Top 10: Dit zijn de beste motoren van 2012

Auteur: , 122 Reacties

Zoals elk jaar zet Ward de 10 beste motoren op een rijtje. Hier is het volledige lijstje, waarin hybride en elektrische aandrijflijnen niet voorkomen.

Let wel: we hebben het hier over een stel Amerikanen die dit lijstje niet baseren op metingen maar op dagelijks gebruik in de omgeving van Detroit. Ze beoordelen het geheel dus op gebruik, vermogen, geluid, verbruik, enzovoorts. Zoals jij en ik ook een motor zouden beoordelen dus: voornamelijk op hoe het aanvoelt en welk gevoel een blok bij je losmaakt.

Vorig jaar waren de beste motoren voornamelijk direct ingespoten benzineblokken waarbij de helft van de motoren viercilinders waren (een jaar eerder waren dat er nog maar drie). Motoren die in aanmerking komen voor de lijst zijn blokken die in het eerste kwartaal van 2013 te krijgen zijn en die in auto’s zitten die voor 55.000 dollar te koop zijn. Het lijstje van de 10 beste motoren van 2012, op alfabetische volgorde:

Et voila, wederom (zie hier de lijst van 2011) vijf viercilinders in de lijst. En terwijl er door de testers ruim aandacht werd besteed aan elektrisch en hybride aangedreven auto’s werd niet één van die aandrijflijnen de top 10 in gestemd. Het commentaar van de voorzitter van de jury op deze aandrijflijnen: “If next-generation EVs and hybrids raise the bar beyond the current Toyota Prius, Nissan Leaf and Chevrolet Volt, then we’ll be happy to recognize them.” Hear hear.

De 3.0 TFSI van Audi uit onder meer de Audi S4 is zeer populair bij de jury en zit al voor het vierde jaar in deze top 10. Ook het N20 blok van BMW, onder meer te vinden in de Z4 en de 328i (burnout anyone?) staat er voor het tweede jaar op rij in. De drieliter zes-in-lijn van BMW staat voor het derde jaar op rij in de top 10. De 2.0 Ecoboost van Ford is ook een prettig blok wat we onder meer uit de Ford Focus ST kennen.

Mooiste is echter de nieuwkomer in het lijstje: de ongeblazen viercilinder boxer uit de Subaru BRZ. De vermogensverhouding van 100 pk per liter is niet misselijk voor een natuurlijk ademend blokje en de tien testredacteuren waren zeer tevreden over het koppel in de middenregionen van het toerengebied en het geweldige geluid. Dit is uiteraard hetzelfde blok als in de ons maar al te bekende Toyota GT86.

Er is wel iets aan te merken op het lijstje overigens. Hadden we deze test in Europa gedaan dan zouden er geheid enkele diesels in voorgekomen zijn. Helaas is er in Amerika nog steeds een soort dieselhaat waardoor er geen test met satanssappers heeft plaatsgevonden. Wellicht is dat lijstje een leuke taak voor jullie: welke dieselmotoren (die binnen de bovenstaande verkiezingscriteria zouden passen) zijn jullie favorieten?



122 reacties

De 3.0 tdi(313 pk) van Aud anyone?
@laulau: Waarom dan niet de x50d van bmw?? Dat vind ik meer een prestatie.
@laulau: en in de usa rijden ze (bijna) geen diesels
@laulau: Tzijn Amerikanen! En ze beoordelen ook op het natuurlijke geluid van de motor. Niet wat er kunstmatig van wordt gemaakt zoals bij de bi-TDI
@laulau: Bij de Audi A6 3.0 TDI voelt het huidige model langzamer aan dan het vorige model, dat komt overduidelijk door de automaat, maar we hebben het hier over gevoelens die je krijgt bij de auto.. Dus neeen geen nominatie wat mij betreft.. ( en ja heb heel wat kilometertjes in beide afgelegd)
@laulau: zegt hij met z’n AMG avatar…
Ah Amerikanen, ik dacht al, er is geen motor onder de 2.0
@sketcher: dat is dan toch een pluspuntje van die amerikanen.

