Top-10: Bandenmerken waarop wij rollen

Auteur: , 158 Reacties

De rubberen slofjes onder je auto vormen het enige contact tussen je auto en de weg. Wanneer je een bocht instuurt, moet uitwijken of plots moet afremmen, dan is het prettig wanneer de auto zoveel mogelijk reageert op een manier die je verwacht.

De kwaliteit en conditie van je banden zijn hierbij van vaak onderschat belang. Wie gaat shoppen voor een nieuw setje rubber heeft in ieder geval behoorlijk wat keus. In Nederland rijden we met zijn allen op maar liefst 93 verschillende merken autobanden, zo heeft Kwik-Fit laten onderzoeken. Naast de grote bekende merken zoals Michelin, Continental, Vredestein, Bridgestone, Goodyear, Dunlop en Pirelli, ook de meest exotische namen als Maloya, Lexani, Flamingo, Marangoni en Linglong.

Hoewel we op een groot aantal verschillende bandenmerken rijden, is de top-10 van meest populaire merken goed voor 71 procent van het totaal aantal gemonteerde banden. Van de in totaal 93 merken, hebben er 87 betrekking op zomerbanden en 61 op winterbanden. Verder blijkt uit het onderzoek dat ruim een derde van het Nederlandse wagenpark deze winter op winterbanden heeft gereden.

Top 10 bandenmerken in Nederland

  1. Michelin – 18%
  2. Continental – 13%
  3. Vredestein – 8%
  4. Bridgestone – 8%
  5. Goodyear – 7%
  6. Dunlop – 5%
  7. Pirelli – 4%
  8. Hankook – 3%
  9. Kumho Tyres – 3%
  10. Uniroyal 2%



158 reacties

Michelin ftw, zijn en blijven goede banden.
@The360box: Vandaar ook op 1
@The360box: Ja klopt, maar ze slijten wel veel harder dan bijvoorbeeld Bridgestone of Dunlop banden omdat Michelins vrij zachte banden zijn.
@VeniVidiVici: moet ik tegenspreken, ik doe 120k km per jaar en een michelin trek het toc een kleine 10k km meer dan dunlop of good year! Ze zijn de meerprijs wel waard!
@cisn: Mwah, wat is het verschil dan, bij mij was het verschil tussen Dunlop en Michelin ongeveer 450 euro op een setje. Sorry, maar dat verschil kan de Michelin band echt niet waar maken. Kortom ik rijd op Dunlop en ben er supertevreden over.
@VeniVidiVici: Dunlop banden zijn net de zachtere en de michelin’s de harde! De sportbanden toch, Sportmaxx TT die ik had was na 15k km al op (wel met circuitgebruik in!)! Maar dat was wel de beste band die ik al ooit gehad heb! Pilot Sport is dan weer een hardere band die net wat langer meegaat maar die een beetje moet opwarmen voordat hij echt goed grip heeft (net zoals de Potenza’s van Bridgestone)!
Ik had er standaard Bridgestone Potenza 050 onder liggen. Geen verkeerde band zolang het warmer dan een graad of 15 was en bij voorkeur droog.
Oftewel onder mijn auto niet geschikt voor in Nederland.
Heb er nu Continental Sport Contact 3 onder. Iets minder grip op het circuit, maar voor normaal gebruik vele malen beter, ook tijdens de regen.
Maken jammer genoeg wel iets meer geluid, maar dat nemen we maar voor lief.
Zomer: Falken FK452 19″ 235 voor, 265 achter. Gister ging ‘ie wel effe op een rotonde, met een met-armen-zwaaiende vriendin als gevolg, altijd lachen. Winter: Vredestein Wintrac Xtreme, 18″ 225/225 -> Deze kan ik iedereen aanraden! Zeer goede grip, weinig lawaai en zelfs het design is mooi. Ik heb toen ik mijn auto had gekocht B-merk banden meegekregen met de naam Hercules Raptis WR1.. Het eerste ritje naar huis vertelde mij al genoeg, eens maar nooit weer, wat een meuk. Verders ben ik wel van mening dat B-merken meestal voldoen voor jan lul in z’n Prius met “normale” rijstijl.
@kaasboerin:
Die Falken FK452 zijn erg goed, jaren plezier van gehad!
Mijn setje Kumho’s bijna 100.000 km gerold.
@karstenlommers: Uhhh… het staaldraad en canvas kwam er uit zeker? :)
@VeniVidiVici: Kumho’s zijn best goede banden. Ik lig met KL71 op m’n 4×4 en da’s toppie
@fep739: Ja, maar 100.000km????
@kaasboerin: heel afhankelijk van hoe je rijd is het mogelijk, heb het wel vaker gehoord :)
@kaasboerin: veel hangt van de rijstijl af, eh. Maar 100.000 is haalbaar
@kaasboerin: Ken iemand die een Porsche Boxster rijdt, en die heeft z’n laatste set pas vervangen na 60.000 km.

