Toyota “1000 km accu” klaar over 5-10 jaar?

Auteur: , 119 Reacties

Afgaand op de poll van deze week; "wanneer zou jij elektrisch rijden overwegen?", gaat autoblog bezoekend Nederland never-nooit-niet elektrisch rijden. Tenzij elektromobielen de 500km-grens doorbereken. In de toekomst dus allemaal aan de Toyota?

Behalve de mensen zonder range anxiety rijden we wel pas over 5 tot 10 jaar elektrisch. Dan verwacht Toyota deze superaccu’s klaar te hebben voor productie. De accu’s zijn bovendien van massief materiaal, dus ze ontploffen niet meer na botsingen.

Tot die tijd willen we volgens mij juist toe naar een twee-auto systeem. Geen wegenbelasting betalen voor de Tesla Model S voor binnenlands verkeer. Op vakantie met de Volvo 780. Goedkoop en geruisloos forensen, genieten in de vrije tijd. (via groen7.nl)



119 reacties

Een jaar lang je auto voltanken met korting Bepaal zelf wat je betaalt!.
Laatst op Belgie, de japanners gingen bij een chinees merk langs om te kijken naar hun accus, want die konden al iets van 400Km rijden op 1 ‘tank’. Hopelijk bieden de Chinezen nog wat.
Van welk materiaal deze accu is gemaakt is kennelijk bedrijfsgeheim
Gaaf EV logo van Toyota, want de oplettende man ziet er tevens de vorm van een stekker in terugkomen. Sweet!
@alcantara: Inderdaad, mooi gevonden :)
@alcantara: Dit logo is ondertussen al een paar jaar oud hoor…
Dus dan wordt VAG powered by Toyota?
@norge: Knap dat jij dat uit de text kan halen. Of verzin jij zomaar een regeltje erbij? Fantast!
@RickB: Vond het zelf ook wel knap ja :P
Die range kan mij echt gestolen worden, of het nou 500km of 1000 is. Het gaat volgens mij om de tijd die het kost om hem weer vol te laden. Stel je hebt een range van 300km en hij laad op in 20 seconden dan lijkt mij dit prima, 24 uur laden is een ander verhaal.
@kraakensmaak: dat is wel zo, alleen je moet dan wel rekening houden met de accu: dit kan namelijk nooit goed zijn voor de levensduur simpelweg omdat je de accu dan molt. dus d’r zou een andere oplossing moeten komen

zoals; bijvoorbeeld een systeem waarbij je bij een station aankomt, en dan je accu binnen een aantal minuten word gewisseld en je zo weer verder kunt rijden. (soort tanken eigenlijk, alleen i.p.v. dat je tankt of het her-laat word je hele accu eruitgehaald, en kreeg je een volle erin terug. weliswaar niet echt een goedkope oplossing, maar toch.)
@bigcar: Hahaha, hier dacht ik een paar dagen geleden ook al aan toen ik langs een tankstation reed. Maar ik kwam ook tot de conclusie dat dan iedereen dezelfde accu moet hebben en dat het een heel gedoe gaat zijn als er een accu kapot gaat, want wie zijn schuld is het dan? Wat als ik een accu ophaal bij het ene station en het weer afzet bij een ander station van een ander merk. En nog wel een paar problemen..
@purplehaze: ja dat wel, maar het was slechts een idee… weliswaar niet de beste, maar toch.
Dat duurt dus nog best wel lang, alleen kunnen er misschien in korte tijd wel echte snelle oplaadpunten gebouwd worden zodat je na één/twee uur weer op weg kan met een ”volle” tank.
@masterstig: let wel: je verkort dan de levensduur van je accu zodanig dat je hem bijvoorbeeld na een jaar (of anderhalf) weer moet vervangen. denk niet dat dat zo leuk is.. (zeker niet voor de portomonee)

beter iedee is gewoon om een wagen te nemen zoals een fisker, alleen dan wel met een 3L V6 diesel (mag natuurlijk ook kleiner: een 2 Liter 4 pitter of een 1.4, als het maar een diesel is) voorin. dan kun je zowel schoon rijden, maar toch ook genieten van je wagen indien je dat wilt. en als je accu dan leeg is, dan laat de moter of de accu’s op, of je gaat verder op je fossiele-moter, of beide. maargoed, da’s mijn idee ;)
@bigcar: Ja, ik begrijp het. Zoals jij het beschrijft zit die techniek ook in de Ampèra, voor mij is de Ampèra dé beste elektrische auto van dit moment.
@masterstig: misschien, maar ik ga liever dood, dan dat ik in zo’n ding stap. [ opel hater, vandaar ] maar wat wel een leuke is: als het moet zal ik natuurlijk wel een keer in een chevy volt willen stappen (ook al is het alleen maar een logo dat het verschil maakt :) ]
@bigcar: Waarom een Volt maar geen Ampèra, een Volt zit stukken minder goed in elkaar dan een Ampèra (alleen interieur).
@bigcar: Ik heb btw al in de Ampèra gezeten, bij de testritten voor de journalisten (ik was toevallig in het Louwman museum).

