Te koop: Alfa Romeo Giulia 1600 Sprint GT

Auteur: , 75 Reacties

Een van Alfa's meesterwerkjes en dan ook nog in de mooist denkbare uitvoering.

Alfa Romeo kwam in 1963 met de Sprint GT, een fraaie door Bertone getekende coupé als aanvulling op de reguliere Giulia. Dat model wordt in 1965 opgevolgd door de Giulia Sprint GT Veloce, die tot 1968 te koop is en eveneens een 1600 Nord-blokje onder de kap heeft. In 1967 krijgt die auto gezelschap van de 1750 GT Veloce, die niet alleen een andere neus heeft, maar ook niet langer de naam Giulia draagt. Later volgen nog de 2000 GT Veloce, GT 1300 Junior (rijtest) en GT 1600 Junior, als ook diverse GTA-varianten.

Niet alleen een wirwar aan namen, ook verschillen deze coupé’s op diverse details van elkaar. Officieel worden de auto’s aangeduid als 105/115-serie coupé’s, maar in de volksmond worden ze doorgaans Bertone’s of Bertjes genoemd, naar de ontwerper. Dit specifieke exemplaar uit 1968 is een van de laatste Bertjes die nog Giulia heet én heeft het geliefde eerste type frontje waaraan zij haar bijnaam Brievenbusje ontleent. Snap je het nog?

Dit exemplaar in de schitternde kleur Giallo Ocra staat in het mooie West-Friesland te koop voor 32.000 euro. Het kenteken verraadt dat het om een geïmporteerd exemplaar gaat, de witte knipperlichtjes doen vermoeden dat de auto oorspronkelijk op de Italiaanse markt geleverd is. Daar waren witte pinkers namelijk verplicht, terwijl wagens voor de export oranje knipperlichtglaasjes hebben. Op de klok staan 28.096 kilometers, al moet daar wel bijgezegd worden dat deze Giulia’s een vijfcijferige kilometerteller hebben. Gezien de schitterende staat van de auto zou de tellerstand echter zomaar kunnen kloppen, wat een plaatje! Gelukkig weten ze bij Sam van Dalen ook hoe ze een camera moeten vasthouden, dus de gallery is goed gevuld met fijne plaatjes.



75 reacties

Even van broek wisselen. Damn!
@Pulizano: Hoezo, zat je weer met je gele Speedo aan Autoblog te checken? ;) Nee hoor, +1
Meteen verliefd!
Liever deze dan dat hok van 20 miljoen.
@digitaltoilet: Kijk nog eens goed, los gezien van de waarde heb je zo ontzettend ongelijk.
Prachtige wagen. Klein, relatief licht en een mooie hoogtoerige 4-cilinder in het vooronder. In vergelijking met de auto’s van nu is het vermogen gering, maar who cares? 10x zo lief zo’n prachtige klassieke Alfa dan een moderne eenheidsworst.
Hij is weer heerlijk Coby
1 van de Alfa’s die ik dolgraag zou willen maar voor geen meter in pas. Een van vele helaas. Allemaal gemaakt voor een Vincenzo van 1,65m. Hoe dan ook, prachtige auto!
@E34M5Touring: ik ben zelf 1.87 en zat prima in een Bertje van een oom van mij..
@stefanham: Ik ben nog 20Cm langer. Heb het wel eens geprobeerd maar gaat hem niet worden voor mij helaas.
@E34M5Touring: 2.07, sja dan pas je in geen enkele auto fatsoenlijk. Ligt niet aan auto’s.
Precies goed
Ik heb de afgelopen 2/3 jaar echt een zwak voor deze Alfa’s gecreëerd. Het zijn zulke lekkere karretjes. Ze zien er niet alleen fantastisch uit, ze rijden ook geweldig. Het heerlijke geknetter uit de in het midden geplaatste uitlaat die scheef uitsteekt is geweldig. Ze zijn nog lekker vlot ook en bochten nemen ze toch wel met een gemakje. Een hele cleane zoals bovenstaande kan ik erg waarderen, dat is ook het mooist. Maar een licht aangepakt exemplaar vind ik ook erg mooi, vooral de GT 1300 Junior. Zo’n exemplaar waar Casper mee reed vind ik werkelijk briljant.
@viezefreddyw: jij niet alleen, want de prijs laat een gezonde opgaande trend zien.
@coffeecup: “gezonde”. Tussen aanhalingstekens.
Buongiorno bellissima, oehh la la!
Ik begrijp die alfa-fetish die hier heerst echt niet. Leuk wagentje maar echt niet meer dan dat. Doe mij maar een klassieke duitser.
Over smaak valt niet te twisten laten we maar zeggen
@mrmiyagi1982: welke elegante sportieve Duitser uit 1968 bedoel je?
@polpol33:
De BMW ’02 ?
Het enige wat qua lichtheid, pittigheid en karakter in de buurt komt.
Wat niet wegneemt dat ik deze generatie Alfa Romeo’s heel erg kan waarderen.
De echte Alfa’s zijn dit nog!
@bmwtouring: ok. Mee eens. Die zijn mooi!
Veel meer schiet mij niet te binnen.
@polpol33: Mij ook niet …
@bmwtouring: Iets andere klasse maar, Porsche uit die tijd, Een oude SL of zelf 300SL (alhoewel jaren 50) Maar goed de BMW 2002 komt uit ’74
@kilum:
De ’02 reeks is gelanceerd in 1966 en liep tot 1977.
@polpol33: Glas Coupe
@remcott: Die Glas is inderdaad een heel mooie auto!
Maar wel uit de studio van het Italiaanse Frua….