Daarentegen ken ik ook petjesvolk die het voor elkaar krijgen om 15.000 te doen met een setje voorbanden.

Natuurlijk zijn er onwetende mensen genoeg die denken omdat de haartjes van de banden zijn, dat ze versleten zijn.
@SimonMc: heeft niks met petjesvolk te maken. 60000km op een sportieve auto haal je nevernooit. Dan moet je echt als een ouwe lul rijden en daar heb je geen sportauto voor(nodig). Een M3 rijdt denk ik gemiddeld 10000km op een setje achterbanden. Dan tel ik mogelijke tracksdays niet mee.
@jeffreym3: Ik haal zeker 30.000km op mijn banden en dat ding krijgt best op de klote. Als jij je banden kaal rijdt in 10.000km doe je echt iets verkeerd hoor.
@E34M5Touring: Doe niks verkeerd. Denk dat ik er 15000 uithaal. Dan wordt hij gebruikt waarvoor die gemaakt is. Zeker niet afgeragt, maar gewoon sportief tijden. Ik gebruikte hem ook dagelijks.
@jeffreym3: Zo weinig??? Damn met mijn huidige kilometrage zou dat elke maand nieuwe sloffen betekenen. Dure hobby wordt dat dan.
kaasboerin via iPhone app
@SimonMc: Hangt van de band, de auto en het rijgedrag van de bestuurder af. Maar ik wist niet dat het überhaupt mogelijk was 100.000 te halen met een setje.
@kaasboerin: Er stond een oude kerel met een 605 in de autoweek jaaaaren geleden. Die rolde ook dik een ton op 1 setje banden.
@kaasboerin: Had 100.000 ook nog nooit gehoord, maar leek me niet onmogelijk. Maar ik weet niet hoe ver hij die banden laat komen he, misschien zijn het na 100.000 km slicks geworden.

Weet zelf nog goed toen ik m’n Peugeot 406 Coupe kocht, dat ik dacht “nou, die voorste banden moeten binnenkort echt wel vervangen worden”, en 3 jaar later lagen ze er nog op…alles heeft te maken met rijstijl.
Origineel Dunlop SportMAXX, nu ContiPremiumContact
Voorkeur voor de Dunlops
the-budel-guy via iPad app
Onze citroen heeft Michelen (dat moet gewoon)

De zomer cabrio en de Audi hebben vredestein en die bevallen ons prima.
Ik rol momenteel op Pirelli P-Zero Nero’s, wat mij betreft goed en lekker in de bochten. Echter zodra het nat is moet je vrij snel oppassen, o.a. met optrekken e.d.
In de winter heb ik Kleber’s, die wel wat meer lawaai maken, maar toch heel redelijk waren.
@gforce: Haha, zeg dat wel. Wel mooi ‘driften’ in de herst als er bladeren liggen..
Mijn Peugeot Partner staat nog bij de dealert (gloedjenieuw, nog niet op naam), heb geen idee wat daar onder ligt. Verder laat ik het aan mijn vader over (automonteur). Hij schijnt er verstand van te hebben, en voor mij is het lekker goedkoop!
Continental is geen verrassing, PON schroeft conti’s onder bijna bij al hun eigen nieuw geleverde auto’s.
Nu Continental EcoContact maar die zijn wel bijna aan het eind na ca een ton dus net een setje Vredestein Sportracs besteld. Keuze volgt meestal uit een leuke aanbieding van een setje uit de top van een bandentest.
Had eagle F1’s onder m’n 325 maar daardoor zat ik meer in de berm dan op de weg dus heb ik nu maar michellins er op gezet, gaan ook wat langer mee. Onder m’n xjr zitten Pirelli P-zero’s omdat dat simpelweg topbanden zijn.
Kumho’s.. Een vaak onderschatte band. Zeer degelijk voor een fatsoenlijke prijs heb ik me laten vertellen.