http://www.autojunk.nl/2011/07/opel-ampera-test
@masterstig: ik begrijp je punt. maar ik zou die wagen alleen maar nemen als er een (fatsoenlijke) diesel moter onder de kap komt te liggen, het exterieur anders oogt en het liefst een andere logo (bmw, mercedes, VAG, toyota (/lexus) noem maar op, maar zeker geen opel voor mij. [ die wagen doet me denken aan de kadett, verschrikkelijke wagen dat was… ]

maargoed, ik zou dan toch liever een prius halen ;) die vind ik dat weer iets beter ogen en ik ben al redelijk bekend met de betrouwbaarheid van dat merk, vandaar :P
@bigcar: Ik heb heerlijke herinneringen aan de Opel kadett :P
@agera: ik heb er nare herinneringen van (lees: n8merries) :P
@agera: Super wagen toch :D?
@masterstig: Yes super wagen de Kadett nu nog steeds denk ik er positief aan terug, ik ben het eens over Toyota. Saai en inspiratieloos merk, veel liever Opel voor mij :P

Zeg nou eerlijk wat je nou liever een Insignia of een Avensis?
@agera: Insignia FTW :D
@masterstig: Voor mij ook juist door die oude klassieke Kadett heb ik nu nog steeds een sympathie voor Opel :P
@agera: Wat ik goed vind aan Opel is: de prijs, degelijkheid, en nu toch wel ook het design (vroeger vond ik Opels ook niet lelijk hoor, gewoon netjes). Het design van nu is echt super! Ik heb sowieso iets met Duitse merken, vooral de degelijkheid spreekt mij aan (de Fransen en de Italianen maken echt rotzooi (vooral vroeger), behalve het design dan :D).
@bigcar: Toyota is bullshit als je het mij vraagt, echt totaal inspiratieloos, Opel is saai (wordt vaak gezegd, ik hou het op niet zo spannend qua design :D), maar Toyota is op en top saai. Mij zie je en zal je never nooit in een Toyota rijden. BTW een Kadett is echt een super wagen, mijn vader heeft er ook een paar gehad (ook met sterke motor). Wat vind jij slecht aan een Kadett?
@masterstig: kadett is een verschrikkelijke auto. het ziet er lelijk uit, onbetrouwbaar etc. ik heb er hele slechte ervaringen mee.

maargoed: een toyota is gewoon meest kwalitatieve / betrouwbare wagen. want zeg nou zelf: hoeveel toyota’s heb je langs de kant van de weg gezien tot nu toe? ;)
@bigcar: Ik moet toegeven dat ik weinig Toyota’s langs de weg heb zien staan in mijn leven :D, maar hadden jullie een Kadett?
@masterstig: mag wel een tikkie saai zijn, ben ik helemaal mee eens, maar rijden doet ‘ie wel, onder vrijwel alle omstandigheden :P
@masterstig: beetje rustig he :lol: wij hebben ook een Toyota, een Avensis :oops: mooie degelijke wagen, netjes interieur, en zal toch niet stuk gaan :D
@dennisr: De nieuwste Avensis of de wat oudere? Want de voorganger van de nieuwste vind ik zeker de mooiste Toyota ever.
@masterstig: die uit 2010 die is lelijk (ik vind hem eigenlijk lelijk, maat toch) maar die uit 2007 is wel vet (met die wat bolle achterlichten)
dennis heeft volgens mij die uit 2007 ;)
@bigcar: Tegenmij zei hij dat zijn ouders ook een Insignia (zéér goede keuzek btw :D ) hadden overwogen, en die was er nog niet in 2007/2008.
@masterstig:

@dennir: ben benieuwd, :P
@masterstig: geen idee ;)

@dennisr: ben benieuwd :P
@masterstig: klopt, we hebben de Insignia overwogen en ook de nieuwste Avensis, maar we kwamen een Avensis uit 2007 tegen die alles had wat wij wouden en voor een zeer goeie prijs dus hebben we die gekozen :) had erg weinig km’s dus daarom ook vrij snel voor die gekozen :)
@dennisr: zeer goede keuze :P

[ ik ga liever lopen dan dat ik in een opel plaatsneem ;) :lol: ]
@bigcar: Ach, houd je mond! :D
@dennisr: Die oudere ziet er nu nog steeds goed uit, stukken mooier dan de nieuwe (wat een gedrocht is dat, vooral die voorkant….), voor mij is die oudere dé mooiste Toyota ooit geproduceerd.
Is toch ook logisch? Je bent met de huidige afstanden te veel bezig met rijden, afstanden etc. Ook de oplaad infrastructuur is erg afwezig. De combinatie van die 2 dingen moeten groots geïntroduceerd worden. Bij grote bedrijven 1 parkeervak voor alleen EV met oplaadpunten,
In de steden parkeer meters weg & vervangen door oplaadpunten (waar je wel voor moet betalen).
En dit is er allemaal over 5jaar pas. Dus inderdaad, “we” zijn er nu nog niet aan toe.
Toyota Eevee :P De toekomst ligt wel bij electrisch rijden. Maar zolang we nog snel met de benzine en diesel kunnen tanken. Ik denk toch dat een echte autoliefhebber blijft rijden met een dikke benzine of diesel motor.
Laat ze nog maar wat experimenteren :)
Echter wat ben je nu met een accu van 1000km?
Kunnen ze beter gewoon de helft van die accu in de auto steken(500km) en de andere helft als extra boxen voorzien die je in de koffer kan zetten en aankoppelen als je bvb op reis gaat.
1000 km is perfect, dan maakt de oplaadtijd ook niet meer zo veel uit.
ik heb ook gekozen voor minimaal 500km bereik, maar er moet nogal wat meer gebeuren voor ik echt overstap op elektrisch, ten eerste is het me allemaal veel te duur, als je kijkt wat je er dan voor krijgt..

