Toyota GT86 racer met ca. 400 pk. Now we’re talking

Auteur: , 74 Reacties

Nu alleen nog een minder gay kleurtje er op..

Je ziet hier de eerste GT4-versie van de Toyota GT86, de auto die veel lof oogst om zijn uitgebalanceerde chassis, maar ook wat kritiek krijgt vanwege het gebrek aan rauwe power, met zijn 200 pk sterke 2-liter boxermotor.

Gelukkig is dat niets dat een flinke turbo niet op kan lossen, de engineers van het Engelse GPRM trekken er samen met Nicholson McLaren Engines ‘tussen de 360 en 400 pk’ uit, net zoals de TOM’s N086V, alleen is dit geen concept. Le nice.

Toyota GT86 GT4

Deze auto, die in de British GT uitkomt in de GT4-klasse, is nu gewoon een eenzitter, maar aan de linkerkant past vast ook nog wel een zeteltje. Nieuwsgierige aagjes kunnen in potentie dus gewoon plaatsnemen op de passagiersstoel om de geblazen boxerpaarden aan den lijve te ondervinden.

Het enige dat ontbreekt is een stoer wrapje, want met zo’n babyblauwe unit steel je de show toch niet echt, of wel soms?



74 reacties

Leuk circuit-beestje
was het niet de bedoeling dat deze auto’s ook mee gingen racen in het DutchGT
Sir Smokalot heeft last van een lichtblauw fobie? Ik herinner me ook nog een artikel over een ‘lelijke’ Aston DBS…
@jipino: Eerder van een ‘ik haat mooie en leuke dingen fobie’
@jipino: ik herriner me een TV programma met een lichtblauwe Aston
Al heeft dit gedroch 500 pk, ik hoef ‘m niet.

wat zal ik hier van zeggen.
Petje af sjonnie.
@melkkoe: dus tegenwoordig wordt zelfs een auto met een functionele spoiler een sjonniebak genoemd? Jezus wat rijden er op Circuit de la Sarthe toch een hoop sjonnies rond de laatste tijd!
@ej20g: ik hoef sowieso geen GT86 (uberhaupt geen Toyota), spoilers en kleuren veranderen daar niets aan.
@melkkoe:
En wat dan wel als ik vragen mag?
@StijnB: al het andere met uitzondering van opel, fiat en lexus
@melkkoe:
Nee, stel je voor dat je auto heel blijft, fatsoenlijk een hoek om komt en ook nog eens betaalbaar is….
@jrk68: en stel je daarbij eens voor dat je ieder 15.000km naar de garage moet voor een beurt, niets kunt meenemen. en er bij het stoplicht wordt uitgereden door een lease-diesel (met de normale 200pk)
@melkkoe:
Droom lekker verder met je leasediesel van 200pk….
90% van die leasesletten moeten het met max 110pk doen, alles voor de 14% bijtelling….
Die hokken houden deze ouwe lul in z’n Smartje niet eens bij.
Jij snapt er duidelijk geen ruk van. Het leven bestaat gelukkig uit meer dan puberale stoplicht sprintjes.
@jrk68: het eerste wat hier door jou (en vele andere) geroepen wordt is: stoplichtsprintjes en 0-100 tijden zijn voor pubers.

Ik weet niet maar, alles wat er toe doet op de openbare weg hier in NL zijn stoplichtsprintjes en tussenacceleraties op de snelweg. Aan echt bochtenwerk heb je hier niets, als je op de rechte stukken toch weer voorbij wordt gevlogen.

En het kansloze geblaat van “racen doe je maar op het circuit” is ook een echte dooddoener. Daarvoor heeft een mens met modaal inkomen geen geld en/of tijd.
@melkkoe:
Ga eerst het rosepasje halen knul….
Hard rechtuit rijden kan elke kneus, ik geniet liever van dijkjes en passen. en kan mij het bommen of jij er eerder bent…. Mijnlol zal het niet vergallen…, dat zal je over een jaar of 30 vast weleens gaan begrijpen.
@jrk68: het rose papiertje heb ik misschien al langer dan jij.
Maar net als smaak is rijbeleving ook persoonlijk. Ik wordt liever veilig rechtuit verplaatst op wolken van koppel en ik de stoel gedrukt, dan dat ik met een hoogtoerige machine probeer de bocht niet uit te vliegen op een gevaarlijke pas of dijk.
Maar dat zal schumacher jkr68 over een jaar of 30 wel gaan begrijpen.
@melkkoe:
Tuurlijk, toen ik mijn rosepapiertje haalde was jij nog vloeibaar….
@melkkoe: in alle eerlijkheid, de vergelijking die je maakt wat betreft de GT86 en de gezinsauto met een 200 pk diesel is eigenlijk gewoon krom door het gewicht. Hier een mooie vergelijking:

