Toyota GT 86 krijgt hybride aandrijving, geen turbo?

Auteur: , 36 Reacties

Toyota vindt turbo's vies en elektro lekker. De hybride knowhow overstijgt die van de drukvulling ruim en milieu is altijd een mooi excuus. Dat betekent in het geval van de Toyota GT 86: hybride aandrijving!

Op dit moment zijn de Toyota GT 86 en Subaru BRZ nog heel erg hetzelfde. Daar blijft het wat de merken betreft bij. Het was een mooie samenwerking, een leuke samenwerking maar ook een samenwerking met houdbaarheidsdatum. De auto is ‘af’, verdere ontwikkelingen op het gebied van sportieve tweezitters doen Toyota en Subaru los van elkaar.

Waarschijnlijk is een onvermijdelijke performance-versie het breekpunt geweest. ‘De wereld’ vond de 2.0 boxer te tam en schreeuwde ‘TURBO!‘. Subaru reageerde en is nu druk met een turbo-versie bezig. Toyota zag ‘in huidige tijden’ helemaal niks in een 300 pk blok met drukvulling.

In plaats van een turbo wil Toyota hybride-aandrijving toevoegen aan haar extra snelle GT 86. Ze zijn zich in deze optie aan het verdiepen en er rijdt zelfs een prototype rond. In een interview drukt ‘baas ontwikkeling’ Tetsuya Tada TopGear gelukkig op het hart dat ze niet de Prius-aandrijflijn gebruiken. Het hybridesysteem in de GT 86 zou meer moeten lijken op wat Toyota in de TS030 Le Mans-racer gebruikt. Dat is remenergie-regeneratie met supercondensatoren, KERS dus.

Het duurt nog even voor Toyota haar GT 86+ klaar heeft. Dit is mede afhankelijk van de ontwikkelingen op accu- en condensator-gebied. De elektronica moet kleiner en lichter dan er op dit moment voorhanden is. Waarschijnlijk blijft de GT 86 nog minimaal 5 jaar in productie, wat dat betreft is er tijd genoeg.




36 reacties

Ondernemers hebben nooit autopech toch. of wel!?.
Neeeeeeeee
Jaaaa, een Toyota waar je een Porsche mee kan zoek rijden…
@norge: of een hyundai… ow wacht dat konden ze al…
@darrock: Wel eens van Pikes peak gehoord?
@norge: met deze Toyota en zijn hybride extraatje? In your dreams..
@norge: de “niet-premium” chauffeurs zijn toch altijd geplaagd door het Calimero syndroom hè.
@hollow: Is dat wat je terapeut het noemt?
@norge: ja want die rekent ook premium tarief ;-)
Rays Miller? Of hoe die gast zichzelf noemt?
In welke tupperwearebox zijn die japanse ontwerpers geboren? Wat een gedrocht!
Volgens de Chief engineer past een turbo niet en zou/zal de Subaru dus een supercharger krijgen (remember its a boxer engine…). Kers of een electro aandrijving op de as die de versnellingsbak in gaat lijkt me geen slecht plan.
@w0o0dy: turbo die niet op de boxer past… Dus al vanaf de eerste generatie Impreza rijden die dingen met een supercharger rond? Onzin als die chief engineer dat gemeldt heeft. Bovendien zijn er al verschillende bedrijven die bewezen hebben dat een turbo op verschillende plaatsen in de BRZ past. Ik denk dat de hete BRZ gewoon een turbo krijgt.
@ej20g: dude…. kenmerk van DEZE auto is dat het blok erg laag in de auto ligt maar ook dat de neus verhoudingsgewijs ERG laag is… DAAROM past het niet… ff nadenken ipv mij voor simpel verslijten.
@w0o0dy: maar waarom rijden er dan al BRZ’s met bolt-on turbo kits rond? Moet dus passen. Ook heeft subaru zelf al bekend gemaakt dat ze met een turbo variant bezig zijn.
@w0o0dy: turbo’s worden bij boxers ook niet aan de onderkant gemonteerd. De turbo van de turbogeblazen GC8 modellen zit bijvoorbeeld staandaard links achter het blok (vanaf de voorkant gekeken). Ook bij de BRZ zou het moeten passen, want dat blok ligt niet (veel) verder naar achter dan het blok in die Impreza’s ligt.
@w0o0dy: ik wilde je echt niet voor simpel verslijten hoor, en die chief engineer net zo min. Ik wilde alleen even aangeven dat er op verschillende plekken in de BRZ genoeg plek is voor een turbo, niet alleen vóór het motorblok. AVO Turboworld (grote jongens in de Subaru wereld) hebben bijvoorbeeld een kit waarbij te turbo naast de transmissie zit. Ze hebben de 2 uitlaatspruitstukken en het inlaattraject zo kort mogelijk kunnen houden waardoor de gas respons en vermogensopbouw vrijwel gelijk (of zelfs gelijk) is aan die van de standaard atmosferische motor. Mijn punt is gewoon dat het wel kan, en zolang je je opbouw (turbo, in- en uitlaattraject, luchtfilter e.d.) en logcatie zorgvuldig samenstelt hoeft er weinig tot niks te veranderen aan het karakter van de motor en/of de gewichtsverdeling(bron voor deze uitspraak: Speedhunters over de door AVO Turboworld geprepareerde BRZ).
@ej20g: hier een zelfde oplossing, turbo bij de transmissie, maar gasresponse van welke turbo-motor dan ook komt never in de buurt van de aan het gas hangende atmosferische motor die er standaard in hangt… ik zou eerder gaan voor kleine supercharger, die ook prima past op het inlaat traject… Maar nog liever een nog vrijer ademend blok met lichtere zuigers/stangen ander vliegwiel en een scherpere nokkenas…