Ik snap niet hoe je een motor van onder de 2.0-liter als “goed” kunt beschouwen.
@desoper: Goed is meer dan alleen maar veel koppel en veel PK’s.
@desoper: Mwah.. de geschiedenis zegt wat anders…

http://www.youtube.com/watch?v=PWR2jOhycvA
@desoper:
Minder dan 4 cilinders is idd kut, maar in combinatie met een laag gewicht, een goede vermogens opbouw en een lekker geluid is een motor tussen de 1 en de 2-liter ook goed te pruimen hoor. Het is maar 95pk maar ik mis niets aan de 1.8 in de B. Behalve makkelijk koud starten misschien.
@mgmgb: maar een V8 uit de vorige generatie Mercedes s500,soepeler krijg je ze niet, laag toerental en altijd koppel zat. Kleine blokjes moet je zo vaag flink door jagen om beetje lekker vooruit te komen vind ik. Uitzonderingen daar gelaten natuurlijk
@mightymike:
Er gaat niets boven een V8, helemaal met je eens, maar met een goede 4-cilinder is niets mis. In een MGB V8 heb je veel meer power, het is veel soepeler en klinkt geweldig, maar het mist het ‘speelse’ van een 4-cilinder. Zelfs een getunede V8 heeft nog iets beschaafds, prachtig, maar ik snap dat 4-cilinders ook hun lol hebben.
@mightymike: ik rij vaak in een 2008 e500 (de 5,5L met 388pk) het lekkerste blok dat ik ooit heb gereden! Schakelen gaat bijna onmerkbaar en hij is zo soepel en stil ongelovelijk! Tot je het gaspedaal vloert natuurlijk, dat trekt ie als een wous. Dee met kofferop het dak, fietsen achterop en hele auto volgestauwd ook gewoon 1 op 11! Terwijl we gewoon met minimaal 140 reden op de autobahn. Heerlijk die wagen, puur genot!
@desoper: “Goed” is meer dan alleen maar een cijfer …
@desoper: de 1.8 van alfa romeo waar ze 235 pk uitpersen is wel degelijk
Altijd van die kansloze lijstjes waar de gemiddelde Nederlander niets van heeft.
Tssss, geen 2.5L 5 cylinder turbo uit de TT-RS/RS3/Donkervoort D8 GTO meer? Wat een beest is dat!
En een stuk leuker geluid dan zo’n suffe 4 cylinder.
@wimpster: voor de ‘sound’ misschien nog wel beter: http://www.youtube.com/watch?v=DahSgV_afvs
@wimpster:
Net als de dikke diesels die voorgesteld worden is ook dit niet voor minder dan $55k te koop….
Lezen blijft duidelijk een uitstervende kunst vorm….
1.2 TDI.. lekker stil, mooie loopcultuur, lekker elastisch.. Echt een winnaar
@baasbas:
Je bedoelt dat VAG 3-cilindertje dat met geen mogelijkheid enige vorm van koppel of vermogen levert, behalve op toerentallen waarbij het kreng veel te veel zuipt?
@mgmgb: Ohja, zuinig, bijna vergeten. Dat issie natuurlijk ook enorm.
@baasbas:
Wij hebben duidelijk andere ervaringen met dat blok…
@mgmgb:

-=edit: probeer het voor de verandering eens met woorden ipv een plaatje=-
@mgmgb: Ze worden bij bosjes verkocht. Dat moet goed spul zijn
@baasbas:
Prijs-kwaliteit verhouding is prima, maar dat maakt het absoluut gezien niet minder kut.
@baasbas: Ik heb mijn rijlessen in zo’n “heerlijke” 1.2 tdi, maar nee. zelfs in een polo mist het blok kracht. begint pas een beetje vermogen te leveren boven de 2200 toeren. En laat het nu net zo zijn dat je tegenwoordig met rijlessen aangeleerd krijgt om ze vroeg mogelijk door te schakelen, met een diesel voor de 2000 toeren. dan spreek je ook nooit dat schammele vermogen van 75pk aan.
@Nilo: Ik had altijd rijles in een golf 4 1.9 tdi. Ik moest ook altijd schakelen voor dat het er krachten vrijkwamen.. Daarom was het altijd fijn als je in moest voegen op de snelweg.. iig de 1.9 tdi-tjes hadden het ook hoor, hoeft geen 3 cilinder te zijn
@Nilo:
Ik had er ook rijles in. Heel lastig om te gokken of ze je laten zakken op te langzaam invoegen of op ‘te onzuinig’ rijden. Gelukkig gokte ik op snel invoegen (want veilig) en was ik geslaagd met de opmerking dat het wel wat zuiniger kon. Geslaagd is gelukkig geslaagd.
mijn 2.7tdi natuurlijk.

