Trajectcontrole A2 harkt dagelijks €200.000 binnen!

Auteur: , 93 Reacties

Dit, lieve petrolheads, is ronduit misdadig.

Deze zomer werd de op voorhand verguisde trajectcontrole op de vijfbaans A2 tussen Amsterdam en Utrecht in werking gesteld. En boy, dat hebben we geweten. Met 100 km/u over de mooiste snelweg van ons land, de Benelux, en zeer waarschijnlijk heel Europa kachelen en continue je snelheidsmeter checken is namelijk slecht te verteren.

En uit de boetecijfers blijkt nu dat de overheid crimineel veel geld binnenhark middels deze trajectcontrole. PowNews heeft namelijk het een en ander uitgezocht middels een WOB’je (Wet Openbaarheid Bestuur). Komt ‘ie: in de periode 23 juli 2012 tot 20 september 2012 werden er 186.496 boetes uitgeschreven door de camera’s onder matrixborden. Het totaalbedrag van deze prenten is, zoek eerst even iets stevigs om vast te pakken, maar liefst 13.558.568 euro.

Fucking hel, Rijkswaterstaat, waar zijn jullie mee bezig? Door die trajectcontrole is het aantal uitgedeelde boetes bijna verdrievoudigd. Dat valt niet recht te praten. Of durft er iemand in Den Haag nog te beweren dat dit onder het mom van verkeersveiligheid gebeurt? Of omdat omliggende gemeenten als Breukelen, Loenen en Maarssen niet tegen auto’s kunnen die 120 danwel 130 km/u rijden? Zelfs Koos Spee krijgt al vingerwijzend niet verkocht je maximaal 100 km/u mag op een vijfbaans asfaltnirvana.

Het totaal aantal boetes steeg op de A2 van 172.626 naar 473.755. Naast die 180k trajectcontroleboetes waren er ook veel boetes voor het rijden door rood licht (ja, op een snelweg) en andere zaken. En dan moet de trajectcontrole op de ándere kant (Utrecht-Amsterdam) nog in werking treden…



93 reacties

De laatste brandstofpas van 3.500 euro wordt nu geveild Bepaal zelf wat je betaalt!.
Dat begrotingstekort is zomaar opgelost zie ik wel..

Bezuinigingen kunnen verder stop gezet worden..
@dennisr: Door boetes neemt de koopkracht af en dus ook de economische groei. Dus daar komen de tekorten weer om de hoek kijken…
@maxx1: We moeten deze wegen meer langs de landsgrenzen hebben. Dan schaadt het de koopkracht minder :P

Sowieso kan je het haast wel een tolweg noemen op deze manier. :)
@RobertJ: jij snapt het :) haha
Je zou je natuurlijk ook gewoon aan de snelheid kunnen houden. Ik weet het, erg ouderwets en totaal niet cool. Maar sinds ik niet meer cool ben houd ik wel flink knaken over.
@E34M5Touring: +1 je aan de snelheid houden word trouwens het nieuwe Cool zijn.
@awesome: 100 tuffen op een 5 baans snelweg is NOOIT cool en zal dat ook echt niet worden. En daar 100 tuffen omdat je harder rijden niet (meer) kunt veroorloven, is ook helemaal niet cool :(
@dawwg: Hahaha! Je geld op een onnozele manier aan de overheid doneren! Dat zal echt NOOIT cool worden.
@awesome: maakt het wat uit? of je nou harder rijdt waardoor 21% naar boete’s gaat.. of je koopt wat extra dingen waarvan je ook 21% aan de overheid afdraagt..

beide keren 21..?
@dennisr: sorry, maar dat is echt één van de domste opmerkingen die ik gehoord heb.
Ik geef eerlijk gezegd liever mijn geld uit aan extra dingen dan aan bekeuringen. Van die extra dingen heb ik vaak langer plezier dan van die bekeuring namelijk.
@awesome: Ja hallo.. ik probeer ook maar een positief punt van de boete’s te zoeken..

