Top 10 auto’s die niemand kocht in 2012

Auteur: , 132 Reacties

In de herhaling, omdat ook losers af en toe aandacht moeten hebben.

Evenals bij ons lijstje twee jaar geleden volgen we het pad waarin de Nederlandse verkoopantallen over de afgelopen twee jaar (2012 en 2011) tussen haakjes staan aangegeven. We beperken ons tot courante modellen, die voor de meeste mensen redelijk bereikbaar zijn, omdat anders de lijst vol met supercars en nichemodellen zou komen te staan.

Modellen als de Land Rover Defender (1/0), en Peugeot Expert (1/8) hebben we dus buiten beschouwing gelaten. Ook de Alfa Romeo Spider (2/20) is dit keer weggelaten, omdat deze niet meer in de prijslijst van Alfa staat. Van de Saab 9-5 werden er in 2012 nog 20 verkocht (tegenover 203 in 2011), en de Lexus LS kwam niet verder dan 1 verkoop (8 in 2011).

In het overzicht staat slechts 1 model dat er twee jaar geleden ook in stond, de Pajero. Enfin, dit zijn de 10 modellen waar Nederland (vaak heel terecht) zijn vingers niet aan durfde te branden:

#10. Subaru Outback (41 / 78)
Subaru Outback 2010
Voor 2013 vanaf 47.995 euro in de prijslijsten, maar hoeveel er dit jaar van gesleten gaan worden? Joost mag het weten.

#09. Suzuki Kizashi (35 / 91)
Suzuki Kizashi Sport
Twee jaar geleden nog buiten mededinging, want toen was hij nog maar net gelanceerd, maar nu dan toch in de lijst der lijsten. De Kizashi kan maar weinig Nederlanders bekoren.

#08. Renault Wind (33 / 144)
Renault Wind
Vooral mannelijke kopers moest deze auto gaan trekken, maar ook het piemelvolk laat de Renault en masse links liggen.

#07. Lancia Musa (32 / 47)
Lancia Musa in pink
Sinds medio 2012 godzijdank uit productie, maar vooruit: de cijfers over 2011 waren ook niet om over naar huis te schrijven.

#06. Citroën C8 (12 / 18) – Peugeot 807 (26 / 55)
Citroen C8
Grote en middelgrote MPV’s/busjesachtigen zijn per definitie al hopeloos, mensen die in dat segment shoppen gaan tegenwoordig tien keer liever voor een SUV-achtige. En als je er dan een koopt, dan onder geen beding een van PSA kennelijk.

#05. Nissan X-Trail (12 / 18)
Nissan X-Trail
Wie in Nederland een forse SUV wil gaat kennelijk toch liever voor een Q5 of een X3. Deze boobiemobile kachelt achter de rest van de SUV’s aan.

#04. Citroën C-crosser (11 / 55) – Peugeot 4007 (7 / 41)

De C-crosser is al jarenlang een vaste waarde in de top van de grootste afschrijvers, en bovendien niet om aan te zien. Snel weg er mee.

Verder gaven precies zeven Nederlanders geen fuck om hun medeweggebruikers, die ze met hun poeplelijke 4007 (voor uw gerief daarom ook niet afgebeeld) een flinke dosis oogbalverschroeiing gaven.

#03. Subaru Impreza (10 / 26)
Subaru IMpreza Sport Mk4
Dankzij een slaapverwekkende bejaardenstyling en een gebrek aan motoren die up-to-date zijn is een nieuwe Impreza een absolute zeldzaamheid in het Nederlandse straatbeeld geworden, zeker de WRX STI, die er als enige nog een beetje mee door kan. Het aantal geriaters dat er een kocht is op twee handen te tellen.

#02. Lancia Flavia (7 / 0)
Lancia Flavia Cabrio productieversie
Grote gerebadgde Chrysler-modderschuit met een antiek motorblok en een afschrijving waar je ‘u’ tegen zegt. Als je dan toch Europees open wilt rijden, wacht dan even op de Opel Cascada. In 2011 was hij nog niet op de markt, dus logischerwijs daar een aantal van 0.

#01. Mitsubishi Pajero (1 / 3)
Mitsubishi Pajero
Een beetje op het randje van wel/niet thuishorend in de lijst, maar hij stond er in 2010 ook in, dus om consistent te zijn nu ook.

