Subaru BRZ STi krijgt slechts 230 atmosferische pk’s?

Auteur: , 74 Reacties

Subaru BRZ STi gerucht numero 983: geen turbo maar een atmosferisch blok met 230 pk zouden in voorbereiding zijn voor de BRZ STi.

We hebben de gekste verhalen gehoord over de BRZ STi. Eerst zou het ding 250 pk krijgen, toen 280 pk dankzij een twinscroll turbo op de viercilinder boxer. En nu denkt Auto Express te weten dat al die plannen niet doorgaan en dat de STi een upgrade krijgt ten opzichte van de stock BRZ -die goed is voor 200 pk- van twintig tot dertig pk.

Deze pk winst zou behaald worden door variabele kleptiming en een aangepast uitlaatsysteem. Reden voor deze minder heftige upgrade zou zijn dat een turbocharger met fatsoenlijke intercooler niet goed zou passen onder de kap van de BRZ. Ook zou een geblazen motor minder goed passen bij het sportwagenkarakter van de Subaru BRZ dan een atmosferische motor. Om de BRZ STi verder sportief te maken worden er 18 inch wielen, een aangepast sportonderstel en pittiger remmen gemonteerd.

Vraag is nu of dit een afleidingsmanoeuvre is of dat alle tuners die al een turbo in de BRZ hebben gehangen die doen zonder goed na te denken over koeling en betrouwbaarheid. Of komen er wellicht twee snellere uitvoeringen, één met turbo en één zonder? Time will tell…



74 reacties

Ondernemers hebben nooit autopech toch. of wel!?.
1 gt 2.0 met 4-wd en ong. 211 pk als “standaard” update (net als de impreza’s van vroeger) en 1 STI opgeboord naar 2,5l met dikke garet turbo en minimaal 280 pk? Lijkt mij de beste optie?
Leuk ding.
Ik weet bijna zeker dat er een turbo versie komt.
Ik bedoel de woorden “Subaru” en “turbo” horen toch gewoon bij elkaar.
@bmw-e30-7bh: Subaru en bejaarden ook
@pjotr: Tja, voor welk merk geldt dat niet? Kijk maar eens naar hoe veel ouwe sokken er met Porsche rijden…
230pk is meer dan voldoende, Subaru moet alleen alles op alles zetten om hem dan zo licht mogelijk te houden.
integralechubasco
@bofkont: eens, het is voor de snelwegheld misschien een doorn in het oog ‘maar’ 230pk… omdat ze bang zijn door de eerste de beste 116 cdti met ms-pakket er uit gereden te worden.
Maar ja er is nog meer dan een beetje gas geven en remmen op een 6baans weg al zulleen de meeste helden daar nooit komen…
En op die plekken heb je liever een lichte atmosferische toeren”jankende”motor in het vooronder (of middenin)!
@integralechubasco: Kijk jij begrpijpt het :)
@integralechubasco: Nooit met een STI gereden merk ik.
Wel wat voor @desjonnies: .
Subaru boxermotor altijd +1.
Dit zou de perfecte upgrade zijn denk ik. De spoilers maken hem er overigens niet mooier op.
..zou wat zijn ! Er dan uitgereden worden door een Renault Megane Station 220…grinnik. En de kindertjes maar zwaaien naar het manneke in de ‘snelle’ blauwe sportauto :)
@Megakix: Ik wilde iets gaan zeggen, maar je hebt blijkbaar zo’n goeie droom. Ik zal je niet ontwaken.
@Megakix: Inmiddels wakker geworden?

Megane; minder pk, meer gewicht. Denk je werkelijk dat die de BRZ sti er dan uit rijdt?

Bovendien snap je de insteek van dit apparaat niet helemaal geloof ik… Weet niet of je wel eens buiten komt, maar je hebt ook wegen met bochten, daar is deze dus voor gemaakt, niet de rechte. Daar heb je inderdaad de saaie bakken voor, die lekker snel in de rechte lijn zijn…
@notsobig: Hij heeft hier wel een punt. Rechtdoor legt zo’n bakkie het inderdaad af tegen een Megane Estate GT 220. Wanneer je deze vergelijkt met de std GT86/BRZ dan heeft de Megane 20PK meer, 135NM meer en weegt maar 150KG meer. Daarbij komt dat die specifieke Megane ook wat onderstel en remmerij aanpassingen heeft gekregen waardoor het deze BRZ best wel eens voor schut zou kunnen zetten op circuit.
@djauweh: Ik weet niet waar je die info vandaan haalt maar ik kom op een verschil van 186kg bij de 190pk versie en dat is toch behoorlijk wat hoor…
En denk je serieus dat een Megane met een aangepast onderstel en remmen een betere wegligging heeft als een BRZ??? Wel eens van zwaartepunt en gewichtsverdeling gehoort?

