Wachten tot RTL7 eindelijk die laatste 29km uitzendt? Echt niet: Gerard en Team De Rooy gefeliciteerd!
Ze reden al zo vaak mee maar van een overwinning kwam het de afgelopen 10 jaar niet. Eindelijk een vervolg op de overwinning van Jan de Rooy in 1987.
Gerard de Rooy eindigt bovenop het podium. Zijn gebroken rug overwonnen, de Kamaz’en uitgeput achterlatend, een Tatra gecrasht in de strijd en met neus. Teamgenoot Hans Stacey, winnaar 2007, bezet de tweede plek.
In totaal won Gerard 5 etappes. Vervolgens was hij vooral in de etappes met veel zand snel. Niet de snelste, wel snel genoeg om 50 minuten van de nummer 2 te winnen. Eergisteren wist Team De Rooy zelfs een 1-2-3-4 te behalen. Begin deze week werd deze tweede plek overigens nog bezet door Ales Loprais in een Tatra (eveneens met neus). Hij crashte op de verbindings-etappe toen zijn monteur achter het stuur zat. Een ongeluk waar Gerard flink van baalde omdat de druk/strijd er nu wel uit was.
Teammanager dit jaar was ‘pa en Dakar-veteraan’ Jan de Rooy. Hij rijdt zelf niet meer mee.
Bij de auto’s won Stephan –de bowlingbal– Peterhansel, in een MINI. Helaas had Robby Gordon op het eind te veel pech zijn woorden extra te onderstrepen en aantijgingen aan te vechten. De Fransen probeerden hem er opnieuw uit te werken omdat hij de regels zou hebben overtreden. Robby Gordon:
I showed the plug that everyone’s been talking about that gives me all super power and I just proved that Minis are for girls, because we beat them by twenty minutes.
Op de motoren won Cyril Despres (KTM). Hij die andere motorrijders in de blub laat zakken die hem net geholpen hebben. Beste Nederlanders bij de auto’s en motoren: Bernard ten Brinke (9, Mitsubishi) en Frans Verhoeven (15, Sherco). Overigens was bijna de helft van de overgebleven vrachtwagens vandaag Nederlands. Opvallend. Nu duimen voor een rally die daadwerkelijk weer in Dakar eindigt in 2013.
33 reacties
Ot: geweldig gedaan dit, gun het hem Echt!
Die schrijft ook altijd egt, lekkur, moter, tog, etc. ;)
Yep, een Spaghetti – Mack :D
Hoe zit het met de quads en de buggy’s?
Niet auto-relevant genoeg om te vermelden?
Als trucks een plaatsje op Autoblog verdienen die andere 4-wielers toch ook vind ik.
Wat kan Tom Coronel mij nu schelen..
Tim Coronel werd daar 2e. Overigens zal Tim als hij volgend jaar nog met een electrobuggy mee wil doen geen primeur hebben. Dakarveteraan Maris Saukans uit Letland wist een Oscar e-Orlen aan de finish te krijgen. Als voorlaatste, omdat de auto elke rit met koelingsproblemen kampte en ze vooral veel ’s nachts reden. De actieradius was geen probleem; ze moesten net als iedereen alleen bij het fuelpoint stoppen voor een batterijwissel.
http://www.amsterdamdakar.com/images/articles/437.jpg
Welkom in de wondere wereld van de autosport!
Robby Gordon toegevoegd aan helden lijstje.
kunnen die oranje voetbalmietjes nog wat van leren..
DAF en Jan de Rooy waren een bron van inventiviteit en snelheid.
De 2 koppige DAF uit 1984, the Bull uit 1985 en de verongelukte X1 en X2 met 1200!!!!! pk uit 1988.
Bij DAF waren ze destijds zeer pragmatisch met het bouwen van voertuigen : 1 chassis gaf niet voldoende stijfheid?
Dan leggen we er gewoon nog eentje bovenop.
Hetzelfde was het experimenteren met 2 motoren : eentje voor iedere aandrijflijn, dat wasn og nooit eerder vertoond in de wedstrijdsport
(wel bij auto’s : de Citroën 2cv Sahara had ook 2 motoren )
Hopelijk komt de samenwerking de Rooy Iveco ook met mooie oplossingen, vergis je niet : de winnende Iveco Strator is een Nederlands product, ontwikkeld uit de Iveco STRAlis en de Iveco TRAkker