Top 10: Automerken met de meeste motorproblemen

Auteur: , 208 Reacties

Een falende motor in je auto. Het is de absolute draak der pechgevallen, en vaak het meest prijzige 'onderdeel' om te laten fiksen. Maar welke merken hebben het vaakst te kampen met motorproblemen? Een Britse verzekeraar zocht het voor je uit, en vouwde er een top 10 van. Ook worden de 10 met de minste motorproblemen genoteerd.

Warranty Direct is een van de grootste verzekeraars in Groot-Brittannië en hier geen onbekende als het op het aanleveren van data uit hun auto-bestand van 50.000 klanten aankomt. Zo tekenden ze al eens op wat de tien beroerdste auto’s van de afgelopen vijftien jaar zijn en werd de Seat Ibizia recent nog afgefikt in een onderzoek naar de minst fijne occasions. En DIT is volgens de verzekeraar de stomste auto ooit. Zij weten het, zij ontvangen immers de rekeningen.

Nu waren de motorproblemen aan de beurt. Een opsomming van merken die in 2012 het meest bij de verzekeraar geregistreerd werden met een defect aan de krachtbron. Het punt is alleen: er wordt niet gespecificeerd welke defecten het exact zijn. Van brandende lampjes tot een uitgelubberde distributieketting? We weten het niet, want Warranty Direct houdt het vaag en gooit alles maar op de hoop van ‘engine repairs’. Ook data over bouwjaren houden ze achterwege.

Maar de uitkomst liegt er niet om. Afgaande op de cijfers wordt de Premium Leugen opnieuw ontmaskerd. MG Rover staat op 1 in de Zuigende Motoren Top Tien, maar over die Britse bagger zal niemand zich verbazen. Het is de nummer twee, Audi, die toch voor een pijnlijke situatie zorgt. De Duitsers worden op de voet gevolgd door MINI, waarachter Saab de vierde plek inneemt. Ook BMW (7) en Volkswagen (9) komen er eigenlijk best wel bekaaid vanaf.

Hieronder de tien merken met de meeste motorproblemen. Een opvallend gegeven is vooral om te zien hoeveel auto’s in verhouding (1 in X) geregistreerd wordt met panne.

Merk – Failure Rate (%) – Failure Rate (1 in x)

1. MG Rover – 7.88% – 1 in 13
2. Audi – 3.71% – 1 in 27
3. MINI – 2.51% – 1 in 40
4. Saab – 2.49% – 1 in 40
5. Vauxhall (Opel, red-) – 2.46% – 1 in 41
6. Peugeot – 2.26% – 1 in 44
7. BMW – 2.20% – 1 in 45
8. Renault – 2.13% – 1 in 46
9. Volkswagen – 1.91% – 1 in 52
10. Mitsubishi – 1.70% – 1 in 59

En dan de beste jongens van de klas. Bij de tien merken die het minst vaak een garage opzochten voor motor-troubles is het, niet geheel onverwacht, een Japans feestje. Honda staat op één, met slechts 1 motorprobleem-auto op de 344. Een schril contrast met de 1 in 27 van Audi of de 1 in 40 van MINI. Mercedes redt de Germaanse eer nog enigszins met een derde plek.

Merk – Failure Rate (%) – Failure Rate (1 in x)

1. Honda – 0.29% – 1 in 344
2. Toyota – 0.58% – 1 in 171
3. Mercedes-Benz – 0.84% – 1 in 119
4. Volvo – 0.90% – 1 in 111
5. Jaguar – 0.98% – 1 in 103
6. Lexus – 0.99% – 1 in 101
7. Fiat – 1.17% – 1 in 85
8. Ford – 1.25% – 1 in 80
9. Nissan – 1.32% – 1 in 76
10. Land Rover – 1.38% – 1 in 72

Met dank aan goedkoopsteautoverzekering.net!



208 reacties

Ik dacht dat er bij Mercedes juist wél veel motorproblemen voorkwamen….(en bij jaguar, Land Rover & lexus)
@sulobb: over welke moteren hebt u het bij deze merken?
@sulobb: moet je misschien is stoppen met denken en is ECHT gaan kijken hoe het zit. Rij je toevallig vag ;) ?
@lambo4all: niet te hard happen jongen. Hij zegt nog zo denkt. Hij erkend dus zijn fout.
@lambo4all: het is niet slecht bedoelt hoor, ik zeg nu gwn wat ik hoor… Ik ken mensen die in een mercedes hebben gereden, ze waren er niet echt blij mee….
@sulobb: nee ik geef toe: koop nooit een mercedes uit 2000-2005 want dan is ie gewoon ruk!
@lambo4all: pas op wat je zegt hoor, mijn vader heeft een E-Klasse uit 2003 gehad, nooit problemen mee gehad, echt nooit. Hij heeft hem 6 jaar gehad, voor veel geld verkocht omdat de nieuwe eigenaar hem heel goed in staat vond. Pas op hè!
@lambo4all: het waren niet de motoren, mercedes staat er juist bekend om dat ze (motorisch gezien) vrijwel onverwoestbaar zijn.

Kijk maar naar de 190e’s die maar blijven rijden, 30 jaar oude s-klasses die naar 500.000 nog vrolijk rondrijden. Of de huidige e-klasse taximobielen, die tikken zelfs de 1-miljoen km aan.

De problemen zaten vooral in de grote hoeveelheid ingewikkeldeelektronica die er rond 2000 opeens inkwam, hier waren eerst erg veel problemen mee.