Wist niet dat je kwaad werd :P
@dennisr: boetes hebben geen positief punt? Weet niet wat voor drogering jij gebruikt om t netjes te zeggen maar ik zou er mee stoppe als ik jou was!
@dennisr: Het verschil tussen 100% van een boete gaat naar de overheid, of 21% van een bedrag waarvoor je iets terug krijgt (aankoop) gaat naar de overheid. Snap je het wel helemaal?
@RobertJ: ja hoor, jij snapt alleen niet wat ik bedoel.. :)
@awesome: dat is wel cool, hoe kom je anders aan een goede weg? Zo irritant zeurende mensen over belasting en overheid… -,-
@awesome: En dat was nou een keiharde dis.
@mdemooistelettervanhetalfabet: Ik zal hem wel gemist hebben, die dis…
@awesome: Jij werd ook niet gedist, maar jij diste zelf. Zie reactie van jou @ dawwg.
@awesome: dan is Nederlander zijn dus zo niet cool…
@E34M5Touring: Heeft niets met ‘cool’ te maken. Misschien dat het zo overkomt op mensen zoals jou die autorijden puur zien als middel om van A naar B te komen. Maar er zijn ook mensen die puur om het rijden en de snelheidsbeleving plezier hebben. Hoe harder en sneller het gaat hoe leuker het is, net als bij veel sporten het geval is. Als je overal op de snelheidslimiet moet rijden en als een vrachtwagen door de bocht kruipt dan is de lol van het rijden er gauw af bij mij en wordt het inderdaad een noodzakelijk kwaad. Maar daar heb ik de Bimmer niet voor gekocht!
@alcantara: Ik zie autorijden niet als puur van a naar b, maar als jij op de meestbesproken trajectcontrole van NL nog steeds gepakt wordt ben je gewoon niet bijster slim bezig. Ik ben heus niet roomser dan de paus en krijg heus nog wel is een bekeuring, maar come on, daar gepakt worden is gewoon fakking stupid en heeft niets met genieten van autorijden te maken.
@E34M5Touring: Precies dit dus. Trajectcontrole die veel in de krant heeft gestaan, op bijna elke auto en nieuwsite en dan nog gepakt worden. Of je leeft onder een steen of je komt uit het buitenland. Een van die twee. Gewoon Cruise Control aan zetten en genieten van je muziek die veel te hard staat, het is gewoon niet anders op de A2
@alcantara: Nee, jij verpest het beeld nou juist nu weer van de beboette mensen..
Het is feit dat je 9/10 niet eens opzettelijk doet..
Rijden gaat allesbehalve ‘vanzelf meestromend’.
Continu op je tellertje kijken en de verleiding weerstaan om door te stromen.
99% van de snelheidsboetes zijn 10km/h te hard of MINDER!
Need I say more, niks met wegpiraten te maken…..
@kaasboerin: Oh, en ze krijgen info van oa TomTom waar men vaker te hard rijd en daar zetten ze er dan 1 neer.
Bijoorbeeld hier op de A7..
Een hele tijd 100km/h, wordt op een gegeven moment 120km/h.
Je voelt hem al aankomen, staan ze 100m vóór het 120 bordje.
En al die tokkies maar 60 rijden door de bebouwde kom en dorpsstraten, daar staan ze dan weer niet…
@kaasboerin: Grappig. Als ik ‘snachts om 3 uur 230 (GPS) aantik op de klok met de tomtom aan dan kunnen ze indirect zien waar ik te hard reed etc. Nu ja, ze weten niet wie er reed en welke auto er verantwoordelijk was, maar toch.
@jzaero: Big brother is watching you ;D
@alcantara: ‘tuurlijk joh, het is echt veel leuker op een kaarsrechte, 5-baans brede weg 130 te rijden i.p.v. 100. Daarbij is een snelweg bedoeld om efficiënt van a naar b te rijden. Racen doe je maar op een circuit en lekker toeren doe je op mooie achteraf weggetjes. Een snelweg is zelf op 180 km/h nog dodelijk saai.
@E34M5Touring: Dat wordt dus een 520i touring i.p.v. een M5 touring.
@bsxc2: Ja want een M5 kan geen 100. Jozef.
@E34M5Touring:
je weet zelf wel beter !
Soms let je eventjes niet op.
Net als ik laatst.
na jaaaaren er weer eentje gekregen : 7 kilometer te hard.
Volgende week kom ik voor het vuurpeloton.
En die agent is bevorderd
krijgt een gouden loempia omdat ie zo goed met het radar pistool kan omgaan.
@desjonnies: Huh, je laat het voorkomen?