En daarbij nogmaals de BRZ is gewoon gemaakt om dikke fun te hebben op bochterige weggetjes. Die lol krijg je echt niet met een Megane…
@notsobig: here here

De peekaa junks gaan zowiezo aftermarket opties hebben. Plus als je meer peekaas steekt (ipv gewicht bespaart) dat zit je ook met dikkere banden en minder fun op de gemiddelde landweg. De BRZ/GT86… gaat voor praktisch rijplezier – ipv cijferjes en een wagen die te snel en kostelijk is voor de gemiddelde weg en chauffeur.

Hopelijk is het een serieus pakketje – seam welding bvb – compostiet – … Ik denk dat het een classic in the making is.
@notsobig: waarom zou ik het niet helemaal snappen ? Neem ik toch gewoon de Megane RS (zonder extra kont)! Rijdt deze BRZ weg op elk landweggetje …. en …. is sneller in rechte lijn. Vervolgens is de prijs absoluut lager dan een BRZ.
Kortom, de BRZ is een geinig bakkie, maar helaas (nog) te weinig vermogen om zelfs indruk te maken op een Megane Estate 220Pk. En dat is….eeehm..droef.
@Megakix: Kortom je snap er inderdaad weinig van, het concept van de BRZ en het verschil tussen werkelijkheid en specs op papier, maargoed ik laat je maar verder dromen over de Renaults, weltruste…
@notsobig: wat brabbel je nou allemaal, bengel ? Jouw hele eerst volzin is zó ontzettend warrig…laat mij dan maar door jou bestempeld worden als ‘hij-nie-snappe’. Helemaal ok ;)
@Megakix: Sorry was de zinsopbouw te ingewikkeld voor je? Ik zal het voortaan proberen simpeler te houden voor je. Anders snap je het niet meer.
En noem je iedereen die geen ouwelul is een “bengel”? Voel je je daardoor wat minder oud ofzo?

Als iets van bovenstaande niet helemaal begrijpt, zeg het maar! Dan probeer ik het je nog simpeler uit te leggen…
@notsobig: jij bent ‘not so big’…dus ik vatte dat samen in het woord ‘bengel’ ;).
Verder is het exact zoals @E34M5Touring het beschrijft; schreeuwerige auto (overigens best mooi!), die relatief weinig prestaties hieraan verbindt. En da’s jammer.
@notsobig: Iedereen snapt waar die auto voor bedoelt is. Maar dat is 10% van de tijd. De rest van de tijd (van en naar je werk/winkel etc.) blaast een dikke diesel je links en rechts voorbij. En dat is denk ik ook het punt wat @Megakix: probeert te maken. Tuurlijk is PK’s niet alleszeggend, maar er is ook nog zoiets als real life driving ipv die zondagse knalsessie op een lekker b weggetje. En dan sta je toch een beetje voor lul met je sportscar. Nogmaals, ik snap best waar die auto voor bedoelt is maar dat is niet waar hij 100% van de tijd in uitblinkt.
@E34M5Touring: Zo’n auto koop je juist voor die 10% van de tijd (of 100% als je hem “voor erbij” koopt), dat er andere auto’s in rechtelijn sneller zijn boeit verder helemaal niets. Hoevaak gebruik je al de pk’s van de auto en trek je voluit op? Dat is toch ook maar “10%” van de tijd?

Dus de vraag is koop je een auto om voor 10% van de tijd stoplichtsprintjes te winnen of koop je een echte rijdersauto om 10% van de tijd lekker te geniet van bochtjes?

Het is maar net wat je doel is en wat je het leukst vind… Sommige mensen kopen 4×4 om lekker offroad te rijden. Dat doen ze ook niet 100% van de tijd. Staan ze dan ook maar voor lul, omdat andere auto sneller weg zijn bij stoplichten?
@notsobig: Tuurlijk niet. Maar van een 4×4 wordt niet verwacht dat hij sneller is, van een sportwagen wel. En je kan lullen wat je wilt, een 320D ligt ook perfect op de weg, kan dus ook prima op een Bweg uit de voeten en laat op tussenacceleratie zo’n BRZ achter zich. That’s the point. Een beetje extra vermogen is niet ALTIJD slecht. Het hoeft ook geen 500pk onhoudbaar ding te worden. Maar 300pk kan de auto prima hebben. Sterker nog, past in mijn ogen beter bij de uitstraling.
@E34M5Touring: Leg de specs eens naast elkaar scheelt bijna niets qua acceleratie en topsnelheid (als we ze toch op papier gaan vergelijken). De BRZ lijkt mij op de b-wegen toch heel wat leuker en speelser doordat hij lichter is en een lager zwaartepunt heeft…

