Top 10: Dit zijn de ‘duurste’ viercilinders

Auteur: , 81 Reacties

"V12, V10, V8 en V6, jullie houdbaarheidsdatum komt in zicht!", aldus een ketterende Groen7-redactie door de bedrijfsintercom. Om dat te benadrukken heeft onze EV-lovende brigade een top10 in elkaar gezet van de duurste auto's met viercilinders, om aan te tonen dat downsizing ook in de toplagen van de autowereld niet meer weg te denken is.

En met auto’s bedoelen ze ook echt auto’s, waardoor de Donkervoort D8 GT van 144k is weggelaten (sportwagendiscriminatie, we know). Het gaat vooral om Duitse sedans, SUV’s en een heel duur aangekleed busje. Bijna allemaal met een potente viercilinder om de uitstoot- en verbruikcijfers te drukken. En dan wordt het opeens wel een beetje wrang om meer dan 80 of 90 duizend euro uit te geven aan een viercilinder…

Bekijk de complete lijst op Groen7.nl.



81 reacties

Jammer dat ik de lijst nooit zal lezen. Want schaamteloos pluggen van een site die niet loopt werk ik niet aan mee…
@911GT2: wauw, ik denk dat de wereld door deze ‘ingreep’ weer een stukje dichterbij verlichting is. Dit zijn principes waar je wat aan hebt.

Verder toch een onverslaanbare configuratie, die vier cilinders. Geen turbo nodig, geluid van een halve Ferrari V8, altijd een viercilinder te bedenken met genoeg power. Geen wonder dat ze die ook in dure auto’s stoppen ;)
@911GT2: hoe kom je erbij dat de site niet loopt??
@autoblogger: dat valt op te maken uit de reacties onder de artikelen. Op Autoblog heeft elk artikel al snel 30 reacties en soms 100+. Op Groen7 heeft een topartikel misschien 3 reacties…
@alcantara: klopt, maar ik kan honderden succesvolle sites opnoemen waar erg weinig reacties worden gepost. In de niche van groen/zuinig autonieuws zijn we erg succesvol, ik denk dat Groen7 inmiddels de grootste Nederlandse site is met dit soort berichten.
in die prijsklasse zal ik toch altijd een v6 of v8 shoppen.
@bbroek: Of een leuke 6 in lijn!
Pff, cilindermotoren..
@rotarypowah: haha +1 (kan niet op de iPhone)
@burninrubber: Kan wel op de Iphone, je moet enkel een app kopen die slechts 10 euro kost!
@burninrubber:
Kan wel op mijn iPhone..
@rotarypowah: pffff wankelmotoren
Druk op +1 als je een groen 7 app wil!!!!!!!!!!
@justaminifan: Je krijgt denk in alleen -1 als je dat vraagt!
@bbroek: -2 :)
@justaminifan: 2 boomknuffelaars willen ook een Groen7 App, de overige 154378 Autoblog bezoekers van vandaag hebben je nu op hun ignore-list gezet.
die houdbaarheidsdatum is nog verre van hier zulle , daar twijfel ik niet aan .
Verbruikt een 2L V8 dan zoveel meer dan een 2L viercilinder? Ik ken niet zoveel van techniek :)
@blootmens: waar ga jij een 2l v8 vinden… V8 is zo beetje toch wel minstens 3 liter, en vaak 4.2 of 5 liter.

En dan verbruiken ze vaak meer dan een hoogtoerige geblazen 4 cilinder.

Maar er zijn tegenwoordig ook zat motoren die cilinders uit kunnen schakelen om zo minder te verbruiken.

Maar als je het mij vraagt is een dikke v8 nooit verleden tijd, alleen al om het geluid ;) ( c63amg, mustangs en andere amerikanen)
@darrock:
Oude Ferrari’s die speciaal op de thuismarkt waren gericht?
Zoals de 208GT4 en de 208GTB….
@jrk68: klopt inderdaad, sowieso hebben de wat oudere ferraries vaak een 2/3 liter v8, alleen als je ze vergelijkt qua zuinigheid vind ik dat niet zo een goed voorbeeld ;)

En hoogtoerig en geblazen gaat niet samen, wie gaat dat tegen de jappen vertellen? (toegegeven, ik heb meer met een oude v8, dus ik vind iets snel hoogtoerig ;))
@darrock: Er is wel een BRM geweest met een 1,5 V16 !
@darrock: hoogtoerig en geblazen gaat zelden samen.
@darrock: Wel, de auto op mijn profielfoto heeft een 2L V8. Maar de vraag was vooral theoretisch bedoeld.
@darrock: op vollast is een hoogtoerige 4-cilinder dorstiger dan een V8…maar dat wisten we allemaal al toch ?
Sinds waneer is een 4-cilinder met compressor zuiniger dan een 6-cilinder?
@schim: Wanneer het begon weet ik niet. Maar neem pakweg de Citroëns rond 1990 met 2.0 TCT, en vergelijk die met hun 3.0 V6 (12 kleps). Die heeft hetzelfde koppel, en verbruikt leuk minder.
@mout: dat is bij Mercedes dan anders, de Kompressor motoren zuipen net zoveel als de V6en met vergelijkbaar vermogen, alleen het geluid is om te huilen.
Kanonnen! 90 K voor een VW busje??? Dan ben je rijp voor het gesticht als je dat voor een VW gaat betalen.
@rufctr01: Of je weet gewoon niet wat je met je geld moet doen, ten behoeve van dat de belastingdienst het gewoon komt ophalen, maar op die manier kun je het ook gedeeltelijk wegbrengen en er nog iets zelf aan overhouden.

