Techniek: vierwielaandrijving van Mercedes en BMW

Auteur: , 71 Reacties

Kou, regen, veel troep op 's lands wegen en als finishing touch ook nog sneeuw. Ook/juist in de winter kom je het beste weg met een vierwielaandrijver. Reden genoeg voor Mercedes en BMW om ook in de kleinste modellen 4Matic en xDrive aan te bieden. Hoe werkt dat dan?

Het is zo simpel: naar de dealer lopen en gewoon het vinkje bij de optie vierwielaandrijving zetten. Bij een E-klasse of 5 Serie is er wellicht iets minder noodzaak. Nu Mercedes en zelfs BMW steeds vaker voorwielaandrijving aanbieden is ‘AWD’ een welkome optie. Niets is zo vervelend als continue piepende bandjes bij het optrekken en ellendig onderstuur als je eens geïnspireerd op het gas gaat in een bocht.

AWD is natuurlijk niet helemaal ‘bijtellingsvriendelijk’, op papier stoten ze nog altijd wat extra CO2 uit, in de praktijk zijn de extra aandrijvingsverliezen tegenwoordig minimaal.

Mercedes heeft net een nieuw vierwielaandrijving-systeem af wat zal debuteren in de CLA. Dit systeem komt ongetwijfeld ook naar de A-klasse. Mercedes gebruikt hierbij voor het eerst vierwielaandrijving die uitgaat van voorwielaandrijving. Heu? Dat werkt als volgt: de motor drijft een 7-traps versnellingsbak met dubbele koppeling aan zoals bij meer A-klasses het geval maar op de versnellingsbak zit een extra ‘Power Take-off Unit’. Op deze ‘PTU’ zit de aandrijfas naar achteren aangesloten. De voor- en achterassen hebben beiden een eigen differentieel maar het achterdifferentieel is extra voorzien van een elektro-hydraulisch aangedreven lamellenkoppeling. Via die koppeling stuurt het nieuwe 4Matic systeem dus ook kracht naar het (linker of rechter) achterste wiel met het meeste grip.

Zo werkt Mercedes 4Matic

BMW gaat bij de 1 Serie in basis nog steeds uit van achterwielaandrijving. De motor en versnellingsbak liggen in de lengterichting van de auto, niet in de breedte zoals bij de A-klasse. Aandrijving gaat primair naar de achterwielen, extra zit er een aftakas aan de zijkant van de versnellingsbak, deze gaat eigenlijk weer terug naar de vooras. Ook BMW stuurt de aandrijving via een multi-disc clutch naar de ‘extra wielen’. Hierbij is de BMW echter niet extra voorzien van een ‘gestuurd’ differentieel. Behalve bij bepaalde M-modellen kan xDrive alleen door (via ESP) wielen letterlijk af te remmen bijsturen.

Alle grote achterwielaangedreven Mercedessen gebruiken een meer op xDrive lijkend systeem, dit nieuwe type 4Matic debuteert net na de winter op de CLA en CLA45 AMG. Overigens een vrijwel identiek systeem aan het nieuwe type 4Motion dat Volkswagen op termijn in de Golf 7 aan zal bieden. Koddige hatchbacks hadden nog nooit zo veel grip.



71 reacties

Koop dan gewoon een Subaru!
@bleedingsun: daar heb je wel een punt. Subaru en Nissan hebben al sinds jaar en dag de beste AWD systemen (al zijn die van bijvoorbeeld Audi verre van slecht). Alleen één klein probleempje: Premium-fappers willen geen Nissan of Subaru.
@ej20g: fapfapfap
@bleedingsun: Nuteloos gewicht, AWD is enkel handig als je echt vast zit. Je kan anders ook opteren voor een Unimog. Voor het gewone dagelijkse verkeer is een FWD voldoende.
@toroloco: treu, maar ik vind AWD lekkerder rijden dan RWD of FWD. Vooral als je een sportieve rijstijl hebt kan AWD (net als RWD voor veel mensen) erg fijn zijn.
@toroloco: onzin, awd is altijd nuttig, het is alleen persoonlijk of je het nodig vindt.
meer tractie, betere controle over de richting van het voertuig, geldt allemaal in het droge én natte, koud of warm.
HALDEX yohoowww
@st33fie: alleen de huidige generatie. De oudere systemen vind ik niet zo jooohooo…
zal wel een optie zijn van zo,n 4000 euries. Dan wordt de A helemaal niet betaalbaar voor de ‘jongeren’ die Mercedes aanspreekt lijkt mij.
@laulau: ‘jongeren’ kopen geen nieuwe auto.
@eklasse: Jonge vertegenwoordigers die een leaseauto mogen uitzoeken wel.
@bsxc2:
Maar die gaan eerder voor het 19″ lichtmetaal, want dat is van buitenaf te zien.
@bsxc2:

owww .. da,s geen kopen hoor .. dat is huren ..
@bsxc2: ja, en een A-klasse of mercedes is goedkoper in de lease dan een willekeurige Subaru. Iets met rest/handelswaarde etc daarom zijn de aantallen die in Nederland ziet ook zo marginaal.
@bsxc2: dan is een A klasse nog steeds duur. Goedkoopste begint bij 28k.
Heb je wat bronvermelding, zou eerder verbaasd zijn als die A-klasse achteraan een lamellen sperdifferentieel heeft, ook de foto is onduidelijk en het achterste diff lijkt te klein daarvoor. De electronische lamellenkoppeling die er zeker is koppelt gewoon de hele achteras, zoals de Zweedse Haldex koppeling bij VAG.

Maar heb graag ongelijk ;)
@Onehp: plaatje is met opklik. is een systeem dat Haldex al langer gebruikt, ze kunnen gewoon het koppel naar links of rechts sturen, weet niet zeker of je dit als sperdifferentieel mag definieren.
@Alwood: zoals de xwd op de saab 9-3 Turbo X? Audi S4 met torque vectoring? Hebben ze het alvast heel compact gemaakt want zelfs op het grote plaatje valt niet veel te zien bij de Merc…
@Onehp: jep, wat ik heb kunnen lezen van het XWD systeem is dat vrijwel identiek aan wat Mercedes hier introduceert.
Meer van die techniek op autoblog.
Dus Mercedes maakt gebruik van een AWD systeem dat in de basis redelijk gelijk is aan dat van de Mitsubishi Lancer Evolution X en BMW maakt gebruik van een AWD systeem dat in de basis al sinds 1989 gebruikt wordt door Nissan (Skyline GT-R BNR32). Met het grote verschil dat het ATTESA E-TS van de BNR32 in staat is daadwerkelijk de krachtverdeling te veranderen van voor naar achter (en sinds 1995 in de BCNR33 GT-R ook van en naar links/rechts bij de achterwielen, de voorwielen worden niet bij het ATTESA E-TS Pro betrokken), waar het xDrive van BMW alleen de wielen af kan remmen bij grip verlies. Neemt niet weg dat het vast en zeker een goed AWD systeem zal zijn natuurlijk.
@ej20g: ja klopt.
Mooi die techniek op autoblog.
4-matic werkt echt prachtig! Daar waar ik met m’n C wegglijd, rijd ons pap op z’n gemak stevig door…
@C220AMG: tot ie het gas los laat of moet remmen: dan glijdt ie net zo hard..
@flippert: Dat valt toch echt wel mee kan ik je vertellen…
@C220AMG: dan heb je het nog steeds niet begrepen.. Zonder aandrijving is er geen verschil..
kunnen ze niet beter een fake achteras er onder pleuren ..

gewoon om die verstokte conservatieve sukkels de suggestie te schenken dat ze achterwielaandrijving hebben ..
en in het echies gewoon alleen voorwielaandrijving te leveren ..

de fanboys hebben toch nix door ..
en denken omdat ze eindelijk wel door de sneeuw komen dat hun AWD prima werkt ..
@lincoln: wedden dat ze dan nog kunnen driften ook? Zo’n ego kan best glad zijn, denk je ook niet?
@ej20g:

good one ..
@lincoln: wahaaaa! Plus 1000. Al rijd ik zelf ook RWD :-)
Je hebt in Nederland ook echt vierwielaandrijving nodig. Ik bedoel met al die bergen die we hebben en het sneeuw dat we krijgen is het onmisbaar…
Leuk, zowat techniek op Autoblog!
@mister:

Russische cheap-ass dashcam beelden uit 1992 is dan weer @sir_smokalot zijn specialiteit ..
@Alwood: ” …en zelfs BMW steeds vaker voorwielaandrijving aanbieden”

Misschien ligt het aan mij, maar ik kan niet zo meteen 1-2-3 zeggen welk model van BMW leverbaar is met voorwielaandrijving?
@SimonMc:
http://www.autoblog.nl/bmw-i3-concept-coupe-is-dit-nou-de-toekomst
http://www.autoblog.nl/de-ronde-bips-van-bmws-concept-active-tourer

.. en Mini natuurlijk
@Alwood: aanbieden = toch hetgeen wat er nú verkrijgbaar is toch? En ja, mini…valt veronderstel ik onder BWM, alhoewel de BMW dealer hierbij ons wat verder, al de mini’s in een volledig apart gebouw heeft ondergebracht, niet eens aan zijn huidig gebouw, maar 200 meter verder…dus wat is uiteindelijk de verwantschap?
@SimonMc: *BMW
@SimonMc: Heel good Simon. Dat is omdat BMW GEEN auto’s met FWD aanbiedt. Nog niet.

