Tesla Model X is officieel & elektrisch

Auteur: , 31 Reacties

De derde modelvariant van Tesla is een feit! Vannacht werd de Model X gepresenteerd op een evenement in Los Angeles en we hebben alvast een berg livefoto's klaarstaan.

Deze nieuwbakken crossover vertoont veel gelijkenissen met de Model S, de elektrische sedan die in juli wordt uitgeleverd, en dat is zeer logisch. Bij de ontwikkeling van de Model X hebben ze het onderstel van deze EV namelijk als basis genomen. Het verschil is echter dat de Model X ook met 4WD kan worden uitgerust, terwijl de Model S louter over achterwielaandrijving beschikt. Verder is 60% van de onderdelen gelijk aan de ‘S’. Tja, waarom zou je onderstelmeuk twee keer ontwikkelen? Zeker voor een nieuwkomer als Tesla is dat haast niet te doen.

Het meest opvallende aan deze auto is natuurlijk het scharniermechanisme van de achterdeuren. Deze klappen omhoog, en vouwen daarna gedeeltelijk op. Falcon-style, aldus Tesla-koning Elon Musk. Ietwat onpraktisch in parkeergarages, maar gaaf is het zeker. De Crossover biedt verder plaats aan zeven personen en door het ontbreken van een verbrandingsmotor heeft de Model X twee plekken om koffers te dumpen. Uiteraard is het dashboard weer voorzien van een bemmend aanraakscherm in formaat XXL.

Tesla Model X

De richtprijs voor de Model X is ongeveer 60.000 dollar (€45.000) terwijl de duurdere versies -met een grotere range- kunnen oplopen tot 90.000 dollar (€68.000). Aangezien het gewicht van de Model X hoger komt te liggen dan de Model S zal de range van de beschikbare accupakketten (260, 370 en 480 km) ongeveer met 10% afnemen. Maar hé, een topmodel dat meer dan 400 km ver komt? Well played, Elon. Daarnaast heeft Musk aangekondigd dat er een Performance-versie komt die zonder herrie in 4,4 tellen naar 96 km/u sprint.

Nu nog even zorgen dat je deze Crossover “met meer binnenruimte dan een Q7 en een snellere acceleratietijd dan een Porsche 911” zonder problemen op de markt krijgt. Tijd om kassala te laten rinkelen, want de verkoop van de Model S moet ook nog beginnen. Begin 2014 zal er een productie-Model X op de markt verschijnen dat amper afwijkt van deze alpha-versie.

Hieronder de foto’s die zojuist door Dutchman in LA werden geschoten toen de Model X voor het eerst het levenslicht zag, waarvoor dank!

UPDATE: Jongens, kan iemand Elon Musk even helpen met zijn ‘frunk’? Ze krijgen hem niet open.



31 reacties

Ziet er niet verkeerd uit!
Ziet er zeker niet verkeerd uit! Ik ben wel benieuwd wat voor effect de vleugeldeuren op de stijfheid van de carrosserie hebben, en of de voordelen wel opwegen tegen de nadelen (parkeergarage, hoofd stoten?).
@boxster: Toch lijkt het naar buiten slaan van de deuren mee te vallen op foto 07. Denk dat je met deze ruimte ook een normale deur nauwlijks ver genoeg open kunt krijgen.
Beetje de Mazer Kubang (Kabang, whats in a name…) lookalike. Jammer dat het geld op is en de investeerders nu ineens de ‘politike foutgeïnformeerde emissievrije wereld doctrine’ links laten liggen door wat economische issues…
die voorkant is wel een beetje gejat van neuzen die ford nu op de markt gaat brengen, zoals focus st en 2013 mondeo
Ziet er nog redelijk goed uit… Ik zou wel sowieso voor de Model S gaan… Die ziet er gewoon veel beter uit… Wat wel enorm opvalt is dat scherm van voor… Man man zo’n groot scherm! :o
Verder vind ik die deuren redelijk nutteloos… Vind ze trouwens ook al niet staan op een sls, dus hierop zeker niet…
Ik vind het eigenlijk wel straf dat een bedrijf die voor de moment geen auto’s verkoopt (als ik me niet vergis is de roadster al uit productie….) toch nog naast de Model S, een model X kan uitbrengen… Of hebben ze al zoveel geld van die Model S ontvangen als voorschot misschien?
@Dimglor:

Check mijn reactie hieronder, ben vergeten op reply te drukken..
Elon Musk heeft volgens mij qua geld niet veel te klagen, en dus ook zodoende genoeg reserve denk ik. Wikipedia: net worth: 1.9 Billion…
@72bug: Mja dat die man misschien rijk is tot daar aan toe, maar de hoofdreden van een bedrijf is volgens mij nog altijd winst maken…
Wat een lompe auto, het lijkt wel een BMW X6 van achteren. Ik mag hopen dat het ding van lichtgewicht kunststof of aluminium is gemaakt, anders loopt het leeggewicht met zo’n deurconstructie de spuitgaten uit.
@midasracer: Meer een 5GT.
Volgens mij zit er nu een ontwerper bij Ford eens aan z’n hoofd te krabben of hij niet toevallig de verkeerde persoon ge-e-maild heeft.
Dus daar is de Spyker Paris to Peking gebleven!
Waarom nou die vleugelachterdeuren?????
@jippie: Waarom ook niet?
Kijken of deze auto op de markt komt voor dat de elektrohype over is.
@meneersander: ik vrees dat de echte hype nog moet starten … Momenteel is het vooral aan de ” groene jongens” maar eens er voldoende mogelijkheden zijn om snel te herladen zal ook ik niet twijfelen om het als alternatief te bekijken.

Het feit dat er een electromotor inzit kan me dan niet schelen, wel dat ik potentieel goedkoper men kilometers kan maken…
@tborre: ja, nee dat ben ik helemaal met je eens.
ben benieuwd of je überhaupt wel helemaal achterin kan zitten als volwassen man/vrouw, aangezien het net als de X6 of de A7 mega coupe vorm heeft?
Euchm vraagje, waar zijn de zijspiegels?
@thibault1234: Zo te zien zijn het kleine camera’tjes.
Als ‘ie al in de showroom stond had ik ‘m gekocht. Tenzij ik dan al een Tesla S had gereden.
is dat touch screen niet wat te groot of ligt dat aan mij ?
@cossie300: Ben ik met je eens… ik vind het eigenlijk helemaal niet mooi (vanuit deze hoek toch) het lijkt gewoon op een 22″ touchscreen dat bovenop de middenconsole gehangen is.
Nog een video van de Model X: http://gigaom.com/cleantech/hands-on-video-with-teslas-electric-suv-the-model-x/

Gaaf ding, maar ik heb niets met SUV’s, ik zou hem dan ook niet kopen. Doe mij mijn Model S maar.
Dat ziet er best goed uit
Dat mag hier best rondrijden van mij hoor=)
Lijkt best wel wat op die lelijke DeTomaso.
trailrated? :)

maar serieus, zo’n bak, met vleugeldeuren en een plasma tv op zijn kant in je dashboard… doe ff normaal.

de wielen zijn trouwens veel te klein voor het model. hij is uit balans..
-edit: nutteloze bijdrage-

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).