relatief zuinig, mooi geluid, weinig vermogen/liter maar toch krachtig genoeg om de gemiddelde gezinsbak naar de rechterbaan te drukken
@desoper: ik weet niet welke auto je hebt maar onze vorige auto had ook een 2.7 TDI was alles behalve zuinig gemiddeld 1 op 10 voor een diesel.
@the-budel-guy: een A4-B7 met handgeschakelde 6-bak en voorwielaandrijving.
@desoper: niet echt zuinig dan… Dan is een beter blok de 2.0 TDI. Meer dan genoeg vermogen voor een a4 bij dagelijks gebruik en veel minder verbruik, uitstoot en goedkoper in onderhoud
@darkpluisje: de 2.0tdi is stukken zuiniger binnen de bebouwde kom. Op de snelweg met hogere snelheden is de 2.7tdi zuiniger, zuiniger zelfs dan een golf 1.9tdi. vermogen maakt inderdaad verschil.

Kwa onderhoudskosten heb je gelijk, maar dat verschil neem ik voor lief, als ik niet dagelijks naar een tractorgeluid hoef te luisteren.
@desoper: wat is het gemiddelde verbruik dan? ben nu wel benieuwd geworden :P
@the-budel-guy: gemiddeld 1:14.
Na koude start in de bebouwde kom 1:8.
De vergelijking met de golf 1.9tdi was op weg naar zwitserland, met autobahn-snelheden van 150-180 km/h.
@desoper: met 130 rijd hij hier 1 op 18/19, het lijkt me sterk dat je daar zo ver boven zit? En op geluid vind ik wat overdreven, de tijd dat 2 liters als tractors klonken is ook al wel voorbij, er is prima mee te leven. Ik denk dat het verbruik, de kosten (onderhoud en verzekering etc) niet opwegen tegen die van de 2 liters en dat je hem daarom moeilijk een betere motor kan noemen ;)
@darkpluisje: Ook dit is natuurlijk een kwestie van waar je prioriteiten liggen.

Verder is constant 130 iets anders dan continue versnellen naar 150-180. Een 1.9tdi moet veel harder werken om deze snelheden te behalen binnen korte tijd. Denk maar aan de top-gear vergelijking tussen de M3 en de prius. Een lichte motor is alleen zuiniger dan een zware motor wanneer er ook rustig mee wordt gereden.
@desoper: hoe kan je een motor beoordelen als beste motor van 2012 als dit alleen op het gebruik is bij snelheden die je maar op specifieke stukken mag rijden in 1 land in europa?
@darkpluisje: sorry dat was dan ook sarcastisch bedoeld.
Normaal zou ik toch de 4.2 V8 tdi als beste dieselblok beoordelen (BMW heeft immers geen v8 diesel meer).
Maar ik heb helaas niet de centen om er een te kunnen kopen en onderhouden.
@desoper: Ik heb de A6 met 2.7 TDI en handbak/FWD gereden en ik vind het een del van een motor. Trilt teveel en zit niet eens een leuke sound in. De PSA 2.7 diesel (citroen C6, peugeot 607 enz) klinkt, loopt en trekt een stuk beter!
@civicfk3: @civicfk3: klopt de PSA-v6-diesel is inderdaad beter.

Veel alternatieven voor de A4-v6-diesel zij er echter niet. als je op zoek gaat naar een niet al te zware auto met een 6-cilinder diesel met handbak blijft er weinig keus over.

De Jappen kunnen geen fatsoenlijke diesels bouwen en de fransen hangen er vrijwel altijd een automaat-bak achter.