Falken FK452 goede prijs/kwaliteit al heb ik me laten afschrikken door verhalen dat de rand kapot kan gaan.. Ging om een productiefout en is later opgelost, toch voor de zekerheid een iets duurdere band genomen –> Goodyear Eagle F1 asymmetric. Goede ervaring met de GSD3 (v profiel)
Iets mindere met de asymmetric achter op de M3. Wilde iets wiebelen in hoge snelheidsbochten.

Huidige banden continental sportcontact 2 niet van onder de indruk, maar kan komen doordat ze vóór op zijn ;)

Michelin PS: Voor mij prijstechnisch niet interessant. Vergelijkbare grip tegenover andere top banden, maar je betaald mijn inziens teveel voor de naam.
@jeffreym3: Winterbanden doe ik niet aan.
@jeffreym3: Ik heb de (nieuwe) FK452 (breedset), bevallen prima. Als het nat is moet je wel even wat minder spontane stuurbewegingen maken, gister ging ‘ie ook effe met z’n kontje op de rotonde (regen), hoefde daar niet zoveel moeite voor te doen..
@kaasboerin: Mwah weet niet welke RWD BMW je hebt, maar met een M3 maakt het weinig uit welke banden je hebt, als het nat is gaat ie toch wel ;)
@jeffreym3: Ja, maar met een B-merk gaat ‘ie door richting vangrail, trust me.. ;)
@kaasboerin: Als de bestuurder lomp is wel ;)
@jeffreym3: Tuurlijk jongen, ga jij toch lekker op goedkope meuk-banden rijden, ouwe M-coureur.
@kaasboerin: Ben je nou op je pik getrapt omdat je geen gelijk krijgt? Als jij op goedkope banden in een drift raakt met nat weer ligt het toch echt aan de inspanningen, lees: vaardigheden van de bestuurder om hem uit de vangrail te houden. In een drift maakt het echt geen ruk uit of je dure/goedkope banden hebt.
@jeffreym3: Ik ben niet boos hoor lieverd, de vaardigheden spelen een rol, maar ook de banden spelen een grote rol. Je moet begrijpen dat een B-merk over het algemeen véél makkelijker/eerder z’n tractie verliest dan een A-merk, ik kan ’t absoluut weten. Maar goed, daar zal jij wel geen last van hebben, stoere coureur.
@kaasboerin: Dat is weer het nadeel van de wijsheid in pacht hebben, je word er wel eens eigenwijs en arrogant van ;)
@kaasboerin: Jammer dat je na zo’n fantastische uitleg toch weer af moet sluiten als een jaloers jochie van 12 ;)

Om op jouw afsluitniveau te spreken(typen). Je bent gewoon op je pik getrapt omdat je ooit in een slip bent geraakt op goedkope banden. En ik jou dus indirect lomp noem ;) xx
-edit: nutteloze bijdrage-
-edit: nutteloze bijdrage-
@jeffreym3 @kaasboerin: zullen we het nou weer even over auto’s hebben?
@sir_smokalot: Deed ik ook. Maar zo’n internetjochie moet gewoon even op z’n plek gezet worden ;)
@jeffreym3: Nou goed gedaan hoor. Ik ben erg onder de indruk.
@jeffreym3: Nou zeg, kaasboerin is geen internetjochie hoor. Dat is gewoon a welcome vaak geziene reageerder! En ach… iedereen heeft weleens een melig momentje toch in deze serieuze wereld :)
@VeniVidiVici: Tja, hij is altijd heel vriendelijk totdat iemand het niet met hem eens is.. Dat hij zijn auto niet onder controle kan houden met goedkope banden wil niet zeggen dat een ander dat niet kan. Als hij dan elke normale reactie moet afsluiten met iets kinderachtigs kan je erg slecht tegen kritiek.
@jeffreym3: en dat jij op de openbare weg 10k op een setje banden doet, betekent niet dat een ander die er langer mee doet zn auto als een ouwe lul gebruikt. Als ik het me goed herinner moet je een voertuig altijd laten rollen om hard te gaan, ongeacht vermogen en aangedreven wielen. Je doet nou net of een M3 een onbeheersbaar beest is, voor mij iig niet…
@mrs250: Ik doe totaal niet of een M3 een onbehoudbaar beest is. Hoe kom je erbij? Tuurlijk kan je er meer uithalen. Maar een sportauto rijden en 60.000km op 1 setje banden kan echt niet. Tenzij je een poser bent en het stoer vind in een sportieve auto te rijden, maar hem niet durft te gebruiken waarvoor hij gemaakt is.
Wij hebben Dunlop sportmaxx GT 255/40/18 weet ik toevallig uit mn hoofd.
@Nozem: ik sta op het punt m’n Dunlop SportMaxx (245/18) te vervangen. Kun je me zeggen waarom je naar ContiPremiumContact bent overgestapt? Ik woon in Spanje in een regio waar het weinig regent en met temperaturen tussen de 5 en 40 graden. Thx!
@s82000: Kijk eens naar Falken als het verkrijgbaar is. De kleine minpuntjes in de regen zouden in Spanje niet op moeten wegen tegen de kwaliteiten op droog en zijn scherp geprijsd. Yokohama zou ook interessant kunnen zijn, net als Toyo. Continental scoort goed maar maakt door cupping erg vee herrie. Ligt natuurlijk ook aan het soort auto en de rijstijl, maar ik werd gek van die banden (ook al zijn ze in de regen erg goed).
@w0o0dy: Had Falkens op de BMW liggen na de eerste beurt. Heerlijk als het droog is, doodeng bij nat weer. En sleten ook als een mongol. Maar bij droog………
@s82000: ik was erg tevreden over de dunlops, maar bij een beurt meende de garage dat 1 van de banden stuk was, dus hebben ze er (ongevraagd) nieuwe banden onder gezet. Dit bleken de (goed geteste) continentals te zijn. Aangezien de vervanging kosteloos was hoor je mij niet klagen, maar ik merk toch dat de dunlops mij meer zekerheid gaven. De auto lag meer als een blok op de weg, nu heeft ie iets meer de neiging tot spoorzoeken.
Michelin energy 195/15, goeie grip in de regen, slijtvast, al moet ik bekennen dat mijn gezapige rijstijl nu ook niet het uiterste er van vergt :)

