Toyota TS030 Hybrid mist racedebuut Spa

Auteur: , 28 Reacties

Dikke tegenslag voor Toyota Racing. De TS030, hun LMP1-wapen in de strijd tegen Audi's hegemonie op Le Mans zal wegens een testcrash niet debuteren tijdens de zes uur van Spa Francorchamps. In plaats daarvan krijgt de auto zijn vuurdoop pas tijdens de 24 uur van Le Mans.

En dat is toch wel dikke jammer. Ervaring in een racesituatie is onmisbaar bij het betrouwbaar maken van een racer. Helaas zit dit er niet in, want de TS030 crashte op 4 april op Paul Ricard tijdens een testsessie zo hard dat de monocoque beschadigd raakte. Aangezien hier maar één van is, en Toyota dit euvel niet op tijd in orde krijgt, moet het verstek laten gaan op Spa.

Jammer voor de fans, jammer voor Toyota, en ongetwijfeld jammer voor Audi, dat het liefst ook een beetje competitie heeft in de hoogste klasse lijkt me. Wordt het nog wat met Toyota op Le Mans dit jaar, of zal het ze net zo vergaan als Aston Martin, dat met beide AMR-One’s al heel vroeg uitviel vorig jaar?

Als pleister op de wonde nog een kleine gallery met platen van het testwerk op Paul Ricard, toen de auto nog heel was.

Embed code:


Embed code:



28 reacties

Waarom je de nieuwe Astra nu wilt configureren bekijk het hier!.
ben benieuwd, ik heb zo nog mn twijfels of hij meekomt met de audi’s..
@easygoingmartin: in ieder geval niet naar spa francorshamps!
Elektronische troep geeft aleen maar storing.In vredesnaam stop a.u.b. met die hybridezooi en ga op zoek naar een vervangbare brandstof voor benzine en diesel.
@brekkenbats: onzin, mechanische troep zorgt alleen maar voor extra slijtdelen, gewicht, wrijvingsverliezen ect.

Ik ben net als jou ook een tegenstander van hybride-troep (zeker van Toyota) maar zonder electronica win je geen race meer.
@desoper: 2 zielen… 1 gedachte
@desoper: hybride troep van toyota ha ha ha ha grappenmaker.
@pikes83: ik moet ze nageven dat de kwaliteit gewoon super is, echter de beloofde prestaties worden bij lange na niet gehaald. Vandaar het woord troep.
Een 20 jaar oude starlet is ook betrouwbaar, maar voor de rest een waardeloos japans hok om in te rijden.
@brekkenbats:
Gelukkig hebben de mechanische onderdelen van auto’s nooit problemen.

Wat je zegt is bewezen onzin, de Prius behoort al jaren tot de meest betrouwbare auto’s. Dat terwijl hij veel meer elektronica heeft.

Ik houd ook meer van brandstofmotoren, maar de tijd staat nu eenmaal niet stil.

Overigens is diesel in de racerij ook weinig spectaculair. Bij deze Toyota heb je tenminste nog ouderwets benzinegeluid.
@brekkenbats: Als die elektronische troep deftig getest is dan kan het wonderen verrichten!
Daarbij, vermogenselektronica is in het algemeen toch stukken robuuster dan gewone elektronica.
In de F1 kan het behoorlijkbetrouwbaar, waarom zou het in LeMans dan niet kunnen?

Vervangbare brandstof? Vervangbare aandrijving bedoel je. Waterstof, bio-rommel,… Het is allemaal niet veel beter dan een goede benzine verbranding.
Groen opgewekte elektriciteit is de toekomst, mits de batterijen sterk verbeteren.
Maar 1 chassis? Hoeveel heeft Audi er? 50?
@norge: Audi heeft echt niet veel meer dan 5-6 chassis (monocoques) van de R18 gebouwd, dingen zijn nogal kostbaar en tijdrovend om te bouwen. Van Toyota’s vorige LMP, de TS020 zijn er slechts 7 gebouwd in 2 jaar tijd waarvan er 1 een roadlegal variant is.
Heeft dat rare geval van Nissan eigenlijk al ergens echt geraced?
@Mairsil: Dat is niet meer als een testwagen dat een paar show rondjes tijdens de race gaat meedoen…
@deedrieen: Wie weet houdt de Deltawing het wel 24 uur vol, en rijdt hij zondagmiddag ergens vooraan….
@voss:
Dan is dat onwaarschijnlijk maar fijn voor de wagen, maar hij wordt niet opgenomen in de klassementen.
@StijnB: Gelukkig niet, als hun op het podium verschijnen ga ik mijn geld terug vragen ;-)
Jammer! Ik had graag geweten hoe deze Toyota zich tegenover de concurrentie zou weten te presteren.
Hybrid racing FTW!
@vale46: Want Audi heeft geen hyrbide ding rondrijden?
@The360box: Audi heeft toch geen hybride racers?
@vale46: Kijk eens >>>>
@The360box: Die was ik vergeten :D
Nuja, toch blijf ik voor Toyota, zij hebben tenminste al kaas gegeten van deftige hybrides.
Die gasten gaan echt vol voor de overwinning :) Hebben niet eens een reserve auto….

Et zal ze denk een worst wezen als ze maar met hun hybrides mee doen in de autosport.
Totaal geen ambitie om te winnnen ??
hij ziet er iig goed uit.
hopelijk werkt t dadelijk op le mans fatsoenlijk
Ach, ik geloof niet dat deze het gaat redden in z’n debuut jaar. Misschien als we weer eens een jaar of drie verder zijn maakt hij kans. Ondanks dat Toyota succesen in de US geboekt heeft met racen waren ze, ondanks een mega-budget, in de F1 volledig kansloos. Middenmoot was de beste prestatie aldaar. We zullen zien hoe deze het gaat doen. Ik verwacht niet veel, kan het alleen maar ‘meevallen’ ;)
Denk dat ze dit jaar vooral meerijden, maar niet meer dan dat. Het zou al heel wat zijn als ze überhaupt uit konden rijden. Ze moeten alleen hetzelfde doen als Mazda, het concept vertrouwen geven, de fouten eruit halen en elk jaar iets verbeteren. En niet zoals de vorige keer elk jaar compleet opnieuw beginnen.
Ik ben benieuwd of ze met Audi meekunnen op Le Mans.
Wedden dat dat dit ding Audi er gewoon frontaal uit rijdt?
@The360box: Ja, dan kan ik ook: gewoon de tegenstander uitschakelen…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).