Top 10 budget autosporten

Auteur: , 71 Reacties

Wie zegt dat je met een modaal (of kleiner) inkomen niet mee kan doen in de autosport? We zetten 10 mogelijkheden op een rijtje.

Het is van velen van ons een lang gekoesterde wens om mee te rijden in een van de topklassen in de autosport. Of dit nu de Formule 1, World Touring Car Championship, World Rally Championship, Top Fuel Drag Racing, of NASCAR Sprint Cup Series is, het blijft vaak alleen bij een droom. Talent is een factor die roet in het eten gooit, maar het grootste obstakel zijn nog wel de financiën.

Er komt een heleboel geld bij kijken om een seizoen mee te kunnen rijden. Om te beginnen heb je een racelicentie nodig, natuurlijk een auto om mee te rijden, en mensen om deze (ter plekke) te onderhouden. En dan hebben we het nog niet eens over de inschrijfgelden, transportkosten en het verblijf. Voor je het weet heb je een miljoenenschuld aan je racebroek hangen. Hoe kunnen we toch lol hebben met (snelle) auto’s, maar er toch nog een huis en gezin naast kunnen betalen? Simpel! We gaan gewoon budget, met de hand op knip.

10. Rally’s en Cups
Hiervoor zal je doorgaans toch je papiertje moeten halen, maar voor 5.000 euro per jaar moet je wel een lekker stukje kunnen sturen. Je rijdt dan wel in de amateurklasse, maar dat mag de pret niet drukken.

09. Driften op Chinese- of sloopbanden
Regel een achterwielaangedreven auto, hang er smalle banden van hard rubber onder en geef plankgas. Misschien niet aan te raden als je van beroep een rapper of clown bent.

08. Gymkhana of Autocross
Pionnen ontwijken voor dummies kun je ook op een grote parkeerplaats (of grasveld!) bij jou in de buurt.

07. Bracket racen
Dit is een vorm van dragracen die meer berust op autokennis dan op vermogen. Je spreekt een bepaalde afstand af en gokt hoe lang jouw auto nodig zal hebben om deze vanuit stilstand te overbruggen. Wie dit het beste kan inschatten, wint.

06. Autorodeo
Dit heeft wel wat weg van een gymkhana of autocross, maar vereist een ander soort behendigheid. Kun jij een ei op de motorkap balanceren terwijl je een slalom doet? En kun jij op de wip je auto in balans houden? Trappen beklimmen is voor de Mercedes G-klasse in ieder geval geen probleem.

05. IJsrijden (op winkelwagenwieltjes)
Voor als die achterwielaandrijver met Chinese- en sloopbanden boven je budget ligt, kun je met de boodschappenwagentjes van je moeder en de supermarkt ook heel veel lol hebben. Las een slee met zwenkwieltjes in elkaar, zet de achterwielen van een voorwielaangedreven auto erop en “glijden” maar.

04. Karten
Naar de kartbaan, kart huren en gaan met die banaan. Munten verzamelen!

03. Slotcar racen
Vanuit je luie stoel kijken hoe kleine autootjes door de kamer schieten. Wel even de baan aanleggen, maar dat is in principe zo gebeurd.

02. R/C rijden
Lekker met radiografisch bestuurbare auto’s over de parkeerplaats crossen, of bij een van de indoor- of outdoor circuits die Nederland rijk is.

01. Car bowlen
Voor bonuspunten is er nog car bowlen in een afgeschreven auto; erg populair in Rusland. Alleen aan te raden als je een goede (zorg)verzekering en advocaat hebt, want de kosten en gevangenisstraf zouden nog wel eens uit de hand kunnen lopen.

Heb jij nog tips of suggesties om voor een klein bedrag mee te doen in de autosport? Laat het hieronder weten in de comments.



