Tien dingen die je nog niet wist over Aston Martin

Auteur: , 66 Reacties

Honderd jaar Britse elegantie op wielen. Soms stagnerend, maar meestal met een grommende veelcilinder onder de kap. Een duiding van haar geschiedenis gaven je onlangs middels deze gastbijdrage. Nu is het tijd voor de dingen die je nog niet wist.

1. In een eeuw aan Aston Martin-producten zijn er tien verschillende badges langs gekomen. De huidige werd in 2003 geïntroduceerd, en prijkt uiteraard op alle modellen. Zelfs op die omgekatte Toyota.

Hieronder alle tien
Alle Aston Martin-logo's

2. De vleugels van de Aston Martin-badge vinden hun oorsprong in het oude Egypte. Niet gebaseerd op een inheems paradijsvogel, maar op zo’n freaky insect die je kent uit The Mummy: de scarabee.

Scarabee

3. In de honderd jaar dat Aston Martin bestaat heeft het merk iets meer dan 60.000 auto’s gebouwd. Inderdaad, gemiddeld 600 per jaar.

De Aston Martin Standard Sports, een van de allereerste.

4. Aston Martin beweert dat meer dan 90% van alle exeplaren nog steeds bestaat. We zien ze inderdaad minder vaak crashen dan protserige Ferrari’s of schreeuw-Lambo’s.

Aston Martin One-76?
Gecrashte Aston Martin One-77 in Hong Kong

5. In de afgelopen eeuw werden ze op zeven verschillende locaties in elkaar gezet. De roerige geschiedenis van het merk zorgde nog wel eens voor productieverschuivingen.

Inside

6. Het hoofdkantoor in Gaydon viert dit jaar z’n tiende verjaardag. In 2003 namen ze de purpose built fabriek in gebruik, op de plek waar voorheen een RAF V-bomber vliegveld gesitueerd was. Capaciteit: 7500 auto’s per jaar.

AM's fabriek in Gaydon

7. Er is een Aston Martin Owners Club. Geen nieuwerwetse verzameling snelle jongens, maar oud geld. De vereniging werd al in 1935 opgericht. In het Grafton Hotel te Londen. Momenteel hebben ze meer dan 5.000 leden in 40 landen.

En ze hebben een eigen logo.

8. Misschien ten overvloede, maar de inmiddels uitverkochte One-77 is de meest exclusieve, duurste en krachtigste Aston Martin ooit gebouwd.

Onder de kap

9. Inhakend op #8: de productie van een 750 pk sterke One-77 neemt 2.700 uur in beslag.

Wielloze One-77
Aston Martin One-77 body

10. Primer, verf en lak op een Aston Martin aanbrengen? Het handmatige verfproces duurt 50 tot 70 uur.

Toe. Trek er eens aan.
Aston Martin's Paint Shop

Disclaimer: in de comments roepen dat je iets allang wist? Prima, maar verras ons en gooi er gelijk een nieuw Aston Martin-feitje tegenaan.



66 reacties

Waarom je de nieuwe Astra nu wilt configureren bekijk het hier!.
Há! 8, 9 en 10 wist ik. thanks to National Geographic Channel ;)
@vwally: en waar is je nieuwe feitje?
@mevipp: Jammer genoeg was dit ook alles wat ik wist
@vwally: boe!
Thanx voor de info over de vleugels.
wat is het verschil tussen logo 1971 en 1949 ? Ik heb toch even zitten kijken maar volgens mij zie ik het over het hoofd
@darkpluisje: de naam die boven aston martin in het klein staat is volgens mij anders. Maar vraag me niet waarom.
@jordy14: op beide staat David brown
@darkpluisje: De getoonde logo’s hebben ook geen verschillen. zojuist met photoshop over mekaar heen gelegd, en er wijkt helemaal niks af. (behalve het jaartal eronder) Alleen is de kwaliteit zo laag dat misschien in details iets anders te zien is.
Echter andere websites melden dan in 1947 er nog een ander logo was:
http://leibold.com/boldpost_images/aston_martin.gif

dusss…
HA! IK WIST ZE ALLE 10!!