Opel Omega 3.2 V6 – Subaru Impreza GT Turbo
Vermogen: 218 pk @ 6000 tpm 218 pk @ 5600 tpm
Koppel: 290 Nm @ 3400 tpm 290 Nm @ 4000 tpm
0-100: 9,5 seconden 6,3 seconden

Niet beginnen over RWD vs AWD of andere motoren want de Omega heeft grip zat kan ik uit eigen ervaring vertellen. Ook is de vermogensopbouw prima te vergelijken. Die 3,2 seconden (wel fabrieksopgaven, beide zijn eigenlijk sneller) komen puur voort uit het extra gewicht dat de Omega meesleept. Dat is ten opzichte van de Subaru maar liefst 380 kg. Namelijk 1610 tegen 1230 kg. Hetzelfde bij de GT86 en de gemiddelde snelle diesel, daar is het verschil ook zomaar 300+ kg. De gemiddelde familie diesel gaat ondanks het hogere koppel de GT86 écht niet bijhouden.
@ej20g: Ik heb even het een en ander opgezocht maar 7,6 sec. aan de 100 en een top van 226 vind ik toch niet echt geweldig. Een megane RS is slechts 1000 euro duurder en zit in 6.0 sec. aan de 100 met een top van 255.
En hoogst waarschijnlijk nog een stuk sneller op het circuit ook (en dat is toch wat telt volgens onze duitse vriend jrk68).

Maar ik moet toegeven dat je met een lease-diesel weinig kans maakt.
@melkkoe: dat was mijn hele punt, dat een 200 pk gezinsdiesel weinig kans maakt. Dat auto’s als de Mégane RS sneller zijn is logisch, die hebben een klap meer vermogen. En ondanks dat het verschil in prijs klein is, kan het verschil in auto bijna niet groter. Maar het punt van de GT86/BRZ is ook niet om in een rechte lijn snel te zijn maar gewoon om als basisuitvoering al snel de bocht om te kunnen. Misschien dat de Mégane sneller is, maar als er straks ook een gepeperde versie van de GT86/BRZ komt is de Mégane (waarschijnlijk) langzamer. De RS is immers verre van de basisuitvoering Mégane.
@ej20g: ik ben benieuwd, de megane RS trophy laat op de ring zelfs auto’s als de RS4 en M6 achter zich. Ik moet nog zien dat de GT86/BRZ dit gaat lukken.
@melkkoe: ik heb het dan ook niet over de standaard GT86/BRZ maar (indien BRZ) de eventuele STI variant. Als die net zo goed wordt als de Impreza’s kunnen auto’s als de RS4/M3/C63 wel inpakken want die wordt het snot voor de ogen gereden. In bochten, that is.
@jrk68: mn vader rijdt ern Laguna GT met 225pk, lease ;)
@dutchiehd:
Dat jouw vader er een rijdt maakt het nog niet de standaard….
Meest geleasde auto van 2012 is de Megane dci met schraapdiesel.
@jrk68: maar ik wil dus zeggen dat er ook leasebakken zijn die wel meer dan 200 pk hebben :)
@melkkoe: Nee, je zou ‘ns open staan voor de droge feiten:

-Toyota heeft met deze GT86 een cracker van een goedkope sportwagen die er ook nog ‘ns goed uit ziet.
-Toyota bouwt de meest betrouwbare auto’s.
-Toyota bouwt ALTIJD spectaculaire circuitauto’s
-Ook deze Toyota is gewoon een spectaculair apparaat met z’n agressieve uiterlijk en 400pk op 1100kg.

