Top 10: Hier pakken leaserijders de meeste boetes

Auteur: , 54 Reacties

Scheurende muesliboys, hardtrappende Audi-O-fielen en Meganémensen, wisten we al dat jullie boetegedrag wordt opgeslagen en geanalyseerd? Eén van de vele lease-aanbieders in Nederland heeft aan de hand van deze info een overzicht gemaakt van locaties die een goudmijn zijn voor de overheid.

Totaal niet verrassend komt de heerlijk brede en tegelijk verguisde A2 tussen Amsterdam en Utrecht bovenaan te staan in dit boetelocatielijstje. Uit data van ALD Automotive, gebaseerd op de CJIB-bekeuringen die de leasemaatschappij in de tweede helft van 2012 heeft ontvangen, blijkt dat de A2 ter hoogte van De Ronde Venen het meeste heeft gecasht. Maar liefst 2.074 bekeuringen ontving de leaseboer van het Trajectcontrolemonster aldaar. En de nummer 2, 9 en 10 zijn eveneens afkomstig van de A2-melkkoe (€200.000 per dag).

Enfin, de volledige top10 waar de ALD Automotive-leaser zich het vaakst lieten flitsen/registreren. ALD zegt jaarlijks ongeveer 35.000 bekeuringen van het CJIB te verwerken. Voor iedereen die nog geen anti-flits-app gebruikt: let bij onderstaande locaties voortaan even extra op. (Hoeveel boetes er per locatie zijn ontvangen laat ALD helaas niet weten.)

1. De Ronde Venen – Trajectcontrole A2 Rechts
2. Stichtse Vecht – Trajectcontrole A2 Rechts
3. Utrecht – Trajectcontrole A12 Hoofdrijbaan Links
4. Leidschendam-Voorburg – Trajectcontrole A12 Den Haag Links
5. Haarlemmermeer – Trajectcontrole A4 Haarlemmermeer Rechts
6. Utrecht – Trajectcontrole A12 Parallelrijbaan Links
7. Amsterdam – Flitser Piet Heintunnel ter hoogte van Zuiderzeeweg ri. A10
8. Rotterdam – Trajectcontrole A20 Rotterdam Rechts
9. Stichtse Vecht – Flitser A2 Breukelen na oprit
10. Stichtse Vecht – Flitser A2 Vinkeveen na oprit



54 reacties

Een jaar lang je auto voltanken met korting Bepaal zelf wat je betaalt!.
Hoeveel boetes laat ALD niet weten….maar alleen wel van de A2-Ronde Venen…keurig beleid :(
Ze moeten die leaserijders eens gaan aanpakken, tis toch wel apart
@toeter11: Hebben ze dat niet juist gedaan met die boete? :-)
@baasbas: ja ook, maar pak ze dan ook aan door extra betalen als je prive ermee rijd, en brandstof accijn als ze een bepaald percentage boven het verbruik zit
@toeter11: jaloers dat je geen lease bak hebt? Word gezien als beloning voor werk. Dus hou je onzin voor je, en laat mensen genieten van hun leasebak. Zeuren over brandstof kosten de horen niet echt op dit blog thuis.
@Jipp:
Als ze een boete krijgen voor excesief overschrijden van het normverbruik zou ik dat wel een goede maatregel vinden.
Door onnodig hard te trappen jagen ze hun werkgever op kosten.
Grote kans dat wanneer ze de brandstof uit eigen zak zouden moeten betalen het rechter voetje ineens een stuk minder zwaar is.
Gewone boetes worden bij ons ook gewoon in mindering gebracht op het salaris.
@jrk68: @toeter11:
Pardon?

De overheid moet straffen uitdelen wanneer een leaserijder het normverbruik overschrijdt? Dat doet de overheid toch al lang?? Je zegt het zelf, bij absurd brandstofverbruik kost het de werkgever meer geld… Dus de enige die daar iets over te zeggen heeft lijkt mij de werkgever… (mits er sprake is van een benzinepas natuurlijk)

Eigenlijk zou je blij moeten zijn met onzuinige rijders die ook nog eens te hard rijden op de A2. Dubbel verdienen voor de overheid, wat betekent dat jij minder belasting hoeft te betalen :-)
@baasbas:
Nee ei, de werkgever, die is hier de gedupeerde. Die mag immers opdraaien voor de extra brandstofkosten….
@jrk68: Ei? Waar is dat nou weer voor nodig?

