Subaru WRX STI S207 is leukste auto ter wereld

Auteur: , 39 Reacties

Kregen we eerder vandaag nog een blik op de Impreza van de toekomst, nu gaan we lekker down to earth met een extra dikke uitvoering van de WRX STI.

Terwijl de Impreza al even uit de Nederlandse prijslijsten is verdwenen, is de WRX STI nog steeds onder ons. Vooral op papier dan, want vrijwel niemand telt de 80 mille neer die de ultieme versie van de Amerikaanse Impreza in ons land moet kosten. Waar zijn de tijden gebleven dat je voor 50.000 gulden jezelf op een Impreza 2.0 GT Turbo AWD kon trakteren?

Goed, de WRX STI dus, daarvan presenteert Subaru nu een nog fijnere versie. Deze S207 is gelimiteerd tot 400 exemplaren en perst nog eens 28 paardjes extra uit de 2.5 2.0-liter boxer, waarmee het totaal op 328 pk komt. Overigens wordt de S207 pas echt ultiem als je ook het NBR Challenge Package (200 exemplaren in totaal) gecombineerd met lak in Sunrise Yellow (100 exemplaren) aankruist op de optielijst. Het Nürburgring-pakket bestaat uit niet meer dan een flinke carbon spoiler, 19-inch BBS in zwart in plaats van zilver, rode gordels en een met suede bekleed stuurtje. Vooral uiterlijke schijn dus, veel harder ga je er niet mee op de Ring.

Dat doet er eigenlijk ook helemaal niet toe. De Nürburgring ligt zoals bekend in Duitsland, terwijl alle 400 STI WRX S207’s bestemd zijn voor de Japanse markt. Dat is een klote eind rijden (de broodnodige overtochten per boot nog daargelaten), hoe lekker die Recaro’s ook mogen zitten. En die claim uit de titel? Dat zijn niet mijn eigen woorden, maar komen van een overijverige paarse broek:

Embracing the STI concept of offering the ultimate in road driving, the S207 stands at the pinnacle of the STI complete car lineup and aims to be the world’s most enjoyable vehicle, providing a feel-good experience to all those who travel in it regardless of road conditions and enhancing driver skill.



39 reacties

in die gele kleur ziet hij er erg gaaf uit!
Zo’n Subbie kan die oversized spoiler toch een stuk beter hebben dan de M3 GTS naar mijn mening.
lekker daar houden
Jammie, een gele graag!
Een van de weinige auto’s die je gewoon met taartschep móet bestellen. Enne, weet iemand toevallig ook wat die S207 betekent?
@Edge: Special Edition met 2.0 (JDM-Spec) motor. Nummero zeven al weer. Er is ook een S201, S202, S204 etc.

De WRX STI zijn de ‘gewone’ performance modellen. De Spec-C’s de homologatie versies en de RA’s de lichtgewicht versies.

De S200 series van Subaru zijn eigenlijk alle gave features van de verschillende versies. Dus wel de dikke sportkuipen en achterbank van de STI, gecombineerd met de strakkere wielophanging van de Spec C.

Volgens mij zijn het geen fabrieksversies, maar STI’s getuned door, ehhh, STI. Althans, dat was vroeger het geval. Geen idee hoe dat tegenwoordig is eigenlijk. Moet weer een keertje naar Iain Litchfield toe om me bij te laten praten ;-).
@gtwillem: Ja man, zorg nou eens dat je feitenkennis op orde is… :p
Een partijtje dik!

Doe maar een gele, met spoiler en een andere blèrpijpen.
Ik vind hem geweldig, maar om hem nou de leukste rijdersauto te noemen gaat me iets te ver. Wel erg jammer dat dit soort auto’s onverkoopbaar zijn in Nederland dankzij allerlei regeltjes.
@viezefreddyw: Ja, kost 40.000 euro hier en bij mijn thuiskantoor 85.000 euro.
Die STi kan nooit 45.000 euro meer CO2 schade veroorzaken dan een Nissan Leaf.
Zo’n gave bak dit !
Maar waar staat die 207 dan voor?
@wachtmaartotmijnvtecinkicktyo: nummer 7 van de S20 reeks.
Jammer dat ‘ie zo verschrikkelijk lelijk is. En dat geldt helaas voor bijna alle huidige Subaru’s. De techniek is briljant, maar de verpakking kan gewoon echt niet meer.
@trustmeiamanengineer: Subaru’s zijn nooit ‘mooi’ geweest. Altijd functioneel. Zie het als Japanse Porsches zonder de Kauwe Kak. 😉
Blauw met gouden velgen, rolkooi erin, heel groot 555 op de zijkant… Oh oh oh
@hight96: Je gaat me toch niet vertellen dat je zo’n speciaaltje wilt gaan aanpassen he? Ik denk dat je een groot aantal subaru-fans op je dak krijgt dan.
@clarkson: Lijkt mij juist niet, door de rally is de Impreza zo populair geworden :P
Wat een slechte Photoshop is die foto op de homepage zeg… Kijk even naar de reflectie…
@SCscreamGT2: Dat is geen slechte photoshop, maar er is bewust gekozen om een rallywagen als reflectie te gebruiken om het rally-DNA van de wagen te benadrukken.
@dizono:

Deze Impreza heeft een 2.0 viercilinder boxer, geen 2.5 😉

(Sorry, ik mag mijzelf ook niet zo 😂)
@gtwillem: Van jou kunnen we het hebben Willem.
@gtwillem:
Is die 2 liter een versie van wat wij in ‘onze’ Subaru Forrester hebben? Dus een direct ingespoten 2 liter?