Het nieuwe feitje .. ehh.. ‘iemand anders niet’?
@dennisr: nieuw feitje nummer 11:
Mercedes-Benz / AMG zal toegang verschaffen tot hun nieuwe V12 motor aan aston martin (hopelijk ook de 7 speed versnellingsbakken!) :)
Aston Martin is van ’47 tot ’72 eigendom geweest van David Brown, destijds een tractormerk. Is later opgekocht door Case IH.
@coosbmw: David Brown bedoel ik dan, niet Aston Martin. Dat werdt in ’72 gekocht voor het grootste deel door Ford.
@coosbmw: Ja en Case IH is weer opgekocht door New Holland en deze holding heet CNH en is gevestigd in Schiphol. En de link met auto’s? Nou, New Holland is onderdeel van Fiat. Inderdaad, die groep waar ook de supercar merken Ferrari en Maserati onder vallen.
Sommige dingen wist ik al zoals de info bij 7,8 en 1
Het blijven stuk voor stuk bijzondere auto’s.
Ik wist eigenlijk geen van deze dingen, maar het is altijd fijn om nieuwe dingen te horen en leren. Misschien komt het door mijn fascinatie voor alle aparte dieren en mythische wezens, maar ik heb de scarabee altijd al een mooi iets gevonden.
Mooi dat plaatje van het logo
Hebben ze bij am wel eens winst gemaakt eigenlijk? Misschien de laatste paar jaar, maar in de vorige eeuw?
@undifined1: Nee, maar dat wist iedereen al. Dus dat kon niet in de lijst :)
#8 wist ik al!

Wat jullie nog niet wisten:
De naam Aston Martin ontstond door een overwinning van Lionel Martin op de “Aston Clinton Hillclimb” bij het plaatsje Aston Clinton.
@vale46: helaas, dat stond laatst al in het artikel over 100 jaar aston.
David Brown kocht het zooitje ooit voor 20500 pondjes…
@norge: Ik ben eens in een fabriek van DB (textron) geweest, maar die waren niet om aan te zien, maar hightech spul daarbinnen. Konden daar de grootste tandwielen ter wereld maken (zei men ;) ).
Leek mij allemaal niet zo winstgevend, totdat ik de verhalen hoorde over waar sir Brown allemaal in geïnvesteerd had. Daar zaten een aantal klappers tussen. Niet een groots industrieel, maar wel een slim zakenman. Zie bijv. jou verhaal over Austin Martin voor 20.500 GBP.
#11 .. ze kunnen ze na 100 jaar nog steeds geen auto spuiten ..
#12.. stuk mooier dan Lincolns.
Oja, die was al bekend.. Jammer.
Al het lakwerk van een Aston-Martin wordt na het spuiten volledig opgeschuurd en vervolgens gepolijst zodat de laklaag zo glad als een spiegel is. Alleen op de uiterste kantjes kun je nog wat structuur in de lak vinden.
Wikipedia punt org
@benz190: Als onze vriend @Lincoln nu ook zo de puntjes zou weergeven punt punt
Dan was hij helemaal stoer geweest punt punt
@Coosbmw

Aston Martin is vanaf 1994 tot 2007 in handen geweest van Ford.

@Norge

David brown : betaalde 20500 in 1947
victor gauntlett: nam in 1980 een aandeel van 12,5 % over
voor 500.000 pond (totale waarde 4000.000 pond)

Dave Richarts : nam een groot gedeelte over van Ford voor de som van 848.000.000 dollar

Ford : hield zelf een aandeel ter waarde van 70.000.000 dollar
@scalemaster
woow dat wordperfect is lekker bezig …..oeps
@ scalemaster
Het is David Richards hoor..
De vraagprijs waarover David Brown onderhandeld heeft was £30.000
http://imageshack.us/photo/my-images/96/advertj.gif/
De vraagprijs die David Brown in The Times las in 1947 was £30.000.
http://img96.imageshack.us/img96/8348/advertj.gif
@trs80: niet dat het een failliete boedel was ofzo…voor 30000 pond en een netto winst van 4000 in afgelopen jaar
Aston Martin is trouwens géén familie van Dean Martin.
Aston Martin die 4000 pond winst gemaakt heeft in 1946???