Maar om een lang verhaal kort te maken: kwa motoren is mercedes oersterk, ik had alleen niet verwacht dat audi zo hoog zo zijn, het is toch een kwalitatief goed merk zou ik zo zeggen…
@darrock: die techniek was ook gewoon goed. Het enige probleem waar ze echt mee te kampen hebben gehad was het slechte metaal in de jaren 97/03. En ook dat uitte zich niet bij alle modellen. Enige echte misser zijn de vito’s. Eerste series dramatisch; tweede serie al beter maar niet wat je van een Mercedes verwacht. Reden: auto moet voor bepaalde prijs in de markt gezet worden. En aangezien die dingen vrijwel allemaal ‘kaal’ verkocht worden geen marges op opties.
@lambo4all: Jij wil iedereen aan de VAG hebben, zo aan je naam te zien.
Dus hier klopt iets niet, wat betreft jouw opmerking aan sulobb.
@lambo4all: Ach joh, zolang je er zelf geen last van hebt is het toch prima? Gewoon motoren van andere merken blijven bashen.
Ik mis de Smart motoren in de lijst met de slechtste motoren. http://nl.wikipedia.org/wiki/Smart_%28automerk%29
@audicoupe84:
Yep, die waren idd heel slecht. Sinds 2007 liggen er Mitsubishi motoren in en dat is een hele verbetering.
Ik kan hier niet zien over welke periode het gaat trouwens.
Zelf heb ik er nog een met het Mercedes motortje dus die wordt nog wel een keer gereviseerd. Dat kost trouwens amper meer dan een grote beurt bij een Golf met die kilometerstand.
@audicoupe84: Jep, ik heb er pas ook 1 gekocht, 4 weken plezier van gehad, reclame al besteld. APK gehad en de dag erop draait de motor in de soep.
Revisie kost €1500,- niet veel geld dus. Maar wel als je een arme student bent.;)
@sulobb: Dat Saab in de UK zo hoog eindigt is misschien niet gek. Is een echt diesel-land, en die kwamen nooit bij Saab zelf vandaan… De 4-cilinder benzine Turbo’s made in Sweden zijn onverwoestbaar!
@Svenska_Aeroplan_AB: ja alleen saab zelf was niet onverwoestbaar. Eind goed al goed
@Svenska_Aeroplan_AB: De laatste 8 jaar gebruikte Gm voor zowel Opel als Saab de JTD diesels van Fiat. En laat die nou net ook hoog staan. De 2.2 Opel diesel was natuurlijk een ramp, onzuinig, zwaar en niet vooruit te branden.
@sulobb: Wat ik vooral vreemd vind is het verschil tussen Audi en VW, die over het algemeen (lease
Is het niet gewoon autos die langer door rijden er vaker last van hebben, behalven Volvo dan
@jobh: ja zeker de Saabs! Die kunnen geen nieuwe meer kopen…
Waar staat Ferrari? Of telt een motorbrandje niet?
@slipstreamer: Misschien heeft 1 op de 500 Ferrari’s een motorbrand. Daar kom je niet mee in de top 10.
@kickass:
Dan stond ferrari op nummer 1 van de miste problemen.. :p
@slipstreamer: die gaan niet meer terug naar de garage
Met alle motorproblemen die de VAG groep heeft had ik ze veel hoger geschat. Dat van de Audi klopt wel, pas na 2009 hebben ze de problemen in de hand gekregen. De V6 2.5 TDI was een enorme miskleun met de supersnel slijtende nokkenassen, de slechte automatische versnellingsbak.
@Soulmaster: Dat was dan ook alleen die.. Heb daarom ook de 1.9 TDI gekozen. Heb de 130pk, nu op de 223.000km, mijn pa had dezelfde en weggedaan met 280.000 (deed het ook goed), heb 2x een 1.9 TDI 110pk gehad, probleemloos en een 2.5 TDI 5-cylinder gehad, rijdend verkocht met 430.000km en de eigenaar na mij heeft ‘m nog over de 500.000km getild. Mij verbaasd het dus dat Audi zo hoog staat. Misschien dat de nieuwe TSI’s wat minder goed zijn?
@lohran: misschien dat er meer mensen zijn dan jij en je pa?
@Svenska_Aeroplan_AB: Dat zeg ik toch ook.. Maar bedankt voor je bijdrage.
En maar zeggen dat die Japanners niet betrouwbaar meer zijn tegenwoordig…
@ronin1130: wie zegt dat ? het is al jaren een bewezen feit dat japanse motoren door en door betrouwbaar zijn. Maar …. nu wil ook ook eens een top tien zien van de meest betrouwbare motoren met 300.000km en meer op de teller. Dan krijg je een heel andere lijst.

