Toyota Land Cruiser 60, youngtimer in beeld

Auteur: , 59 Reacties

Het begin van de Land Cruiser as we know it. Wij krijgen hem begin jaren '80 als 'Customwagen'. Een SUV in zijn puurste vorm, maar in de verste verte niet zo 'luxe en sportief' als we nu gewend zijn.

Nu, bijna 30 jaar later, is er geen grammetje materiaal op de Toyota Landcruiser Customwagon aan te wijzen dat niet functioneel is. Je hebt een chassis, starre assen, wielen, een stuur body, ramen en een oersterke diesel: that’s it. Ruitenwissers om het water van de ramen te krijgen, wielen die je (mits voorzien van adequaat rubber) door de diepste modder trekken en een diesel waar je altijd op kan rekenen. Niet met de stopwatch erbij, snelheden zijn bescheiden, maar hij doet het ook in de meest barre omstandigheden.

Dat is misschien wel de definitie van een Landcruiser. Niet zeuren, maar werken en de klus geklaard krijgen. Geen vonkende schakelaars in het dashboard zoals de Engelse evenknie. Niet de power en flair van een G-klasse, maar wel de meest betrouwbare machine uit het rijtje.

Tegenwoordig vind je in busjes een beter uitrustingsniveau dan in een Landcruiser Customwagon. In 1984 was de aankleding vergelijkbaar met andere ‘terreinwagens’ met een paar extra’s. Geen keiharde bladveren onder de auto maar parabolen; een iets soepeler type bladveer. Een zescilinder (lijn) diesel, 4 liter groot. Zonder turbo produceerde die toen een heel behoorlijke 101 pk bij 3500 toeren per minuut en 232 Nm bij 1800 tpm.

De Toyota heeft ruimte voor 5 personen en een gigantische kofferbak. De Customwagon is ongelooflijk zwaar (2000+ kg) maar kruissnelheden van 130 km/u zijn geen probleem. Grote wielen rollen comfortabel. Alleen het onderstel is niet op snelheid afgesteld. Grote oude 4×4’s hellen, deinen en zwalken. Daar is heel goed aan te wennen, je moet er echter wel op bedacht zijn.

Basic, doeltreffend

Vooral vergeleken met moderne “4×4’s” is de Customwagon ongekend praktisch. Natuurlijk kan je er een 3500 kg zware trailer, camper of ander hobbymateriaal achter hangen. Vrachtwagens verzetten is ook geen probleem. Daarbij zit er tevens een heuse Power Take Off op de tussenbak (centerdifferentieel en schakelen tussen high- en low gearring). Daarmee kan je de motor dus voor veel meer dan alleen rijden gebruiken. Van mechanische lier tot waterkanon. Hang het achter je Customwagon en rij rond als een baas.

Qua luxe en comfort ligt de Customwagon op het niveau van de eerste Range Rovers. Medio jaren ’80 hebben de Britten een grote sprong gemaakt met luxe. Het ‘agragische’ aan de Toyota maakt hem echter ook heel erg sterk. Een auto die stoplichtsprintjes ontgroeid is, prima kunnen wennen aan het rijden tussen vrachtwagens en houden van buiten. Uiteindelijk is dit een machine om wat onderdelen voor in te slaan en grootse reizen mee te maken. De halve wereld rond en verder.

Genoeg ruimte achterin!

Er is een redelijk aanbod Landcruiser Customwagons te vinden in binnen- en buitenland. Kijk naar de staat van de auto, of de vierwielaandrijving goed werkt en of er geen vreemde gaten in carrosserie en chassis geroest zijn. Het is een redelijk ‘bullet proof’ auto, mits goed bijgehouden. Als je er een wereldreis mee plant, kijk dan of een liefhebber misschien al een ‘halverwege’ of restauratie bouwproject aanbiedt. Het kan kostbare tijd schelen wil je na het bouwen daadwerkelijk op reis.

Een auto om te reizen of terrein te rijden. Af en toe een trailer sjouwen kan, maar een Landcruiser wil vooral avontuur. Voorlopig is hij nog even wegenbelastingvrij, zorg anders voor stalling om hem eenvoudig te schorsen buiten de ‘avonturiersmaanden’. Betaal niet te veel voor een kaal, standaard exemplaar. Zoek juist dat bijzondere exemplaar waar al de goede wielen, schokdempers of andere accessoires op zitten.