Beter lees je eerst even voor je wat uitbraakt. Ik zeg toch ook dat het de werkgever geld kost. Dus als daar iemand wat over te zeiken heeft dan is het de werkgever en niet de overheid. Die straft al via brandstofaccijns.
@jrk68: en die werkgever ziet het als beloning voor werk. Anders krijg je de auto ook niet. Tenzij je hem nodig hebt voor uitoefenen van het werk.
@jrk68: risico van het geven van een leaseautotje dus ingecalculeerd dus zeuren werkgevers er niet over?!

Ik denk dat je zelf jaloers bent dat je zelf deze voordelen niet hebt! Bij vrijwel ieder bedrijf worden de boetes gewoon doorbelast.
@jrk68: en daarbij: tijd is geld en dan kan doortrappen nog wel is goedkoper zijn.
@toeter11: Hee daar hebben we weer zo’n milieuridder met een hoop jaloezie! Kruip weer lekker onder je steentje jongen, en laat iedereen lekker met rust. Je kan je naam beter veranderen naar droeftoeter.
@toeter11: wat ik vooral frapant vind, is dat toch een groot deel van de leaserijders cruise control zal hebben…

ik heb t niet op mijn 14 jaar oude auto in ieder geval.. :’-)

of wijken alle tellers af?
@rnej: yup..alle tellers wijken af…
@rnej: Tellers wijken altijd iets af. Daarom wordt er ook marge gehanteerd vanaf welke snelheid wordt bekeurd.

Wist je dat je een cruisecontole kunt laten inbouwen? Ik heb het gedaan voor mijn toendertijd 15 jarige Fiat Barchetta. Wanneer je eenmaal gewend bent aan die cruisecontrole kun je niet meer zonder. En scheelt een hoop boetes en het rijdt zo relaxt…
@BrutaalAapje: hahaha nee hoor. Het is namelijk wettelijk bepaald dat een snelheidsmeter, af-fabriek althans, alleen positief mag afwijken (dus een hogere snelheid aangeeft dan werkelijk gereden wordt). Heb jij een snelheidsmeter die een te lage snelheid aangeeft, dan is er dus gewoon met je auto geknoeid.

De marge die de politie aanhoudt bij het bepalen van de gereden snelheid heeft te maken met de nauwkeurigheid van gebruikte apparatuur. De marge van 3% (met een minimum van 3 km/u) is ooit wettelijk bepaald omdat leveranciers van controle-apparatuur niet konden aantonen dat hun metingen onder alle omstandigheden 100% accuraat waren. Sindsdien wordt, ook weer wettelijk, die 3%-marge gehanteerd.
@BrutaalAapje: toenTertijd.
@toeter11:

ik denk ook dat ze relatief vaak dezelde woon-werk-ritten hebben, dan weet je toch ook wel waar die (traject)controles zijn?
@toeter11: jaloers?
Tja.. Het blijft toch ergens wel een kat en muis spelletje.. Laatst 1u en 20 minuten over Amsterdam / Enschede gedaan. Het was laat op de avond, en het weer liet het toe. Maar als ik dan word gepakt is het ook mijn eigen schuld. De A2 is zeker een melkkoe, al vind ik wel dat je zelf verantwoordelijk bent voor je rechtervoet, ondanks alles weet je dat je daar niet harder mag als 100km/h. Boetes horen daar dan ook bij. Acceptatie dus.
Het ‘vaakst’. Dat de Van Dale dat inmiddels ook maar heeft opgepakt ok, maar het ‘meest’ is toch wel de juiste term.
Taalverloedering
@Joerek: die valt in de categorie ‘als coureur zijnde’ (pleonasme), ‘sneller als’ (na vergrotende trap komt ‘dan’), het verkeerd gebruik van lidwoorden (de voertuig) en het verkeerd gebruik van bezittelijke voornaamwoorden (is dat u auto? Mag ik uw wat vragen). Brrrrrr, taalverloedering.
Van Maastricht tot Utrecht kun je plankgas.. alleen even wat rustiger tussen Utrecht en Amsterdam.. is dat nou zo lastig? :)
Goh, die trajectcontroles liggen er toch al even, worden goed aangegeven en zijn ook genoeg in het nieuws geweest.

