeker leuk, maar kunststof deel in de grille? Beetje jammer…
@V-Power: toevoeging: Toyota neus + Subaru kont = :D
Ik vind dit er toch wel een stuk subtieler uitzien dan die schreeuwerige ToyBota, dit zou zonder meer mijn keus zijn.

Nu nog een cabrio-versie, en de spirituele opvolger van de Honda S2000 is daar!
@potver7: +1, mooi gesproken! Alleen hoeft het niet persé de prijs te hebben van de honda s2000 ;)
Hoe lang zal het duren voordat de meest schreeuwerige bodykits op de markt verschijnen? Van mij zouden ze wel die neus van het prototype mogen namaken en er op schroeven, die was echt veel mooier. Dit lijkt teveel op een Peugeot.
Wat ik vreemd vind, Subaru is bekend door een model met een spoiler achterop en een relatief schreeuwerige voorkant. En zie hier, een Subaru zonder spoiler, terwijl de Toyota broeder dat allemaal wel heeft. Oke, het Toyo-front is Toyota-like! Maar spoilers niet bepaald…
Dit is gewoon de lelijke versie van de GT86..
@kaasboerin: Of andersom ;)
@griffendahl:
Wat gaat hij ongeveer kosten??????
Als ik naar die eerste foto kijk en focus op de voorkant, dan zie ik toch echt een Peugeot 508. Dat is een mooie auto hoor, maar van een sportieve Subaru mag je toch wat anders verwachten.
Opvallend, mensen blijven zeuren over de styling, terwijl dat eventueel altijd nog aan je smaak aan te passen is. Ik ben vooral onder de indruk voor de klassieke aanpak van dit ding. Hoogtoerige atmosferische motor, achterwielaandrijving en…. Ze hebben m licht weten te houden. 1200 kg is echt niet heel zwaar voor zo’n ding, ik had verwacht dat de productieversie veel zwaarder uitgevallen zou zijn.

Hoewel een ‘superleggera’ met nog een tikje extra vermogen natuurlijk altijd mag :)
Deze is beter dan de Toyota. Maar ze zijn echt de mist ingegaan met de lampen. Ze zien er allebij Hyundai uit!
En een Subaru met acterwiel aandrijving… dat hoort toch niet?
Ik denk dat als ze de gt-86 in het wit hadden voorgesteld hij heel anders beoordeeld zou worden, ik vind de achterkant er nu een stuk beter uitzien.
lelijke voorkant, wel prachtige achterkant, ik ben 15 dus doe er maar een dikke achterspoiler op!
baap via Android app
@jordy14: 14 toch? Van mij mag je een spoilert jongeman!! :)
Pfoe wat een gezeur weer over de styling zeg, gelukkig ben ik toyota-en subaru fanboy ^^ persoonlijk kan ik niet kiezen tussen beide. Het zijn alleibei gewoon mooie waggies!
Veel beter dan de Toyota, nog steeds veel lelijker dan de concepts…