ik vermoed dat bij de diesels zomaar eens een 5-cylinder 2.4JTD van alfa/lancia heel hoog scoort kwa betrouwbaarheid
@Soulmaster: ik bedoelde ook dat al lang geweten is dat Japanse motoren ok zijn, hoewel door velen hier het tegendeel wordt beweerd. En ook de motorische falingen van de Fiat-groep is onzin, het is meestal de electronica of andere afwerkingen die het wat laten afweten.
@Soulmaster: 246990km met een Toyota 2.0 uit 1994. En het gaat maar door, vrij weinig olieverbruik.
Nou @kapiteinaudi: dit is dus een van de redenen waarom ik mercedes en jaguar hoger heb staan dan audi en bmw.
@lambo4all: Audi, Audi, Audi toch…….
Nog maar eens het bewijs dat alle vooroordelen over Italiaanse (Fiat, Alfa Romeo) betrouwbaarheid bij het vuilnis kunnen worden gezet. Nu heb je geen enkel excuus meer om een grijze muis i.p.v. een Italiaanse schone te kopen.
@trigger565:
Of gewoon een Jaguar, dat is nog beter!
@trigger565: De Italiaanse motoren kunnen dan wel goed zijn, maar als de electronica en de overige mechanica ruk is, dan sta je nog stil en heb je niets aan de goede motoren.
Dan heeft het ook nog steeds geen zin, om een Alfa, Fiat, of Lancia te kopen, om zogenaamd onder het “grijze muizen”-gevoel uit te komen. Heel jammer voor je.
Koop dan een Honda, ook geen “grijze muis”, maar wel in het totaal, een stukje beter in elkaar geschroefd en dat kost een lieve duit, ook qua onderhoud, maar dan heb je wel wat en een grotere zekerheid, dat het blijft doen, wat het moet doen. En dat kunnen blijven rijden.
@Orichy:
Maar toch vervang ik liever een zekeringetje dan een blok.
Trouwens de enige italiaan waar ik ooit electrische problemen mee heb gehad was een Lancia.
Dat probleem heb ik uiteindelijk zelf gevonden, opgelost en nooit meer last van gehad.
Het ging om een ontstekings sensor van 20 tientjes….
@Orichy: gelul! Ik keen veel mensen met een Alfa, sommigen al meer dan 3 ton op de teller en daar is nooit wat mee.
@rufctr01: Zag net bij een dealer mijn oude lease 156 staan, 256.000 kilometer met een TS op gas. Mijn 159 2.4 gaat ook al weer richting de 2 ton. Zero olieverbruik en geen enkel probleem gehad. Wel regulier onderhoud laten plegen, nu voor het eerst is de vrijloop poelie van de dynamo aan het verslijten.
@eelco74: Het zijn allemaal individuele verhalen.. bij iedereen is het anders.. dus wat jij toevallig hebt mee gemaakt staat weer lijnrecht tegenover wat iemand anders met hetzelfde merk heeft meegemaakt!
Los van dat ik het een mooie auto vind, viel me wel altijd op dat alle 156’s met een rammelend geluid voorbij kwamen (mijn eigen ervaring).. ik denk dat de 156’s die nu nog over zijn, de gelukspoeperts zijn.
@rufctr01: Maar waarom zie wij dan zo weinig alfa’s van voor 1995 op de openbare weg?
Dat wekt de indruk, dat zij toch niet zo goed waren, zoals sommige willen beweren.
Oké, de huidge Alfa’s zijn een heel stuk beter, dat kan en zal ik beamen, maar van voor 1995 toch echt niet.
@Orichy: Hoeveel auto’s zie je nog van voor 1995? Gewoon alledaagse gebakjes, geen classic ofzo. Ik zie de Volvo 440 of Nissan Primera ook niet elke dag hoor.
@trigger565: 100% mee eens! Daarnaast ontstaan de vooroordelen over Alfa door mensen die voor 2k zo’n hok kopen en denken dat ze dan een betrouwbare auto hebben. Een Alfa onderhouden bij een universele garage is sowieso zelfmoord voor zo’n wagen. De techniek is héél anders dan bij een polo’tje!
Tja ik blijf het zeggen: Voorsprong door techniek is alleen marketing, met een Audi sta je alleen maar in de garage… Op alle testen zowel fouten per nieuwe auto is Audi gewoon slecht en dus vraag ik mij weer af hoe kan het dat men het als kwaliteit ziet?
@drivingpleasure: vanmiddag nog het motorblok (2.0 Turbo) van een Audi A4 uit 2005 afgeschreven. Kwam al slecht lopend en ratelend binnen. Olie vervangen samen met het filter. In de oude olie zat metaalslijpsel. Olie goed door de motor laten lopen en een stukje rustig gaan rijden. Terug de oprit van het bedrijf op en toen begon het gezeik. Naar binnen gezet en goed geluisterd maar het was overduidelijk: cilinderkop overleden en misschien nog wel meer. Overigens pas 151.000 op de teller…
@ej20g: check de kettingaandrijving van de balansasmodule + de zeskantige aandrijfas van de oliepomp, veel voorkomend probleem, gevolg hiervan is te lage oliedruk met lagerschade en turboschade als gevolg
De 2.0 tdi bj 2005-2007 van audi is waarschijnlijk 1 van de grote redenen dat audi zo hoog staat in dit lijstje
@salti: dat zou ik graag checken maar hij is helaas teruggegeven aan de eigenaar omdat de Audi niet bij ons in onderhoud was en hij gerepareerd/verder nagekeken moet worden door het bedrijf dat ook het onderhoud pleegt. Jammer maar helaas. Wel een hele mooie, RS4 velgen, S-Line, rood met zwart leder, full option en automaat. Doodzonde.
@ej20g: Het wordt als kwaliteit aangeschreven maar uit onderzoek blijkt gewoon dat ze onder gemiddeld scoren. En uit eigen ervaring uit mijn omgeving blijkt dat ook. Overigens hebben Volkswagens daar ook vaak mee te maken.
@drivingpleasure: omdat bij Audi de naadjes van het premium plastic in het interieur zo mooi recht zitten… De rest sodemietert uit elkaar, maar dat maakt de Audi koper niet uit…
@Svenska_Aeroplan_AB: en toch!! Verkoopt audi zoveel auto’s, het lijkt wel een raadsel…..
@mightymike: nee hoor, dat is heel simpel: marketing. Audi is nu gewoon ‘in’, net zoals Opel dat 35 jaar lang is geweest. Waait wel weer over..
@Svenska_Aeroplan_AB: Misschien heb je gelijk.. de tijd zal het leren!
@Svenska_Aeroplan_AB:
Soms he Svenska, moet ik zo vreselijk hard lachen om je comments.
Rechte naadjes maar wel een gescheurd blok, zie het voor me.
Twee mensen in de vrieskou in een Audi langs de kant van de weg.
Maar wel de mooiste naadjes he !
@Svenska_Aeroplan_AB: Dat is het ook ja. Goede marketing en het interieur ziet er vaak degelijk uit, hoewel dingen na een jaar ook beginnen te ratelen en af te brokkelen maarja… Voor de rest moet je echt niet bij Audi aankloppen want het is simpelweg gewoon geen hoge kwaliteit.
@drivingpleasure: Het gaat mij erom hoe het eruit ziet. Reparaties maken mij geen zak uit. Toch lease.
@Jimmy: Tja voor een grijze muis is het prima. Toch wil ik niet als ik een auto lease steeds met gezeik zitten. En uiteindelijk wil je neem ik aan ook wel een auto gaan kopen, een auto die echt van jou is. En dan ga je dus sneller een Audi kopen omdat je die steeds geleasd hebt, en dan beginnen de problemen.
Foei, VAG en BMW Group!
Niet heel vreemd dat Audi en BMW zoveel problemen hebben, zoveel mogelijk vermogen uit die blokjes rammen met biturbo of zelfs drie turbo’s op een gewone 6 in lijn diesel. Mercedes liet dit lange tijd langs zich heen gaan, helaas begint de hype omtrent vermogen en een zo klein mogelijke cilinder inhoud daar nu ook; kijkend naar de A45 AMG en V8 biturbo AMG.
@kraakensmaak: Ja want de modellen met 2 of 3 turbo’s worden relatief tot de rest zoveel verkocht…
@koenmb: misschien zit ik nu fout, maar motoren zonder biturbo moet je bij bmw in de brochure met een vergrootglas zoeken. Welke zijn dan zonder biturbo?
@lambo4all: Alle 4-cilinder (in-lijn opstelling) motoren hebben gebruikelijk maar 1 (of geen) turbo (dus dat zal bij BMW ook wel zo zijn) en die worden het meest verkocht. 2 turbo’s komen te pas bij motor in V-opstelling (1 voor links, 1 voor rechts).
Grappig dat Mercedes zo laag staat, wij hebben toch hele andere ervaringen…
Van LR ben ik verbaasd, dacht dat die aan de BMW motoren zaten.