ik wil sowieso een mooi geluid in mijn auto, en dat zal voorlopig zo blijven dus misschien dat ik als ik 80 ben kies voor een stille auto..

ook een mogelijkheid is dat ze met een PRACHTIG model komen die dan elektrisch is, en dan zou ik het misschien ook overwegen, maar voorlopig nog lang niet..
@dennisr:
jij = petrolhead
ik = diesel-head

toch of niet? :P
@bigcar: blijkbaar :P dat jij fan van diesel was wist ik nog niet, maar waarom dan ? :P enige grote voordeel is dat het goedkoper is dan benzine.. :P
@dennisr: Bigcar is Turk net als ik :P en tja :) we maken nu eenmaal veel km’s.
@agera: tja jij zal inmiddels wel autorijden dan ? bigcar voor zover ik weet nog niet dus vraag me daarom af waarom hij voorkeur heeft voor diesel :)
@dennisr: Klopt ik rijd nu een jaar of 7
@agera: okee =o ik rijd enkel op mn werk, eigen terrein he :) en rij daar wel in vele merken.. maar niet genoeg om te zeggen wat goed of slecht is.. ach.. als ik mijn rijbewijs ooit krijgt dan komt dat vanzelf..

kut cbr.. (hehe :) )
@dennisr: Komt goed Dennis, de asfaltmaffia(CBR) zijn gewoon de meeste irritante mensen die denken alles uitgevonden te hebben.
@agera: ooit komt het goed, maar al voor ik mijn rijbewijs heb gehaald weet ik dat het een rijbewijs voor 3 jaar is, en uiteindelijk onnodig, ze zeggen bij het cbr dat het door mijn adhd komt, maar ik ben telkens verdomde zenuwachtig :lol: maarja.. we zullen zien :lol:
@dennisr: ik rijd wel af en toe in leswagen (320d) en die gaat aardig tot nu toe. ik rijd ook heel vaak met me vader mee naar allerlei plaatsen, en die neemt soms wel de gekste dingen mee uit het wagenpark van z’n werk. de ene keer is het een 330d, dan weer een a6 3.0L tdi, dan weer een a8 4.2 tdi (meeste zijn diesels). en ik moet zeggen: die dingen rijden echt voortreffelijk.

helmaal die a8: voor het versnellen hoef je niet eens hoger dan 1900 toeren te komen!. bij de 110 km/h stond de toeren teller slechts op 1100 rpm en bij de 190 op 2100. het is echt een bijzonder stille wagen. diesels leveren veel vermogen / koppel bij lage toerentallen, zijn stil en verbruiken vele malen minder dan een benzine motor. dit is de reden waarom ik een dieselhoofd ben :P

maargoed, er zijn uitzonderingen. ik gaan niet zeggen dat ik een benzine hater ben ;) ik houd namelijk wel van dikke benzine wagen’s uitteraard (neem bijvoorbeeld de cayennne of de m5 :P ) maargoed, voor normale woon werk verkeer wagens, is een diesel moter echt een hele goede motor.

ik zit zelf ook vaak op de Nederlandse wegen, ondanks mijn leeftijd, en ik ik vind mezelf ook een echte autogek / autojunk: als ik al een exoot zie kan er er wel even over praten (tot frustratie van mijn vriendin, die er meestal niks van begrijp :lol: )
@bigcar: ah je bent 16.5 ? :P je mag eerder rijden ? jaa ik reed les in een Mercedes A160 :lol: niet mijn smaak natuurlijk, maar rijd wel lekker, en als lesauto een heel goeie, lekker makkelijk met parkeren enzo :) afgelopen vrijdag nog een rijtest gedaan, dus 2 uur gereden in die A-klasse en dat was wel leuk, en je merkt wel dat zo’n auto lekker rijd, en dat zou best eens kunnen zijn omdat het een diesel is :) zo reed de polo van mijn leraar (diesel) ook beter dan de polo van een vriend van me (benzine) maar uiteindelijk zijn de auto’s die ik het mooiste vind alleen benzine dus vandaar mijn voorkeur benzine.. maar eigenlijk maakt benzine of diesel me weinig uit :)

wil momenteel alleen zo snel mogelijk mijn rijbewijs.. :evil:
@dennisr: ik ben officieel nog geen 16.5 maar die rijinstructeur die is een goede kennis, en hij weet al dat ik sinds mijn jeugd af aan al een passie voor auto’s heb en al kan rijden (opa had het mij geleerd ;) ) dus dat rijden lukt wel. maar de laatste tijd neem ik wat minder lessen, aangezien ik toch tot de zomer moet wachten voor ik praktijkexamen kan doen.. :(
@dennisr: jij bent toch 18+ waar wacht je op?? :P
@bigcar: ik ben allang bezig met rijden, al bijna een jaar.. ben al 3 keer gezakt voor mijn praktijk examen xD ik kan perfect rijden (zegt instructeur ook) alleen om de een of andere reden doe ik het op het examen steeds fout, ik ben steeds verrekte zenuwachtig waardoor ik bang ben iets fout te doen en daardoor steeds je verkeerde beslissingen maken, inmiddels een compleet psychisch onderzoek achter de rug, moest van CBR omdat ik ADHD heb, en omdat ik afgelopen vrijdag mijn rijtest (onderdeel van onderzoek) ook niet heb gehaald vanwege de zenuwen moet ik nu onder invloed van medicijnen terug komen voor een nieuwe rijtest, moet morgen dus eerst naar de huisarts voor medicijnen.. een heel gedonder om niks, want autorijden gaat me heel makkelijk af en doe het op mn werk ook al.. dus is niks aan de hand..