Je zou er goed aan doen om eens objectief naar auto’s te kijken i.p.v. stoer ‘Ohw, ’t is een XXXXX dus mot ik ‘m nie’ te briezen tegen alles wat niet Opel is…
@melkkoe: maakt het nog geen petjesbak zoals jij suggereert. Smaak in auto’s is verder natuurlijk persoonlijk.
@melkkoe: Ligt eraan waar hij gereden wordt. Juist een circuit – racer is niet ‘petje’. Heren, en deze auto racen op het circuit.. waar het racen hoort. Bovenstaande versie zul je niet of weinig op straat, of in de handen van ‘petjes’ vinden.
@melkkoe: Goh uiteindelijk niet vergeten dat het een circuit kar is dit. Daarvoor vind ik hem best wel geslaagd. De straatversie is me zelf ook wat te ‘john’. Zal wel eentje zijn die ook hoog gaat scoren in de driftscene / Formula D.

Hoewel ik em zelf nooit zou kopen zou ik best wel eens een ritje ermee willen doen, just to see what the fuss is about. Goede auto zonder twijfel, maar de Aziatische interieuren blijven de kwaliteit hebben van men trapper go-cart waar ik mee rondreed toen ik 8 was. Echt zonde want je kan er niet om heen dat de Aziaten echt wel goede auto’s maken en aan waanzinnige prijs/kwali.
@voytekbe:
Ga er dan toch echt eens inzitten. Is helemaal niet slecht, kan wel de maat houden van BMW. En niet alle Aziaten over dezelfde kam scheren, een Lexus heeft qua interieur een Audi niets te benijden…
@StijnB: Heb in de Toyota versie is gaan zitten op het autosalon. Doet me toch echt wel goedkoop aan hoor. Desondanks, tegen een testritje zeg ik geen nee.
@voytekbe:
Daar is de prijs ook naar. Ik kan je zeggen dat hij qua rijden zeker niet voor een Z4 onderdoet.
En als ik lekker een potje aan het sturen ben zijn mijn ogen over het algemeen op iets anders gericht dan het plastic interieur.
@jrk68: Goh ben daar wel van overtuigd, zal vast zelfs beter bochtjes gaan vreten dan een Z4, twijfel ik niet echt aan.

Mja daar heb je weer men hele punt van, is geen auto die je als 2de wagen koopt voor de fun. Dan zou je gewoon dom zijn om geen Elise te kopen als het toch puur over het sturen gaat en je hem niet als daily gebruikt.

Die 86 is toch echt een compromis tussen een daily en een racertje lijkt me dus ik verwacht dan ook wel, voor mezelf, een top interieur en daar voldoet deze niet echt aan. (SUBJECTIEF natuurlijk)
@voytekbe:
Ik denk meer aan beide. De GT86 als daily en de Elise voor de hardcore fun.
@jrk68: Is echt wel pure smaak want ik zeg het, ben er van overtuigd dat dat ding geweldig gaat rijden maar het interieur is voor mij nog steeds een grote afknapper.

Was ook eens in de MX-5 gaan zitten wegens interesse om te vergelijken en daar was het interieur ook echt een ramp, terwijl dat ook een hele leuke auto is om mee rond te tuffen en ik vind hem qua exterieur ook geslaagd.