VW, zal wel over die kleinere blokjes gaan de 2.0 en 3.6 kan ik toch niets slecht over zeggen.
Een waardeloos onderzoek. Niet iedereen geeft goed onderhoud en gaat goed met een motor overweg. Overigens is het wel te zeggen dat japanse auto’s zeer degelijke motoren hebben.
@autobart: tja, nu je Audi zo hoog staat is het in een keer een flut onderzoek. Wordt maar lekker wakker en kijk naar je omhooggevallen nachtmerrie met de 4 nullen in de grill.
@rufctr01: Het feit dat jij je feiten op onderzoeken zoals deze baseert, geeft al aan hoe bekrompen jij denkt. Het onderzoek geeft geen duidelijkheid over de toestand waarin de auto’s verkeren, het aantal km’s op de teller, welk type van het merk. BMW en Audi rijders gaan sowieso sneller naar de garage wanneer ze iets horen of zien wat niet goed is.. Mensen is goedkopere auto’s stellen die vaker uit. Logisch toch? wanneer je minder te besteden hebt. Ik concludeer uit dit onderzoek dat Mercedes stevig is..
@autobart:
Die lui zijn zo slecht, dat ze de Mini Cooper S niet meer in dekking nemen.
Zo slecht zijn ze.
Not.
gaan de welbekende audi-fanaten hierdoor anders piepen?
@4991: Natuurlijk niet.
@SimonMc: ik dacht dat jij geen audi fanaat was?
@4991:
Is hij ook niet, maar die plaat krijg je toch niet voor de kop van een Audirijder weg….
@jrk68: Precies. Ik bedoelde dat dit toch niets uitmaakt voor Audi fanaten. Die zullen toch wel weer beginnen lullen over de afwerkingskwaliteit van het interieur…wat schijnbaar belangrijker is dan betrouwbare mechaniek.
@jrk68: en @SimonMc: ik kan jullie alleen maar gelijk geven
@4991: Ik vind alle duitse merken wel cool, behalve opel (alhoewel ik die nieuwe astra wel mooi vind). Audi vind ik 1 van de mooiste. Dus nogmaals: Onderzoek zegt niet veel, lees in mijn reactie hierboven, daarnaast gaat uiterlijk en PK’s idd boven reparaties en de kosten daarvan bij mensen die BMW, Audi, Mercedes etc etc rijden. Of de auto wordt geleased en dan maakt het niets uit, of hij wordt gekocht door mensen die genoeg te besteden hebben. In beide gevallen (me uitzondering daar gelaten) gaan afwerking, uiterlijk, PK’s, snelheid en luxe boven een paar garage bezoekjes en (eventueel) kosten daarvan!
Ach, MG-Rover is natuurlijk niet heel verrassend. Geen MG TF te vinden met zijn originele koppakking. Het verbaast me wel heel erg dat Jaguar, Fiat en Land Rover in de betrouwbaarheid top 10 staan. Waarbij Jaguar nog een heel respectabele plek heeft. Niet alles uit Engeland is bagger!
VAG ehhh vaag dat VW en Audi zo ver uit elkaar liggen, zover ik weet gebruiken die redelijk dezelfde motoren. (dit geld natuurlijk ook voor Seat en Skoda, maar die krijgen ze pas later en zijn de fouten wel redelijk opgelost
@tomleeuw: komt waarschijnlijk door het feit dat audi-rijders denken dat ze in sportievere bakken rijden als vw-rijders.
Saab is een merk waar ik me over verbaas. Maar dit zal natuurlijk gaan over de nieuwere motoren. En niet die uit de 900ng en de 9-3(de eerste) waar ik alleen maar positief over blijf lezen. Black Sludge probleem nagelaten als het word onderhouden. En Volvo staat er top bij.

Laatst nog in een Mercedes E220 CDI gezeten uit het jaar kruik met 686000 km op de teller. Nog nooit problemen mee gehad, alleen wel al 2 automaatbakken versleten. Originele turbo ook als ik het goed heb gezien in de boekjes.
@The_12oach: In de nieuwere Saabs zaten uitsluiten Opel motoren dacht ik. Do I need to say more?
@The_12oach: klopt. En aangezien het onderzoek in de UK gehouden is, zal het voornamelijk over dieselmotoren gaan… En dat zijn geen échte Saabblokken natuurlijk!
@Svenska_Aeroplan_AB: @SimonMC Nog beter om het zo te horen =D al rijd die stomme TTID toch wel goed hoor in de oude 9-5, ben sowieso een diesel rijder, dus dan wint het al gauw terrein.
Kan iemand mij vertellen welk blok er ligt in Land Rover en Jaguar.
@agera: gebaseerd op Ford geloof ik.
En waar staan de Italianen? Juist, in het tweede lijstje met de minste failures. Iets wat ik de mensen met hun vooroordelen al jaren probeer uit te leggen.
@j00rs: Die accepteerde de verzekeraar niet..
@j00rs: alleen de motor, de rest eromheen vervalt gewoon.
Ai,ai,ai heb morgen een afspraak bij de mini dealer. Verwarming werkt niet zoals het hoort (and it’s F****** cold outside) airco werk nog wel! Lampje autocheck brand!? ben benieuwd hoeveel dit gaat kosten? Onlangs nog voorste en achterste remblokken vervangen. Thats what you deserve when you go to The Green hell, Zolder and Spa Francorchamps!
@toroloco: wat rij je dan ? ^^
@Megakix: Mini R55 JCW
@toroloco: oh…dacht dat alleen jouw dealer ‘mini’ was :)
ik had verwacht dat subaru ook nig wel hoog zou scoren maar die zie ik niet.
Gaat het hier over benzine of diesel wagens? Mercedes had veel problemen met de injectors, bmw met de egr kleppen, audi met de versnellingsbak
De vier fases:

Ontkenning

Verdriet

Boosheid

Claim bij PON
@glashelder:

De vijfde :

Nooit meer VAG.
Tja, ze laten wat cijfers zien, maar wat zijn de variabelen? Particulier of Lease? Beurten op tijd gehad? Neemt niet weg dat het gewoon schaamte is dat er zoveel motorproblemen zijn met zogenaamde “premium” merken…
En toch durf ik te wedden dat Subaru net zo goed of zo niet beter is dat Honda. Al moet er wel toegegeven worden dat Subaru in verhouding tot Honda natuurlijk véél, véél minder verkoopt. Toch zeker wel netjes dat Mercedes op nummer 3 staat, dat bewijst maar weer eens dat dat geneuzel over de betrouwbaarheid van Mercedes geneuzel is.
naast Subaru had ik Mazda ook verwacht in het rijtje met goede motoren.
@ej20g: vergeten je naam erbij te zetten
@agera: ja ik dus ook… Ik twijfel toch wel aan dit lijstje daardoor, is het niet vanwege Subaru dan wel door Mazda.
@ej20g: Dit lijstje is nog vager dan de WK trekkingen van Fifa, niet zoveel van aantrekken dus.
@kaasboerin: nee dat doe ik ook niet. Nog steeds op koers voor een Scuby.
@ej20g: Hou me op de hoogte, vind die dingen gaaf.
En geen DTM einddemper eronder hè.. :)
@kaasboerin: komt goed, zal ik doen!:) Nee absoluut niet haha! Als het geld ervoor is wil ik een HKS Silent Power uitlaat eronder hebben. Maar die dingen kosten 650 Pond. Hopelijk over een maand of 9 á 10 staat er één op de parkeerplaats.
Wait a minute, waar is Citroen? Die gebruiken ook de 1.6 4L die in de mini steekt.
@toroloco:
Vooral de eerste generatie new Mini had veel motor problemen. Bovendien ragt een Citroën rijder zijn auto vaak minder af dan een Mini rijder.
Wat hebben jullie er bij elkaar toch veel verstand van! Ik vind het “ik roep maar wat” gehalte hier vrij hoog. Kom eens in de werkplaats kijken, dan kun je met eigen ogen aanschouwen wat echte pechauto’s zijn en wat goede auto’s zijn.
@lowbird: Ik kom weleens in een werkplaats bij een BMW specialist en zie daar inderdaad voornamelijk BMW’s ter reparatie, mag ik dan concluderen dat dit echte pechauto’s zijn?
@lowbird: true. Ik kom op mijn stage heel veel Renaults tegen. Vaak elektronisch. In de afgelopen 2 weken liefst 2x Espace naar de sloperij gebracht. Beide van de generatie vanaf 2003. Volvo’s, Opels en Saabs hebben nooit iets (groots).
Auwtsj audi op 2
Subaru heeft een super motor, maar alle andere onderdelen kunnen wel falen, zoals de turbo, benzinepomp, het piepende interieur,…
@toroloco: meah valt mee. Piepend interieur heeft niks met betrouwbaarheid te maken. De turbo’s van Subaru zijn ook ijzersterk (zeker met standaard druk) en je moet wel héél gek doen wil je die slopen. Brandstofpomp akkoord, maar dat is ook geen extreem veel voorkomend probleem. Subaru’s grootste probleem zijn mensen die niet met een turbomotor kunnen rijden (warmrijden, afkoelen e.d.).
Ik vind het eigenlijk best raar dat CHRYSLER niet op het lijstje staat!
lol… audi…
@pleiades: Audi wordt veel geleased en daarbij dus dagelijks in het rood getrapt met koude motor, geen wonder dus. Mercedes zie je minder als huurauto, en eigenaren die hem zelf kopen zullen hem minder mishandelen.
@alcantara: jij moet minister worden. Die lullen ook alles recht wat krom is. Audi is niet zo best jongen….
Gemiddeld aantal km/miles op de teller? Meer rijden is meer slijtage is het niet? Er zijn in maar weinig vertegenwoordigers met een Fiat Panda of een Land Rover (PC/Chelsea tractor)
En daarom rijd pap een echte Volvo V70 10V op G3 met al een half miljoen op de teller..
@martijnnijenkamp: daarom rijd ik er ook een, alleen dan op diesel;)
BMW = koplampjes die het laten afweten….Lekker onderzoek dus zo…
@Megakix: Porsche = koplampen niet goed vastzetten en 20% van alle Porsches koplampen laten amputeren.
@Megakix: Sinds wanneer vallen kapotte lampjes onder motorproblemen?
@alcantara: Stelmotor van de xenon?
@E34M5Touring: Dan is het de stelmotor die kapot is maar niet het lampje.
@alcantara: omdat je hele systeem uitgelezen moet worden alvorens ze gevonden hebben ‘waarom alle lampjes in je dashboard oplichten’ ! Kijk, da’s BMW…de hele flikkerse boel lijkt op een hoerenkeet aan licht, zodat je nimmer denkt dat het ‘gewoon een defecte koplamp is’. Pas nadat ze de motor uiteen getrokken hebben, 13 monteurs zich erover gebogen hebben…komt het verlossende woord: “geen probleem hoor mijnheer, uw koplampje hebben we vervangen”…
@Megakix: Koop een E34 525TDS of Merc E300TD. Krijg je een hatelijke relatie met je dealer. Die ziet je namelijk maar 2x per jaar :)
@E34M5Touring: Ik ben exact 1x naar de dealer geweest in 2 jaar tijd.. En dat was voor de standaard beurt.
Lucky me! :D
@kaasboerin: Beter toch! Als je weinig rijdt kan dat prima. En een beetje netjes met de spullen omgaan. Warmrijden etc. scheelt je een hoop gezeik. Jullie Panamera zal ook zo’n variabele beurt indicator hebben neem ik aan. De Cayenne kan bijna 10k verder zonder beurt. Zelfs bij Porsche zeggen ze dat er goed gereden wordt met de auto. Scheelt je toch weer, zeker als je al niet zo vaak naar de garage hoeft.
@E34M5Touring: Klopt, hij rijd wel wat meer nu er nog een vrouwmens mee rijd zo nu en dan. (als ik werk)
Maar die is gelukkig erg zuunig op de auto, en als ze brokken maakt is het gewoon cashen voor haar.
De Panamera 1 beurtje gehad idd, voor de rest niks aan de hand, zijn al bijna de locatie vd dealer vergeten.
Ben overigens is in de garage geweest van de Porsche dealert, niet normaal..
Je wil bijna niet meer weg. Keurig netjes.
Zit zelf overigens naar iets snellers te kijken om de 318i op in te ruilen (325/330i).. Moet toch m’n andere broer’s GTI (200pk) eruit kunnen rijden.. Hahahaha.
@kaasboerin: Laatste serie x25 met 218pk is leuk. Mijn stiefma heeft een 125i met die motor. Rijdt lekker. 330i is wel een stuk sneller. Heeft meer koppel en dat is wel prettiger met wat meer wagengewicht.
@E34M5Touring: Klopt, kan ook wel maar moet even kijken hoe dat gaat met verzekeren + beginnend bestuurder, gaat niet zo 123.
Kan een 325i met een paar rooien erbij krijgen met mijn 318i erbij.
Maat van me had ’s ochtens trouwens een leuke spot in Hoorn, hij heeft geen AJ account dus vroeg of ik het effe kon uploaden;
http://www.autojunk.nl/2013/01/ford-gt40-21
@kaasboerin: Mooi blok. Klinkt beter dan een 330i. En is wel lekker vinnig. Bereid je wel voor op wat meer verbruik. Zeker als je er mee gaat peunen. Dan lust ie wel wat zo’n 25i. Heb een dagje lopen knallen met die 1serie door Zwitserland en dan schrik je wel ff. Zuipt harder dan het baasje.
@kaasboerin: die van amsterdam? Die is idd gaaf, op de 1ste verdieping staan de oudere modellen.
118 in 119 MB’s stonden heel 2012 stil bij een failliet taxi bedrijf… 102 in 103 Jag’s hadden voor 2011 al motorpech of stonden stof te vangen in de parkeergarage…