ze kunnen mij ook verplichten om automaat te rijden maar dat is ten eerste niet nodig en ten tweede heb ik daar niks aan.. dan kan ik ook wel stoppen met mijn opleiding.. maarja.. eerst maar weer afwachten hoe ik ben met medicijnen :)
wel heel erg off-topic trouwens :oops: excuses
@dennisr: :shock: wow :shock:

dennis, waar ben je zenuwachtig voor? bij mij kwam je over als een zelfverzekerde gast…
maargoed, het ligt hem tussen de oren.
denk dat het makkelijk op te lossen is.
probeer het volgende: neem een achterwielaangedreven auto, met flink wat vermogen. vervolgens ga je naar het circuit en ga je daar los. –> wat snelle rondes, burn out’s , slidings (? toch, heet dat zo-> met rokende/ gierende banden de bochten door) en vervolgens nadat je los bent gegaan met wat mensen waar je terughoudend bij bent doen (vader, een instructeur, vriend(in), you name it) en dan dat doen naast diegene. je moet zelfvertrouwen opbouwen. denk dat het op deze manier moet lukken?
ga vervolgens los op de openbare weg -> of rij gewoon veel op de openbare weg (met ouders erbij ofzo?)

je moet nooit gespannen zijn, er is geen rede voor. je moet altijd denken van: ik heb niks te verliezen, en dan komt meestal alles goed.
@bigcar: Ik begrijp Dennis echt wel, ik heb dat zelf ook wel een beetje, niet voor mijn rijbewijs btw :D (bijna 15 dus dat wordt nog eventjes wachten :D)
@masterstig: ik snap hem ook wel, (ik heb claustrofobie, vandaar) maargoed, hij kan er ook weinig aan doen, maar vele wegen lijden naar rome, vandaar…

dennis, iig suc6
@bigcar: Het fijnst zou het zijn als je met je lesauto (liefst ook een beetje een snelle/krachtige) op een circuit mocht, want dan bouw je vertrouwen op. Dan weet je na een tijd (een paar uur) precies wat wel en niet kan en dan durf je ook meer (zelfvertouwen gestegen). Dan is je faalangst vast ook wel een stuk minder. Alleen nu nog een aardige instructeur (liefst een kennis, die kunnen je vertrouwen) die dat goed vindt.
@masterstig: ik heb vorig jaar mei (meteen na mijn mavo examen [ doe nu havo] ) in een M5 (uit 2007) gereden op zandvoort. die wagen was van de japanse baas van me vader (maar pa die reed er regelmatig in als hij er niet was (met toestemming uiteraard), en toen die baas langskwam mocht ik er in rijden :P was echt een dag om nooit meer te vergeten.

heerlijk voelde dat zeg ;) ik raad het iedereen aan! moet je zeker een keer doen.
@bigcar: Dat is het punt juist, op het moment heb ik voor mn gevoel veel te verliezen, heb zijn allemaal moment opnames en er hoeft maar dit te gebeuren of ze VERPLICHTEN mij automaat te rijden, of erger nog ik word ongeschikt verklaard om een voertuig te besturen..

ook al weet ik van mezelf dat ik goed kan autorijden en dat het helemaal geen probleem hoeft te zijn, de manier waarop alles is verlopen heeft gewoon veel spanning opgebouwd, zo kreeg ik eerste en brief waarin stond dat ik mijn rijbewijs zou krijgen als ik door de psychiater was goedgekeurd, toen het eenmaal zo ver was moest ik ineens nog een rijtest doen, daar kreeg ik te horen dat ik OOK nog een nieuw examen moet doen, en steeds weer afwachten, na mijn laatste examen heeft het hele proces 3 maand geduurd voordat ik eindelijk een rijtest mocht doen, het lijkt eindeloos door te gaan en hoe goed je dan ook kan rijden, volgens mij word iedereen gespannen, ik wil ook medicijnen tegen de zenuwen en niet tegen ADHD, want dat is het hele probleem niet, bij rijlessen gaat alles perfect en mijn rijinstructeur was zeer verbaasd dat mijn rijtest zo slecht ging..

ik was een week lang heel zelf verzekerd over die rijtest, kan immers prima rijden, maar op die dag zelf stond ik te trillen van de zenuwen, heel vreemd..