Kunnen we stellen dat Japanners, Fransen en Italianen kennelijk niet allemaal even goed liggen in Nederland?

Tot slot nog een vermelding voor Subaru. Dit is altijd al een vrij specifiek merk geweest dat qua verkoopaantallen geen hoge ogen gooide. Europawijd (EU 27 en de EFTA-leden) werden er in 2011 niet meer dan 37.222 verkocht, waarvan een groot deel in Zwitserland, maar in Nederland was het helemaal bar en boos: van de acht beschikbare modellen verkochten er in 2012 vijf nog geen 100 stuks per jaar. Op zich redelijk te begrijpen, alleen de Impreza hebben ze compleet uit de vingers laten glippen. Gelukkig verkoopt deze in Japan (20% vergrijzing) stukken beter.



132 reacties

Waarom de Opel Vivaro de ideale bus voor jou is, bekijk het hier!.
Omdat de http://www.rail-andre.nl/site/wp-content/gallery/2013-01-10-vaarle/20130110_127.jpg rules!
@heidi: Kedenge deng, kedenge deng, HUUUU HUUUU XD
@heidi: Weer 1 minder op de weg. Ik hoop dat iedereen de trein gaat nemen…
@heidi: ik word nog liever in de trein gezien dan in een paar van bovenstaande auto’s
@CedricH: dat zeg je alleen als je nog nooit om 8 uur de trein hebt genomen… Ik kies elke auto altijd boven de trein. Ik zit dagelijks in de trein en dat is alleen omdat het voor mij gratis is…
tuurlijk moest de renault wind mannen aantrekken…
@gillesvp: De enige manier waarop de Renault Wind een heterosexuele man aantrekt, is wanneer een lekkere meid achter het stuur zit..
@gillesvp: ik laat een wind op die renault, zo noem je een auto toch niet!!! Net zo erg als de FSO Prima zo prima was ie niet…
Zonde dat door dat mileu gezeik het voor subaru onmogelijk word gemaakt in nederland.. het zijn top auto’s super betrouwbaar alles is goed ze verbruiken alleen een slokje extra..
@bartjuh: subaru trekt het ook niet in andere Europese landen. Alleen landen zoals Zwitserland , Oostenrijk en in Scandinavië weten ze auto’s te verkopen dankzij techniek. Maar de slechte verkopen in NL heeft niet als enige oorzaak het trieste NL belasting stelsel: het oog wil immers ook wat en het is geen 1990 meer…
@eklasse: je heb idd gelijk. De landen waar ze gebruikt worde waarvoor ze bedoeld zijn, daar verkopen ze wel. En vind de huidige modellen ook verschrikkelijk hoor.. die impreza! Hoe help je een legende naar de klote?? Maar vind het zo jammer heb een zwak voor subaru. Als ze nou gewoon hun concept modellen, die wel een spannend design hebben op de markt brengen zal dat de verkopen ook wel goed doen.
@bartjuh: Inderdaad ;) Mijn vader rijdt echter zakelijk een Outback diesel, 1 op 18 gemiddeld en altijd nog een stuk ruimer/completer uitgerust/terrein vaardiger dan een A4 Allroad/Passat Alltrack voor het zelfde geld of minder :P
Slechts 1 Land Rover Defender ? Wat kost die dan in Nederland ?
@shrike: Dat vond ik ook opmerkelijk, in België zie je ze namelijk heel vaak rijden, ook de nieuwe modellen.
@Captain: ze zijn in België ook letterlijk de helft goedkoper! 80k in Nederland versus 40k in België…. Daarom is er ook veel eigen import, wat op deverkoopsites ook zichtbaar is!
@Jipp: In België is hij ook niet betaalbaar als personenwagen hoor, kost je 10k belastingen/jaar alleen om maar te mogen rijden ( indien hij op je zaak staat) particulier betaal je 3000euro jaarlijks.. Gelukkig hebben we dan als oplossing de lichte vracht, kost je alleen maar 126 euro aan inverkeersstelling..
@mi3rlo: dat is nog altijd een lagere aanschafprijs! Daarnaast is de bpm ook in Nederland hoog.
@shrike: Vanaf een kleine € 60.000 voor de 90. Voor een fractie van dat bedrag koop je een echte: eentje waarvan de lak alle glans verloren heeft en hier en daar het aluminium al zichtbaar begint te worden. Landrover op zijn mooist. Het doet me pijn in het hart om te zeggen, maar tijd voor een nieuwe Defender.
@moveyourmind: de ouders van een vriendin hebben er vorig jaar eentje gekocht. Wel een op grijs kenteken, telt hij daarom niet mee?
@leandro: Misschien is dat juist die ene nieuwe die vorig jaar verkocht is. Wat mij betreft telt hij mee, want op grijs kenteken is het een echt werkpaard, zo is een Landrover oorspronkelijk bedoeld. Wel bijzonder, misschien hebben ze wel het laatste in Nederland verkochte exemplaar.
@shrike: De Defender wordt nog wel degelijk verkocht, maar is sinds enige tijd alleen nog maar te verkijgen als bedrijfsauto (grijs kenteken). Door de ontzettend hoge belasting (met dank aan de overheid) kocht bijna niemand meer een Defender op geel kenteken. Ik verwacht dat de bovenstaande lijst alleen op basis van geel kenteken auto’s is waardoor het lijkt alsof er maar één Defender is verkocht. Ze worden dus nog wel degelijk verkocht als bedrijfsauto!
Misschien een domme vraag, maar wilt het zeggen dat deze modellen het overal slecht doen? Of zijn er landen waar bv de X-trail niet aan te slepen is?
@SimonMc: Da’s een retorische vraag zeker :) Natuurlijk zijn sommige modellen heel landspecifiek (vaak op de thuismarkt) gemaakt, maar dit was al uitpluiswerk genoeg.

