In de herhaling, omdat ook losers af en toe aandacht moeten hebben.
Evenals bij ons lijstje twee jaar geleden volgen we het pad waarin de Nederlandse verkoopantallen over de afgelopen twee jaar (2012 en 2011) tussen haakjes staan aangegeven. We beperken ons tot courante modellen, die voor de meeste mensen redelijk bereikbaar zijn, omdat anders de lijst vol met supercars en nichemodellen zou komen te staan.
Modellen als de Land Rover Defender (1/0), en Peugeot Expert (1/8) hebben we dus buiten beschouwing gelaten. Ook de Alfa Romeo Spider (2/20) is dit keer weggelaten, omdat deze niet meer in de prijslijst van Alfa staat. Van de Saab 9-5 werden er in 2012 nog 20 verkocht (tegenover 203 in 2011), en de Lexus LS kwam niet verder dan 1 verkoop (8 in 2011).
In het overzicht staat slechts 1 model dat er twee jaar geleden ook in stond, de Pajero. Enfin, dit zijn de 10 modellen waar Nederland (vaak heel terecht) zijn vingers niet aan durfde te branden:
#10. Subaru Outback (41 / 78)
Voor 2013 vanaf 47.995 euro in de prijslijsten, maar hoeveel er dit jaar van gesleten gaan worden? Joost mag het weten.
#09. Suzuki Kizashi (35 / 91)
Twee jaar geleden nog buiten mededinging, want toen was hij nog maar net gelanceerd, maar nu dan toch in de lijst der lijsten. De Kizashi kan maar weinig Nederlanders bekoren.
#08. Renault Wind (33 / 144)
Vooral mannelijke kopers moest deze auto gaan trekken, maar ook het piemelvolk laat de Renault en masse links liggen.
#07. Lancia Musa (32 / 47)
Sinds medio 2012 godzijdank uit productie, maar vooruit: de cijfers over 2011 waren ook niet om over naar huis te schrijven.
#06. Citroën C8 (12 / 18) – Peugeot 807 (26 / 55)
Grote en middelgrote MPV’s/busjesachtigen zijn per definitie al hopeloos, mensen die in dat segment shoppen gaan tegenwoordig tien keer liever voor een SUV-achtige. En als je er dan een koopt, dan onder geen beding een van PSA kennelijk.
#05. Nissan X-Trail (12 / 18)
Wie in Nederland een forse SUV wil gaat kennelijk toch liever voor een Q5 of een X3. Deze boobiemobile kachelt achter de rest van de SUV’s aan.
#04. Citroën C-crosser (11 / 55) – Peugeot 4007 (7 / 41)
De C-crosser is al jarenlang een vaste waarde in de top van de grootste afschrijvers, en bovendien niet om aan te zien. Snel weg er mee.
Verder gaven precies zeven Nederlanders geen fuck om hun medeweggebruikers, die ze met hun poeplelijke 4007 (voor uw gerief daarom ook niet afgebeeld) een flinke dosis oogbalverschroeiing gaven.
#03. Subaru Impreza (10 / 26)
Dankzij een slaapverwekkende bejaardenstyling en een gebrek aan motoren die up-to-date zijn is een nieuwe Impreza een absolute zeldzaamheid in het Nederlandse straatbeeld geworden, zeker de WRX STI, die er als enige nog een beetje mee door kan. Het aantal geriaters dat er een kocht is op twee handen te tellen.
#02. Lancia Flavia (7 / 0)
Grote gerebadgde Chrysler-modderschuit met een antiek motorblok en een afschrijving waar je ‘u’ tegen zegt. Als je dan toch Europees open wilt rijden, wacht dan even op de Opel Cascada. In 2011 was hij nog niet op de markt, dus logischerwijs daar een aantal van 0.
#01. Mitsubishi Pajero (1 / 3)
Een beetje op het randje van wel/niet thuishorend in de lijst, maar hij stond er in 2010 ook in, dus om consistent te zijn nu ook.
Kunnen we stellen dat Japanners, Fransen en Italianen kennelijk niet allemaal even goed liggen in Nederland?
Tot slot nog een vermelding voor Subaru. Dit is altijd al een vrij specifiek merk geweest dat qua verkoopaantallen geen hoge ogen gooide. Europawijd (EU 27 en de EFTA-leden) werden er in 2011 niet meer dan 37.222 verkocht, waarvan een groot deel in Zwitserland, maar in Nederland was het helemaal bar en boos: van de acht beschikbare modellen verkochten er in 2012 vijf nog geen 100 stuks per jaar. Op zich redelijk te begrijpen, alleen de Impreza hebben ze compleet uit de vingers laten glippen. Gelukkig verkoopt deze in Japan (20% vergrijzing) stukken beter.