ik ga er vanuit dat alles goed komt, maat het is om ziek van te worden..
@dennisr: schrijf een brief naar degene die erover gaat (desnoods naar de burgemeeser –> die stellen het zeer op prijs om iets te hoeren van de burgers. bijvoorbeeld hier in utrecht weet ik heel toevallig van aleid wolfsen dat hij eigenlijk een hele aardige man is. velen weten dat niet van hem, maar als je eens in de 3 weken met hem aan tafel gaat, dan merk je echt wel dat die burgemeesters zich wel met zulke dingen bezig willen houden.)
*hoeren -> horen :oops:
@bigcar: Ik denk dat dat hier hetzelfde is (burgemeester Aboutaleb), hij schijnt (en lijkt mij ook wel) een hele aardige man te zijn.
@dennisr: Natuurlijk als er druk op je komt te staan lukt het niet meer, bekende problemen (ook zéér vaak bij examens/toetsen), ik begrijp ook niet dat ze niet rekening houden met mensen die zenuwachtig zijn bij dit soort dingen (want dat zijn er veel, je bent echt niet de enige ;) ), en dat ze daar de regels op aanpassen. Eigenlijk zouden de instructeurs gewoon goed moeten kijken naar je tijdens de rijlessen en daar gewoon je op laten zakken/slagen. Waarom per sé een examen als het ook anders kan, een examen heeft geen meerwaarde.
@masterstig: dat met die toetsen herken ik wel idd. ik had laatst een duitste toets, en ik had alles kijhard geleerd, en wist voor het slapen gaan alles uit me hoofd op te noemen, maar toen ik wakker werd, kon ik geen woord meer herkennen (schijnbaar door de stress) en ik heb een 0.7 (!) gehaald, zelfs als ik had gespiekd zou ik sowieso hoger halen, maar dat terzijde :P

@dennisr: vraag om camera’s in die leswagen?
@bigcar: Ik ken dat (jou verhaal heb ik ook soms, zéér frustrerend tijdens een toets, je hebt echt zin om te gaan janken als je helemaal niks meer weet op dat moment), ik word altijd helemaal zenuwachtig al bij het idee dat ik een wiskunde toets krijg, na denk ik 4 uur leren weer een 4/5, rot wiskunde :(, ook elk jaar krijg ik te horen dat ik toch wel een beetje het inzicht mis voor wiskunde….hè wat gek, dat kon ik zelf niet bedenken….
@masterstig: ja maar dat ligt eraan… welk niveau doe je?

[ vorig jaar deed ik mavo, en ik haalde altijd 9.8’es en 9.9’ens maar nooit een 10. dit jaar doe ik 4 havo, wiskunde B en ik bak er eerlijk gezegd niet echt veel van. maar ik heb laatst een wiskunde a boek bekeken, en ook een snelle toets gemaakt (in een klas die in (deels) niet kende, zonder te oefenen, terwijl iedereen (al me vrienden dus) keek / keken) en ik haalde een 9.5. dus het ligt hem een beetje in wat je gewend bent… ]
@bigcar: Ik doe VWO, 3e klas, dus ik moet dit jaar kiezen uit de profielen, zeker wel wiskunde a ;)
@masterstig: in dat geval wens ik je veel suc6, maar als vwo echt niet lukt, dan moet havo wel te doen zijn :P
@bigcar: Ach het gaat wel lekker zo, maar is het bij jou een beetje te doen? Als je gewoon boven de 6 haalt is er niets aan de hand, die 9’ens waren natuurlijk wel leuk maar die zijn op zich nu niet nodig om toch te slagen voor je havo.
@masterstig: het is op zich wel te doen, alleen ik zie wel ontiegelijk veel verschillen tussen mavo en havo (met name in de omgang tussen docenten en leerlingen, dat bevalt me namelijk voor geen meter). maargoed, als (voorzitter v.d.) leerlingenraad steek ik daar natuurlijk ook wel een stokje voor ;)

maargoed, die negens halen is natuurlijk wel leuk, dat je het gevoel hebt van dat het je toch wel lukt, dat is wel heerlijk moet ik ik zeggen. tegenovergestelde is ook met onvoldoendes zo: ze demotiveren je..

sta jij er wel goed voor (op je cijferlijst / rapport)?
@bigcar: Op zich wel, ik haal natuurlijk ook onvoldoendes (vooral wiskunde) en heb daardoor een normaal/goed rapport. Meestal rond de 7 gemiddeld, ik vind het goed en ik ben ook tevreden. En dat die onvoldoendes demotiverend zijn merk ik zelf ook wel (weer wiskunde ;) ), maar je moet er dan maar weer overheen komen en toch maar weer verder gaan (leren :D). Maar hoe zit het bij jou met de omgang van leerlingen met leraren, wat zijn de verschillen bij havo en mavo (ik ben wel benieuwd)? En heb jij een beetje goed rapport?
@masterstig: mijn cijfers vallen mee, (maar 2 onvoldoendes, moet kunnen (wi B , en Nederlands) maargoed, voor der rest wel aardig: 8es en negens voor bijvoorbeeld economie en management en organisatie. maargoed, over die verschillen kan ik het volgende kwijt:
op mavo waren er altijd docenten die met je mee dachten en ook je hielpen met allerlei zaken, als je maar (deed alsof) je een beetje actieve leerling was, die af en toe zijn / haar huiswerk maaakte. dit was zeer leuk. op de afdeling havo / vwo zijn er, naar mijn mening, alleen maar docenten die mij 24 / 7 in de gaten houden en achter mijn rug om praten (heeft vast en zeker te maken met dat ik de voorzitter van de leerlingenraad ben, bij de minst of geringste word ik al door mijn (klote) mentor aangesproken die mij op zijn beurt ook weer onderuit probeert te krijgen. allemaal flikkers als je het mij vraagt. ik weet niet wat die docenten hebben (zijn wellicht racistisch?) maar ik word nu maar slechts door 1 docent gesteund (mijn m&o docent, hele chille meester, tevens voorzitter van de Medezeggensschapsraad. hij is wat mij betreft de beste docent) ik word door hem telkens op de hoogte gehouden over wat voor geruchten zich nu weer de ronde doen over mij in de docentenkamer. maargoed, ik laat me door dat gedonder niet afschrikken. dit was immers de verwachting: een leerling die Fel naar de docenten, hun manier van lesgeven / orde houden etc. uithaalt / bekritiseerd, kan natuurlijk wel wat terug verwachten… )