Ook een optie..
@desjonnies: Nogmaals ik ben niet roomser dan de paus, maar op de meestbesproken snelweg van NL met de meestbesproken trajectcontrole van NL, waarbij nota bene aan het begin een bord staat met TRAJECTCONTROLE nog steeds gepakt worden…..Come on.
@E34M5Touring: ik rij er gewoon met 80-90 op de cruisecontrol. Het is even kut met peren, mijn portemonnee begint al te trillen als ik daar in buurt kom.
@desjonnies: Flink kut en je let er inderdaad niet op, maar hier gaat het wel om iets anders, namelijk een trajectcontrole die al in alle mogelijke media besproken werd…
@desjonnies: Tsja, niet opletten is dan ook stom. Maar als je een bord van het formaat mist dat bij de A2 staat zit je toch écht wat anders te doen dan auto te rijden.
@desjonnies: Hier ook eentje gehad, 120 op CC, reed vier maanden lang dagelijks op die 100 weg. Toch nog gepakt worden omdat het 6 uur sochtends was na een feestje. Lette niet op, muziek browsen. Toen zag ik die paal langskomen in mijn achterspiegel. Helaas is het dan al meestal te laat maar toch nog geremd. 9 te hard uiteindelijk. Enige boete tot nu toe en helaas ook een kut boete omdat ik er gewoon van wist.
@E34M5Touring: inderdaad. Half jaartje burgerlijke gehoorzaamheid en rijkswaterstaat moet op het matje komen.
@E34M5Touring: In China heet je dan een loser. En dat is in China ook cool tegenwoordig. Gisteren op het nieuws gezien.
Soms leven we echt in een kutland. Zoals nu.
@smoked: Ik kom zeer zelden op de A2, dus als anderen daar mijn belasting naar beneden rijden, heb ik niks te klagen.
@smoked: Wanneer niet?
Dit zal wel verwijderd worden maar ik vind het echt een stelletje nsb’ers die dit verzonnen hebben.
Het is niet zo moeilijk hoor, kom daar niet, of zet je cruisecontrol op 100, hoe makkelijk kan het zijn.
Ik weet wanneer ik me begeef op de A2, dat de rit dood saai word, maar ik kan altijd binnendoor voor iets meer afwisseling!
En wij maar lachen over Russen, over Amerikanen, over Fransen en vooral over Belgen.
Blijven lachen hoor.
Want wij leven immers in een vrij land waar alles zo goed over-geregeld is.
Mijn fantoom beeld voor de toekomst : Dat een of andere idioot iets uitvindt dat je met bewakings camera systemen dalijk’ook snelheid kunt gaan meten.
O nee toch, wat is dit onverwacht! En natuurlijk ook allemaal de schuld van de staat.
Gemiddeld bijna 73 euro per boete. Dan gaat het ook niet meer over drie kilometertjes. Wanen mensen zich zo onbespied?
@nielsvanderweiden: Ti’s een facking snelweg.. waar mensen dus snel weg willen..

Ga uit van de normale snelweg snelheid.. 120-130..
@dennisr: Dat snap ik, maar dit is Nederland, waar je op een tweestrooks A44 met breedteprofiel van de jaren 30 wel 120 mag en op een landingsbaan met vijf stroken maar 100. Nadenken = niet noodzakelijk, de overheid weet wat goed voor u is. RESISTANCE IS FUTILE etc
@nielsvanderweiden: daarom vind ik het des te onverteerbaar dat er weer zo ontzettend veel weerstand uit de linkse pluishoek komt als een minister de maximum snelheden eindelijk eens ophoogt in gans het land..
@flippert:
Lieve schat, dit komt niet uit de “linkse pluishoek”, maar uit de hogehoed van de VVD…
Ja, dat vind ik als VVDer ook niet leuk om toe te geven.
In dit landje wordt je linksom of rechtsom genomen maar genomen wordt je, of je het nu lekker vindt of niet….
Janken is zoooo zinloos….
@jrk68: pardon? Is toch een VVD minister die 130 doordrukt? VVD was enige die dat niet weer wilde terugdraaien!
@flippert:
Yep, maar die zelfde dame is ook verantwoordelijk voor het invoeren van deze trajectcontrole….
VWS is sowieso een VVD bolwerk trouwens.
Als zij aan de macht zijn is het zo’n beetje het eerste ministerie dat ze claimen….
@dennisr: Een hoop mensen wíllen al niet eens meer 120 of 130, maar rijden hooguit 100km/h of 110km/h. Omdat de brandstof zo duur is en ze graag keuzes maken voor anderen. En het zo weinig scheelt. Ja, op jouw ritje van 20km wel, op mijn rit van 250km scheelt het wat meer om lekker door te karren.
@citroends3: dat soort lieden moeten ze hun rijbewijs afnemen. Ga maar fietsen als je het niet kunt betalen! 120 limiet? Dan ook 120 rijden, en geen kilometer minder!! Slomo’s..
@citroends3: nou, mijn actieradius gaat bij 120/130 toch echt minder snel omlaag dan bij 100, dus ik rij toch echt liever 120/130…