Die plastic balk in de neus is storend, maar goed, daar komt voor 75% een nummerplaat overheen dus dat zal uiteindelijk wel loslopen denk ik.. Overigens vind ik de velgen ook niks, maar daar is ook wat aan te doen…
Voor mij graag de sti versie… http://jalopnik.com/5860155/subaru-brz-concept-ii-photos/gallery/1
@deepep: Inderdaad! zo moet hij zijn. Ben zeer benieuwd naar de sportievere versie.
die achterkant vind ik nog wel een beetje subaru-achtig maar die voorkant is toch wel erg toyota
MOOI! Kan ik eindelijk mijn MANTA inruilen.
@beiersmeisje: Niet doen joh is zonde.
Dit is gewoon de standaard versie, dus saai, lelijke bumper etc. die koplampen zijn echt niet mooier dan Toyota. Hoe saai wil je het hebben,
Ik wacht met smart op de eerste tuners, ik vind de bumper echt lelijk.
Waarom zijn die concepts altijd zo super spannend, en het uiteindelijk productiemodel altijd zo’n enorme teleurstelling? Hoezo kan nou gewoon nooit een concept in vrijwel ongewijzigde vorm in productie gaan?? Ik moet er van huilen..
Het beloofde gruwelijk spannende auto’tjes te worden maar het eindresultaat is weer jammer. Heb het voornamelijk over het design van de twee.
@MLTB: Nieuwe camaro (of nieuw, meest recente model) vind ik er nog altijd concept-achtig uit zien. Ze kunnen het dus wel in autoland ;)
@V-Power: Mee eens, maar dat is dan ook echt wel 1 van de zeer weinige..
2 liter Subaru Boxer.
Waarvoor er drie miljoen tjoenerts zijn.
Een onderdelen aftermarket waar ieder ander merk jaloers op is.
En Subaru’s zijn lelijk per definitie
Waarom denken jullie dan dat er een Subaru Boxer in ligt ipv een Toytoa motor?
Wat is er mis mee?
Met kenteken valt de bumper inderdaad niet meer op :)

http://img534.imageshack.us/img534/9299/0mt3scwv.jpg
Vond de achterlichten van het concept em mooier staan dan deze. Maar alsnog beter dan die van de toyota.

Doe mij maar het neusje van toyota, en de kont van subaru, met een leuk spoilertje erachterop.

Dan mag ie op de stoep.

Ik vermoed eigenlijk dat Subaru de spoilert bewaard voor de toekomstige sport-versie?
@kliko: kom maar snel met een rijtest AB!
Kan niet wachten om dit ding in het echt te zien! :D
Zo in het wit is het wel een erg saai en anoniem ding.
Beter dat ze die STI concept ongewijzigd in productie nemen, dat red het model tenminste nog.
Tsja, hetzelfde als de gt86..boeie…Motor is hetzelfde…boeie…
Subaru it is!
Mooier dan de Toyota en ook een sportiever imago van het merk.
Ach, Ik vind deze ook wel lekker. Inderdaad een stukje laten zakken, iets dikkere wielen d’r op en klaar !
(voor beide, de Toyo én de Soeb)
Als ik de reacties zo lees lijkt het of bijna niemand hier in spannende auto’s gereden..

1200kg 200pk 8000rpm boxer laag zwaartepunt, compact, rwd!

En dan gaat het tutjesvolk (vag fans ws) over lampjes zeuren…

Sorry, maar dit zijn ws eindelijk weer ’s betaalbare fun auto’s mét rwd!
(Hint; als je erin zit met een big smile zie je de buitenkant niet)
@spylegion: Nog maar een keer: waar haal jij vandaan dat deze betaalbaar is? 32.000GBP in Engeland voor de Toyota versie. Dat is omgerekend al meer dan 37k Euro. Maar ik weet zeker dat er nog een boel pretbelasting overheen moet. Dus dat zal 45 a 50k euro worden? Niet bepaald betaalbaar…

Een Clio rs cup. Dat is betaalbare lol. 25k euro voor dezelfde specs. Clio is mogelijk een tikje lichter ook nog.
@baasbas: Renault… Renault… Geen franse meuk hier!
@G-Ammo: Ik heb liever ook geen Franse auto. Maar zelfs de haters moeten volgens mij toegeven dat de Cio rs cup een verdraaid leuke aanbieding is voor dat geld.