Aangezien ik toch een drietal jaar met een set doe, lijkt het de moeite niet om te beknibbelen en voor een b-merk te opteren
the-budel-guy
@solz: wij rijden om het jaar op nieuwe banden maar dat komt meer door de absurd hoge kilometers die wij rijden.
maar bezuinigen op banden doen wij nooit het is je enige contact met de weg
Ik rijd met Bridgestone Turanza ER300’s en ben er heel content van, zelfs bij zeer nat weer geen verrassingen.
Michelin pilot supersport onder e
De Laguna ftw! Ik mis alleen falken in de top 10 :(
@dutchiehd: Top 10 moet je denk ik met een korreltje zout nemen. Toyo, Falken, Yokohama etc zijn ook top merken.
Continental Sportcontact 3 vervangen door Bridgestone Turanza ER300 (VEEL minder herrie, zelfde grip, fractie (1% of zo) minder rond de limiet en in de regen bij bochten) voor het leashok en Goodyear ultragrip 7 in de winter (erg goed maar ook wat veel herrie). Na Bridgestones overgestapt op Dunlop Fastresponse voor de Mx5 omdat de Toyo Proxes niet te krijgen/onbetaalbaar waren.

Veel gelezen en Nokian V schijnt een uitstekende “outsider” te zijn, Nokian scoort europees de laatste tijd erg goed. Falken (Ziex) voor weinig geld interessant voor hobby-auto’s.
Altijd Pirelli’s! Heb ooit een bandentest op circuit kunnen doen van Pirelli zelf, was echt top. Aardige jongens ook, en gewoon topmerk.
Niet mijn auto’s maar mijn ouders rijden toch wel op michelen. Vooral die hoge snelheidsbanden zijn wel handig..
Schrijf nou eerst Michelin even goed… Anders lijkt het net of de Chinezen weer aan het kopiëren geslagen zijn en een goedkope rotband onder een gelijkende naam op de markt hebben gebracht…

Op de Morris liggen Toyo banden omdat dat een van de weinige merken is die de juiste bandenmaat nog heeft. Ben er overigens zeer tevreden over.