De BMW 2002 is van de hand van Michelotti.

Een Mercedes is natuurlijk erg mooi maar een andere prijsklasse toen en nu.
@polpol33: waarom moet elke leuke klassieker een elegante sportieve auto zijn?

Ik vind dit een geweldig leuk karretje, maar een mooie Mercedes coupé uit 1968 gaat bij mij toch echt voor hoor.
@mrmiyagi1982: Nou… Dan heb je de 159 nog niet goed bekeken… Design om je vingers bij af te likken en zo degelijk als een Opel omdat het een halve Opel is… Maar nee, ik snap precies wat je bedoelt.
@850t5r: al heb je de 1750 moter maar
@mrmiyagi1982: zijn er klassieke Duitsers?
Dit is echt klasse ten top, was compleet verliefd na de toenmalige rijtest gezien te hebben van de GT1300junior. Briljant gelijnde auto’s die straks vast onbetaalbaar worden, helaas..
de mooiste auto’s komen toch echt uit Italie, wat een prachtkoets! Dit staat absoluut bovenaan mijn verlanglijst, maar aangezien de stijgende prijzen vrees ik dat ik kan sparen tot sint juttemis…. cry
mamma mia! sono innamorata
@gtke: leuk om ook eens wat vrouwen op autoblog te zien!
@bcv92: talen waarin de woorden veranderen afhankelijk van je eigen geslacht zijn tof! Jammer dat ik er geen enkele spreek.
Een van de mooiste classics van dit moment! Als ik het geld toch had liggen..mama mia
Zeer begeerlijk model zeg, alhoewel ik die groene gt1300 vd test er mooier uit vind zien met die gta trim.
Spaardoel 2016. en 2017.. en 2018
@ polpol33
Over smaak valt niet te twisten.
Ik vind deze klassieke alfa echt totaal niks aparts en zie liever een ander merk. Als jij een stijve krijgt van deze alfa hartstikke leuk voor je. Zoals ik al zei…. nu voor de 3de keer over smaak valt niet te twisten.
Ik ga zaterdag heen
@hooismans: Gecondoleerd.
@hooismans: gecondoleerd alvast…
@hooismans: serieus? Lucky man..
Jammer van de kleur. Dat mosterdgeel doet eigenlijk geen enkele auto goed.
@coffeecup: Dat vind ik nu net mooi. Toen kon je nog de gekste kleuren krijgen, het straatbeeld was veel bonter.
Geel, grasgroen, oranje, mooi!
Heerlijk! Zo stoer, maar toch knuffelbaar
Dit is gewoon stijlvol, zoveel sjieker dan welke moderne auto dan ook.
Paar jaar geleden gekeken naar het – voor mij – echte summum van de 105 serie: ’68 1750 GTv (2e serie, dus gescheiden remsysteem en hangende pedalen). Ook in Giallo Ocra. Tijdens de proefrit door de heuvels in Toscane onder de indruk van de souplesse en het koppel van de 1750. Zeker vergeleken met de 2000 een fijner blok, met name voor dagelijks gebruik.
Durfde het niet aan, teveel signalen van onderhuidse ellende (wat later ook is gebleken, maar niet uit mijn portemonnee is gebloed).
Ooit, ooit … Komt deze bolide er.
En als ik de lotto win, een GTC 1600. Rijdt slechter, maar wel open genieten met de kids erbij :-)
mooiste classic die nu nog relatief betaalbaar is! Wat een absolute schoonheid is dit zeg!
@jagftype:
Dat waren ze relatief betaalbaar.
Ze zijn nu gewoon stinkend duur!
Zeker voor iemand die ooit een licht metallic groene kocht voor een vriend voor tweeduizend guldens !
En daar zat wat roest aan naar hij liep als de gesmeerde bliksem!
Aha, dáár is hij dus. Stond tot voor kort voor de helft te koop en was niet heel erg veel animo voor. Dit is namelijk geen Sprint GT, maar gewoon een GT1300 Junior waar er vele.malen meer van zijn….echter voorzien van een 1600-blokje.
€32.000 is echt veel te veel geld, voor dat bedrag mag je een concourswinnende kraakoriginele GT1300 verwachten, die moet je mischien nog voor wel minder zien te scoren.
@veloce: dan nog, me want een classic alfa! Restauratie staat boven originaliteit bij deze modellen. Prachtig die koets van Bertone. Kwijl.
@artje: restauratie boven originaliteit? Weet je wel wat een ongerestaureerde Bertone opbrengt? Vooral de Veloce/GTV’s…nog wel een stuk meer dan €32K. Ik loop al aardig wat jaren mee in de Alfa-klassiekerwereld (staan er ook in de garage) en heb ongerestaureerde Bertones als voor het dubbele (!) zien gaan. Now way dat je dat lukt met een opgeknapte met niet-originele motor en andere details.
@veloce: gaat om de koets, details minder van belang, bijna niets uit die tijd is meer origineel.
@berrybentley: Je zegt het precies goed, er zijn er nog maar weinig origineel. Daarom zijn juist de auto’s welke alle originele details hebben nu het meeste geld waard. GTA-replica’s en andere sportief aangepaste Bertones in overvloed. De auto’s met álle details juist of zelfs originele lak zijn zeldzaam en veel geld waard.
Ik heb zelf een 1e serie Giulia Super uit ’65 in de garage staan, zelfde verhaal: ga maar eens een onverprutste zoeken die niet voorzien is van racestrepen, verwijderde bumpers of een dikkere motor, aanbod zat en lagere prijzen.
Dit is één van de weinige wagens die ik liever niet standaard zie dan wel. Iets verlagen staat deze auto zo goed. En rood. Uiteraard moet deze auto rood zijn.
@Dizono
Toen waren alleen in Duitsland en GB oranje pinkers voor verplicht, in Italie waren witte verplicht, de rest van Europa klooide maar wat aan!
Verder vind ik de latere versies met de dubbele koplampen en de grote achterlichten mooier
Zeg maar de 1973 1976 versies, vooral de stoel en het interieur vind ik mooier.
Deze kleur is fantastisch!
@desjonnies: dank voor de toevoeging! Ik ga zelf zonder twijfel voor een brievenbusje of anders een Junior met enkele koplampjes. De 1750 en vooral 2000 GTV-modellen vind ik juist minder fraai. ’s mooiste is eigenlijk de Giulia Sprint Speciale, al is dat stiekem natuurlijk een Giulietta.
Jongens, dit is mijn droomproject! In het donkerrood of diep donkerblauw met bruin leer en dan opknappen zoals Tim Allen dat deed in home improvement met die hotrod, in eigen garage op het gemak heerlijk zelf aanpakken zo’n project al dan niet samen met zoon zucht……
@raymondvaneck: haha idd zucht, al had ik een verrot exemplaar. Opbouwen tot iets fraais, mijn droom.
@jagftype: had? of heb je er één? Want dan ben je al een stapje verder dan ik
BAM! T is geen cabrio, maar damn, nu toch wel extreem blij dat ik geen 32.500 op m’n spaar rekening heb staan! (Verre van..)
Damn, dit is toch eigenlijk wel enorm gaaf!
@berrybentley: Ik ga sparen. Punt. ;-)
Ik reed vandaag in Holzkirchen (onder München) en ik keek in m’n binnenspiegel en zag daar een Alfa-Romeo GTV6, heb toch even staan te kwijlen, wat een bak. En uiteraard is deze Alfa meer dan welkom!
Dit is echt mn droom bertone! Mooi brievenbusje in een geweldige kleur… Iets verlagen, 14″ GTAs eronder en houden zo!