Zij verloren op elke gebouwde auto soms wel 2 tot 300 pond
in die jaren.
@scalemaster: Papier is gewillig…
Je exeplaar met een m schrijft.
OT: de DB5 door Roger Moore ook in The Canonball Run werd gereden.
Nog een weetje: tot 1987 hebben ze slechts 10.000 auto’s gebouwd. Pas met de DB7 is het volume in gang gezet.
Hmmm een feitje over Aston Martin…

De motor uit onder andere de V12 Vantage en de DBS is oorspronkelijk opgebouwd uit twee Ford Duratec 30 motoren, die hun wegen onder anderen vonden naar de Mazda MPV…

http://www.autoblog.nl/gallery/Aston_Martin/V12_Vantage/Aston_Martin_V12_Vantage_17.jpg

/2=

http://www.euro-karz.itgo.com/images/02mpv5672.jpg
@Henk_he: over de geschiedenis van de DB5 uit Goldfinger is een heel topic te vullen!!

Heel kort: er zijn er 4, 1 gadget-auto, 1 rij-auto en twee promotie-exemplaren die omgebouwd zijn ná de film. Van die laatste 2 staat er een in de Louwman-collectie. De originele auto was het prototype van de DB5, was Burgundy Red en had chassisnummer DP/2161/1. Deze auto is onder nooit opgehelderde omstandigheden (verzekeringsfraude?) gestolen en is nooit meer teruggevonden. Dit was ook de auto uit de Cannonball Run (met Roger Moore aan het stuur!).
dat Aston Martins door veel Italiaanse carrozzeria’s gebruikt zijn? w.o Zagato.Pininfarina.Bertone.Touring Michelotti .ItalDesign Giugiaro . vignale
Mijn persoonlijke weetjes heb ik uit eerste hand:

In 1997 heb ik in de fabriek in Newport Pagnell een uitgebreide rondleiding gehad van een halve dag. Helaas was een proefrit niet inbegrepen.

Ze bouwden daar toen de Virage en de dubbelcompressor Vantage. Een van de mooiste middagen uit mijn leven als petrolhead. Met een supersympathieke en onderkoeld humoristische rondleiding van (inmiddels wijlen) Roger Stowers, de “Company Archivist & Historian”. We mochten overal kijken, fotograferen, filmen en aan iedereen vragen stellen, alleen in het Service Department mochten we niet fotograferen of filmen, vanwege de klantenauto’s met privékentekens die daar stonden.

In de afbouwruimte aan het einde stonden voertuigen in diverse kleuren, maar allemaal met knalgele buitenspiegels. Toen ik Mr. Stowers vroeg waarom die geel waren, antwoordde hij in dat schitterende Engels: “I am sure our sales department would be delighted to offer you the option of yellow mirrors, but it’s the way we get them in from Jaguar.” Er zaten toen dus Jaguar-spiegels op, die de oude Citroën CX-spiegels hadden vervangen.

Mr. Stowers was ook niet gelukkig met de Shooting Brake-versies die toen werden gebouwd, en zeker niet als het wortelnotenhout plaats moest maken voor carbonfiber, maar gaf toe dat de klanten (nou ja, sommigen) dat nou eenmaal wilden. “Oh dear, what de customers make us do nowadays. We even had to do a complete pink Vantage, inside and out.”

Overigens hadden de arbeiders de gewoonte om iedere auto die ze bouwden bij het begin van de bouw een vrouwennaam te geven, meestal de naam van de vrouw of dochter van een van hun. Tijdens de bouw werd dan aan die auto gerefereerd met die naam. Dus er werd niet gevraagd waar de auto van Mr. Jones was, maar waar Daisy was. En iedereen wist dan welke auto je bedoelde.

Je kon destijds krijgen wat je hebben wilde, ook al stond het niet in de prijslijst. De Vantage was er officieel alleen als coupé in handgeschakelde versie, maar als je een cabrio in automaat wilde kon dat ook. Als speciale optie, natuurlijk. Het frame van de auto was zó stijf, dat het dak niet veel meer toevoegde.
Trouwens erg indrukwekkend hoe twee mannen met een “english wheel” uit een vlakke plaat op het oog een dakplaat rolden. Was vrijwel altijd in één keer passend.