Met andere woorden, dit lijstje zegt ook niet alles :P
Hahahahaha Jag gewoon in het betrouwbaar lijstje en Audi op 2 in het onbetrouwbaar lijstje. Goed nieuws voor Jag. Slecht nieuws voor de afschrijving. Nou moet ik langer wachten.
erg raar lijstje, Ik heb een tijdje bij de Mercedes importeur gewerkt, en daar kwamen de 220/250 cdi bij bosjes binnen met enorme problemen. (zo’n 1 op de 4 220/250 cdi’s) wat dik maar dan ook dik meer was dan de 2 grote concurrenten met dezelfde motoriseringen.
En nu wil ik wel eens weten met welke gegevens ze hebben gewerkt..
Land Rover in de top 10 meest betrouwbaar! Wahaha laat me niet lachen! Die dingen dingen zijn echt supergoed…als ze werken. Mijn vader heeft een Range Rover en een Discovery (2009-2007 gekocht) en die dingen doen niets anders dan in de garage staan met o.m. problemen aan het onderstel, ophanging, lichten, electronica (vaak),… Zoals gezegd, hele leuke auto’s maar je hebt er twee nodig om er fulltime van te kunnen genieten.
@xilver: Oh wacht, motorproblemen… dat neem ik terug, want als er 1 ding werkt op die wagens is het de motor wel…
Zo zoe je maar weer goedkoop is duurkoop. Ik rijd onder andere ook om deze reden enkel ‘linkerrij’ auto`s. MB en Volvo.
gedwongenleaser
@CL65: grappig, dat blijkt juist helemaal niet uit die lijstjes!!
WAAR STAAT CITROËN?
VW pas op plaats 9? en Mitsubishi op 10? Die lijst kan haast niet kloppen.
Wat is de gemiddelde leeftijf van de auto’s. Verwacht dat de Mercedes gemiddeld wat ouder omdat de Honda’s en Toyota eerder op de sloop belanden. Relatief gezien doet de Mercedes het dan het beste.
@realcar:

Niet op de sloop maar denk eerder export.
@redbeams: kan ook maar ze worden wel eerder van de weg gehaald dan een MB.
@xiran:

Correcttie: eerder vd weg in nederland ja om daarna in Afrika verder te rijden.
@redbeams: alleen die cijfers worden niet meegenomen omdat het een engels onderzoek is ;)
Amen!!

Vooral Fiat verrast me. Proficiat :)
Misschien moet Nissan zig dan maar meer gaan bemoeien met de motoren van Renault.
Nu kan ik dus zeggen:
Wat moet je met zo’n onbetrouwbare Audi? Ga toch voor iets dat wat betrouwbaarder is, een knappe Alfa ofzo!
Hoe lang gaat dat lijstje terug? Want de motoren van de mgb bijvoorbeeld waren behoorlijk robuust. En geen smart in het lijstje?
Zonder bouwjaren heb je gewoon niks aan deze informatie…
Mijn ouders hebben al 2x een Volvo gahad, 740 en nu 940, beide met 400.000 op de teller. Laatste still going strong. Zelf een Audi A6 uit 2000 gehad, verkocht met 300.000 km. Misschien heb ik geluk gehad, maar op tijd olie vervangen en natuurlijk altijd rustig warm rijden zullen wel geholpen hebben.
Eigenlijk kun je er niet veel uit concluderen, behalve dat reparaties aan motoren van klanten van Warranty Direct, regelmatig zijn geclaimd in 2012.