Drive softly, but carry a big engine.
@citroends3: je m’excuse. Ik had je verkeerd begrepen. Wat ik zeg bedoelde jij ook…
Petrolheads aller landen,

Verenigt U!
De Petrolheads hebben daarbij niets dan ketenen te verliezen. Zij hebben een wereld te winnen!

Amen.
Als je dit nou eens uitpluist is het niet eens zo veel de man.

Stel, een boete voor 20 km/h te hard rijden kost €20,- , en 10,000 mensen per dag rijden te hard, dan hebben 10,000 mensen te hard gereden voor €20,- en de politie word rijk.

Is best normaal hoor!

Als je oneens bent zeg dat dan…
@mercedesclk350: Ik gok dat de politie hier verder niet zo rijk van word..

”Heeey, is dat Rutte in z’n nieuwe Porsche?”
@dennisr: wat heeft Rutte te maken met de politie?
@mercedesclk350: Kan je niet verder denken.. of doe je het gewoon niet?

Ik bedoe… nee.. ik ga het echt niet uitleggen..
Niet zo aanstellen. Een paar jaar geleden stond je dit gehele traject permanent in de file op een tweebaansweg door het weiland, het is ook nooit goed…
@davidklop: Haha nice!
Zoveel!? Als ik er rij komt er zo nu en dan nog wel eens eentje voorbij gedenderd, maar dat kan nooit zorgen voor zo’n astronomisch bedrag. Zou toch bijna gaan twijfelen aan een komma die enkele plaatsen te ver naar rechts staat. Rij zelf er altijd zo rond de 105-108km/u op de teller, een enkeling die dan nog net een kilometertje per uur harder rijdt.
@RoT___: Jaa ok, maar als jij er niet rijd, rijden er ook nog anderen..
@RoT___: Wet van de grote getallen. Het gaat hier over ongeveer 3000 boetes per dag gemiddeld. Jij rijdt over dat stukje ongeveer 20 minuten. Als dan al 10 mensen jou voorbij komen zetten dan zit je al gemiddeld op 720 per dag… dat zijn dan alleen nog degene die jou inhalen. Degene die al voor jou reden zal jij nooit tegenkomen en die achter jou rijden hoeven jou in dat stukje ook niet in te halen.
Dan is dat traject van de A2 dus een heel goedkoop stukje asfalt geworden voor de regering!
Tja, je kan protesteren tegen het feit dat je er maar 100 mag en tegen de trajectcontrole zelf, daar bestaan perfecte tegenargumenten voor.

Maar dat ze er zoveel geld mee binnenhalen, dat kan je ze niet verwijten.
Als duidelijk aangegeven staat dat je er maar 100 mag en als je weet dat er aan trajectcontrole gedaan wordt, dan moet je ook maar niet zo dom zijn om erover te gaan.
De A2 is ook een tolweg…
en daarom roep ik altijd maar: een simpele kever is genoeg gezien je overal toch niet hard mag.
@toeter11: maar het is wel handig als je voor het einde van de oprit toch wel minimaal 80 km/h kunt rijden…
Holy Leeuwarden, Koos!
Stoplichten op de snelweg weten jullie natuurlijk ook: voor de opritten, in de bocht.
iedereen die een boete krijgt raad ik aan om bezwaar aan te tekenen en tegelijkertijd inzage te vragen in de gegevens op grond van de wet openbaarheid bestuur.
Zie http://www.dezwartekip.com/?page_id=66
De makkelijkst te vermijden belasting. En toch nog zo veel mensen die hem met plezier betalen. Tja, eigen keuze, nietwaar?
Ik kreeg er afgelopen maand mn eerste bekeuring sinds 10jr ter waarde van 240 eu. Afgerond reed ik 129 omdat ik dacht dat je daar 130km/h mocht. Iedereen reed het namelijk. En geloof me. Als je er niet op bedacht bent dan trap je erin.