Wereldmerk!
@sabrerator:
bedankt! Dat wist ik niet. Erg leuk om jouw ervaring over Aston-Martin te lezen. +1
@sabrerator: Leuk om deze ervaring te lezen ;)
@sabrerator: leuke bijdrage. Ik ben er zeker van dat je ook nu nog wel kunt krijgen wat je hebben wilt als je er voor betaalt ;-)
@sabrerator: Leuk en herkenbaar verhaal, ik ben er een jaar eerder geweest. Precies dezelfde ervaring inclusief Roger Stowers. Toen ik er was stond die rose Vantage daar. Deze was bedoeld voor een rijke Duitser die hem aan zijn dochter wilde geven op haar 18e verjaardag! Enige jaren geleden stond dat ding in Duitsland te koop, geen idee wat er van geworden is.
Dat heet vakmanschap (of creatief met aluminium)
Helaas zie je dat niet meer.
Ik Heb een fotoreportage van de eerste Virage body.Daar zie je precies hoe de frontwings uitgklopt worden.
Daarin word ook uitgelegd dat de luchtinlaten achter de voorwielen het meest lastige karwei was van de hele body en zeer moeilijk om uit te lijnen.
Aston Martin mooie auto’s bouwt.
@Flatfour: verder wel alles goed?
Wist je dat het 1 op 8 schaalmodel van de DB5 007 tv-reclame je maar liefst € 1000 kost?
@betonstaal: Zoiets had ik al in gedachten ja, eerste editie is natuurlijk spot goedkoop maar dan krijg je ook een spiegeltje ofzo, en als je eenmaal op de helft bent ga je niet zomaar stoppen..
Ik wist niks van dit alles! Mooi! :)
Veel presentatoren en gewone mensen spreken Aston Martin uit als Austin Martin, wat onbewust refereert aan dat andere automerk, Austin. Op Interclassics stond echter een échte Austin Martin: er is ooit een kleine oplage Engelse taxi’s in opdracht van Austin gebouwd door Aston Martin.
David Brown kocht Lagonda vanwege hun splinternieuwe 6-cilinder. Hij wou dat blok voor Aston Martin.
Ben ooit eens in Newport Pagnell geweest, toen ik een jaar of negentien was en ik heb nog nooit zoveel leugenaars bij elkaar gezien.
Overtrof zelfs de British Leyland dealer in Windermere, waar de verkopers ijkoud beweerden dat ” Home made cars are the best ”
Terwijl mijn vader met een kokende Princess 6 cilinder in lijn kwam binnen strompelen.
@desjonnies: Ach, ‘the best’ is een subjectief, rekbaar begrip. Die dingen zaten vast barstensvol emotie.
OK nog een weetje: Aston Martin heeft in 1980 serieus overwogen MG over te nemen van British Leyland inclusief de fabriek in Abingdon. Om dit te testen heeft AM-ontwerper William Towns een MGB onder handen laten nemen die in slechts 6 dagen gebouwd moest worden. De modificaties waren niet heel spectaculair maar leverden toch wel een ‘bijzondere’ auto op. De overname werd niets en het bleef bij één prototype, de DOL341V.

http://www.nutleysports.co.uk/AstonMGB-Silver1.jpg.jpg
@trs80:
Eigenlijk is dar later de MG RV8 uit voortgekomen.
Die qua interieur een hoog Aston gehalte had.
En die afschuwelijke Porsche koplampen.
Maar dan wel weer die mooie dik chromen Bentley achterlichten.
feitje 8 wist ik niet, maar zou ik wel gegokt hebben.

zo, mag ik nu een nieuw feitje noemen?

Dat AM wel eens onderdelen geleend heeft van Ford is algemeen bekend, maar dat er ook Mazda-onderdelen gebruikt zijn heb ik hier nog niet gelezen. Het mooiste voorbeeld:

Het achterlicht van een DB7 komt van een Mazda 323F (1989-1994)

Vergelijk deze maar eens:

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/5/55/Aston_Martin_DB7_Vantage_rear.jpg/800px-Aston_Martin_DB7_Vantage_rear.jpg

en

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/3f/Mazda_323F_rear_20070801.jpg
@escort77:
misschien een stomme vraag, maar hoe kan ik hier plaatjes deeplinken?

ik heb volgens mij wel eens wat geprobeerd met

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/5/55/Aston_Martin_DB7_Vantage_rear.jpg/800px-Aston_Martin_DB7_Vantage_rear.jpg

maar dat werkte volgens mij niet

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).