Dit is dus, zoals ook vermeld, een Nederlandse lijst
@sir_smokalot: Hahaha, dit was al werk genoeg. Ach, zolang je je geen journalist noemt….
@SimonMc: Die Pajero (en volgens mij wel meer in die lijst) doen het zeer goed in ’t verre oosten.
@kaasboerin: klopt, hier 1 van de 5 best verkochte auto’s (kuwait), heb er dan ook 1 in nederland staan (kuwaitse import) en hier in kuwait nog 1 (van me pa)
@spykerboy: Kuwaitse coke?
.. Grapjuh….
@kaasboerin: ok… snap hem niet maargoed :)
@spykerboy: Of pappa zijn geld verdient met cocainehandel…
@BrutaalAapje: nee, olie handel hoef je namelijk niet wit te wassen…

was het maar zo’n feest, die auto’s kosten hier 3x nix hoor! je koopt hier een Pajero met alles erop en er aan voor 21,000 euro… daar koop je in nederland nog geen eens een fiat punto voor met alle opties er op…
@spykerboy: Damn! I got to move…
@spykerboy: nice!!!! Veel prettige kilometers met die toffe bak toegewenst!
Jammer zeg, er zitten me dunkt toch wel een aantal leuke modellen tussen.. De X-Trail bijvoorbeeld, die ziet er gewoonn erg stoer uit. Alleen is Indonesie een betere plek om hem te verkopen. En de modellen van Subaru.. Tja, volgens mij is een gebrek aan marketing een reden: Heb bijna nooit reclame gezien voor een Subaru. Slechts 1/2x een billboard van de XV. Lastig voor die outsiders zeg.
Ze zijn dan ook stuk voor stuk lelijk. Hoewel de Outback is toch een cool autootje en die Chrysler Sebring eeeuuuhhmmm Lancia Flavia valt ook goed mee.
Ik mis alle infiniti’s in deze lijst
@themsdosnerd: dat zou ik ook wel willen weten. Het gros van de Infiniti”s hier is volgens mij een import FX met de 3.5l V6
@themsdosnerd: Zijn geen tellingen van bekend. Wellicht dat ze onder ‘Nissan overig’ staan, maar dat weten we niet zeker.
@sir_smokalot: Infiniti heeft in 2012 slechts 11 auto’s verkocht volgens deze website: http://www.autozine.nl/verkoop_merk.html
@themsdosnerd: Toch geloof ik dat er dit jaar een Aventador verkocht is maar volgens jouw bron niet. Ik twijfel aan hun cijfers.
Een Nissan X-Trail vergelijken met een Q7 of X5. Dan heb je iets niet begrepen hoor. Als je naar het formaat kijkt is het eerder een Q5 of X3 (of zelfs nog een stapje kleiner), en de Nissan is meer terreinwagen dan SUV, in tegenstelling tot de genoemde Audi en BMW.

