Toyota gaat BMW diesels gebruiken?

Auteur: , 67 Reacties

Sletje BMW wil haar waren aan iedereen die de centen heeft wel kwijt. Eigenwijs Toyota heeft het inmiddels wel gehad met diesels ontwikkelen voor die kudt-Europeanen. Tel je deze twee gegevens op dan kom je bij een apart gerucht uit.

Japanners en Duitsers vormen een explosieve mix. Dat heeft niet altijd een positieve invloed op de wereldvrede. Zoals bij Nissan en Porsche, Volkswagen en Suzuki en nog een voorbeeld waar ik zo snel even niet op kom.

De concurrentie tussen de twee kan leiden tot superieure producten. Samenwerking is vaak ingewikkeld. Toch kunnen ook BMW en Toyota het binnenkort proberen (BMW E30 2JZ anyone?). Toyota lijkt er namelijk weinig voor te voelen nog veel diesels te ontwikkelen. Hybride-techniek ligt Toyota veel beter en is in een groter deel van de wereld goed te verkopen.

Diesels maakt Toyota vooral nog voor de Europese markt. Denk aan Duitsland en Frankrijk, wat daar zoal rijdt. Bijna 60% van de verkopen schijnt diesel te zijn. Puur voor die markten budget geld voor ontwikkeling vrijmaken lijkt steeds minder aantrekkelijk. Zeker als je voor redelijke bedragen state of the art BMW techniek kan kopen. Het gaat in dit geval om de tweeliters in het bijzonder. Dik kans dat een Toyota met ‘BMW techniek’ nog beter verkoopt ook.

Echte Toyota rijders kunnen in de toekomst sowieso hun lol op met diverse hybrides. Toyota hoopt ook het aandeel hybrides in Europa op termijn sterk te vergroten. Tot die tijd moeten BMW-diesels de verkopen stabiel houden. (bron: Reuters)



67 reacties

Het heeft even geduurd, maar die Japan beginnen het te begrijpen, BMW maakt immers de beste motoren …..
@parkeerwacht:

…DIE Japan?
Is dat bmw style ofzo want je solliciteert wederom naar je volgende degradatie ;)
@rechercheur: Tsssk, kunnen ze zelfs bij de politie geen Nederlands? Waar gaat dat heen met ons land, eerst Geert(Wilders) en nu dit.
@mdemooistelettervanhetalfabet:

Och een geobsedeerde van Geert Wilders, wat erg…
@rechercheur: ja ze kunnen prima motoren bouwen maar om gelijk te zeggen de besten dat weet ik niet.
@rechercheur: en toen ging de roze bril af en werd hij wakker. De motoren van Ferrari, Porsche, etc schat ik toch zeker wat hoger in.
@Supra1981: Das toevallig ook de lievelingskleur van gaychercheur! :)
@rechercheur: onzin, BMW maakt goede motoren maar op dieselgebied kunnen ze nog veel leren van Fiat
@Soulmaster:

Zou zomaar kunnen, maar net zolang ze binnen de FIAT groep geen fatsoenlijke D-segment sedan of station met een fiscale 20% Diesel kunnen aanbieden, heb ik er als consument verdomd weinig aan ….

Zou toch een mooie grap zijn als er straks een Avensis 2.0 EDE met 163pk en 20% bijtelling op de prijslijst zou prijken ….. Dat zie ik die Italianen voorlopig dus echt niet doen.
Heb ik even de nieuwe toyota avensis gemist! Ziet er strak uit!
@SCscreamGT2: hmm, stickertje zal je toch zelf voorop moeten plakken ;-)
@SCscreamGT2: als dát al strak is…dan vrees ik ervoor hoe jouw vriendin / vrouw erbij staat ;-)
@Megakix: Als jij zo’n statusgevoelige lul bent met Duitse oogkleppen op, heb ik ook al wel een sterk vermoeden over jou smaak betreft het vrouwelijk (of mannelijk, als dat meer je ding is) ‘schoon’. ;)
want direct van PSA betrekken was geen optie ??
@lincoln: nee in de Corolla van 2000-2002 zit een psa diesel in en die wil je niet hebben
wat een rampen bak is dat (ja dat zeg ik als Toyota gek)
Toyota moet gewoon bij benzine blijven

wat ik niet snap met de FT-86 dat ze Subaru de motoren laten leveren
was dan even slim om de 2zz-ge even door te ontwikkelen dan had je makkelijk 220 pk gehad
ow offtopic :D
Als ze voor kwaliteit zouden gaan hadden ze een Fiat motor genomen.Die BMW motoren zullen wel goedkoop zijn.
@norge: Fiat—->kwaliteit?
@masterstig: Fiat maakt hele goede diesel hoor.
@norge: fiat is zelfs pioneer op het gebied van diesels.
@norge: Misschien wel, maar verder is Fiat rotzooi.
@norge:”Als ze voor kwaliteit zouden gaan hadden ze een Fiat motor genomen”…ha ha geintje zeker?
@norge: Of…..was het om een zeker persoon een beetje te fokken?
@bowie: ook ;)
@bowie:

Want?