Het enige dat er dan nog over blijft zijn audi a4, bmw 3 en mercedes c
“If next-generation EVs and hybrids raise the bar beyond the current Toyota Prius, Nissan Leaf and Chevrolet Volt, then we’ll be happy to recognize them.” En de Tesla Model S dan? Nog geen enkel negatief puntje over gehoord, van geen enkele autojournalist. Een beetje biased informatie, lijkt me.
@BaRa: nee, de enige variant onder de $55k is nog niet leverbaar en dus kwam hij niet in aanmerking.
@CasperH: I stand corrected!
@BaRa: om een motorblok te testen moet de auto natuurlijk wel een motorblok hebben
@nsmeijer: Artikel best eens nalezen, maat. Of waar denk je dat “EV” voor staat?
het boxer blokje uit de brz/gt86 is zeker heerlijk. Heb het zelf mogen ervaren tijdens een testrit van een heel uur. Geweldig blok met zeker een heerlijk verslavend geluid. Het koppel viel me ook zeker niet tegen. Gisteravond dan toevallig een z4 met een 3.0L – 6 in lijn mogen rijden. Uiteraard stuk sterker blok een heerlijk aanwezige 6 cilinder geluid in de auto met een berg koppel onderin.. Maar qua belevenis staat voor mij persoonlijk de 4 cilinder boxer hoger..
waar staat die betrouwbare 1.4 TSI van VAG???
@the-budel-guy: Bedoel je die 150 pk motor in Seat Alhambra etc? Goud blok, met turbo en compressor: 150 pk. Zeker in combinatie met DSG helemaal geen straf.
@TimoBac: In een golf waar ik voorheen in heb gereden had deze zelfs 160PK.. Tussensprintjes waren echt rap.. Alleen de DSG versnellingsbak was niet echt een succes bleek later, Toen issie de deur uitgegaan!
@the-budel-guy: Die staat bovenaan bij een ander lijstje.
@berlinetta: haha jij snapt hem :P
-edit: nutteloze bijdrage-
@gregorius: Ik vind dat ook een beetje raar..
Voor het geluid mijn Volvo 2.4 5-cilinder.
@Hubert: heeft mijn vader ook. errrug mooi idd
@redneckdarian:
Vooral met automaat, dan is het wegrijden echt indrukwekkend.
@Hubert: Mooi geluid ja..! Dat mis ik toch wel bij Volvo tegenwoordig.. Een simpele 850 klonk altijd al vet en nu? Misschien alleen de top modellen..
@Hubert: ah. wij hebben een handbak. Automaat gaat mn pa nooit meer kopen. wel eens gehad maar nooit meer doen zegt-ie! :)
@redneckdarian:
Mijn Pa heeft er niets over te zeggen wat ik lekker vind.
En na een V70 2.4 automaat heb ik nu een V50 2.4 automaat.
Beiden heerlijk!!!
de 50d van BMW
De 3-liter twinturbo V6 diesel van JRL/PSA is ook een heerlijke motor. Lekker smooth, veel vermogen en verassend laag verbruik.
@mgmgb:
*JLR
Dat 2.0 liter blok uit de nieuwe Mazda 6 schijnt ook érg prettig te zijn. “We mogen niet (te hard) vloeken van onze hoofdredacteur, maar &#^$*!, wat een fijn blok”, aldus TopGear Magazine

Heb er tot nu toe geen enkele journalist iets negatiefs over horen zeggen.
De 50d natuurlijk..
Nelson racing, mis ik nog… als ik me niet vergis ligt dit blokje standaard in de golf GTI. Mooie rustige loop en gunstig verbruik met bakken aan koppel.