De Volvo rolt op Vredestein banden. Ook erg fijn!
Valt op dat veel mensen merkgebonden zijn. Dan weet je toch ook niet wat andere merken te bieden hebben? Ik zou nieuwsgierig worden ;)

Zelfde als mensen die altijd BMW ofzo rijden. Dan mis je toch een hoop variatie!
the-budel-guy
@jeffreym3: dus jij rijd met 4 verschillende maten/merken :D :)
@the-budel-guy: Haha ja :P Nee, maar probeer wel meerdere banden een kans te geven als de huidige versleten zijn. Ik heb 4 auto’s gehad tot nu toe. Engels, italiaans en nu toevallig de tweede duitser achtereen, maar de volgende kan goed een franse of japanse zijn hoor :)
@jeffreym3: Nou ik was toch niet van plan om m’n fijne snelle en sportieve BMW voor de variatie te verkopen voor een Toyota Prius om vervolgens daarna eens een Suzuki Alto te gaan rijden haha :)
the-budel-guy
@VeniVidiVici: ik zou mijn alto ook niet willen inruilen voor een rolls :D
@VeniVidiVici: Dan noem je ook wat :P Je weet zelf ook wel dat er naast BMW zat automerken zijn die leuk speelgoed aanbieden ;)
@jeffreym3: Uhhh nee heb geen idee, welke merken zijn dat dan buiten BMW ;)
Michelin Pilot Power onder de brommer en een of ander habbie wabbie merk onder de auto.
Bridgestone Turanza ipv Toyo Proxes: minder herrie.
Michelin Primacy ipv Bridgestone Turanza: iets stiller, even goeie grip, iets lager verbruik (0,1l/100km).

17 inch 215

Auto: Prius III
Getekend: Jan Lul :)
@glashelder: U verdient een schouderklopje. :)
Michelin is de beste hoor heb er 225/45 17 onder liggen michelin pilot sport 3, Echt heerlijk !
Michelin zijn vrijwel altijd goedkoopst per kilometer.
@Northwestern: het goedkoopst*
@Northwestern: Ja, kost niet duur zeg maar haha ;)
18″ Pirelli P-Zero’s en voor de winter 16″ Vredestein Snowtrack III, bevalt me niet zo goed als de Snowtrack II. Ook poosje op Hankook W550 winterbandjes gereden, die bevielen ook rete goed!
@visconty: @jan lul… verbruik 1/16.5 met 180pk ook prima toch?
@Woody: Bedankt! Type auto: kijk naar m’n nick: S8 uit 2000.
@s82000: lijstje (wel uit Australië maar daar is het ook zonnig en warm ;-)
http://www.tyredealers.com.au/tyres/Audi/2000/S8/
Ik rij op fietsbanden en heb er zelf michelin op geschreven met water vaste stift. Als dat ook telt tenminste ;)
the-budel-guy
@bempi: dat mag alleen als je een kartonnetje tussen je spaken hebt zodat je ook een motor geluid hebt :P
@the-budel-guy:

ff snel erop zetten en als ik ook nog vroem vroem erbij zeg, dan klinkt ie net als een V10. :D
@bempi: op de fiets hoort gewoon Schwalbe. Liefst met een gekke naam als Rocket Ron, Nobby Nic, Huilende Herman of Kermende Kirsten.
@mashell: je vergeet Fast Fred
De 205GTi beschikt over een setje Toyo R1R. Heerlijke band met veel grip wanneer droog, maar in de regen wielspin op commando in z’n 2 en met uit accelereren van lange bochten in zijn 3.

De Scirocco 1.4TSI(160pk)heeft sinds kort weer de Michelin PS’jes eronder zitten.
@x3ro: Waarschijnlijk minder met de band te maken en meer met de afstelling van de auto of formaat band?
Linglong’s zijn in ieder geval levens gevaarlijk. Alleen maar geschikt om mee te driften. Gehad als voorbanden op een Renault Espace, bij een beetje nat weer gleden ze zelfs al als je op de hoek van de straat een bocht wilden maken.
Ik rij op Hankook (S3 Evo) banden in de zomer, eigenlijk alleen omdat de maat die ik wilde haast niet leverbaar is en Hankook dan nog het beste is wat te krijgen was.

(In de winter iets van Continental maar geen idee welke)
Ik had Viking of Meteor ook nog wel hoog verwacht.. maar misschien te onbekend.. hier dan een Tip: voor een prima prijsje een hele goede band! (Meteor en Viking)

linglong is lekker goedkoop, en niet eens heel slecht
Ik kijk gewoon op de ADAC site welke zomer- en winterbanden het best getest zijn dit seizoen.
En die bestel ik vervolgens op autobandenmarkt.nl
Doe dit al jaren en bevalt nog steeds.
Lekker bla bla, merendeel rolt hier op de duurde topmerken?

