Trajectcontrole A2 blijkt RAMP voor verhuurbedrijven

Auteur: , 79 Reacties

Op het snelwegnirvana die de Rijksweg A2 tussen Amsterdam en Utrecht is harkt de overheid nog altijd een absurd bedrag (€200.000 per dag) aan boetes binnen. Trajectcontrole en afwisselende maximumsnelheden, verdeeld over vijf banen, zorgen voor onnodig veel bekeuringen, maar verhuurbedrijven zijn pas echt de Sjaak.

Brancheorganisatie Bovag doet haar beklag tegenover BNR en constateert dat verhuurbedrijven extra personeel nodig hebben om alle boetes te verwerken. Ze worden bijgestaan door Hertz Benelux. De verhuurtoko claimt dagelijks tussen de 150 en 200 bekeuringen binnen te krijgen – op een vloot van vier- á vijfduizend voertuigen – en met de opening van de XXL-A2 is dit inmiddels verdubbeld. En dat kost extra personeel. En dat moeten we niet willen volgens de Bovag. Daarnaast is het wel weer een indicatie dat men van snelheids-policy op de A2 vaak geen ruk snapt.

Van iedereen die ernstig last heeft van een klein stukje A2 waar je soms 100, soms 120 en heel soms 130 mag, schaalden we de verhuurjongens niet hoog in, maar soit, iedereen heeft recht op zijn beklag. En nu leden van de Bovag financieel getroffen worden trekt de brancheorganisatie eindelijk haar waffel open tegen de politiek.

BOVAG-woordvoerder Paul de Waal tegen BNR:

“Het is een mêlee van maximumsnelheden met beperkingen en voorwaarden. Je moet haast een rebus oplossen om te weten welke maximumsnelheid je op welk gedeelte mag rijden en op welk gedeelte van de dag het geldt. (…) We vragen aan de overheid om snel meer duidelijkheid te scheppen over welke maximumsnelheid op welk wegvlak op welk moment geldt. Dat is nu erg onduidelijk en met een paar eenvoudige ingrijpen is daar veel meer duidelijkheid in te scheppen, waardoor het aantal bonnen fors kan dalen.”

Het laatste woord over het 10-baans asfaltlaken tussen 020 en 030 is nog lang niet gesproken. Volgende week in het nieuws: alarmerende CO2-uitstoot door constant optrekkende en afremmende A2-racers.



79 reacties

Het is een grote geldmachine, word opzettelijk verwarring gecreëerd! En wij maar dokken met z’n allen.
@stevenpoal: Dat geld niet alleen voor de A2. Ik wil niet als een oude zak klinken maar veel snelwegen zijn nu zo onduidelijk dat ik het soms niet meer weet. Als ik van Breda naar Scheveningen rijd heb ik ‘snelwegen’ van 130-120-100-90-80 en 70 km/h waarbij veel stukken ook nog eens tijdsafhankelijk zijn. De hele regel overdag 120 ’s nachts 130 slaat nergens op en is een gedrocht van ons poldermodel.
@911GT2: helemaal mee eens! Op het ene moment is het 130, dan weer 100 en dan weer 120. Vraag me altijd af of ik een aantal borden gemist heb..

En toch werkt die 130 niet..iedereen blijft stug 120 rijden.
@hopeloos: natuurlijk blijven mensen 120 rijden! Ze hebben namelijk geen idee hoe hard ze mogen en kiezen dan maar de snelheid die ze al jaren gewend zijn te rijden! Als ik de weg kwijt ben dan doe ik ook 120, en dan maar loeren naar bordjes of flitspalen.
@911GT2: Klopt! Heb onlangs een discussie met een diender gehad, volgens hem reed ik veel te hard. Ik reed 140km/h waar 130km/h toegestaan was, volgens hem was het daar 120km/h. Heeft al met al 10 min. geduurd voordat ik door kon rijden, overigens wel zonder bekeuring.

Ze weten zelf niet hoe het in elkaar steekt hier in NL.
@stevenpoal: Ik heb precies hetzelfde…
Kom best vaak op snelwegen waar dan een bord 120 staat met een klein bordje er onder: 07:00-19:00
Ik denk dat het dan is dat je tussen die tijd je aan die limiet moet houden, en dat het daarna 130 is…. maar als wij al zo twijfelen, hoe moet een toerist zich dan wel niet op de nederlandse snelwegen voelen?
Ook zo’n mooie, 120 bij gesloten spitstrook.
Wil dat zeggen dat je dan automatisch bij een open spitstrook wel 130 mag..? of dan ineens 100, er zijn immers minder banen open?