Van een echte leuke rijdersauto (zoals bijvoorbeeld de BRZ, mx5 ed) verwacht ik niet dat ze alles en iedereen op acceleratie eruit rijden, daar zijn ze niet voor ontworpen en daar koop je hem niet voor.
@notsobig: Blijkbaar zoeken we beide wat anders in dezelfde auto. Laten we het daar maar op houden. Ik vind het een beetje een overhyped ding. Ik vind het vreemd dat ze een auto bewust smalle banden meegeven om hem een overstuurkarakter te geven etc. Prima voor een start up model maar als ze dan met een potentere versie komen mag er van mij wel iets meer bij. Plak er iets bredere banden onder met een mooie 280pk boxer en je hebt hetzelfde resultaat. Nogmaals het hoeft van mij geen 500pk bandenverscheurend monster te worden, maar voor de wat gevorderden der bestuurders kan een beetje meer power geen kwaad.
@Megakix: als je zo nodig een straatrace wil winnen, koop je nog het best een rotonde!
@solz: haha ! Moet je wel marokkaan voor zijn ;)
@Megakix: laat staan dat hij een gechipte Laguna 3 met 225pk en 480nm tegenkomt :)
@dutchiehd: inderdaad…kortom…poeh, het is me wat met die BRZ. Lots of show, really no go !
Wordt 230Pk met een atmosferische 2.0 niet een koppeloos geval…en is dit niet nu ook al het probleem van de ToyoBaru?
115Pk/L is best veul voor een straatauto met emissie eisen enzo…..
dit is dan alweer.beter dan die gt86.. qua power de gt86 is op maten enzo weer uniek
@karsvdtuin: bijna alles is het zelfde aan de twee modellen
@betonstaal: was het niet zo dat bij de gt 86 het getal 86 terug kwam in dingen zoals boring soort zaken… dat daarom de gt86 zo uniek is?
Op deze auto SVP geen turbo, het pure, atmosferische karakter maakt deze auto juist zo bijzonder. Als ie dan toch meer vermogen moet, boor het blok dan op, verhoog de compressie iets en zet er scherpere nokken in. Wordt het blok nog hoogtoeriger van :)

En als het dan toch geblazen móet, dan graag met een supercharger, zodat je geen turbogat krijgt.
@dondeboer: Of nog mooier, een beetje extra atmosferisch vermogen in combinatie met een (veel) lichtere body.

Of zoals een wijs man ooit zei: “Simplicate, then add lightness”
@dondeboer:
Die wijze man zei “to add speed, ad lightness”
Was getekend Anthony Colin Bruce Chapman….
Slechts 230 pk”s ….Audiblog / PKBLOG , een turbo geeft een blok een totaal ander karakter , primair gaat het bij deze auto om de handlingt…..DIE AUTOS ZIJN ER AL NAGENOEG NIET MEER….
ppppfffffff…..
Een auto zonder concurrentie in z’n klasse(afgezien van z’n Toyota tweelingsbroer/zus). De enige tuning die ze wat mij betreft op deze auto mogen doen is een stuk lichter maken en nog veel hoogtoeriger…
Maakt me niet uit wat ze motorisch gaan doen als ze die afschuwelijke achterlichten maar vervangen voor exemplaren zoals in bovenstaande fotosoep.
Geweldig.
Dan kun je er straks net zoveel aftermarket spullen opzetten als je zelf wilt.
Bij de Impreza kun je je ‘gewone’ WRX naar STi upgraden, zuigers, drijfstangen (STi stangen zijn gesmeed staal) en zullen er ombouw Turbo kits op de markt komen.
Zoals nu vele Subaru’s in aangepaste vorm rondrijden.

Zelf loop ik erover na te denken om een zesbak uit een latere STi met diff, aandrijfassen en starterkrans te kopen, de vijf-bak in een STi-R type is errug kort en dat komt het benzine verbruik niet ten goede.
@desjonnies: een latere STI 6-bak is een hele goede keuze, zo rijden er meerdere GT Turbo’s in Nederland rond. Die bakken zijn echter nog steeds eng duur en dat is jammer.
Ik heb de GT-86 gereden (itt veel mensen die hier reageren dat atmosferisch super is en dat 200 PK genoeg is) en hij komt echt kracht te kort om ECHT fun te zijn.