Ik ben te verwend (verwaand?) met de Duitse afwerking vrees ik. Goede vriend rijdt al een jaar of 5 met een, toen nieuwgekochte, Lexus RX350. Ik weet niet, ik heb niet echt iets met de vormgeving ervan maar dat is alweer subjectief, maar de werking van de instrumenten viel me toch wat tegen als niet-efficiënt. Zo hele kleine dingetjes zoals de zetelverwarming knop die je uit het dashboard moet klikken, springt er zo’n staafje uit en daar moet je dan aan gaan draaien, plaatsing van de automatische versnellingspook in het dash/middenconsole, …
@voytekbe:
Je zal mij niet horen roepen dat je verwaand bent. Het is een kwestie van prioriteiten. Ook ik vind het interieur van BMW’s mooier dan van de Japanners. Bij mij staat dat gewoon wat lager op het prioriteiten lijstje.
Kijk bv naar het interieur van mijn roadsters.
Bij de Smart is het plastic van een belachelijke kwaliteit, zeker voor een auto die nieuw 30k was.
De Elise is dan wel helemaal uit nobele materialen opgetrokken, aluminium en leer. Jammer dat er geen sprake is van enige aankleding….
@voytekbe: als een auto echt lekker stuurt is het interieur ook helemaal niet (zo) belangrijk. Dat is ook de reden dat de MX5 al meer dan 20 jaar fantastisch verkoopt en ook de snellere Impreza’s, Lancers en Honda’s immens populair zijn. Nou is dat in Nederland wat minder, maar doe moet je eens kijken naar Japan, Amerika en Engeland. Vaak niet aan te slepen.
@ej20g: Ben je in de 90s blijven hangen ofzo ? Immens populair waren ze omdat ze toendertijd courant waren; snel & goedkoop in een nieuw segment; tegenwoordig is dat allang niet meer. Alleen als Petjes geen 4e hands 6 cilinder BMW kunnen scoren, dan kijken nog naar die auto’s. En vergeet niet dat het dan meestal geen daily drivers zijn.

Ook deel ik je mening over het rijgedrag niet helemaal, als je er elke dag uur mee in de file staat, wordt interieur voor de meeste mensen in een keer stukken belangrijker !
@dawwg: ga eens naar Japan, Engeland of desnoods Amerika. Daar zijn (in ieder geval in Japan en in Engeland redelijk) dat soort auto’s nog steeds niet aan te slepen. Minder dan vroeger, akkoord, maar dat neemt écht niet weg dat ze nog steeds immens populair zijn. Alleen in Europa zijn het een stel dode koeien…
@ej20g: De interessante modellen zijn hier ook gewoon schaars geweest; vrijwel alleen grijze import, daardoor relatief duur en ook duur in onderhoud (kleine beurt elke 7000KM voor een 300pk WRX !), mede doordat er geen volume is.
@dawwg: dat klopt, ze zijn erg duur. Maar over de onderhoudsinterval, dat heeft meer te maken met liefhebberij als met de nood. Geloof het of niet, de technici bij Subaru zijn grote liefhebbers van de wagens die ze maken en daarom worden zulke korte onderhoudsintervallen gehanteerd. Maar ik weet uit ervaring dat een interval van 20.000 km ook prima kan. Alleen dan is het vaak iemand die wat minder begaan is met zijn Subaru dan de extreme liefhebbers. Eerlijk is eerlijk, de meeste mensen die ik ken met een Subaru vervangen elke 10.000 km hun olie en oliefilter. Sommige zelfs om de 5.000 km. Beide natuurlijk overbodig, maar dat is pure liefhebberij. Zo min mogelijk risico lopen omdat ze meer dan eens extra vermogen draaien (tot 3 keer het standaard vermogen zelfs). Ben het er wel absoluut mee eens dat een interval van 7.000 km opgegeven vanaf de fabriek erg kort is! Maar zoals gezegd heeft dat in mijn ogen een duidelijke reden.:)
@voytekbe: (SUBJECTIEF natuurlijk)…

Joh !

Een Elise is niet echt in dezelfde prijsklasse als de GT86,wel? Daarbij, een middenmotor Lotus met een motor-in-de-neus instap japanner vergelijken…appels met peren iemand ?

Voor wat betreft de kwaliteit van het interieur, daar is niks mis mee. Het functioneert allemaal prima, en wat nog belangrijker is, het functioneert ALTIJD. Dat is in mijn ogen toch een klap belangrijker dan dat je schoonvader er van onder de indruk is…
@lemans96:
Dat ging tussen Voytek en mij, hij rijdt Z4 en ik Elise, dus daar komt de Elise vandaan in zijn verhaal.
Niks vergelijking tov de GT 86. Hoewel een beetje GT86 niet gek veel goedkoper is dan een cup Elise.
@jrk68: Weet niet meer of het de GT86 was of de BRZ maar ik zag toch wel een prijskaartje van 33000 euro onder de ruitenwisser en dat was met saloncondities. Vind ik persoonlijk zelfs aan de hoge kant hoewel het vast een geweldige rijervaring geeft. 25K lijkt me een betere basisprijs voor deze wagen maar goed, ik rij ook in een overpriced karretje. Voor enkel de prijs van de opties koop ik bijna een GT86 en ik zeg dat heus niet met trots of om te pronken. Opties bij de Duitsers zijn gewoon belachelijk duur en standaard zijn de wagens enorm kaal. Navigatie alleen is al 2.5k en dan heb je nog geen premium speakers (+1200 euro), geen bluetooth (I kid you not, zit NIET bij de idrive +700), …