Als het sarcastisch bedoelt is dan heb ik niks gezegd.
@RRenault: Ik zie ze dan ook nooit rijden in Nederland, dus was even in de war met de Pathfinder. Mea culpa.

X-Trail meet 4.640 mm x 1.806 mm x 1.699-1.780 mm, is inderdaad Q5-terrein.
@sir_smokalot: ik zie ze best vaak. Maar is het ding niet al 10 jaar te koop?
@sdk16420: Je zult vooral de vorige generatie zien, daar zijn er duizenden van verkocht. De eerste jaren van de tweede generatie verkocht hij nog steeds wel aardig, maar de laatste twee jaar is hij ineens gigantisch uit de gratie. Hier de cijfers.
@RRenault: Bedoelt?
Als het sarcastisch bedoeld is dan heb ik niks gezegd.
@alcantara: sorry. Ik weet niet of het de autocorrectie van mijn telefoon was of dat ik gewoon niet meer kan schrijven. Ik kan zelf ook niet tegen zulke fouten en ik had dan ik nooit verwacht dat ik nog eens door een echte taalnazi achterna gezeten zou worden. Indrukwekkend gevoel hoor…
B-)
@RRenault: Ach, in zo’n forum als AB maakt het niet uit. Maar wanneer je op je werk dit soort fouten maakt sta je zo voor lul. Ik heb dan ook niets tegen taalnazies. Keeps you on your toes. Iedereen maakt taalfouten.
@BrutaalAapje: helemaal mee eens hoor. Normaal let ik daarom ook behoorlijk op mijn spelling, maar ik snap gewoon niet wat mensen als Alacantara (niet persoonlijk) proberen te bereiken… De meeste zijn gewoon echt te slecht in Nederlands om de fouten überhaupt te herkennen, laat staan ze in het vervolg niet meer te maken.
@alcantara: ipv van stoer te doen, door alleen te verbeteren, kun je misschien erbij zetten waarom het fout is. Nu toon je alleen maar aan dat jij denkt dat je heel stoer bent. Wij weten beter..
Ik mis deze:
http://t1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTAdKT46-kZ9o1aYb0ca1kyN9wgZBEJJY1vXXf05eeKT4S0-bOf
@carsper: Die is al lang niet meet leverbaar.
(maar blijft een fantatisch grappig karretje)
@carsper: 0 verkopen in 2012 tegenover 71 in 2011. Ga er dus van uit dat hij niet meer leverbaar was.
@carsper: Ah bah, doe niet, ik heb net gegeten :(
@carsper:

Ik niet.
@carsper: jaaaa! Volledig met je eens.
@carsper:
Ik mis ze ook..
In het Nederlandse straatbeeld dan he ;-)
Eigenzinnig en grappig wagentje, net als de Juke. Hulde voor Nissan dat ze zo nu en dan een vrolijke auto naar Europa exporteren.
@Rob: Inderdaad. Mocht de Kia Soul nu evenveel ruimte bieden als hij eruitziet (vooral de koffer is krap voor zo’n carrosserie), dan zou ik hem toch sterk overwegen als eerste (eigen) auto.. Gewoon kek, eens lekker wat anders! :)
Wordt Lada niet ingevoerd in Nederland? Of verkoopt die daar gewoon zo goed?
@ronin1130:

Die gaan als warme broodjes…
Suzuki Kizashi http://tweakimg.net/g/s/worshippy.gif
@JaxDryke: ja maar dat komt voornamelijk doordat ze geen fatsoenlijke commercials hebben gelanceerd. het is namelijk een kwesti van puur de merknaam, want wees eerlijk: zou je liever de sleutesls van je kale a4 showen bij de bar, of die van je suzuki die standaard alle beschikbare opties van de A4 heeft en nog minder kost ook..
http://www.youtube.com/watch?v=2NhgyZojTUk
@bigcar: Tuurlijk niet… In een land waar de 14% Megane een verkooptopper is doet die gewoon niet mee… Te veel concurrentie van auto’s die wel in de 14 of 20% categorie vallen in zijn eigen klasse. Als ze met een 14% of een 20% auto zouden komen zou die het stukken beter doen !!
@bigcar: lol, die kende ik nog niet. Geweldige reclame !! beter dan die Audi-dist-vw-en-vice-versa-troep ;)