Turbo lijkt me niet handig ivm plotselinge vermogensopbouw + petjes = boom/lantaarnpaal in zijkant. Ik zou gaan voor een compressor.
@wimpster: de beperking in deze kan ook de bestuurder zijn icm de omgeving . Of te veel stoplichten gezien….
@Tweede Woning: Zou kunnen idd, je kent me tenslotte niet. Hoe vond jij hem rijden?
Leuk als ze ‘m atmosferisch houden. Maar mijn Subaru hart roept ook heel hard “turbo!”. Dubbel gevoel hierbij dus.
@ej20g: Nou idd ! Dus ik verwacht iets in de trant van WRX STi met turbo en rond de 300 pk

en verwacht dat de sti een 230 pk wel uit de atmosferische motor haalt en dus de echt rijders auto blijkt !

BTW, niet met de soeb gereden maar de GT86 , heerlijk sturen en reageren en geeft een heel duidelijk gevoel door aan de rijder… maar vind dat ding met zn 200 pk echt tegen vallen ! Zeker op het lage gewicht had ik verwacht dat er echt power in zou zitten, wat ik dus niet het geval vind !
@wimpster: Ik heb er ook in gereden, zondag nog, en ik moet zeggen dat het op de snelweg inderdaad niet over houdt qua pk’s. Echter, op bochtige weggetjes (want daar is ‘ie dus voor…) is het meer dan genoeg om regelmatig de achterkant te voelen ‘dansen’. Natuurlijk zou 250pk altijd beter zijn en, misschien 300 zelfs ook nog wel. Echter zonder concessies aan de balans en het karakter, graag.
@lowrider46: Het hangt er erg sterk van af wat iemand onder “ECHT fun” verstaat. Voor de één is dat een bochtig weggetje en een motor die aan het gas hangt, de ander wil een punch in de rug bij bv een stoplicht/recht stuk weg/snelweg. Zie ook de Autoblog review van de Porsche Boxster. Die werd toendertijd ook weggezet door de reviewer als min of meer funloos. Mijns inziens persoonlijke smaak dus. Tegenwoordig zijn er weinig atmosferische sportwagens meer over. Voor iemand die het motorkarakter van deze auto niet fijn is, kan gelukkig terecht bij de RS/ST/OPC achtige autos die dat wel geven voordatzelfde geld.
@renezzzz: Iemand die gewoon een flinke duw in de rug wil bij het stoplicht moet iets anders kopen, in plaats van eisen dat ieder bestaand model motorisch aan zijn persoonlijke wens wordt aangepast – of hij/zij het nou voornemens is te kopen of niet. Egoïstisch volk, die turbo-roepers…
@Jesper: Voor de turbo-liefhebbers onder ons is er genoeg keuze. Dat geld helaas niet meer voor de atmosferische sportwagen liefhebbers. Deze BRZ, een MX5, een Elise en een Boxster. En dan houdt het qua massa-productie autos wel aardig op. Als je deze autos rijd en je vind ze te langzaam, heb je het concept van de auto niet begrepen. Ik ben bang dat het echter in de toekomst helemaal zal verdwijnen onder druk van de uitstoot vermindering en consumenten.
Variabele kleptiming? Alsof dat er niet al op zat… Het onderblok mag uit het samenwerkingsverband van Subaru komen, maar Toyota had al variabele timing (en lifthoogte) in ’99…
@Jesper: Fiat heeft deze techniek in 95 al toegepast in onder andere de Barchetta, nog eerder de Honda Vtec
Bmw heeft de Vanos, allemaal variabele kleptiming.
Toyota heeft nooit het alleen recht daarop gehad.
@bofkont: Jawel, Toyota was de eerste, in de “’00 Celica 1.8 VVT-i / ’93 MX-5 1.6 Limited” wel te verstaan……..
@kaasboerin: Hoe bedoel je dat?
De mx5 in 93 de eerste met variable kleptiming met een motor van toyota?
En de celica VVTI van 2000??