Conspiracy is het
@prop: 240 euro voor 129 km/h waar je 100 mag? Is dat inclusief correcties of reed je zo’n 135 op je teller? Al is het dan nog belachelijk veel geld.
@RRenault:

Inclusief correctie. Ik reed ongeveer 135 op de teller. Dat doe ik wel vaker boven de tellerafwijking rijden en de snelheid van mij gps aanhouden.

Ik heb ook een bezwaar ingediend over de hoogte van het bedrag. Ik accepteer namelijk dat ik de regels heb overtreden (ondanks de onduidelijke verkeerssituatie). Het bedrag wat ik moet betalen is niet realistisch en is zelfs voor mij een enorme aanslag op mijn maandinkomen. Het mag zelfs niet in termijnen betaald worden :-s
52% inkomensbelasting boven de €56.000,– is het toch ?
Maar het is er wel veel veiliger geworden…
“Dat valt niet recht te praten.” Het te snel rijden dan wel?
Zie een verkoopstijging voor cruisecontrols aankomen..
Wat een raar bericht. Doen alsof het crimineel is dat de overheid verdient aan de FOUTEN van ONS. Is toch geheel ons eigen schuld als je je cruise control niet fatsoenlijk kunt gebruiken.

En als je hard wil gaan: je kunt toch ook van Utrecht naar Amsterdam. Daar is geen trajectcontrole…
Wanneer gaat die in trouwens of enkel op de terugweg vanuit A’dam?
@utr1984: de hele insteek is fout.

Als de overheid echt iets wil veranderen, moeten ze de boetes véél hoger maken. Hier overtreden duidelijk te veel mensen de regel, dat schrikt duidelijk niet af.

Als ze meer willen verdienen aan de automobilisten is dat niet de taak van de politie maar moet gewoon de accijns of MRB omhoog.
Het mooie is, dat deze bedragen binnenkomen door redelijk normale weggebruikers.

Want de echte hardrijder kent de trajectcontroles van paaltje tot paaltje en die zorgt wel dat ‘ie niet gepakt wordt.
@tstile: ja is het erge eraan.

Tijd dat de elektronische kentekenplaat komt. Stel je gewoon een andere in.
@tstile: Amen! +2
Papa als ik later groot word wil ik TRAJECTCONTROLE worden . Dat is pas goed geld verdienen …
Tja, die landingsbaan was wat aan de dure kant he…
5-baans…waar meestal maar 3 banen van gebruikt worden… Inhalen over de 4de of 5de heeft toch geen zin (dan rijd je namelijk te hard)… Dan is dat asfalt inderdaad erg duur…
Hetzelfde gaat gelden voor de A12 op traject Utrecht Den Haag. Mark my words…

Maar zoals gezegd: het staat van tevoren aangegeven, dus je zit dan gewoon niet op te letten als je gepakt wordt. Je wordt er bij de opritten al voor gewaarschuwd… Gewoon cruise control erop dus. Doe ik zelf ook (op 105 km/u weliswaar).

En laat de politie er ff buiten! De politie ontvangt niks van deze opbrengsten, bij trajectcontroles komt er überhaupt geen politie meer aan te pas…
Cruisecontrol ftw, prutsers…
ik rijd al een jaar op bijna alleen maar de Veluwe. Nooit een boete gehad!!

Het is wel iets te schandalig veel geld
het ergste is, dat ze deze bedragen zometeen in de begroting gaan opnemen en als zich dan iedereeen (behalve de gebruikelijke 3%) aan de snelheid gaat houden, ze de begroting niet meer sluitend krijgen etc en ons hele land straks wordt geobserveerd door die #$%^&* TC’s!!! malloten!
Ja, zo gevaarlijk is hardrijden nu. Er zijn toch op die A2 al wel minstens 15.000 doden gevallen? Anders zouden ze dit toch niet kunnen verantwoorden voor zichzelf? Tenzij pure diefstal mag.

Eén voordeel! De rechter heeft bepaald dat boetes waarbij administratiekosten in rekening worden gebracht geen boetes, maar belastingheffingen zijn. Je kunt ze dus weer aftrekken :)

100 op de A2 en dan grote borden “Word geen slaaprijder” neerzetten. Hoe dom kun je zijn?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).