BS, op je leasebak waarschijnlijk niet, en verder is menig bezoeker alleen passagier bij mamma.
@pursuit: leasemaatschappijen staan meestal juist merken als Michellin en Conti toe. Aan het eind van het leasecontract heb ik wel eens Toyo’s gehad.
mijn Pa:
Audi A6 avant quattro. 80.000 op één setje winterbanden michelin. Hij rijdt er 365 dagen mee in het jaar. Zomerbanden? onzin vind hij!
@Laue: Het is eerder zo dat winterbanden onzin zijn! Heb ze nog nooit nodig gehad. Gewoon je rijgedrag aanpassen.

Maar als je pa 80k op één setje winterbanden rijdt, dan haalt hij met zomerbanden (in mijn ogen gewoon all season) misschien 150k. Winterbanden slijten harder dan de meeste zomerbanden.
@Laue: Geloof je het zelf ? Als ik het 60K op Michelin zomerbanden uithou, mag ik echt f’ng blij zijn, laat staan winterbanden in de zomer …
laue via Android app
@dawwg:
Ik zeg dit niet om Cool te doen.
normaal altijd michelin. zo ook de DS3 van mn vriendin en de 2cv natuurlijk!
de V60 waar ik sinds kort mee rijdt heb ik Bridgestone Potenza onder laten zetter omdat die een hardere wang hebben, en daardoor stakker in de bocht ligt! als je van strak sturen houd raad ik die echt aan!
@Lotus-Omega: Driften overigens op alles wat zo minmogelijk kost.. ;)
Setje Dunlop SP sport, super bandje, ruim 60.000km mee gereden. Waren wel echt helemaal op. Maarja das ook niet gek met 460+/- nm
Firestone ftw!
@4991:

Vrachtwagen?? Heb ze namelijk nog nooit op een auto gezien.
@jack_abarth: moet je beter kijken. die gaan al een tijdje mee.
bij 2 auto’s hier thuis: Pirelli P zero
Bij de beemer een of ander B merk (zo een onsjofele garage, goeie kwaliteit, en kost ruim de helft minder)
@JeremyB: *Bimmer, tenzij jullie een BMW motorfiets hebben.
Michelin sportcontact 3 onder de RS
@ErikkNL: Continental’s bedoel je?
@jeffreym3: Ja, bedoelt hij zeker en vast :D
Vredestijn Ultrac Cento 225/45-ZR17 onder de 9-5.
Comfortabel, goede levensduur en goede grip zowel nat als droog. Qua prijs gemiddeld en made in Holland.
Gebruikte merkbanden, goed en goedkoop
Rij zelf met de DS3 op Beidgetone Potenze RE050A banden en bevallen perfect. Slijtage valt ook alleszins mee!

Onder de 106 Rallye zitten Hankook S1 Evo’s en zijn voor op bijv. de Nürburgring perfect alleen slijten echt redelijk hard!

Beide merken bevallen prima en denk zeker dat Hankook een merk is wat we niet moeten onderschatten in NL
In de zomer liggen er Bridgestone B250’s onder. Op zich een prima band, maar verwacht er niet teveel van als het nat is. ’s Winters liggen er Minerva’s onder. Nog nooit van gehoord eigenlijk (Oom Monteur kwam ermee aanzetten vorige winter toen er verder niks meer te krijgen was), maar doet z’n werk goed zo lang het ECHT koud is. Als het richting +5 gaat kun je er nog beter rolschaatsen onder leggen.
wij rijden meestal op Continental sportcontact en premium contact anders idd Michelin
volgens mij is Michaelin wat stiller maar gaat continental langer mee ofzo

zal ook eens kijken naar Flamingo banden ;)
De Michelin Sportcontact RE050A ”Potenza P-Nero” voor mij.

En als winterband de Continental Alpin TS830 A4.
Waar ik Michelin Sportcontact RE050A ”Potenza P-Nero” zei bedoelde ik Michelin Sportcontact 5 RE050A ”Potenza P-Nero”

# Stopdetijd


Hoeveel banden herkennen jullie in deze naam?
Ik heb ooit Roadstone gereden, is Koreaans, echt degelijke banden met goeie wegkwaliteiten… het proberen waard!
De beste banden die ik ooit gereden heb kan ik me in feite zo niet herinneren, maar ik denk dat dat Vredesteins waren. Michelin heb ik ook al gereden maar da’s te lang geleden om het me nog te herinneren…
Kleber heb ik ook ooit gereden was echt niet veel zaaks…
Aan Bridgestone heb ik ook geen goede herinneringen, weinig grip, snelle slijtage…
Maar bon, het hangt af van welk model en type van band dat je koopt, per merk zullen nog wel veel verschillen zijn…
Mis toch écht wel de optie : “dat wat de constructeur voorschrijft”. Dus bij deze ook mijn antwoord.