Kijk, VW deed het in 2006 (volgens mij) gewoon goed met UNPIMP MY RIDE !!
“Vooral mannelijke kopers moest deze auto gaan trekken” hahaha
Met een mooie hint naar inglorious bastards, straks op tv!
@alassad: TV? Wat is dat? Zijn er nog mensen die films via tv-zenders bekijken? Reclame met af en toe een blokje film, zeg maar….
Wel apart. Ik zie toch echt heel erg regelmatig oudere Pajero’s rijden. Die is waarschijnlijk door de CO2 tax etc enorm gedaald..
Die Flavia ziet er nog wel degelijk uit.
Bij de Lancia Flavia zie ik een stijgende lijn in de verkopen
*proest*

De Suzuki is met de verkeerde motoren leverbaar, want eerlijk gezegd vind ik het best een nette verschijning en had ik op meer gehoopt. Dan had ik over een paar jaar een leuk tweedehandsje kunnen rijden.
Och toch, het geniale idee om een Chrysler aan zero cost te rebadgen naar een oude Lancia en er premium geld voor te vragen faalhaast gigamtisch. Dan toch niemand die door de buren wil uitgegierd worden. Zo zie je maar. Zucht.
Oeff, wat is die Musa afschuwelijk lelijk. Die wind had ook geen kans van slagen, jammer dat Renault dat niet van te voren inzag.


Dat Chrysler heeft het dan toch nog best goed gedaan, van te voren had ik niet het idee dat ook maar iemand hem ging kopen.
wat betekenen die cijfers tussen de haakjes dan?
@4991: Anders lees je het artikel even. Of zo…
@awesome: heb ik al gedaan, maar welke is welke jaar?
@4991: nou er staat: verkochte auto’s (2012 en 2011). Mag je aannemen dat het ook deze volgorde is…
proud to drive a pajero :) teminste niet iedereen heeft er 1 :D (geen diesel wel te verstaan, benzine FTW!)
Die Subaru is gewoon te duur denk ik, want die ziet er op zich best prima uit.
@undifined1:
Wat de boer niet kent dat vreet die niet….
En geen 14% bijtellers dus kansloos op de zakelijke markt.
Ik vind dat ook zonde voor een sympathiek merk dat kwaliteit hoger in het vaandel heeft dan kwantiteit….
Volgens mij is de C4 Picasso best wel veel verkocht. Weer zo’n onzinnig AB opmerking dat men geen PSA MPV wil hebben. Zitten jullie ook al onder het juk van Pon??
..nooit geweten dat de lexus ls zo slecht verkocht..
@bigcar:
Van alle auto’s in dat segment liep alleen de Fisker redelijk, de markt voor dat soort sloepen is niet zo groot.
Al had ook ik een groter aantal verwacht.
“De nederlander” wil geen kwaliteit, die wil status….
@jrk68: en ’n S-klasse, geheel terecht overigens.
@eklasse:
Geen idee hoeveel ze er daar uiteindelijk van gesleten hebben, ik denk dat een hoop potentiele kopers het nieuwe model afwachten.
Zo als een klant van me (S63 AMG en S500lang).
@jrk68: net even cijfers opgezocht, nu de schock aan het verwerken.
ik wist bijvoorbeeld echt niet dat kroymans in hilversum vliegen staat te vagen: maar 54 stuks in heel 2012 (waarvan 4 in de afgelopen 4 maanden!!)
en mercedes met hun s klasse 77 stuks verkopen over heel 2012
neemt audi daar een kleine voorsprong mee op door er 121 aan de man te krijgen met hun a8 en bmw er met de hoofdprijs vandoor gaat met 135 stuks.
vraag me af waarom er in december geen zak verkocht wordt door de bovenstaande merken..
@bigcar:
De rede is simpel, na oktober worden er geen leasebakken meer op kenteken gezet.
@bigcar:

77 stuks is wel heel weinig maar hij begint al lang mee te gaan tenzij het echt moet of je alle jaren een nieuwe koopt wacht je op de volgende met een S-klasse. Of zou het aan de crisis liggen?
@Hupke: ga er maar vanuit dat een S-klasse crisis bestendig is en dat men wacht op een nieuw model. Dat er nu nog modellen worden verkocht is best bijzonder te noemen als je het vergelijkt met andere merken. Zeker omdat de S niet voor geproduceerd wordt en er dus geen overtollige voorraad is.
De Ccrosser wordt daarom ook niet meer in Nederland verkocht, verklaard meteen de dalende cijfers. Daarnaast is hij ook verschrikkelijk lelijk. C8 wordt niet meer in Nederland geleverd, gepromoot etc en enkel op aanvraag geproduceerd. Ook verschrikkelijk lelijk overigens. Over Peugeot durf ik niks te reppen, hoewel die modellen wel wat mooier zijn.
De flavia en Suzuki vallen me wel tegen
De Suzuki valt me wel een beetje tegen. Vind ik wel een leuke auto om te zien. Weet niet hoe hij rijdt ofzo maar puur op uiterlijk geen lelijke auto.
De X-trail is best een mooi ding,maar gewoon te oud. Het ontwerp is al weer een jaartje of 10 oud. Er is alleen een update geweest mbt het interieur. Instrumenten voor de bestuurder en een extra stoelenrij. Helaas te weinig om de concurrentie voor te blijven. Bijna elk merk heeft nu wel een midi SUV.
@midasracer: Nee, gewoon nee. ;) In 2007 is er een compleet nieuwe generatie gekomen… (die overigens wel enorm op de vorige lijkt, maar echt compleet nieuw is)
@Citrofiel: Ja ik zie helemaal geen verschil. Misschien hadden ze iets beter hun best moeten doen. Overigens als ze op de originele het dashboard achter het stuur hadden gehad, had ik een X-trail gehad. Wel een heel goede auto.
@midasracer: Als een beetje autokenner verwacht ik wel dat je het verschil zou moeten kunnen zien hoor. De 2e generatie komt gewoon aan alle kanten groter en ronder over. Maar als je naar een specifiek kenmerk zoekt: De 2e generatie heeft een knik in de D-stijl, waar de achterste ruit bij de 1e generatie recht eindigt. ;)
Spijtig van de Lancia Musa, een van de laatste italiaanse Lancias
@W115:
De huidige Delta en Ypsilon zijn volgens mij ook gewoon omgebouwde Fiats (500 en Bravo), net als de Musa.
Onzin dus, dat de Musa de laatste Italiaanse Lancia is.
@Rob:
Oh, ik zie nu dat je één van de laaste bedoelde ;-)
Maar ik denk dat nieuwe (kleine) Lancia’s in de toekomst gewoon weer omgebouwde Fiats worden hoor.
@Rob: Liever een flink omgebouwde Punto met een eigen koets dan een Lancia badge op een Amerikaan plakken.
Hahaha autoblog, wat een slechte grap. 1 defender verkocht dit jaar en 0 vorige jaar. Waar halen jullie die cijfertjes vandaan?
@jasperd: Dat komt omdat dit lijstje waarschijnlijk gebaseerd is op geel kenteken auto’s. De Defender wordt sinds enige tijd echter niet meer verkocht als geel kenteken auto, omdat deze bijna onbetaalbaar is door de belasting. De Defender wordt nog wel verkocht als bedrijfsauto, maar die zijn in het artikel niet meegenomen.
waar is de citroen c6?
@splitsecond: 2012: 23. 2011: 49. Had er inderdaad zo tussen gekund.
@splitsecond: wordt ie nog gemaakt dan?
@SimonMc: Nee, eind 2012 is de productie officieel beëindigd. Maar dat was geen vereiste voor deze lijst, de productie van de Musa is tenslotte ook al ten einde.
Als je een awd station zoekt is er niets dat boven de outback gaat, als je effectief je SUV nodig hebt is er geen betere wagen te koop dan de pajero.
Om de peugeot 807 te verdedigen moet ik mss wat uitweiden want monovolumes verdedigen op AB is natuurlijk not done.
Toegegeven hij is lelijk en het interieur is vreselijk maar de plaats die je krijgt (en de ruimte want dat is een gevoel en niet meetbaar) is super. Daar kan je met 5 grote volwassen mensen in comfort mee rondrijden. (en kunnen er nog 2e kleinere vanachter in) Die zafira, S-max en touran mag je houden, als je beter wil moet je voor een vito gaan maar een vito maar da’s al een andere klasse.