Raar, dat een busje wel gerekend wordt en een Donkervoort, een super sportwagen niet, blijft apart.

Maar 90.000 euro voor een busje is wel erg véél.
@Orichy: De multivan is een personen versie van de transporter en door ons kromme belastingstelsel buitensporig duur, maar als taxi heel geschikt.
@rufctr01: Een transporter met 180pk DSG, AWD voor 90k? Liever dan een 535i..
@jzaero: het is en blijft maar een VW. Doe mij maar iets anders! Als je dat 12 jaar terug in een VW prijslijst had gezet dat een busje nu fl 200.000,- kan kosten hadden ze je uitgelachen, incl VW.
@rufctr01: dat bedoel ik, voor dat geld heb je ook een mooie 6 cilinder benzine 535i
@jzaero: camper uitvoering?
@wobwobgaserop: Bestel hem in touring uitvoering en je kan er ook in slapen ja..
@jzaero: neem dan toch maar de 530i. De laatste ongeblazen 6-in-lijn van bmw. een respectabele 272 pk en nog iets goedkoper dan de 535
@desoper: camper uitvoering?
@desoper: in de F10 hebben ze hem niet als 530i maar er is wel een 2010 F10 528i met ongeblazen zesser. Het blok in de 530i is inderdaad heerlijk (rijd regelmatig met die van vader ook), maar een 535i is ook niet mis hoor ;) Maatje heeft nu een 335i F30, wat een prachtbak is dat..
@jzaero: ik wil niet vervelend doen, maar in 2011 is de 530i op de markt gekomen.

http://www.autoweek.nl/carbase_data.php?id=62605&jaar=0&cache=no
@desoper: Oh excuus, ben niet helemaal up to date geweest van de motorupgrades tussendoor. Als ie nu nog te koop is geef ik je helemaal gelijk en moet ik gewoon met een 530i thuiskomen, ondanks dat ie minder krachtig is. Heerlijk blok blijft het. Ik ben er erg onder de indruk van dat ie zo soepel is.
@jzaero: klopt, ik mag zelf eigenlijk niets zeggen omdat ik momenteel (verplicht) een turbo-diesel bezit. Ben hiervoor in het bezit geweest van een golf V5 die ik voor geen goud wilde ruilen met een GTI(turbo-motor). De gasrespons en het geluid is gewoon veel beter.
@desoper: Eens! Ik heb alleen nog geen BMW benzine turbo van de nieuwe generaties geprobeerd, maar daar zal het gasrespons wel een stukje beter zijn dan de oudere turbo’s neem ik aan. Het is altijd nog anders, maar ben wel benieuwd. Zelf rijd ik nu een 28i blok, heerlijk gas respons boven 3000 toeren, lekker fel. Onder dat toerental issie heerlijk rustig te rijden door het VANOS systeem.
@jzaero: Koop dan een echte bus voor 90K of minder.
http://www.znreizen.nl/verkoop/verkoop_bus.php
@jzaero: Doe mij toch maar de 535i. Is wat steviger…
@Emile_Benz: Mij ook, maar je moet even de rest lezen dan snapte je dat ik de 535i wil hebben ipv een 90k bus
@rufctr01: Liever neem ik dan een 535i*
Yeah right, wat is er echter qua auto aan een tractor en een zzp bus?
Die Audi TT heeft weinig met Downsizing te maken, is gewoon een opgevoerde GTI.
Waarom is een VW Multivan 90k? Krijg je daar een gouden viercilinder bij ofzo?
@meneersander: inderdaad holy fuck?! Wie gaat er nou 90.000 euro aan een busje uitgeven! Daar kan je een s klasse of 7 serie voor halen. En een busje is toch gewoon puur voor vervoer? Wtf heb je dan allemaal nodig..
@meneersander: Het ligt aan die stomme belastingen dat dat ding zo duur is, ongv 30.000 aan die prijs is pure belastingen :/
Hij is nogal zwaar (Ik heb in een duitse autobild gelezen dat hij zelfs 2400 kg weegt met zijn 4 motion)dus dat komt meteen slecht uit voor de prijs. Toch vind ik het knap, want wij hebben een t4 uit ’97 met de grootste motor van die tijd, en die weegt net geen 1800 kg. Okee dat ding maakt zo’n kabaal dat er volgens mij niet eens een isolatielaag inzit ofzo en dan betalen we alsnog €320 per kwartaal aan belastingen :( Zal met de nieuwe van 2400 kg wel al helemaal niet te betalen zijn…
@Thomasio: Beetje extra/nieuwe motorisolatie is niet duur hoor …
@Thomasio: Echt belachelijk, maar deze is een Highline. Dus extra veel onzin:p
@Thomasio: Ah, dan valt het wel mee. De kale prijs is dus maar 60.000. Als dat nou alles is.
Kan niet snappen dat sommige mensen een mooie S klasse kopen en dan voor een 4 cilinder gaan.
@Dickie: Dat noemen ze in de volksmond “de posers”.
@Dickie: Ik kan niet snappen dat mensen die een S klasse kopen voor een andere motor gaan dan de goedkoopste. Dat ding is net zo sportief als een Sumo worstelaar dus sportief rijden doe je er toch niet mee, en zo geïsoleerd dat je niet eens hoort dat er een motor loopt dus het maakt niet uit. De enige reden om een dikkere motor te nemen is omdat je het kan en om je rijkdom te showen, voor de echte snobs dus.
Precies zoals ik had verwacht staat de Subaru WRX STI erbij. Het woord “Impreza” moet eigenlijk weg, aangezien de sedan versie van de WRX STI géén Impreza meer mag heten. En een échte WRX STI is bij mij een sedan, geen hatchback (hatchback draagt/droeg de naam “Impreza” nog wél).
Gaat natuurlijk nergens over, je kan niet verwachten dat als een S-Klasse dezelfde motor als een C-Klasse gebruikt, hij gelijk maar 50.000 gaat kosten. Kun je wel zeggen ”zooo overpriced voor een viercilinder”, je betaalt niet voor het blok, je betaalt voor de auto en das meer dan een blok in plaatwerk.
WTF een WRX STI van bijna 75000euro??
Dat moet dan wel een gouden Impreza zijn
@bullgod76: Nee 40k tax….
@bullgod76:

Welcome to Holland!
@bullgod76: De velgen zijn van goud :p
@bullgod76: is niet zo duur hoor. Die auto is in verhouding zijn geld meer dan waard. Kanttekening is echter wel dat deze auto, net als alle andere, zo duur is door alle rare regeltjes hier in Nederland.
Beetje vreemd dat de donkervoort er niet bij staat, maar de wrx sti wel…
@booije: hoezo? Is gewoon een dagelijks bruikbare sedan. Oké, met veel vermogen en belachelijk snel, maar hij is volledig bruikbaar.
Wacht maar, als de Jaguar C-X75 in productie gaat, staat ‘ie met vlag en wimpel op nummero uno!
@C220AMG:
Zou je denken? Ze hebben sportwagens buiten beschouwing gelaten omdat ze dat geen “echte” auto’s vinden.
Dat ze dat wel vinden in het geval van tractoren en busjes begrijp ik ook niet helemaal….
@jrk68: zo’n Jaguar lijkt mij toch meer een GT, zeker vergeleken met een donkervoort
@C220AMG: Sorry maar gezien de layout is de C-X75 een Supercar en geen GT, dat zijn de XK en de F-type.
Het is gewoon bizar dat je voor een vier cilinder A8 110.000 euro moet betalen!
@Nico94: en hele volksstammen krijgen een stijve leuter van een Audi omdat het zg mooi en goed is.
dit wordt wel heel erg autoblog.

als groen7 niet loopt ga dan niet op autoblog reclame lopen maken en nutteloze doorzend artiekelen maken.

wees dan verstandig en trek de (groene) stekker uit groen7.
@the-budel-guy: inderdaad verbaas ik me over de nutteloosheid van Groen7…wellicht hebben ze het toch geïntroduceerd, omdat ze zo ‘geinig’ met de G omgingen (let maar eens op die letter irt de andere sites). Maar echt spannende nieuwsgaring wordt daar niet gevonden.
Die e-klasse (en de A6 maar dat vind ik zo zonde van je geld, neem dan een passat) is nog wel een cva wagen. De rest lijkt nogal underpowered.
Zeker die XJ.
Ik vind het toch zonde dat er slechts een vier-cilinder in de Impreza zit. Het is toch het performancemodel van Subaru.
Post dat fucking lijstje gewoon in dit bericht, zoveel moeite is dat toch niet?
Als niemand het doet……

1. Fisker Karma EcoChic – € 117.215
2. Audi A8 2.0 TFSI – € 107.100
3. Mercedes S-Klasse 250CDI BlueEFFICIENCY – € 98.920
4. Volkswagen Multivan 2.0 TDI 4Motion – € 90.116
5. Jaguar XJ 2.0 – € 89.990
5. Mercedes M-klasse 250 CDI € 85.770
6. Subaru Impreza WRX STI 2.5 – € 74.995
7. BMW 525d Touring xDrive – € 74.005
8. Audi TT-S Roadster 2.0 TFSI – € 73.350
9. Mercedes E-Klasse Estate 250CDI BlueEFFICIENCY – € 73.220
10. Audi A6 2.0 Hybrid TFSI – € 68.240

;)
crap een een omgebouwde bestelbus voor 90 ruggen

please shoot me…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).