Top 10: US Concept Cars van meer dan 40 jaar terug

Auteur: , 38 Reacties

Al sinds de massaproductie van de auto maken uitvinders, creatievelingen, maar ook grote autofabrikanten bizarre, futuristische concepts die meer dienen om de fantasie te prikkelen dan dat ze ooit op de weg zullen komen. In deze zwart-wit post kwam al een flink aantal voorbij, en vandaag hebben we een vervolg.

Concept Cars komen in vele soorten en maten: serieuze designstudies, waaruit in de nabije toekomst productiemodellen worden gemaakt, of waarvan de lijnen in ieder geval in de toekomstige designtaal terugkomen. Deze zijn uit economisch oogpunt handig, want dit ene model is een leidraad voor wat komen gaat van het concern dat ze maakt.

Daarnaast is er de categorie die we in de inleiding aanhaalden: helemaal bonkers en vooral leuk om naar te kijken (bijvoorbeeld het Suzuki Q Concept). We duiken de geschiedenis in en tonen je een tiental concepts van (tenzij je een babyboomer of bejaarde bent) voor je tijd.

General Motors Firebird II (1956)
GM Firebird II
In 1956 presenteerde GM zijn toekomstvisie van de auto’s van 1976. Ze keken 20 jaar in de toekomst (met de kennis van nu 3 jaar na de oliecrisis), en in de toekomst was er plaats voor een gasturbine. Deze had in de 6 meter lange Firebird II 200 pk en een warmtewisselaar, wat het brandstofverbruik gelijk moest stellen aan dat van een conventionele motor.

Daarnaast zat de Firebird vol met technologische innovaties, zoals een koets van titanium, schijfremmen, oléo-pneumatische vering en elektrische bediening van ramen, deuren en parkeerrem. In deze video wordt het concept gepromoot. Er was ook nog een Firebird I en III, deze kwamen in respectievelijk 1954 en 1958 uit.

Buick Streamliner (1948)
Buick Streamliner
De Buick Streamliner was de ultieme Hot Rod van de jaren ’40. Het concept, gemaakt door engineer Norman E. Timbs had een aluminium body en stalen chassis. Het is een cleane, gladde, gestroomlijnde auto zonder overbodige frutsels uitgerust met een ‘Super 8′, achtcilinder in lijn (!), die met zijn 200 pk de 1.050 kg zware auto tot zo’n 200 km/u kon drijven. Men zegt dat het Timbs twee-en-een-half jaar kostte om de handgemaakte auto te voltooien.

Buckminster Fuller’s Dymaxion (1933)
Dymaxion
Dit rare gevaarte, met plaats voor 11 personen, komt uit het brein van de Amerikaanse architect en uitvinder Buckminster Fuller. Deze driewieler had, zoals de Morgan tegenwoordig, de aandrijving van de 86 pk sterke Ford V8 (die achterin lag) op het achterwiel.

De auto maakte een slechte start met een crash op de Chicago World Fair van 1933, waarbij de chauffeur om het leven kwam omdat het dak niet stevig genoeg was (de auto ging om). Er zijn 3 prototypes gemaakt, die 1 op 12 konden rijden, en snelheden van 140 km/u konden bereiken. Driften kon ie ook trouwens: filmpje!

GM Futurliner (1940)
GM Futurliner
Geen auto, maar een bus dit keer. General Motors organiseerde vroeger de zogeheten Parades of Progress, evenementen waarin de fabrikant de nieuwste technologische ontwikkelingen aan het publiek toonde, en, waar mogelijk, randzaken in voertuigen integreerde. De Futurliners waren luxe bussen waarin magnetrons, TV’s, en stereomuziek werden gepropt.

Qua vorm doet de bus mij zelf meteen denken aan Citroëns Tubik Concept (of eigenlijk andersom natuurlijk). Er werden er 12 gemaakt, waarvan nummer 11 een aantal jaar geleden op een veiling 4,1 miljoen dollar opbracht.