Kortom zowat de beste wagens in hun klasse staan in de top slechts verkopende wagens.

De lancia’s en de renault wind waren te verwachten dat het rampen zouden zijn.
@Hupke: Zal het een keertje met je eens zijn…
@Hupke:
Helemaal mee eens! De 807/C8 zijn heerlijke reiswagens. Lekker comfortabel en zeeën van ruimte. Of ze ook het beste zijn, weet ik niet. De Renault Espace en Chrysler Grandvoyager zijn ook heerlijke wagens.
Als je 3 kinderen of meer hebt, zijn zojuist genoemde auto’s ideaal. Ze kosten wat, maar het gemak en comfort wat je ervoor terug krijgt is ongekend.
@Rob:

Is de chrysler niet een heel stuk duurder? Het kan kloppen dat de renault evengoed is maar dan blijft het punt nog dat die 807 best wel een goede wagen is en als de mensen ‘verstandig’ kochten hij niet in dit lijstje zou staan.
@Hupke: En de Grandis dan? Is nu net uit de verkoop, maar zag er beter uit, en had minder ‘busje’ gevoel – zonder dat de zitplaatsen er krap van werden.
@mout:

Die zag er wel redelijk cva uit. Heb er echter geen ervaring mee. De kleine ramen, gebrek aan panoramisch dak doen we me wel denken dat die niet zo ruim lijkt vanbinnen.

De space wagon heb ik wel ervaring mee, an sich geen slechte wagen maar die was wel niet zo ruim.
@Hupke:
Kopen?
Waarom denk je dat al die Duitsers zo oppermachtig zijn?
Lange-termijn verhuur, ook wel leasing genoemd.
En je hebt idd een heel goed punt, indien het nuchtere boeren verstand, waar ooit de Noordelijke Nederlanden op draaide en groot mee is geworden zou zegevieren, zijn dit prijs technisch gewoon interessante auto’s voor een gezin.
@Rob: Kijk voor de grap de betrouwbaarheid van de door jou genoemde mpv’s is na. De C8/806 heeft nog nooit boven de 1 na laatste plaats gestaan en een Voyager is zo onveilig, daar zou ik mijn kids niet in vervoeren. Comfortabel? Ja. Veilig en betrouwbaar? Neuhhh.
@E34M5Touring:
De vorige Voyager is inderdaad een rijdende doodskist. Maar de huidige, die met een Lancia badge verkocht wordt, scoort 4 sterren met de NCAP test. Ik weet dat tegenwoordig 5 sterren de standaard is, maar 4 sterren onveilig noemen gaat mij te ver.
Qua betrouwbaarheid heb je gelijk. De MPV’s die betrouwbaarder zijn, zijn helaas nooit in Europa verkocht. Zoals de Toyota Sienna en de Honda Odyssy.
@Rob: Toyota Previa? Die wordt toch nog steeds verkocht? De laatste generatie Voyager is inderdaad beter. De rest zijn deathtraps. Dan liever een Espace of C8 maar die zijn kwalitatief echt bud. We hadden er zat lopen eerder, niks dan gezeik, helemaal op gas.
@E34M5Touring:
Oja de Previa, die heb je ook nog. In the States is die allang vervangen door de Sienna. De rest van de wereld heeft er langer van mogen genieten. Maar volgens mij is die ook niet meer nieuw te kopen.
@Rob: Dan heb ik toch een importje gezien laatst. Zag er een rijden met kakelvers kenteken, ding zag er dan nog wel knap uit. Vond dat altijd wel een scherpe auto. Zeker met een mooie kleur en knappe wielen. Denk dat voor veel mensen de C8 ingeruild is voor een 7 zitter Picasso. Al is die wel een stuk kleiner, zeker als je er echt met 7 man in moet. Toyota had ook nog de Avensis Verso maar die doen ze ook al niet meer.
@E34M5Touring:
Deze bedoel je?
http://images3.wikia.nocookie.net/__cb20110412155132/tractors/images/0/02/Toyota_Estima_hybrid_01.jpg
Die is, volgens Wikipedia, alleen officieel in Japan en Australië verkocht. Zal dus inderdaad een importje zijn.
Was die Avensis trouwens een 7 zitter? Lijkt ie mij wel erg klein voor.
Toyota heeft trouwens nog wel een 7 zitter, de Prius+
Maar dat moet je niet willen ;-)
@E34M5Touring:
Oke, ik heb geen idee hoe lang die in productie is geweest. Autowiki.nl zegt mij tot 2005, maar ik twijfel nog wel eens aan de betrouwbaarheid van die site ;-)
En, inderdaad, de Verso is er ook als 7 zitter. Feit blijft dat bijna geen enkel merk nog een volwaardige 7 zitter verkoopt. In Europa dan. Of ik dat jammer vind weet ik nog niet, het zijn nou niet echt mooie wagens om te zien ;-) Maar voor lange reizen zit ik liever in een C8/Voyager/Sienna/807/etc. dan in een luxe sedan van Duitse afkomst (A6, 5-serie, E-klasse)
Logisch dat de beide Subaru’s weinig werden verkocht. Er zijn immers maar weinig mensen die een vrij lichte auto met AWD nodig hebben die tegelijk ook bijzonder veel kan trekken en er niet uitziet als een oversized SUV. Daarnaast de betrouwbaarheid natuurlijk. Nee, geen sarcasme.
@ej20g: Bedoel je dat maar weinig mensen de betrouwbaarheid nodig hebben? Of bedoel je dat de (magere) betrouwbaarheid een reden zou zij om geen Subaru te rijden?
@mout: dat blijkbaar maar weinig mensen een boodschap hebben aan uitzonderlijke betrouwbaarheid.
Hee! Die hitler gast is nou op tv. Neineinien haha!
Toch jammer dat de C8 & C-Crosser zou nauwelijks verkocht worden, van die Subaru kan ik het best begrijpen. Qua uiterlijk slaat dat ding de plank mis.
Dat de C8 / 807 het slecht doet, heeft er o.a. mee te maken dat het model een pak meer problemen geeft dan z’n voorgangers. (En dat dat allang bekend is, want het ding is al erg lang op de markt)
@mout: Voorgangers? De enige voorgangers zijn de Evasion/806. De C8 verkoopt veel beter dan de Evasion en de 807 evenveel als de 806.