Als je dan toch een bekeuring krijgt let je gewoon niet op en moet je niet zeuren over een boete.
@escort77: Er staat dan ook niet bij over welke periode deze rapportage gaat. Misschien was het wel juli-augustus-september, toen de trajectcontrole net aan stond…
De combinatie van de kop boven het artikel en foto doen vermoeden dat leaserijders massaal over afgekruisde banen scheuren…

Er wordt in het artikel nergens een vergelijking gemaakt tussen de verhouding tussen de aantallen boetes van leaserijders en privérijders, dus dit artikel zegt niets over het gedrag van de rijders in kwestie en alleen iets over de plaats waar je makkelijk een boete krijgt.

Ik ben benieuwd als je de verhouding tussen het totale aantal afgelegde kilometers en het aantal gekregen boetes vergelijkt tussen leaserijders en privérijders vergelijkt wat voor je beeld je dan krijgt. Ik denk dat privérijders er nog wel eens slecht vanaf zouden kunnen komen, vergeet niet dat de gemiddelde leaserijder zo 40k per jaar doet…

Ik, dieselende leaserijder (jaja, ik ben satan zelf), heb sinds ik een leaseauto heb veel minder boetes dan toen ik nog privé reed…
@dondeboer: maar dat is wat moeilijker te realiseren he? ALD heeft als leasemaatschappij geen inzicht in boetes die andere leasmaatschappijen binnenhalen, laat staan particulieren. En ik mag toch hopen dat er geen registratie bestaat van het aantal afgelegde kilometers van privé-auto’s (die registratie bestaat immers officieel niet) dus is het onmogelijk uit bestaande data een link te leggen tussen boetes en afgelegde kilometers.
Levensgevaarlijk die leaserijders, dit alles is gedaan omwille van de veiligheid, waar dit volk gewoon lak aan heeft.
@faalhaas: ja, jaloers!
Pf dat a2 op 1 stond was te verwachten
@bmwe46csl: misschien wel ja, maar het hangt er ook maar helemaal vanaf waar ALD z’n klanten heeft zitten. Als bijvoorbeeld de helft van hun klanten in Amsterdam Zuid-Oost zit, en een kwart in Utrecht Lage Weide, ligt het voor de hand dat het overgrote deel van de boetes om de hoek opgelopen worden.

Niet dat ik weet waar hun klanten zitten (’t is een vrij grote toko wereldwijd maar in Nederland hooguit een middenmoter), maar ik probeer alleen maar even aan te geven dat dit lijstje op zich niet heel veel hoeft te zeggen.
Woow mijn gemeente staat gewoon bovenaan
@tprius: jullie zijn hier toch niet trots op?
Kijk hoeveel lui bij traject controle worden gepakt! WTF, ben je dan blind ofzo? ENORME borden voor elke trajectcontrole, reclames, matrixborden en ongeveer een jaar lang total news coverage en nog worden ze massaal gepakt. Dommer bestaat niet.
@E34M5Touring: Ik hoop voor die mensen dat ze nooit voor een mijnenveld komen te staan….
@E34M5Touring:
Dan moet je wel op de weg letten, en dat valt niet mee als je tegelijkertijd je agenda moet bijwerken, bellen en whatsappen….
@jrk68: ik word echt wel is gepakt voor snelheid maar nooit op een trajectcontrole. Dat snap ik echt niet.
@E34M5Touring:
FF afkloppen maar mijn laatste bon voor tehard rijden was in december 2007….
Zo lekker dat ik hier geen last van heb. Stuur maar lekker naar Rusland die boetes.
Huh, is de A4 richting Amsterdam al trajectcontrole?! K*t! Heb daar op de linkerstrook vandaag ff de naald richting 160 laten gaan. Dat zal dus wel een boete worden. Had ik eerder moeten weten…
@ Jipp: Mijn leasebak is geen beloning voor mijn werk, maar een middel om mijn werk uit te voeren. Morgen eerst een afspraak in Leiden en dan naar Boxmeer. En dan kantoor in Nieuwegein.