59 reacties

Dit noem ik geen SUV, hier kan je Afrika mee veroveren. Een SUV heeft al moeite met de PC….
Leuk geschreven stuk Alwood, zouden we hier vaker moeten hebben.
Bedankt dat je aan dit brok geschiedenis aadacht schenkt.
@jrk68: Graag gedaan.
idd, geen poespas maar het altijd gewoon doen. 60.000 km door afrika , geen enkel probleem…. 1200 kg laden in Nederland ook niet. TOP
Mijn droomwagen op dit moment, maar wel de Turbo en van voor 1986. Wat een beest.
@Joost1990_2: Turbo…? Oh, de turbodiesel bedoel je!
Het begin van de Land Cruiser as we know it? Dat is toch echt de Land Cruiser 40 hoor, die was hier ook te koop en zag je behoorlijk vaak rijden toen.

Van de term SUV had toen nog niemand gehoord trouwens (dat begon rond de tijd dat Toyota met de RAV4 kwam), het waren gewoon terreinwagens. Ze hadden ook helemaal niet de pretentie om SUV (sportief, modieus) te zijn: degelijkheid en multifunctioneel, daar ging het om.
@potver7: In de jaren ’80 nog mee op reis geweest, met zo’n 40 vierdeurs van Burundi naar Uganda. Coole bak, raakte overal doorheen.
Onverwoestbaar! Icoon met hoofdletter I! Als je hiermee vast kwam te zitten, dan.. Ach laat maar, dat gebeurde toch niet..
oersterk, samen met de oude met de oude mercedessen.
Toppertje weer @Alwood! Alle leden van de Land Cruiser familie zijn gewoon baas. Van de FJ40 (http://www.autojunk.nl/2013/02/toyota-land-cruiser-fj40) tot de Lexus LX en van de Land Cruiser 200 V8 tot de Prado. Een van mijn droomwagens, de Land Cruiser!
@toyotafortuner: bij de prado’s heb ik het gevoel dat het neppe land cruisers zijn. bij mijn stage was er zelfs ééntje met een 4 cilinder. bestemming: ergens in afrika.
Een van de weinige uit Azië afkomstige auto’s die wel de moeite waard is!
Het eerste goede blog van deze zaterdag. Bedankt Alwood!
Geweldige dingen vind ik ‘t, die oude Landcruisers. Hier in de buurt staat een FJ40, maisgeel. Hebben!
Mijn “droom” auto, nu nog eentje vinden die niet door de roestduivel is opgevreten.
@norge:
Toevallig kwam ik vanmorgen in Wassenaar nog een puntgave witte tegen. Ze zijn er dus nog wel.
@jrk68: Ze zijn er wel, maar ik wou alleen zijn enige zwakke punt aangeven.
@norge:
Klopt, maar welke 30 jaar oude auto rot niet onder je kont vandaan. Zeker auto’s waarmee nog ouderwets gebaggerd werd niet.
@jrk68: Een maat van me heeft een 2 jaar oude V8 die ook roest , hij heeft hem nu laten zandstralen en er een Noorse tectiel behandeling op laten spuiten.Begrijp me niet verkeerd , ik vind dit de perfecte auto, maar die roest…..
Heb een top HJ61 staan. Zelfs originele airco. U kunt bieden ;-)
vraag @Alwood:

heb ik iets gemist, of hebben jullie liever niet meer dat er plaatjes gepost worden in de reacties?

