Toyota GT86 CS-V3: because race car

Auteur: , 33 Reacties

Het gas gaat er op bij Toyota Motorsport GmbH (TMG)! Na het Yaris-instap-rallygebakje komt de motorsportdivisie nu met een racevariant van hun splinternieuwe GT86, een eveneens relatief scherp geprijsde ricer racer.

Om met de deur in huis te vallen: 38.500 euro moet de CS-V3 kosten, exclusief belastingen. Dat is aardig wat bereikbaarder dan de half miljoen euro die je voor een 911 GT3 RSR neer moet tellen. Appels en peren, we weten het, maar voor de beginnende racer biedt zo’b GT86 volgens mij thrills genoeg.

De auto is specifiek ontwikkeld voor deelname aan de V3-klasse van de VLN-series (o.a. op de Nürburgring verreden), dus mocht je ambities hebben om bij onze oosterburen de lucht te vervuilen, dan is dit misschien wat.

De auto is nog steeds RWD en heeft nog steeds 200 pk / 205 Nm en een handgeschakelde zesbak, alleen is het interieur van alle overbodigheden gestript, het chassis stijver gemaakt, de gewichtsverdeling aangepast, en is de GT86 van raceuitlaat, -vering, en -remmen voorzien.

Daarnaast rolt deze CS-V3 op racerubber, en is er uiteraard een FIA-goedgekeurde rolkooi en een zespuntsgordel gemonteerd. Weinig poeha dus, maar ongetwijfeld goed voor een dikke grijns op een bochtig circuit. Helaas worden er geen mededelingen over het gewicht gedaan.



33 reacties

Wel jammer dat ze het vermogen standaard hebben gelaten.. Ben wel benieuwd hoe het nu rijdt.
@zakar36: jij had liever 2375pk gehad?
@bbroek: @MARS,

Nope had liever een Rolls Royce Jet Engine er in gezien…
@zakar36: n Jetta engine? ;)
@zakar36: 400pk was beter geweest!
@zakar36: beetje inlaat, uitlaat misschien nokkenassen tweaken.

250pk lijkt mij voldoende :)
@dutchiehd:

Ja i know. Vind het alleen jammer dat Toyota dat zelf niet gedaan heeft. Inderdaad ongeveer 250 pk is genoeg :D
@zakar36: Het vermogen per kilo is omhoog gegaan. Ik neem aan dat er wel een kilootje of wat bespaard is op isolatie, interieur etc.
Erg leuke wagen! Van dit soort racers hou ik! Mooi dat de prijs laag is zo kan ook de normale mens er veel lol aan beleven! Good job toyota!
@lambo4all: helemaal mee eens. Komt subaru ook nog met een opgepepte BRZ van hun zelf.
Het zou leuk zijn als de importeur er hier een merkencup mee opzet net als in de jaren 80 met de Corolla.
Lijkt mij een goede opstap na de karts voor jongeren die de GT kant op willen.
Vindt de standaard al super rijden. Denk dat dit echt een leuke competie auto zal worden. Misschien is het ook nog een idee om hiermee een rally-avontuurtje te doen. Back to Celica!
@sieten: hoezo heb je er ervaring mee?
@bbroek: zijn wel wat mensen in NL die uitgenodigd waren door Toyota om er mee te gaan rijden.
@sieten: inderdaad, de auto rijd echt geweldig!
Volgende keer wel even een keer overlezen, staan vaak fouten in jullie stukjes!

OT: leuk ding!
@dutchiehd: Is soms wel de bedoeling denk ik :)
Paar keer al de gt86 zien rijden in de VLN. Echt heel mooi zijn ze niet. Ook het geluid valt toch wel een beetje tegen.

Ben bang dat ze niet heel veel sneller zullen zijn dan de Cliotjes. Beetje wat meer vermogen is misschien dus wel welkom.

Oja voordat er mensen gaan opmerken over achterwiel aandrijving; racen is iets anders als banden op gummen. Trouwens zo’n clio rijdt echt wel leuk, ook atmosferisch, sequentiele 6 bak en alles.
@imdoctorbob:

Achterwielaandrijving is niet alleen leuk om te driften, het rijdt gewoon fijner. De voorwielen hebben het al druk genoeg met alleen sturen.
Kan je hem ook zonder reclame krijgen?
@norge: moet je aan Faalhaas vragen..
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Nu nog de 2.5L uit de Wrx Sti erin en men hebben het ultieme hebbeding!
hebbe*
Elke keer als ik dit gebakje zie dan schieten mij 2 dingen door het hoofd, waarom toch heeft de MR2 geen waardige opvolger gekregen en waarom brengt Toyota in hemelsnaam een ode aan de Hyundai Coupe uit?
Erg leuk zo’n race versie! Maar toch blijft iedere keer als ik een GT86 of BRZ zie 1 gedachte aan me knagen: dit model heeft, al is het alleen maar voor het geluid, een EJ20 of EJ207 motorconversie nodig! Als je van atmosferische motoren geniet haal je de turbo van het blok af. Dan eventueel nog wat aanpassingen en je hoeft niks in te leveren aan vermogen en koppel.
En dan hopen dat de echte banden samen met de aanpassingen voor wat grip zorgen. Leuk is de driftsetup van de standaard gt86 op kruiwagenbanden misschien maar efficiënt allerminst!
Ik vind die standaard 200pk wat sneu.
@hollow: bla bla
Hier MOET Toyota/Subaru Nederland/Benelux gewoon een merkencup voor opzetten. Gooi die Swift cup eruit (waar op dit moment geloof ik 11 autootjes in rondrijden), en plan deze cup op die plek. Het lijkt mij de perfecte GT opstapladder voor bijvoorbeeld het Dutch GT4, o.a.

Qua kosten komen de twee ongeveer overeen, en deze auto spreekt zoveel meer aan (zowel voor sponsors als rijders) met zijn achterwielaandrijving en vormgeving, dan zo’n Suzuki.

Top dat het vermogen standaard is gehouden, dat komt de betrouwbaarheid en het drukken van de kosten alleen maar ten goede.

Beste @sir_smokalot: kunnen we Wouter niet op pad sturen om eens een hengeltje uit te gooien bij Toyota/Subaru NL?
Laatst een stukje meegereden in een GT86. Interieur ziet er goed uit, bochtenwerk is goed, maar van het vermogen was ik totaal niet onder de indruk. Je verwacht er meer van. Tijd dat men een turbo variant uitbrengt.
werdt tijd dat toyota weer eens een beetje de goeie kan op ging

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).