132 reacties
http://imgur.com/o2NtO
Dit is dus, zoals ook vermeld, een Nederlandse lijst
.. Grapjuh….
was het maar zo’n feest, die auto’s kosten hier 3x nix hoor! je koopt hier een Pajero met alles erop en er aan voor 21,000 euro… daar koop je in nederland nog geen eens een fiat punto voor met alle opties er op…
Als het sarcastisch bedoelt is dan heb ik niks gezegd.
X-Trail meet 4.640 mm x 1.806 mm x 1.699-1.780 mm, is inderdaad Q5-terrein.
Als het sarcastisch bedoeld is dan heb ik niks gezegd.
B-)
http://t1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTAdKT46-kZ9o1aYb0ca1kyN9wgZBEJJY1vXXf05eeKT4S0-bOf
(maar blijft een fantatisch grappig karretje)
Ik niet.
Ik mis ze ook..
In het Nederlandse straatbeeld dan he ;-)
Eigenzinnig en grappig wagentje, net als de Juke. Hulde voor Nissan dat ze zo nu en dan een vrolijke auto naar Europa exporteren.
Die gaan als warme broodjes…
http://www.youtube.com/watch?v=2NhgyZojTUk
Kijk, VW deed het in 2006 (volgens mij) gewoon goed met UNPIMP MY RIDE !!
*proest*
De Suzuki is met de verkeerde motoren leverbaar, want eerlijk gezegd vind ik het best een nette verschijning en had ik op meer gehoopt. Dan had ik over een paar jaar een leuk tweedehandsje kunnen rijden.
Dat Chrysler heeft het dan toch nog best goed gedaan, van te voren had ik niet het idee dat ook maar iemand hem ging kopen.
Wat de boer niet kent dat vreet die niet….
En geen 14% bijtellers dus kansloos op de zakelijke markt.
Ik vind dat ook zonde voor een sympathiek merk dat kwaliteit hoger in het vaandel heeft dan kwantiteit….
Van alle auto’s in dat segment liep alleen de Fisker redelijk, de markt voor dat soort sloepen is niet zo groot.
Al had ook ik een groter aantal verwacht.
“De nederlander” wil geen kwaliteit, die wil status….
Geen idee hoeveel ze er daar uiteindelijk van gesleten hebben, ik denk dat een hoop potentiele kopers het nieuwe model afwachten.
Zo als een klant van me (S63 AMG en S500lang).
ik wist bijvoorbeeld echt niet dat kroymans in hilversum vliegen staat te vagen: maar 54 stuks in heel 2012 (waarvan 4 in de afgelopen 4 maanden!!)
en mercedes met hun s klasse 77 stuks verkopen over heel 2012
neemt audi daar een kleine voorsprong mee op door er 121 aan de man te krijgen met hun a8 en bmw er met de hoofdprijs vandoor gaat met 135 stuks.
vraag me af waarom er in december geen zak verkocht wordt door de bovenstaande merken..
De rede is simpel, na oktober worden er geen leasebakken meer op kenteken gezet.
77 stuks is wel heel weinig maar hij begint al lang mee te gaan tenzij het echt moet of je alle jaren een nieuwe koopt wacht je op de volgende met een S-klasse. Of zou het aan de crisis liggen?
De huidige Delta en Ypsilon zijn volgens mij ook gewoon omgebouwde Fiats (500 en Bravo), net als de Musa.
Onzin dus, dat de Musa de laatste Italiaanse Lancia is.
Oh, ik zie nu dat je één van de laaste bedoelde ;-)
Maar ik denk dat nieuwe (kleine) Lancia’s in de toekomst gewoon weer omgebouwde Fiats worden hoor.
Om de peugeot 807 te verdedigen moet ik mss wat uitweiden want monovolumes verdedigen op AB is natuurlijk not done.
Toegegeven hij is lelijk en het interieur is vreselijk maar de plaats die je krijgt (en de ruimte want dat is een gevoel en niet meetbaar) is super. Daar kan je met 5 grote volwassen mensen in comfort mee rondrijden. (en kunnen er nog 2e kleinere vanachter in) Die zafira, S-max en touran mag je houden, als je beter wil moet je voor een vito gaan maar een vito maar da’s al een andere klasse.
Kortom zowat de beste wagens in hun klasse staan in de top slechts verkopende wagens.
De lancia’s en de renault wind waren te verwachten dat het rampen zouden zijn.
Helemaal mee eens! De 807/C8 zijn heerlijke reiswagens. Lekker comfortabel en zeeën van ruimte. Of ze ook het beste zijn, weet ik niet. De Renault Espace en Chrysler Grandvoyager zijn ook heerlijke wagens.
Als je 3 kinderen of meer hebt, zijn zojuist genoemde auto’s ideaal. Ze kosten wat, maar het gemak en comfort wat je ervoor terug krijgt is ongekend.
