Travec Tecdrah – Kunststof SUV met Dacia techniek

Auteur: , 70 Reacties

Vergeet de Land Rover Defender en Mercedes G-Klasse maar, want dit is de modderworstelaar van de toekomst. Het recept is zo simpel dat het eigenlijk vreemd is dat niemand eerder op dit idee gekomen is.

De Zwitserse engineers van TRAVEC Automotive GmbH hebben de (goedkope) techniek van een Dacia Duster gecombineerd met een lekkere hoekige kunststof carrosserie. En zo krijg je een goedkope en ook nog eens lichtgewicht SUV die zijn mannetje wel staat in het terrein.

En als boomknuffelaars tegen je gaan zeiken dat je een asobak rijdt dan kan je antwoorden dat je auto voor maar liefst 72% bestaat uit gerecycled kunststof. En de 1.5 liter dieselmotor met 90 pk is ook nog eens voorzien van een roetfilter. Wat wil je nog meer?

Deze Travec Tecdrah is 4,19 meter lang, weegt slechts 1.363 kilo en kost (in Duitsland) 18.000 euro. Niet erg duur toch? Naast de softtop versie die we hier zien zal er op termijn ook een hardtop beschikbaar komen.

Oh, en dan vergeet ik helemaal te vermelden dat de makers deze auto hebben opgedragen aan Steve Jobs *proest*.



70 reacties

De Opel Ampera-e is duizenden euro's goedkoper geworden. Kijk hier voor meer info!
G-klasse killer!
Tja goed gedaan, goed gebruik gemaakt van materialen.
S-klasses en dergelijke zullen er nooit van gebouwd worden (lees misschien wel met koolstof composieten) maar van die goedkope gezinsbakjes en SUV’s voor de negerkes in china kan je evengoed van kunstof maken als van staal.
@Hupke: Helaas is het virgin kunststof en geen regeneraat. Er moet dus nog steeds olie uit de grond gehaald worden om het te maken..
@Jochempie: Edit: wat een faalhaas ben ik.

Maar hoe ze de kwaliteit van het gerecyclede kunststof gaan waarborgen is mij onbekend..
@Jochempie: artikel gelezen?
@Hupke: negers in China?
@robbie:

Negerkes in China is een term die ik gebruik om landen aan te duiden waar de bevolking onze levensstandaard nog (lang) niet heeft en die we dus volgens sommigen moeten steunen. Gaande van China, India tot Zuid-Amerika en Afrika.
@Hupke: vergeet niet dat de oerdegelijke trabi ook van plastic was
@undifined1:

Echt wist ik zelfs niet, verbaast me wel want ik heb er al zo vaak roestige van gezien op foto’s.
Gaaf ding (Afgezien van de naam.) maar dan wel met een steje dikke wielen, want zoals op de laatste serie foto’s ziet er natuurlijk niet uit.

Het lijkt een beetje op een Defender, maar met al dat plastic toch ook wel wat op een Citroen Mehari!
Sterk! Doet me een beetje aan een Mehari denken. Desalniettemin stoer bakkie voor weinig geld.

Botsproef ben ik wel benieuwd naar…
@sacha: Ik was allereerst benieuwd naar omrollen, maar botsen lijkt me ook spannend, ja.
is 90 pk niet wat weinig???
@mazdarx8: Voor stoplichtsprintjes wel. Maar de modder bedwingen deden LaRo en Jeep tientallen jaren met weinig vermogen, hoor. Grip is meer het probleem dan pk’s. Zeker als je wagen licht is.
Maar je hebt wel gelijk: anderen bieden zwaardere motoren.
@mazdarx8:
je vergeet dat ding ding voor z’n omvang geen reet weegt met al dat kunststof.
koppel is veeeeel belangrijker dan pk’s bij dit soort auto’s. en het houd hem relatief zuinig in verbruik zo.
ziet er best wel goed uit voor dat geld :)
Doet mij een beetje denken aan een kruising tussen een simca Rancho en een Wrangler. http://www.rootes-chrysler.co.uk/images/thecars/devrancho_01.jpg
Zolang de Mercedes G-Klasse bestaat en rondrijdt kan niks aan de G tippen!
@agera: Vergeet de Defender niet!
@agera:

en de Wrangler JK.
Wouw, vette bak hoor!! als ik moest kiezen tussen een duster en deze wist ik het wel! (Misschien een slecht voorbeeld?)
Hmmm. Ik zou hem wel eens een modderwedstrijd tegen de G-klasse willen zien doen. Benieuwd of hij het haalt met z’n 90 pk ;)
Liever orgineel doen in een defender/g-klasse.
Oh, ik wil ook ff zijn prestaties i/h terrein zien, want ik weet niet of die duster techniek wel zo goed is…
De spirituele opvolger van de Lada Niva? Zie ook de laatste Fifth Gear-aflevering, waarin de Niva een LR het nakijken gaf.
Als ze voor Zwitserland ,een echt Subaruland,geschikt zijn zal het goed genoeg zijn in de praktijk, plus lekker goedkope onderdelen.
Dacia-Renault is aardig bezig, las gisteren dat er 1300 Dacia Logans aan de Rio de Janeiro politie geleverd gaan worden.Ter vervanging van de Golf. Prijs inclusief apparatuur zo’n E 67.000,- per stuk. Ook een aantal MVC’s en Dusters SUV’s trouwens.Contract van 5 jaar, dus op de WK 2014 Brazilië zul je ze volop zien.
@willemseles: Best duur nog ondanks al die apparatuur.
@The360box:

ja, ik vind dat ook abnormaal duur.Hier een artikel met foto’s waarbij ze al een Rio kenteken hebben:
http://www.automarket.ro/stiri/brazilia-1300-de-masini-renault-logan-pentru-politia-din-rio-de-janeiro-41618.html
@willemseles: Daar heette ze dus Renault, maargoed, hier kost die Dacia €12K, instapper. Met apparaturos zal dat hooguit op €40K uitkomen wil je het bond maken, ze hebben al dopjes dus.
Ik houd van de Duster dus dit moet wel goedkomen,
als suv hater moet ik toegeven dat die duster er niet slecht uitziet, maar net zoals andere suvs zijn het alleen looks en geen echte terreincapaciteiten. Ik zie niet waarom dat bij deze beter zou zijn. Ik zou met zon vlakke vooruit trouwens niet graag een ongeluk hebben.
@faithnomore: SUV hater stemmer van GroenLinks :P stoerder dan SUV`s vind je ziet, maar dat is mijn mening!
@agera: ik stem zeker niet groen, laat staan links. Maar ben ook niet zo dom dat ik denk dat global warming niet bestaat of dat de olie niet aan het op geraken is.

Mijn auto rijdt geweldig, is ruim genoeg, bakken sneller en toch zuiniger dan eender welk suf.
@faithnomore: Dat over GroenLinks was een geintje ;), aangezien ik houd van SUV´s vandaar mijn reactie.
Ik ben zeer blij dat mensen dit idee hebben opgepikt, maar is niet nieuw. Ik heb zelf nog een tijdje naar een Rickman Ranger zitten kijke. Dat is een GRP monocoque SUV achtige met Escort mk1 techniek. Het is de mk1 techniek waarom ik heb besloten het niet te doen, maar het idee is geniaal. Hier een foto van zo’n Escort in vermomming:
http://www.kentkitcarclub.com/images/cars/rickman.jpg
Tjee wat een leuk bakkie voor dat geld ,anti status werkpaard .Zou het zo kopen.
Direct op de markt brengen!
Wat een topding lijkt me dit, rij vaak in een jonge defender waar de stukken vanaf vallen.. Als dit ook wat kan in het terrein lijkt het me een mooi alternatief!
@eduardovich: dat er stukken vanaf vallen hoort bij de charme bvan een defender
@undifined1:
Charme heeft t wel maar verwacht toch meer brouwkwaliteit van een auto van bijna een ton.. Hebben achteraf toch een beetje spijt dat we niet voor een landcruiser of idd een g klasse zijn gegaan..volgens mij is het enige wat er onovertroffen aan is, zijn de onderhoudskosten
Laatste poging; de redactie mag het oppoetsen …
http://img193.imageshack.us/img193/5007/igwp12800.jpg