In een ander topic vroeg iemand hoe dit ook alweer moest, mijn reactie met uitleg is weggehaald.
@escort77: Denk dat je dit aan @autoblogger moet vragen , en nog bedankt he.
@escort77: Dat wil ik inderdaad ook graag weten. Ik bedoel, als men het liever niet heeft, zeg het dan.
@escort77: ik begrijp goed dat je als Autoblog geen 9gag oid rommel op je site wil.
@escort77: klopt, dat hebben we onlangs uitgezet. Sommige artikelpagina’s werden erg traag omdat iedereen plaatjes ging embedden. Je kan nu nog wel de links posten, maar geen plaatjes meer.
Mijn droomauto. Maar dan uit Amerika, dikke 6 cylinder benzinemotor en van die kekke ventilatieroostertjes op het voorscherm. Knalblauw met wit dak.
Waarom is dit hier de droomwagen van iedereen? Dit logge apparaat is totaal ongeschikt voor het snellere bochtenwerk terwijl dat juist het leukste is aan rijden.
@alcantara: Hahahaa, daar heb je absoluut gelijk in. Als je voor je werk niet zo’n ding nodig hebt of aan off road evenementen deel neemt, is zo’n ding hier totaal overbodig.
Het zijn wel gave gevaartes. Bombproof. Daar kan Landrover nog wat van leren…
@alcantara: als ik zo ééntje had dan bleef de mountainbike thuis in het vervolg
@alcantara: Oh, off-roaden is een totaal andere tak van sport. Er zijn hele vakanties voor ingericht. Ik had niet het lef om in New Zealand te offroaden maar heb wel een paar stukken mogen beleven. Dan kom je er achter wat zo’n offroader allemaal kan en wat het verschil is met een SUV…
@alcantara: @alcantara: Als je niet begrijpt wat andere mensen leuk vinden van een ander type oldtimer en alleen maar gummen het leukste vind! Tja dan heeft het ook geen zin om het uit te leggen dat er Toy rijders zijn die een J4, J5 of een J6 wel cool vinden. Ik zeg maar zo, ieder zijn eigen ding.
http://www.mijnalbum.nl/index.php?m=fto&a=73&id=326388902&key=CIXBXSPI
Mocht er iemand zijn droom auto zoeken. Heb er nog 1 te koop staan. mocht jullie interesse hebben dan verneem ik dat graag.

ontopic. SUPER bericht dit. het is echt leuk om te lezen! prachtige youngtimer en zeker onverwoestbaar.
ik vind deze artikelen echt briljant. ik ben er echt helemaal gek op!! meer van dit en minder van die zooi over mensen met teveel geld.

en over de landcruiser misschien zijn het wel de beste auto’s op deze aardbol?
@paulusrx7: Ik denk dat die eer nog steeds naar de Hilux toe moet gaan…
Stomme vraag misschien, maar als hij al (bijna) 30 jaar oud is, moeten we dan niet spreken over een oldtimer ipv een youngtimer?
En toch, ondanks dat de meeste mensen deze auto niet de mooiste auto ter wereld zullen vinden, ben ik totaal verliefd op dit model. Dit model heeft een bepaalde charme die de Range Rovers missen. Die hebben zo hun eigen charme, maar die haalt het voor mij niet bij deze Land Cruiser. Sommige auto’s wordt je verliefd op zonder dat daar een duidelijke reden voor is. Deze Land Cruiser is daar een groot voorbeeld van. Dat zie je in veel van de bovenstaande reacties gelukkig ook terug.
@ej20g: de oer Range Rover heeft toch wel een beetje dezelfde uitstraling moet ik zeggen
@undifined1: dat klopt. Maar de Rang Rover mist “het”.
30 jaar geleden waren alle “SUV,s” lompe werkpaarden ..

en nu zijn het allemaal belachelijk dure luxepaarden ..
zo ook de Landcruiser ..

tis (ondanks alle krokodillentranen) GEEN trendsetter ..
maar gewoon een trendvolger ..
@lincoln: 30 jaar geleden had je helemaal geen SUV’s. Toen had je terreinwagens.
@potver7: hear, hear!
@lincoln:
De spijker op zijn kop.
De Land Cruiser was en is niets meer of minder dan een Japanse copy-cat.
Men neme een oer Land Rover enhale daar alle mechanische zwakheden uit.
Zoals de eerste na oorloigse Japanse auto’s allemaal clonen waren van de toennog succesvolle Britse auto industrie.

Dat de Land Criser een succes is geworden rust voornamelijk op twee peilers :
– Hij was duidelijk beter en betrouwbaarder in het veld dan een Land Rover
– Hij was een heel, heel pak goedkoper dan de Land Rover.