Toen ik vandaag door de mavo afdeling liep, voelde ik me gewoon soort van ‘vertrouw in die omgeving’. alle docenten doen heel aardig, vinden het leuk om een babbeltje met e te hebben etc. ( zijn zijn iig open en eerlijk) dus dat is voor mij het verschil.

maargoed, dat was het wel zo’n beetje ;)
doe jij wiskunde A of wiskunde B ?? :P
@bigcar: Ik ga dit jaar profielen kiezen, en dat wordt zeker wel wiskunde A :D Ik ben geen wiskunde talent. Jammer dat docenten geen commentaar dulden (ik begrijp precies wat je bedoelt (ook zelf meegemaakt), ook dat verhaal van om je rug op praten/klas bekritiseren), mijn vader zegt altijd: Als je niet van kritiek houdt (over de docent of als je denkt dat de docent een fout heeft gemaakt en dat meestal ook zo is, maar toegeven ho maar) moet je docent worden, ook als je denkt dat je de beste bent. Ik ben het helemaal met deze stelling eens ;)
@masterstig: agree, het lijkt wel of docenten juist dit vak doen, omdat ze wraak van ons willen (dat wij mogelijkheden hebben die zijn nooit hadden, en ook bijvoorbeeld de straffen die zij kregen (linaal op hand slaan etc.) die wij gelukkig allemaal niet hebben). … maargoed, daarom ben ik ook zo actief op school, en wat de docenten nu nog niet helemaal beseffen is dat zij dik in de minderhied zijn: docenten aantal= 100 , leerlingenaantal = 994, dus in denk dat ze zich wel een keer redelijk moeten gedragen. maar dat terzijde.

als ik jouw was, zou ik voor wiskunde A gaan. en ik weet niet of je een technisch, biologisch of economisch type bent, maar als je van het snelle (en makkelijke) geld wilt zijn, dan moet de je economische kant op gaan. :P

als je wilt, wil ik hier best (lees: heel graag) verder over praten, maar het begint hier een beetje te off topic te worden, overschakelen op prive berichen? :)
@bigcar: Leuk!, ik zal je al even pm’en
@bigcar: ik moet komende week rijden bij een andere instructeur, om te kijken wat die er van zegt, die ik nu heb vind dat ik perfect rijd, als die andere dat ook zegt lijkt het me duidelijk, althans voor mezelf.. hoe ik het CBR zover moet krijgen dat ze me geloven weet ik nog niet, eerst maar afwachten hoe het met medicijnen gaat..
@dennisr: ik wil je best wel helpen, indien je wilt uitteraard…. lijkt me gwn kut… iig suc6 ermee, en je laat me de uitslag wel weten hè? ;)
@bigcar: dankje, ja ik laat het je wel weten zodra het bekend is :)
@masterstig: ze houden in zekere zin wel rekening met zenuwen, namelijk dat je na 4 keer zakken een staats examen krijgt, bij zo’n examen houden ze geloof ik meer rekening met je zenuwen, ik denk dat ze je pas na 4 keer zakken geloven.. ze moeten wel goed aan je verdienen he :P ze hebben aan mij straks al 1000 euro aan examens xD ach.. je hebt er jaren plezier van uiteindelijk, maar het word best vervelend na een tijdje..
@dennisr: Maar je moet toch een examen afleggen bij het CBR? Omdat je zegt van ze verdienen veel aan me, die instructeurs vinden je goed genoeg om je te laten afrijden (of bedoel je dat ze omdat je elke keer weer opnieuw rijlessen moet nemen, ze daar veel op verdienen).
@masterstig: Daar bedoel ik mee dat je vast na een paar lessen weer de kans krijgt om weer een examen af te leggen, dus dan verdient de rijschool niet erg veel aan je.
@masterstig: nee je bent na een examen niet verplicht om weer lessen te nemen, en ik neem ook geen lessen meer want er valt niks meer te leren, maar ik moest de psychiater toen 225 euro betalen, voor 30 min praten, nou heeft ie mooi verdient, en ik ben al 3 keer gezakt voor mn examen, eerste keer 215, en beide herkansingen 195 per keer, en straks WEER 195 euro voor mn vierde examen.. dus ze verdienen daar lekker aan me :P
@dennisr: Jij bent echt de kaskraker, als je al naar hun toe loopt zie je al euro tekentjes in hun ogen ;)
@masterstig: haha, +1 :lol:
”bij actieradius van max 100 km (1%, 23 Votes)” zie ik net staan, er zijn dus al 23 EV rijders op AB ? (in elk geval potentiële)
Vet :D 1000km is best wel veul! En als dat nog gepaard gaat met snelheid. B-e-a-utiful :)
@G-Ammo: nu nog de oplaadtijd en levensduur van die accu….
Even over de poll over electrisch rijden.