In die dingen kunnen ze wel wat leren van de Aziaten want bij mijn weten zijn die standaard best goed uitgerust. In een ander segment nu wel maar je valt soms steil achterover. Peugeot 508 vrijwel full option zit rond de 25k ofzo ? Bij een 3-reeks zit je dan in de 40k en zelfs 50k range te shoppen. Stond een 328i op het salon, prachtig trims in alcantara enz via BMW individual… 68K. Voor een 3-reeks!
@voytekbe:
Hier begint dat feest bij 40k en met sper bij 43k.
@voytekbe:

Whahaha wat een onzin…25k voor een full ops 508…prijzen beginnen pas tegen de 28k.
@redbeams: Zal de prijs dan door elkaar slaan met de prijs van die 2-zitter peugeot, is al ff geleden. Desondanks, de prijs is toch een gigantisch verschil met bv een 3-reeks, dat was het voornaamste punt van men stelling. Ik ken echt niet alle prijzen van alle modellen vanbuiten, jij wel?
@voytekbe:

Je hoeft niet alle prijzen te kennen om te weten dat een auto uit ’t D-segment met full ops geen 25k kost ;)
@jrk68: Hahaa, oew sorry hoor dat ik het lef heb tussen jullie tête à tête te komen, zo hier op een openbaar blog… XD
Verders blijft het vergelijken van een nieuwe GT86 met een nieuwe Elise natuurlijk appels en peren, dat weet iedereen met een beetje verstand van auto’s. ;-)
@lemans96:
No worries, je weet nu waar de lotus in zijn verhaal vandaan komt….
@lemans96: Wat een onzin man. Straks ga ik nog geloven dat de 96 voor je geboortejaar staat.
@lemans96: Wat zou je schoonvader te maken hebben met het beïnvloeden van je auto keuze? Over dat functioneren, dat is ook extreem gesteld. Een Dacia functioneert ook maar daar wil je toch ook niet mee rijden?

Het gaat over vormgeving, gebruikte materialen en afwerkingskwaliteit. Je mag op je kop gaan staan zoveel je wil, daarin blijven de Japanners gewoon achter op de Europeanen, en vooral op de Duitsers. Snap niet goed waarom je er zo een heikelpunt van maakt want je ziet me effectief nergens zeggen dat ik de GT86 een slechte auto vind, integendeel. Het interieur is gewoon nog niet wat het moet zijn imho. Mag wat beter afgewerkt, andere materialen. Over het design en de vormgeving van het interieur spreek ik dan zelfs niet daar dat puur je eigen smaak moet zijn. Nogmaals, materialen en afwerking zijn het punt.
@voytekbe: Yep en materialen en afwerking zijn bij deze auto(GT86) nou eenmaal NIET belangrijk en simpelweg een kostenbesparing. Men vond de vormgeving, wegligging en motorisering belangrijker. Toyota dacht: Kom laten we eindelijk weer ‘ns een auto bouwen die een grote glimlach op het gezicht van de bestuurder tovert als je er echt mee gaat sturen, tegen een redelijke prijs. Voor dat geld kon er geen topkwaliteit interieur meer in maar zoals gezegd, stond dat ook laag op de prioriteitenlijst.
Dat japanners topkwaliteit interieurs kunnen bouwen, heeft inderdaad Lexus wel laten zien. Met name in de ISF en LFA.