@Alwood: ‘Nu Mercedes en zelfs BMW steeds vaker voorwielaandrijving aanbieden’ is simpelweg niet correct. Punt.
”veel troep op ‘s lands wegen” Ja, inderdaad. Veel duitse troep.
@imba: jij houd meer van rijst ?
Probeerde gisteren op een natte rotonde te driften met mijn Audi met Quattro. Het zal mede aan mijn gebrekkige techniek liggen, maar het koste überhaupt al veel moeite om hem te laten uitbreken, laat staan driften. Zou leuk zijn als de voorwielaandrijving kon worden uitgeschakeld. Weet iemand wat voor soort AWD-systeem mijn auto heeft? S8 uit 2000.
@s82000:

o,ja .. eerste een Audi kopen en achteraf gaan klagen dat het een saai ding is ..
@s82000: volgens mij is de S8 uit 2000 voorzien van een permanent systeem (permanent als in dat het vermogen naar de wielen niet onafhankelijk geregeld wordt). Maar een uitgebreid antwoord moet ik je verschuldigd blijven aangezien ik het fijne niet weet van de S8 D2.
@s82000:
Dan sloop je toch gewoon de aandrijfassen voor eruit…
Centrale dif eruit slopen en je hebt een echte auto….
Koetsen worden getrokken, auto’s worden geduwd….
@jrk68: Troll.
@fijnkonijn:
Nee, bloedserieus….
Ik ken er genoeg die dat met een wrx hebben gedaan om maar te kunnen driften.
@jrk68: wrx = Subaru. Torsen based quattro = Audi.

Bij een Audi heb ik dat nog nooit gedaan zien worden. Ben al heel lang lid van verschillende Audi clubs maar ik heb nog nooit een dergelijk project gezien. Ik weet niet eens of het zo eenvoudig kan. Hooguit de voorste aandrijfassen er uit maar het diff zelf, dat geloof ik niet.
@fijnkonijn:
Dat het nooit gedaan is heeft meer te maken dat Audi rijders juist een quattro kopen omdat ze bang zijn voor een glijpartijtje….
Elke AWD met de motor in de lengterichting kan je op die manier simpel van zijn voorwielaandrijving verlossen.
Ook een Torsendif kan je vervangen door een rigide as.
@s82000: je moet ESP uitschakelen !
@s82000: Je moet ESP uitschakelen.

Jouw S8 heeft een Torsen systeem. Het beste systeem überhaupt. Puur mechanisch, daardoor real-time en pro-actief.
Er moet niet eerst iets gebeuren voordat ingegrepen wordt, het systeem “voelt” (Torsen komt van “Torque Sensing”) dat een wiel “te makkelijk rond gaat” en haalt dan direct gedoseerd kracht weg. Het is het systeem wat het meest “natuurlijk” en het minst “aanwezig” voelt. Je voelt het niet “inkomen” zoals de eerste generaties Haldex van de Audi A3, TT en veel Volvo’s.

Dat electronische spul van tegenwoordig is best aardig, maar het kan niet tippen aan een Torsen oplossing. De leger-Hummer H1 heeft ook Torsen. Komt ook overal doorheen.

Echter, er zijn situaties waarbij Torsen een beetje geholpen moet worden. Of de bestuurder moet tegen zichzelf beschermd worden (volgens de Audi engineers dan). Daarvoor dient het ESP.
Dat systeem haalt, zodra het vind dat dat moet, de verbinding tussen gaspedaal en motormanagement systeem weg (je hebt drive-by-wire). Dat is goed voor mamma de huisvrouw die in haar superveilige Audi boodschappen gaat doen, maar het is irritant als je op een grote besneeuwde parkeerplaats lekker wilt gaan kwallen en driften.
Het ESP moet je dus uitzetten (knopje rechts achter je stuur) en dan ben je puur aan het Torsen systeem en je eigen overschattings-vermogen uitgeleverd. Have fun ;-)

Fijnkonijn rijd al 17 jaar Audi quattro (Torsen) en wil niet meer zonder. Ik rijd nu mijn 2e A8 met 4.2 liter V8.
Hier in Zwitserland rijd al het bergvolk een Audi quattro of een Subaru. Drie maal raden waarom dat is…
Sterk in opkomst is Skoda met hun 4×4 (Haldex) en ook Fiat Panda’s 4×4 (dat is, misschien tegen de verwachting in, namelijk ook een heel goed systeem).