Zelf heb ik tot 500km gekozen, maar puur electrisch rijden zonder hulp van een brandstofaandrijving (dus hybride en/of RE) gaat het denk ik niet worden.

Veel zegt deze poll me verder niet.

Je zou ook kunnen vragen:
Heb je er zelf iets, dan ook maar iets voor over om de stadsbewoners schonere lucht in te laten ademen?

Ja

Nee

Voorspelde uitslag: 2% ja, 99% nee (afgrond)
Afgerond en niet “afgrond” (zo pessimistisch ben ik nu ook weer niet)
Maw. wie nu een EV koopt, is zot…
Nooit maar ook nooit een Toyota voor mij heb gewoon niks met het merk.
@agera: is anders wel een chille wagen :P
@bigcar: Helemaal niet :D!
@masterstig: :shock: heb jij überhaupt wel in een avensis gereden? d’r staan er 2 bij mij voor de deur: 1 uit 1999 en nu ook nog 1 uit 2010. zo niet, dan wil je ik wel een keer uitnodigen om d’r een keer in plaats te nemen. t’is gwn een prima zakenwagen
@bigcar: Ik heb er wel een keer in gezeten (rijdend, ik niet zelf ivm leeftijd), maar ik ben benieuwd want zo te horen ben jij er zeer tevreden over, je woont in Utrecht zag ik, ik R’dam dus dat moet wel te doen zijn met de NS :D
@masterstig: die uit 1999 is van hem, en die uit 2010 gaat binnenkort weg (leasewagen, vandaar -> hij heeft nu een cayenne s dus vandaar). ik zit al sinds mijn jeugd in die wagens, en ik snap nu langzamerhand ook wrm pa juist toyota’s wilt hebben: comfortabele wagen, niet te opvallend, en altijd betrouwbaar. hij rijd nooit (maar dan ook echt nooit) sportief met die dingen, daar heeft hij dan weer wat andere bedrijfswagens voor :P dus omdat hij altijd zo rustig rijd, is het voor hem iig de ideale auto.

ik ben er tevreden mee, en als je wilt mag je best een keer langskomen [ woon vlakbij centraal ]
@bigcar: Cayenne S? Wat grappig, omdat jij zo zegt dat jou vader van niet al te opvallende auto’s houdt (mijn vader ook), heeft hij de nieuwste Cayenne of de wat oudere, ik merk dat ik nu wel een beetje jaloers begin te worden :oops: ;)
@masterstig: een nieuwe cayenne s, (moet komende week van de fabriek opgehaald worden). het zijn er 2: één voor pa, en een voor z’n baas. ik mocht mee om die wagens te kiezen, en waar we de dealers langs gingen met ong. een budget van een ton per auto (we gingen uit van een a6 3.0L tdi, vol aangekleed), werd het anderhalve ton (die cayenne s). maargoed. die wagen rijd pa nu wel omdat het een eis was van de hoge baas uit duitsland. de avensis was namelijk niet echt handig om van hier naar frankfurt te rijden, (hij zit 2 vande 4 weken in duitsland, en vliegen wil die niet omdat die anders zijn pakken enz. mee moet sjouwen naar het vliegtuig, daarom rijd die). en die sedan’s die vielen dus af om een aantal reden: status (moet een bepaalde uitstraling hebben, volgens de baas) en ook vanwege comfort / veiligheid -> sneew in duislad, en af en toe off road daar. dus toen werd het de cayenne.

maar hij krijgt ook een chauffeur die s’avonds weer de wagen meeneemt, dus gelukkig staat die wagen niet bij ons voor de deur geparkeerd, anders krijgen we de hele wijk over ons heen, omdat ze dan gaan denken dat hij loopt te pronken.. [ daarom ook dat die ouwe avensis uit 1999 er nog is :P ]
@bigcar: Slimme keuze, is je vader ook wel tevreden mee lijkt mij :D, een A6 of Cayenne, nou ik zou het wel weten ;)
@masterstig: haha, ja idd. hij heeft wel van alles geprobeerd om die a6 te halen, maar ik en de baas deden er van alles aan om het toch nog zover te krijgen, en het was het waard denk ik *thumb’s up!* ;)
@bigcar: Waarom vond hij die Cayenne maar niks, vanwege de uitstraling? (mijn vader zou ook liever die A6 nemen, hij is niet zo voor uiterlijk vertoon) Maar ik zou de Cayenne nemen, je hebt het goed gedaan ;)
@masterstig: hij vond de cayenne niks, omdat hij het te patserig vond tegenover z’n collega’s. dat was de reden wrm hij liever een e-klasse / een a6 / 5 serie had als keuze. maar ik en de baas hebben er een stokje voor gestoken, en de uitslag lag verre van de verwachting :P
@bigcar: Groot gelijk, liever mooi en dan maar een beetje patserig dan saai en fantasieloos.
@bigcar: Dus uiteindelijk toch een groter budget dan gedacht :P, ik was echt verast toen ik de uiteindelijk keuze hoorde :P.