Is de chrysler niet een heel stuk duurder? Het kan kloppen dat de renault evengoed is maar dan blijft het punt nog dat die 807 best wel een goede wagen is en als de mensen ‘verstandig’ kochten hij niet in dit lijstje zou staan.
Die zag er wel redelijk cva uit. Heb er echter geen ervaring mee. De kleine ramen, gebrek aan panoramisch dak doen we me wel denken dat die niet zo ruim lijkt vanbinnen.
De space wagon heb ik wel ervaring mee, an sich geen slechte wagen maar die was wel niet zo ruim.
Kopen?
Waarom denk je dat al die Duitsers zo oppermachtig zijn?
Lange-termijn verhuur, ook wel leasing genoemd.
En je hebt idd een heel goed punt, indien het nuchtere boeren verstand, waar ooit de Noordelijke Nederlanden op draaide en groot mee is geworden zou zegevieren, zijn dit prijs technisch gewoon interessante auto’s voor een gezin.
De vorige Voyager is inderdaad een rijdende doodskist. Maar de huidige, die met een Lancia badge verkocht wordt, scoort 4 sterren met de NCAP test. Ik weet dat tegenwoordig 5 sterren de standaard is, maar 4 sterren onveilig noemen gaat mij te ver.
Qua betrouwbaarheid heb je gelijk. De MPV’s die betrouwbaarder zijn, zijn helaas nooit in Europa verkocht. Zoals de Toyota Sienna en de Honda Odyssy.
Oja de Previa, die heb je ook nog. In the States is die allang vervangen door de Sienna. De rest van de wereld heeft er langer van mogen genieten. Maar volgens mij is die ook niet meer nieuw te kopen.
Deze bedoel je?
http://images3.wikia.nocookie.net/__cb20110412155132/tractors/images/0/02/Toyota_Estima_hybrid_01.jpg
Die is, volgens Wikipedia, alleen officieel in Japan en Australië verkocht. Zal dus inderdaad een importje zijn.
Was die Avensis trouwens een 7 zitter? Lijkt ie mij wel erg klein voor.
Toyota heeft trouwens nog wel een 7 zitter, de Prius+
Maar dat moet je niet willen ;-)
Deze bedoel ik. Die hebben ze lang door laten lopen. De Avensis was een beetje een gekunselde 7 zitter maar wel redelijk ruim. Ze hebben nu de (corolla) Verso, die is ook 7zits maar ook geen ruimte wonder.
Oke, ik heb geen idee hoe lang die in productie is geweest. Autowiki.nl zegt mij tot 2005, maar ik twijfel nog wel eens aan de betrouwbaarheid van die site ;-)
En, inderdaad, de Verso is er ook als 7 zitter. Feit blijft dat bijna geen enkel merk nog een volwaardige 7 zitter verkoopt. In Europa dan. Of ik dat jammer vind weet ik nog niet, het zijn nou niet echt mooie wagens om te zien ;-) Maar voor lange reizen zit ik liever in een C8/Voyager/Sienna/807/etc. dan in een luxe sedan van Duitse afkomst (A6, 5-serie, E-klasse)
Naar mijn mening zijn het gewoon auto’s die zich nergens in onderscheiden en die bij de introductie al verouderd waren/oogden.
zoals de legendarische GC 8 modellen van de Impreza.
Maar met deze probeert men een Subaru eruit te laten zien.
En dat is de vout van Subaru.
Zo vond ik de Blogeye uit 2000 eerst een verschrikking.
Nu komt er in de toekomst heus eentje bij.
Een Sti, uiteraard.
Ik wacht alleen mijn kans af.
Het fantastische van Subaru’s is gewoon de pak-melk uitstraling en dan de techniek.
De tegendraadse boxerblaf, het oersaaie dashboard en de ijzersterke techniek. En de rij-beleving, uiteraard.
Helaas is het aantal individualisten in Europa slinkend.
Dit is de reden waarom de meest karakteristieke auto merken aan het verdwijnen zijn.
Nog nooit met de trein gegaan dus :)
Meende Renault nou echt dat een man die auto zou kopen? Ach ja, als je de twingo reclame ziet hebben ze wel wat aparte gedachten ja. Of zouden ze alleen dat deel van de mannen in gedachten hebben gehad? En zelfs die laten het afweten? Dan heeft er iemand op de marketingafdeling van Renault nu toch een probleem lijkt me.
als je in een xtrail zit dan merk je ook dat je meer waar voor je geld krijg dan vb een standaard bmw in die prijsklasse..
en deze is trouwens een stuk groter dan een x3,zit tussen de x3 en de x5.
de subaru is me trouwens ook een vergeten merk..heb de nieuwe forester gezien, niet mis.