FIAT maakt namelijk prima diesels, daar kunnen ze in Korea nog wat van leren. Maar daar zijn ze vooral druk met het eten van hond.
toyota heeft eindelijk zelf in hun auto’s gereden?
Die gehaktmolens van hun rijden inderdaad voor geen meter en die van concurrent BMW wel.
Ze worden eens een keer wakker, knal die spleetogen maar opennnn.
@tuning: Deze reactie nomineer ik voor de award van de best onderbouwde en genuanceerde reactie van 2011.
@sdk16420: tsja dat jouw toyota nu wordt afgekraakt is nog geen reden om dat op mij af te reargeren.
Toyota is gewoon geen auto, het ziet er niet uit en het rijd ook voor geen ene meter.
Nu blij?
@tuning: Hoe onderbouw jij dan dat Toyota’s voor “geen ene meter” rijden?
@tuning: ieder zo zijn eigen mening. De Toyota’s die ik heb gereden vond ik altijd heerlijk rijden (Celica, Corolla G6) en ik weet zeker dat de nieuwe Celica (FT-86) uitstekend zal rijden.
@tuning: ik rijd beide autos vaak zat, BMW 525i, BMW 530i en een Toyota Starlet uit 1990. De Starlet uit 1990 gaat feller op het gas dan die twee BMWs. Erg goed blok. De BMWs zijn te elektronisch, maar neemt niet weg dat ze geweldig sturen en een prima motor hebben.
@tuning:

Als je nu echt niets zinnigs te zeggen hebt, zeg dan gewoon helemaal niets. Ik weet dat negatieve aandacht ook aandacht is, maar dan kan je beter gewoon aan de pastor vragen of je ff onder zijn jurk mag i.p.v. hier de boel te verstieren.

Ook: wat is volgens jou dan de definitie van ‘auto’? Duits, minstens 8 cilinders en een prijskaartje waarvoor jij nog eeuwen krantjes moet lopen?
-edit: nutteloze bijdrage-
@tuning: daar heeft het allemaal niks mee te maken,het heeft gewoon met ontwikkelings kosten te maken.en als je dan je diesel blokken elders haalt is het een stuk goedkoper.
@tuning: Man, wat kan jij stom lullen zeg!!!
@tuning:

Ze rijden voor geen meter???
Hoe kom je dan erbij dat toyota eindelijk zelf in hun auto’s heeft gereden dan als ze voor geen meter rijden?
Beetje tegenstrijdig wat je nu zegt nietwaar?
@tuning:
Ja want die 1,4 diesel die tot voor enkele jaren in de Mini lag kwam van. Rij eens met de E90 3-reeks diesel en dan met een Avensis D4D en je gaat je afvragen welke premium is (afwerking, geluidsdemping)…
BMW-diesels rijden wel lekker soepel, en hun naam zelf gaat over ‘motorwerke’. Ik denk dat het geen slechte zet zou zijn van Toyota.
Misschien zelfs een BMW 3L 6in-lijn diesel in een Toyota? :D
hééllijke motor, maar onrealistisch denk ik voor een Toyota.
@vale46: Toyota loopt weer op BMW voor, waar het hybridetechniek beslaat…kortom, beetje crossselling kan geen kwaad.
@Megakix: Wees maar blij dat bmw niet voorloopt met hybrid
@bmwmaaktrijdengeweldig: tsjek ! Hoewel ze op energie-regeneratievlak natuurlijk wèl iets in de melk te brokkelen hebben..maar bwèè, dat willen we niet, toch ? :lol:
@bmwmaaktrijdengeweldig:

waar lopen ze wel mee voor dan ??
@lincoln: Qua motoren, je kan zeker niet zeggen dat ze achter lopen!
Ook qua onderzoek naar hun laserlichten zijn ze (bij) de eerste.
BMW is niet slecht bezig hoor.
@vale46:

BMW loopt idd prima mee ..
maar gewoon niet voorop ..

nergens mee om precies te zijn ..
@lincoln: http://www.autoblog.nl/archive/2011/10/13/bmw-komt-binnen-2-3-jaar-met-laser-lampen

Ik heb zo’n dingen toch nog niet van andere fabrikanten gehoord..