Gewoon atmosferisch en toch waarsch ruim 230pk…

Om de power en het koppel van een turbo (of supercharger) kwijt te kunnen moet je veel aan het onderstel doen… en daar zit de magie. Dus lekker afblijven en atmosferisch houden lijkt mij het beste recept voor FUN! ipv speed.
@w0o0dy: linkje naar de ombouw video door Castle hill performance met Garreth 2871 (216kw!)
http://www.performancegarage.com.au/blog/vid-turbo-flex-fuel-86
@w0o0dy: ik snap je insteek precies! Een lekker scherp atmosferisch blok is altijd genieten. Het verschil is echter dat ik meer van de turbomotoren ben, en ik vind in tegenstelling tot veel mensen een turbogat een pluspunt. Echter klopt het natuurlijk wel dat dit niet is wat je in een echte speelauto wil, en dus zou het eigenlijk niet bij de BRZ passen. Maar aan de andere kant ook wel, want als je turbo zegt, zeg je Subaru. Dat is een beetje de insteek die ik heb wat betreft de BRZ. Maar goed, dat doet natuurlijk niks af aan een lekkere 230-250 pk sterke BRZ met atmosferisch blok!
@ej20g: Nog even nagelezen… past niet is misschien overdreven… alleen als je de foto’s van conversies ziet weet je genoeg… 30/40kg op de verkeerde plek. Bovenop de motor past eigenlijk echt niet, en daarom douwen ze de turbo en de buizen die ervoor nodig zijn VOOR de motor… les 1 in het creëren van onderstuur volgens VAG: zoveel mogelijk gewicht naar voren.

Oftwel zelfs als het kan, je verneukt een super rijdersauto met je kitje. Enjoy!
Beetje gelul in de ruimte over die samenwerking, aangezien Toyota deels eigenaar is van Subaru.
Maar wel mooi om te zien dat ze beide hun eigen kant op gaan.
Hybride is heerlijk.
Na jaren in turbo diesels gereden te hebben weet ik: dezelfde power onderin. Alleen zonder zwarte wolk.
Interessant nieuws. Principe TS030 LMP1… ‘S kijken, die levert zo’n 550 pk uit z’n direct ingespoten 3.4L V8 en levert daarbij nog vlak 300pk via z’n supercondensator(Dat is met de huidige technische beperkingen die de A.C.O. ze op legt).
Het moet dus voor Toyota geen probleem zijn om flink wat extra vermogen uit de GT86+ te krijgen…

Bring it !
Mooie techniek ben benieuwd.
Kan wel leuk worden. De Lexus GS450h (vorige en huidige generatie) waren/zijn ook top qua prestaties.
Het is overigens wel fideel dat beide merken een apart ontwikkelingsprogramma mogen volgen.
@alwood, slechts de wereld van autoblog schreeuwt om een turbo ! pk ”s…
De echten weten dat dat het karakter van de auto , de motor, totaal verandert en dat wil je niet . veel koppel bij hoge toeren , niet bepaald een turbo waardig..
Er is meer dan pk”s jongens ….( honda s 2000 , lotus…ea)
@Tweede Woning: Turbo op een GT86? Zoals Tetsuya Tada zegt… dan snap je het niet… “he’s apparently against the idea of turbocharging (more weight, dulled response) and anyone who says the 86 is too slow “does not understand the concept.” So that’s you told.”
bron Pistonheads.
2norge : zoek rijden is niet een kwestie van enkel pk”s , porsche weet hoe dat zit , nu hier nog ….
De Toyota krijgt KERS, heel misschien met een capacitor en flink duur (maar dan duurt het waarsch nog minimaal 2 jaar) en anders met een accu extra (meer gewicht maar goedkoper).
@w0o0dy: Op zeker met een dikke supercondensator, let maar op…
Gewoon een elektrische supercharger gebruiken? De oplossing voor 2 problemen.
jammer hoor ze waren net op de goede weg terug
Subaru it is then!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).