71 reacties

Karten is nog de goedkoopste vorm van autosport.
@T16: Totdat het echt professioneel word, dan mag je ook enkele tienduizenden euros meenemen om vooraan te rijden…
@T16: je bent al snel 10.000 euro verder.. En zoals gezegd rij je dan nog lang niet vooraan.
@T16:
Nu heb ik daar een beetje (understatement van de week) ervaring mee en ik kan je verzekeren dat je dat vies gaat tegenvallen.
Als je op nationaal niveau in de top wil meedoen praat je al snel over een budget dat de 50k overstijgt.
Per wedstrijd weekend praat je al snel over 1000 euro alleen aan banden, met 1 kartje en 1 motor kom je er ook niet. dus reken op zo’n 15k aan kart+motoren (Rotax max) tot zo’n 30k voor een geschakelde 125cc.
Dan moetje je zooi nog naar de baan zien te krijgen en dat gaat niet een een kofferbak van een Panda dus moet er een Busje komen…etc etc etc.
Nee, dan zijn trackday’s en slaloms bv. een heel stuk voordeliger
@jrk68: Maar dan rijd je op europees niveau niet waar? Ik heb begrepen dat je voor een rotax max senior kampioenschap ong. 15-20k kwijt bent en dan al een heel eind kan komen. (per seizoen)
@lamborgfan:
Bij een club kampioenschap wel, maar verwacht niet dat je daar all incl een jaar vooraan in het NK kan rijden.
Er komt nog wel iets meer voor kijken dan inschrijving kartje en banden….
Of zet je die kart op het dak van je imaginaire Lambo, en leen je het gereedschap wel bij een ander als je eenmaal op de baan bent?
@T16: of stockar? gewoon zelf te maken
@T16: Mag hopen dat je over indoor karten spreekt, want anders zit je er flink naast! Hobby rijders draaien er dan geen 50k doorheen, maar een 5k ben je snel verder om gewoon een seizoen knallen (trainen geen eens wedstrijden rijden dan)
Bmw e30 325i cup. Volvo 360 2.0 cup. Zou op de grote banen als zandvoort een seisoen lang voor om en nabij de 5000 moeten kunnen.
@nickelb: Waarom die niet op de lijst staat en een RC autootje wel mag Joost weten. Behoorlijk gebrek aan research door de auteur…
@Vanquish: zo likt het wel he. Zijn genoeg budget klasses. En om er dan maar12serieuse te noemen en de rest bull s. Maar als je een beetje gaat zoeken vind je wel wat.
Mazda mx5/miata cup:)
@dragspert: mijn 93’er krijgen ze niet :)
@dragspert: In deze cup rij je voor 8000-10000 euro. Niet echt budget meer.
@maru:
En toch, als je bekijkt hoeveel fun je daarvoor terug krijgt valt het relatief best mee….
@jrk68: 10.000 geen budget? Ik vind dat wel redelijk. Slijtage kost bij karten denk ik ook wel wat. Mazda is relatief nog goedkoop qua onderdelen.
@martijnh:
Dat zeg ik toch ook, of zie ik het nu verkeerd….
Autocross is toch ook een vorm van autoracen? Kost niks: een afgeschreven auto, rolkooi erin en je kan rijden.
Zitmaaier racen.
Jij kijkt ook Man bijt hond? Al had die gast wel sponsoren.. Waar hij die vandaan getovert heeft geen idee maar kennelijk kijken er genoeg mensen naar. Trouwens ook fakking gevaarlijk, beetje met 100 kmh door het veld crossen op je opgevoerde Husqvarna…
Zelf dit jaar begonnen met outdoor karten! De “budget” vorm van de Formula’s ;)
Gewoon een vorige generatie Swift Cup kopen voor een appel en een ei en gáán met die banaan!
@driftje: appel, ei en banaan, meneer houdt van voedsel? ;)
IJsrijden kun je veel gemakkelijker doen! Daarvoor hoef je niets in elkaar te lassen. Koop 2 dienbladen bij de action, zoek een parkeer terrein, achterbandjes op de dienbladen, handrem aantrekken en rijden maar! (Alleen voor voorwiel aangedreven auto’s)
@spark1337: Een “karretje” op zwenkwieltjes lijkt mij toch een iets veiligere optie om onder de achterbanden te schuiven. Wil nl. geen onthoofding op mijn naam hebben staan.
le mons – de ludieke 24h parodie met een max budget van 1000 of zoiets.
Nürburgring met de leaseslet van je baas…ftw !
Need For Speed Underground spelen ;’)
Ik doe zelf aan ovalraving met een oudere Clio RS , ook budget (mits je een beetje kunt sleutelen en alles heel houdt) en heul veel plezier altijd. Volgend jaar met een 325i op Zandvoort te vinden, ook veel fun voor weinig.
Gewoon met de Bimmer op de openbare weg, ’s nachts of net na zonsopgang over rustige bochtige dijken en landwegen scheuren. Elke week naar een circuit kost me teveel tijd en geld.
@alcantara:
Yep, racen op een circuit is vooral heel veel wachten en weinig rijden….
ik mis idd wel de gewone autocross @maru, in de amateurs klasse ben je daar ook klaar voor een paar honderd euro.. of iets meer als je zelf niet handig bent..
Is VAG bashen ook een autosport?
@norge: denksport is ook sport blijkbaar, dus ja, VAGbashen is een sport. Misschien zou je een vereniging op moeten zetten, de “internationale Vereniging Voor VAG Bashers”, samen met jrk68 ;)
@jonkie:
Die club hebben we al…, al schrijven wij Internationale wel met een hoofdletter om het consequent te houden.
En dat wist je niet…. wij zijn niet eens de enige leden.
Die club is groter dan je denkt….
@jrk68: Yep, count me in.
@jrk68: count me in!
@rufctr01: I’ll second that.
Paar mammoet skelters op de kop tikken en downhill met je kameraden.
@ Maru,
Graag wil ik je in deze wijzen op de mogelijkheden bij Wimedo.
Zij organiseren een slalom kampioenschap op de kartbaan van Lelystad.
Voor 30 tientjes ben je al lid, en dat hoeft niet eens om te mogen rijden. Een milieuzeiltje en helm zijn genoeg (en je eigen auto natuurlijk).
Een kaartje kopen voor 2 tientjes en je mag al een aantal ronden tegen de klok rijden.
Wil je meer rondjes dan koop je die er per rondje bij.
Aan het eind van de dag is er zelfs een heuse prijsuitrijking met bekers voor de winnaars….