Naar mijn mening zijn het gewoon auto’s die zich nergens in onderscheiden en die bij de introductie al verouderd waren/oogden.
Per definitie hoort een Subaru er niet uit te zien.
zoals de legendarische GC 8 modellen van de Impreza.

Maar met deze probeert men een Subaru eruit te laten zien.
En dat is de vout van Subaru.

Zo vond ik de Blogeye uit 2000 eerst een verschrikking.
Nu komt er in de toekomst heus eentje bij.
Een Sti, uiteraard.
Ik wacht alleen mijn kans af.

Het fantastische van Subaru’s is gewoon de pak-melk uitstraling en dan de techniek.
De tegendraadse boxerblaf, het oersaaie dashboard en de ijzersterke techniek. En de rij-beleving, uiteraard.

Helaas is het aantal individualisten in Europa slinkend.
Dit is de reden waarom de meest karakteristieke auto merken aan het verdwijnen zijn.
Alleen de Subaru verrast me. Hij is hondslelijk maar dat maakte, dacht ik, voor Subarukopers niet uit. De Lancia had gewoon Chrysler moeten heten, want mooi vind ik hem wél, alleen totaal niet Italiaans.
@heidi:
Nog nooit met de trein gegaan dus :)

Meende Renault nou echt dat een man die auto zou kopen? Ach ja, als je de twingo reclame ziet hebben ze wel wat aparte gedachten ja. Of zouden ze alleen dat deel van de mannen in gedachten hebben gehad? En zelfs die laten het afweten? Dan heeft er iemand op de marketingafdeling van Renault nu toch een probleem lijkt me.
De nissan xtrail is in australia en rusland een topper,daar kijken ze minder naar een “grote merk wagen”is hier wel beetje aan de dure kant,kost voor een luxe versie in belgie +34000€.heb je veel keuze voor.
als je in een xtrail zit dan merk je ook dat je meer waar voor je geld krijg dan vb een standaard bmw in die prijsklasse..
en deze is trouwens een stuk groter dan een x3,zit tussen de x3 en de x5.
de subaru is me trouwens ook een vergeten merk..heb de nieuwe forester gezien, niet mis.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).