Natuurlijk heb je veel liever de Cayenne dan een A6 dat is begrijpelijk. Als je de Cayenne niet mocht nemen was de A6 alsnog een zeer goede en bovendien een verstandige keuze. Je weet dat ik de BMW 5-serie de mooiste vind in deze klasse :) en in mijn ogen een van de mooiste 5-series ooit. Maar in dat rijtje met de A6 en was de A6 avant wel de beste keuze geweest. Uit ervaring weet ik dat Audi erg goede diesels heeft die erg betrouwbaar zijn. Wat natuurlijk erg belangrijk is bij heel veel km’s per jaar op en neer naar Duitsland. Daarnaast heeft de auto vierwielaandrijving. En eerlijk gezegd de afwerking bij Audi lijkt gewoon op een net hoger niveau te liggen dan die van BMW. Ik heb even mijn BMW bril moeten afdoen om dit te kunnen zeggen :P
@agera: haha, ja maar dat dan wel weer zo :P

de afwerking van audi is gewoon simpelgezegd goed, maar dat neemt niet weg dat porsche net weer een stapje hoger is, zowel kwa kwaliteit als afwerking, maargoed, dat heeft dan ook weer met de enorme prijs te maken ;)

de uitslag was idd verassend, maar dat was dan ook helemaal mijn iedee, na een hele lange dag waren er de volgende auto;s over: Q7, de a6, de x6, 535D, de cls, en de cayenne S. als we wat wagens gaan afstrepen op die lijst, dan blijven de Q7 4.2 TDI, de cls en de cayenne S over. en dan is de keus wel gemaakt: de cls valt dan ook af en dan nog de keus tussen de Q7 en de cayenne, die was wel moeilijk om te maken eerlijk gezegd.

dus toen toch maar voor de cayenne gegaan, al viel de prijs best wel mee (excl. korting): 158.900,- en incl. korting van het VAG concern: (netto dus:) een nette€132.000,-

al met al was dat echt een leuke dag natuurlijk :P

het budget was oorspronkelijk een ton, maar die 30.000 euro moest wel kunnen, vond de baas :P (aangezien ze toch besparen op de vliegticket’s ;) door met de auto te gaan)
Al die Aziaten denken nog steeds dat wij elektrisch willen rijden, ookal heeft die auto een actieradius van 1000 km.
Ik zou voor geen miljoen elektrisch willen rijden! Geef mij maar naft! Of diesel, dat mag ook
@love4sportcars:

Opel is aziatisch dus…yeah right voel eens aan je hoofd.
@speedlimit: Opel Aziatisch?, uhh nee hoor, alleen de Antara wordt daar gemaakt, verder is het meer Amerikaans & Duits dan Aziatisch….
Zoals hierboven al genoemd wordt ben ik zeer benieuwd naar de levensduur van accu’s. Het is mij altijd verteld om zo veel mogelijk van vol naar leeg te werken, om hem vervolgens weer volledig op te laden. Met een EV gaat dit bij lange na niet altijd lukken. Ik ben nooit lang genoeg op dezelfde plek om een EV volledig te laten laden, daarbij zal ik het met een EV ook niet aan durven om door te rijden tot het echt nodig is, iets wat ik wel altijd doe.
Ik denk dat de beste manier gewoon je accu verdelen is. Tijdens het rijden fungeert het dan gewoon als 1 accu maar bij het laden wordt de accu bv opgesplitst in dunno, 5 delen ofzo. Bij een tankstation dan gewoon een rail met 5 stekkers in de auto steken en dan verdeel je de oplaadtijd gewoon door 5. 2 uur laden is dan nog maar 24 minuten.
Reken maar dat als iedereen straks op electriciteit rijdt, die belasting dr gwn weer bij op komt ;)
Ik durf er mijn hand voor in het vuur te steken dat er binnen 5-10 jaar geen elektrische auto’s zijn die een actie-radius van 1000 km heben. Hoogstens een paar waardeloze prototypes waar we vervolgens nooit meer iets van terugzien.
Geen enkele fabrikant (zeerzeker toyota niet) gaat dit voor elkaar krijgen.
@ desoper: Iets roepen is dom, tot je er argumenten voor geeft. Dus leg eens uit waarom dat niet gaat gebeuren en vooral waarom Toyota (als een van de, zoniet dé innovatiefste autofabrikant op gebied van praktische EV en Hybride) dat niet gaat lukken.

Bij een actieradius van 1000km hoef je geen accu’s te wisselen. Er zijn maar weinig mensen die meer dan 1000km per dag afleggen. Zeker als je de verkeersveiligheid erbij betrekt, is het ver genoeg. Na 1000km moet je je auto gewoon aan de kant zetten en lekker gaan slapen. Volgende dag verder (heb je ook weer volle accu’s).

Voor de klagers over het missen van het geluid van een verbrandingsmotor;

1: Het gehuil van een elektromotor kan ook heel mooi zijn.
2: Alleen mensen die het geluid gekend hebben kunnen het missen, dus dat probleem lost zichzelf op.
3: Toen de stoommachine verdween, waren er ook mensen die dat geluid niet wilden missen. En kijk nu eens!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).