Ik ben van mening dat de overheid de burgers wat deze verkeersmaatregelen betreft veel te weinig heeft geinformeerd.
Ik kan me van vroeger nog herinneren dat je dood werd gegooit met de lessen hoe je zou moeten ritsen.
Ik was toen nog niet eens op de leeftijd dat ik zou meoten weten hoe te ritsen, maaar, ik wist het wel.
Puur omdat je overal spotjes zag, langs de weg borden en er zelfs op de radio aandacht aan besteed werd.
Dat kun je met de huidige snelheidsregels nou niet bepaald stellen.
@911GT2: gewoon een antieke auto rijden, krijg je nooit een bekeuring wat betreft de snelheid
@toeter11: Heb ik… 2 ;)
@911GT2:
En om het nog makkelijker en logischer te maken mag je 80 Den Haag in en 100 eruit….
Hoezo “we doen het om de uitstoot te drukken”….
@stevenpoal: het was gewoon 100. lekker duidelijk, lekker langzaam en dus was iedereen toen ook aan het huilen. De a2 was met alleen 100 een stuk veiliger. Nu kun je met een verschil van 40 km mensen snachts (met 2 banen ertussen) rechts inhalen. Levens gevaarlijk
@stevenpoal: Zo schep je dus nieuwe banen! Maar inderdaad zijn die verschillende snelheid limieten dodelijk voor de portemonnee.
Je zou bijna medelijden krijgen met die verhuurbedrijven
@desoper: Geld doneren mag natuurlijk altijd.
ik rij er altijd 100… zelfs als er staat dat je 120 mag durf ik bijna niet harder omdat er vast iets is met voor 7 uur, na 7 uur, tijdens spits, als mercurius en mars in retrograde staan of ik weet ik wat voor onzin dat je een boette krijgt als je eigenlijk maar 100 mocht
@darkpluisje: en dan die hele tekst van jou op zo’n piemelig klein bordje… :)
@Megakix: piemelig… funny
@Megakix:
Als hij boete met 1 t schrijft kan hij een groter font gebruiken…, dan kunnen wij senioren het ook lezen….
Ah zielug.. Verhuurbedrijven belazeren touristen massaal met hun eigen risico. Dat is beleid. Het is mij ook overkomen. Op mijn correspondentie naar het hoofdkantoor heb ik nooit antwoord gekregen.
Ik heb geen enkel medelijden voor deze louche, malafide branche.
@deeheeventer: Nou, ben benieuwd wanneer het huilie huilie comité jou onder vuur neemt..

