Handig: een verzekeraar die, op basis van 15 jaar ervaring, een lijstje samenstelt van auto's die je maar beter links kunt laten liggen. De uitkomsten zullen je verrassen!
De Engelse verzekeraar Warranty Direct viert zijn derde lustrum, en zet voor de gelegenheid eens op een rijtje welke wielen je beter wel, en welke je juist beter niet kunt aanschaffen. Wat schetst de verbazing: bijna de complete top 10 staat vol met premium Duits spul, waar we onze vingers dus niet aan zouden moeten willen branden. De Duitse premiumleugen ontmaskerd?!
Ehm, nee… De auto’s krijgen een waardering volgens een Reliability Index, waarin onder andere is opgenomen hoe vaak een auto panne heeft, maar ook wat de reparatiekosten bedragen. Ergo: hoge werkplaatsrekening = slechte waardering (meer puntje).
Tsja: een beurtje aan je Honda Jazz is voor een appel en een ei gedaan, terwijl de kosten van het fatsoenlijk op de weg houden van je bijna 4-5-600 pk sterke powerhouse nou eenmaal, eh, een factortje veel hoger liggen.
Hoe de index precies in elkaar steekt kan je hier nalezen. Ga er van uit dat het gemiddelde van de index het cijfer ‘100’ is, en bekijk dan de volgende top 10, die vooral erg bruikbaar voor degene die wel pk’s wil, maar ook graag voor een dubbeltje op de eerste rang zit.
#10 Citroën XM – 438
#09 Land Rover Range Rover – 440
#08 Porsche 911 (996) – 442
#07 Bentley Continental GT – 490
#06 Audi A6 Allroad – 502
#05 Mercedes-Benz CL W215 – 512
#04 Mercedes-Benz V-Klasse -547
#03 Mercedes-Benz SL R230 – 555
#02 BMW M5 E60/E61 – 717
#01 Audi RS6 – 1.282
Bovenstaande lijst is wel interessant om de krachtpatsers eens onderling te vergelijken. Met een Continental GT ben je nog verbazingwekkend ‘goedkoop’ uit, en ook een Porsche 996 gaat nog wel. Het ding schijnt nagenoeg nooit pech te hebben, maar een gemiddelde prijs van een beurtje van £847,52 (zo’n 1.000 euro) zorgt voor een plek in de lijst. Of zou ’t Britse wegdek de auto’s parten spelen?
Rij je een auto van Das Haus, zorg dan voor wat extra cash op je bankrekening, en de V10-monsters zijn pas echt een verschrikking voor je budget, vooral als er twee turbo’s opgeschroefd zijn. Holy Moses, 1.282 puntjes voor de RS6! Da’s een lekkere draaikolk in je portemonnee… De fun wordt duur betaald, zogezegd.
Nog eventjes het lijstje, maar nu ook met de meegenomen bouwjaren er bij:
108 reacties
Wat wel een wereld scheelde, is gebruik maken van Citroën specialisten, en wegblijven bij de dealer. Dat kan zo’n verzekeringsmaatschappij natuurlijk lastig doen.
Dat het onderhoud prijzig is ofdat die onbetrouwbaar is?
Heb je de 55amg nog? (een kennis van me houd de zijne bij als future classic, die motor is volgens hem het leukste wat mercedes ooit gemaakt heeft)
Snap alleen niet hoe een verzekeringsmaatschappij aan deze cijfers komt? Gaat dit dan over bedragen die zij uitgekeerd hebben? Dan maakt het niet uit.. Premie van verzekering betaal je toch wel..
Dus dit lijstje is ‘bij welke auto word het meest geclaimd in de garantie’. En als je daar geen verrekensleutel in doet maar gewoon sec het bedrag in euro’s neemt, krijg je dus dit…
Gevalletje ‘je hebt leugens, grove leugens en statistiek’ van de bovenste plank dus!
In feite hoort dit gewoonweg niet op deze manier op het web gesmeten te worden, maar ja…
Not, ze worden gemaakt om hard te rijden.
Hetgeen zelden gebeurd en als je het een keer probeerd gaan ze stuk.
Voordat je met je M5 hard kan ben je eerst een kwartier door alle menu’s aan het scrollen voordat hij dat überhaupt wil….
Mensen met een Aygo rijden altijd op vol vermogen, anders kom je niet met het verkeer mee.
En je raad het al, die gaan nooit stuk….
Met een M5 of RS6 hoef je hooguit 30% van het vermogen aan te spreken om je roze kaartje al te verspelen….
Niet met onderhoud, maar wel alles met het prestatie potentieel van een auto. Ook met een M5 heb je maar een pk of 80 nodig bij onze limieten.
Ik zie die dingen trouwens zelden als een mongool rijden dus met de belasting van het mechaniek valt het dan ook wel mee.