In 83 paste Honda al de variabele kletiming toe op hun motorfietsen.
@bofkont:

Nee, boerin maakte een sarcastische quote uit mijn profiel. Bij gebrek aan feiten werkt sarcasme altijd leuk schijnt het.
@Jesper: Ah vandaar, ik kon er al geen touw aan vastknopen.
Tsja, met die turbo zouden ze beter ook een awd-optie toevoegen denk ik. Wordt het een hele andere auto van maar wel een die past in subaru-traditie. oude impreza’s waren ook tweedeurs, kan best.
@Alwood: ‘oude impreza’s waren ook tweedeurs.’ Waar haal je dat vandaan?
Verders een turbo(+alle bijbehorend pijpwerk) EN 4×4 ? Dan blijft er niets meer over van dit lichtvoetige autootje en krijgen we het zoveelste androgiene onderstuur geval…
@lemans96: http://www.youtube.com/watch?v=mXgWWNJVdYA

Die blauwe donutdraaiende vlek is een 2dr Impreze.
@lemans96:
Ahem, de naam voor de twee deurs Impreza is : STi-type R.

Deze wagen, ook wel de ‘R’ type genoemd, is de twee deurs variant van de Impreza WRX STi.
Deze wagen is tevens de Vader van de door Prodrive gebouwde WRC wagens die succesvol waren in de rallysport.

De WRX STi-type R werd alleen en uitsluitend in Japan geleverd als basis voor een rallywagen -min of meer zoals de Peugeot 106 Rallye- maar het leeuwendeel werd gewoon als auto gebruikt.
De STi-R heeft echter een zgn korte bak, waardoor de top tussen de 180 en 200 op de teller is.
Daarna ga je geheid het rode toeren gebied in.
Dit was een gentleman’s agreement van de Japanse auto industrie om deze productiewagens te begrenzen.

De Impreza 22B wordt vaak onterecht gezien als de basis voor de WRC, dit is echter niet het geval, de 22B werd geintroduceerd om Subauru’s wereld rally kampioenschap te vieren en het vijfitg jarig jubileum van Subaru als auto fabrikant.

Doordat Colin McRae met een WRC wereldkampioen, kwam er een enorme druk uit het Verenigd Koninkrijk (lees Schotland) om de tweedeurs WRX ook daar aan te bieden.
Suaru heeft dit opgevangen door met de P1 te verschijnen, een gelimiteerde serie WRX STi type-R (tweedeurs dus) maar met een iets andere voorbumper en een bak met langere overbrenging.
We rijden in Europa immers altijd harder.

Het stikt van de special editions in Impreza land, zelf heb ik twee limited editions STi type R’s in mijn bezit beiden uit 98. Eentje is er naar links stuur omgebouwd in Litouwen of all places, maar dusdanig deskundig dat we nooit hebben kunnen achterhalen hoe ze het hem geflikt hebben.

De WRX STi type R is NOOIT linksgestuurd geleverd, terwijl veel wagens die bij Prodrive werden (om)gebouwd dat wel zijn.
@desjonnies:

Altijd leuk als we weer wat kennis van je mogen overnemen.
@Wimpster… Toch raar dat auto journalisten, waaronder ok top gear (Jeremy Clarkson) de auto fantastisch vinden. Zou het misschien kunnen dat de auto zo natuurlijk aanvoelt ( a la GT-R) dat het lijkt alsof je niet hard gaat? De auto is dus naar je gevoel niet goed maar dat komt om dat hij juist te goed is en best wat “speelser” zou mogen zijn..
Zie ook: http://www.topgear.nl/uitgelicht/subaru-brz-test-uitgelicht
@tvr1974: Wie luistert er nou serieus naar die vetzak..
@tvr1974:
het blad EVO vond juist dat hij niet echt voldeed aan de hype, en vond de Toyota variant beter als de Subaru
Importje USA en je bent een stuk goedkoper :)
Ik vind het ook wel een goed idee, een ouderwets hoogtoerig blok a-la de S2000 in zo’n auto. Als ze er dan ook nog iets van 100 kg af weten te schaven is het best STi-waardig.
den zelf ook dol op hoogtoerig, maar het ZUIPT!!!
interne wrijving enzo…….
ik dacht dat er in Top Gear stond dat er geen turbo in paste, dat die dus sowieso atmosferisch ging worden.. maar anyway misschien een WRX en een WRX STi versie ?
Zou de versie met turbo dan misschien WRX STI gaan heten?
@opjebumpert: nou ja WRX is bij de Impreza altijd de standaard hete versie geweest met een WRX STi die er nog overheen ging dus zoiets zou het misschien kunnen worden dan
Altijd dat gezeik over pk’s… Er is ook nog zoiets als gewicht, koppel, verbruik, wegligging en je moet al dat vermogen op de weg kunnen houden!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).