Jammer dat wij het in Europa met die ouwe 2,5 liter moeten doen…
@ramshoek: er zijn in deze Impreza 3 soorten boxers geleverd.

Nummer 1: de Euro en US spec 2.5. Eigenlijk de motor uit de vorige. De versie die je in Nederland kan krijge .
Nummer 2: de JDM 2 liter. Met directe benzine inspuiting. Turbo vóór het blok. Ook in de Forester te krijgen in NL.
Nummer 3: het oude 2.0 Spec C blok. De hoogtoerige 2-liter met versterkte onderdelen. Competitieblok. Goed te tunen!
Ok, ik zit niet helemaal in de rallysport, maar Subaru doet toch al 100 jaar niet meer mee met de WRC?
@pomoek: WRC niet meer, zijn ze in 2009 mee gestopt, dacht ik.

Maar de Impreza STI wordt nog steeds gebruikt voor competitie (zowel race als rally) door privé teams. Er zijn meer rally’s dan het WRC ;-).
Enhancing driver skill! Doe mij ook zo’n optie :)
Nog niet zo vet als die WRX concept destijds, maar begint er wel langzaam weer wat toffer uit te zien :) Los van de mening dat dit ding waarschijnlijk goddelijk rijdt.
Dit is toch veel beter dan die lelijke nieuwe concept
kwam er toevallig (dit laatste model maar dan normale STI) een tegen in België. Daar worden ze dus wel verkocht nog.. Waarschijnlijk wel een echte liefhebber want ook daar zijn ze niet goedkoop.. maar ok 42.000 tov de NL prijs is nog steeds een lachertje.
Er staat er daar ook een bij een dealer te koop voor 41.000 met 0 km maar die extra kosten die je er hier bij krijgt zijn echt van de zotte : http://www.vroom.be/nl/tweedehands-auto/subaru-wrx-sti-benzine-blauw-598671
Jammer.. Anders zou ik m overwegen.. (vroeger al een WRX en een STI gehad..).
zolang dat ding 4wiel aandrijving heeft is het vooral NIET de leukste auto ter wereld
@arashrsf: het is maar hoe je het bekijkt.. de difs zijn instelbaar in de STI evenals waterspray op de intercooler.. Tja niet iedereen is een kundig rijder om er heel veel lol mee te hebben met veel hogere snelheden dan jij ooit in je voor of achterwiel aangedreven auto zult hebben…
Alsjenietweetwaarjeoverpraat en er nog nooit in hebt gereden doe het dan ook niet… ;)
@tvr1974: misschien moet je even dit filmpje bekijken, met de focus vanaf 0.40

er zijn zat andere mogelijkheden waar je lol mee kan maken zonder eerst alles in te hoeven stellen zodat ie op de lol-modus staat. En ja, jij praat nu over een handjevol mensen die er daadwerkelijk eerst van alles wat aan willen sleutelen en afstellen
@arashrsf: ik heb vaak genoeg met een Focus gereden. Ook met de voorganger. De Escort Cosworth. zowel met 2wd als 4wd. Ik weet dus waar ik over praat. En beide zijn allebei leuk om lol mee te hebben. Jij schrijft alsof je met een 4-wd geen lol kan hebben wat absoluut niet waar is. Ook de nieuwste Focus RS heeft weer 4-wd en neem van mij aan dat je daar absoluut een hoop lol mee kan beleven.
Qua LOL modus is het een kwestie van 2 / 3 knoppen draaien. het is geen BMW waar je via settings in een menu moet om dat dan op full power te zetten…

Maar ik zou zeggen; ga eerst is rijden met een Subaru of Evo of zelfs een oude Escort RS Cosworth met 4wd en oordeel daarna… De jongens van Autoblog noemen het arikel niet voor niks “leukste auto ter wereld” vermoed ik. ;)
Jammer dat zo een 100 miljoen miljard kost
@srthellcat: echt he…! belachelijk duur voor een subaru. Weet je wat voor leuks je allemaal kan kopen voor dat geld
Die gele is erg mooi. Goed gelukt met die lakzwarte details.
Toch wel apart… een Nürburgring oplage in Japan uitgeven. En sinds wanneer heeft een JP only uitgave meer als 180km/u op de klok?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).