pas op, ze hangen hier al rond..
@dennisr: Laat maar komen.
@deeheeventer: Nee hoor Toeristen naaien zichzelf vooral heel hard door extra verzekering te nemen. En een TomTom te huren ipv een auto met navi. Zeker in de US lach je je de knikkers uit je zak bij de balie. Verzekerd ben je via de creditcard die je gebruikt voor de boeking (tenminste bij AE en Visa) en een tomtom US koop je bij de WallMart voor $99,- Als je dan serieus $500,- gaat betalen voor 2wkn TomTom ben je niet goed hoor. Ik heb er 1 gekocht. Ben er 3j mee door de states gereden (niet aan 1 stuk natuurlijk) en heb er daarna een Europese kaart opgezet. Voor 190,- klaar. Mensen zoeken niks meer uit tegenwoordig, kijken naar de goedkoopste prijs en nemen dat zonder te kijken. Als je gewoon ff wat dingen uitzoekt huur je voor een appel en een ei een dikke SUV.
@E34M5Touring:
Je bent een echte pionier, met het dampende zwweet op je harige borstkas.
Maar ik moest wel errug lachen om je TomTom betoog en de ledigheid van de zgn ‘werledreizigers’ en vooral de angst van andere mensen om een initiatief te nemen.
Vakanties draaien volgens mij juist om initiatief !
En nieuwsgierigheid !
@desjonnies: Ja, ik heb dat nooit begrepen. Ik ben all for op de bonnefooi op vakantie. Ben 2j geleden met vrienden naar Dallas gevlogen, heb daar een auto opgepikt en ben vervolgens 3,5 week gaan toeren zonder enige vorm van planning.Maar ik zoek de Rentals altijd wel goed uit. En als ik dan zie dat ik voor slechts $500,- een navi heb voor 2wkn ga ik toch ffies bij WallMart op de site kijken. Als je nooit verder kijkt dan je neus lang is wordt je vaak genaaid. Daar spelen die gasten gewoon slim op in. Lange vlucht achter de rug, druk bij de balie, jankende kids en dan snel naar het hotel. Dan zeggen sommige ja op alles.
@E34M5Touring: grappig…maar je moet aan de amerikaanse overheid toch kenbaar maken wát je reisplannen zijn en waar je verblijft ?
@Megakix: Alleen je eerste adres en reisdoel. Verder jeukt het ze weinig. Zij snappen ook wel dat als je gaat touren je niet elke locatie van te voren kunt aangeven. Start en einddatum van de vakantie en je eerste hotel/resort etc.
@E34M5Touring: vroegah…op mijn huwelijksreis was dat anders…toen moest je verdomme 13 pagina’s aan info invullen. Ze zijn dus wat milder geworden merk ik.
@Megakix: Je maakt een EPTA aan bij de US Customs. Dan hoef je alleen maar een immigration card in te vullen met je eerste Adres en algemeen reisdoel. Je krijgt dan een irisscan en fingerprint procedure op het vliegveld en een paar vragen van een hele grote meneer met 0 gevoel voor humor.
@E34M5Touring: ok…dus inderdaad anders dan 19 jaar geleden :)
@Megakix: Klein beetje maar :)
@deeheeventer: Hoe gaat het spreekwoord ook alweer? ‘Generalisering is de waarheid van dwazen’…
@deeheeventer: Hoezo belazeren? Een verhuurbedrijf verzekert zijn auto’s WA en niets meer. Altijd de auto rondom bekijken of er schade op zit, zo ja: laten noteren voordat je het huurcontract tekent. Je loopt immers de kans dat de auto terug is gekomen en de schade niet gezien is. En ja, als je schade hebt gereden ben je het eigen risico bedrag kwijt. Maar ik weet natuurlijk niet wat er bij jou gebeurt is. Wel weet ik dat een ontevreden klant een verloren klant is. In ieder geval heeft het personeel geen financieel belang bij “klanten belazeren”, ik ga wel uit van de Nederlandse situatie.
ik zeg: dagelijks 150 tot 200 bezwaarschriften terug sturen waarin aangegeven word dat de bekeurde persoon die dag niet heeft gereden. Of zouden daar regels voor zijn, voor verhuurbedrijven?
@Simpson: En dan? In Nederland zijn boetes niet persoonlijk maar voor de eigenaar van het voertuig. Zijn taak is om deze door te belasten aan de gene die erin heeft gereden.
@flutterby: dan moet het cjib/OM er naar kijken. En zodra ambtenaren met extra administratie worden geconfronteerd is leiden in last.
Die A2 is gewoon al 1000000 terugbetaalt.. Stelletje gieren.
ik verwacht dat die verhuurbedrijven in het geval van een bekeuring gewoon administratiekosten doorberekenen aan hun klanten, m.a.w. die bedrijven moeten niet zeuren.
@escort77:
Precies dat doen ze vaak tussen de 5 euro en 10 euro.. Wat inhoud dat er weer extra banen komen. Dat is toch een ramp! Bovag doe er iets aan!
Als ik over de A2 moet (buiten werk om) zorg ik dat ik er pas na 7 uur rij.
Als ik er constant 100 moet rijden zit ik de hele tijd met mijn telefoon…
Ken je deze nog nog nog?…
http://img.jeuxvideopc.com/images/jeux_boites/grandformat/10004-a2-racer-2-pc.jpg
@paul24:

mooi! Ken ik nog niet :)
@paul24: echt wel ! Banzai ! (en wat een klote resolutie etc.. :))
@Megakix:
Yep, niveautje Atari maar dan 20 jaar later….
@paul24: nice!
Als iemand gewoon een keer die kast langs de snelweg in de fik steekt zijn we er ook vanaf :)

Is bij Rotterdam toch al een paar keer gebeurd?