Veel laagdrempeliger dan dat gaat het echt niet worden en het is heel gezellie….
of gewoon stockcar racen op leystad?
check: stockcarF2.com
gewoon omdat het kan
Pff, bij de helft van die voorstellen loop je flink kans op het verliezen van je rijbewijs. Lekker bezig jongens!
Voor mij is het gewoon simpel: Als je wilt racen, dan doe je dat op een circuit of tijdens een professioneel georganiseerd evenement. Dat kost geld. Als je onvoldoende geld hebt moet je maar gewoon toeschouwer spelen.
Autosport wordt natuurlijk ook binnenkort verboden uit milieuoverwegingen.. Binnenkort alleen nog de 24 minuuts Plugin-hybrid race van le Mans..
in de garage drift ik met de gereedschapskist. je moet er wel een goede (betonnen) vloer voor hebben.
@4991: Heb het ooit geprobeerd..

4 uur lang al het gereedschap weer op de goede plek leggen.. fijne tijd..
@dennisr: haha, was laatste keer ook fout gegaan bij mij.
@4991: Neem winterbanden!
Je kan nog altijd met een paar mensen samenleggen natuurlijk.

Mijn zuster vertelde het verhaal, dat 7 van haar collega’s allen samen hadden gelegd voor een Nissan 350Z, en met licentie, onderhoud,…weet ik veel wat allemaal, kwamen ze op 10.000 EUR per jaar.
Elke week een proefrit nemen in een dikke auto, elke keer bij een andere dealer.
Fry is tegenwoordig populair op Autoblog.
Het enige wat ik tot dusver gedaan heb volgens mij is karten en dat zou ik iedereen kunnen aanraden alleen als je het dan als particulier wilt doen ben je ook nog wel een rib kwijt..
Wat denken jullie van de nurburgring.
Best cheap, kost alleen een paar tientjes om er te komen, en kan met elke auto of motor.
Men vergeet de historische rallysport. Veel autofun voor heel weinig geld!
@Jeroenmx5:

Tell me more!
Gewoon af en toe net iets te hard langs een flitspaal rijden. Zo tussen de tien en twintig te hard, het moet wel verantwoord blijven. Als je dan de post openmaakt krijg je ook het idee alsof je enorm hard hebt geraced. Adrenaline included.
Boze buurman slepen: je hebt alleen je eigen auto en een lang touw nodig. Spelregels: wacht die vervelende man op, bindt een touw aan een kant aan je achter bumper, en het andere eind aan de vervelende vent. Stap in je auto, en rij weg. Sleep hem door de buurt. Verzamel punten door het aantal applaudisserende buurt-bewoners te tellen. Hou de sport goedkoop door achteraf, tijdens het proces geen advocaat te nemen.
@audicoupe84: rijdende rechter?
@flippert: Nee hoor, wel autosport waaraan je kortstondig veel genoegen beleeft. Erna krijg je tijd genoeg om na te denken. Alleen zeep aan een touwtje gebruiken tijdens het gesubsidieerde verblijf.
De schade raden en een Boxster rijden.
Lijkt me ook wel geinig….
Ik mis de banger.
En auto rodeo is in mijn beleving heel wat anders!
Als je serieus wilt rijden op circuits als Spa, nurburghring, zandvoort etc. mag je 50 000 tot 100 000 betalen in sommige gevallen is dit nog zonder auto.
@maxx1: p.j.
@maxx1: Ligt eraan wat je ‘serieus’ racen noemt. Je kunt met een mx-5 of een bmw 325i ook aardig racen en dan kom je richting de 10.000 p.j. . Rijd je een seizoen met een Leon Supercopa (Supercar Challenge) dan zit je inderdaad wel rond 50.000-100.000. Zitje in de formule 3, kost een paar ton per jaar. Wil je GT3 auto runnen (VLN, Blancpain) dan ga je vaak al over de half miljoen heen.
@imdoctorbob: inderdaad! Maar jou voorbeeld met mx-5/325i heb je geen pitsbox/pitscrew voor 10 000 euro. autosport is op een paar uitzonderingen na eigenlijk gewoon voor de echte rijken.
@maxx1: DNRT racen. BMW e30, Mazda’s, Volvo 360, Squadra Italia. Allemaal raceklassen waar je met 5-6k een volledig seizoen kan draaien als je alles zelf doet. Wanneer je niet zelf kan/wil sleutelen en een beetje rondshopt, heb je voor 150-200 euro per race service met pitbox.
@pjotr: DNRT hangt er van af welke klassen binnen de DNRT.. DNRT V8 kost 50k per jaar. Als je echt op slicks rijdt en alles netjes vervangt en onderhoud kost het je echt meer als 5/6k
Racen blijft voor de rijken mensen maar waar een wil is is een weg. Je moet inderdaad een race licentie halen en daarna zorgen voor bijvoorbeeld een BMW 330 compact met rolkooi en een brandveilige race outfit. Ik schat dat je nabij de 20 duizend euro kwijt bent per seizoen.
Aanvulling, ik reken wel de aanschaf van de BMW erbij. Daarna zal het wel een 10 duizend euro p.j. zijn zoals imdockterbo meedeeld. Verder kan je er meer Euro’s tegenaan gooien om het motor vermogen op te krikken en technische verbeteringen door te voeren maar dat mag geloof ik niet in de raceklasse van de BMW compact.. Zou wel zijn om de bereikbaarheid voor de liefhebber te vergroten dus de populariteit op peil te houden zodat deze instap klasse de tands des tijd kan overleven.
De Volvo 360 Cup is de goedkoopste en leukste klasse van Nederland! Voor ruim onder de 5000 euro per jaar rijdt je al in een competitieve klasse (niet voor niks zijn er veel rijders doorgegroeid vanuit deze klasse naar de (inter)nationale top)! Achterwielaandrijving, versnellingsbak tussen de achterwielen en 30 auto’s met allemaal 115 pk staat elke race weer garant voor een hoop lol en spektakel! Check Volvo360cup.nl maar is..

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).