De huidige 4Matic vind ik niks. De huidige xDrive vind ik niet slecht. Subaru is ook héél goed. Je merkt de vele jaren ervaring van Subaru met 4×4.
Torsen echter, blijft koning. Zo stabiel en “afwezig” dat het is.
Voorwielaandrijving is in de sneeuw toch juist beter dan achterwielaandrijving? De tekst doet suggereren van niet.
@Tommy2: Klopt. Met RWD sta je snel achterstevoren. Elke winter weer zie ik hier de grote benzen en beemers geslacht worden :-)
(of ze komen gewoon nauwelijks vooruit omdat hun ESP constant gas wegneemt. En maar gas geven jonguh…).
@fijnkonijn:
Dan trek je toch gewoon de zekering van het esp er uit…
Of je koopt een plug voor in je obd zoals ik die heb, die stelt je esp buitenwerking.
Problem solved….
@jrk68: Maar dan hebben ze geen ESP meer en staan ze in no-time achterstevoren en binnenstebuiten ;-)

Mijn buurman is taxi-chauffeur. Rijd een E-Klasse. Legt elke winter staalplaten in de kofferbak anders komt hij niet omhoog :-)
@fijnkonijn:
Dan leren ze maar rijden….
Ik heb dat ESP probleem ook eens gehad in Oostenrijk, ook sneeuwkettingen vindt ESP niet leuk.
Dan draait het de motor ook z’n nek om.
Die OBD plug werkt bij mij ook op het ABS, nog zo’n voorziening die je in de sneeuw niet helpt.
In tegenstelling tot wat een hoop mensen denken is je remweg in losse sneeuw zonder ABS korter dan met.
En eenmaal op gang trek je die plug er zo uit, mocht je dat willen….
@jrk68: Dat heeft niets met leren rijden te maken. Het heeft met “te weinig gewicht, en daardoor druk op de achteras” te maken.
Een paar staalplaten of zakken zand er in (zie je ook vaak). Meer gewicht op de achteras van een RWD wagen en je komt de berg wel hoog (ESP neemt een slippertje hier en daar wel voor z’n rekening). Daar heeft FWD dus wel voordelen ;-)
Nadeel van die X modellen is dat ze zoveel meer verbruiken.
Ik heb ooit een E46 330xd touring automaat gehad model 2003. Dat ding was totaal niet zuinig meer. Een maat van mij Audi A4 180pk Quatrro automaat verbruikte ook erg veel.
Misschien dat het tegenwoordig een stuk beter is gesteld. Maar ik hoef even geen X modelletje meer.
@schellekens006: 6-cylinder en automaat maakt het ook niet echt zuinig. Ik heb daarom een 1.9 TDI quattro (6-bak) en haal wel 1 op 15, als ik echt zuinig doe kan ik de 1 op 18 nog halen.
@jrk68: Ik vind jouw suggestie wel een goeie. Zal ook wel schelen in het verbruik. Ik ga eens zoeken op de internets of iemand dat al eens heeft gedaan.
@s82000:

nope .. geen optie ..
bij Audi is voorwielaandrijving primair ..
die achterste doen het alleen bij noodzaak ..

wat ik er van weet dan ..
@lincoln: Niet bij alle, alleen de A3 volgens mij. Daarboven is het permanente 4WD. Maar als je RWD wilt zou ik die S8 niet ombouwen maar gewoon een 750 halen..
@lincoln: Je weet er dus geen zak van.

Vanaf de A4 ligt de motor in de lengte-richting en wordt het permanenet 50/50 of tegenwoordig 40/60 quattro systeem gebruikt (Torsen, tegenwoordig ook Kroondiff).

Bij de A3 en TT ligt de motor dwars. Die hebben Haldex en dat zijn primair voorwielaandrijvers.
@fijnkonijn:

klopt ..
@lincoln: Ik ga even een 750 ‘halen’. Maar je hebt wel gelijk. Ik hou de S8 natuurlijk, maar het zou leuk zijn om daarnaast een achterwielaangedreven auto te hebben. Even sparen nog.
@s82000:

neem dan meteen een oldtimer zonder safety meuk ..
gewoon een lekker slopertje .. ouwe Taunus of Ascona ..

een serieus hok heb je inmiddels al ..
@s82000: Koop een Ford Sierra of een E30 320/325 BMW. Kost geen drol meer en geeft echt de lol van RWD. Die S8 lekker laten voor wat het is. Dat is een lekkere cruiser geen drifter.
@E34M5Touring: Dan heb jij Fijnkonijn nog nooit bezig gezien op een besneewde parkeerplaats of bergpas.
ESP uit en feestvieren baby !
@s82000: lees mijn post hierboven eerst even…

Jou Auto kan meer dan je denkt. Kwestie van een bepaald knopje indrukken.
Een mercedes of bmw zonder achterwielaandrijving hoeft van mij niet.
Dan koop k wel een renault!
Driften met 4 wiel of voorwielaandrijfing is niet bepaald leuk..
@fijnkonijn: dank je voor je uitgebreide uitleg, erg duidelijk. Uiteraard heb ik de ESP-knop al gevonden maar ik vind het zonde om mijn schitterende *kuch* S8 af te raggen. En reparaties doen financieel pijn. Een 325 is inderdaad een goed idee, ik ga eens kijken. Thx!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).