-edit: zo moeilijk is het toch niet om een plaatje te posten?-
Als t voor steve jobs was dan had hij juist heel duur moeten zijn!! Steve zei zelf : ik verkoop gewone elektronica met een mooi jasje voor een belachelijke prijs! En dat maakt het premium!
Gelijkt verdacht veel op de G-klasse, waardoor het ding er wel best goed uitziet. Zeker in vergelijking met de moderne no-nonsens viermaalviers (niet ML, Range Rover, X5… wel militaire voertuigen en dergelijke) , die er qua uiterlijk altijd moeten overgaan. Dan ziet deze er sober en degelijk uit.
@mercedesfan: Ik heb het eerder gezegd, maar niks kan aan de G tippen een ware legende de oerdegelijke Mercedes G-Klasse.
@agera: behalve de alles overtreffende defender natuurlijk.

zou di tding van het zelfde plastic zijn als de tupperware van steve jobs?
Vind dit opzich best wel tof! :)
maar het is inderdaad niet zo’n gekke prijs, je moet er wel manuitgaan dat er 30 tot 50 procent bijkomt omdat dit de prij sin duitsland is. een nieuywe defender 90 (korte model) kost wel 80k ofzo
er moet alleen wel per direct een ander stuur in dit ding en die leleijke stalen velgen op de laastet foto’s moeten ze ook verbieden
Laten we de Mega Tjaffer ook niet vergeten. Ook een plastic fantastic karretje op basis van de Citroen AX met een body van gerecyclede KOMO huisvuilzakken.
http://www.youtube.com/watch?v=301TWA0wDpk
G-klasse killer? Er zit nogal wat verschil in vermorgen.
@bmwmaaktrijdengeweldig: alsof pk’s zo belangrijk zijn in het terrein…
@bmwmaaktrijdengeweldig: Ook in gewicht
Ombouwen die Dusters! dit ziet er veel beter uit!Mehari+G-klasse+Defender+Niva in blender = Travec Tecdrah
lekker plasje in het dak ook:
Leuk geprobeerd maar hier kan niets aan tippen, geen G-klasse, Defender of alle andere leuke creaties.

http://www.trailmastersuspension.com/images/large/J4615SSV_2.jpg

Voor mij dus; Jeep only. Gewoon door sparen :)

http://cdn0.caradvice.com.au/wp-content/uploads/2008/06/2008jeepwrangler.jpg
Gaaf ding, het zal misschien best wel goed gaan verkopen bij hobbyisten/boeren/mensen die op een afgelegen plek wonen en bij ijs/sneeuw/modder toch nog ergens heen willen. Maar omdat ze zo’n auto niet heel vaak gebruiken een goedkoop alternatief willen.
https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hphotos-ak-snc6/247970_2057612436370_1126380199_2431256_2653514_n.jpg

Gaat in het terrein toch echt niets boven een Pinzgauer en is zeker beter dan een JEEP.
@ya314: Om dan ook nog even ontopic te blijven. Ik vraag me al een tijdje af waarom er geen licht 4×4 gemaakt wordt dingen wegen allemaal minimaal 2 ton. Deze is dan wel wat lichter maar hoe is de torsiestijfheid van dat plastic? Als laatste vraag ik me nog af waar de trekhaak is, kan je toch niet zonder.
@ya314: Er zal toch wel een stalen constructie onder dat kunststof zitten?
Cool ding. Meer van dit.
Mooi ding, geweldig idee! Als ze hem nou hier ook zo rond de 20 kunnen houden.. dan is dat een leuke “one to have”. Mooie wielen er onder en een ander kleurtje.. heerlijk!
@Freewarefreak: Kijk.. zo vind ik hem al stoerder..

http://autozonews.files.wordpress.com/2011/10/wpid-travec-560x326.jpg?w=560&h=326
@Freewarefreak:
Leuk gedaan zo maar geel zou hem ook goed staan.
@Freewarefreak: Kleur kan wel maar ik zou nooit die velgen nemen. Moet je eens kijken hoe klein die remmen dan lijken…..
@Freewarefreak: ik vond het altijd al een beetje decadent dat ons leger in G klasses betaald met belastinggeld rond reed, dit lijkt mee een veel beter alternatief.
Ik vind het wel een mooie bak en je kan je afvragen, hoeveel heb je nodig?

90pk is misschien maar een klein deel van het vermogen van een G klasse ofzo, maar het gewicht is ook een heel stuk minder.
Vergelijk het met een Lotus tov een Ferrari.

Met zo’n mooie prijs denk ik dat deze wel gaat verkopen. Echt een moderne Mehari dit.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).