Ik ben gewoon van mening dat als ze dergelijke bedragen vragen, het motorisch gewoon goed moet zijn.
En dat was samen met de bak in de vorige M5 nu net de achilles hiel.
O nu zie ik inderdaad hoe je die zin bedoeld hebt. Ik dacht dat je commentaar over die V10’s op Das Haus sloeg. My bad.
Ook mis ik de Smarties, motorrevisies zijn ook niet echt een goedkope grap, of zijn die echt goedkoper dan regulier “premium” onderhoud?
Wisten de fans trouwens al dat de leaseverkopen van VAG totaal in elkaar gedonderd zijn en dat Renault een plusje noteerd van 178%….
Maar goed, voor ruim minder geld rij je een veel beter aangeklede Megane, met meer ruimte, meer comfort, dezelfde prestaties, minder verbruik en…. in 13.000km geen slag gemist dat ding.
Ach het blijft Duits, dus op onverklaarbare redenen kapt er weleens iets mee.
Vanmiddag bij mij ook, druk op het knopje en de deur ging open, sleutel in het contact en hij kende de sleutel ineens niet meer.
Gevolg hij kon ook niet meer op slot, dus op transport naar de Mercedes dealer.
Gelukkig heb ik ook nog een Engelse en een Japanse auto….
Moet ik dan denken aan een ouwe Rover, of een Hoge Rover?
Nope, Lots Off Trubble Usually Serious….
En nog steeds betrouwbaarder dan duits….
Die van mij heeft nog een K-series Rover motor, het enige niet engelse aan een S1 zijn de koplamp units.
Die vinden hun oorsprong in de Renault 4.
Het contactslot is trouwens van Vauxhall/Opel.
Hoe ze het voorelkaar hebben gekregen om van al deze in de, ogen van een groot deel van de reaguurders hier onbetrouwbare zooi, een betrouwbare auto te maken is mij ook een raadsel.
Ik heb er echter nooit wat mee gehad en er staat meer dan 2 ton op. Niet echt een garage queen dus.
Dat ik met de Toyota nooit wat heb zal je niet verbazen.
De Roadster staat nu een weekendje bij de dealer, de computer is even de weg kwijt en het juiste pad hebben ze hem nog niet kunnen wijzen.
Toch ondanks zijn zwakheden en onvolkomenheden zou ik hem niet willen missen.
En over zijn tekortkomingen kan ik een aardig boek schrijven.
De originele lotus super seven heeft ook een motor van een minor maar kan bijvoorbeeld ook een heel ander motorblok van renault hebben. (onderdelen krijgen maakt dat wel lastig overgens)
De eerste S2’s hebben ook K-series motoren, pas toen die op raakte zijn ze op Toyota over gestapt. Ook de US emissie eisen hebben meegespeeld in deze keuze.
Enige nadeel is het flink toegenomen gewicht.
Dus jij vindt het normaal dat de topmodellen onbetrouwbaar zijn?
Vind ik niet logisch, de hoofdpijs betalen voor een inferieur product….
Die V10 is mooi op papier ja….
Ga eens googlen naar de ellende met dat blok en ge zult huiveren….
Ingeruild voor:
Skoda octavia nr 2, 2.0 TDI, in het begin viel de motor constant uit.
Vandaag is ie na 35000km binnen gemoeten, gasklep defect.
De vervanggolf die ik kreeg is het meest triestigste stuk speelgoed dat ik ooit in mij handen heb gekregen wat betreft de nieuwe auto’s waar ik ooit mee gereden heb. Die golf had nog maar 1100 km op teller.
Triestige afwerking, het leek er op dat de verlichtingslampje met lijm op het plafond geplakt waren,koppeling deed raar, crap versnellingsbak, rammelende geluiden vanuit de voorophanging.
Ik heb in mijn leven al ongeveer met 200 auto’s gereden. Na mijn Skoda zal het terug een Jap worden, zeker weten!
Geen VAG brol meer,
Eigenlijk hoopte ik dat de Skoda betrouwbaarder ging zijn dan Volkswagen, dit bewijzen statistieken toch, maar nopes…
wilt u aub voortaan dit soort commentaar voor uzelf houden.
‘Men’ wil de mythe namelijk graag in stand houden.
En moet ik nu’-wederom- tegengas gaan geven.
Frans spul : meuk van de bovenste plank, zit slecht rijdt nog slechter
Italiaans spul : mogelijk nog groter meuk, remmen amper en er bestaat geen Italiaans woord voor ‘wegligging’
Japans spul : zpa;s u weet, door en door onbetrouwbaar zoals de Japanners zelf zijn.
Het zijn nl Japanners die eigenaar zijn van het bedrijf dat deze statistiek heeft geproduceerd.
Zo, alles weer in balans, nu eerst een Bavaria.