Maar als je die fetisch voor euro-interieuren zo graag wilt botvieren, begin daar dan fijn een dedicated draadje over.
We hebben het hier over een supertoffe circuit Toyota waar de afwerkingskwaliteit van het interieur al helemaal niet belangrijk is…

P.S. Ik kan je op een briefje geven dat de kwaliteit van een Dacia interieur het niet haalt bij dat van een Toyota. ;-)
@lemans96: ” Ik kan je op een briefje geven dat de kwaliteit van een Dacia interieur het niet haalt bij dat van een Toyota. ;-)”

Waar zie je me dat ooit stellen? Geen woorden in men mond leggen. Ik stop met deze discussie. Heeft geen nut aangezien je toch alles verdraait naar je eigen woorden en interpretatie. Doe maar eerst ff een cursus begrijpend lezen, waren hier geen 10 extra posts nodig geweest
@voytekbe:
Ach, hij is een beetje depressief, zit aan de grond, geen werkgever die hem nog wil hebben en dat is allemaal de schuld van de overheid.
@lemans96: Het is een lauwe Toyota die tof gemaakt is een Engelse tunert; niets meer, niets minder.
@melkkoe: Ik wil haar anders wel huren voor een trackday.
@toroloco: ik garandeer u een hoop plezier, ik ken de 86 inmiddels al aardig! Heb er al wat bochtjes mee gemaakt!
Gelukkig is dat niets dat een grote turbo…raar geformuleerd die zin
@B_Mulsane: …niet op kan lossen

de zin klopt gewoon hoor :P
@sirmustang: niet iets zou beter passen.
Prachtig aangepaste GT86! Lekker functioneel en een opvallend kleurtje mag wel op een circuit auto.
In de basis is dit een tweezitter, maar deze gt86 is gewoon uitgerust met 1 stoeltje. Wss is hij rhd drive, dus met een rechterstoel, maar zonder linkerstoel..
@bosje: algemeen bekend bij racers. Verder is RHD gewoon the way to go…
@ej20g: klopt, maar aangezien Smoke beweerd dat er een passagiersstoel is voor nieuwsgierige Aagjes moest ik dat even kwijt..
@bosje: ah zo. Zal ik vast overheen gelezen hebben.:)
@ej20g: ‘Verder is RHD gewoon the way to go…’

Ja, op de meeste circuits, in GB, Australië, Japan en nog zo wat landen, maar hier kent ’t toch wel wat praktische probleempjes…
@lemans96: nee hoor, dat is een misvatting. Vaak wordt er gezegd dat inhalen op 2-baanswegen daarmee niet kan of te gevaarlijk is. Op veel 2-baanswegen is het sowieso niet de bedoeling dat je inhaalt. Indien dat wel kan (en mag) moet je op je bijrijder kunnen vertrouwen (dus het liefst een goede vriend) of anders simpelweg even wachten en niet inhalen. Parkeergarages worden vaak ook als probleem bestempeld maar dat zijn ze niet. Meestal kun je er prima bij, ook als je alleen in de auto zit. Lukt dat niet dan hebben de meeste mensen met een rechts gestuurde auto een klein grijpertje in de auto liggen om het kaartje te kunnen pakken. Verder heeft het voordelen zoals bijvoorbeeld fileparkeren. Ook hebben de meeste mensen dan het stuur altijd vast met hun goede hand in plaats van hun “mindere” hand wat soms kan betekenen dat de voertuigbeheersing beter is. Verder is het wel even wennen maar na 2 weken weet je niet beter meer. Nog geen eigen ervaring trouwens, maar ik geloof mensen die (dagelijks) een Skyline rijden gelijk.
@ej20g: wat dacht je van links schakelen. Lijkt me zeer irritant, om snel en goed te schakelen heb je ook nogal wat gevoel nodig.
@melkkoe: dat schijnt voor de meeste mensen dus natuurlijker te zijn! Omdat de meeste mensen rechtshandig zijn, reageren ze daar vaak wat directer en fijner mee als ze daarmee het stuur vasthebben. Het eist wat gewenning maar als je het eenmaal kunt schijnt het fijner te zijn dan LHD.
@bosje: foutje, bedankt :s Zat met mijn hoofd bij LHD inderdaad. Derp.
Doe mij het origineel maar. Heb ik waarschijnlijk meer dan genoeg aan.
Die kreeg de standaart 200pk (of hoeveel was het) niet eens op het asphalt kwijt wat moet hij dan met 400pk doen?
Kunnen ze niet de 2.5 V6 uit de Lexus IS erin lepelen en dan biturbo, dan wordt het pas echt een leuk karretje :D

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).