@jrk68: Ik betaalde de brandsrof tot voor 3 maanden terug zelf. Reed toen nog in een eigen auto op kilometervergoeding. Inderdaad zo zuinig mogelijk, maar mijn rijstijl is sinds de tankpas geen spat veranderd. Maar in plaats van 1:14 rij ik nu 50.000km per jaar met 1:20.

En vrijwel nooit boetes. Kwestie van de cruisecontrol gebruiken. Die heeft mijn dooor iedereen verguisde 14% Megane ook.
@sabrerator:
“Morgen eerst een afspraak in Leiden en dan naar Boxmeer. En dan kantoor in Nieuwegein.”

Misschien moet je eens een cursus “agenda inplannen” volgen. Want enige logica is niet te ontdekken.
Ach en wee, het valt op zich allemaal wel mee hier, in Australië betaal je per overtreden kilometer buiten de stadskernen(dus ook op de afgelegen wegen in de Outback) zomaar al 45 Aud. Zeg maar € 30′- Heb vooral niet het moed om daarbinnen te hard te rijden want dan kan je meteen voor de rechter gaan uitleggen hoe jij je tweede hypotheek nodig gaat hebben om die boete te gaan betalen. Om over het hele/halve rijbewijs beleid nog maar te zwijgen. En dan toch per hoofd van de bevolking een van de hoogste verkeersdoden ter wereld hebben.
Te hard rijden op de snelweg… Dat is werkelijk de meest nutteloze bezigheid aller tijden. Wat maakt het nou uit of 120 of 150 over de snelweg voortbeweegt. Het blijft allebei even saai.
Ook snap ik al die zogenaamde “autoliefhebbers” die zaten te juichen over de verhoging van 120 naar 130 niet.. Moet je eens kijken wat voor gedoe het veroorzaakt heeft. Allemaal nieuwe bordjes, rare regeltjes, klagende gemeentes, zeikende buurtbewoners, boze milieugekkies en talloze nutteloze onderzoeksrapporten van debiele adviesbureaus die de overheid al jaren aan het oplichten zijn.. Fijn
@Rob: 150 rijden is alles behalve saai
@mercedesbenzzzz:
Als je in een Opel Kadett met 50 pk rijdt kan ik met voorstellen dat 150 rijden niet saai is. Of als je op het circuit scheurt, dan is 150 rijden niet saai..
Maar als je op de snelweg zit in je leasebak, kan ik mij niet voorstellen dat je plezier beleefd aan 150 rijden..
Maar goed, meningen verschillen gelukkig
@Rob: Ik scheur met alle plezier met 150km/h van Leeuwarden naar Breda en terug. Het verschil tussen een ‘gewone’ zondagavond met volk op de weg (A6 in de polder, A27 Zuid-Holland) versus een avond dat er voetbal op TV is, is al gauw een half uur.

Met 150km/h ben je eerder van de snelweg af, eerder op de wegen die misschien wél leuk zijn.
@citroends3: Overigens krijg ik tot nu toe gemiddeld slechts één keer in de 35k km een boete. Meestal voor 10km/h te hard op de momenten dat ik even niet in de berm kijk. Komt neer op anderhalf tot twee keer per jaar.

Ach, betaal ik tenminste nog voor mijn auto. Want ik heb zo’n gehate 14% Citroen DS3 1.6 e-HDI. Maargoed, overbodige luxe is een leasebak ook niet met 60k km per jaar.
Ook een beruchte: de roodlicht- en snelheidscamera’s op de Graadt van Roggeweg Utrecht. Vooral die op de ingaande weg is een instinker. Stond garant van 70% van alle boetes van de gehele provincie Utrecht.
@dafmaf: *garant voor*
Ik begrijp ieders jalouzie niet, leaserijders rijden over het algemeen meer dus worden ook meer bekeurt. Bovendien worden bekeuringen gewoon altijd zelf betaald. Is toch heel normaal? Bovendien, wat hebben jullie er allemaal voor last van dat ‘de leaserijders’ zo ‘hard’ rijden?
@jrlc:
En om even op je laatste vraag terug te komen:
Ik vind het behoorlijk irritant als er weer zo’n Megane/Astra/A4/Passat mij zit te bumperkleven en met groot licht aan het seinen is dat ie er langs wil.. terwijl ik met 130 een vrachtwagen aan het inhalen ben. Ik ga wel netjes aan de kant, maar van harte gaat het niet.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).