Om 10 uur ‘s-morgens????
ik heb 14 jaar honda gereden, waaronder de twee laatste Civic Type R’s en nu net jaar BMW 335i benzin met 306 pk.
nou ik kan je zeggen, reparatiekosten bijna 10.000 euro en het gezeik begon al bij 45000 km op de teller. Veelvoorkomende problemen die bekend zijn bij bmw.
nu begrijp ik best dat elke auto kapot kan gaan, maar hier gaan onderdelen kapot die gewoon langer mee moeten gaan.
dus ja, voor mij zijn de statistieken waar japans veelal beter uit de bus komt wel de waarheid, al zal het gros hier ook weer anders over denken, maar ik hoor simpelweg niet of nauwelijks japanners met deze kosten.
Troost :
Vriend reed dikke 5 serie Diesel.
Vroeg dealert : Hoe lang kan mijn versnellingsbakolie mee ?
Dealert : een heel autoleven lang.
Ging Googelen en BMW adviseert de olie na 225000 kilometer te vervangen.
Zijn conclusie : Bij BMW is een leven lang 225000 kilometer !
En dat voor een diesel…
De E60 530d was ook een probleem bak, gelukkig dat het een leaseslet van de baas was.
serieus, hoe dat 90% hier erin slaagt van de statistieken fout te interpreteren snap ik niet, in de plaats daarvan probeert iedereen gewoon zijn eigen reeds bestaande mening in het artikel te zien
er zijn genoeg betrouwbaarheidsonderzoeken te vinden die tonen dat de minst betrouwbare merken en de meest betrouwbare slechts 40% van elkaar verschillen, maar dat is niet interessant natuurlijk, kan je geen fanboy meer spelen :(
Ik was een gigantische fan van de huidige rs6, maar je moet eens bekijken hoeveel rs6n er momenteel te koop staan met heel lage km’s voor weinig geld! Dat zegt me toch wel iets…’
De 1.8T bvb had een reputatie voor oil-sludge maar er bleek telkens dat die mensen hun olie onderhoud niet behoorlijk deden – desondanks nam VAG de kosten op zich.
Audi koopt natuurlijk zijn keramische remmen van de weinigen die dat produceren – dus die problemen zijn niet specifiek voor RS6ssen weggelegd. De reguliere remmen op mijn Bimmer hebben mij ook wat gekost en zelf daarna viel het soms uit. Voor een relatief nieuwe en hoogtechnologisch arbeidsintensieve technologie – op een relatief grote schaal – kan je niet anders dan kinderziektes verwachten. Turbos hebben ook jarenlang zitten treuzelen en sputteren – straks vind je geen auto zonder. Zelf Nasa spullen crashen redelijk vaak. Soms moet je gewoon de technologie toepassen om uit de mislukkingen perfectie te destileren.
RS6ssen zijn veel bang voor je buck en als je eraf blijft, respect voor toont en braaf laat onderhouden en inspecteren (cracks op uw keramische remmen bvb) dan ga je gemiddeled geen probleem hebben (met uitzondering van de hydrolische dempers op de C5 – die Audi dacht ik nog buiten garantie op hun kosten verving – na enige druk vd consumenten weliswaar). De nieuwste generatie zal ook de Bentley-A8-S6-… motor gebruiken, in plaats van een one off, wat telt als een dubbele R&D cyclus voor die aandrijving.
Lekker bezig hoor, reken ook gelijk terug naar guldens dan is het compleet..
Huidige stand van zaken is dat bv een auto als de dacia 1 van de meest betrouwbare auto’s is. Vooral door de simpele opbouw van de motor, niet te veel poespas gewoon door en door betrouwbare bewezen techniek.
Hij gaat terug getakeld worden, om dan rechtstreeks naar het schroot te doen.
O ja, dit is denk ik al Audi nr 5 met serieuze problemen in de avondschool, en meestal zijn ze slechts enkele jaren oud.
Maar ik zou zo’n overzichtje ook wel eens willen zien per prijsklasse, zowel de minst gunstige als de gunstigste!!
Peugeot 106 Rallye Phase I
Setje schijven en blokken (Ferodo dus geen rommel) €60.
Porsche Cayenne : € 3200
Succes !
Toyota, nee…
Toyota? Nee…
Nope, geen Toyota!
Hoort natuurlijk zonder die “g” te zijn.
In feite leert dit lijstje ons vooral dat je geen V-klasse/Vito of Citro XM moet kopen…
Die zit uiteraard keihard te fappen op de score van Hyundai en de slechte score van Audi.
(En als hij dan wederom komt stiekem treurig zijn dat hij een rotte Hyundai heeft omdat hij simpelweg geen Duits powerhouse kan betalen).
Het is logisch dat auto’s met grotere motoren op dit lijstje staan (m.u.v. de XM), het motoronderhoud van een snellere auto met een V8 etc. is natuurlijk duurder dan dat van een tamme 4 cilinder auto en dat geldt ook voor de andere onderdelen.