Natuurlijk, dat is enkel als je er van uit gaat dat niemand hier andere velgen steekt, en dan is de keuze vrij natuurlijk.Maar toch.
@SimonMc: dat snap ik niet. Dus als bijv. audi een yokohama band aanbeveelt die 300 euro per stuk kost omdat ze samenwerken met yokohama dan koop jij die?
@jeffreym3: Nou nee natuurlijk niet, maar eerlijk is eerlijk, van banden weet ik niet zoveel en heb geen zin om uit te pluizen welke band er nu net een beetje beter rijd voor het hetzelfde geld, of welke band er zoveel goedkoper is en toch evengoed is.

Dat is in mijn situatie natuurlijk, en ik moet zelden banden vervangen gezien de kilometers die ik doe, en ik vind het dan niet zo erg dat ik dan wat meer betaal voor een band.

Ik mis de optie ” dat wat de constructeur voorschrijft ” vooral omdat ik ervan overtuigd ben dat er heel veel mensen zijn die hun auto bij hun merkdealer binnen doen als hun banden versleten zijn, en er gewoon dezelfde terug laten opleggen.
@SimonMc: Ok op die manier. Maar ik ga er een beetje vanuit dat de gemiddelde autoblog bezoeker wel weet wat goede en wat slechte banden zijn. Door een beetje kennis op te doen kan je dat heel veel geld schelen. Misschien wel 100 euro per band aangezien je op internet goedkoper aan je banden kan komen dan van een dealer/garage.
@jeffreym3: Heb de laatste keer 2 voorbanden via Ebay gekocht, en dat scheelde inderdaad wel een heel stuk.
Mijn ouders rijden op Pirelli’s, maar met mijn 206 GTI wordt dat een dure hobby denk ik zo…
Ik heb geen idee eigenlijk maar ik vermoed wel dat de garage duurdere banden monteert…
Ik heb maar een simpel polotje met 55 pk (binnenkort 75 :)
En vind het wel leuk om te zien dat kumho in de top 10 staat.
Heb laatst een set 14 inch velgen gekocht met 185/55 er om heen met allemaal een mm of 8 profiel voor 175 euro.
Moet zeggen voor een polotje met GT veerpoten aan de voorkant, doen ze het behoorlijk
Had Continental sportcontact 3 onder de Audi en gaan snel glijden vind ik.Na een research in Amerika onder performance wagens kwam van de 30 banden de Falken Ze(ziex) 912 als 2e uit de test.Heb ze er nu onder en zijn nog stiller als de conti, hebben veel meer grip in bochten en bij nat weer minder wielspin bij snel wegtrekken.

Overigens ken ik wel x aantal die dezelfde banden hebben en ook erg over te spreken zijn.

