Top 10: meest verkochte 14% bijtellers #muesligebak

Auteur: , 45 Reacties

Iedereen wil zo'n klein zuinig autootje. Van januari tot en met oktober was 36% van de nieuw verkochte auto's er eentje uit deze 'voordeligste' categorie. Op de voet gevolgd door een 34% aandeel voor 20%-bijtellers. We hebben de populairste 10 modellen op een rij..

Ze hoeven niet bij te dragen aan de wegenbelasting, betalen geen CO2-straffen en verbruiken ook nog vrij weinig brandstof. Bijzaak natuurlijk. Want wij Nederlanders kopen deze auto’s voor hun milieusparende capaciteiten en frivole, lichtvoetige karakter. In een heel klein autootje kom je zelfs met een heel klein motortje rap vooruit. Zo’n driecilinder turbodiesel roffelt bovendien als geen ander. Om van het 1.2 16V toerenmonster van Renault nog niet te spreken.

Afijn, de cijfers. Iets wat Groen7 samen met VWE heeft uitgezocht. En vooral onze broeders van Groen7 worden heel vrolijk van dat muesli-geneuzel, hier de lijst:

  1. Peugeot 107 – 18.767 stuks
  2. Renault Twingo – 17.764 stuks
  3. Volkswagen Polo – 14.465 stuks
  4. Toyota Aygo – 12.457 stuks
  5. Citroen C1 – 9.896 stuks
  6. Fiat Panda – 9.122 stuks
  7. Fiat Punto – 8.807 stuks
  8. Hyundai i10 – 7.181 stuks
  9. Seat Ibiza ST – 6.806 stuks
  10. Opel Corsa – 6.745 stuks
    1. Opvallend zijn de twee Franse aanvoerders. Auto’s die als benzine ook in de lichtste belastingvrij-klasse vallen. De Twingo (16V!) is zowel als 14%-benzine en diesel verkrijgbaar. Pas op de derde plek een diesel. Daarna nog meer hoogtoerige stadsrakkers. We willen dus inderdaad keihard scheuren met onze meusli-gebakjes. Een lage vanaf- of nieuwprijs helpt de verkopen ook. De Volskwagen is met zijn 16k euro basisprijs een uitzondering in deze sub-10k euro gedomineerde lijst.

      UPDATE: en bekijk HIER de top10 met 20% bijtellers!



45 reacties

Tsja, er wordt ruim het dubbele aantal Polo’s verkocht ten opzichte van i10 koekblikjes ….

Waarom zou dat toch zijn ??
@rechercheur: zou ik niet over beginnen in een lijst waar fransen de duitsers *dominaten*
@Alwood: No really?

Nu moet er ook even bij vermeld worden dat de 107 tjes en twingo’s in een andere prijs klasse vallen dan de polo.

De fiat punto de seat ibza st en de opel corsa zijn van het zelfde formaat. DE>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>> FR
@rechercheur: Ik houd het op naamsbekendheid. Er worden bijna 2x zo veel 107’s als C1’s verkocht, waarom zou dat toch zijn??
@Citrofiel: Ik vermoed dat het de acties zijn die Peugeot doet op deze auto. Gratis airco etc in deze prijsklasse is natuurlijk super, ook al is het een actie pakket vanwege het zoveel jarige bestaan. Heb ook het idee dat het toch wat eigenzinniger frontje er ook aan meehelpt.
@E34M5Touring: Eigenzinniger frontje… Ik moet de eerste persoon die die beugelbek mooi vindt nog tegenkomen. :|
@Citrofiel: Blijkbaar lopen er 18.767 rond in NL ;)
@E34M5Touring: Ja, want die kopen hem om zijn beugelbek, en niet om de genoemde gratis airco.
@mout: Dus jij zou moedwillig een lelijke auto kopen omwille van gratis airco?
@E34M5Touring: Er zijn genoeg mensen die er niet om geven. Die kijken welke auto goedkoop is en een goed imago heeft. Een kleine, zuinige Peugeot met Toyota-techniek en gratis airco is dan snel aantrekkelijk. Denk ik tenminste, kan ik vanuit mijn oogpunt nogal moeilijk bepalen. :D
@Citrofiel: Ik ken niemand die in een lelijke auto gaat rijden omwille van airco. Dan kijk ik wel verder.
@E34M5Touring: Jij ja. En ik. Maar echt, er zijn er genoeg voor wie een auto gewoon functioneel moet zijn en die niet eens een mening hebben over mooi/lelijk.
@Citrofiel: Daar heb je wel een punt. Tenslotte verkocht de Multipla ook niet slecht in veel landen.
@Citrofiel: En natuurlijk een 2% rente op finance op het moment.
@rechercheur:
Omdat PON Volkswagen de lease markt domineert.
Simpel.
@desjonnies:

Je moet niet alles geloven wat je leest / ziet / hoort …. :-)


http://members.quicknet.nl/1m.jansen/Chevrolette_Corvette.jpg
En toch is zo’n I10 nog helemaal geen verkeerde auto, mijn moeder heeft er 1tje en hoewel deze van voor de facelift met 14% bijtelling is is het best een leuke auto. Voor het geld krijg je een leuke auto, met redelijk wat opties die ook nog eens zeker niet slecht rijdt.
@LJ: Hiervoor hadden we een Chevy Matiz (3cilinder) en dat was altijd een hoop herrie..de viercilinder van de I10 loopt een stuk soepeler en is een stuk vlotter
@LJ: dat krijg je er bij @rechercheur niet in. Het is niet Duits.
@rubenpriest: achja..niks aan te doen hè;)
@LJ: ik zou er niet over inzitten :mrgreen:
Vindt het een krom lijstje. Gaat zeker over het hele jaar? Sinds de nieuwe Kia Picanto er is, verkoopt dat ding het meest… Zal volgend jaar wel blijken dan. En ben benieuwd hoe de Up en zn vriendjes het gaat doen
Je kan ook gewoon de prijzen sorteren van laag naar hoog, heb je hetzelfde lijstje.. Fking kleine kl*te auto’s, kapotschieten.
@kaasboerin: Hoho, scheelt wel enorm in de lengte van de file’s he, die kleine krengen!! ;)
@Svenska_Aeroplan_AB: Ja maar goed, kijk het infrastructuur, alles wordt erop aangepast, ik kan al bijna m’n E90 niet eens in sommige parkeervakken parkeren, laat staan de Camaro van m’n broer..
Peugeot 107 – 18.767 stuks
Toyota Aygo – 12.457 stuks
Citroen C1 – 9.896 stuks

Drie dezelfde ge-rebadge voitures in deze top 10.
Mag je gerust een hit noemen .
@desjonnies:
Dat ding is zeker een hit inderdaad (iig in NL), hoe lang is die nou ook al weer uit, toch zeker een jaar of 5 denk ik?
@desjonnies: Gelijk heb je 41120 stuks van hetzelfde is zeker een hit. Zo zie je maar dat de Unilever strategie werkt, het zelfde poeder in verschillende dozen verkopen geeft het volk ‘keuze’.

En zo komt de VW/Seat/Skoda/Audi zeep op de 2de plaats.
UPDATE: bekijk hier de lijst met 20$ bijtellers
http://www.groen7.nl/top-10-de-populairste-autos-met-20-bijtelling/
@autoblogger: Is die 20 dollar een vast bedrag? Klinkt aantrekkelijk… ;)
En inmiddels leven we met 7 miljard mensen op deze aardkloot. In het jaar 2100 zal dit zijn gestegen toch maar liefst 10 miljard mensen!

Daar gaan deze groene auto’s echt niks aan veranderen.
@ralf: +1
@ralf:
En de boer, hij ploegde voort…………..
@ralf: Zolang we dat nieuwe grut allemaal in een Tata Nano weten te krijgen komt minstens de helft om bij verkeersongelukken of aanrijdingen met betonnen paaltjes. Ruimt ook weer wat op ;)
@Jesper: het ‘ouwe’ grut heeft daar in mijn ogen minder profijt van dan je denkt. Ik knijp m’n ogen stijf dicht bij het zien van zulks lelijks, niet bevorderlijk voor de verkeersveiligheid ;-)
En nu de lijst op groen7 met auto’s uit het segment met de hoogste bijtellers! Dan wordt het pas spannend, deze lijstjes kan je zo ophoesten aangezien je er op straat mee doodgegooid wordt.
Kunnen ze die ‘foute’ lui gelijk even op de vingers tikken van hun ‘slechte’ aankoop. :’)

In Duitsland die je deze broodtrommels nauwelijks rondrijden…

(wat is het hoogste percentage eigenlijk?)
”In Duitsland die je deze broodtrommels nauwelijks rondrijden”
Ik denk uberhaupt dat nou zeg 2 % zo’n auto cash kan betalen . We hebben nu een krediet (..) crisis.
Toch leuk voor Opel, zo’n leuk Corsa succesje.
stuk voor stuk geweldige karretjes ..

als je uit zo,n dingetje weer een grote auto instapt voel je je gewoon een onhandige lomperik ..
Ben wel benieuwd hoe het met de DS3 gaat. Die zie je de laatste tijd ook erg veel! Zou ook absoluut de auto zijn waar ik voor zou gaan in de 14% bijtellingsklasse.
@Nino: klopt een van de mooiere auto’s in de 14% klasse.
hoewel een polo ook een fantastisch ding blijft natuurlijk.
Ongelofelijk dat die lelijke stofzuiger op nr 1 staat.. Het is toch dieptriest gesteld met de Nederlandse bevolking..? Zelfde verhaal als met de eerste Ford Ka destijds, dat hondslelijke ding zie je nog steeds vaak rondrijden.
@Tommy2: denk dat het vooral komt doordat deze auto’s bij vrouwen goed in de smaak vallen (vorige model micra lijkt me ook zo’n gevalletje), maar helemaal met je eens, zou zelf liever een Miele halen ;-)
@ Alwood:: 1.2 16v toerenmonster van Renault? dus… de twingo is een viercilinder en rijdt erg rustig in zijn toeren. beduidend rustiger als bijv. de drieling. Zelf ooit twingo 2 gereden?
Met zo’n nieuwe auto heb je geen gezeik, lekker garantie. Goedkoop, en na een paar jaar zijn er nog genoeg gekken die er 5000 euro voor over hebben. Dan heb je toch mooi goedkoop nieuw gereden.

Wel denk ik dat alle stimulering echt minder is voor de fabrikanten. Want juist op luxe modellen maken ze veel marge.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).