Pontiac Bonneville Special concept car (1954)
Pontiac Bonneville
De eerste tweezits Pontiac-sportwagen ooit werd gemaakt voor de GM Motorama van 1954. Hij had een plexiglas dak, vleugeldeuren en een koets gemaakt van fiberglass. Bonneville verwijst uiteraard naar de zoutvlakten van Utah, en deze naam zou later door Pontiac decennialang gebruikt worden. Er werden 2 concepts gebouwd, die tegelijktijd op verschillende plekken in de VS onthuld werden.

Net zoals bij de Firebird is hier ook veel inspiratie opgedaan in de raketwetenschap. De achterkant had twee grote vinnen met daartussen een prominent reservewiel. Ook hier lag een knalrood geverfde 4,4 liter acht-in-lijn onder de motorkap met ergens tussen de 230 en 300 pk. Hiervan werden er overigens maar 2 geproduceerd: voor elke Bonneville één.

GM Runabout (1964)
GM Runabout
De GM Runabout zag het licht tijdens de wereldtentoonstelling van New York in 1964. Ook dit was een driewieler, die het leven van de huisvrouw wat makkelijker moest maken. Er is een reden dat je moeder en dochter met een winkelwagen ziet, want dit was namelijk een onderdeel van de auto.

De Runabout was uitgerust met twee winkelwagentjes die de kofferbakruimte in beslag namen. Om de dames geen zwaar werk te laten verrichten was de bediening volledig elektrisch.

Buick Century Cruiser (1969)
Buick Century Cruiser
Het concept van de Buick Century is meer dan 40 jaar oud, maar het kan zo weer afgestoft worden, want: actueel.

De auto was gemaakt voor de geautomatiseerde snelweg van de toekomst, en had dus geen stuur. In plaats daarvan werd het de passagier (want deze was geen bestuurder meer) makkelijk gemaakt met draaiende stoelen, een koelkast en een TV. Je route invoeren ging via een GPS-systeem avant la lettre, namelijk via ponskaarten waar een route op was vastgelegd.

Niet dat deze auto ooit de openbare weg op is gegaan, maar gelukkig had je wel de mogelijkheid om de snelheid aan te passen, en kan je hem via een apparaat handmatig besturen.

Cadillac Cyclone Concept (1959)
Cadillac Cyclone
Laag, lang, en met gigantische achterlichten (gevormd als imitatie-straaljageruitlaten), zo zou je de Cyclone kunnen omschrijven. Hij komt uit hetzelfde decennium (en dezelfde stal) als de Firebird-concepten, en vertoont er dan ook veel overeemkosten mee. Onder de kap lag hier echter geen turbine, maar een getweakte V8, 6,3 liter groot en 350 pk sterk.

In de neuskegels zat radarapparatuur, die crashes moest vermijden, en de uitlaten waren niet achteraan, maar aan de voorkant geplaatst. In- en uitstappen ging via schuifdeuren.

Lincoln Futura (1955)
Lincoln Futura
Eveneens uit de jaren ’50 was de Lincoln Futura, een concept dat in 1966 overigens tot Batmobile verbouwd werd. Het concept werd volledig met de hand gebouwd door Ghia in Italië en kostte naar verluid 250.000 USD (in 1955!). Hij had een parelmoer-laklaag en onder kap lag een 6 liter V8. De auto was overigens helemaal gereed om in te rijden, en dus niet alleen een show-auto.

Er wordt gezegd dat een vakantie naar de Bahamas de makers tot het design inspireerde, na het zien van haaien en tropische vissen. Dit is ook de reden waarom de auto een soort ijsblauwe, parelmoer kleur heeft, om het water na te bootsen.

Ford X2000 (1958)
Ford X2000
Volgens Ford was dit de auto van het jaar 2000, vandaar de naam. Behalve de Jetsons-achtige afbeeldingen is er niet veel bekend over deze auto, die nooit tot volledig model werd gebouwd. Er bestond alleen een 3/8 schaalmodel van. Meer informatie in dit artikel.

Met dank aan Prim voor de inspirerende tip!