Het zegt mij eigenlijk vrij weinig, in algemene zin.
“geen onbekende als het op het aanleveren van data uit hun auto-bestand van 50.000 klanten aankomt”

Eén van de grootste van GB en dan maar 50.000 klanten? Hoeveel verzekeraars hebben ze daar dan wel niet?
Mitsubishi op 10?? Had ik niet gedacht. Uitgaande van eigen ervaring kan ik namelijk melden dat het 1.3 naaimachintje van mijn Coltje niet kapot te krijgen is! Forumleden van Mitsubishi forum zijn het met mij eens. Je moet wel een volslagen mafketel zijn, wil je dat blok in de soep laten lopen.
Mijn vader heeft in het verleden een Galant gereden, motorische ook niet kapot te krijgen: nieuw gekocht, met 3 ton op de teller weggedaan. Geen noemenswaardige problemen mee gehad.
Ook een vriend van mij heeft Mitsubishi gereden. Spacestar, zelfde 1.3 als mijn Colt. Totaal afgetrapt, maar motorisch nog uitstekend..
@Rob:
Begin ik mij nu af te vragen welke bouwjaren ze hebben genomen? Zonder bouwjaren kun je niks met dit lijstje.
Was het niet zo dat er Honda techniek verstopt zat in een Rover?
@ThomasBol: Ja dat klopt.
Premium…
Mercedes kopen dan maar!
Ai jammer dat van toyota
Maar ik weet al gelijk 2 motoren van de afgelopen 15 jaar die dat vern**kt hebben

De eerste generatie vvti 1.6 motor in de corolla olietankers had je nodig om er nog genoeg olie in te houden

En ook in dezelfde corolla ’00 – ’02 zat een peugeot diesel in nou daar zal ik maar niet over uit gaan

Maar de 4a. 4e en 3s motoren zijn echt oer sterk en 3 ton km zowat gegarendeerd
@Bart_V:

1e gen 1.8vvt-i (1zz-fe) waren ook olieboten…en wat te denken van de 2.2 d-cat
@redbeams: de D-CAT geeft enkel problemen uit 2006-2007
@redbeams: en waar heb jij je Beams in zitten als ik vragen mag ?
Blijft leuk dit soort lijstjes.De premium jongens zijn opeens opvallend stil…
@norge: hoera voor Mercedes!
@norge: haha de mensen bij autoblog voelen ook pijn denk ik zo.

” Het punt is alleen: er wordt niet gespecificeerd welke defecten het exact zijn. Van brandende lampjes tot een uitgelubberde distributieketting? We weten het niet, want Warranty Direct houdt het vaag en gooit alles maar op de hoop van ‘engine repairs’. Ook data over bouwjaren houden ze achterwege.”

Zegt al genoeg tog!
@alcantara:
Zeker mag jij dat. BMW heeft ook veel motorstoringen. Dit lijstje is leuk, maar zegt niet alles over de betrouwbaarheid van een auto. Wat dacht je van fiat twin air’s met turbo problemen..Toch scoren zij goed in dit overzicht. Voor een verzekeraar zal dit misschien wel kloppen als men de hoogte van de schadeposten meeneemt in de beoordeling, maar in de werkplaats zie je nog weer hele andere zaken aan het licht komen.
Totaal nutteloze informatie omdat leeftijd, kilometerage en last but not least de reparatiekosten niet bekend zijn gemaakt. En al hadden ze dat gedaan voor motorische mankementen, dan heb je nog steeds geen compleet beeld over de totale onderhoudskosten. Uiteindelijk is het enige wat interessant is de totale kosten per kilometer, inclusief afschrijving, brandstof, verzekering en noem maar op.
@moveyourmind: En dan heb je nog de verdeling per model (A1 vs A8) of het jaar (Golf IV vs Golf V) waar behoorlijke verschillen kunnen zitten.

Maar blijft leuk om de fanboys over de vloer te zien rollen.
@heidekonijn: Haha, blijft leuk inderdaad om te zien hoe sommigen krampachtig hun merk proberen te verdedigen en het niet kunnen hebben dat een ander een voorkeur heeft voor een ander merk. Vol tegen elkaar in, en uiteindelijk zijn er alleen maar loosers.
Leuke onderzoekjes, iedereen weet het beter maar dit zijn gewoon feiten die je niet kunt ontkennen: met japans heb je een kleinere kans op motorproblemen.
Klopt aardig. Problemen gehad met de motor van een oud type Mitsubishi Lancer (wat een k@t auto), het K-blok van een Rover 214SI (wel 125pk, maar wat een k@t blok) en tot nu toe perfecte ervaringen met mijn Toyota 2 liter blok.
Iedereen die dese test kut vind!


1opde40 van jullie is flink de lul ! Hahaga
Duitse auto’s zijn meestal leasebakken, dus veel kilometers en minder respect door de bestuurder.
M’n vroegere buur had nooit problemen met zijn Toyota, zelfs na 14 jaar niet!!! Hij had wel amper 60.000 km gereden.
Zo makkelijk om weer over MG te praten. Er is 1 type motor de K moter (what is a name) Ja die hebben last van een koppakking die niet goed is en dat is al 10 jaar geleden. Als de pakking wordt vervangen (voordat hij kapot gaat) dan is er niks aan de hand. Kosten vallen dan ook heel erg mee. Probleem is dat mensen dom weg door blijven rijden en de auto niet warm rijden maar vol open trappen. Daar kan een Alfa blok uit die tijd ook niet tegen.
Mijn schoonvader ging van een 2006 Passat met 230.000 kilometer op de teller ( piepen en kraken en hij voelde gewoonweg oud aan als je er in reed, alsof hij 20 jaar oud was ).
Nu heeft ie een Toyota Avensis uit 2007 met 340.000 op de teller en het ding rijdt als nieuw, geen gepiep, geen gekraak, starten en lopen en spinnen als een kat.
Ik heb de schijt aan diesel, maar dat ding is kwalitatief gezien gewoon PERFECT.
@hectorae86: dat is op zich best bijzonder. Want hoewel ik geen VAG fan ben en ze ook niet zal verdedigen is de door jouw genoemde Avensis wel een van de slechtste Toyota’s die er zijn. Dus jullie hebben gewoon heel veel geluk denk ik…
@RRenault: Waarop is gebaseerd dat de Avensis een van de slechtste Toyota’s ooit is? Heb er nog nooit iets van vernomen. Alleen de D-CAT uit 2006-2007 had problemen met de olieschraapringen.
@RRenault:

Wat een onzin…is juist 1 vd betere toyota’s ooit.
Enkel de d-cat diesel had wat problemen.
In dit lijstje heeft Audi inderdaad voorsprong door techniek!
Lekkere score VAG :)
Ik heb een Volvo 240 2.4D gehad, 1 maal een kapotte koppakking gehad op 260.000km en op 390.000km doorverkocht waarna na de nieuwe eigenaar er nog een vijftal jaar mee heeft rondgereden.