Wie zijn volgens jou dan wel de ‘revolutionaire’ merken?
@vale46:

een uitvinding van Siemens of Phillips toepassen op een auto is niet echt spectaculair ..
en buiten de Prius is vrijwel elke auto een 50 jaar oud fossiel ..
@lincoln: Prius is high tech, i know that very well.
Als je zoal jou redeneert dan maakt BMW alleen het design, het chassis en de aandrijflijn.
koetswerk, zetels, elektronica,lampen,… word allemaal uitbesteed.
Het is en blijft de eerste die het toepast, dus BMW gaat met de eer lopen.
@vale46:

met de eer lopen gaan ze zeker doen ..

daar is de marketing afdeling al heeeeeeeel druk mee bezig ..
@lincoln: Dus…
BMW is weldegelijk in iets revolutionair.
Ik wil maar zeggen, BMW loopt zeker niet achter de feiten aan .
@lincoln: antwoord op zijn vraag, steeds overal rare antwoorden geven…..
@vale46: tesla, fisker etc
@Megakix: Toyota is duidelijk een andere weg ingeslagen; Hybride.
BMW houd het voorlopig nog bij benzine & diesel.
Al zijn ze achter de schermen volop bezig met hun BMWi modellen.
Maar BMW loopt beetje achter qua hybride. Doet echter niks an aan hun dieselmotoren hoor.
De diesels van Toyota zijn idd prut
Goed, dan krijgt toyota haar betrouwbaarheid misschien terug op peil. Vraag me wel af of dit geen negatieve gevolgen kan hebben voor bmw verkoop. Ok, een avensis is nu geen driver’s car en heeft natuurlijk FWD, maar toch. Of een Lexus IS wordt ook in een klap een stuk interessanter. Niet alleen doordat de motoren aangenamer, krachtiger of betrouwbaarder zijn, maar vooral omwille van de uitstoot.
@faithnomore: Ik verwacht niet dat dit gevolgen voor de BMW verkopen zal hebben. De Opel Omega had vroeger ook een 2.5 turbo diesel van BMW en dat was ook geen verkoop kanon. Een Toyota met BMW diesel is natuurlijk fantastisch en zoals je zelf al zegt het rijdt nog steeds als een Toyota…
@faithnomore:
Betrouwbaarheid en BMW-diesels? De horrorverhalen over de turbo’s nog niet gehoord?
In een samenwerking met Toyota en BMW zie ik geen gevaar (zoals VW -> Suzuki). BMW is de Japanner onder de Duitsers en niet zo egoïstisch als VAG, die de hele wereld over proberen te nemen..
@integraturbo: VAG kan hoog of laag springen, maar VAG zal altijd de 3e viool spelen achter BMW en Mercedes.
2 jaar oude bmw 320d ed: 163 pk, 109 g co2/km
gloednieuwe toyota avensis diesel: 124 pk, 119 g co2/km

lijkt me een goed plan van toyota.
@MarkieS:
Op papier, in realiteit is de 2,0 D4D echt een zuinige motor en de 320d iets minder…
Zou erg goed zijn de huidige diesels van Toyota vallen gewoon tegen en op deze manier zal het gewoon beter worden. De Avensis is geen lelijke auto, comfortabel en de station variant is erg ruim en daarnaast komen diesels erg van pas als je veel km`s moet rijden. Als je wil concurreren met andere merken in Europa en Nederland moet je gewoon een ruim aanbod van diesels hebben.
Zal ook een positieve effect hebben op het aantal lease Toyota´s.
wat heet “BMW motoren”?
Steyr ontwikkeld en produceert volgens mij in opdracht van BMW diens motoren.

De productie van onderdelen word al sinds jaar en dag uitbesteed aan externe bedrijven. Meneer Benz draaide ook heus niet zijn eigen vliegwiel af op een werkbank terwijl er een metaal bewerkings bedrijf om de hoek zit.
Grappig word het als deze bedrijven de zelfde producten aan verschillende merken levert.

Dit hoeft niet tot eensheids worsten te leiden maar kan ook leiden tot extra verschillen:

In de Amerikaanse vrachtwagen industrie hebben klanten de optie om bij een vaste truck fabrikant diverse “merken” motoren te kiezen.
Bijvoorbeeld “Cummins”, “Detroit diesel” of “catepillar” blokken in je westernstar truck.
@antoon: BMW heeft in Duitsland en in de Oostenrijkse plaats Steyr een fabriek waar motoren worden ontwikkeld. In hoeverre Magna Steyr hier iets mee te maken heeft weet ik niet, ik weet wel dat zij de productie van de (vorige) X3 deden.
@antoon: natuurlijk maak je als fabrikant niet alles zelf, dat zou veel te duur worden. Dan koop je maar iets wat 100% zelf en handgemaakt is.
De Toyota’s met BWM diesels zijn een goed plan. Ze zijn sneller en schoner ( hopelijk niet veel duurder). Nu nog BMW’s met Toyota hybrid systemen. ;)
Sorry, Lees net op: HET BLOG VAN TOYOTA. Dat diesels bij Lexus er helemaal uit gaan/zijn en zich geheel gaan richten op hybride techniek. En dat ZE zelf wel een topdiesel kunnen ontwikkelen maar DAT geld liever in ander ontwikkelingen stoppen. BMW gaat met Toyota daarin tegen samen werken om nieuw type accu,s te financieren. Zij het een jaar geleden al eens dat ze motoren bij bv. BMW moesten kopen en kijk eens aan!!! Is toch mooi dit eigenlijk, Wie had dit een jaar of 5 geleden kunnen denken. Tenslotte: De hele autoindustrie hangt heden ten dagen aan elkaar van de samen werking om de kosten tedrukken.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).