http://image.hotrod.com/f/techarticles/engine/hrdp_1008_whats_new_in_turbos/29747674+w794/hrdp_1008_02_o+nelson_racing_engines+572c_hot_rod_series_big_block_chevy.jpg
@papa: Motoren die in aanmerking komen voor de lijst zijn blokken die in het eerste kwartaal van 2013 te krijgen zijn en die in auto’s zitten die voor 55.000 dollar te koop zijn.
@redneckdarian: 5.8 l twincharged voor $ 55.000?
Dan zit je hier op een 2.0 dieseltje :-(
@mout: ik bedoel daar ook juist mee te zeggen dat ik dnek dat dat niet kan…
@papa: twin turbo in een GTI????
@celica89: 9.4 l V8 in een GTI????
@baasbas: He kak, ik durfde het niet aan, die V8 claim. Had wel een vermoeden door de uitlaten (4 in 1) maar twijfelde toch nog.
@baasbas: Damn! :O
2.4L DOHC I-4 (Honda Accord Sport)
3.5L SOHC V-6 (Honda Accord)

Kan iemand dit verklaren? Een sport versie die een kleinere inhoud heeft?

Overigens blij te zien dat de Honda’s wel goed gaan overseas. Accord en Legend zou ik graag willen bezitten…
@redneckdarian:
Lekker hoge toeren draaien!
@redneckdarian:
De E30 M3 was ook een (kleine) viercilinder en de E30 325i een zes-in-lijn, toch weet ik welke te kiezen…
@redneckdarian: volgens mij ligt de 3.5 SOHC V6 (o.a.) in de Coupé en de 2.4 DOHC L-4 (o.a.) in de sedan en station. Misschien wordt dat bedoeld…
@ej20g: Accord station wordt niet gemaakt/verkocht in US uitvoering, wél als Acura TSX verkrijbaar (Maar da’s eigenlijk een Europese/Japanse Honda Accord voorzien van andere logo’s). Overigens wordt de Acura TSX Station niet geleverd met de V6.
@406_v6: nee dat is precies mijn punt. Ik bedoelde dat de V6 niet in de sedan en station geleverd werd en de 4 cilinder wel. De coupé heeft de V6 wel. Dat bedoelde ik, of de station daar geleverd wordt staat daarbuiten.
Snel naar de dichtsbijzijnde Honda-dealer om een Accord Sport te bestellen! Oh, wacht effe…
Ach wat een onzin. Dit is natuurlijk de beste motor van 2012. En van 2013:http://i1094.photobucket.com/albums/i444/midasracer/My%20Midas%20Gold%20Convertible/IMG_4529.jpg
@midasracer: Mist wel een paar onderdelen :)
@E34M5Touring: Wordt druk aan gewerkt. Heb net gisteren alle alu delen gepolijst. Morgen in de auto en dan afmonteren. Ik kan niet wachten tot de eerste brom uit de nieuwe RVS uitlaat komt. Het wordt een mooie kerst.
@midasracer: Klinkt goed! Veel plezier!
@midasracer: Leuk! Heb je nog wat feestverhogende wijzigingen aangebracht? Naast een uitlaat dan, zoals ik lees…
@baasbas: de hele voorkant is gereviseerd. Nieuw subframe, wielophanging is voorzien van PU bussen van Powerflex en ik heb de hydragas (zat nog op de voorkant) vervangen door een Watson verensetje (bussen op het subframe gelast om ruimte te maken):
http://i1094.photobucket.com/albums/i444/midasracer/Midas%20forum%20matters/IMG_4110.jpg
, nieuwe schokdempers van Spax
Motor is natuurlijk getuned, SW5 nokkenas van swifttune, hoge compressiezuigers eerste overmaat (1293cc), nieuwe stage 1 kop (geflowed), afgedraaid vliegwiel. Nu komt er eerst een SU carburateur en gewone verdeler op, later zelf inprogrammeerbare injectie (de nieuwe BDP sensor is zichtbaar met een timingring op de krukaspulley vastgemaakt). Ik heb een Emerald K6 ECU en een gasklep van een Honda Firestorm liggen. Ik heb nog wat spullen nodig voor de ombouw maar doe nu even rustig aan. Het heeft allemaal iets meer gekost dan ik had gedacht :(.
@midasracer: En dan op de APK: sorry, dit lijkt niet conform de homologatiedocumenten ;)
@BaRa: Mijn auto heeft geen typegoedkeuring, dus er zijn geen gegevens van bekend bij de RDW. Ik heb het gechecked bij de garage, zolang er maar een 4-cylinder inzit en hij voldoet aan de emissie (en die mag 1,5% CO zijn = hoog, ik zet hem meestal op 0,5%))is er niets aan de hand.
@midasracer: interessant om de hydragas te lozen… Is dat een bekende mod? Zal haast wel, die britten hebben alles vast al geprobeerd… Gaaf om zo’n persoonlijke auto te hebben
@baasbas: Ja, komt bij Waton engineering vandaan. O.a. bekend van hun ombouw kits waarmee je een Honda Vtec blok in een Mini lepelt. Gelukkig bestaan er nog van dat soort bedrijfjes in Engeland.
@midasracer: Heeft wel zo zijn invloed op de wegligging van je Midas
@midasracer:
Omdat stoterstangen de nieuwe DOHC zijn!
@mgmgb: Precies! En daarom al dat koppel onderin. Bij welke blokjes vind je dat nog tegenwoordig?
@midasracer:
GM V8’s. Verder zou ik het ook niet weten. Ik vind het prima hoor, mijn BMC B-series is een prima motortje.
en waar is de 2.0TDI? :P
@TDI-goeroe: Bij de dealer met een gescheurde turbo….
Het enige waar ik kan denken is dat een Audi S4 en een BWM 328i dus te koop zijn voor <= $55.000 :-(
@okmer: tja, wat heb je liever: een verzorgingstaat waarin alle kansarme welkom zijn en worden onderhouden door onze belastingcenten of de mogelijkheid hebben om voor <= $55.000 een S4 kunnen rijden?
@desoper: als je het zo stelt maak je de keus wel heel erg makkelijk..
@desoper: Als je liever kiest voor een land waarin tot voor kort elke ziekteverzekering op je eigen nek terecht kwam: be my guest. Dito voor onderwijs, veel plezier met de molensteen rond je nek die Student Loan heet. En waar een afgeslankte staat al niet goed voor is, blijkt uit de kwaliteit van o.a. het elektriciteitsnetwerk in de States. Of dacht je dat bovengrondse leidingen een goed idee zijn?
1600 Econetic van Ford, veel voor weinig…
Geen Mazda Sky-Activ benzine of diesel ???
ik vind de 1.0l ecoboost van ford wel een mooie gewaagde motor die best wel die titel zou mogen dragen.
@pattmall:
Inderdaad een geniaal blok!
Dat is natuurlijk een flutlijst uit de VSA,