Blijft gewoon triest graaien dit van de overheid.
@widodh: is trajectcontrole…knappe jongen die die gehele stellage boven het wegdek in één klap kan opblazen of in de fik steken…
@Megakix: Langs de weg staat een kast waar alle apparatuur in zit. Staat vaak aan het begin óf einde van de traject controle. Als die kast kapot is doet de gehele trajectcontrole het niet meer.
@widodh: En jij dacht dat daar geen camerabewaking op die kast staat haha. Als iemand 1 vinger uitsteekt naar die kast dan staat er binnen enkele minuten politie naast je!
@VeniVidiVici: En hoe voorkomt die camera dan de mokerhamer of vuurwerk bom ? Er hangen al jaren overal & nergens camera’s, juist op/bij wegen en OV.
Ik geloof nooit dat die verhuur bedrijven hiervoor bij de huurder geen kosten in rekening brengt.

Geloof ook niet dat de overheid iets gaat doen aan deze chaos. Dit brengt te veel in het laatje.
Gewoon op matrixborden de op dat moment geldende maxsnelheid tonen.
Nog vreemder is het als je om 18:57 de controle in gaat, mag je dan vanaf 19:00 harder gaan?
@RudyV: yup..maar de afspraak is, dat matrixborden alleen mogen werken als er sprake is van ‘extremere’ situatie op de weg….(ze snijden zichzelf in hun eigen wettenvingertjes).
@Megakix: Daarom heb ik nooit gesnapt dat die borden op de A10 West jarenlang 80 moesten aangeven.
Het blijft briljant: 120 tussen 7 en 18.00u bij gesloten spitsstrook. Het verschil tussen 120 en 130 is gewoon zo klein dat niet beide snelheden gebruikt zouden moeten worden.
naja, heel dat zaakje van trajectcontrole is zo vals als een kat!
Ah boeie joh! Als we met zn allen voor 70 miljoen aan vuurwerk kunnen kopen, kan de trajectcontrole echt wel bij ons budget!
Gewoon net als in Duitsland rechterbaan vrachtverkeer en max 90, 1 baan maar links max 100, 1 baan naar links 120, 1 baan naar links >120 enz enz.
Simpel en doeltreffend niemand heeft last en iedereen duidelijkheid.
@hanzel: en hoe ga je dit handhaven (=toverwoord overheid)?
@hanzel: In principe ging het dacht ik om de extra ‘vervuiling’ als je sneller reed.
er wordt voor een kapitaal aan bordjes in de vangrail en langs de weg uitgegeven, terwijl men naar mijn mening de matrixborden veel beter kan benutten. Waarom geven die krengen alleen wat aan als er iets fout gaat (file bijv). waarom geven die niet gewoon de op dat moment geldende max snelheid aan? dan kun je nog discusseren over alle verschillende snelheden, maar is in ieder geval duidelijk waar je je op dat moment aan hoort te houden.
Overigens kom ik op een stuk A2 van pak m beet 15km 3 verschillende max. snelheden tegen; 100 in het begin, 120 iets verderop (maar dan weer alleen tussen 6-19) en iets en nog geen 5km verderop mag je toch ineens weer 130…..geloof ik. idioterie natuurlijk en ingegeven door een politiek die met veel winden meewaait.
@sephyr: daar heeft den Haag 200.000 redenen per dag voor :)
Ik vroeg me al af hoe dom mensen kunnen zijn om €200.000 per dag te kunnen kwijtraken terwijl ze dit weten. En het aangegeven staat. Maar nu ik zie dat het onduidelijk staat aangegeven hoe hard je mag, en mensen er vaak even over doen om van 130-100 af te remmen kan ik me er al in vinden, ook al ben ik er nog niet eens geweest. Maar ja, dan zou hetzelfde moeten op treden als dat artikel van een tijdje terug waar er ook onduidelijkheid was over aangegeven snelheid en veel boetes geseponeerd werden.
Omdat er 10 huurauto’s met hetzelfde kenteken rondrijden? Oh wacht…artikel weer eens niet goed gelezen.
Heel simpel: gewoon overal 130.
Huile huilie

Zo moeilijk is het toch niet. Zet je karretje gewoon op de maximumsnelheid plus 5km/u op de teller en je hebt nergens last van.