Daarna een nieuwe Audi A2 1.4 tdi gekocht (2001) waar ik niets dan problemen mee gehad heb, oa. aircopomp, abs sensor, airco sensor, waterpomp, de banden sleten van dag 1 scheef af zonder dat de auto ooit een ongeval of zware tik gehad heeft. Doorverkocht op 130.000km

Nu rij ik al 3 jaar rond met een Volvo C30 en dit voelt echt wel beter aan, 50.000km en nog niets aan de hand gehad. Gisteren een oliewissel laten doen en nu kan hij er weer een jaartje tegen.
@osmo: Ik geloof dat de A2 voor Audi echt een debacle is geweest. Ken twee mensen die er een hebben gehad en beide noemen exact jouw problemen. Vooral de banden en remblokken slijtage was of the scale.
Blij dat ik Honda rij !! :-))
Hmm dat toyota in het rijtje van beste van de klas staat is wel grappig , ik heb een mr2 gehad die tot 3 x toe een nieuwe motor heeft gekregen. En dat lag niet aan mij, de eerste heeft zich opgeblazen en de tweede zoop meer olie dan benzine. Als je dan van toyota een nieuwe krijgt zelfs na garantieperiode weten ze goed genoeg dat er iets met de motor mis is. Het is trouwens dezelfde motor die in veel lotus elise’s heeft gezeten(of nog zit)
@christophe12: In de MR2 lag een 1ZZ-FE ( heel specifiek een 1ZZ-FED ) met een boring van 79 mm en een slag van 91.5 mm, dit was niet echt bepaald ideaal om te gebruiken in een sport-auto. In de lotus Elise lag de 2ZZ-GE met een boring van 82 mm en een slag van 85 mm, deze boor-slag-ratio is veel beter voor een sportief rijgedrag, daar hoef je niet eens een deskundige voor te zijn.
Ze hadden die motor gewoon nooit in een sportieve auto moeten gooien en al helemaal niet in eentje met een te gecompliceerd koel-systeem ( gezien het feit dat de motor achterin ligt ).
Niet bepaald verassend dat Honda op 1 staat, maar bijvoorbeeld Jaguar, Fiat en Ford terugvinden in de top 10 had ik echt niet verwacht. Goed werk.
@panzerknacker: wij hebben thuis 2 italianen staan. een alfa 159 en een brava uit 1997 met bijna 250.000 op teller. probleemloos. je moet de auto gewoon goed onderhouden
Had verwacht dat VW veel hoger zou staan door die problemen met de tsi motoren.
Ben ik ff blij dat ik seat rij.
verbaasd mij niets dat honda op 1 staat, heb 14 jaar honda gereden en nooit motorproblemen…nu 1 van de Duitse drie en als benzinelampje aanschiet met een geluidje ben ik al bang “ohnee niet weer problemen, zoals dat de motor weer foutmelding geeft”.
Ik blijf me toch verbazen over de uitkomsten van de verschillende kwaliteit/betrouwbaarheid/klanttevredenheid onderzoeken.

In dit onderzoek is Audi echt slecht en VW iets minder slecht (maar nog steeds ver onder de maat).
In de Autoweek tevredenheidsonderzoek is Audi het enige VAG merk dat juist wel redelijk presteert. Wanneer je naar de onderzoeken van de ADAC kijkt, dan doen de ‘eigen’ merken het juist wel erg goed qua betrouwbaarheid. Maar het ADAC onderzoek is zo ongeveer het enige onderzoek dat iets positiefs over de VAG producten roept want ook het JD Power onderzoeken dat TOPgear een aantal jaren heeft gedaan, laten uitslagen zien vergelijkbaar met die van Autoweek (en haar internationale collega’s).

Maar goed, leg de verschillende onderzoeken over elkaar heen en je krijgt toch wel een redelijk beeld van wat goed is (Honda, Toyota, Mazda) en welke merken hun kwaliteitsimago echt niet waard zijn.

Helaas steken mensen vaak meer research in hun nieuwe foto camera dan in de auto waar ze dag in dag uit mee op pad gaan…
Wat een hoop ophef over een totaal niets zeggende lijst.
Als dingen als leeftijd, ervaring in miles, motorinhoud en type (diesel, benzine),verhoudingen geregistreerde units t/o pechgevallen niet geregistreerd worden zegt deze lijst helemaal niets. Neemt niet weg dat de uitkomst niet verbaasd.
@popoff:
Gewoon je kop in het zand steken en je zuurverdiende centjes verbranden aan een VAG…, omdat je denkt dat je dan indruk maakt op de buren en je vrienden….
@jrk68: Waarom zó agressief ? Heeft niets met ‘je kop in het zand steken’ te maken. Zonder bovengenoemde info is dit onderzoek toch een face ? Jouw Rover blok komt er immers ook niet zo goed uit..
Daarnaast besluit ik toch dat de uitkomst ‘niet verbaasd’
Sluit naadloos aan op onderzoeken elders in Europa.
Maar ik weiger klakkeloos aan te nemen dat dit -DE- feiten zijn zonder overige specs. Is erg kortzichtig.
@popoff: Farce**
Ik had BMW in dit lijstje niet verwacht.
In 3 jaar 3(!) maal nieuwe motor in (2) nieuwe Audi(s), dacht dat ik de enige was, maar nu begrijp ik dat dat zeker niet zo is…… :-(
Vaak zijn dat lease audis die dik over de 2,5 ton hebben gelopen en vaak moet er dan een riemetje of iets vervangen worden, same story bij bmw en volkswagen enz. Dus eigenlijk zegt deze test helemaal niks
@babybenzer: kletspraat.. geen enkele grote leasemaatschappij sluit contracten af boven 180.000
Verschillende vragen,

Mini staat mogelijk hoog door de toepassing van Peugeot THP blokken. Hoeveel van de defecten van Ford zijn overigens van de PSA diesels?

EIgenlijk wil je het weten naar motorproducent en niet zozeer naar autoproducent.
Rover MG staat op nummer 1 van de meeste motorproblemen, honda nr 1 van de minste, een rover 25 14i 16v uit 2003 heeft een honda motor :-)

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).