Ik zou mn eigen GT 1300 junior er zo op inruilen… Of toch niet ?
Prachtbak
@polpol33
Opel gt uit 68 veel mooier gelijnde auto. En ik schat dat die nog eens veel betrouwbaarder is dus veel meer rijplezier. Manta a kwam 2jaar later maar die vind ik wel 1000x mooier als deze alfa
@mrmiyagi1982: ja! Goede keuze. De Opel GT is prachtig. En betrouwbaar want kadett motor en onderstel. Alleen niet heel spannend om in te rijden (zie Autovisie van vorige week)
Hopelijk brengt Opel zo iets weer op de markt.
@polpol33:
die is er al en was er al.
alleen ziet niemand hoe leuk ze zijn, zeker die nieuwe GT is een leuk ding !
http://images.cdn.autocar.co.uk/sites/autocar.co.uk/files/styles/gallery_slide/public/12772192.jpg?itok=-p54gtzu
Super strakke Alfa, heb al meerdere Alfa bij Sam vandaan. Ze hebben een mooi aanbod waaronder een Ferrari 208 GTB turbo Voor alle Italiaanse auto’s naar Sam van Dalen Italië in de polder! ?
Vraag me af wat de prijzen zijn voor zo iets moois in Italië? Zou het daar wat goedkoper zijn?
Ik had een tiental jaar geleden de kans om een Montreal te kopen voor 25.000 euro. Toen vond ik dat veel. Tegenwoordig staan ze te koop voor zo’n 60.000 a 80.000 Euro. Op die manier moet ik eindeloos sparen.
@driftkicker: ja hè, ik had vrijwel hetzelfde. Mooie Montréal voor 28.000, maar niet gedaan…
Mooi exemplaar, maar in mijn beleving een volstrekt onzinnige prijs. Er zijn nog vrij veel van dit type auto’s, de kosten van eentje in redelijke staat kopen en ‘m goed restaureren zullen beduidend lager liggen dan de vraagprijs voor deze. Dan betaal je wel erg veel voor je gemakzucht als je deze koopt.
Leuk beestje!
Zou de eigenaar willen ruilen tegen een e21-323i…? Wat een beauty!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).