O ja slechtste band ooit zaten onder mn polo, merk Kleber, rechtdoor bij nat weer in bochten en rotondes.Bij droog weer en normaal rijden in een bocht piepen of laten we zeggen krijsen.
Bridgestone Potenza RE050A
had eerst Turanza ER300 en daar was ik erg over te spreken
Ik had bij aanschaf van mijn auto Firestone eronder liggen. Dat is dus 10x niks, gevaarlijk gewoon als het regent. Ze waren niet nieuw meer, maar zat nog zeker 4,5mm op. Onderstuur bij regen, niet normaal gewoon. Zelfs normaal optrekken in een flauwe bocht kon al bijna niet zonder wielspin. Na bijna een ongeluk gelijk rondom Dunlop laten plaatsen, vanwege goede ervaringen met dat merk, ook op andere auto’s. En wat rijdt dat heerlijk. Ook in de regen.
Heb hier Sava, CST, Vredestein en WTB..
Michelin maakt ook fietsbanden trouwens, Alleen niet voor 29ers volgens mij :(
Hankook ventus evo 1 rijde goed, maar liefst bij droog weer :p
Bridgestone potenza op de een en General Grabber op de ander.
Voor mn 10-inch Mini-velgjes kan je weinig krijgen, dus maar Falken patas eronder, 165/70r10, steekt mooi 2 cm uit aan elke kant :D
Dunlop SP onder mijn Mini Cooper (lease), 60-65k met een setje voor, achter vervangen bij 115k… (met nog profiel over, en een rijstijl die ik kan typeren ‘zsm naar de volgende bocht’)
Uit testen door een onafhankelijke consumentenorganisatie blijk Continental de beste allroundeigenschappen te hebben.
Uniroyals voor in de zomer (geweldige band, nat en droog) en Fulda Karat Extr. in de winter op de Polo. En FK-452’s onder de Coupe, goeie band, nat en droog. Houdt lang grip.
Ik ga toevallig morgen twee nieuwe banden laten monteren onder mijn fwd audi tt. Worden de nieuwe michelin pilot super sport. Laat jullie weten hoe ze bevallen. Zitten nu continental sport3 onder. Heb er met de voorbanden 22.000 km mee gedaan. Ben benieuwd of de michelins het langer uithouden.
@davekulik: Lijkt me niet. De PSS is een semi-slick dus sowieso minder profiel dan een ”normale” band.
@jeffreym3: Profieldiepte.
@davekulik: 22.000 km…Je vertrekt aan elk licht met gierende banden?
Op mijn Saab 95-estate 17″ Pirelli’s Cinturato P7. Top-band, zowel op droog als nat wegdek! Daarvoor Michelin Primacy HP maar slijt gelijk zot. Slechtste band die ik ooit heb gehad…
Op de 740d natuurlijk Pirelli PZERO – RunFlat in maatje 245/35R21 vooraan en achteraan 275/30R21… Waarom? Omdat er gewoonweg amper keuze is in 21″…
altijd michelin of conti’s. Dunlops en de meeste pirelli’s cuppen als een gek..
@crew: Eigen mening of kun je dit onderbouwen met harde feiten?
Yokohama’s!
@G-Ammo: haha,ik rijd op Yokohama’s!
Ik “zweer” bij michelin op de auto (en schwalbe op de fiets) :)
@tjorque: Schwalbe? Als je mountainbiked moet je voor een Nobby Nic en achter een Racing Ralph hebben, dat is de beste banden combo voor in NL..
Federal niet heel bekend in europa, ik heb ze gehad hele goeie banden uit Taiwan, word veel gebruikt in D1 kampioenschappen!!
Hankook Ventus V12 EVO onder de Alfa 156, mooi stille band en veel grip als het droog is. Bij regen echter….
Falken ZIEX 912 onder de 106 GTI, gewoon prima. Stuk beter dan de Michelins die er onder zaten!
In de winter heb ik semperit wintergrip. Deze zomer heb ik Vredestein sporttrac 3. Had vorig jaar nankang voorbanden, maar had daarmee wheelspin in 3 met m’n 100 pk dus das niks hahaha!
Jarenlang met plezier op Michelins gereden. Niemand geloofde dat ik met mijn rijstijl weleens 52.000 km met een set deed. Tot Pilot Primacy 2. Na 12.000 kwam het canvas door de achterbanden.

De reactie van Michelin:”Wij kunnen niet controleren hoe u rijdt” was zo teleurstellend dat er daarna nooit meer een Michelin-band onder mijn auto’s heeft gestaan.

Nu onder één auto Pirelli en bevalt minstens net zo goed. Andere auto? Volgens mij Pirelli of Bridgestone. Maar in ieder geval GEEN Michelin meer. Te arrogant.
2 jaar geleden Falken’s FK452 gemonteerd onder mijn Prelude van 1250 kilo. Altijd lekker mee doorgereden en na 45000 km nog lang niet versleten. Om de 8000 km voor en achterwielen wisselen en ze niet door KWIK-fit of andere fastprutsers laten uitlijnen en je banden gaan stukken langer mee. Een goede bandenspecialist weet camber en spoor goed af te stellen wanneer je ander metaal onder je auto monteert. Dit scheelt echt enorm in slijtage.
Over grip met deze banden kan ik zeggen dat ze bovengemiddeld zijn. Je moet ook niet steeds de grens opzoeken (overschrijden…) in de bochten; heeft geen zin, en kost alleen maar geld! Ik denk dat deze banden (inmiddels heeft de auto een nieuwe eigenaar) nog zeker 20000 km meekunnen. Met een rustige rijstijl en een relatief lichte auto denk ik dat 80000 km geen probleem hoeft te zijn.
Ik heb ook Michelin PS2 run flat in 255/35/18 onder mijn auto. Tis echt een superband. Wat een grip, zelden zo gehad. Alles aan die band is goed maar daar betaal je ook dik voor maar die paar tientjes verschil met wat anders neem ik maar op de koop toe…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).