Zoals het er nu uitziet gaat dit qua prijs midden tussen de Audi TT’s en BMW 1 coupe’s… En die zijn dan nog beter gemotoriseerd ook. Waarop moet deze Suyota het winnen? Sturen. Maar een BMW 125i coupe stuurt ook goed. Op uiterlijk? Meh. Dat is subjectief. Op “merkstatus” e.d leggen ze het sowieso af…
@spylegion: Hoe meer coupe’s hoe beter, dat sowieso. Maar juist als je in een spannende auto rijdt krijg je een beetje gevoel bij wat deze auto te bieden heeft. En hoewel dat betaalbare maar zeer de vraag is, lijkt de grootste asset de RWD te zijn en wellicht het geluid. Maar zoals ik hierboven al zei, er lijken andere spannende auto’s te vinden met een op papier betere motor. Om als voorbeeld mijn Scirocco te geven; 211pk @ 5300RPM – 280Nm @ 1700RPM – rijklaar gewicht 1270kg en ook een laag zwaartepunt (>10cm lager dan een Golf). En zonder opties heb je die al voor ~34k. Andere voorbeelden zouden de Peugeot RCZ kunnen zijn of de Megane RS.
Ik vind eerlijk gezegd de Toyo versie iets mooier, alleen door de iets agressievere voorbumper, voor de rest is het gewoon een rebadge natuurlijk. Zat eigenlijk te denken wat voor concurrenten deze auto heeft, maar kan er eigenlijk zo snel geen verzinnen, S2000 en RX-8 zijn beide uit productie. Misschien de MX-5 (minder power, maar wel goedkoper)?
@Lan_Evo: Denk aan 370z.
@2176cc:
Ja, zat ik ook aan te denken, maar die is volgens mij ook wel flink duur tegenwoordig, wel meer vermogen dan ook, maar ook weer zwaarder.
Maximaal 9000 tpm maar het max vermogen op 7000 tpm? Dan voegen die 2000 extra toeren maar weinig toe. Maar goed, zal nog steeds een heerlijk wagentje zijn.
Niet bepaalt een uitgesproken mooie coupe evenals z’n broeder.. Wel hulde voor beide fabrikanten dat ze dit soort kekke apparaatjes op de markt brengen.. en dat in deze tijden.. aankomende hit voor SEMA 2012..
De voorzijde lijkt een face lift van de peugeot 407 en dat is geen compliment. De achterzijde is mooier dan de toyota.

Kortom de merknaam moet de doorslag geven. Mijn keuze is de subaru
http://www.blogcdn.com/www.autoblog.com/media/2009/10/ms2009_015-620op.jpg
http://pictures.topspeed.com/IMG/crop/200910/2010-toyota-ft-86-concept-3_460x0w.jpg

:(
@eenpaard: het zijn vooral de overhangende bumpers die de balans om zeep helpen.
@eenpaard: Snif.. wat een verdriet.. de achterkant had ZEKER zo moeten blijven.. maarja.. een concept 1 op 1 in productie zetten lukt nooit. Ik snap niet waarom dat nou nooit lukt.
ik vond het concept toch véél belovender,helaas..
die eerste foto.. die lijnen doen mij erg denken aan een 370z haha :D
eindelijk een coupe en geen ‘hothatch’
Ding staat vooralsnog veelste hoog op zn poten.
gewoon even wachten op de sti versie van deze auto
gewoone impreza stelt ook niet veel voor
klein voorbeeldje een sti uit 1997 gaat al 2 sec sneller naar de honderd dan de nieuwste scirroco tsi R
Vind de Soeb mooier ,maar zou toch voor De Toyo gaan,nostalgie ;)
@norge: Koop voor dat geld dan gelijk een originele Hachi Roku zou ik zeggen.. nog leuker.. denk ik..
nou veel verschil is er niet maar hoe kan subaru zo snel het echte model tonen en toyota heeft er 3 modellen voor gebouwd voor het defintive model ik heb zo het iedee dat ze daar in japan de boel bedotte eer ze in productie gaan zijn ze weer anders las boven ergens een reactie over de tankklep kan toch niet ergens anders zitten hebben toch de zefde motoren of niet soms lijken wel fotoshop
@silverline: ik durf écht niet naar jouw studieniveau vragen
wtf met die onsubtiele peugeot muil
Op zich best een leuke sportwagen, deze “Toybaru” maar dan moeten we de concepts snel vergeten.
De productieversie is wel erg save …
Na lang wikken en wegen zou ik denk ik toch voor de subaru gaan

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).