38 reacties

Ondernemers hebben nooit autopech toch. of wel!?.
Af en toe denk ik wel eens dat ze geen fantasie hadden vroeger. I was wrong!
-edit: nutteloze bijdrage-
Waar zijn de concepts uit Europa en Azië?
Mintens de moeite waard om te vermelden.
Te Amerikaans.
Bleh.
@BmwMPower: stond in de titel dat dit om Amerikaanse concepts zou gaan, volgende keer beter de titel lezen ;)
@wheelzzz: en als jij de comments had gelezen zou je weten dat de titel naderhand is aangepast.
@wheelzzz: Wat spellingscontrole zegt.
De mooiste zijn jullie vergeten…Alfa Romeo BAT5, BAT7 en BAT9
We mogen de Amerikanen dankbaar zijn dat ze het bij conceptcars hebben gelaten.
@sir_smokalot: Vanwaar de Amerikaanse Fetish? :P
@C220AMG: heb de titel even aangepast (US), thanks!
Hehe, geen duimpjes meer op artikelen?
Viel me net op.
@BmwMPower: nope, ze zijn er nog, behalve bij dit artikel vanwege technische redenen waar ik je niet lastig mee zal vallen;)
Buckminster Fuller’s Dymaxion (1933):

Volgens mij was dat een poging om een vliegtuig en auto in 1 te bouwen…
Die Pontiac zou ik hedendaags nog wel willen zien rijden o.a..
Die Futurline is ook leuk!
Doe mij die GM Futurliner maar, lijkt ’t net alsof je met een goederenlocomotief over de weg rijdt.
Die Futureliner is wel een gave bus, check ook die dubbellucht voor.
Volgens mij waren we dit artikel een maand geleden na 10min ineens kwijt….
Die Buick Streamliner is echt ongelofelijk fraai. Wat een schitterende vorm zeg. De Lincoln Futura (Batmobile) is ook erg fraai. Verder veel 8 in lijn, toen werd de auto nog om de motor heen gebouwd. En werd de auto daardoor 6m? Nou boeie! Hahaha, yanks gotta love em.
@E34M5Touring: Die Buick doet me een beetje denken aan die Holden Efjy (ofzo) ook zo’n schitterende concept.
Geen rijtest vandaag? :)
De Buckminster Fuller’s Dymaxion heeft iets weg van die wagen van Mr. Gru uit de animatiefilm “Dispicable Me” en een vorm die sterk overeenkomt met een slijkspringer. Ondanks dat vind ik em toch fraai.
Ze lijken allemaal te komen uit The Jetsons :-D
Maar de Buick Streamliner… WAOW! Die kunnen ze nu uitbrengen (mits de nodige technologie update) en ze vinden kopers geoeg!
Da’s geen driften met die bus, maar achterwielbesturing!

Lijkt ook wel dat dat ding een steunwieltje voor kan gebruiken, hard remmen lijkt mij geen pretje…
De fifties
Kei, kei harde Amerikaanse Dollars.
“What’s good for GM is good for the world” slogan
Wij in Europa waren al blij dat we een Kever konden kopen.
En een televisie
Design ruled Detroit.
De marketing-jongens zaten ergens achterin de kantine.
GM Futurliner is prachtig, uitbrengen dat ding.
Ik ben echt zwaar onder de indruk van de Buick Streamliner.

Die Pontiac Bonneville Special concept car vind ik ook nog wel iets hebben maar de neus mocht anders.
@Hupke: Die Pontiac doet me een beetje denken aan de C1 Corvette. Vooral het front.
@E34M5Touring:

Misschien een heel klein beetje maar het is toch een compleet ander beestje vind ik.
geen rijtest?
Die Futurliner…. net de Koploper van de NS, en met dubbel lucht vóór, doe maar!
Die Buick Streamliner is geen Concept car, maar een hot rod (niets factory aan) en hoort dus niet in het lijstje thuis.
De Buick Y-job had daar in de plaats moeten staan. Dit is nl. de allereerste concept car, met veel baanbrekende ideeen die (veel) later in massa productie toegepast zouden worden.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).