3.6L Pentastar DOHC V-6 (Ram 1500)… komaan zeg! hebben ze er wel in gereden? Die is noch echt zuinig, noch krachtig, nog leuk om mee te rijden noch groen. :-D

Maar voorbije lijsten van Ward waren niet echt beter dusja…

Dit is meer mijn type lijstjes:
http://www.ukipme.com/engineoftheyear/perf.php
“nog leuk” moest noch leuk!
Hier hebben ze toch de 1.0 Ecoboost van Ford verkozen. Downsizing is nog niet aan de orde in de US of A.
@ronin1130:

en wie zijn die “ze” dan ??
@lincoln: Check even de ‘International Engine of the Year’ awards…
@ronin1130:

bijzonder dat er nog mensen zijn die dat soort willekeur verkiezingen voor waar aannemen ..

heel “bijzonder” ..
@lincoln: ik heb niet gezegd deze voor waar aan te nemen, de bedoeling was enkel het verschil in filosofie tussen beide continenten aan te tonen.
@CasperH Wat heeft Tatjana met auto’s te maken ? ….
@thejoker:
2 fullsize airbags?
@thejoker:
Je kunt in beide rijden?
Ben vooral even benieuwd wat @CasperH er zelf van vindt ….
Ik vind mijn 1KR-FE toch wel de beste :$
Doe mij maar die V12 TDI van audi in de categorie diesels. 500 pk is toch ongehoord?
Echt weer zo’n Amerikaans lijstje. Alleen grote cilinderinhoud, DOHC wordt weer heel ouderwets vermeld terwijl dit tegenwoordig helemaal niet meer van belang is bij een motor, en v-# of l-#, en te termen turbo- of supercharged krijgt men ook meteen een harde van.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).