Moeilijk zeker om je spiertjes in je kuitbeen een beetje onder de knie te houden.
@glashelder: Er zijn zat huur bussen die net de 135 halen en daarnaast helpt dit niet bij een maximum snelheid onder de 130…
Het heeft helemaal niks te maken met politieke onwil in den Haag en burgertje pesten, maar is gewoon omdat er een stel vergrijsde principiële zeik ambtenaren zitten in de omliggende gemeente die tegen continu 130km/h zijn. Net zoals dat ook de verbreding van die smalle rotbrug bij Gorinchem al jaren tegen gehouden wordt!!!
@VeniVidiVici: En dan wel een creche voor kleine kinderen pal langs de snelweg plaatsen… Op pakweg 200 meter. Ze zijn ook gewoon hypocriet hoor. Maar ja, daar ben je dan ook gemeenteambtenaar voor.
@VeniVidiVici: Dat is zeker waar. Anders was het ook daadwerkelijk overal (waar het de bedoeling was) 130 geweest. Maar dan zou je als overheid kunnen zeggen dat je op de stukken waar de gemeente moeilijk doet niet op snelheid controleert, of bij controle een maximum van 130 aanhoudt? Genoeg manieren om toch je zin door te drukken als overheid. Kortom, de overheid lijkt er niet zo mee te zitten dat mensen die niet dagelijks over de A2 (of vergelijkbare stukken snelweg) rijden grote kans hebben om genaaid te worden. Idem dito met het geld wat hier vervolgens mee binnengeharkt wordt.
A2 racer van Davilex FTW! Sowieso!!
Op de meeste plaatsen is gewoon duidelijk aangegeven hoe hard iedereen mag hoor. En als verhuurbedrijven teveel boetes moeten verwerken moeten ze denk ik niet kijken naar de overheid maar naar hun klanten. Bij meer dan twee boetes met een gehuurde auto, gewoon geen auto meer uitlenen.
@mauricemercedes: Zeker in de randstad heb je wel heel veel geboden en verboden hoor… Daarnaast blijf je zo constant accelereren en afremmen.
Gewoon 100 blijven rijden en laat het CJIB maar afsterven….
We hebben 80,90,100,120 en 130 nu alleen 110 en 140 nog dan is het rijtje compleet!
Het is ook echt een drama met al die snelheden.

Van mij mogen ze terug naar 80 en 120 (of 130, kan mij het schelen). Zolang ze er maar een coherent geheel van maken.
Het is zo hypocriet als shit, ’s avonds wel lekker ‘CO2’ uitstoten maar overdag maar 100 mogen, alsof dat resulteert in minder CO2..
@The360box: Overdag rijdt er meer verkeer, dus kan er meer aan boetes verdient worden. En in dit geval omwille van veiligheid.
Hmm, tijd voor wat stealth werkzaamheden. Ik zeg blinderen die ruiten, stickers op de kentekenplaat en de tune van Batman uit je speakers, Vroemmm
Het is soms inderdaad erg: dan mag je standaard 130 rijden, rij je een 120-gebied in, kom je matrixborden tegen, zie je een einde-120-bord, houden de matrixborden ineens op… Komt erop neer dat je soms 3 snelheden moet onthouden + hun eindpunten om zeker te weten hoe hard je ergens mag.
Waarom kan het in Duitsland wel gehandhaafd worden dat is simpel je heb daar Der Grune langs de autobahn, ( die als je pech heb eerst meppen en dan vragen stellen) en die bijna achter elk grassprietje staan, hier niet, ook heb je daar politiebureau’s langs de autobahn, hier niet, kijk de snelheidslimiet daar is (niet overal) zo hard de auto kan en de eigenaar wilt, 1 opmerking boven de adviessnelheid (130) ben je niet meer verzekerd dus eigen risico.
Maar ja dat land is iets groter dan ons kikkerlandje, rijd je hier met je lambootje 300 dan is de a2/a6 veel te kort en veel te druk ook in de nacht is het niet te doen, en onze wegen zijn slechter dan de autobahn, is mijn ervaring.
Kuilen hobbels putten te glad te onoverzichtelijk te veel “haakse” bochten.
In Duitsland heb je veel meer hele lange stukken die bijna kaarsrecht zijn en de snelwegmentaliteit is daar anders alles wat harder kan en gaat zit standaard links hier vind je een lada met 100 op de linkerbaan die pertinent weigert om rechts te rijden, en daar zit je dan gewoon achter, over het algemeen gebeurd dat in Duitsland niet.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).