Toyota zet de aanval in op Captur

Auteur: , 14 Reacties

Want geen modellenlijn is compleet zonder SUV, toch?


De geruchtenmolen is opgestart en daaruit komt het verhaal dat Toyota met een nieuwe SUV komt. En wel te verstaan: een Yaris SUV op het TNGA-B platform. De Toyota Yaris wordt werd vaak gekozen vanwege zijn hoge zitpositie. Nu Toyota een nieuwe doelgroep wil aanspreken hebben zij de zitpositie van de Yaris 2020 omlaag gebracht.

Een sportief karretje is de nieuwe Toyota Yaris zeker. Een gewaagd uiterlijk dat in lijn loopt met de nieuwe Corolla en een interieur wat sterk verfijnd is. Alle lof voor de nieuwe B-segmenter. Een kritiekpuntje wat er tot nu toe te noemen was is de lagere heuppositie. Veel Yaris-rijders hebben hun auto uitgekozen vanwege het comfort en zouden hierdoor kunnen afhaken.

De Yaris 2020 wordt in de zomer verwacht en laat het nu ‘toevallig’ zo zijn dat de Yaris SUV -als de geruchten kloppen- in de tweede helft van dit jaar zal worden aangekondigd. Zo kan de B-SUV zowel de klanten die afhaken vanwege de lagere zitpositie bij de Yaris, als de klanten die afhaken vanwege de prijs van de grotere C-HR aanspreken. Perfecte timing!

Ondanks dat het nog bij geruchten blijft en het merk nog geen aankondiging heeft gedaan deed de Executive Vice-President van Toyota al wel een opmerkelijke uitspraak. Matt Harrison gaf namelijk al eerder aan dat het platform van de Yaris bruikbaar is om een B-SUV te maken. De B-SUV zal dus naar alle waarschijnlijkheid op hetzelfde TNGA-B platform als de Yaris worden gebouwd. Dit in de fabriek waar ook de Toyota Aygo geproduceerd wordt.

Om te kunnen voldoen aan de hogere zitpositie waar klanten in deze markt naar opzoek zijn zal de Yaris SUV 40 mm langer worden. Wellicht wordt de 1.0L motor overgeslagen vanwege de hogere prijspositie van de SUV. De 1.5 handbak en bij Toyota welbekende CVT-automaat zijn een logischere keuze. Die laatste kan aan de nieuwe hybridemotor met lithium-ion accu gekoppeld worden. De Yaris B-SUV zal moeten concurreren met auto’s als de Ford Puma en de Renault Captur.

Voor nu blijft het bij speculeren al doet het platform en de uitspraak van Harrison twijfelen. Wij houden jullie op de hoogte!

Bron: Autoexpress



14 reacties

Daar moeten ze dan ook maar meteen een GR versie van maken!
Laat de ABWB leden het maar niet horen! Fietsendrager achterop en ze zijn gelukkig…
Wanneer gaan al die babyboomers nou eens ehhhhm, naar het hiernamaalsch. Kunnen we weer normale auto’s gaan bouwen…
@svenskaaeroplanab: 35-40’ers van nu kunnen er ook wat van. Blijken nóg inspiratielozer dan hun voorgangers en nog makkelijker gek te maken met marketing.
@svenskaaeroplanab: je hebt het over mijn ouders. En wat voor verschil maakt het? Als de babyboomers er niet meer zijn dan is het generatie X die de auto’s kiest en die gaan ook gewoon voor de grote ruime auto’s. Generatie Y (de millenials) willen alleen maar smartphones en apps. Dus wen er maar aan, de SUV is de enige vorm van auto die zal overleven.
@mashell: dit is deprimerend nieuws, iemand een positiever beeld naar de toekomst?
@mashell: wen er ook maar aan dat VR een (noodzakelijke) vlucht zal nemen waardoor fysieke afstanden er niet meer toe doen, en auto’s dus ook minder.


en dat, dames en heren, word dé oplossing voor het fileprobleem.
@deeberton: VR een (gelijkwaardig) alternatief ? Laat me niet lachen, als jij VR sex hebt met je wireless remote en USB-plug, ben en blijf je nog gewoon maagd hoor; en op de top van de Mount Everest staan in VR is ook niet hetzelfde.
@dawwg: fijn, mensen die niet weten hoe je groot moet denken
@mashell: Ben ik niet met je eens. De SUV kent zoveel nadelen. Het enige voordeel is de hoge instap, maar daar valt ook wat anders op te verzinnen. Zie bijvoorbeeld Audi met de A8 die omhoog komt zodra je de deur opent. Zulke techniek kan ook in de toekomst voor andere modellen komen. Waarom zouden we dan nog blijven rijden in SUV’s?
@berlinetta: volgens mij vallen ze voor de “stoere” uitstraling, mee gaan in de mode, beter zicht rondom (?)
Elke trend gaat wel weer een keer over. In de jaren 90 waren kleine sportcoupés populair, van 2000 tot 2010 de MPV’s en van 2010 tot 2020 de SUV’s. (Grove benadering). De komende 10 jaar zal de trend waarschijnlijk bij een electrische crossover/hatchback-achtige liggen met een lange wielbasis en iets opgehoogde koets (om een bodemplaat met daarin een accupakket mogelijk te maken).

Op een gegeven moment zal het tot bijna iedereen wel doordringen hoe hypocriet het is om een hoge auto te kiezen en vervolgens de motor die erin ligt te downsizen.
Bijzonder. Dit is niet de eerste keer dat Toyota met een Yaris ‘crossover’ komt: in Indonesië hadden we al een Yaris crossover, in de vorm van de Yaris Heykers:

https://i.ytimg.com/vi/zSssM3SRUF0/maxresdefault.jpg

Maar na 2 jaar werd t alweer van de markt gehaald.

En nu komen ze dus wéér met een Yaris crossover. Opvallend
De eerste Yaris was wel geinig. Deze heeft dat ook wel weer.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).