Juist de Diesel versies hebben de Toyo op de kaart gezet, Land Rover had daar de eerste 10 -12 jaar geen antwoord op, of men moet die slappe Lewyland Diesel serieus nemen, dat doe ik dus niet.

Voor een ieder die zich mocht vervelen en geinteresseerd is in een stukje geschiedenis met wat geschieds vervalsing kan de documentaire “Who killed the British Car industry ” of de Docu “How Japan took over the world ” van Jeremy Clarkson’s car years een nuttig stuk informatie bieden.

Nogmaals om @Lincoln zijn woorden te staven : Dit waren trend volgers, trend setting was een strikte Europese aangelegenheid.


http://www.youtube.com/watch?v=LTSXDcuQdBc
@desjonnies: En de diesel erin gooien was geen trend aangever? Kom nou, de Aziaten lieten gewoon even zien hoe het moest .
@norge: Mee eens. En zo zal het altijd blijven… wacht maar tot de Chinezen komen.
Leuk artikel.

Volgens mij zijn dit de beste auto’s ooit gemaakt, mocht Ik mij in een post-apocalyptische omgeving begeven, was dit keus nr1.
@eduardovich: als deze dan nog start na een emp
Ja toch een legende. Al is ie daar het meeste wel van verloren. Zelfs qua terreincapaciteiten inmiddels ingehaald door concurrenten. Misschien wel teveel een luxepaard geworden. Iets wat de Patrol (toch ook geen mietje in terrein) niet heeft gedaan en misschien daardoor wel de betere is geworden. Die huidige serie is echt monsterlijk groot. Goede vriend van me heeft in Januari 4,5 week door Afrika gereden met de versie die te zien is op de topic foto. Een 6 pitter benzine. Hij zei ook dat ie echt overal doorheen kwam, zeker met advies van de gidsen die natuurlijk wel weten hoe of wat. Maar hij zei er ook bij dat je er beter een magneet aan kan hangen voor alle onderdelen die eraf pleuren. Hij blijft rijden maar de stukken bodywork vallen er gewoon af.
Ik heb niets met dit ding. Omdat Alwood (op een leuke manier! blijf dit soort artikels vooral maken!) toevallig schrijft dat die wagens geweldig zijn moet je er niet stante pede verliefd op worden.

Als ik een offroad werkpaard zoek vind ik me wel een pajero of een 2ehands G ofzo.
De G-klasse da’s volgens mij de ultieme offroader.
@Hupke: Als je een oude neemt wel. Of een Puch of Steyer variant. DIe zijn superbasic maar wel erg goed in terrein. Al zijn het niet de meest krachtige 4×4’s ever.
@Hupke:

een 99er Nissan Terrano 2,7 tdi ..
spuuglelijk maar beter gaat het niet snel worden ..
Het grote verschil tussen een echte Land Rover en een echte Land Cruiser is dat de
LaRo gemaakt is om hem onderweg ‘sur place’ te kunnen repareren.
Zo schroef je bij vroege edities de voorspatborden zo los en liggen de vloerplaten er zo uit. (om bij de bakken te kunnen komen)

En de Land Cruiser ging eenvoudigweg veel minder makkelijk kapot.
Mijn droom is ook om ooit een 80 serie te kopen, of een 100, en daarmee door afrika te baggeren. Alleen of met een vriend / vriendin, maakt mij niet uit. Maar het lijkt me echt te mooi. Jammer dat mijn vader de 90 serie heb weg gedaan, was ook echt een absoluut beest!!
Paraboolveren!?
Wat een BS. Haha
Gelukkig niet zeg.
Goeie wagens gaan eeuwen mee. Heb d’r nog in gezeten als passagier in Afrika. Fijne stevige wagen die je echt vertrouwen geeft ook al is het tientallen jaren geleden dat ‘ie de fabriek uitrolde!

BJ40 ook ervaring mee maar wat een hel om daar achterin te zitten. Je stoot je steeds die bankjes zijn zelfs voor kinderen te klein. Ergonomie was ook niks. Iedereen denkt leuk zo’n stoere bak maar als dagelijks vervoer wordt je er niet vrolijk van.

Toyota Hilux heb ik ook vele uren in gezeten en dat was wel een hele fijne wagen:) Heerlijk basic en kwam zeker door slecht terrein:)

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).